Rozpočtový výbor, podrobiv vážné
úvaze veškeré kapitoly státního
rozpočtu pro rok 1919, dospěl k radostnému
poznání, že hospodářská
potence státu našeho jest uspokojivá a ze jsou
dány možnosti pro krásný rozvoj státu
tohoto i pro další budoucnost, od důvěřivého
tohoto nazírání nedal se rozpočtový
výbor odvrátiti ani celkovou sumou deficitových
položek. Rozpočtový výbor vychází
ze stanoviska, že tento schodek v položkách vydání
mimořádného není ničím
jiným než přímým důsledkem
války a těžkých hříchů,
spáchaných na zemích našich předchozími
rakouskými vládami. Na tomto svém přesvědčení
trvá rozpočtový výbor i přes
to, že vzhledem na vyvinuvší se zatím
válečné poměry na Slovensku byl nucen
sáhnouti k dalšímu ještě zvýšení
několika rozpočtových položek ministerstva
Národní obrany, jakož i ke zvýšení
nákladu druhých ministerstev, jelikož po sestavení
státního rozpočtu Národním
shromážděním schváleny byly zákony,
jichž provedení nezbytné spojeno je s dalším
zatížením rozpočtu.
Zvýšený tento náklad jeví se
v úhrnné sumě K 759,511.364, čímž
úhrnná položka nehrazených výdajů
mimořádných dostupuje výše K
3,901,141.413. V zájmu řádného hospodářství
státního jest postarati se též o úhradu
této mimořádnými poměry vyvolané
výdajové položky.
Výbor má za to, že bez újmy pro přehlednost
rozpočtu jest dostatečně postaráno
o zařazení nutně zvýšených
kapitol tím, že nebyly vsunuty přímo
do předloženého rozpočtu, nýbrž
že k vyúčtování jich zvolena
forma dodatku, čímž umožněno bylo
ponechati rozpočet v úpravě, v jaké
byl předložen ministerstvem financí a není
také po názoru rozpočtového výboru
zapotřebí v jednotlivých kapitolách
příslušnou změnou zvýšených
položek měniti vlastní úhrnný
obnos veškerých rozpočtových kapitol.
Jinak nebylo by zbývalo nic jiného, než jednotlivé
kapitoly státního rozpočtu vytisknouti znova,
což z technických důvodů tím
méně bylo možno, ježto předsednictvem
sněmovny rozpočtovému výboru přesná
lhůta ku projednání rozpočtu byla
stanovena. Jeví se pak rozpočet náš
i s dodatkem rozpočtovým výborem schváleným
takto:
Řádné výdaje | K | 2.124,849.145 |
mimořádné výdaje | K | 3.829,164.404 |
zvýšený dodatek výdajů | K | 759,511.364 |
celkový výdaj činí tudíž | K | 6.713,524.913 |
takže po odečtení celkových příjmů | K | 2.812,383.500 |
jeví se nekrytý rozdíl | K | 3.901,141.413 |
Ježto pak dle článku 5. finančního
zákona vláda se zmocňuje, aby opatřila
peníze pro veškeré státními příjmy
nehrazené státní výdaje až do
3200 milionů úvěrními operacemi, jest
zapotřebí, aby pro další úhradu
toto zmocnění zvýšeno bylo o položku
703 milionů korun. Tím bude finančnímu
ministerstvu umožněno postarati se o úhradu
celé nedostávající se částky.
Rozpočtový výbor podrobil - jak bylo jeho
právem i povinností - veškeré státní
hospodářství svědomité úvaze,
která vyzněla jednomyslným názorem,
že celková činnost státního aparátu
byla by na jednom místě vyžadovala dalšího
ještě zvýšení, dalších
ještě dotací, omezil se však na míru
nejmenší vzhledem na přetěžké
poměry, za nichž došlo k sestavování
rozpočtu mladé naší republiky. Z těchto
důvodů také výbor rozpočtový
přání svá i tužby mnoha jiných
činitelů našeho národního i státního
života vtělil ve formu resolucí. Učinil
tak v pevném přesvědčení, že
při sestavování budoucího rozpočtu
a při dalším vybudování státu
k těmto přáním skutečně
bude přihlíženo a jim vyhověno.
Po bedlivých úvahách jednotlivých
referentů dospěl výbor k jednomyslnému
uznání, že při budování
definitivní ústavy záhodné bude dbáti
náležitě osobitého rázu národa,
zdaru širokých vrstev lidových i prospěchu
obchodu a průmyslu, a že tudíž základy
budoucího státu utvořeny býti musí
za většího zřetele na rozvoj skutečného
života, než na zastaralé státovědecké
zásady a doktríny, jejichž úzkostlivým
duchem provanuta byla dosavadní ústava.
Rozpočtový výbor již dnes příslušné
kruhy upozorňuje, že nutno přihlížeti
k účelnému seskupování příbuzných
agend ministerských, k jejich zhuštění
a zjednodušení. Součásti státního
stroje našeho zapadati musí do sebe přímo
bez neúčelných převodů a mezikoleček.
Rozpočet - a to jest jistě jeho velkou předností
- sestaven jest jasně, bez příkras a zbytečného
šperkování. Není v něm nijak
zatajena ani skutečnost, že položky vztahující
se na Čechy, Moravu a Slezsko, zbudovány jsou na
přesných předpokladech, kdežto položky,
našeho Slovenska se dotýkající, zakládají
se více méně na předpokladech jasně
nedoložených. Zde sluší poznamenati, že
výkazy pro Slovensko sdělány jsou z číslic
paušálních, celkových a bude nezbytno,
aby vyúčtování jejich doloženo
bylo podrobnými doložkami a aby, jak jejich oprávněnost,
tak jejich rozložení a použití stanoveno
bylo předem.
Oproti výtkám, jež z různých
stran činěny byly našemu prvnímu rozpočtu
a které vrcholily v tom, že sestavován jest
v duchu i tradici bývalého Rakouska, poukazuje výbor
k tomu, že neměla-li v počátečním
našem životě nastati jistá prázdnota
a nebezpečná neurčitost, bylo nezbytným
příkazem prohlásiti i po převratu
dosavadní zákony za platné a je teprve podle
potřeby postupné přeměňovati.
Tím ovšem zůstaly v platnosti i veškeré
normy úřední a tudíž i účetní
mechanismus, jemuž při sestavování rozpočtu
bylo třeba se přizpůsobiti. Přes to
nutno uznati, že ve mnohém jeví se podstatné
rozdíly, podmíněné jiným rozčleněním
působnosti ministerstev, než tomu bylo v bývalém
Rakousku.
Sestavování prvého rozpočtu našeho
bylo, jako každá počáteční
práce, nemálo ztíženo krátkou
lhůtou k tomu vyměřenou a sluší
proto nazvati je činem záslužným. Jemu
lze děkovati, že seznali jsme skutečný
stav a že získali jsme vážný podklad
pro posuzování státní mohoucnosti
naší; odtud čerpáme přesvědčení,
že republika naše je schopna samostatného života
i zdárného vývoje dalšího.
Rozpočtová čísla mluví k nám
řečí srozumitelnou: ona dokazují nám,
že zdárný vývoj naší republiky,
který ovládal druhdy naše sny, jest myslitelný
jenom za oduševnělé, cílevědomé
a upřímné součinnosti všech,
kdož ke zdaru státu chtějí pracovati
a jejichž práce prodchnuta jest chutí úsilnou
a vůlí dobrou. Práce opravdová, práce
produktivní, práce nejen rukou, ale i rozumem, toť
jediné hybné síly, které vyvésti
nás mohou z běd a pohrom válečných,
opravdoví přátelé státu našeho
pak studiem rozpočtu tohoto dospějí bohdá
k jasnému přesvědčení, že
jakékoliv ochromování našeho průmyslu
a znemožňování jeho zahraniční
konkurence bylo by nejnebezpečnějším
počinem, jenž znamenal by počátek rozvratu
pro milovanou naši republiku. Stát, který hraditi
by musil potřeby své finančními operacemi,
vydán by byl v područí ciziny a pozbyl by
schopnosti ku provádění nezbytných
sociálních úprav a oprav. K těmto
reformám musí v plné míře dojít
i ve státě našem, čím dříve,
tím lépe pro všecky. Klid a štěstí
jednotlivce přispívá k vytouženému
zdaru celého státního tělesa.
Chtěje umožniti včasné ústavní
projednání prvního našeho státního
rozpočtu přes velmi opožděné
jeho dodání, rozpočtový výbor
téměř před samým uplynutím
rozpočtového provisoria v nepřetržitých
schůzích probral veškeré jeho hlavní
i detailní položky, spojenému úsilí
všech pánů referentů sluší
vděčiti, že první náš státní
rozpočet pro rok 1919 můžeme slavnému
Národnímu shromáždění
předložiti s doporučením, aby schválen
byl tak, jak panem ministrem financí byl předložen
i s dodatky, týkajícími se zvýšení
jednotlivých kapitol, které buď již Národním
shromážděním jsou schváleny nebo
byly ujednány s panem ministrem financí.
Ministerstvo Národní obrany | |||||
Ústřední správa | 208,000 | 208,000 | |||
Národní obrana | 607,537,247 | 607,537,247 | |||
Úhrn | 607,745,274 | 607,745,247 |
Dodatek k výdajům kapitoly 11 obnáší do konce září t. r. | K | 607,745,247 | |||
Z této částky připadá na: | |||||
a) | zvýšení mimořádných výdajů v titulu 1 (ústřední správa) | K | 208.000 | ||
b) | zvýšení mimořádných výdajů za dobu uplynulou a na čas od 1.-31. července t. r. | K | 106,293.921 | ||
c) | nové výdaje mimořádné (pokračování rozpočtu) pro dobu od 1. srpna do 30. září 1919 | K | 501,243.326 | ||
celkem tedy | K | 607,745,247 | |||
Prvním rozpočtem bylo požadováno | K | 673,954.941 | |||
Celkový zvýšený požadavek (v mimořádných vydáních do konce září 1919) | K | 1,281,700,188 |
Slovensko.
s použitím do konce prosince 1919 | ||||||||||
Dozor na školy | 680,000 | 680,000 | ||||||||
Potřeba středních škol | 4,968,500 | 4,968,500 | ||||||||
17. Obchodní školy | 1,026,500 | 1,026,500 | ||||||||
26. Obecné školy | 20,000,000 | 20,000,000 | ||||||||
Průmyslové pokračovací | 3,500,000 | 3,500,000 | ||||||||
str. 194 Podpora cílů Slovenska | ||||||||||
195 | ||||||||||
196 | 250,000 | 250,000 | ||||||||
197 | ||||||||||
30,425,000 | ||||||||||
Dodatek Slovensko | 30,425,000 | |||||||||
Dřívější rozpočet | 112,254,974 | |||||||||
142,679,974 |
Podpora úvěrně hospodářských organisací | 160,000 | 160,000 | ||||
Podpora organisačních snah družstev | 15,000 | 15,000 | ||||
Kap. 15. Úhrn zvýšení | 175,000 | 175,000 | ||||
Dřívější rozpočet | 51,774,692 | |||||
Úhrn | 51,949,692 |
Pro defin jmenování smluvních cejchmistrů |
| 61,086 | 61,086 | |||
Pro definitivu cestmistrů | 54,531 | 54,531 | ||||
Dodatek k nouzovým pracím zvýšený požadavek schválený zákonem 23./5. 1919 |
27,050,500 | 27,050,500 | ||||
Úhrn kap. 20 | 27,166,117 | |||||
Dřívější rozpočet | 265,772,504 | |||||
Celkem | 292,938,621 |
Položky vesměs po sestavení rozpočtu
povoleny v Národním shromáždění
pozdějšími zákony.
XXIV. Válečná opatření: | ||||||
Podpory rodinám československého vojska v cizině a jejich pozůstalým | 10,000,000 | 10,000,000 | ||||
Přídavky, příplatky vojsku na Slovensku | 84,000,000 | 84,000,000 | ||||
Úhrnem ke kapitole 24 | 94,000,000 | |||||
Dřívější rozpočet | 2,542,000,000 | |||||
2,636,000,000 |
3,829,164,404 | ||||||
505,762,698 | ||||||
Rozdíl | 3,323,401,706 | |||||
Dodatek k mimořádnému výdaji | 759,511,364 | |||||
Úhrn | 4,082,913,070 | |||||
Přebytek z řádného příjmu | 181,771,657 | |||||
Celkový schodek | 3,901,141,413 |
Činí tudíž celkový výdaj státního rozpočtu pro
6,713,524,913 | ||
2,812,383,500 |
Veškeré státní výdaje pro rok 1919 stanoví se v prvním oddílu připojeného
státního rozpočtu sumou | 6.713,524.913 K, |
z toho připadá na řádné výdaje | 2.124,849.145 K, |
a na mimořádné | 4.588,675.768 K. |
Povolených úvěrů, jak řádných,
tak mimořádných smí býti použito
jen ku potřebám naznačeným v příslušných
kapitolách, titulech, paragrafech a pododděleních
státního rozpočtu.
K hrazení státních potřeb v čl. I. uvedených ustanovují se příjmy v druhém oddílu
tohoto státního rozpočtu sumou | 2.812,383,500 K, |
z toho připadá na řádné příjmy | 2.306,620,802 K, |
a na mimořádné | 505,762,698 K. |
Státní potřeb těmito příjmy
nekryté uhradí se výnosem úvěrních
operací v čl. V. naznačených.
Vláda se zmocňuje, by vybírala daně,
dávky a poplatky, jakož i jiné státní
důchody, včetně nedoplatků do 31.
října 1918 vzešlých, podle platných
ustanovení.
Vláda se zmocňuje, by opatřila peníze
pro veškeré, státními příjmy
nehrazené státní výdaje až do
obnosu 3.903,000,000 K úvěrními operacemi.
Všech pro rok 1919 povolených úvěrů
výdajových smí jen do 31. prosince 1919 použito
býti.
Toto ustanovení nevztahuje se k částkám,
určeným na zapravení stálých
platů, totiž služného, pensí, atd.,
nebo na splnění takových dávek, které
se zakládají na právním titulu, jako
jsou úroky ze státního dluhu atd.; tyto částky
mohou až do uplynutí lhůty promlčecí
požadovány býti.
Ministr financí se zmocňuje, by mohl v roce 1919
bez předchozího schválení Národního
shromáždění, ale na dodatečné
ospravedlnění:
nemovitý státní majetek až do celkového
obnosu 1,000.000 K zciziti, pakliže odhadní cena jednotlivého
předmětu nepřesahuje 50.000 K;
nemovitý státní majetek služebnostmi
až do celkové hodnoty 200.000 K zatížiti,
jestliže hodnota propůjčovaného práva
v jednotlivém případu 50.00 K nepřevyšuje;
nemovitý státní majetek stavebními
právy zatížiti.
Provedení tohoto zákona, který nabývá
účinnosti dnem vyhlášení, ukládá
se ministru financí.