Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1343.

Zpráva

technického výboru k vládnímu návrhu zákona o státní podpoře při zahájení soustavné elektrisace (tisk 1217).

Technický výbor plně souhlasí se zásadami, na nichž jest zákon vybudován, a které jsou:

1. Součinnost státu se všemi veřejnými činiteli, majícími na hospodářské výrobě a rozvodu energie zájem a podpora elektrických podniků veřejnými činiteli zakládaných.

2. Dokonalé využitkování přírodních zdrojů energie, zejména vodních sil, ve prospěch všeho obyvatelstva, a snaha všemožně spořiti s uhlím pro budoucí generace.

3. Nové podniky připojiti účelně k postaveným, aniž by u těchto nastaly poruchy ve správě a provozu.

Technický výbor souhlasí s vládou, aby vydán byl nyní zákon, který se týká pouze zahájení soustavné elektrisace, jak z titulu zákona vysvítá, neboť zákon veškeré hospodářství elektrárenské upravující bude možno vydati teprv tehdy, až vžita bude nová ústava a až rozřešena bude řada otázek hospodářských s elektrisačním problémem úzce souvisících.

Dnes jedná se o to, aby pokud možno rychle s elektrisací soustavnou bylo započato a aby tím dosavadní nehospodárné využití přírodních zdrojů energie nahraženo bylo soustavným hospodářstvím s energií.

K úkolu tomu třeba finanční účasti státu a třeba též právní podpory při elektrárenském podnikání. Finanční účasti státu týkají se prvé tři paragrafy zákona, ostatní paragrafy týkají se podpory právní.

Při projednávání zákona toho shledalo se, že třeba několik doplňků, které mají význam hlavně po stránce formální. V zásadních směrnicích netřeba změny. Tak k vůli přehlednosti vyznačeny byly dodatečně v zákoně tři hlavní oddíly:

I. Finanční účast státu.

II. Elektrické podniky všeužitečné.

III. Ustanovení všeobecná.

Formální změna ta vyžadovala přesunutí paragrafu jednajícího o křížení a sblížení vedení mezi ustanovení všeobecná a změnu v očíslování paragrafů.

K § 1. Vzhledem k mimořádnému rozsahu elektrisačního problému zdá se desítileté období, v němž do rozpočtu má býti celkový úvěr 75 mil. korun zařaděn, příliš dlouhým, čili roční lhůty malé.

Paragraf tento však nikterak tomu nebrání, aby během prvého desítiletí bylo možno zvláštním zákonem další prostředky opatřiti. Byla to jenom opatrnost ministerstva financí, které období toto stanovilo.

Se zřetelem k tomu, že hospodářský vývoj státu našeho bude se díti z počátku poznenáhlu, neboť nelze na ráz rány válkou způsobené zahojiti, nutno s navrženým úvěrem prozatím souhlasiti.

Zákonem tímto povoluje se celkový úvěr 75,000.000 K; o jednotlivých lhůtách bude rozhodnuto v rozpočtu na každý rok, který bude detailován.

K § 1. Navrhuje technický výbor ve shodě s ministerstvem veřejných prací připojiti jako dodatek větu definující soustavnou elektrisaci:

"která má za účel co možno nejdokonalejší využitkování všech přírodních zdrojů energie a hospodárné její rozvedení ve všeobecném zájmu".

V § 2. nutno vsunouti vzhledem k § 33. za slovo "použije": "ministerstvo veřejných prací" a dále za slovo "družstvy " vsune se "neb svazy" a k vůli jasnosti za slovo "převezmou" slovo "spolu se státem".

K § 3. Položka 8 mil. K byla již v letošním rozpočtu schválena.

K § 4. Z článku tohoto a všech ostatních jasně vysvítá snaha vlády, aby správa podniků elektrických byla pokud možno v rukou činitelů veřejných.

Soukromé podniky elektrárenské se sice z podnikání nevylučují, ale neposkytují se jim ony právní a finanční výhody jako podnikům převážně veřejným.

Podniky zákonem podporované musí však vyhověti požadavkům soustavné elektrisace celé republiky, t. j. musí býti tak upraveny, aby mohly býti připojeny na jednotnou elektrickou síť, která se jednou po celé republice bude rozprostírati.

Stanovisko vlády ve směru tomto technický výbor plně schvaluje; doplňuje pouze návrh

a) ve čtvrté řádce odst. 1. za slovem "samosprávy" větou "neb smíšeným společnostem, v nichž veřejné korporace súčastněny jsou alespoň šedesáti procenty kapitálu"; v páté řádce odstavce 1. za slovy: "podle § 2." vsunkou: "dále podniky jimi projektované", aby určitěji bylo zřejmo, že se jednati může jednak o podniky hotové, a jednak o podniky projektované,

b) dále v 8. řádce téhož odstavce za slova "ministerstvy a" připojuje slovo "súčastněnými", aby bylo zřejmo, že vláda má jednati pouze s onou zemskou správou, v jejíž oblasti jest podnik umístěn,

c) a opravuje v druhé řádce druhého odstavce tiskovou chybu v slově "živnostenskému", kde schází "n", v § 5. připojuje k návrhu ministerstva obrany dodatečně předloženému, za slova "zájmu veřejném" slova "zejména v zájmu obrany státu".

K § 6. Zemský výbor moravský, Ústřední jednota hospodářských společenstev, zemědělská rada moravská a expert prof. List důrazně žádají, aby vedle úroků zápůjček hypotekárně zajištěných též úroky zápůjček na prioritní obligace neb jiné dlužní úpisy uzavřených byly od zdanění zproštěny. Návrhy tyto jsou dle názoru technického výboru odůvodněny, neboť většina podniků elektrických, jimiž prováděna bude soustavná elektrisace, nebude míti hypotek, nýbrž pouze zápůjček na prioritní obligace a jiné dílčí dlužní úpisy a proto vsunuje v 2. odstavci za slova hypotekárně zajištěných slova "neb uzavřených na prioritní obligace neb jiné dílčí dlužní úpisy". Zájem ministerstva financí je dostatečně chráněn tím, že výhoda tato poskytuje se pouze fakultativně, a rozhodnutí o jejím udělení přísluší ministerstvu financí.

K § 7. Článkem tímto dostává se všeužitečným elektrickým podnikům důležitých práv. Technický výbor maje na mysli význam elektrisace v ohledu národohospodářském, plně s návrhem tímto souhlasí.

Stejně jako u železnic jest i u všeužitečných podniků elektrických třeba, umožniti jim, aby jich výrobny jakož i rozvodné sítě nebyly odvisly od libovolných podmínek kladených jednotlivci, nýbrž aby podniku umožněno bylo tam, kde bez přemrštěných obětí nemůže docíliti nejvýhodnějšího technicko-hospodářského provedení, obmezení práv soukromých, ovšem za přiměřenou náhradu veškeré újmy, která tím soukromým vlastníkům v jakémkoliv směru vznikne.

Při elektrisaci nezasáhne se ovšem tak intensivně do práv soukromých jak u železnic, neboť vodní díla i tepelné elektrárny umístěny budou ojediněle, nikdy v takové souvislosti, jako jest trať dráhy. Proto jest možným u řízení vyvlastňovacího pro elektrické podniky, zjednodušení, které jest v § 14. blíže vyznačeno.

Aby bylo zřejmo, že před vyvlastněním a udělením užívacích práv jest nutným jednání o dohodu, vsunují se technickým výborem v 1. odstavci za slovo "projektu" slova: "(§ 16) neb úředně schváleného díla (§ 25) pro případy, kde se strany předem jinak nedohodly." Vsunutím slova "díla" dociluje se toho, že se mohou i všeužitečnému již postavenému podniku poskytnouti práva podle § 7. V odstavci C. § 7. vynechají se slova "za přiměřenou náhradu" a odstavec odvolá se na § 14., kde odškodnění je blíže označeno. K §§ 8 a 9. Články tyto správně vymezují rozsah práv užívacích a chrání právo vlastnické a zájmy veřejné. Proti §§ těm nemá technický výbor námitek.

Technický výbor vyhovuje dodatečně předloženému návrhu ministerstva Národní obrany, aby ku konci odstavce 1. v § 8. připojena byla slova: "muniční skladiště a továrny na třaskaviny."

V odstavci 4. § 9 nutno vyloučiti "§ 139", kteréžto označení omylem bylo v textu ponecháno.

V § 10. v 1. odstavci nahradí se v druhé větě: "rozhoduje železniční správa v dohodě" slovy: "dohodne se podnik se železniční správou, která se dorozumí." - Slova "podle platných předpisů" odpadnou.

Odstavci 4. § 10. dáno jasnější znění.

V § 12. provedena menší úprava rázu formálního.

K § 13. s ustanovením tímto nutno souhlasiti. Odhad vyvlastněných nemovitostí a práv provede se znalci. Není-li dotčený majitel spokojen, může se odvolati k soudu, při čemž se mu poskytuje značná lhůta (jeden rok), aby sobě náležitě uvážil, zda odškodné, cestou správní stanovené újmám, které utrpěl, náležitě odpovídá. Jest tudíž vlastník pozemků a práv náležitě chráněn.

V odstavci 2. v řádce 4. vsunuta za slovo "nebo" slova: "k návrhu strany", čímž se naznačuje, že náhrada odškodného jinak než v penězích stane se jenom k návrhu súčastněných stran a nikoliv k návrhu znalců.

V odstavci 3. nutno v předposlední řádce vynechati "§ 139" podobně jako v odstavci 4. § 9.

V § 15. odst. 3. vloží se místo slova "náhrady" slovo "odškodného." Neboť pod slovem odškodné míní se nahražení trvalé újmy, která se stanoví cestou správní. Kdežto náhrada se poskytuje fakultativně, občas, na př. při pošlapání obilí, provádí-li se oprava na vedení a to jen tenkrát, když byla škoda vskutku vznikla.

K § 16. Rozvodné sítě všeužitečných elektrických podniků budou z pravidla podniky velmi rozsáhlými, jež zabírati budou celou řadu obvodů politických instancí prvých; z důvodu toho jest nezbytně nutným, aby schválení děl všeužitečných udíleno bylo zemskou politickou správou.

V § 16. připojeno za prvou větu nařízení, kterým se určuje, že ministerstvo veřejných prací ustanoví politickou správu, která provede řízení schvalovací, která jdou přes hranice našich zemí.

Aby bylo zřejmějším, že úřední jednání dle § 16 je odlišné od jednání dle § 4, navrhuje technický výbor o vedeních, aby titul § 16 zněl: "Schválení projektovaných děl všeužitečných podniků" a aby v prvé řádce odstavce 1. za slovo "zřízení" vsunuto bylo slovo "dílo", v prvé řádce odst. 3. za slovo "schválení" vsunuta byla slova "projektovaného díla".

K § 17. Technický výbor uznává za nutné, aby řízení schvalovací pro díla elektrických podniků bylo co možno zjednodušeno a zkráceno, proto upravuje znění § 17, aby sloučilo se řízení o vodoprávní koncessi s řízením živnostensko-policejním a s řízením stavebním.

Za účelem tím odstavec 1. budiž na konci doplněn slovy "za účasti zástupců úřadu vodoprávního, který by jinak byl příslušným a úřadu stavebního."

S § 18. souhlasí technický výbor. Doporučuje, aby v páté řádce odst. 4. za slovo "úřadů" vsunuto bylo "státních a samosprávných" a za slovo "osoby" vsunuta byla slova: "které navrhuje podnikatel, jakož i osoby".

Konečně se za účelem snížení nákladů na řízení doporučuje, aby převzaty byly zásady vodního zákona ohledně úhrady útrat, a aby doplněn byl odstavec pátý k tomu cíli slovy: "dle zásad vodního zákona".

Proti § 19. nemá technický výbor námitek.

V § 20. záhodno k vůli přesnějšímu stanovení lhůty v druhé větě (druhá řádka) místo předložky "po" vsunouti slova "ode dne doručení".

S články 21 až incl. 25 plně technický výbor souhlasí. Pouze třeba v § 22 v druhé větě druhého odstavce mezi slovo "stanoví" a slova "s výhradou" vsunouti pomlčku, a v téže větě na místo slovo "odškodné" vsunouti slovo "náhrada".

V § 24 připojen odstavec, kterým se stanoví postup při schvalování děl již provedených, aby mohly jim býti uděleny výhody podle § 7. tohoto zákona.

Ve všeobecných ustanoveních vsunuty tři nové §§ 26, 28 a 29.

§ 26. stanoví právní vztah vedení k nemovitostem.

§ 29. ukládá elektrickým podnikům předkládati ministerstvu veřejných prací údaje statistické potřebné pro soustavnou elektrisaci.

V § 27. navrhuje technický výbor, aby odstavec 1. zněl takto: "Ministerstvo veřejných prací může vlastníku elektrického díla neb vodní síly, kterých jest neúplně využito, uložiti, aby ve veřejném zájmu a v rámci soustavné elektrisace jich náležitě využitkoval, pokud se toho dá docíliti bez újmy pravidelného provozu elektrického díla neb vodní síly.

Nevyhoví-li tomu vlastník ve lhůtě jemu stanovené, jest ministerstvo veřejných prací oprávněno učiniti potřebná opatření k úplnému využitkování elektrického díla neb vodní síly samo, a to zejména tím, že svěří využitkování to jinému podnikateli". Jsou totiž často nejen elektrárny, ale i vodní síly neúplně využity, jichž jest nutno v zájmu širokých vrstev obyvatelstva řádně využitkovati.

V odstavci druhém nahražuje se slovo "náhrada" slovem "odškodné".

Jako odstavec třetí připojeno ustanovení, že při schvalování děl dlužno bráti zřetel k potřebám soustavné elektrisace.

Odstavec čtvrtý tohoto § obsahuje zmocnění ministerstva veřejných prací, aby podnikům, jichž provoz neb ceny vážně ohrožují zájmy veřejné, nařídilo úpravu provozu neb cen, která by chránila zájmy veřejné. Interessy soukromého podnikatele chrání se při tom tím, že o navrhovaném opatření se může předem vysloviti a udělí se mu dostatečná lhůta, aby sám provedl to, co v zájmu veřejném a za šetření hospodárnosti podniku jest třeba.

Jelikož jest záhodno, aby takováto nařízení ministerstva veřejných prací se stala za účasti znalců, navrhuje technický výbor, aby v odstavci 4. za slova "po slyšení majitele podniku" byla vsunuta ještě slova: "a podle posudku tříčlenného výboru k tomu účelu elektrárenským poradním sborem (§ 31.) jmenovaného".

Po velmi bedlivé úvaze všech úkolů, které se soustavnou elektrisací státu souvisí, usnesl se technický výbor na novém § pod titulem: "Přeměna podniků na všeužitečné" a navrhuje, aby vsunut byl do předložené vládní osnovy jako § 28. Návrh zní:

§ 28.

Přeměna elektrických podniků na všeužitečné.

1. Elektrické podniky, dodávající většinu vyrobeného proudu pro všeobecnou potřebu, které svým rozsahem a polohou jsou vhodny a v zájmu veřejném nevyhnutelně potřebny pro soustavnou elektrisaci, mohou nařízením ministerstva veřejných prací v dohodě s ministerstvem spravedlnosti, financí, obchodu a zemědělství po slyšení elektrárenského poradního sboru (§ 31.) přeměněny býti na podniky všeužitečné podle § 4.

2.) Nařízená přeměna budiž provedena vlastníkem do jednoho roku ode dne doručení rozhodnutí ministerstva veřejných prací o přeměně podniku a jest prosta všech poplatků převodních. Dosavadní vlastník může si na přeměněném podniku vyhraditi účast v mezích § 2.

Nevyhoví-li vlastník podniku danému nařízení, může ministerstvo veřejných prací v dohodě s ministerstvy v prvém odstavci jmenovanými dotčený podnik vyvlastniti a přeměniti jej na podnik všeužitečný dle § 4.

3. Pro stanovení ceny podniku platí obdobně ustanovení § 13. tohoto zákona.

4. Ministerstvo veřejných prací označí v dohodě s ministerstvy v odstavci prvém jmenovanými do jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zákona podniky, jichž se ustanovení toto dotýká.

5. Bližší ustanovení budou vydána nařízením.

Technický výbor odůvodňuje dodatek tento následovně:

Minulá doba rakouská byla příznivou podnikání velkokapitalistickému a umožnila mu zříditi elektrárny na výhodných místech, pokud jde o výrobu a pokud se jedná o konsum energie.

Tyto ryze výdělečné podniky založené cizím najmě zahraničním kapitálem vybraly sobě nejvhodnější místa pro svůj konsum, kdežto v krajinách chudších elektrické sítě nerozvádějí. Třeba jistého prostředku, aby ve všech oblastech sítěmi těchto podniků zabraných se provedla soustavná elektrisace, jinak by nastaly v programu vlády zákonem tímto vytčeném značné mezery. Nad to zabírají sítě těchto podniků četné oblasti, v nichž se vyskytují důležité vodní síly, jichž využitkování za účelem úspory uhlí by bylo při dosavadním stavu věci valně stíženo.

Nejvhodnějším prostředkem, aby i tyto podniky přičleněny byly k soustavné elektrisaci, jest navržená nucená přeměna takovýchto podniků na všeužitečné za plnou náhradu poskytnutou dosavadnímu majiteli, jemuž se umožňuje až do výše 40% kapitálu podniku ve svých rukou podržeti a i svými zkušenostmi k dalšímu rozvoji podniku přispívati.

Jelikož ve všech uvedených bodech sjednána byla úplná shoda zástupců ministerstev s členy technického výboru, předkládáme zákon o státní podpoře při zahájení soustavné elektrisace Národnímu shromáždění s vřelým doporučením, aby jej schválilo, jsouce si toho vědomi, že se tím přispěje k uskutečnění národohospodářské práce velikého významu.

V Praze dne 16. července 1919.

Předseda:
Zpravodaj:
Ing. Bohdan Bečka v. r.
Ing. Josef Rotnágl v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP