Zastupitelstvo obce Pražské usnese se na podrobném
finančním plánu na dobu deseti let, kterým
upraví se zejména postupně provádění
nutných investic a postupný přechod od nynějška
nestejného zatížení poplatnictva v jednotlivých
obcích ke stejnému zatížení v
budoucnosti.
Plán tento, po případě jeho pozdější
změny, nebo doplňky, musí býti schváleny
ministerstvem financí v dohodě s ministerstvem vnitra
a jest závazný pro každoroční
rozpočet obce Pražské.
Ministerstvo financí vykonávati bude dohled na prováděni
tohoto plánu.
Obvod potravní daně na čáře
zůstává až do příští
zákonné úpravy beze změny.
Obvod policejního ředitelství pražského
rozšíří se na celý obvod, stanovený
v § 1.
Kdy v jednotlivých částech obce nepojatých
dosud do policejního obvodu bude zahájena působnost
policejního ředitelství, vyhlásí
ministr vnitra ve sbírce zákonův a nařízení.
Ministr vnitra může policejní obvod rozšířit
i na další sousední obce, souhlasí-li
ta která obec s tímto rozšířením.
Proti vůli obce, jíž se týče,
může býti policejní obvod rozšířen
vládním nařízením.
Organisace a příslušnost úřadů
politických, školských, finančních
a berních zůstává zatím beze
změny.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
učinila opatření, nutná k zabezpečení
jednotnosti správy v těchto oborech v celé
obci.
Organisace a příslušnost soudův i zařízení
knih pozemkových zůstává až do
příští zákonné úpravy
beze změny.
K úplnému nebo částečnému
připojení dalších obcí sousedících
s hlavním městem Prahou bude příště
potřeba toliko souhlasných usnesení zastupitelstva
obce Pražské a té které obce, učiněných
za přítomnosti tří čtvrtin
členů.
Provede se vládním nařízením.
Vyrovnání, týkající se jmění,
práv, závazkův, úřednictva
a zřízenců jejich dosavadního okresu,
z něhož se obec vyloučí, s hlavním
městem Prahou, provede se podle zásad stanovených
v tomto zákoně.
Též pouhá změna hranic obce Pražské
může se provésti vládním nařízením.
Obce, které se budoucně usnesou o svém sloučení
s obcí Pražskou, nemohou ode dne tohoto usnesení
bez jejího předchozího svolení vstupovati
v žádné nové závazky, které
mají jevit účinek i po sloučení,
aniž majetek obecní zcizovati, nebo počet úřednictva
a zřízenectva a jeho požitky zvyšovati.
§ 13. tohoto zákona nabývá účinnosti
dnem jeho vyhlášen, jinak zákon tento nabude
účinnosti dnem 1. ledna 1920.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru vnitra v dohodě s ministrem financí a ostatními
súčastněnými ministry.
Dvěma osnovami zákonů, které tuto
vláda Národnímu shromáždění
předkládá, mají se uskutečniti
dávné snahy po utvoření Velké
Prahy s obcemi sousedními a proto budiž dovoleno dějiny
těchto snah zcela stručně zde vylíčiti.
Je skutečností málo známou, že
až do r. 1784 tvořily 4 části Prahy
I.-IV. samostatné obce, které teprve tohoto roku
byly císařem Josefem II. trvale v jedinou obec sloučeny.
Přechodné pokusy o sloučení jednotlivých
částí Prahy, zejména Starého
a Nového Města, staly se již v dřívější
minulosti několikráte, zejména za válek
husitských a později počátkem XV.
století, neměly však nikdy delšího
trvání. Část V. spojena s Prahou teprv
obecním řádem ze dne 27. května 1850
č. 85 z. z. Při předchozích poradách
o tomto obecním řádě pomýšlelo
se sice také na připojení tehdejších
předměstí Vyšehradu, Karlína
a Smíchova a zástupci jejich súčastnili
se oněch porad, vláda však připojení
těchto předměstí ku Praze neschválila.
Toto odmítavé stanovisko vládní jest
tím nápadnější, že při
vydávání zvláštních statutů
pro jednotlivá větší města, zejména
hlavní města bývalých korunních
zemí rakouských, v letech padesátých
a šedesátých k celé řadě
těchto měst připojena byla zároveň
předměstí. (Vídeň, Brno, Opava,
Linec, Štyrský Hradec, Terst.)
Od té doby řada těchto měst byla připojením
sousedních obcí značně rozšířena,
zejména ve velkém měřítku Vídeň
v letech 1890 a 1894, Terst 1885, Krakov v letech 1909, 1910.
1911 a 1914. Naproti tomu snahy obce pražské a sousedních
obcí o utvoření Velké Prahy setkaly
se pouze s nepatrným výsledkem, a to hlavně
pro nepřízeň vídeňské
vlády, plynoucí - jak dnes ze spisů bývalého
rakouského ministerstva vnitra možno zcela určitě
zjistiti z důvodů politických. Připojen
totiž pouze roku 1883 Vyšehrad, jako VI. část,
r. 1884 Holešovice jako VII. část, a r. 1901
Libeň jako VIII. část.
Snahy o utvoření Velké Prahy - což jest
také skutečností málo známou
- projevily se hned koncem let šedesátých minulého
století; sahají tedy již více než
půl století zpět. Souvisí to patrně
s tím, že po válce s Pruskem usneseno bylo
zrušiti Pražskou pevnost a tu hned v letech 1868 a 1869
za starosty dra Klaudyho, když připravována
reforma obecního řádu pražského,
usilováno též o sloučení sousedních
obcí s Prahou, ovšem marně.
Mezníkem ve snahách o utvoření Velké
Prahy jest konec let osmdesátých. Tehdy zakoupila
obec Pražská hradby novoměstské od Poříče
až ke Karlovu a sbourala je a tím umožnila vzrůst,
pokud se týče vznik Karlína, Žižkova
a Vinohrad. Počínajíc rokem 1880 - tedy bezmála
již 40 let - usilováno pak s obou stran, jak se strany
obce Pražské, tak se strany obcí sousedních,
o utvoření Velké Prahy bez přetržení
až po dnešní dobu.
S většinou obcí, jichž připojení
se nyní navrhuje, provedla obec Pražská podrobná
jednání, která dospěla většinou
až k uzavření zvláštních
smluv; také se súčastněnými
okresy obec Pražská jednala, tato jednání
však celkem nedospěla až ke konci. Poněvadž
však nyní běží o utvoření
Velké Prahy na podkladě v podstatě úplně
změněném, zejména stanovisko vlády
republiky československé k této otázce
jest pravým opakem stanoviska bývalých vlád
rakouských, není zapotřebí výsledky
zmíněných dřívějších
jednání podrobně zde líčiti.
(Obraz jednání až do r. 1909 podává
velice podrobně pečlivá zpráva zemského
výboru, předložená bývalému
sněmu král. Českého roku 1909 pod
č. XXV.)
Ministerstvo vnitra republiky československé zahájilo
na základě posledního u snesení výboru
pro Velkou Prahu o obvodu budoucí Velké Prahy (č.
t. 1018) jednání se všemi súčastněnými
obcemi a okresy a výsledek těchto jednání
předloží zmíněnému výboru.
Hlavní překážkou, proč dosud
připojení předměstí ku Praze
neučinilo větších pokroků vedle
zmíněné již nepřízně
vídeňských vlád byla nestejná
výše domovní daně činžovní
v Praze a v obcích sousedních. Státní
daň činžovní beze slevy činí
totiž v Praze ze 100 K nájemného K 22.66, v
sousedních obcích však jenom 14 K, kterýžto
rozdíl se pak ještě přiostřuje
přirážkami, vybíranými z daní.
Aby se tento rozdíl překonal, vydány byly
- podle vzoru zákonů, vydaných pro Vídeň
- zvláštní zákony o přechodné
době pro vyměřování daně
činžovní v obcích, jež se ku Praze
připojiti mají, a stanovena nejprve zákonem
ze dne 30. prosince 1891, č. 1., ř. z. z r. 1892,
přechodná doba 15letá, později pak
zákony ze dne 21. července 1902, č. 165,
ř. z. a ze dne 21. srpna 1908, č. 188 ř.
z., přechodná doba 22letá; napřed
měla se totiž daň po 7 let vybírati
dřívější výměrou
a teprve potom v dalších 15 letech postupně
zvyšovati na míru pražskou. Platnost ustanovení
zákona posléze zmíněného prodloužena
byla čís. nařízením ze dne
7. dubna 1914, č. 81. ř. z. do 6. srpna 1917, kterýmžto
dnem platnost jejich vypršela. Ostatně, jak prohlásilo
ministerstvo financí při jednání o
sloučení sousedních obcí s Brnem a
Olomoucí, má být otázka tato samostatně
nově zákonem řešena, zejména
z důvodů státně finančních
má býti stanovena kratší přechodní
doba, a není tedy možno, ani potřeba, otázkou
touto podrobněji se zde zabývati.
Druhou závažnou nesnází finanční
byla potravní daň na čáře;
tato značnou částí zastaralá
daň vybírá se dosud pouze v Praze I. až
VI., a postihuje celou řadu předmětů
nutné spotřeby, mimo jiné též
dříví a uhlí, naproti tomu však
nestihá dostatečnou měrou předměty
spotřeby přepychové. Také reforma
této daně má býti v nejbližší
době v souvislosti s otázkou Velké Prahy
samostatně zákonodárně řešena
a není tudíž potřeba obšírně
se jí obírati.
Konečně bylo dříve závaznou
překážkou finanční, že Praha,
tvoříc samostatný okres školní,
platí nejen veškeren věcný náklad
na školy obecné a měšťanské,
ale také veškeren náklad osobní, nedostávajíc
jako okresy venkovské zemského příspěvku
na náklad, převyšující 10% okresní
školní přirážky. Vedle toho ovšem
poplatníci pražští, platíce značnou
část - asi čtvrtinu - všech daní,
předepsaných v celých Čechách,
a tedy i zemské přirážky, vybírané
k daním těmto, pomáhají nésti
podstatnou část osobního nákladu školského
v zemi mimo Prahu, ježto - jak známo - více
než polovice zemských vydání, jejichž
úhrada plyne většinou z přirážek,
jde na osobní náklad školský. V této
věci usnadněno připojování
sousedních obcí ku Praze nejprve zákonem
ze dne 14. září 1905, čís.
120 z. z. a později zákonem ze dne 11. května
1908, č. 36. z. z., dle kterého země v případě
připojení některé obce přispívá
ročním příplatkem, rovnajícím
se zemskému příspěvku, věnovanému
pro onu obec v roce připojení, zmenšenému
o výnos školného v dotčené obci.
Také tato otázka v souvislosti s chystanými
změnami ústavními, správními
a finančními bude vyžadovati nové úpravy
zákonné, a bylo by předčasně
zde se pouštěti do jejího řešení.
V § 8. vládní osnovy zákona o konání
voleb ve Velké Praze, jež předložena byla
Národnímu shromáždění
pod číslem tisku 719, pokud se týče
v § 7. osnovy, předložené zprávou
ústavního výboru a výboru pro Velkou
Prahu pod číslem tisku 1018, vyhraženo bylo
vydání zvláštního zákona
o působnosti zastupitelstva Velké Prahy. Tato osnova
se tímto předkládá.
V podstatě jde vlastně o obrysy budoucího
obecního řádu Velké Prahy, jehož
definitivní návrh není na ten čas
možno předložiti, poněvadž podrobnosti
úpravy závisí na budoucí úpravě
veřejné správy v naší republice
vůbec, zejména pokud se týče spolupůsobení
laiků, zřízení krajův atd.
a též podrobná úprava hospodářství
obce Pražské není dosud možná,
poněvadž obrysy našeho budoucího hospodářství
veřejného po všech stránkách,
pokud se týká jak financí státních,
tak samosprávných, nemohou dosud rovněž
býti stanoveny.
Dle usnesení výboru pro Velkou Prahu byla do této
osnovy přejata též ustanovení o místních
výborech z osnovy číslo tisku 719 a upraven
jejich poměr k ústřednímu zastupitelstvu.
Současně předkládá se osnova
o úpravě podrobností definitivního
sloučení sousedních obcí s Prahou,
poněvadž při projednávání
osnovy zákona o konání obecních voleb
ve Velké Praze se ukázalo, že otázky
Velké Prahy navzájem těsně souvisí,
a proto vypracovány osnovy o všech otázkách,
které toho času řešiti lze. Zbývá
jen úprava otázek finančních, pokud
se týče financí státních a
některé otázky samostatné, zejména
otázka regulační komise a pozemkové
politiky ve Velké Praze, jež upraveny budou osnovami
zvláštními, vyšlými z iniciativy
obce pražské, pokud se týče výboru
Národního shromáždění
pro Velkou Prahu
Osnova I. o organisaci a působnosti zastupitelstva obce
Pražské a místních výborů
vychází z té základní myšlenky,
že až do definitivního sloučení
budou jak obec Pražská, tak obce Velké Prahy
tvořiti samostatné obce, které zachovají
v podstatě a pravidlem všecku svou dosavadní
příslušnost, vedle nich utvoří
se pak - jaksi na způsob okresu nebo kraje - vyšší
samosprávný svaz, společenství všech
obcí Velké Prahy se zvláštním
zastupitelstvem. Tento svaz bude míti jednak samostatnou
působnost zásadně neomezenou, bude moci podnikati
vše, co ve prospěch všech obcí Velké
Prahy uzná za nutné, podobně jako již
podle § 78. praž. statutu, § 28. obec. zřízení
a § 50. zákona o okres. zastup. působnost obcí
a okresů zásadně jest neobmezená,
vedle toho pak převezme zastupitelstvo ústřední
od dosavadních obcí a okresů některé
určitě vymezené agendy, které pro
celou Velkou Prahu jednotně dlužno řešiti.
Po definitivním sloučení bude potom poměr
obrácený: potom bude mít ústřední
zastupitelstvo zásadně takovou působnost,
jakou mají na venkově obce a okresy dohromady, kdežto
místní výbory budou míti jenom určitě
vymezenou působnost (dle § 17.), podobající
se působnosti osad. Zde tedy působnost ústředního
zastupitelstva bude pravidlem a působnost místních
výborů výjimkou.
Také po stránce terminologické dbáno
bude v obou osnovách, pokud možno, aby byla rozlišována
doba před sloučením a po sloučení;
pro prvou dobu mluví se o zastupitelstvu Velké Prahy,
nebo zastupitelstvu ústředním,.pro dobu po
sloučení užívá se prostě
názvu zastupitelstvo obecní, poněvadž
potom všecky obce dosud samostatné splynou v jedinou
obec.
V podrobnostech budiž dovoleno uvésti k osnově
I. (o organisaci a působnosti) toto:
K § 1. Hledíc k výjimečnému postavení
hlavního města republiky, doporučuje vláda
po bedlivé úvaze, aby president obecního
zastupitelstva Velké Prahy, podobně jako již
podle dosavadního obecního řádu starosta
pražský, byl potvrzován vládou, resp.
presidentem republiky. V tom nelze zajisté spatřovati
obmezení samosprávy obecní, naopak posílení
postavení presidentova. Jeho postavení zajisté
nejen na venek vůči obyvatelstvu, ale též
uvnitř vůči zastupitelstvu, bude mnohem neodvislejší,
bude-li jeho volba k návrhu vlády potvrzována
hlavou státu.
K označení hlavy obce jako presidenta budiž
připomenuto, že jde o to, aby byl zřetelné
odlišen od starosty místního pro vnitřní
Prahu; tu zbýval na vybranou buď dle maďarského
nebo dle pruského vzoru název vrchního starosty,
nebo dle vzoru krakovského a lvovského název
presidenta, který zajisté jest vhodnější
a v republice již několika vynikajícím
funkcionářům dosavadními zákony
byl udělen.
K §§ 3. a 4., jakož i 9. a 10.:
Ustanovení o zřízení zvláštního
stavebního sboru pro vyřizování stavebních
stížností převzata v podstatě
z dosavadních osnov stavebního řádu,
předložených zemským výborem
sněmu král. Českého. Jest zajisté
samozřejmo, že zastupitelstvo obce Pražské
již pro svou početnost nehodí se k vyřizování
oněch stížností, kde zpravidla běží
o sporné otázky technické nebo právnické;
nejlepším důkazem toho jest, že před
lety sama rada hlavního města Prahy žádala,
aby z osnovy stavebního řádu uzákoněna
byla alespoň ustanovení o stavebním sboru.
Důsledkem myšlenky stavebního sboru jest návrh
§ 3. a 10. o zvláštním sboru pro vyřizování
ostatních stížností. Budou to jaksi
dva zvláštní senáty pro zvláštní
věci.
Členství v obou těchto sborech dle povahy
věci není neslučitelno, ba pro jednotnost
judikatury bude spíše žádoucno, aby alespoň
část členů zasedala v obou sborech.
Zřízením j jich uvolní se podstatně
zastupitelstvu, aby se mohlo věnovati velikým organisačním
a hospodářským úkolům, které
je očekávají.
K § 6.: Ježto přípravy k volbám
obecních zastupitelstev v obcích Velké Prahy
před uzákoněním osnovy, zmíněné
v úvodě, tak dalece pokročily, že by
bylo činilo nesnáze odložiti je a místo
voleb již vypsaných konati jednak volby do ústředního
zastupitelstva, jednak volby místních výborů
o menším počtu členů podle ustanovení
pojatých původně do osnovy zmíněné
v úvodě, doporučuje se kompromisní
řešení v ten smysl, že zastupitelstva
zvolená tak, jak volby již byly rozepsány,
převezmou po sloučení funkcí místních
výborů.
Aby pak provedl se přechod od dosavadních početnějších
obecních zastupitelstev k méně početným
místním výborům bez nových
voleb, provede se jen nové skrutinium, které při
soustavě poměrného zastoupení nebude
činiti nesnází.
Teprve při příštích volbách
obecního zastupitelstva v jednotné Velké
Praze zvolily by se zároveň místní
výbory již o menším počtu členů.
Zároveň dle § 19. osnovy bylo by možno
provésti změnu v dosavadním seskupení
částí Velké Prahy sloučením,
rozloučením nebo změnou hranic.
Navrhovati změny podobné již nyní, zdálo
se vládě přílišným zásahem
do samosprávy obce Pražské i dotčených
částí a mimo to mluví proti tomu závažný
praktický důvod, že by se tím přechod
do nové obce - sám sebou již složitý
- ještě více znesnadnil, zejména kdyby
též vnitřní Praha sama měla býti
v několik obvodů rozdělena.
K § 7.: Ve smyslu výkladů podaných v
čele upravuje se působnost ústředního
zastupitelstva podstatně podle vzoru okresních zastupitelstev,
resp. výborů. Čís. 8. mění
§ 143. dosavadní obecního řádu
pražského, podle kterého policejní nařízení
vydává v Praze magistrát. Působnost
tuto možno podle potřeby rozšířiti,
k čemuž dává se zastupitelstvu nebo
vládě iniciativa.
K § 8. se poznamenává, že samozřejmě
v tom případě, kdyby zastupitelstvo ústřední
uložilo některému místnímu výboru
práce, jež by vyžadovaly vydání
nehraženého rozpočtem té které
obce, vydání tato budou hražena na účet
Velké Prahy. Tato podrobnost nebyla do zákona jako
samozřejmá pojata, poněvadž jde o přechodná
ustanovení, která budou platiti pouze krátký
čas; z toho důvodu vůbec vzájemný
poměr űstředního zastupitelstva a místních
výborů pro tuto přechodnou dobu upraven pouze
stručně, ježto se předpokládá,
že obojí činitel v zájmu Velké
Prahy budou navzájem postupovati loyálně
a ochotně spolupůsobiti.
K § 14., pokud se týče převedení
pravomoci zemského výboru na ministra financí,
souvisí hlavně s § 11. osnovy lI. o sloučení
obcí. Připomenouti dlužno, že ani obecním
řádem pražským ani citovaným
zákonem o obecních dávkách z roku
1908 nebyla výboru zemskému výslovně
přiznána pravomoc rozhodovati o stížnostech
v samostatné působnosti obecní, zejména
pokud se týče správy hospodářské;
pravomoc tato vyvozovaná z říšského
zákona obecního, zůstane zemskému
správnímu výboru nadále zachována,
pokud ovšem nebude novými zákony změněna.
K § 15. se připomíná, že z jeho
znění plyne též, že i po sloučení
stavební sbor a sbor pro vyřizování
stížností podrží agendu sboru obecních
staršíçh, kterou jim tato osnova přikazuje.
K § 16. Ustanovení o působnosti místních
výborů plynou ze základní myšlenky,
že tyto místní výbory mají býti
pouze pomocnými orgány pro ústřední
zastupitelstvo, které mají mu jeho úlohu
usnadňovati tím, že převezmou vše,
co dle názoru ústředního zastupitelstva
nevyžaduje přísně jednotného
vyřizování jím samým, nemají
však se státi samostatnými orgány, které
by mohly činnost ústředního zastupitelstva
samostatnou politikou paralysovati. Zásadně stojí
tato ustanovení na stanovisku organisační
volnosti ústředního zastupitelstva, kterému
se ponechá, aby místním výborům
přidělilo takovou působnost, jakou dle časových
a místních poměrů uzná ta přiměřenou.
Aby snad nemohlo této organisační volnosti
býti zneužíváno z důvodů
stranických, vyhražuje se schválení
ministerstva vnitra. (§ 18.) Ostatně budiž připomenuto,
že již nynější obecní řád
pražský v důležitých otázkách
ponechává obecnímu zastupitelstvu stanoviti
kompetenci obecních orgánů (§§
146., 148. a 100. odst. 1. na konci). Ustanovení tato samozřejmě
nemohou býti překážkou, by v budoucnosti,
až se bude vy dávati definitivní obecní
řád pražský, nebyla do něho pojata
přesnější ustanovení o působnosti
místních výborů; pro dobu přechodnou
však zajisté poměrům a potřebám
lépe vyhoví pružná ustanovení
navržená v osnově.
K osnově II., o podrobnostech sloučení obcí,
budiž připomenuto:
V § 1. stanoven obvod Velké Prahy podle usnesení
výboru pro Velkou Prahu č. tisku 1018. zmíněného
v čele.
Ustanovení osnovy o poměru k okresům a k
obcím, od nichž se pouze část k obci
pražské připojuje, převzata v podstatě
z poslední osnovy zemského výboru, předložené
sněmu království Českého r.
1909. pod číslem tisku XXV. V jednotlivostech dlužno
poznamenati k nim pouze toto:
§ 3. upravuje podrobněji mimo jiné poměr
úředníkův a zřízenců
obcí, kteří po sloučení budou
převzati do služeb obce pražské.
Odst. 2. jest kompromisním řešením,
pokoušejícím se o střed mezi stanoviskem
obce Pražské, která domáhala se - jak
podrobněji vylíčeno v čísle
tisku 793. obsahujícím odpověď ministra
vnitra na dotaz poslance J. V. Hroudy a soudr. - č. tisku
630 - aby zákonem prohlášeny byly všecky
úpravy platů v obcích, které se s
Prahou sloučiti mají, za zrušené, pokud
převyšují platy zaměstnancův
obce pražské - a stanoviskem úřednictva,
které zastává názor, že úpravou
platů nabyli zaměstnanci subjektivních práv
na požitky, nebo jejich zvyšování v budoucnosti.
K podrobnému vylíčení, zmíněnému
shora, dlužno dodati, že obec Karlínská
jménem svým a jménem obcí Král.
Vinohrad, Smíchova a Žižkova, podáním
ze dne 27. dubna 1919. č. 5903/19, rovněž se
ohradila proti vměšování obce Pražské
do působnosti obcí předměstských
v otázce, o kterou běží; poukazuje tu,
že ani obce, které dříve ve smlouvách
o připojení zavázaly se, že k důležitějším
opatřením hospodářským vyžádají
si souhlasu obce Pražské, nejsou již smlouvami
těmito vázány, poněvadž původní
předpoklady, za kterých smlouvy uzavřeny,
úplně se změnily a obec Pražská
sama jich nedbá; dále poukazuje, že úprava
platů zaměstnanců obce Pražské
jest již úplně zastaralá a za dnešních
poměrů neudržitelná; tvrdí-li
obec Pražská, že zvyšováním
platů zaměstnancův obcí předměstských
bude poplatnictvo pražské zatíženo, namítá
se, že naopak zase obec Pražská ohromnými
dluhy, které učinila bez souhlasu obcí předměstských,
zatížila obce předměstské, které
s ní budou spojeny.
Navržené ustanovení osnovy zachovává
nadále požitky úředníkům,
které jim již byly přiznány i přes
míru v Praze systemisovanou. Dle přesvědčení
vlády vyhoví tento navržený kompromisní
způsob jak obcím tak úřednictvu, poněvadž
jest samozřejmo, že v nejbližší době,
jakmile se poměry valutové a drahotní alespoň
poněkud ustálí, i obec Pražská
bude nucena upraviti služební požitky svých
zaměstnanců, čímž se zajisté
nepoměr mezi zaměstnanci vnitřní Prahy
a obcí nově ku Praze připojených značnou
měrou, snad űplně vyrovná.
Budiž ještě dovoleno připomenouti, že
v případě, značnou měrou podobném,
kde obec olomoucká povolila svému úřednictvu
mimořádné výhody se zřetelem
na budoucí změnu poměrů (vystřídání
německé většiny většinou
českou), Národní shromáždění
z důvodů equity, prohlásilo dle návrhu
Dra Weyra a soudr. (čís. tisku 559) zákonem
ze dne 13. května 1919, č. 251, sb. z. a n. usnesení
dotčená se zpětnou platností neúčinnými.
K § 6. budiž připomenuto, že v podstatě
stojí na stanovisku, které obec Pražská
i zemský výbor při dřívějších
jednáních o sloučení předměstí
s Prahou zastávaly. Základem pro rozvrh aktiv a
passiv mezi okresy, od nichž se část ku Praze
připojuje, a Prahu, stanoví se poměr daňové
základny. Poměr ten zajisté jest tím
více odůvodněn, že podle zkušenosti
právě při okresích největší
část příjmů plyne z přirážek.
Hlavní břímě, které se takto
rozdělí, jest vydání na zúročení
a umoření dluhů, a potom všeobecná
vydání správní, zejména osobní
vydání na úředníky a zřízence;
v této poslední příčině
pojato do § 7. zvláštní nové ustanovení,
které umožní, aby okres, který následkem
připojení svých poplatných obcí
ku Praze zmenší se tak, že nebude moci dosavadní
úřednictvo a zřízenectvo dále
platiti, dohodl se s obcí Pražskou o převzetí
části těchto úředníků
a zřízenců; při tom samozřejmě
bude také podle možnosti dbáno poměrův
a požadavků dotčených zaměstnanců.
§§ 6. i 7. ponechávají v prvé řadě
dohodě dotčeného okresu a obce Pražské
úpravu vzájemných poměrův a
v druhé řadě povolávají k rozhodnutí
ministerstvo vnitra, tedy nestranný orgán. V tom
jest zajisté záruka, že při této
úpravě poměrů bude dbáno toho,
aby jedna strana ke škodě druhé nedosáhla
výhod a zejména aby zbylé okresy byly nejen
zachovány při životě, nýbrž
aby také byla zaručena schopnost, jejich dalšího
vývoje, by v sousedství Prahy nebylo slabých
jednotek samosprávných a pro tuto finanční
slabost zanedbaných okresův a obcí, které
by nebyly ani důstojným ani zdravým sousedstvím
hlavního města republiky.
§ 9. plyne ze snahy sjednotiti pokud možno správu
budoucí Velké Prahy a odstraniti v jejím
rámci útvary zvláštní.
§§ 10. a 11. mají býti rámcem,
uvnitř kterého zastupitelstvo nově zvolené
za souhlasu vlády upraví podrobným finančním
plánem, na další řadu let stanoveným,
přechod od nynějších roztříštěných
poměrů finančních, zejména
nestejné poplatnosti v jednotlivých obcích,
k budoucí jednotnosti v celé Velké Praze.
Aby hned po sloučení přirážky
obecní v celé Velké Praze rázem stanoveny
byly stejnou výší, tedy aby byly v řadě
obcí sníženy a v Praze zvýšeny,
nebylo by zajisté z důvodů národohospodářských
a sociálně-politických žádoucno,
poněvadž by to mělo za následek zvýšeni
nájemného a po případě znehodnocení
majetku nemovitého v těch částech,
kde by se přirážky zvýšily, se
všemi důsledky z toho plynoucími, zatím
co tam, kde by se přirážky snížily,
sotva by došlo ke snížení nájemného.
Rovněž by nebylo odůvodněno, by v obcích
nově připojených přestaly se vybírati
rázem přirážky okresní, poněvadž
Velká Praha převezme zcela nebo z větší
části dosavadní úkoly i břemena
okresů, k nimž dotčené obce dosud náleží.
Hlavním klíčem k ustanovení tohoto
finančního plánu budou ustanovení
zákona o přechodné době pro vyměřování
daně činžovní, jehož osnova předložena
bude později. Samozřejmě bude při
stanovení programu pro nákladnější
investice v prvé řadě podle možnosti
dbáno požadavkův a přání
částí připojených nově
ku Praze a samozřejmě také bude dlužno
počítati s nejvydatnější co možná
podporou státní na jednotlivé zvláště
naléhavé a zvláště nákladné
investice.
K § 13. budiž připomenuto, že již nyní
některé obce nepojaté dosud do policejního
obvodu žádají za pojetí do toho obvodu;
pro budoucnost pamatuje se na to, aby bez zvláštního
zákona, jehož dosud dle § 28. obecní o
zřízení je třeba, bylo možno
obvod státního policejního ředitelství
v Praze podle potřeby na další obce rozšířiti;
ostatně podle § 20. novely k obecním zřízením
ze dne 7. února 1919. čís. 76. sb. z. a n.,
má býti policie bezpečnostní vůbec
v dohledné době postátněna. Budiž
ještě poznamenáno, že také v Paříži
a Londýně obvod policejní dle povahy věcí
jest širší nežli obvod komunální.
§ 14. plyne z úvahy, že v dohledné době
dojde, zejména v souvislosti s projektovaným krajským
zřízením, ke značnějším
změnám co do organisace a příslušnosti
státní správy a proto nepokládá
se účelným pro tuto přechodnou dobu
komplikovati celou věc změnou těchto úřadů
ve Velké Praze; mimo to by převzetí agend
politických a berních magistrátem pražským
obec Pražskou značně zatížilo.
§ 16. má za účel usnadniti pro budoucnost
připojování dalších obcí
ku Praze, po případě pouhou změnu
hranic, čemuž doposud v obou případech
bylo třeba zvláštního zákona.
Obě osnovy buďtež přikázány
výboru pro Velkou Prahu a výboru ústavnímu
se lhůtou 14denní.