Nedostatečnost a nepohotovost peněz ke zvelebování
půdy po celou dobu ústavnosti v bývalém
Rakousku byly předmětem stálých stesků
zemědělských činitelů. Zemědělství,
nejprvnější základ státu, nenalézalo
ochrany, příslušné péče
a činorodé podpory vlád Rakouských.
Podle ústavy království a zemí, na
říšské radě zastoupených,
veškeré věci zemědělské
patřily v působnost sněmů zemských,
a pouze tenkráte měla vláda vídeňská
ujmouti se věci zemědělských v té
které zemi, když by se o tom sněm dotčené
země usnesl. Sněmy zemské, zejména
zemský sněm český, této ústavní
své kompetence hájily, jak toho příkladem
jest jednání o vydání vodního
zákona, avšak nedovedly zameziti, že ve Vídni
r. 1869 zřízeno bylo ministerstvo orby. Od této
doby zájmy zemědělství podléhaly
péči dvou činitelů. Tím však
zemědělství nezískalo, nýbrž
naopak každá akce rázu zemědělského
upoutávána byla zřetelem na stanovisko vlády.
V prvém desetiletí ústavním veřejným
mluvčím zemědělství v Čechách
byla "c. k. Vlastenecká společnost", založená
již r. 1770 fysiokratickými snahami, která
stala se poradním orgánem ministerstva orby pro
věci zemědělské. Po jejím rozpuštění
úloha tato přenesena byla r. 1873 na Zemědělskou
radu pro království České, vládou
zřízenou. Obě tyto korporace plnou váhou
svojí a plnou přízní ujímaly
se zájmů zemědělství a snažily
se pohnouti vládu a zemský sněm k péči
o zájmy zemědělství, upadajícího
v krisi následkem nepříznivých celních
poměrův, a k činorodé podpoře
prací, které by zemědělství
zvelebovaly melioracemi.
Zvláště Zemědělská rada
snažila se zakládati hospodářské
spolky a připravovala ustavení své na podkladu
voleb delegátů zemědělských
zájmů jednotlivých okresů. Po svém
ustavení prohlásila se Zemědělská
rada za ústřední orgán "pro
péči o zemědělství a agrární
pokrok země."
V obsáhlé své působnosti věnovala
zvláštní péči zachování
plodnosti půdy a v rámci tom zejména
melioracím a dále ochraně pozemků
i jich kultury proti škodám vodním. Tyto
obory staly se napotom význačnou její působností.
Aby vzbuzeny byly snahy meliorační, postarala se
o podporování vzorkových meliorací,
z nichž provedena byla r. 1878 meliorace v Růžodolu
u Liberce, první to meliorace v Čechách,
podporovaná státními penězi částkou
200 zl. Zemědělská rada svými dobrozdáními
podporovala r. 1881 na zemském sněmu podaný
návrh prof. Tilšra na zřízení
odboru zemědělskotechnického, kterýžto
návrh vedl ke zřízení kulturně-technické
kanceláře při Zemědělské
radě.
Soudobně na říšské radě
zásluhou předsedy Zemědělské
rady kníž. Karla ze Schwarzenbergů a Dr. Riegra
z vládní předlohy na zřízení
dotace 500.000 zl. ročně na opravy břehů
říčních, poškozených povodněmi
vytvořen byl meliorační zákon
ze dne 30. června 1884 č. 116 ř.
z., kterým slibovány byly podpory na práce,
jimiž se zemědělství zvelebuje a chrání
majetek proti škodám vodním a kterým
zřízen byl meliorační fond s
roční dotací 500.000 zl. na období
10 let. Podpory z tohoto fondu příslušely takovým
podnikům, o jichž provedení, udržováni
a podporování z peněz zemských vydán
jest zemský zákon. Ponechána byla
tedy zemím priorita v podporování
meliorací.
Uskutečnění tohoto zákona kladen byl
německými stranami odpor tak, že návrh
přijat byl většinou jednoho hlasu. Po prohlášení
výsledku proveden byl exodus poslanců německé
levice, když nebylo připuštěno nové
hlasování. Také na zemském sněmu
v Praze návrh prof. Tilšra nebyl že strany německé
podporován. Když poslanec Mündl vyslovil přesvědčení,
že kulturně-technická kancelář
bude ve prospěch malorolníků - vypukl v lavicích
německých posměch. - Skutečnost však
dala za pravdu posl. Mündlovi.
Melioračním zákonem položen byl základ
k soustavné práci v oboru melioračním
a regulačním - avšak chyběla napotom
činorodá iniciativa vlády a porozumění
kruhů byrokratických pro potřeby zemědělské,
o významu zvelebování půdy pro zájmy
státní. Založení kulturně-technické
kanceláře bylo již tehda opozděnou akcí
vzhledem k sousedním zemím. Kulturně-zemědělské
práce a jich podporování zavedeny byly již
ve Wirtembersku, Badensku, Bavorsku, Alsaso-Lothrinsku, Hanoversku,
v Prusku a jinde. V Uhrách zřízeno kulturně-technické
oddělení ministerstva orby již r. 1876, v Haliči
r. 1878, v Dol. Rakousích zemědělsko-technická
kancelář zřízena c. k. společností
pro orbu.
Nepřízeň k zájmům zemědělství,
projevovaná při sjednání prvého
zákona na podporu zemědělství na radě
říšské, vykonávala po dlouhou
dobu vliv na kruhy vládní a jejich stanovisko k
melioracím. Ministerstvo orby připravovalo peníze
k upevňovacím pracím na řekách,
zejména alpských a dolnorakouských, avšak
zněním melioračního zákona
dostalo úlohu jiného směru, totiž k
melioracím a proto v ministerstvu orby nebylo žádoucí
ochoty k podporování podniků vodních
družstev zakládaných v českých
krajích.
Z melioračního fondu vláda podporu povoliti
mohla, ale nemusela. Okolnost ta ve spojení s byrokratickou
nedůtklivostí a klikatými cestami, kterými
každý meliorační podnik projíti
musel, - stala se pro všechna vodní družstva
osudnou, ježto projednání a podporování
podniků stalo se závislým na politické
přízni a náladě byrokratických
kruhů vládních.
Meliorační fond, dotovaný 500.000 zl. ročně,
byl pro celé území t. zv. Cislajtanie nedostatečný.
V tehdejší době 1 ha meliorace vyžadoval
nákladu průměrem 500 K, tudíž
byla opatřena možnost podporovati nejvýše
5.000 ha meliorací ročně - i kdyby
výhradně meliorace z fondu toho byly podporovány.
Avšak na podpory skutečných meliorací
z melioračního fondu vydána byla velmi
malá část. Melioračního
fondu používáno bylo nepoměrně
více k podpoře regulací a bystřin
v krajích alpských a německých. Výměra
polí, luk, zahrad, vinic a pastvin v Cislajtanii činila
16,766.000 ha, v Čechách 3,473.000 ha, na Moravě
1,644.000 ha, ve Slezsku 323.000 ha. Páčíme-li
plochu pozemků, která vyžaduje meliorace, v
Cislajtanii na 1/6, v zemích českých na 1/5,
je vidět, že fond meliorační vyhovoval
by přiměřeně melioračním
potřebám asi samotné Moravy. Přes
to však i tento nedostatečný fond v rukou prozíravých
a zemědělství příznivých
správců jeho vykonati mohl velikou práci
v oboru zvelebování půdy, když by vláda
dovedla v jednotlivých zemích na sněmích
zemských zavésti promyšlené akce
meliorační, kterých v létech 80-90tých
zemědělství nejvýš vyžadovalo.
Z 500.000 zl. = 1,000.000 K bylo možno pomocí zemských
melioračních zápůjček 4 1/2%ních
vytvořiti pohotové prostředky peněžní
100,000.000 K, ve 20 létech umořitelných.
Naproti tomu však při správě melioračního
fondu používáno bylo cenných papírů
k uložení fondových hotovostí. V roce
1891 zůstávalo uloženo v cenných papírech
801.100 zl, roku 1895 1,777.300 zl., roku 1900 4,038.100 K.
Ukládání peněz fondových do
cenných papírů zmenšovalo pohotovost
fondů k výplatám. Nevydatnost melioračního
fondu vedla k častým steskům na sněmech
zemských, zejména v Čechách. Roku
1889 zřízena byla dotace k podpoře malých
podniků melioračních 6000 K ročně,
načež také u ministerstva orby zřízena
byla dotace meliorační k podpoře menších
podniků, které nevyžadovaly zemských
zákonů, nýbrž podpory byly jim povolovány
usnesením zemského výboru a rozhodnutím
ministerstva orby.
Prvý podnik meliorační v Čechách
z melioračního fondu podporovaný byla úprava
říčky Mrliny vodním družstvem
v Nymburce na základě zemského zákona
roku 1885 usneseného částkou 361.150 zl.
Přes všechny nesnáze šířící
se snahy meliorační vynucovaly zvýšení
melioračního fondu i meliorační dotace.
Tak zvýšen byl fond postupně na 1,500.000 K
(roku 1892), na 2,000.000 K (roku 1900) a na 4,000.000 K (roku
1902) a novelou melioračního zákona ze dne
4. ledna 1909 čís. 4 ř. z. podle návrhu
poslance Udržala na 8,000.000 K. Meliorační
dotace činila již r. 1894 více než 1,000.000
korun a dotování její stoupalo až na
4,500.000 korun ročně. Poslední léta
dotována byla 3,000.000 K ročně.
Ani při těchto značnějších
prostředcích neodhodlaly se vlády Vídeňské
k větší akci meliorační, ačkoliv
mohly v létech kol roku 1900 finanční operací
opatřiti veliké pohotové prostředky
v libovolné výši k rozsáhlému
provádění meliorací.
Stesky na nevyhovující postup prací melioračních
a nedostatečné prostředky fondů melioračních
staly se předmětem četných návrhův
a jednání na sněmu Českém.
Již roku 1890 zemský výbor předložil
sněmu zemskému k usnesení resoluci, kterou
vláda se vyzývá, aby dostatečnými
podporami umožnila prováděti připravené
meliorační podniky v Čechách a aby
za tím účelem zvýšen byl roční
příděl melioračnímu fondu.
Roku 1898-1900 poslanec Jaroš, Dr. Dvořák,
Udržal, Dr. Schreiner, Kudrnka a spol.
podali návrhy na provádění a podporu
meliorací a opatření peněz k tomu
zápůjčkami. Zejména posl. Udržal
a soudr. podali široce založený návrh,
aby na místě vyplácení subvencí
v hotovostech převzal stát i zem placení
anuit ze zápůjček melioračních
-, aby tak při stejném obtížení
státního i zemského rozpočtu opatřeny
byly při 4%ní zápůjčce peněžní
prostředky 25kráte větší.
Vše to nevedlo k cíli, ježto ani vláda
ani zemský výbor takovýmto finančním
operacím nepřály. Následkem průtahů
v podporování meliorací Čechy i ostatní
země české nedostávaly z říšského
fondu melioračního příslušející
jim podíl podle zákona.
Tak r. | 1885-1891 Čechy obdržely ročně z fondů melioračních pouze | 11.1 | |
1892-1898 | 11 | ||
1899-1902 | 15.7 | ||
1903-1910 | 19.4 | ||
1911-1918 | 17 |
Od r. 1885-1918 Čechy obdržely ročně
z fondu melioračního okr. 16%.
Příslušelo však do Čech podle pozemkové daně | 30.81 | |
podle celkové poplatnosti Čech | 29.7 | |
podle rozlohy půdy | 19-20.9 |
Morava obdržela za léta 1895-1910 z melioračního fondu pouze | 7.6 | |
a připadalo jí podle rozlohy půdy | 10 |
Slezsko obdrželo za léta 1885-1918 z melioračního fondu pouze | 1.6 | |
a mělo obdržeti podle rozlohy půdy | 2 |
Vleklým projednáváním projektů
a průtahy s povolováním melioračních
podpor zaviněno bylo že země české
ztratily na podílech podle melioračního zákona
jim příslušejících téměř
12,000.000 K. Tato ztráta způsobila vodním
družstvům, kterým nad to z průtahu a
nepohotovostí podpor vznikaly interkalární
úroky, značné nesnáze finanční.
Mnohé podniky následkem činěných
obtíží zanikly, jiné byly pozdrženy
a uvedeny v takový stav, že podnik stal se neaktuelním
a tak velké přípravné práce
i značné výlohy, spojené s nimi, přivedeny
na zmar. Dle zpráv kulturně-technické kanceláře
Zemědělské rady připraveno bylo do
konce r. 1915 3744 podniků
o rozpočtech v sumě | 326,500.000 K. |
Z těch provedeno bylo pouze 2244 nákladem | 90,900.000 K. |
Zůstává tudíž 1500 podniků, rozpočtených na | 235,600.000 K |
neprovedeno.
Přípravy a výlohy těchto neprovedených
projektů o ploše okrouhle 176.000 ha vyžadovaly
nejméně 3,500.000 K, které hraženy
byly předem interesenty.
K provedení dospěly podniky pouze těch
vodních družstev, která byla nejvytrvalejší
a dovedla své podniky po 10 i 20 let stále a stále
oživovati a udržeti. Celý věk hospodáře
vyžadovalo v Rakousku snažení po provedení
meliorací a dosažení podpor zákony slibovaných.
Jako příklad uvedeno budiž vodní družstvo
v Tymákově z okresu Rokycanského, založené
již před r. 1890, které na vydání
zemského zákona nečekalo a podnik svůj
provedlo před válkou a dosud nemá žádných
vyplacených podpor zemských
Vydáním novely melioračního zákona
ze dne 4. ledna 1909, čís. 4. ř. z. rozšířeno
bylo používání melioračního
fondu na stavby vodohospodářské a připuštěno
bylo vyplácení státní podpory anuitami
při podnicích, jichž podpora převyšovala
250.000 K a zvětšen byl meliorační
fond. Podnikům v Čechách valně nebylo
prospěno. Zemský výbor využil novely
k snížení zemských podpor melioračních
i na 15%, kteréžto procento zemských podpor
zákon meliorační označil za podmínku
povolení podpor státních. Nad to trvala v
Čechách od r. 1908 nedělnost sněmu
zemského a s touto spojená finanční
krise, kterou nejvíce a i výhradně postiženy
byly národohospodářské práce
a v prvé řadě podniky vodních družstev,
obcí a jednotlivých meliorantů. Zemský
výbor zastavil r 1909 povolování podpor na
meliorace a hospodářské vodovody a r. 1910
i přislibování podpor. Také odepřena
byla režijní položka Zemědělské
rady na přípravy meliorací. V důsledcích
toho i ministerstvo orby přestalo povolovati nové
podpory.
Na žádosti Melioračního Svazu a zejména
vlivnou podporou Zemědělské rady bylo docíleno,
že podniky mohly býti připravovány,
že podpory byly zemským výborem přislibovány
s podmínkou souhlasu sněmu a bez právních
závazků a dán byl vodním družstvům
souhlas k provádění podniků vlastním
nákladem. Ministerstvo orby za těchto zmírněných
poměrů vyplácelo podpory povolené
z dotace meliorační nikoli však z fondu melioračního
a přislibovalo i povolovalo podpory nové.
Mnohá vodní družstva, dlouhá léta
připravovaná, nemohla již provedení
svých podniků odkládati a rozhodla se přikročiti
k pracím. Tak se stalo, že přes zemskou stagnaci
a nevyplácení podpor melioračních
práce v r. 1909 a zvláště 1910 se prováděly
v takovém rozsahu jako nikdy dříve. (V roce
1910 provedeno bylo v Čechách 7230 ha meliorací
nákladem 6,245.000 K a hospodářských
i obecních vodovodů za 4,825.000 K.)
Naděje, že nedělnost sněmu zemského
v brzku skončí a že vodní družstva
dosáhnou zemského zákona a subvencí,
zklamala.
Vodním družstvům povstaly úroky z celého
prostavěného nákladu a zvláště
z té části nákladu, která měla
býti uhražena subvencemi.
Nastalá všeobecná krise finanční
přivodila i omezení melioračního úvěru
Zemské banky a kurs melioračních úpisů
sklesnul na 87%.
K naléhání agrárních poslanců ve Vídni a k žádosti Melioračního Svazu ministerstvo orby r. 1910 a 1911 vložilo do rozpočtu melioračního fondu splátky pro vodní družstva, přes to, že neměly zemských zákonů. Takovýchto podniků bylo 71 o nákladech rozpočtených na 5,61 1.740 K a z těch 5ti podnikům povoleny byly
i výplaty záloh částkou | 512.342.45 K. |
K návrhu Zemědělské rady povoleny byly v r. 1914 ministerstvem orby další výplaty záloh na podpory státní a sice 91 | 4,618.789.17 K |
a r. 1915 na další provedené práce | 537.752.60 K. |
Vyplacené zálohy na státní podpory činily celkem | 5,668.884.22 K. |
Touto státní sanací melioračních
podniků zmírněny byly nesnáze vodních
družstev na polovinu. Tyto zálohy vyplaceny byly podnikům
na veškeré provedené práce vyjma
neznačných zbytků.
Z prostředků zemských nebyly povoleny žádné
zálohy vodním družstvům.
Až do r. 1910 zařaďovány byly do zemského
rozpočtu splátky pro jednotlivé podniky
i dotace meliorační. Rozpočet na rok 1911
obsahuje ještě splátky podnikům uzákoněným,
nikoli však již dotace pro meliorace a vodovody. Rozpočet
pro r. 1912-1913 neobsahuje vůbec žádných
položek na meliorace - tedy ani splátky uzákoněným
podnikům.
Vládou rozpuštěn byl Zemský výbor
a dosazena byla Zemská správní komise,
která v létech 1914-1917 vyplatila zadržené
podpory velkým i malým podnikům, jimž
podpory byly povoleny buď zákonem neb z dotací
zemským sněmem schválených včetně
1907. Za tyto 4 roky vyplacené podpory zemské činily
okr. 4,400.000 K. Do rozpočtu pro další léta
předurčeno bylo zařaditi splátky podnikům
uzákoněným anebo podporovaným z dotací,
do r. 1910 v zemských rozpočtech zařaděných.
K účelu tomu vloženo bylo do rozpočtu
na r. 1918 okrouhle 1,149.000 K.
Roku 1915 žádáno bylo Melioračním
Svazem, aby Zemská správní komise vzala zřetele
k poměrům vodních družstev a povolila
zálohy na příští zemské
podpory tak, jak učinilo ministerstvo orby. Žádosti
té však vyhověno nebylo.
Zemská správní komise, dosazená s
úkolem provésti finanční sanaci země,
úkol svůj nevykonala. Stoupaly přirážky
a rozpočty zemské, avšak na národohospodářské
účely, zejména na zemědělské
potřeby, položky klesaly.
Stav, ve kterém se nalézají meliorační
podniky a hospodářské vodovody v nynější
době, lze zcela jasně vyjádřiti, avšak
ciferně pouze přibližně vyznačiti,
ježto není náležité evidence.
Podpory z prostředků zemských povolovány
byly v Čechách:
1. pro velké podniky usnesením zemského
zákona z běžných prostředků
země, na jehož základě vyplácena
byla napotom i podpora říš. melioračního
fondu,
2. pro malé podniky usnesením Zemského
výboru z povolené sněmem dotace
meliorační, (Takovýmto podnikům
povolovalo státní podporu ministerstvo orby.)
3. pro hospodářské vodovody usnesením
Zemského výboru z povolené
sněmem dotace vodovodní, (Státní
podporu povolovalo ministerstvo orby neb i vnitra.)
4. pro větší vodovody usnesením Zemského
sněmu z běžných prostředků
země, (Státní podporu povolovalo ministersvo
orby neb i vnitra.).
5. pro nejmenší meliorace zřízen byl
fond Zemědělské rady ze kterého
podporovány býti měly meliorace nejvýše
800 K rozpočtu.
Meliorační dotace založena roku 1889 částkou 6.000 K ročně a zvýšena byla až na 400.000 K ročně. Od r. 1889-1918 činila | 4,462.625 K. |
Vodovodní dotace založena byla r. 1902, od kteréhožto roku do r. 1918 činila celkem | 1,072.125 K. |
Zemskými zákony podporované podniky meliorační od r. 1885-1918 v rozpočtech zemských zařaděny byly sumou | 24,898.198 K. |
Usnesením sněmu podporovány větší vodovody částkou | 467.550 K. |
V r. 1905 povolena byla nouzová podpora pro meliorační práce sumou 1,000.000 K pro meliorace a 500.000 K pro vodovody | 1.500.000 K. |
Celkem | 32,400.498 K. |
Z prostředků zemských bylo vyplaceno od r. 1885-1918 (v předpokladu, že rozpočtených částek na léta 1917 a 1918 se skutečně použije) celkem
18,679.583 K | |
z nouzové dotace | 1,056.235 K |
celkem | 19,734.818 K. |
Rozdíl okrouhle 1 27 mil. K povstává jednak
neprovedením určitých částí,
neb i celých podnikův a zadrženými podporami
podniků menších meliorací a hospodářských
vodovodů, neb i rozpočtovými přesuny.
Ohledně nároků na výplatu podpor z
prostředků zemských dlužno uvésti,
že právního nároku na podporu
zemskou nabývá podnik jen tenkráte, byl-li
zajištěn zemským zákonem
anebo byla-li podpora povolena z dotací sněmem
zemským schválených. Příslušely
tedy těm podnikům, jimž splátky zemská
správní komise v letech 1914-1917 do rozpočtů
zařadila.
Vodní družstva, která své práce
v létech 1908-1918 provedla, nesou výlohy úroků
povstalých následkem nevydání zákonů
a nepovolením záloh z prostředků zemských.
Uváží-li se, že mnohá vodní
družstva dostala se k provádění svých
projektů po přípravách 5-15 i více
let trvajících, a že práce jejich byly
přerušeny válkou - pak netřeba vyličovati
nesnáze funkcionářů a nepříznivé
finanční poměry družstev.
Jak příklad uveden budiž podnik r. 1910 ukončený
o nákladu 578.000 K, který následkem nevyplácení
podpor do polovice r. 1917 měl 193.484 K úroků,
které interesenti musí v plné výši
sami zapraviti.
Poněvadž Zemská správní komise
v Čechách svoji povinnost při podporování
meliorací a stavby vodovodů nesplnila, jest nyní
důležitým úkolem republiky, aby postaráno
bylo o náhradu nedoplatků jak zemských tak
i státních podpor.
Potřebné obnovy k vyplácení státních
a zemských subvencí na práce skutečně
provedené (bez zřetele na to, že není
zemských podnikových zákonů a sněmem
schválených dotací) činí:
A) v Čechách:
a) Podpory státní podnikům
melioračním i na stavby vodovodů byly vypláceny
dle postupu prací a povolením záloh podnikům
neuzákoněným v částce 5,668.884.22
K a jsou téměř vyrovnány. Nevyplacenými
zůstaly pouze malé části subvencí
vypadající na provedené práce.
Tyto nedoplatky vyrovnány býti mohou z prostředků
melioračního fondu, který v rozpočtu
republiky na r. 1919 bude zařaděn.