Zabráním bytů neb místností
pozbývají vlastník domu a nájemník
práva, aby volně nakládali se zabranými
byty a místnostmi, a nájemní smlouvy o nich
se zrušují dnem, kdy projde lhůta k vyklizení
(§ 11., odst. 2.).
Zabrání trvá, i když se změní
vlastník domu nebo nájemce.
Zabere-li obec (společný bytový úřad)
byt v podnájmu, může zároveň
zabrati obvyklé zařízení, žádá-li
za to pronajímatel, musí je zabrati.
Vlastník domu nebo majetník bytu jest povinen dovoliti
nájemci zabraných místností, aby spoluužíval
nevyhnutelně nutného příslušenství.
Vzejde-li o nutnosti nebo rozsahu užívání
příslušenství nájemcem spor,
rozhoduje obec (společný bytový úřad).
O rozhodnutí obce (společného bytového
úřadu), kterým se byt nebo místnost
zabere, buďtež zpraveni všichni zúčastnění
(vlastník domu, nájemník a podnájemník).
Rozhodnutí se vydá písemně podle jednání,
konaného obcí (společným bytovým
úřadem) se všemi zúčastněnými.
Při jednání, o němž nutno vésti
zápis, nutno zjistiti předpoklady zabrání
bytu nebo místnosti označiti předmět
zabrání.
V rozhodnutí musí býti stanovena lhůta,
do které zabraný byt nebo zabrané místnosti
mají býti obci (společnému bytovému
úřadu) odevzdány. Nejsou-li zabrané
místnosti prázdné a nejde-li o místnosti
zabrané podle § 2., odst. 4., musí majetníku
místnosti býti ponechána k vyklizení
přiměřená lhůta, aspoň
8 dní.
Zabere-li obec (společný bytový úřad)
nájemní byt nebo pronajatou místnost, musí
platiti majetníku domu (pronajímateli) náhradu
za dobu ode dne skutečného převzetí
až do dne vrácení ve výši podle
posledního nájemného i s vedlejšími
poplatky, předpokládajíc, že nájemné
to jest přiměřené.
Zvýšení náhrady může žádati
majetník domu (podpronajímatel), pokud to připouštějí
ustanovení nařízení o ochraně
nájemců ze dne 17. prosince 1918, čís.
83. sb. z. a n.
Není-li ze zabraných bytův a místností
stanoveno, nebo vzejde-li pochybnost o přiměřenosti
posledního nájemného, určí
náhradu, nedojde-li k dohodě o její výši,
příslušný nájemní úřad,
vyslechna, je-li toho třeba, osoby znalé místních
poměrů. Kde není nájemního
úřadu, rozhoduje o náhradě v nesporném
řízení okresní soud, v jehož
obvodě jest dům.
Nájemní úřad (okresní soud)
rozhoduje podle volného uvážení, má-li
útraty řízení nahraditi jedna strana,
nebo mají-li se útraty rozděliti mezi strany.
Náklady založí strana, na jejíž
návrh bylo řízení zahájeno;
návrh, aby útraty byly přiznány, dlužno
učiniti před skončením řízení,
jinak nárok zanikne.
Z rozhodnutí nájemního úřadu
(okresního soudu) není opravného prostředku.
Útraty lze vymáhati soudní exekucí.
Jednáním o nároku na náhradu neodkládá
se převzetí bytu neb místností.
Návrh na změnu náhrady, určené
nájemním úřadem (okresním soudem),
může býti kdykoliv učiněn, ale
návrhy, které nejsou doloženy novými
průvody, buďtež bez jednání zamítnuty.
Obec (společný bytový úřad)
může zabrané byty a místnosti pronajmouti
zpravidla k účelům obytným. K účelům
jiným než obytným mohou býti pronajímány
jen místnosti, které podle svého původního
určení nebyly byty, vyžaduje-li toho naléhavá
potřeba.
Obec (společný bytový úřad)
může zabrané byty a místnosti svým
nákladem upraviti a provésti v nich stavební
změny; o tom budiž napřed zpraven majetník
domu.
Kdo žádá obce nebo společného
bytového úřadu o pronájem zabraného
bytu, musí prokázati, že
a) jest nucen ve veřejném zájmu v obci (bytovém
obvodu) bydleti, anebo že
b) byl soudně vypověděn z bytu v obci (v
bytovém obvodu) a má tam hlavní zdroj své
výživy, nebo že
c) má v obci (v některé obci bytového
obvodu) domovské právo a jest svým povoláním
nucen tam bydleti.
Komu byl obcí (společným bytovým úřadem)
pronajat zabraný byt podle nepravdivých údajů
žádosti nebo nepravých průkazů,
může býti bez výpovědi z bytu
vystěhován.
Obec (společný bytový úřad)
musí si při pronájmu bytu vyhraditi čtyřnedělní
výpověď a při pronájmu jednotlivých
místností 14 denní výpověď,
kterou možno dáti 1. nebo 15. dne v měsíci.
Nájemné budiž smluveno ve výši
náhrady, stanovené podle § 12. Na úhradu
výloh spojených s úpravou bytu může
obec (společný bytový úřad)
vybírati u bytů s nájemným větším
než K 400.- přirážku.
Na tento pronájem zabraných bytů nevztahují
se po dobu jejich zabrání ustanovení nařízení
o ochraně nájemců ze dne 17. prosince 1918,
čís. 83. sb. z. a n.
Obec (společný bytový úřad)
může se kdykoli vzdáti zabraného bytu.
Vzdá-li se obec (společný bytový úřad)
zabraného bytu, musí o tom zpraviti majetníka
domu (podpronajímatele) a ustanoviti zároveň
den vrácení bytu.
Není-li zvláštní úmluvy, smí
obec (společný bytový úřad)
vrátiti zabraný byt jen ve stěhovacích
lhůtách v místě obvyklých,
ale nikoliv před uplynutím 4 neděl, počítajíc
ode dne, kdy byl majetník domu neb podpronajímatel
o vrácení bytu zpraven.
Svolí-li obec (společný bytový úřad)
na žádost zúčastněných
stran k tomu, aby mezi sebou o zabraném bytu učinili
nájemní smlouvu, vzdává se tím
zabraného bytu. První den smluveného nájmu
jest pokládati za den vrácení.
Skončí-li se po zabrání bytu v podnájmu
hlavní nájem výpovědí neb uplynu
tím doby nájemní, musí to majetník
domu včas oznámiti obci (společnému
bytovému úřadu). Obec (společný
bytový úřad) musí zabraný byt
vrátiti nejpozději toho dne, kterého se končí
hlavní nájem.
Zabraný byt budiž, pokud není jinaké
úmluvy, vrácen v tom stavu, ve kterém byl
převzat.
Náklady obce (společného bytového
úřadu) na úpravy a stavební změny
podle § 13., odst. 2., které jsou pro majetníka
domu zřejmě s velkým prospěchem, musí
majetník domu obci (společnému bytovému
úřadu) nahraditi tehdy, nežádá-li
navrácení do předešlého stavu.
Jiné náklady na zabraný byt musí majetník
domu nahraditi obci (společnému bytovému
úřadu), bylo-li jich k užívání
bytu nevyhnutelně třeba.
V obou případech jest nahraditi hodnotu nákladu
v době vrácení, nikoli však více
než skutečný náklad.
Obec (společný bytový úřad)
oznam majetníku domu číselnou výši
učiněného nákladu.
Na zabraný byt vztahují se ustanovení platného
domácího řádu, pokud neodporujíĄ
tomuto zákonu.
Na žádost majetníka domu musí obec (společný
bytový úřad) použíti vyhrazeného
práva k výpovědi podle § 15., odst.
1.:
1. ztrpčuje-li nájemce neustálým nebo
hrubým přestupováním platného
domácího řádu nebo svým bezohledným,
urážlivým nebo jinak nenáležitým
chováním spolubydlitelům bydlení v
domě, nebo porušuje-li těžce pořádek
v domě; totéž co o nájemci, platí,
také o chování osob, které nájemce
přijal do místností najatých, pokud
opominul zjednati nápravu jemu možnou,
2. zneužívá-li nájemce bytu nebo poškozuje-li
jej na škodu majetníka domu.
Na výdaje spojené s prováděním
tohoto zákona budiž do státního rozpočtu
zařaděna potřebná úhrada.
Obec musí k výkonu svých práv podle
tohoto zákona ustanoviti bytovou komisi, složenou,
mimo předsedu nebo jeho zástupce z polovice ze zástupců
majetníků domův a z polovice ze zástupců
nájemců, kterou zvolí obecní zastupitelstvo.
Vyžadují-li toho místní poměry,
může býti zvoleno několik komisí
pro jednotlivé obvody.
Přednostu společného bytového úřadu
a jeho náměstky, kteří musí
býti ze státních úředníkův
a znalí práv, ustanoví do odvolání
zemská správa politická, na Slovensku županský
úřad, se schválením ministerstva sociální
péče.
Společný bytový úřad může
kteroukoliv z obcí sloučených v bytový
obvod (§ 1., odst. 2.) k její žádosti
se svolením zemské správy politické,
na Slovensku županského úřadu, do odvolání
zmocniti, aby vykonávala ve svém obvodu jednotlivá,
v každém případě zvláště
vymezená oprávnění společného
bytového úřadu.
Společnému bytovému úřadu zůstane
v každém případě vyhrazeno právo
zabírati byty podle § 8., čís. 5., nejsou-li
byty téhož majetníka v téže obci,
a byty a místnosti, ve kterých bez úprav
podle § 13., odst. 2., nemůže nikdo obývati,
leč že by obec úpravy provedla vlastním
nákladem.
Věcný náklad společné o bytového
úřadu nesou obce sloučené v bytový
obvod v poměru přímých daní
jim určených.
Osobní náklad hradí se z peněz státních.
Náklad spojený se zabíráním
bytů a místností, který podle tohoto
zákona postihuje společný bytový úřad,
hradí, pokud není uhrazen nájemným
a náhradami podle § 18., z jedné třetiny
obce, sloučené v bytový obvod, v poměru
přímých daní jim určených
a ze dvou třetin stát.
Všechny veřejné úřady jsou povinny
poskytovati společnému bytovému úřadu
právní pomoci.
Proti rozhodnutím obce, která má zmocnění
podle § 1., vydaným podle tohoto zákona, může
býti podán u obecního úřadu
do 8 dnů odpor, jenž má odkladný účinek.
O odporu rozhoduje nájemní úřad, a
kde není nájemního úřadu, nadřízený
úřad politický s konečnou platností.
Proti rozhodnutí obcí, zmocněných
společným bytovým úřadem podle
§ 24., může býti do 8 dnů u obce
podán odpor, o němž rozhoduje společný
bytový úřad.
Z rozhodnutí společného bytového úřadu
není opravného prostředku.
O všech právních nárocích majetkových,
které vzejdou výkonem tohoto zákona, rozhodují,
vyjímajíc ustanovení o výši náhrady
podle § 12., řádní soudové.
Nároky podle § 18. buďtež vymáhány
soudně do 6 měsíců, jinaké
náhradní nároky do jednoho roku po vrácení
zabraných místností, jinak nárok zanikne.
Oznámení podle §§ 2. až 5. tohoto
zákona jsou prosta kolků.
Přestupky tohoto zákona a opatření
podle něho vydaných trestají se politickým
úřadem, a tam, kde jest státní policejní
úřad, tímto úřadem peněžitou
pokutou do 5.000 K nebo vězením do 6 neděl.
Tyto tresty mohou býti také zároveň
uloženy.
Obce jsou povinny zároveň působiti při
provádění tohoto zákona.
Rozhodnutí obce (společného bytového
úřadu) podle § 2., odst. 4. a podle §
10. jsou vykonatelna soudní exekucí (§ 1.,
čís. 12. exekučního řádu
ze dne 27. května 1896, čís. 36 ř.
z.).
Bylo-li zmocnění podle § 1. odvoláno,
musí obec (společný bytový úřad)
všechny ještě zabrané byty a místnosti
vrátiti ve lhůtě, stanovené v §
16., odst. 3., počítajíc ode dne, kdy odvolání
to bylo vyhlášeno.
Zákon tento nevztahuje se na byty v domech, pro které
bylo uděleno obývací povolení po vyhlášení
tohoto zákona, vyjímajíc domy vystavěné
se státní podporou podle zákonův o
podpoře stavebního ruchu.
Zákon tento nabývá účinností
sedmého dne po vyhlášení. Tímto
dnem pozbývá platnosti nařízení
ze dne 22. ledna 1919, čís. 38. sb, z. a n., a nařízení
ministra československé republiky s plnou mocí
pro správu Slovenska ze dne 30. dubna 1919, čís.
76 (3577 pres). Zabrání bytův a místností
podle nich provedená zůstávají v platnosti.
Obce, které byly zmocněny, aby provedly opatření
podle těchto nařízení, a společné
bytové úřady, podle nich zřízené,
jsou od počátku účinnosti tohoto zákona
zmocněny, aby provedly opatření podle svrchu
uvedených §§ 2. až 31.
Úřad přísedících společného
bytového úřadu a jejich náhradníků
se zrušuje.
Provésti tento zákon náleží ministrům
sociální péče, spravedlnosti, vnitra
a financí.
Nařízení o zabírání
bytův obcemi ze dne 22. ledna 1919, čís.
38 sb., vydané podle zmocňovacího zákona
ze dne 23. července 1919, čís. 307. ř.
z., jest alespoň ve větších střediskách
bytových takřka úplně provedeno, takže
zásoba bytů, jež bylo lze podle něho
zabrati, jest skoro vyčerpána.
Stále trvající, ba vzrůstající
bytová nouze, jejíž důsledky pociťovati
jest jak ve městech, tak i v obcích venkovských,
a nemožnost opatřiti dostatečné množství
nových bytů stavebním podnikáním
ještě před letošní zimou, vyžadují
nutně toho, aby v nouzových opatřeních,
kterými alespoň částečně
lze čeliti bytové kalamitě, bylo pokračováno.
Prostředky, kterých poskytovalo shora uvedené
nařízení, nepostačující
nikterak, aby mohly býti opatřeny byty alespoň
ve všech případech nejnaléhavějších,
a aby zároveň byla potlačena snaha těch,
kdož snaží se z všeobecné bytové
tísně těžiti pro sebe. Ve veřejnosti
ozývají se proto stále hojněji hlasy
po ostřejších prostředcích pomoci.
Osnova zákona o zabírání bytův
obcemi zavádí v obcích, bytovou nouzí
nejvíce postižených všeobecnou kontrolu
pronájmů jak co do osob, které si byty najímají,
tak i co do výše nájemného, požadovaného
majetníkem domu. Zabírací právo obcí
se osnovou značně rozšiřuje, a zejména
majetníkům velikých bytů ukládají
se další značná obmezení.
Pokud jde o organisaci provádění nového
zákona, navrhuje osnova, vycházejíc z poměrů,
jak ve velké části obcí se skutečně
vyvinuly, součinnost bytových komisí, volených
obecními zastupitelstvy, naproti tomu upouští
od instituce senátů, zřízených
při společných bytových úřadech.
Ustanovení shora uvedeného nařízení,
která při praktickém provádění
se osvědčila, byla pojata také do osnovy
zákona.
Po stránce formální se navrhuje, aby osnova
byla přikázána sociálně-politickému
výboru s požádáním, aby vzhledem
k naléhavosti věci podal o ní zprávu
Národnímu shromáždění
do 3 dnů.