Byl-li zřízenec obviněn, že porušil
své úřední povinnosti a nebyl-li potrestán
podle § 12., náleží okresnímu výboru,
neshledá-li obvinění zjevně nepravdivým,
svolati disciplinární komisi a o tom zřízence
zpraviti.
Disciplinární komise vyšetří,
zda-li obvinění zřízence jest odůvodněno,
čili nic; k tomu konci vyslechne obviněného
a pokud toho potřebí, i svědky a znalce a
prozkoumá listiny věci se týkající.
Okresní výbor jest povinen komisi předložiti
k její žádosti své listiny úřední.
Členové okresního zastupitelstva a zřízenci
okresu jsou povinni před disciplinární komisí
vypovídati jako svědci.
Po skončeném vyšetřování
předloží disciplinární komise
výsledky vyšetřování okresnímu
výboru a podá mu zároveň odůvodněný
písemný návrh, má-li obviněný
zřízenec býti uznán vinným
čili nic a jaký má vinníkovi býti
uložen trest.
Komise může též učiniti návrh,
aby řízení bylo zastaveno aneb aby proti
obviněnému bylo postupováno podle §
12. odstavce 1. tohoto zákona.
Návrh komisí učiněný budiž
v opisu oznámen obviněnému zřízenci.
Shledá-li okresní výbor, že vyšetřování
komisí provedené jest neúplné, vrátí
návrh a vyšetřovací spisy komisi, aby
je doplnila.
K okolnostem jiným, než které vyšetřeny
byly disciplinární komisí, nebudiž v
řízení před okresním výborem
(§ 15.) přihlíženo.
Obviněný zřízenec má právo
žádati, aby mu bylo dovoleno nahlédnouti do
protokolu, sepsaného o řízení vyšetřovacím,
a do spisů vyšetřovacích.
Disciplinární komisi zvolí na dobu své
působnosti okresní zastupitelstvo, když se
bylo ustavilo, a doplní ji, kdykoli počet členů
je menší než šest.
Obviněný zřízenec má právo
dva cleny komise bez uvedení důvodu odmítnouti.
Aby bylo provedeno řízení vyšetřovací
(podle § 13.), jest potřebí součinnosti
nejméně 3 členů komise.
Bližší ustanovení o složení
a jednání komise vydá zemský výbor
podle § 41. tohoto zákona.
K návrhu, jejž podá disciplinární
komise podle § 13., vydá okresní výbor
nález disciplinární, vyslechna podle potřeby
referenta, disciplinární komisí vyslaného
a poskytna prve obviněnému zřízenci
příležitosti, aby před okresním
výborem osobně neb svým zástupcem
se hájil.
Nález disciplinární, jímž vyslovuje
se nucené dání do výslužby neb
propuštění ze služby, jest předložiti
okresnímu zastupitelstvu, aby jej schválilo.
Z disciplinárního nálezu, vyneseného
podle § 12.-15. tohoto zákona, lze se odvolati podle
ustanovení § 77. zákona ze dne 25. července
1864 zák. a nař. č. 27, nebo podle zákona
ze dne 25. října 1868, c. 36 z. z., k zemskému
výboru.
Shledá-li zemský výhor toho potřebu,
může dáti znovu provésti neb doplniti
vyšetřování disciplinární.
Peněžní pokuty, disciplinárním
nálezem zřízencům uložené,
plynou do pensijního fondu okresních úředníků
a zřízenců a kde fondu takového není,
do fondu okresního.
Zřízenec budiž dočasně zbaven
své služby (suspendován):
1. uvalí-li se na jmění jeho konkurs;
2. zahájí-li se proti němu řízení
trestní pro takový skutek trestný, pro který
nemohl by se podle § 4. č. 1. tohoto zákona
státi zřízencem, aneb
3. zahájí-li se proti němu svoláním
disciplinární komise (§ 13.) řízení
disciplinární pro disciplinární přestupek,
jenž by mohl míti za následek jeho propuštění.
S dočasným zbavením služby může
býti zřízenci zastavena výplata příjmů
služebních, jest mu však v tomto případě,
nemá-li jiné výživy, poskytnouti přiměřené
alimentace, kterou stanoví okresní výbor.
Nebyl-li zřízenec v řízení
trestním (č. 2.) neb právoplatným
nálezem disciplinárním (č. 3.) uznán
vinným, budiž mu zadržené služné
vyplaceno.
Zbaviti zřízence dočasné služby,
náleží okresnímu výboru i okresnímu
zastupitelstvu.
Byl-li zřízenec dočasně zbaven služby
vzhledem k zahájení řízení
disciplinárního (č. 3.) budiž řízení
toto provedeno nejdéle v osmi týdnech od té
doby, kdy zřízenec byl služby dočasně
zbaven.
Přestupky disciplinární nebuďtež
stíhány po uplynutí jednoho roku ode dne,
kdy vešly ve známost okresního starosty neb
okresního výboru.
I. Zastupitelstvu okresnímu přísluší
ustanoviti, jaké příjmy služební
mají míti zřízenci okresního
výboru.
II. Neustanovilo-li okresní zastupitelstvo služné
vyšší, činí služné
skutečně ustanoveného úředního
sluhy a zřízence s odborným. vzděláním,
jako strojníka při parních válcích,
školníků hospodářských
a hospodyňských škol, opatrovníků
stravoven, domovníků okr. chorobinců, strojníků
nemocnic a zahradnických pomocníků ročně
2400 K.
Neustanovilo-li okresní zastupitelstvo služné
vyšší, činí služné
u okresního cestáře, sluhy okres. nemocnice
a topiče ročně 1800 K.
III. Zřízenci, kteří službu nepřetržitě
konali, mají nárok, aby po prvém tříletí
služby služné jejich činilo o 20%, po
druhém tříletí služby o 40%,
po třetím tříletí služby
o 60%, po čtvrtém tříletí služby
o 80% a po pátém tříletí služby
o 100% více, než činilo služné,
se kterým byli skutečně ustanoveni.
IV. Zřízenci v nemoci, i jeho rodině budiž
poskytnuto bezplatně lékařské pomoci
a léků.
V. Zřízenci přísluší nedělní
a sváteční klid a jen v době, když
by toho služba vyžadovala, budiž povolán
a mimořádně odměněn i za práce
vykonané mimo úřední hodiny.
VI. Léta válečná 5 let, buďtež
dvojnásobně započítána do postupu
i do pense.
VII. Všem zřízencům okresním
budiž každoročně poskytnuto zákonité
dovolené k zotavení po dobu 1 měsíce.
VIII. Kdo zaměstnán je u školníka hospodářských
škol, budiž jako výpomocný školník
placen.
IX. Cestáři, jenž koná práce
na frekventované silnici, budiž přidělen
placený pomocník.
Paušál na nádobí budiž upraven
podle výše stanovených cen.
X. Zřízenci, kteří jsou skutečně
ustanoveni, mají nárok na 20% příbytečného,
vyměřeného ze základního služného,
které zřízenec má, neustanovilo-li
okresní zastupitelstvo příbytečné
vyšší.
Zastupitelstvu okresnímu přísluší
ustanoviti, jaké výslužné náleží
zřízencům skutečně ustanoveným
a jaké požitky zaopatřovací náleží
jejich vdovám a sirotkům.
Nárok zřízence na výslužné,
jakož i nároky vdov i sirotků na požitky
zaopatřovací nebuďtež však vyměněny
méně příznivě, než jak
stanoví §§ 20.-38. tohoto zákona.
Nárok na výslužné má skutečně
ustanovený zřízenec po desetileté
nepřetržité službě, když stal
se bez vlastního proviněni k službě
neschopným; bez průkazu neschopnosti k službě
mají nárok na výslužné zřízenci
po nepřetržité době 30 let.
Stane-li se zřízenec, který již aspoň
pět let službu vykonával, bez vlastního
zavinění pro nemoc, poranění neb jinou
pohromu, kterou utrpěl při konání
své služby neschopným dále vykonávati
službu, budiž s ním naloženo tak. jako by
již plných deset let byl sloužil.
Nároku na výslužné pozbude:
1. Zřízenec, který vzdá se služby
dobrovolně aneb vystoupí z ní o své
vůli, neprokáže neschopnosti ke službě
podle § 20.
Pokud není jiného ustanovení, může
se zřízenec vzdáti své služby
teprve po čtvrtletní výpovědi.
2. Zřízenec, který disciplinárním
nálezem byl ze služby propuštěn; nároku
na výslužné nenabude zřízenec,
jenž ustanoven byl jen na čas, pokud nebylo smluveno
jinak.
Stane-li se zřízenec neschopným ke službě
bez vlastního zaviněni a trvá-li jeho neschopnost
ke službě déle než rok, není-li
však vyloučeno, že neschopnost tato pomine, může
býti zřízenec, jenž má nárok
na výslužné (§ 20.), dán jen na
dočasný odpočinek.
Trvalé i dočasné výslužné
vyměřuje se zřízencům tím
způsobem, že za prvních 10 let ve službě
ztrávených připadá jim kvota 50% platu
ročního, který ve službě činné
posléze na penězích brali, nepočítajíc
do toho jakékoli příjmy vedlejší.
Kvota tato rovnějž se však má-li zřízenec
nezaopatřené dítky, nejméně
platu vdovskému, který by vdově zřízencově
v té době příslušel, počítajíc
v to příspěvky na vychovávání
dětí.
Každým dalším rokem služebním
pak kvota tato vzrůstá o 3% jejich služného
na každý rok. -
Byl-li zřízenec dočasně dán
na odpočinek a vstoupí pak opět do služby
a přijde později na trvalý odpočinek,
počítají se při vyměření
definitivního výslužného toliko léta,
která v činné službě sloužil
a nikoli doba, po kterou byl na dočasném odpočinku.
Zřízenci skutečně ustanovenému,
který byl propuštěn pro nezaviněnou
neschopnost ke službě, aniž má nárok
na výslužné (§ 20.), přísluší
odbytné, jež se rovná platu jednoho roku, který
v aktivní službě posléze bral.
Mimo případ propuštění nálezem
disciplinárním může býti skutečně
ustanovený zřízenec, pokud nebyl ustanoven
jen na určitý čas, propuštěn
jen tehdy, prokáže-li se jeho neschopnost ke službě.
Vdově po zřízenci přísluší
plat vdovský, když:
a) zemřelý již v době smrti měl
nárok na výslužné aneb sám již
výslužné měl (§ 21.);
b) sňatek uzavřen byl před vstoupením
do služby anebo po čas služby a zemřelý
tenkráte nepřekročil 55. rok svého
věku;
c) vdova v čase, kdy zřízenec zemřel,
nebyla z vlastního provinění soudně
rozvedena.
Vdova má podati žádost za plat vdovský
okresnímu výboru a opatřiti ji svým
listem oddávacím a úmrtním listem
manžela, pak vysvědčením správce
duchovního o tom, že manželé spolu žili,
nebo, bylo-li manželství rozvedeno, soudním
rozsudkem aneb usnesením o rozvodu.
Vdovský plat vyměřuje se podle platu, který
zemřelý manžel v činné službě
posléze bral, nepočítaje v to jakékoliv
platy vedlejší a který by pro vyměření
jeho vlastního služného byl vpočítatelný,
tím způsobem, že vdově náleží
jako plat vdovský z platu manželova 50%.
Plat vdovský vyplácí se měsíčně
napřed.
Vdovský plat přestává, jakmile se
vdova opět vdá.
Každému zůstalému manželskému
dítěti zřízence, který měl
právo na výslužné, neb již byl
ve výslužbě, přísluší
po smrti otcově příspěvek na vychování.
Příspěvek tento přísluší
dítěti, pokud nedovrší 20. roku věku
svého, pomine však, nastalo-li dříve
zaopatření; v případech zvláštních
zřetelů hodných může okresní
zastupitelstvo povoliti příspěvky výchovné
do 24 roků.
Navštěvuje-li dítě školy vysoké,
náleží mu příspěvek do
dokonalého 24. roku.
Příspěvek na vychování jednoho
dítěte vyměřuje se sumou rovnající
se jedné třetině vdovského platu,
který náleží jeho ovdovělé
matce, anebo který by jí podle § 28. tohoto
zákona náležel; nikdy však nemá
příspěvek na vychování dohromady
převyšovati výměru vdovského
platu, a to sni tehdy, když pozůstalé děti
pocházejí z několika manželstev.
Není-li matka na živu, neb byl-li její plat
vdovský zastaven, buďtež příspěvky
na vychování zvýšeny; zvýšení
však nemá přesahovati 50% příspěvku
prvotního.
Všecky platy zaopatřovací poukáží
se ode dne, kdy se zastavil plat nebo výslužné,
podle nichž se vyměření dělo,
a vyplácejí se ve lhůtách měsíčních,
napřed jdoucích.
Jakýkoliv zaopatřovací plat přestává,
když ten. komu náleží. uznán byl
vinným buďto zločinem nějakým
vůbec anebo přestupkem krádeže, podvodu,
zpronevěření neb podílnictvím
v některém z těchto přestupků
(§§ 460., 461., 463., 464. trest. zák.), konečně
přečinem § 1. zákona ze dne 28. května
1881, cís. 47 ř. z., aneb přečinem
nebo přestupkem zákona ze dne 25. května
1883, č. 78 ř. z.
V případě takovém budiž dotčený
plat zastaven koncem toho měsíce, kdy trestní
rozsudek nabyl moci práva.
Zůstalé v době i dítkám po
zřízenci, nechť zemřel v činné
službě nebo ve výslužbě, přísluší
na zapravení útrat nemoci a pohřbu čtvrtletní
úmrtné, rovnající se 40% ročního
platu nebožtíkova, do výslužného
vpočítatelného, nebo výslužného,
jehož posléze požíval.
Vdova po zřízenci, který ještě
neměl práva na výslužbu, má kromě
čtvrtletního úmrtného toliko nárok
na odbytné, rovnající se 40% ročního
platu zemřelého manžela. Není-li manželka
zřízence na živu, náleží
nárok ten zůstalým nezaopatřeným
manželským dítkám, které nedovršily
ještě 24. roku věku svého.
Nároky vdov a sirotků po zřízencích
ne jsou nikterak dotčeny tím, skončí-li
zřízenec sebevraždou.
Spory o příjmy služební a výslužné
zřízence, jakož i zaopatřovací
požitky vdov a sirotků rozhodují řádné
soudy.
Ostatní spory, vzešlé ze služebních
poměrů zřízence, rozhodují
se s konečnou platností pořadem úřadů
samosprávných (§ 77. zák. ze dne 25.
července 1864 a nař. č. 27, pokud se týče
zákon ze dne 25. října 1868, č. 36
z. z.).
V žádném případě, a to
ani z moci úřední, ani ke stížnosti
není však zemský výbor oprávněn
zřízence podle tohoto zákona ustanoviti.
Zřízenci, kteří byli ustanoveni dříve,
než zákon tento nabyl platnosti, zůstanou o
nadále ve službě podle dosavadního služebního
poměru, platí však pro ně ustanovení
§§ 7., 11. až 38. a 40. tohoto zákona, pokud
jejich smlouva služební se zastupitelským okresem
učiněná neobsahuje pro ně větších
výhod.
Zemský výbor vykonává z úřední
moci dohled nad tím, aby zákona toho bylo šetřeno.
K tomu konci jest oprávněn učiniti všeliká
opatření, jež podle zákona tohoto náležejí
učiniti okresnímu výboru neb okresnímu
zastupitelstvu, pokud by úřady tyto opominuly je
učiniti.
Rovněž je zemský výbor oprávněn
zrušiti z povinnosti úřední všeliká
usnesení okresního zastupitelstva, okresního
výboru neb disciplinární komise, jež
příčí se ustanovením tohoto
zákona.
Zemskému výboru náleží také
vydávati v mezích tohoto zákona podrobná,
pro všechny okresy závazná ustanovení
k jeho provedení.
Ustanovení tato nesmějí se však vztahovati
na jazykovou kvalifikaci žadatelů za místa
zřízenecká.
Zákon tento nabude moci dnem vyhlášení.
Ministrům vnitra a spravedlnosti se ukládá,
aby zákon ten uvedli ve skutek.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh odkázán byl výboru ústavnímu
se lhůtou čtrnáctidenní.