Referenti produktivních ministerstev při projednávání
rozpočtu státního republiky československé
pro rok 1919 seznávají: že jest nezbytně
nutno, má-li náš stát vyvinouti se v
moderní stát, aby jeho ústava vybudována
byla na základech zájmů širokých
mas lidových, prospěchu průmyslu a
obchodu, a aby jeho vývoj spjat byl se skutečným
životem, i vývojem technickým a nikoli jen
a jen na šablonových formách ústavních
a na schématech státovědeckých. Naše
ústava měj na zřeteli odlišné
tradice, hospodářské poměry a sociální
rozvrstvení národa a přihlížeje
k praktickému životu národa více, než
k abstraktním dedukcím doktríny.
Ústavní výbor budiž dožádán
o dobrozdání, nebylo-li by žádoucné
z důvodů úsporných zmenšiti
počet ministerstev, což rozpočtový
výbor by doporučoval.
Vláda se žádá, aby vzhledem k výdajům,
požadovaným státním rozpočtem
na civilní a vojenskou kancelář presidenta
republiky, která dosud nebyla ústavně zřízena,
podala neprodleně návrh takového zákona,
který by se přikázal ústavnímu
výboru, by podal o něm ihned zprávu v nejbližší
schůzi N. S.
Stenografické protokoly sněmovní buďte
tisknuty úplné i se zprávami ve sněmu
přijatými a tak, aby mohly býti také
budoucnosti zachovány.
Rozpočtový výbor trvá na svém
usnesení, aby požadované objekty jízdeckých
kasáren v Brně pro umístění
vysoké školy zvěrolékařské,
kteréžto objekty jsou stále prázdné
a neupotřebované a tvoří menší
část celých jmenovaných kasáren,
byly ihned postoupeny ministerstvu školství k provedení
adaptací pro umístění zvěrolékařských
klinik, potřebných snad větší
měrou pro účely vojenské než
civilní.
Ministerstvo Národní obrany se žádá,
aby vyřídilo akt ministerstva veřej. prací
a vyučování, týkající
se uprázdnění budovy Konviktu pro chovance
učitelského ústavu ve Slezské Ostravě.
Ministerstvo veřejných prací a min.
vyučování souhlasí s propůjčením
budovy této k bezplatnému umístění
v ní dívčího lycea "Vlasty"
ve Slez. Ostravě, ale odevzdalo akt tento k vyjádření
ministerstvu N. O., jelikož do převratu byl v ní
umístěn lazaret Červ. kříže,
nyní dávno zrušený. Ale ač jde
jen o přičinění klausule: "Není
námitek" leží akt už asi 6 neděl
v ministerstvu N. O. bez vyřízení.
Žádá se tudíž ministerstvo N. O.,
by ten akt ihned vyřídilo, protože budova
musí býti během léta nákladem
soukromým (horních závodů)
od důlních škod restaurována, ale k
tomu nelze přistoupiti, dokud akt není formálně
vyřízen.
Po prázdninách má býti v opravené
budově již vyučováno, tudíž
věc spěchá.
Vláda, resp. ministerstvo Nár. obrany se žádá,
aby vzhledem k velkému zatížení pensemi
vojenskými, které státnímu rozpočtu
prostým přijímáním býv.
rak.-uh. a rakouských důstojníků
do občanství naší Republiky vzniká,
užila přísného šetření
a přísných pravidel pro uznávání
státní příslušnosti těchto
lidí, aby podala, bude-li potřeba, návrh
zákona, změňujícího nárok
bývalých důstojníků rak.-uh.
a rakouské neb -uherské armády, aby z požitků
pensijních vyloučeni byli zvláště
ti, kteří na našem národě těžce
hřešili a aby pensijní nárok vysokých
šarží určen byl níže,
resp. jen minimálně.
Hmotné poměry stráže bezpečnosti
v Praze, v Brně a obdobně také jinde buďtež
tak upraveny, aby příslušníci mohli
bez mučivé starosti o výživu plně
věnovati se povinnostem svým. Zejména budiž
denní mzda mužstva zvýšena, jakož
i ostatní požitky době nynější
přiměřeně upraveny. Zvýšený
náklad budiž jako dodatek zařazen do
řádného rozpočtu státních
výdajů v titulu 2, § 2. ministerstva vnitra.
Položka na odborové školství titul 5.
budiž ve státním rozpočtu zvýšena
o příslušnou částku, aby mohlo
být odborové školství řádně
vybudováno.
Vláda se žádá, aby všechny zvěrolékařské
diplomy, ode dne 6. prosince 1918 ve Vídni získané,
byly podrobeny revisi, co se týče započitatelnosti
semestrů a zkoušek, dříve než jejich
platnost v československém státě bude
zákonem uznána.
Aby toto opatření neminulo se cíle, budiž
okresním politickým správám uloženo,
by diplomy oněch zvěrolékařů,
kteří od 6. prosince minulého roku praxi
započali, příslušnému úřadu
k revisi předložili.
Vláda se žádá:
1. aby, hledíc ke změněným poměrům
a v uznání důležitosti a významu
akademie umění v Praze, jediného vysokého
uměleckého učiliště v našem
státě, vzala v přední řadě
v úvahu otázku vhodné úpravy poměrů
na tomto dosud utrakvistickém ústavě,
2. aby, hledíc k nedostatečnosti prostředků
k účelům ústavu toho, navržených
na rok 1919, zařadila do rozpočtu roku 1920 na veškeré
jeho potřeby, zvláště však na potřeby
vyučovací, na stipendia a školní ceny,
částky přiměřené jeho
úkolům, a
3. aby, hledíc k nynějšímu oddělenému
umístění jednotlivých škol, takřka
po celé Praze rozstrkaných, vyšla co nejdříve
vstříc snahám tohoto ústavu po vybudování
nedostatečných jeho místností a zvláště
též pro zřízení kamenické
dílny při škole sochařské.
Vláda se žádá:
1. aby co nejdříve zestátnila všechny
zemské střední školy na Moravě,
jichž sestátnění bylo závazně
vídeňskou vládou již před válkou
přislíbeno,
2. aby co nejdříve převzala do státní
správy soukromá dívčí reálná
gymnasia (jako v Brně) a do té doby, než
se tak stane, aby poskytla správám ústavů
těchto vydatnou subvenci a to jak na běžné
potřeby na vydržování ústavu,
tak i na vybavení se z dluhů, učiněných
k účelům ústavů těchto,
3. aby přihlíženo bylo k brzkému
sestátnění dívčích průmyslových
škol.
Pro potřebu povznesení domácího a
lidového průmyslu na Moravě buďtež
ministerstvem školství a národní osvěty
co nejdříve zřízeny státní
vyučovací dílny pro výrobu hraček
(na odborné škole dřevařské ve
Val. Meziříčí) a v Brně pro
výšivky lidové a příslušných
obcích na Slovensku (Javorník), pro pletařství
z lýka a slámy ve Vel. Blatnici, pro výrobu
lidové keramiky v Hodoníně.
Ministerstvo školství a národní osvěty
nechť v době co nejbližší předloží
osnovu zákona o sestátnění živnostenského
školství pokračovacího v československé
republice.
Neudržitelné poměry ve vybudování
průmyslových škol a odborných škol
pro jednotlivá průmyslová odvětví,
zejména na Moravě (kde vedle 2 českých
prům. škol jsou tři německé a
vedle tří českých odborných
6 německých) a ve Slezsku, kde není vůbec
žádné české průmyslové
a odborné školy vedle pěti škol německých,
vyžadují, by ministerstvo školství a národní
osvěty postaralo se nejen o vybudování školství
odborného s náležitým vhodným
umístěním, nýbrž i školy
německé snížilo na příslušný
počet.
1. Universita německá budiž odloučena
od české university Karlovy;
2. budova Karolina budiž podle práva majetkem
pouze české university Karlovy;
3. universitní archiv a insignie buďtež
vlastnictvím české university Karlovy podle
práva;
4. odkaz jakož i nadání Fuchsovo spravované
arcibiskupstvím, budiž dáno do správy
a užívání české university;
5. předměty inventární po českých
učencích (Purkyně), zadržené
v německých ústavech, buďtež odevzdány
příslušným ústavům českým.
Budiž podrobeno revisi inventární zařízení
(knihy i jiné předměty), jež německé
universitě bylo ponecháno z inventáře
nerozdělené pražské university před
r. 1882.
6. Studium na všech školách budiž
zlevněno do té míry, aby bylo přístupno
i chudým neb nemajetným třídám
národa. Studium na školách středních
a vysokých budiž pro chudé a nemajetné
úplně bezplatné, naproti tomu zámožní
mohou platiti vyšší poplatky, než se děje
nyní.
7. Fakulty theologické v Praze buďtež
odděleny od university ve fakulty samostatné.
8. Báňská akademie v Příbrami
budiž vybudována v řádnou státní
vysokou školu s českou vyučovací řečí.
9. Vláda nechť učiní ihned přípravy
ke sloučení obou německých
technik v republice.
10. Právní poměry universitního
velkostatku buďtež vyšetřeny a statek
tento vrácen svému původnímu účelu.
11. Ministerstvo školství a národní
osvěty se žádá, aby hledělo co
nejdříve doplniti případně
vyměniti stav inspektorů nad veškerým
školstvím a vybíralo k tomu síly pokrokové,
všestranně kvalifikované.
12. Vláda nechť připravuje sestátnění
městských reálných gymnasií
v Berouně, v Chotěboři, Mělníku,
Hranicích na Moravě, Moravských Budějovicích
a orlové (Matiční).
13. Vláda nechť učiní přípravy,
aby ulehčila břemena, která na sebe
vzaly české obce stavbou budov pro střední
školy, jako Česká Třebová,
Nová Paka, Sušice, Benešov.
14. Vláda se žádá, aby převzala
vedlejší náklady na vydržování
státních středních škol.
15. Vláda nechť se postará o nové
budovy pro české státní školy,
které jsou leckde velmi chatrné, jako v Hradci Králové
(gymnasium), Jindřichově Hradci, v Rychnove n. Kn.;
nebo kde budov dosud není, jako druhá reálka
na Král. Vinohradech, gymnasium na Malé Straně
a jiné.
16. Vláda nechť co nejdříve zřídí
nové české střední školy
státní pro menšiny české v
Čechách, na Moravě i ve Slezsku.
17. Vláda nechť co nejdříve zruší
řadu zbytečných středních
a jiných škol německých v hlavních
městech i mimo ně, tím, že sloučí
vždy dvě německé střední
školy s menší frekvencí.
18. Ženské gymnasium Krásnohorské
budiž zestátněno.
19. Dívčím lyceím, pokud nebudou
zestátněna, buďtež poskytnuty značnější
subvence.
20. Z pedagogií nutno sestátniti městské
ženské pedagogium v Litomyšli a v Plzni a zprostiti
závazků pro mužské pedagogium v Budějovicích
tamnější Matici.
21. Síť škol odborných českých
budiž náležitě doplněna po provedení
důkladné ankety, ku které přizvány
buďtež české menšiny a národní
jednoty obranné.
22. obchodní školství budiž doplněno
a postupem času zestátněno. K tomu třeba
svolati anketu povolaných činitelův a vypracovati
podrobný plán pro příští
léta.
23. Než bude možno veškeré obchodní
školství sestátniti, nechť vláda
podle možnosti poskytuje zvýšené subvence
na vydržování.
24. Vláda se žádá, vzhledem k tit.
3. (kultus) rozpočtu ministerstva školství
a n. osv., aby vyšetřovala právní
podklad všech příslušných položek
tohoto titulu a podle toho zařídila jich poukázání
a výplatu, nebo ji odepřela. Rozpočtový
výbor plně důvěřuje vládě,
že šetříc právního stavu
bude se říditi při tom pokrokovým
stanoviskem většiny občanstva republiky.
1. Ministerstvo školství a národní osvěty
se žádá,
a) aby až do vyrovnání nepoměru mezi
německým a českým úřednictvem
universitních knihoven přijímalo do statu
úřednictva těchto knihoven jen české
uchazeče,
b) aby postupně zrušovalo zbytečné germanizační
střední školy německé v českých
krajích Republiky, zvláště na Moravě
a ve Slezsku (např. v Kroměříži,
Hodoníně, Břeclavě, Lipníku,
Hranicích, Frýdku, Uh. Hradišti atd.).
2. Subvence českým středním školám
matičním a středním dívčím
školám soukromým buďtež dávány
v dostatečné míře, případně
i za zvýšení dotyčných položek
rozpočtu. Jmenovitě budiž dána dostatečná
subvence jediné dívčí soukromé
střední škole ve Slezsku, dívčímu
lyceu "Vlasty" ve Slezské Ostravě a dívčímu
reálnému gymnasiu ve Valaš. Meziříčí
dle jejich doložené žádosti.
3. Subvence pro kursy občanské výchovy (kap.
XIII., 7, 1) budiž přiměřené
zvýšena ze 180.000 K na 250.000 K, subvence lidovým
školám a kursům (kap. XIII., 7, 3) a subvence
na veřejné lidové knihovny (kap. XIII., 7,
5) rovněž.
4. Místo zbytečného německého
gymnasia ve Frýdku zřízena buď tamtéž,
případně v Opavě neb Těšíně,
prvá česká reálka pro Slezsko.
5. Matici opavské a Matici osvěty lidové
pro Těšínsko buďtež poskytnuty pro
jich činnost národně-uvědomovací
a osvětovou, jmenovitě na Ratibořsku a Těšínsku
z příslušných položek rozpočtu
subvence, každé aspoň po 100.000 K, nehledě
k subvencím na jednotlivé školy jimi vydržované.
6. Budiž zřízena státní česká
obchodní akademie a státní průmyslová
škola v Moravské Ostravě.
Ministerstvo obchodu se žádá, by zvelebovací
akci živnostenskou, jíž týkají
se položky 8. až 12., vybudovalo na nejmodernějších
základech a dožadovalo pro ni na r. 1920 náležitých
finančních prostředků. Rozpočtový
výbor zejména má zájem na řádném
vybudování státních ústavů
na zvelebování živností v Praze,
v Brně a na Slovensku a vybavení jich také
náležitými prostředky k vybudování
technického, didaktického a hospodářského
zvelebování živností.
Budiž náležitě vybudována obchodně-politická
služba při ministerstvu obchodu. Zejména
pak obchodně-politická a konsulární
služba zahraniční budiž budována
za součinnosti tohoto ministerstva, které jest dojista
povoláno k tomu, by zpravodajství obchodně-politické
bylo co nejlépe opatřeno.
K sjednocení agendy pro povznesení návštěvy
cizinců v Republice a turistiky v ní budiž
přikázána agenda ta v celém svém
rozsahu ministerstvu obchodu a zvýšena budiž
dotace pro tuto rozpočtovou položkou na 250.000 K.
V zájmu bezvadného konání služby
poštovní a telegrafní žádá
se ministerstvo pošt a telegrafů, by platové,
mzdové a postupové poměry personálu
služebního, sil výpomocných, oficiantův
a oficiantek jak ve službě technické i kancelářské
upravilo tak, jak toho poměry drahotní nevyhnutelně
vyžadují.
Ministerstvo pošt a telegrafů se žádá,
aby učinilo všechna možná opatření,
by dodávání dopisů a telegramů
adresátům bylo opatřováno včas,
alespoň v míře takové, jak se dělo
před válkou.
Ministerstvo pošt a telegrafů se žádá,
by poplatky telefonní z telefonů, užívaných
v zájmu veřejném (jako u obcí, okresů
atd.) byly přiměřeně sníženy.
Ministerstvo pošt a telegrafů se žádá,
by neprodleně přistoupilo k zřízení
přímé telefonní linky z
Mor. Ostravy do Prahy pro usnadnění
telefonického spojení veledůležitého
národohospodářsky Ostravska, revíru
Ostravsko-karvínského a Slezska s ústředím
státu, hlavním městem Prahou.
Vláda se žádá, aby provedla důsledky
zákona o osmihodinné pracovní době
i při provozu státních drah a
resultující z toho zvýšený náklad
50,250.000 K uhradila z výnosu zvýšených
příjmů dopravních (který co
do zvýšení v rozpočtu vykázán
není), jakož i z úspor dosažených
na jiných položkách rozpočtu.
Podle novinářských zpráv vykazuje
rozpočet československého ministerstva železnic
schodek, který činí v ordináriu asi
44 a v extraordináriu asi 307 mil. korun. Příčinou
schodku v extraordináriu jsou asi investice na vozidla
a na stavby, rozpočtené asi 298 mil. korun. Investice
na vozidla a na stavby jsou bezpochyby plodné, ale přes
to mají být uhrazeny právě tak, jako
schodek v ordináriu, zvýšením tarifů,
jež má býti podle uvedeného pramene
takové, aby se československé státní
dráhy během rozpočtového roku dodělaly
příjmů větších as o 500
mil. korun.
Poukazujíce k tomu, že nákladní tarify
československých státních drah byly
z části teprve nedávno (od 1. března
t. r.) zvýšeny a že jsou nyní v celku
již asi o 270% dražší, než tarify bývalých
c. k. rak. státních drah na počátku
roku 1914, a asi o 140% dražší, než nynější
nákladní tarify pruských státních
drah, varujeme před dalším zvyšováním
nákladních tarifů československých
státních drah co nejdůtklivěji z těchto
důvodů:
1. Kdyby se nákladní tarify československých
železnic zvýšily tak, aby příjmy
těchto železnic stouply za rok as o 500 mil. korun,
není nikterak jisto, že by tyto příjmy
opravdu tak vzrostly, ale jest jisto, že by konsum zvýšení
nákladních tarifů československých
drah zaplatil nejméně dvojnásobně,
poněvadž jak výrobce, tak obchodník,
chtěje uhraditi zdražení dopravy a chrániti
se proti nesprávnému čítání
dovozného, převalí zvýšení
dopravného dle starého ustáleného
zvyku na spotřebu částkou nejméně
dvojnásobnou. Kdyby československé státní
dráhy dosáhly zvýšením dopravného
během roku příjmů větších
asi o 500 mil. korun, byl by konsum nucen během jednoho
roku zaplatiti za nákup zboží asi o 1000 mil.
korun více než nyní. Prvním následkem
zamýšleného zvýšení dopravného
bylo by tedy značné stoupnutí nynější
nesnesitelné drahoty.
2. Stoupne-li cena všeho zboží, stoupnou
přirozeně také nároky železničních
zaměstnanců, a správa československých
státních drah nebude s to, aby těmto, stoupnuvší
cenou všech životních potřeb odůvodněným
nárokům, nevyhověla. Tím vzrostou
výdaje této správy tak, že zvýšení
příjmů bude ve skutečnosti o mnoho
menší než je zamýšleno. Tímto
způsobem a se zřetelem na všeobecné
podražení také nejnutnějších
potřeb životních nevznikl by ze zamýšleného
zvýšení nákladních tarifů
nijaký prospěch, nýbrž jen škoda.
3. Tato škoda by byla tím osudnější,
že zvýšením tarifů byly by těžce
a vážně ohroženy skoro všechny zdejší
podniky hospodářského rázu. Zdejší
výrobce, jsa nucen platiti dopravné již asi
o 140% větší, než výrobce německý,
není již nyní s to, by s úspěchem
soutěžil s výrobcem německým.
Kdyby pak byl zdejší výrobce zatížen
dopravným ještě větším,
nemohl by soutěžiti s výrobcem německým
po zahájení mezinárodního obchodu
snad ani v odbytu tuzemském, poněvadž výrobní
podmínky v Německu jsou a byly by také později
nejen po stránce dopravní, nýbrž i jinak
daleko příznivější než u
nás, a to tak, že bychom byli přes celní
ochranu zaplaveni zejména výrobky velice vyvinutého
kovodělného průmyslu německého,
kdežto náš průmysl kovodělný,
nemoha s průmyslem německým soutěžit
ani v tuzemsku, trpěl by nezaměstnaností.
4. Že by potom nemožností vývozu a hromadným
dovozem znehodnocená valuta naše neozdravěla,
nýbrž jen utrpěla další znehodnocení,
nepotřebujeme snad dokazovati.
Ze všech těchto důvodů v zájmu
všeobecném se žádá, aby tarify
byly co možná brzo sníženy tak,
abychom po zahájení pravidelného mezinárodního
obchodu mohli přikročiti k normální
výrobě a mohli pomýšleti netoliko na
úhradu domácí spotřeby, nýbrž
i na vývoz, jenž je pro nás jako stát
vývozní nejlepším a nejtrvalejším
základem obecného blahobytu.
Ministerstvo zemědělství se žádá,
aby přihlíželo při vyvlastňování
pozemků velkostatkářských k potřebě
přidělení pozemků těch také
školám, kde by jich užito bylo jako pokusných
polí při hospodářských školách
pokračovacích, je v nejbližší
době bude nutno na venkově našem vybudovati.
Pokud naše zimní školy hospodářské
nemají potřebných pozemků, budiž
i na tyto vyvlastněnými pozemky pamatováno;
rovněž i na školy zemědělské
a výzkumné stanice.
Ministerstvo spravedlnosti se žádá,
aby v dílnách trestnických byla práce
řemeslná na nejmenší míru
omezena a nahrazena výrobou polotovarů a
předmětů průmyslových pro stát
nezbytně nutných, které nekonkurují
oprávněným živnostníkům.
Řemeslné výrobky, pokud nutno jimi
se v trestnicích zabývati, buďtež
prodávány jedině prostřednictvím
společenstev a družstev živnostenských.
1. K titulu 6. stát. stavby silniční ve
Slezsku žádá se ministerstvo veřej.
prací, by provedlo vydláždění
hlavní silnice z Ostravy do Těšína
v obvodu obce Pol. Ostravy u jámy Trojice jako stavby
nouzové z položek 290.000 K a 664.910 K.
2. Budiž provedena regulace řeky Luciny (k
titulu 7) v Těšínsku jako stavby nouzové
z položek 195.000 K a 460.000 K.
Ministerstvo veřejných prací se žádá,
aby učinilo všechna opatření, by v
nouzových pracích a jich provádění
nenastala nikde porucha, a v případě potřeby
a včas nechť ministerstvo předloží
Národnímu shromáždění
osnovu zákona, bude-li potřebovati zvláštních
kreditů.
Kdyby se takováto potřeba vyskytla za prázdnin
Národního shromáždění,
je předseda rozpočtového výboru zmocněn,
aby ihned svolal schůzi rozpočtového
výboru, která rozhodne o těchto kreditech.
Ministerstvo veřejných prací se žádá,
aby všechny nouzové stavby a práce byly
prováděny, a kde toho okolnosti vyžadují,
aby byl rozpočet kryt dotací státní
v částce 3/5, eventuelně aby v krajinách
chudších tato subvence byla zvýšena.
1. zřízení tělovýchovného
ústavu s programem:
a) příprava učitelů tělesné
výchovy pro všecky druhy škol,
b) příprava cvičitelů pro všechny
spolky tělocvičné a sportovní,
c) příprava školních lékařů
jako odborných znalcův a poradců o tělesné
výchově,
d) vědecké výzkumy v oboru tělesné
výchovy,
e) organisace těl. výchovy pro veškerou mládež
a dozor nad tělesnou výchovou po stránce
zdravotní i pedagogické; zřízení
tohoto ústavu vyžaduje dohody s ministerstvem školství;
2. zřízení hygienického musea v oboru
těl. výchovy;
3. podpory učitelům tělocviku, cvičitelům
a lékařům, aby se mohli náležitě
vzdělati v tělesné výchově
se zřením k požadavkům dneška;
4. podpory na vědecké práce v oboru tělesné
výchovy;
5. cestovní stipendia na studium pokroku těl. výchovy
v cizině;
6. podpory spolkům tělocvičným a sportovním
na zřizování tělocvičen, hřišť,
plováren, lázní a j.;
7. podpory na propagaci těl. výchovy tiskem, přednáškami.
Při všeobecném ústavě pro
zkoumání potravin v Praze je potřeba
z úsporných důvodů přistoupiti
co nejdříve k sloučení stávajících
dvou ústavů v Praze, českého a německého,
v ústav jediný, jehož správa přirozeně
bude v rukou českých.
Vláda se žádá, by s výplatou
zadržených pohledávek o zaplacení státních
dodávek, dodaných maloživnostníky,
maloživnostenskými družstvy i společenstvy
před 28. říjnem 1918, co nejdříve
započato bylo. Zejména budiž přihlíženo
též k výplatám složených
vádií a kaucí.