Členové zastupitelstva Velké Prahy, zvoleného
podle zákona ze dne ..........., zvolí ze sebe nejprve
presidenta do 8 dnů po tom, kdy volba zastupitelstva stala
se právoplatnou.
K platnosti volby jest třeba, aby na návrh vlády
byla potvrzena presidentem republiky.
President obecního zastupitelstva svolá členy zastupitelstva do 5 dnů ke schůzi, ve které zastupitelstvo zvolí ze sebe tři náměstky presidentovy a 24 členů městské rady.
V téže schůzi zastupitelstvo zvolí osm
členů do stavebního sboru a šestnáct
členů sboru pro vyřizování
stížností.
Do obou sborů těchto mohou býti voleni také
nečlenové zastupitelstva; president, jeho náměstkové
a členové městské rady do těchto
sborů však voleni býti nemohou.
Za členy stavebního sboru mohou býti voleni
pouze odborníci techničtí (architekti a inženýři),
lékařští, právničtí
a odborníci v ochraně památek předhistorických,
historických, uměleckých a přírodních;
do sboru pro vyřizování stížností
musí býti voleni nejméně polovicí
právníci.
Ministr vnitra vyžádav si návrhy zemského
správního výboru, inženýrské
a lékařské komory do lhůty čtrnácti
dnů, jmenuje v dohodě s ministrem veřejných
prací a ministrem školství a národní
osvěty dalších 8 členů stavebního
sboru; jejich funkční období je stejné,
jako funkční období členů,
volených zastupitelstvem obce Pražské.
President svolá jak sbor stavební, tak sbor pro
vyřizování stížností ke
schůzím, ve kterých se každý
tento sbor ustaví tím způsobem, že zvolí
ze sebe předsedu a dva místopředsedy.
Zastupitelstva obcí, jmenovaných v.§ 1., zvolená
podle řádu volení v obcích, budou
se po sloučení obcí nazývati místními
výbory, obecni rady místními radami a obecní
starostové místními starosty.
Při příštích volbách zastupitelstva
obce Pražské budou vždy za týden po volbách
obecního zastupitelstva na základě týchž
voličských seznamů vykonány volby
místních výborů tím způsobem,
že pro části města do 10.000 obyvatelů
budou míti 12 členů, do 20.000 obyvatelů
18 členů, do 50.000 obyvatelů 24 členů,
do 100.000 obyvatelů 30 členů, do 200.000
obyvatelů 36 členů a přes 200.000
obyvatelů 42 členů.
Místní výbory tyto ustaví se pak tím
způsobem, že každý z nich zvolí
ze sebe místního starostu, dále jednoho náměstka,
po případě v částech obce,
ve kterých místní výbory mají
24 a více členů, 2 náměstky
a členy místních rad podle ustanoveni řádu
volení v obcích.
Nejdéle do měsíce přede dnem sloučení
provede městská rada Velké Prahy na základě
výsledků voleb obecních v jednotlivých
obcích nové skrutinium (tím způsobem,
že vezme za základ počet členů
místních výborů, jak je stanoven v
odstavci 2). Dosavadní přespočetní
členové stanou se náhradníky.
Místní výbory tyto se nově ustaví
tak, aby dnem sloučení mohly se ujmouti svých
funkcí a setrvají ve svých funkcích,
dokud neuplyne volební období prvého ústředního
zastupitelstva.
Pro všecky volby, zmíněné v předcházejících
ustanoveních, platí řád volení
v obcích ze dne 21. ledna 1919, č. 75 z. z., pokud
tento zákon nestanoví odchylky.
Zastupitelstvo Velké Prahy tvoří samosprávný
sbor, který za předsednictví presidentova
nebo jeho náměstka vede podle podrobných
ustanovení tohoto zákona pro všecky obce (osady)
do Velké Prahy pojaté, již před úplným
sloučením jejich, tyto společné věci:
1. Koná vrchní dohled k hospodářské
správě všech obcí (osad);
2. provádí práce, na které povolena
byla státní subvence zákonem ze dne 15. dubna
1919, č. 209 sbírky zákonů a nařízeni,
nebo na které povoleny budou státní subvence
později;
3. připravuje neb usnáší se o plánu
polohy a dohlíží na jednotné vykonávání
stavebního řádu;
4. řeší otázku bytovou a pozemkovou,
zejména má právo nabývati pro obec
pozemkův i vyvlastněním jak v území
Velké Prahy, tak i mimo toto území;
5. pečuje o práci pro nezaměstnané;
6. koná vrchní dohled na správu chudinskou;
7. koná vrchní dohled na správu zdravotní;
8. vydává všeobecná nařízení
v oboru místní policie.
Usnesením zastupitelstva Velké Prahy může
býti jeho působnost rozšířena
též na jiné věci, jichž jednotné
provádění ve všech obcích uzná
za nutné. Usnesení o tom může se státi
za přítomnosti dvou třetin všech členů
zastupitelstva, většinou dvou třetin přítomných;
k platnosti usnesení je třeba potvrzení ministra
vnitra v dohodě s příslušným
ministrem odborným.
Působnost zastupitelstva Velké Prahy může
býti na jiné společné věci
rozšířena také pouhým nařízením
ministra vnitra po případě v dohodě
s příslušným ministrem odborným.
Provádějíc úkoly v § 7. zmíněné,
zastupitelstvo Velké Prahy může použíti
vlastních orgánů, zejména může
ustanoviti vlastní úředníky a zřízence
podle norem, platných pro úředníky
a zřízence obce Pražské, nebo může
provedení vznésti na jednotlivé obce.
Stavební sbor Velké Prahy jest výhradně
příslušný rozhodovati o všech stížnostech,
podaných na základě řádu stavebního
ze dne 10. dubna 1886, č. 40 z. z., nebo ze dne 8. ledna
1889, č,. 5 z. z. proti usnesení obecních
orgánů všech obcí do Velké Prahy
pojatých, do dne jeho ustavení nevyřízených,
pokud se týče stavebních věcí
z obvodu v § 1. vytčeného. Nastupuje v té
příčině na místo sboru obecních
starších a okresních výborů,
pokud se týče obcí mimo Prahu.
Všecka povolení parcelační a stavební
vydaná obecními orgány v obcích, do
Velké Prahy pojatých, vztahující se
k űzemí v § 1. stanovenému, musí
býti doručena presidentovi zastupitelstva Velké
Prahy, který má právo podati v zákonné
lhůtě stížnost do nich ke stavebnímu
sboru.
O všech ostatních stížnostech do rozhodnutí
a opatření obecních orgánů
v oboru samostatné působnosti, o kterých
dosud rozhodoval sbor obecních starších v Praze
a okresní výbory v ostatních obcích,
příslušný jest rozhodovati sbor pro
vyřizování stížností.
Sbor tento může, uzná-li toho potřebu,
předložiti stížnost k rozhodnutí
zastupitelstvu Velké Prahy.
Zastupitelstvo Velké Prahy nastupuje na místo sboru
obecních starších v Praze a zastupitelstev
okresních, neb okresních výborů v
ostatních obcích, pokud jde o vykonávání
dozoru k hospodářské správě
všech obcí (osad) Velké Prahy a usnášení,
nebo schvalování, důležitějších
opatření hospodářských, kde
usnesení sboru obecních starších, nebo
schválení okresního zastupitelstva (výboru).
podle dosavadních zákonů jest nutné.
Vykonávajíc tento dozor finanční komise
zastupitelstva Velké Prahy může kdykoli vyslati
do kterékoli obce své orgány, kteří
mají právo nahlížeti do knih účetních,
spisův a dokladů, konati skontra pokladen atd.
Vedle toho vyhraženo jest zastupitelstvu Velké Prahy
schvalovati ve všech obcích jakákoli vydání
mimo rozpočet, systemisování nových
míst úřednických a zřízeneckých
a úpravu požitků úředníků,
zřízencův a dělníků.
Městská rada Velké Prahy přejímá
pak vůbec veškeré ostatní funkce, vykonávané
dosud okresními výbory, pokud jde o obce (osady)
jmenované v § 1.
Pokud se týče společných otázek,
zmíněných v § 7. pod č. 6. a
7., usnáší se zastupitelstvo Velké Prahy
o jednotných zásadách, kterými pak
obecní zastupitelstva všech obcí jsou vázána.
Pro jednání zastupitelstva Velké Prahy, městské
rady a presidenta a její vzájemný poměr
platí - pokud tento zákon nestanoví odchylky
- ustanovení obecního řádu pražského
ze dne 27. dubna 1850, č. 85 z. z. a pozdějších
zákonů, jej měnících a doplňujících.
Stavební sbor a sbor pro vyřizování
stížností usnášejí se za
předsednictví svých předsedů
ve schůzích neveřejných, pro které
platí totéž, co platí pro jednání
městské rady.
Zastupitelstvo Velké Prahy jest oprávněno
na účet budoucí Velké Prahy uzavírati
výpůjčky se schválením ministra
financí: k usnesení o výpůjčce
třeba jest většiny, zmíněné
v § 7., odst. 2. Též jest oprávněno
podle zákona ze dne 5. května 1908, č. 32
z. z. usnášeti se o zavedení nových
dávek obecních pro celou Velkou Prahu. Právomoc,
kterou podle tohoto zákona i podle obecního řádu
Pražského dosud vykonával zemský výbor,
po případě ve shodě s místodržitelstvím,
vykonává ministr financí.
Po sloučení všech obcí Velké
Prahy v jedinou obec převezme zastupitelstvo Velké
Prahy též všecky ostatní úkoly,
které obec Pražská v samostatném i přeneseném
oboru působnosti vykonávala, pokud tímto
zákonem nebo zákonem o sloučení obcí
nejsou stanoveny odchylky.
President obecního zastupitelstva převezme pak úkoly,
vznesené podle platných zákonů na
starostu obce Pražské, zejména předsednictví
magistrátu.
Po sloučení všech obcí Velké
Prahy v jedinou obec, budou míti místní výbory
za úkol spolupůsobiti předem při odevzdání
jmění a správy dosavadních samostatných
obcí (osad) nové obci sloučením vzniklé.
Vedle toho budou míti za úkol spolupůsobiti
při hospodářství a správě
jednotné obce podle všeobecných nebo zvláštních
usnesení obecního zastupitelstva, jako poradní,
dozorčí a výkonné orgány v
oboru samostatné i přenesené působnosti
obecni.
Zejména náleží jim v mezích pravidel,
schválených obecním zastupitelstvem, a za
jeho dohledu, správa ústavů, podnikův
a zařízení, sloužících
ryze místním účelům.
Místní výbory v částech města
mimo dosavadní Prahu I. až VIII. budou vykonávati
trestní právomoc policejní v oboru místní
policie, obci svěřené, a to v senátech
trojčlenných za předsednictví místního
starosty nebo jeho náměstka.
Též jednotliví členové místních
výborů mohou býti zastupitelstvem nebo městskou
radou pověřeni dozorem a výkonem, mohou býti
jako zástupcové obce vysíláni ke komisím
a jednáním, ke schůzím, slavnostem
a podobné.
Místní výbory mají právo podávati
zastupitelstvu návrhy a podněty, týkající
se místních zájmů, a jsou povinny
k vyzvání zastupitelstva podávati dobrá
zdání v oboru své působnosti.
Povolovati vydání oprávněny jsou místní
výbory pouze potud, pokud k tomu byly všeobecným
nebo zvláštním usnesením ústředního
zastupitelstva výslovně zmocněny.
Schůze místních výborů konají
se nejméně jednou za čtvrt léta za
předsedání místního starosty.
O každé schůzi musí býti včas
předem zpraven president, který má právo
vyslati ke schůzi clena zastupitelstva, neb úředníka.
Má též právo kterékoli usnesení
místního výboru zastaviti, domnívá-li
se, že porušuje zákon, nebo působí
obci podstatnou škodu.
Podrobněji upravena bude působnost místních
výborů jednacím řádem, který
vydá zastupitelstvo obecní a který musí
býti schválen ministrem vnitra a řádně
vyhlášen.
Jednací řád ustanoví zejména,
které věci mají vyhrazeny býti místním
výborům a které ponechají se místním
radám.
Rozhodování o věcech spadajících
jinak do působnosti rady městské nebo magistrátu
lze na místní výbory, po případě
místní rady přenésti pouze jednacím
řádem.
Zastupitelstvo obecní vyslechnouc místní
výbory, jichž se týče, může
nejdéle půl léta před počátkem
nového volebního období většinou,
vytčenou v § 7., odst. 2., a se schválením
ministra vnitra, sloučiti několik částí
obce pro volbu místních výborů v celek,
rozděliti některou část obce, která
tvoří dosud samostatnou obec, v několik částí,
nebo změniti hranice místních obvodů.
Podobné sloučení, rozloučení
nebo změnu hranic může v téže lhůtě
naříditi ministr vnitra vyslechna obecní
zastupitelstvo a místní výbory, jichž
se týče.
Zákon tento, jehož provedením pověřuje
se ministr vnitra, nabude účinnosti dnem vyhlášení
mimo ustanovení hlavy III. a IV., jež nabudou účinnosti
dnem, kdy ustanovení nového ústředního
zastupitelstva stane se právoplatným.
Obce Bohnice, Hloubětín, Karlín, Kobylisy,
Prosek, Střížkov, Troja a Vysočany v
samosprávném okresu Karlínském, Břevnov,
Bubeneč, Dejvice, Hlubočepy, Jinonice, Košíře,
Liboc, Motoly, Radlice, Sedlec, Smíchov, Střešovice,
Veleslavín a Vokovice v samosprávném okresu
Smíchovském, Bráník,. Hodkovičky,
Hostivař - bez osad Miličov a Háje, Krč,
Michle, Nusle, Podolí, Král. Vinohrady, Vršovice
a Záběhlice v samosprávném okresu
Král. Vinohradském, osada Malá Chuchle a
část obce Modřan zvaná Zátiší,
v samosprávném okresu Zbraslavském, Hrdlořezy,
Malešice, Staré Strašnice a Žižkov
v samosprávném okresu Žižkovském,
vylučují se z těchto okresů a slučují
se s hlavním -městem Prahou v jednu obec pod společným
jménem »Hlavní město Praha«.
Očíslování nových částí
Prahy a úprava hranic mezi Prahou a obcemi Miličov-Háje,
Velká Chuchle a Modřany, provede se vládním
nařízením.
Dnem sloučení podřizuje se celý obvod,
vytčený v § 1., všem zákonům
a ustanovením, platným pro hlavní město
Prahu, pokud v tomto zákoně není jinak stanoveno.
Zejména rozšiřuje se na celý ten obvod
platnost obecního řádu ze dne 27. dubna 1850,
čís. 85 z. z. stavebního řádu
ze dne 10. dubna 1886, č. 40 z. z. a zákona ze dne
9. března 1889, č. 19 z. z. o povinném užíváni
jatek.
Platnost čeledního řádu ze dne 21.
srpna 1857, č. 42 z. z. zůstává však
obmezena na dosavadní obvod.
Veškeré jmění a statek obecní,
ústavy a fondy jmenovaných obcí, pokud se
týče osad, veškerá jejich práva
i veškeré závazky přecházejí
dnem sloučení na hlavní město Prahu.
Toto přejímá do svých služeb
všechny právoplatně jmenované úředníky
a zřízence těchto obcí (osad) a jejich
ústavův a podniků se všemi jejich nabytými
právy a nároky, pokud tyto nepřevyšují
míru práv a nároků úředníkův
a zřízenců stejné nebo rovnocenné
kategorie, kteří v den sloučení ve
službách hlavního města Prahy budou
ustanoveni.
Pokud úředníkům a zřízencům
obcí (osad) připojených byly již právoplatně
přiznány požitky vyšší, budou
míti na ně i nadále nárok do té
doby, až dle pravidel pro úředníky a
zřízence obce Pražské platných
dosáhnou požitků ještě vyšších.
Sloučením místních obcí, jmenovaných
v § 1., s hlavním městem Prahou, zanikají
dosavadní samosprávné okresy Král.
Vinohradský a Žižkovský.
Jejich práva a povinnosti, jmění a statek
vyjma okresní silnice, ležící mimo obce
jmenované v § 1. - přecházejí
na hlavní město Prahu, které přejímá
též jejich úředníky a zřízence
za stejných podmínek, jaké stanoveny jsou
pro úředníky a zřízence obecni
v § 3.
Přidělení místních obcí
dosavadních samosprávných okresů Král.
Vinohradského a Žižkovského, které
se neslučují s hlavním městem Prahou,
i s okresními silnicemi ležícími v jejich
obvodu k sousedním okresům a sídlo okresních
zastupitelstev pro zbývající obce okresu
Karlínského a Smíchovského určí
se po slyšení dotčených okresních
zastupitelstev a obcí vládním nařízením.
Též okresní silnice v obvodu ostatních
připojených obcí stávají se
dnem sloučení obecními silnicemi hlavního
města Prahy, jež s nimi současně převezme
za podmínek § 3. tohoto zákona do služeb
svých i okresní cestáře, kteří
pro převzaté silnice do té doby právoplatně
budou ustanoveni.
Ostatní jmění, dluhy a závazky dosavadních
samosprávných okresů Karlínského
a Smíchovského, rozdělí se mezi hlavní
město Prahu a zbylé části těchto
okresů podle stavu ze dne 31. prosince 1919 v tom poměru,
v jakém jest předpis daňové základny
pro přirážky v obcích ku Praze připojených
ku předpisu daňové základny v obcích,
kteréž i nadále ve svazku oněch okresů
zůstanou.
Při tom okresní ústavy a nemovitosti, ležící
v připojených obcích, připadnou -
nestane-li se jiná dohoda - se vším příslušenstvím
výhradně obci Pražské, která
však za to nahradí zbytku okresu poměrnou část
ceny jejich, připadající na ně podle
klíče, shora stanoveného, a naopak zbytku
okresu zůstanou zcela nemovitosti a ústavy okresní
ležící v obcích nepřipojených
a okres ten za to nahradí poměrnou část
ceny jejich, připadající na Prahu podle pravidla
výše řečeného.
Cena jednotlivých předmětů ustanoví
se dohodou.
Neshodnou-li se obě strany o ní, rozhodne ministerstvo
vnitra, vezmouc za základ inventární hodnotu
podle stavu z 31. prosince 1919.
S ústavy a nemovitostmi přejímá hlavní
město Praha také dosavadní právoplatně
jmenované úředníky a zřízence
okresní, výhradně pro ně ustanovené,
za podmínek v § 3. uvedených.
Z ostatních právoplatně jmenovaných
úředníků a zřízenců
těchto okresů povinna jest Praha podle dohody s
tím kterým okresem převzíti za podmínek
§ 3. ty úředníky a zřízence,
kterých okres následkem zmenšení nebude
již potřebovati.
Nedojde-li k dohodě, rozhodne ministerstvo vnitra.
Podle zásad, v §§ 5. až 7. stanovených,
upraven bude též poměr obce Pražské
k obcím Miličov-Háje, Velká Chuchle
a Modřany, a k okresům, ke kterým přiděleny
budou nepřipojené obce dosavadních okresů
Král. Vinohradského a Žižkovského,
jakož i k okresu Zbraslavskému.
Zvláštní společenství obcí
Prahy, Karlína, Smíchova, Král. Vinohradů
a Žižkova, založené zákonem ze dne
16. srpna 1899, č. 48 z. z. ku zřízení,
vydržování a správě společné
vodárny, se zrušuje; práva a závazky
přecházejí na obec Pražskou a správa
na zastupitelstvo a radu obce Pražské.
Obecní dávky a poplatky budou se v obcích
v § 1. jmenovaných i po sloučení vybírati
nadále podle dosavadní výměry po tak
dlouho, pokud na základě usnesení zastupitelstva
obecního, nově zvoleného, nebudou jinak upraveny.
Též přirážky obecní k daním
státním mohou býti podle usnesení
zastupitelstva obecního se schválením ministerstva
financí vybírány v jednotlivých částech
města, které tvořily dosud samostatné
obce, i nadále nestejnou výší.
Pokud se zastupitelstvo obecní se schválením
ministerstva financí jinak neusnese, budou přirážky
obecní a okresní, vybírané v obcích
nově připojených poslední rok před
sloučením, vybírány dosavadní
výší nadále na účet obce
Pražské.