Technický výbor plně souhlasí se zásadami,
na nichž jest zákon vybudován, a které
jsou:
1. Součinnost státu se všemi veřejnými
činiteli, majícími na hospodářské
výrobě a rozvodu energie zájem a podpora
elektrických podniků veřejnými činiteli
zakládaných.
2. Dokonalé využitkování přírodních
zdrojů energie, zejména vodních sil, ve prospěch
všeho obyvatelstva, a snaha všemožně spořiti
s uhlím pro budoucí generace.
3. Nové podniky připojiti účelně
k postaveným, aniž by u těchto nastaly poruchy
ve správě a provozu.
Technický výbor souhlasí s vládou,
aby vydán byl nyní zákon, který se
týká pouze zahájení soustavné
elektrisace, jak z titulu zákona vysvítá,
neboť zákon veškeré hospodářství
elektrárenské upravující bude možno
vydati teprv tehdy, až vžita bude nová ústava
a až rozřešena bude řada otázek
hospodářských s elektrisačním
problémem úzce souvisících.
Dnes jedná se o to, aby pokud možno rychle
s elektrisací soustavnou bylo započato a aby tím
dosavadní nehospodárné využití
přírodních zdrojů energie nahraženo
bylo soustavným hospodářstvím s energií.
K úkolu tomu třeba finanční účasti
státu a třeba též právní
podpory při elektrárenském podnikání.
Finanční účasti státu týkají
se prvé tři paragrafy zákona, ostatní
paragrafy týkají se podpory právní.
Při projednávání zákona toho
shledalo se, že třeba několik doplňků,
které mají význam hlavně po stránce
formální. V zásadních směrnicích
netřeba změny. Tak k vůli přehlednosti
vyznačeny byly dodatečně v zákoně
tři hlavní oddíly:
I. Finanční účast státu.
II. Elektrické podniky všeužitečné.
III. Ustanovení všeobecná.
Formální změna ta vyžadovala přesunutí
paragrafu jednajícího o křížení
a sblížení vedení mezi ustanovení
všeobecná a změnu v očíslování
paragrafů.
K § 1. Vzhledem k mimořádnému rozsahu
elektrisačního problému zdá se desítileté
období, v němž do rozpočtu má
býti celkový úvěr 75 mil. korun zařaděn,
příliš dlouhým, čili roční
lhůty malé.
Paragraf tento však nikterak tomu nebrání,
aby během prvého desítiletí bylo možno
zvláštním zákonem další
prostředky opatřiti. Byla to jenom opatrnost ministerstva
financí, které období toto stanovilo.
Se zřetelem k tomu, že hospodářský
vývoj státu našeho bude se díti z počátku
poznenáhlu, neboť nelze na ráz rány
válkou způsobené zahojiti, nutno s navrženým
úvěrem prozatím souhlasiti.
Zákonem tímto povoluje se celkový úvěr
75,000.000 K; o jednotlivých lhůtách bude
rozhodnuto v rozpočtu na každý rok, který
bude detailován.
K § 1. Navrhuje technický výbor ve shodě
s ministerstvem veřejných prací připojiti
jako dodatek větu definující soustavnou elektrisaci:
"která má za účel co možno
nejdokonalejší využitkování všech
přírodních zdrojů energie a hospodárné
její rozvedení ve všeobecném zájmu".
V § 2. nutno vsunouti vzhledem k § 33. za slovo "použije":
"ministerstvo veřejných prací"
a dále za slovo "družstvy " vsune se "neb
svazy" a k vůli jasnosti za slovo "převezmou"
slovo "spolu se státem".
K § 3. Položka 8 mil. K byla již v letošním
rozpočtu schválena.
K § 4. Z článku tohoto a všech ostatních
jasně vysvítá snaha vlády, aby správa
podniků elektrických byla pokud možno v rukou
činitelů veřejných.
Soukromé podniky elektrárenské se sice z
podnikání nevylučují, ale neposkytují
se jim ony právní a finanční výhody
jako podnikům převážně veřejným.
Podniky zákonem podporované musí však
vyhověti požadavkům soustavné elektrisace
celé republiky, t. j. musí býti tak upraveny,
aby mohly býti připojeny na jednotnou elektrickou
síť, která se jednou po celé republice
bude rozprostírati.
Stanovisko vlády ve směru tomto technický
výbor plně schvaluje; doplňuje pouze návrh
a) ve čtvrté řádce odst. 1. za slovem
"samosprávy" větou "neb smíšeným
společnostem, v nichž veřejné korporace
súčastněny jsou alespoň šedesáti
procenty kapitálu"; v páté řádce
odstavce 1. za slovy: "podle § 2." vsunkou: "dále
podniky jimi projektované", aby určitěji
bylo zřejmo, že se jednati může jednak
o podniky hotové, a jednak o podniky projektované,
b) dále v 8. řádce téhož odstavce
za slova "ministerstvy a" připojuje slovo "súčastněnými",
aby bylo zřejmo, že vláda má jednati
pouze s onou zemskou správou, v jejíž oblasti
jest podnik umístěn,
c) a opravuje v druhé řádce druhého
odstavce tiskovou chybu v slově "živnostenskému",
kde schází "n", v § 5. připojuje
k návrhu ministerstva obrany dodatečně předloženému,
za slova "zájmu veřejném" slova
"zejména v zájmu obrany státu".
K § 6. Zemský výbor moravský, Ústřední
jednota hospodářských společenstev,
zemědělská rada moravská a expert
prof. List důrazně žádají, aby
vedle úroků zápůjček hypotekárně
zajištěných též úroky zápůjček
na prioritní obligace neb jiné dlužní
úpisy uzavřených byly od zdanění
zproštěny. Návrhy tyto jsou dle názoru
technického výboru odůvodněny, neboť
většina podniků elektrických, jimiž
prováděna bude soustavná elektrisace, nebude
míti hypotek, nýbrž pouze zápůjček
na prioritní obligace a jiné dílčí
dlužní úpisy a proto vsunuje v 2. odstavci
za slova hypotekárně zajištěných
slova "neb uzavřených na prioritní obligace
neb jiné dílčí dlužní
úpisy". Zájem ministerstva financí je
dostatečně chráněn tím, že
výhoda tato poskytuje se pouze fakultativně, a rozhodnutí
o jejím udělení přísluší
ministerstvu financí.
K § 7. Článkem tímto dostává
se všeužitečným elektrickým podnikům
důležitých práv. Technický výbor
maje na mysli význam elektrisace v ohledu národohospodářském,
plně s návrhem tímto souhlasí.
Stejně jako u železnic jest i u všeužitečných
podniků elektrických třeba, umožniti
jim, aby jich výrobny jakož i rozvodné sítě
nebyly odvisly od libovolných podmínek kladených
jednotlivci, nýbrž aby podniku umožněno
bylo tam, kde bez přemrštěných obětí
nemůže docíliti nejvýhodnějšího
technicko-hospodářského provedení,
obmezení práv soukromých, ovšem za přiměřenou
náhradu veškeré újmy, která tím
soukromým vlastníkům v jakémkoliv
směru vznikne.
Při elektrisaci nezasáhne se ovšem tak intensivně
do práv soukromých jak u železnic, neboť
vodní díla i tepelné elektrárny umístěny
budou ojediněle, nikdy v takové souvislosti, jako
jest trať dráhy. Proto jest možným u řízení
vyvlastňovacího pro elektrické podniky, zjednodušení,
které jest v § 14. blíže vyznačeno.
Aby bylo zřejmo, že před vyvlastněním
a udělením užívacích práv
jest nutným jednání o dohodu, vsunují
se technickým výborem v 1. odstavci za slovo "projektu"
slova: "(§ 16) neb úředně schváleného
díla (§ 25) pro případy, kde se strany
předem jinak nedohodly." Vsunutím slova "díla"
dociluje se toho, že se mohou i všeužitečnému
již postavenému podniku poskytnouti práva podle
§ 7. V odstavci C. § 7. vynechají se slova "za
přiměřenou náhradu" a odstavec
odvolá se na § 14., kde odškodnění
je blíže označeno. K §§ 8 a 9. Články
tyto správně vymezují rozsah práv
užívacích a chrání právo
vlastnické a zájmy veřejné. Proti
§§ těm nemá technický výbor
námitek.
Technický výbor vyhovuje dodatečně
předloženému návrhu ministerstva Národní
obrany, aby ku konci odstavce 1. v § 8. připojena
byla slova: "muniční skladiště
a továrny na třaskaviny."
V odstavci 4. § 9 nutno vyloučiti "§ 139",
kteréžto označení omylem bylo v textu
ponecháno.
V § 10. v 1. odstavci nahradí se v druhé větě:
"rozhoduje železniční správa v
dohodě" slovy: "dohodne se podnik se železniční
správou, která se dorozumí." - Slova
"podle platných předpisů" odpadnou.
Odstavci 4. § 10. dáno jasnější
znění.
V § 12. provedena menší úprava rázu
formálního.
K § 13. s ustanovením tímto nutno souhlasiti.
Odhad vyvlastněných nemovitostí a práv
provede se znalci. Není-li dotčený majitel
spokojen, může se odvolati k soudu, při čemž
se mu poskytuje značná lhůta (jeden rok),
aby sobě náležitě uvážil,
zda odškodné, cestou správní stanovené
újmám, které utrpěl, náležitě
odpovídá. Jest tudíž vlastník
pozemků a práv náležitě chráněn.
V odstavci 2. v řádce 4. vsunuta za slovo "nebo"
slova: "k návrhu strany", čímž
se naznačuje, že náhrada odškodného
jinak než v penězích stane se jenom k návrhu
súčastněných stran a nikoliv k návrhu
znalců.
V odstavci 3. nutno v předposlední řádce
vynechati "§ 139" podobně jako v odstavci
4. § 9.
V § 15. odst. 3. vloží se místo slova
"náhrady" slovo "odškodného."
Neboť pod slovem odškodné míní
se nahražení trvalé újmy, která
se stanoví cestou správní. Kdežto náhrada
se poskytuje fakultativně, občas, na př.
při pošlapání obilí, provádí-li
se oprava na vedení a to jen tenkrát, když
byla škoda vskutku vznikla.
K § 16. Rozvodné sítě všeužitečných
elektrických podniků budou z pravidla podniky velmi
rozsáhlými, jež zabírati budou celou
řadu obvodů politických instancí prvých;
z důvodu toho jest nezbytně nutným, aby schválení
děl všeužitečných udíleno
bylo zemskou politickou správou.
V § 16. připojeno za prvou větu nařízení,
kterým se určuje, že ministerstvo veřejných
prací ustanoví politickou správu, která
provede řízení schvalovací, která
jdou přes hranice našich zemí.
Aby bylo zřejmějším, že úřední
jednání dle § 16 je odlišné od
jednání dle § 4, navrhuje technický
výbor o vedeních, aby titul § 16 zněl:
"Schválení projektovaných děl
všeužitečných podniků" a aby
v prvé řádce odstavce 1. za slovo "zřízení"
vsunuto bylo slovo "dílo", v prvé řádce
odst. 3. za slovo "schválení" vsunuta
byla slova "projektovaného díla".
K § 17. Technický výbor uznává
za nutné, aby řízení schvalovací
pro díla elektrických podniků bylo co možno
zjednodušeno a zkráceno, proto upravuje znění
§ 17, aby sloučilo se řízení
o vodoprávní koncessi s řízením
živnostensko-policejním a s řízením
stavebním.
Za účelem tím odstavec 1. budiž na konci
doplněn slovy "za účasti zástupců
úřadu vodoprávního, který by
jinak byl příslušným a úřadu
stavebního."
S § 18. souhlasí technický výbor. Doporučuje,
aby v páté řádce odst. 4. za slovo
"úřadů" vsunuto bylo "státních
a samosprávných" a za slovo "osoby"
vsunuta byla slova: "které navrhuje podnikatel, jakož
i osoby".
Konečně se za účelem snížení
nákladů na řízení doporučuje,
aby převzaty byly zásady vodního zákona
ohledně úhrady útrat, a aby doplněn
byl odstavec pátý k tomu cíli slovy: "dle
zásad vodního zákona".
Proti § 19. nemá technický výbor námitek.
V § 20. záhodno k vůli přesnějšímu
stanovení lhůty v druhé větě
(druhá řádka) místo předložky
"po" vsunouti slova "ode dne doručení".
S články 21 až incl. 25 plně technický
výbor souhlasí. Pouze třeba v § 22 v
druhé větě druhého odstavce mezi slovo
"stanoví" a slova "s výhradou"
vsunouti pomlčku, a v téže větě
na místo slovo "odškodné" vsunouti
slovo "náhrada".
V § 24 připojen odstavec, kterým se stanoví
postup při schvalování děl již
provedených, aby mohly jim býti uděleny výhody
podle § 7. tohoto zákona.
Ve všeobecných ustanoveních vsunuty tři
nové §§ 26, 28 a 29.
§ 26. stanoví právní vztah vedení
k nemovitostem.
§ 29. ukládá elektrickým podnikům
předkládati ministerstvu veřejných
prací údaje statistické potřebné
pro soustavnou elektrisaci.
V § 27. navrhuje technický výbor, aby odstavec
1. zněl takto: "Ministerstvo veřejných
prací může vlastníku elektrického
díla neb vodní síly, kterých jest
neúplně využito, uložiti, aby ve veřejném
zájmu a v rámci soustavné elektrisace jich
náležitě využitkoval, pokud se toho dá
docíliti bez újmy pravidelného provozu elektrického
díla neb vodní síly.
Nevyhoví-li tomu vlastník ve lhůtě
jemu stanovené, jest ministerstvo veřejných
prací oprávněno učiniti potřebná
opatření k úplnému využitkování
elektrického díla neb vodní síly samo,
a to zejména tím, že svěří
využitkování to jinému podnikateli".
Jsou totiž často nejen elektrárny, ale i vodní
síly neúplně využity, jichž jest
nutno v zájmu širokých vrstev obyvatelstva
řádně využitkovati.
V odstavci druhém nahražuje se slovo "náhrada"
slovem "odškodné".
Jako odstavec třetí připojeno ustanovení,
že při schvalování děl dlužno
bráti zřetel k potřebám soustavné
elektrisace.
Odstavec čtvrtý tohoto § obsahuje zmocnění
ministerstva veřejných prací, aby podnikům,
jichž provoz neb ceny vážně ohrožují
zájmy veřejné, nařídilo úpravu
provozu neb cen, která by chránila zájmy
veřejné. Interessy soukromého podnikatele
chrání se při tom tím, že o navrhovaném
opatření se může předem vysloviti
a udělí se mu dostatečná lhůta,
aby sám provedl to, co v zájmu veřejném
a za šetření hospodárnosti podniku jest
třeba.
Jelikož jest záhodno, aby takováto nařízení
ministerstva veřejných prací se stala za
účasti znalců, navrhuje technický
výbor, aby v odstavci 4. za slova "po slyšení
majitele podniku" byla vsunuta ještě slova: "a
podle posudku tříčlenného výboru
k tomu účelu elektrárenským poradním
sborem (§ 31.) jmenovaného".
Po velmi bedlivé úvaze všech úkolů,
které se soustavnou elektrisací státu souvisí,
usnesl se technický výbor na novém §
pod titulem: "Přeměna podniků na všeužitečné"
a navrhuje, aby vsunut byl do předložené vládní
osnovy jako § 28. Návrh zní:
Přeměna elektrických podniků na všeužitečné.
1. Elektrické podniky, dodávající
většinu vyrobeného proudu pro všeobecnou
potřebu, které svým rozsahem a polohou jsou
vhodny a v zájmu veřejném nevyhnutelně
potřebny pro soustavnou elektrisaci, mohou nařízením
ministerstva veřejných prací v dohodě
s ministerstvem spravedlnosti, financí, obchodu a zemědělství
po slyšení elektrárenského poradního
sboru (§ 31.) přeměněny býti
na podniky všeužitečné podle § 4.
2.) Nařízená přeměna budiž
provedena vlastníkem do jednoho roku ode dne doručení
rozhodnutí ministerstva veřejných prací
o přeměně podniku a jest prosta všech
poplatků převodních. Dosavadní vlastník
může si na přeměněném
podniku vyhraditi účast v mezích § 2.
Nevyhoví-li vlastník podniku danému nařízení,
může ministerstvo veřejných prací
v dohodě s ministerstvy v prvém odstavci jmenovanými
dotčený podnik vyvlastniti a přeměniti
jej na podnik všeužitečný dle § 4.
3. Pro stanovení ceny podniku platí obdobně
ustanovení § 13. tohoto zákona.
4. Ministerstvo veřejných prací označí
v dohodě s ministerstvy v odstavci prvém jmenovanými
do jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zákona
podniky, jichž se ustanovení toto dotýká.
5. Bližší ustanovení budou vydána
nařízením.
Technický výbor odůvodňuje dodatek
tento následovně:
Minulá doba rakouská byla příznivou
podnikání velkokapitalistickému a umožnila
mu zříditi elektrárny na výhodných
místech, pokud jde o výrobu a pokud se jedná
o konsum energie.
Tyto ryze výdělečné podniky založené
cizím najmě zahraničním kapitálem
vybraly sobě nejvhodnější místa
pro svůj konsum, kdežto v krajinách chudších
elektrické sítě nerozvádějí.
Třeba jistého prostředku, aby ve všech
oblastech sítěmi těchto podniků zabraných
se provedla soustavná elektrisace, jinak by nastaly v programu
vlády zákonem tímto vytčeném
značné mezery. Nad to zabírají sítě
těchto podniků četné oblasti, v nichž
se vyskytují důležité vodní síly,
jichž využitkování za účelem
úspory uhlí by bylo při dosavadním
stavu věci valně stíženo.
Nejvhodnějším prostředkem, aby i tyto
podniky přičleněny byly k soustavné
elektrisaci, jest navržená nucená přeměna
takovýchto podniků na všeužitečné
za plnou náhradu poskytnutou dosavadnímu majiteli,
jemuž se umožňuje až do výše
40% kapitálu podniku ve svých rukou podržeti
a i svými zkušenostmi k dalšímu rozvoji
podniku přispívati.
Jelikož ve všech uvedených bodech sjednána
byla úplná shoda zástupců ministerstev
s členy technického výboru, předkládáme
zákon o státní podpoře při
zahájení soustavné elektrisace Národnímu
shromáždění s vřelým doporučením,
aby jej schválilo, jsouce si toho vědomi, že
se tím přispěje k uskutečnění
národohospodářské práce velikého
významu.