Výpočty nákladu.

I. Příplatky ke mzdě a platu:

a) Praha:

v denní mzdě:
po 150 dnech po 2 K 4800 zřízenců 1,440.000
po 182·5 dnech po 2 K 5700 zřízenců 2,080.500
v měsíčním platu:
po 6 měs. po 60 K 6000 zřízenců 2,160.000

b) venkov:

v denní mzdě:
po 150 dnech po 1·50 K (225 K) 36.500 zřízenců 8,212.500
po 182·5 dnech po 1·50 K (273·75 K) 31.500 zřízenců 8,623.125
v měsíčním platu:
po 6 měs. po 42 K (270 K) 45.300 zřízenců 12,231.000
Celkem 129.800 zřízenců 34,747.125

II. Paušály:

Kategorie
Počet
Měsíční zvýšení
Zvýšený náklad na r. 1919
Čerpaři, topiči a strojníci stabil. kotlů 23012 33.120
vozmistři a dozorci vozů 65050390.000
strojmistři220 75198.000
vrchní topiči 1505599.000
dělmistři 32075288.000
posunovači ve výtopnách 12040 57.600
výhybkáři ve výtopnách 11030 39.600
1,105.320
dopravní úředníci a)425120 612.000
b)1000 901,080.00
c)610 75549.000
výpravčí vlaků a)20070 163.000
kateg. podúřed. a služebnické b)125065 975.000
placmistřic)600 40288.000
posunovačia)1000 66792.000
b)3200 451,726.000
c)400 30144.000
kontroloři výhybeka) 1004857.600
b)200 42100.800
výhybkářia) 36042181.440
b)3000 361,296.000
c)100 2125.200
telegrafistia) i b)650 40312.000
c)300 30108.000
8,417.040
traťmistřia) 307125.560
b)330 56221.760
c)200 4198.400
návěstní mistři a)1053 6.360
b)112 4155.104
budovní mistři 8565.376
dělmistři v návěstních dílnách 525 1.500
dělmistři v impregnacích 425 1.200
úpravčí trati 100045540.000
návěstní zámečníci 10025 30.000
strážníci a pochůzkáři a)107054 693.360
b)1070 48616.320
c)3200 331,267.200
3,562.140
Souhrn:1. služba strojní a dílen 1,105.320
2. služba staniční 8,417.040
3. služba udrž. a dozorčí 3,562.140
13,084.500

III. a) Úprava cestovného pro přednosty sekcí

po 110 K nyní 90 přednostů
zvýšený náklad
asi + 75-100 K
95.040
asi + 60-75 K
73.440
asi -+ 60-75 K
73.440
168.480= 170.000

b) Úprava služebních požitků přednostův a správců stanic:

Výkonné úřady v Praze (Wilsonovo, Masarykovo, Denisovo nádr., Bubna, Nusle-V., Libeň st. dr. a Smíchov)

Měsíčně
přednostové7 16513.860
náměstkové14 15025.200
ostatní výkonné úřady 170135275.400
jmenovaní náměstkové přednostů stanic hlavní trati, konající noční službu 600135972.000
správcové stanic a přednostové na místních drahách 42096483.840
Celkový náklad
2,589.300

Dřívější náklad na přednosty a úspora na paušálu pro dopravní zřízence stan. služby, jelikož požitek přednostenského přídavku vylučuje požitek paušálu 495.000 a 190.000 685.000
Zvýšený náklad
1,904.300

Celkový přehled:

Úprava
platův a mzdy 35,000.000
"
paušálů 13,100.000
"
přednostenských přídavkův a paušálů 2,060.000
50,180.000


Zpráva

o zaopatřování masa, tukův a jiných potravin Hospodářkou ústřednou ministerstva železnic.

Hospodářská ústředna pečuje pokud možno o nejvydatnější zásobování železničních zřízenců všemi potravinami tak, že jednak přímo sama nakupuje, jednak dbá toho, aby příděly potravin, s nimiž dosud hospodaří stát, byly v čas a v dostatečném množství železničním potravním skladištím vyřízeny. To se týče hlavně přídělu mouky pro domácnost i chlebové, cukru, tuků, mýdla, brambor, lihu na pálení atd.

Mouka.

Mouky pro domácnost (k vaření a pečení) je té doby dostatek; téměř veškerá potravní skladiště jsou jí zásobena až do srpna t. r. Mouky chlebové se sice časem nedostává, ale v celku lze i tu říci, že příděly jsou postačující.

Cukr.

Cukr jest přidělován správně a v čas.

Tuky.

Totéž lze říci o tuku, pouze s tím rozdílem, že příděl tuků není stejnoměrný. Státní ústav pro tuky a oleje v Praze přiděluje totiž jednotlivým potravním skladištím tuky podle toho, jaké má právě k disposici. Tím se stane, že jedno potravní skladiště obdrží škvařené sádlo v sudech, jiné lisované sádlo v bednách a opět jiné syrové sádlo (špek) v bednách anebo sudech. Poněvadž ani jakost ani cena není jednotná, bývá tato nestejnost někdy příčinou stížností. Bylo tedy státního ústavu pro tuky požádáno, aby pokud mu to bude možno, přiděloval všem potravním skladištím stejné tuky.

V poslední době zakoupilo ministerstvo železnic 7 vagonů umělého amerického tuku, z kteréhož však dosud byly dodány pouze 3 vagony. Tento tuk nebude vpočítán do stanoveného přídělu a je tudíž přilepšením nad kvotu.

Mýdlo.

Až do března t. r. byly příděly mýdla velice nedostatečné a nepravidelné. V poslední době se však i zásobování mýdlem zlepšilo, takže v červnu nebylo již žádných stížností v tomto směru.

Hospodářská ústředna vyjednává právě o dovoz as 20 vagonů amerického, nejméně 60% mýdla, jehož cena bude činit as 6·- K za 1 kg.

Brambory.

Bramborů jest nedostatek. Na jaře dovážely se brambory slovenské, které však byly špatné jakosti a byl tudíž odběrateli odmítány. Později přicházely holandské brambory, jejichž cena však byla příliš vysoká (1·30 K za 1 kg) a jakost nevalná. V náhradu za nedostávající se brambory povolilo ministerstvo pro zásobování lidu na žádost ministerstva železnic na osobu a týden prodej 1/2 kg krup. ovesné rýže, nebo těstových výrobkův, a to bez lístků. Hospodářská ústředna zakoupila 70 vagonů italských nových bramborů, jichž cena bude činit asi 1·30 K za 1 kg (dnešní cena trhová 2·25 K za 1 kg)

Hovězí maso.

Zásobování železničních zaměstnanců masem má se díti s pomocí obcí, kde tito zaměstnanci bydlí. Pokud se železničním potravním skladištím dostávalo přídělu hovězího dobytka, nebo masa znamenal tento, ovšem nepatrný příděl jakési plus železničním zaměstnancům nad kvotu vyměřenou ostatnímu občanstvu. Měli totiž a mají železniční zaměstnanci dostávati maso jim patřící, v obecních prodejnách. Některé obce však vylučovaly železniční zaměstnance z odběru masa; zakročením Hospodářské ústředny u ministerstva pro zásobování lidu byla v takovém případu zjednána náprava. Poněvadž však uvedené ministerstvo nevydalo v tomto směru všeobecného pokynu, opakuje se vylučování žel. zaměstnanců z odběru masa a masných výrobkův u obce až doposud. Okolnost ta je tím tíže zaměstnanci pociťována poněvadž příděly hovězího dobytka byly potravním skladištím v poslední době značně sníženy a nad to nejsou ani v této redukované výměře plně realisovány. Je tedy nouze o hovězí maso stejně citelná v rodinách žel. zaměstnanců, jako u ostatního obyvatelstva.

Uzené maso.

V náhradu za scházející hovězí maso přidělilo ministerstvo pro zásobování lidu ministerstvu železnic po několikrát uzené americké vepřové maso, kteréž ovšem na dlouhou dobu hovězí maso nenahradí a nahraditi nemůže, poněvadž stálé a pravidelné požívání uzeného masa, nad to ještě příliš slaného, nevyhovuje potřebám lidu v našich krajích.

Čerstvé vepřové maso a sádlo.

Citelnému nedostatku čerstvého vepřového masa a sádla čeleno bylo nákupem krmných vepřů na Slovensku, jenž podniknut byl hospodářskou ústřednou v ministerstvu železnic k vlastnímu podnětu p. ministra. Od polovice ledna až do konce května t. r. uskutečněno bylo 7 nákupů krmných vepřů vesměs v částech východního Slovenska, poblíže demarkační čáry.

Celkem nakoupeny byly 1.903 kusy v živé váze 142.061 kg za cenu K 2,42871·-.

Získaným masem a sádlem poděleni byli želez. zřízenci nejen v Praze a na venkově zaměstnaní u stát. drah. nýbrž i u drah soukromých. Drobův a střev užito bylo v personálních kuchyních a k výrobě jiných čerstvých výrobků.

V pádem Maďarů na Slovensko byl zatím znemožněn další nákup. Železniční zřízenci trpí tedy znovu nedostatkem čerstvého vepřového masa a sádla.

Jakmile nastanou na Slovensku normální neb alespoň klidnější poměry, bude v nákupu krmných vepřů tam znovu započato protože je to jediný zdroj, z jehož výsledku může ministerstvo železnic zásobiti své zaměstnance čerstvým vepřovým masem a sádlem jakosti dobré a za ceny poměrně levnější.

Rozprodej všech potravin i masa děje se pomocí potravních skladišť anebo služebními místy. Železniční potravní skladiště, a to drážní i družstevní, prodávají nejvýše za ceny maximální, většinou však za ceny nižší, než maximální. Rozdíly mezi cenami v prodejnách obecních a cenami v potravních skladištích jsou značné.

Chléb prodává se na př. za 1·04 - 1·10 K (maximální cena 1·20 K), cukr za 2·70 - 2·90 kor. (max. cena 3·04 K) atd.

V prosinci loňského roku bylo dáno zaměstnancům na vůli přihlásiti se buď do zásobování obecního, nebo setrvati v dosavadním zásobování drážním. Do zásobování obecního přestoupilo jen asi 10% zaměstnanců. Z toho lze souditi, že zásobování železničními konsumy vyhovuje převážné většině zaměstnancův, a to jak pokud jde o množství a jakost přidělovaného zboží, tak i pokud jde o jeho ceny.

V Praze 24. června 1919.

Zpráva

o zaopatřování oděvních předmětů "Hospodářskou ústřednou ministerstva železnic".

Dosavadní činnost "Hospodářské ústředny", pokud běží o ošacení zaměstnancův a jejich rodin, směřovala k tomu, aby opatřeny byly oděvní předměty pracovní i vycházkové, což se jí z větší části podařilo.

Dosud bylo zakoupeno látek na obleky v celku 190.000 metrů za 5,485.000 K, z čehož bylo dodáno 86.200 m za 3,009.000 K. Pláten režných dodáno 50.000 m za 246.000 kor. Obuvi pracovní i vycházkové zakoupeno celkem 90.000 párů za 5,418.000 K, z čehož dodáno 71.300 párů za 5,049.000 K. Prádla a látek na prádlo zakoupeno dohromady za 797.000 K, dodáno za 142.000 K. Klobouků mužských a dětských zakoupeno 12.000 kusů, z čehož dodáno 6370 kusů za 131.600 K. Pracovních obleků, pak dětských, ženských i mužských obleků z vojenských látek zakoupeno za 2,347.000 K. Italských látek na prádlo a bavlněných látek na mužské, ženské i dětské šaty od fy. Enrico Manzoni v Miláně dodáno 233.000 m za úhrnnou cenu 2,775.000 K.

Veškeré uvedené předměty oděvní byly již pomocí hosp. skupin dány do rozprodeje a jsou také z převážné části rozebrány. Pracovní obleky jsou z části již zaplaceny a 2 vagony jich došly tyto dny do Prahy. Obleky ty zhotoveny jsou z uniforemních látek; koupeny byly za tyto ceny: blůza za K 23·-, kalhoty za K 20·-, dětský oblek za K 38·-.

Uvedené italské látky, jichž jsou 3 vagony, jsou právě rozdělovány hosp. skupinami ředitelství. Další 2 zásilky italských látek, převážně bílých pláten na prádlo, v celku as 5 vagonů, jsou objednány a dojdou do měsíce do Prahy.

Ku provádění správek obuvi jsou u všech ředitelství zařízeny ve větších stanicích správkárny, kterým vymáhá hosp. ústředna u českoslov. komise pro kůže a usně v Praze příděly potřebných koží. V poslední době jeví se však takový nedostatek koží, že musila býti práce ve většině správkáren omezena a část dělnictva propuštěna. Podle zpráv uvedené komise pro kůže a usně se nouze o tento materiál ještě zvětší. Hospodářská ústředna má však k disposici dostatečný počet zvláště pracovní obuvi, tak že i pro případ náhodného znemožnění správek postaráno jest o dostatečné množství obuvi pro vykonávání služby potřebné.

Ceny veškerého rozprodávaného oděvního zboží jsou mnohem nižší než běžné krámské ceny pražské; jsou také značně nižší, než ministerstvem pro zásobování lidu po soupisu zboží nově vydané nejvyšší ceny.

Placení odebraných oděvních předmětů děje se za hotové, nebo žádá-li o to zaměstnanec, na 6 měsíčních splátek.

Zaměstnanci jsou s touto zaopatřovací akcí spokojeni a projevili již několikráte min. železnic uznání za jeho snahy v tomto směru.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP