I. Příplatky ke mzdě a platu:
a) Praha:
v denní mzdě: | |
po 150 dnech po 2 K 4800 zřízenců | 1,440.000 |
po 182·5 dnech po 2 K 5700 zřízenců | 2,080.500 |
v měsíčním platu: | |
po 6 měs. po 60 K 6000 zřízenců | 2,160.000 |
b) venkov:
v denní mzdě: | |
po 150 dnech po 1·50 K (225 K) 36.500 zřízenců | 8,212.500 |
po 182·5 dnech po 1·50 K (273·75 K) 31.500 zřízenců | 8,623.125 |
v měsíčním platu: | |
po 6 měs. po 42 K (270 K) 45.300 zřízenců | 12,231.000 |
Celkem 129.800 zřízenců | 34,747.125 |
II. Paušály:
Čerpaři, topiči a strojníci stabil. kotlů | 230 | 12 | 33.120 | |
vozmistři a dozorci vozů | 650 | 50 | 390.000 | |
strojmistři | 220 | 75 | 198.000 | |
vrchní topiči | 150 | 55 | 99.000 | |
dělmistři | 320 | 75 | 288.000 | |
posunovači ve výtopnách | 120 | 40 | 57.600 | |
výhybkáři ve výtopnách | 110 | 30 | 39.600 | |
1,105.320 | ||||
dopravní úředníci | a) | 425 | 120 | 612.000 |
b) | 1000 | 90 | 1,080.00 | |
c) | 610 | 75 | 549.000 | |
výpravčí vlaků | a) | 200 | 70 | 163.000 |
kateg. podúřed. a služebnické | b) | 1250 | 65 | 975.000 |
placmistři | c) | 600 | 40 | 288.000 |
posunovači | a) | 1000 | 66 | 792.000 |
b) | 3200 | 45 | 1,726.000 | |
c) | 400 | 30 | 144.000 | |
kontroloři výhybek | a) | 100 | 48 | 57.600 |
b) | 200 | 42 | 100.800 | |
výhybkáři | a) | 360 | 42 | 181.440 |
b) | 3000 | 36 | 1,296.000 | |
c) | 100 | 21 | 25.200 | |
telegrafisti | a) i b) | 650 | 40 | 312.000 |
c) | 300 | 30 | 108.000 | |
8,417.040 | ||||
traťmistři | a) | 30 | 71 | 25.560 |
b) | 330 | 56 | 221.760 | |
c) | 200 | 41 | 98.400 | |
návěstní mistři | a) | 10 | 53 | 6.360 |
b) | 112 | 41 | 55.104 | |
budovní mistři | 8 | 56 | 5.376 | |
dělmistři v návěstních dílnách | 5 | 25 | 1.500 | |
dělmistři v impregnacích | 4 | 25 | 1.200 | |
úpravčí trati | 1000 | 45 | 540.000 | |
návěstní zámečníci | 100 | 25 | 30.000 | |
strážníci a pochůzkáři | a) | 1070 | 54 | 693.360 |
b) | 1070 | 48 | 616.320 | |
c) | 3200 | 33 | 1,267.200 | |
3,562.140 | ||||
Souhrn: | 1. služba strojní a dílen | 1,105.320 | ||
2. služba staniční | 8,417.040 | |||
3. služba udrž. a dozorčí | 3,562.140 | |||
13,084.500 |
III. a) Úprava cestovného pro přednosty sekcí
po 110 K nyní 90 přednostů | ||
95.040 | ||
73.440 | ||
73.440 | ||
168.480 | = 170.000 |
b) Úprava služebních požitků přednostův
a správců stanic:
Výkonné úřady v Praze (Wilsonovo,
Masarykovo, Denisovo nádr., Bubna, Nusle-V., Libeň
st. dr. a Smíchov)
přednostové | 7 | 165 | 13.860 |
náměstkové | 14 | 150 | 25.200 |
ostatní výkonné úřady | 170 | 135 | 275.400 |
jmenovaní náměstkové přednostů stanic hlavní trati, konající noční službu | 600 | 135 | 972.000 |
správcové stanic a přednostové na místních drahách | 420 | 96 | 483.840 |
2,589.300 |
Dřívější náklad na přednosty a úspora na paušálu pro dopravní zřízence stan. služby, jelikož požitek přednostenského přídavku vylučuje požitek paušálu 495.000 a 190.000 | 685.000 |
1,904.300 |
Celkový přehled:
platův a mzdy | 35,000.000 | |
paušálů | 13,100.000 | |
přednostenských přídavkův a paušálů | 2,060.000 | |
50,180.000 |
Hospodářská ústředna pečuje
pokud možno o nejvydatnější zásobování
železničních zřízenců
všemi potravinami tak, že jednak přímo
sama nakupuje, jednak dbá toho, aby příděly
potravin, s nimiž dosud hospodaří stát,
byly v čas a v dostatečném množství
železničním potravním skladištím
vyřízeny. To se týče hlavně
přídělu mouky pro domácnost i chlebové,
cukru, tuků, mýdla, brambor, lihu na pálení
atd.
Mouky pro domácnost (k vaření a pečení)
je té doby dostatek; téměř veškerá
potravní skladiště jsou jí zásobena
až do srpna t. r. Mouky chlebové se sice časem
nedostává, ale v celku lze i tu říci,
že příděly jsou postačující.
Cukr jest přidělován správně
a v čas.
Totéž lze říci o tuku, pouze s tím
rozdílem, že příděl tuků
není stejnoměrný. Státní ústav
pro tuky a oleje v Praze přiděluje totiž jednotlivým
potravním skladištím tuky podle toho, jaké
má právě k disposici. Tím se stane,
že jedno potravní skladiště obdrží
škvařené sádlo v sudech, jiné
lisované sádlo v bednách a opět jiné
syrové sádlo (špek) v bednách anebo
sudech. Poněvadž ani jakost ani cena není jednotná,
bývá tato nestejnost někdy příčinou
stížností. Bylo tedy státního
ústavu pro tuky požádáno, aby pokud
mu to bude možno, přiděloval všem potravním
skladištím stejné tuky.
V poslední době zakoupilo ministerstvo železnic
7 vagonů umělého amerického tuku,
z kteréhož však dosud byly dodány pouze
3 vagony. Tento tuk nebude vpočítán do stanoveného
přídělu a je tudíž přilepšením
nad kvotu.
Až do března t. r. byly příděly
mýdla velice nedostatečné a nepravidelné.
V poslední době se však i zásobování
mýdlem zlepšilo, takže v červnu nebylo
již žádných stížností
v tomto směru.
Hospodářská ústředna vyjednává
právě o dovoz as 20 vagonů amerického,
nejméně 60% mýdla, jehož cena bude činit
as 6·- K za 1 kg.
Bramborů jest nedostatek. Na jaře dovážely
se brambory slovenské, které však byly špatné
jakosti a byl tudíž odběrateli odmítány.
Později přicházely holandské brambory,
jejichž cena však byla příliš vysoká
(1·30 K za 1 kg) a jakost nevalná. V náhradu
za nedostávající se brambory povolilo ministerstvo
pro zásobování lidu na žádost
ministerstva železnic na osobu a týden prodej 1/2
kg krup. ovesné rýže, nebo těstových
výrobkův, a to bez lístků. Hospodářská
ústředna zakoupila 70 vagonů italských
nových bramborů, jichž cena bude činit
asi 1·30 K za 1 kg (dnešní cena trhová
2·25 K za 1 kg)
Zásobování železničních
zaměstnanců masem má se díti s pomocí
obcí, kde tito zaměstnanci bydlí. Pokud se
železničním potravním skladištím
dostávalo přídělu hovězího
dobytka, nebo masa znamenal tento, ovšem nepatrný
příděl jakési plus železničním
zaměstnancům nad kvotu vyměřenou ostatnímu
občanstvu. Měli totiž a mají železniční
zaměstnanci dostávati maso jim patřící,
v obecních prodejnách. Některé obce
však vylučovaly železniční zaměstnance
z odběru masa; zakročením Hospodářské
ústředny u ministerstva pro zásobování
lidu byla v takovém případu zjednána
náprava. Poněvadž však uvedené
ministerstvo nevydalo v tomto směru všeobecného
pokynu, opakuje se vylučování žel. zaměstnanců
z odběru masa a masných výrobkův u
obce až doposud. Okolnost ta je tím tíže
zaměstnanci pociťována poněvadž
příděly hovězího dobytka byly
potravním skladištím v poslední době
značně sníženy a nad to nejsou ani v
této redukované výměře plně
realisovány. Je tedy nouze o hovězí maso
stejně citelná v rodinách žel. zaměstnanců,
jako u ostatního obyvatelstva.
V náhradu za scházející hovězí
maso přidělilo ministerstvo pro zásobování
lidu ministerstvu železnic po několikrát uzené
americké vepřové maso, kteréž
ovšem na dlouhou dobu hovězí maso nenahradí
a nahraditi nemůže, poněvadž stálé
a pravidelné požívání uzeného
masa, nad to ještě příliš slaného,
nevyhovuje potřebám lidu v našich krajích.
Citelnému nedostatku čerstvého vepřového
masa a sádla čeleno bylo nákupem krmných
vepřů na Slovensku, jenž podniknut byl hospodářskou
ústřednou v ministerstvu železnic k vlastnímu
podnětu p. ministra. Od polovice ledna až do konce
května t. r. uskutečněno bylo 7 nákupů
krmných vepřů vesměs v částech
východního Slovenska, poblíže demarkační
čáry.
Celkem nakoupeny byly 1.903 kusy v živé
váze 142.061 kg za cenu K 2,42871·-.
Získaným masem a sádlem poděleni
byli želez. zřízenci nejen v Praze a
na venkově zaměstnaní u stát.
drah. nýbrž i u drah soukromých.
Drobův a střev užito bylo v personálních
kuchyních a k výrobě jiných čerstvých
výrobků.
V pádem Maďarů na Slovensko byl zatím
znemožněn další nákup. Železniční
zřízenci trpí tedy znovu nedostatkem čerstvého
vepřového masa a sádla.
Jakmile nastanou na Slovensku normální neb alespoň
klidnější poměry, bude v nákupu
krmných vepřů tam znovu započato protože
je to jediný zdroj, z jehož výsledku může
ministerstvo železnic zásobiti své zaměstnance
čerstvým vepřovým masem a sádlem
jakosti dobré a za ceny poměrně levnější.
Rozprodej všech potravin i masa děje se pomocí
potravních skladišť anebo služebními
místy. Železniční potravní
skladiště, a to drážní i družstevní,
prodávají nejvýše za ceny maximální,
většinou však za ceny nižší,
než maximální. Rozdíly mezi cenami v
prodejnách obecních a cenami v potravních
skladištích jsou značné.
Chléb prodává se na př. za 1·04
- 1·10 K (maximální cena 1·20 K), cukr
za 2·70 - 2·90 kor. (max. cena 3·04 K) atd.
V prosinci loňského roku bylo dáno zaměstnancům
na vůli přihlásiti se buď do zásobování
obecního, nebo setrvati v dosavadním zásobování
drážním. Do zásobování
obecního přestoupilo jen asi 10% zaměstnanců.
Z toho lze souditi, že zásobování železničními
konsumy vyhovuje převážné většině
zaměstnancův, a to jak pokud jde o množství
a jakost přidělovaného zboží,
tak i pokud jde o jeho ceny.
Dosavadní činnost "Hospodářské
ústředny", pokud běží o
ošacení zaměstnancův a jejich rodin,
směřovala k tomu, aby opatřeny byly oděvní
předměty pracovní i vycházkové,
což se jí z větší části
podařilo.
Dosud bylo zakoupeno látek na obleky v celku 190.000 metrů
za 5,485.000 K, z čehož bylo dodáno 86.200
m za 3,009.000 K. Pláten režných dodáno
50.000 m za 246.000 kor. Obuvi pracovní i vycházkové
zakoupeno celkem 90.000 párů za 5,418.000 K, z čehož
dodáno 71.300 párů za 5,049.000 K. Prádla
a látek na prádlo zakoupeno dohromady za 797.000
K, dodáno za 142.000 K. Klobouků mužských
a dětských zakoupeno 12.000 kusů, z čehož
dodáno 6370 kusů za 131.600 K. Pracovních
obleků, pak dětských, ženských
i mužských obleků z vojenských látek
zakoupeno za 2,347.000 K. Italských látek na prádlo
a bavlněných látek na mužské,
ženské i dětské šaty od fy. Enrico
Manzoni v Miláně dodáno 233.000 m za úhrnnou
cenu 2,775.000 K.
Veškeré uvedené předměty oděvní
byly již pomocí hosp. skupin dány do rozprodeje
a jsou také z převážné části
rozebrány. Pracovní obleky jsou z části
již zaplaceny a 2 vagony jich došly tyto dny do Prahy.
Obleky ty zhotoveny jsou z uniforemních látek; koupeny
byly za tyto ceny: blůza za K 23·-, kalhoty za K 20·-,
dětský oblek za K 38·-.
Uvedené italské látky, jichž jsou 3
vagony, jsou právě rozdělovány hosp.
skupinami ředitelství. Další 2 zásilky
italských látek, převážně
bílých pláten na prádlo, v celku as
5 vagonů, jsou objednány a dojdou do měsíce
do Prahy.
Ku provádění správek obuvi jsou u
všech ředitelství zařízeny ve
větších stanicích správkárny,
kterým vymáhá hosp. ústředna
u českoslov. komise pro kůže a usně
v Praze příděly potřebných
koží. V poslední době jeví se
však takový nedostatek koží, že musila
býti práce ve většině správkáren
omezena a část dělnictva propuštěna.
Podle zpráv uvedené komise pro kůže
a usně se nouze o tento materiál ještě
zvětší. Hospodářská ústředna
má však k disposici dostatečný počet
zvláště pracovní obuvi, tak že
i pro případ náhodného znemožnění
správek postaráno jest o dostatečné
množství obuvi pro vykonávání
služby potřebné.
Ceny veškerého rozprodávaného oděvního
zboží jsou mnohem nižší než
běžné krámské ceny pražské;
jsou také značně nižší,
než ministerstvem pro zásobování lidu
po soupisu zboží nově vydané nejvyšší
ceny.
Placení odebraných oděvních předmětů
děje se za hotové, nebo žádá-li
o to zaměstnanec, na 6 měsíčních
splátek.
Zaměstnanci jsou s touto zaopatřovací akcí
spokojeni a projevili již několikráte min.
železnic uznání za jeho snahy v tomto směru.