Zařaďují-li se učitelky ženských
ručních prací do skupiny D, započítá
se jim do postupu doba nad 4 roky, při zařadění
do skupiny C doba nad 3 roky počátečné
služby, a to i v tom případě, byl-li
jejich plat dříve vyměřen percentuálně
podle platů státních zaměstnanců.
Vedlejším učitelům s vysvědčením
způsobilosti vyučovati nepovinným předmětům
z povolání a vyučujícím nejméně
16 hodin týdně, náležejí v počáteční
službě příjmy učitelů
literních ve službě počáteční.
Ustanovení odstavce 2. § 18 platí i pro vedlejší
učitele, vyučující méně
než 16 hodin týdně.
Vyučují-li vedlejší učitelé
z povolání nejméně 16 hodin týdně,
budou po tříletém působení
ve službě počáteční zařaděni
do skupiny C a obdrží příjmy učitelů
literních kategorie škol, na nichž vyučují.
Při tom se jim započítává doba
nad tři roky počátečné služby
do postupu.
Ustanovení 3. odst. § 19 použije se pro vedlejší
učitele, pokud vyučují méně
než 16 hodin týdně, se záměnou
skupin, což platí též o ustanovení
§ 21.
Odměna za vyučování předmětům
nepovinným, udílená učitelům,
kteří se vyučováním tím
nezabývají jako zvláštním povoláním
(viz §§ 22 a 23), činí 100 K na školách
obecných a 120 K na školách občanských
ročně za každou učebnou hodinu týdenní.
Převyšuje-li učebná doba povinnost nebo
míru předepsanou v zemských zákonech,
obdrží učitelé v §§ 15 až
23 uvedení za každou hodinu nad tuto povinnost touž
odměnu, jako státní úředníci
příslušné hodnostní třídy
nejméně však 100 K za týdenní
učebnou hodinu.
Vedlejší učitelé z povolání,
uvedení v § 23, mají nárok na tuto odměnu,
převyšuje-li učebná povinnost míru,
stanovenou pro učitele literní.
Zvláštní odměny za vyučování
ženským ručním pracem, stanovené
zemskými zákony školními za hodiny pod
výměru 20 učebných hodin, se zrušují,
působí-li učitelka ženských ručních
prací pouze v jednom školním místě;
působí-li ve více školních místech,
stanoví se tento počet na 18 hodin týdně.
K mimořádným příjmům
učitelstva a učitelských rodin náležejí
též mimořádná nadlepšení
a výhody, uvedené ve článku II.
Pravidla o tom, jak jest dávati učitele do výslužby
a kterak zaopatřovati pozůstalé po nich,
jakož i kdy se dává učitelům
nebo pozůstalým po nich odbytné, řídí
se zákonnými předpisy platnými v jednotlivých
zemích, se změnami, jež vyplývají
z tohoto zákona.
Všeobecně zavádí se pro učitele
35letá doba služební.
Učitelé, kteří dokončili 60.
rok věku, mají právní nárok,
aby byli dání po vlastní žádosti
a bez průkazu nezpůsobilosti ke školní
službě na odpočinek. Tento nárok přísluší
také bez zřetele na věk učitelům
po dokonaném 40. roce služebním.
Do služební doby ve smyslu tohoto zákona započítatelné
k nároku na odpočinek, na výslužné
(odbytné) a zaopatřovací požitky pozůstalých
po učiteli jest započítati také veškerou
služební dobu, kterou strávil v počáteční
službě školní na veřejných
školách, než byl zařaděn do platů
hodnostních tříd některé skupiny
úřednické (§§ 15 až 23).
Výslužné (odbytné) vyměří
se na základě platů do výslužného
(odbytného) započitatelných.
Po dokonané 35leté služební době
mají učitelé nárok na plné
započitatelné výslužné (odbytné),
jež po dokonané 10leté započítatelné
služební době činí 40%, a každý
další rok ještě 2.4% výslužného
(odbytného) započitatelných platů.
Pro vyměření výslužného
(odbytného) jsou započitatelny tytéž
platy, jako u státních úředníků.
Vyměření stane se podle platů, na
které měl učitel podle §§ 15 až
23 tohoto zákona nárok v době, kdy odchází
do výslužby. Do výslužného (odbytného)
započítá se činovnický přídavek
učitelům, kteří školu řídí,
jakož i přídavek osobní, který
podle zákonů zemských jest započitatelný
do výslužného.
Oslepne-li učitel nebo trpí-li duševní
chorobou, aniž toho úmyslně zavinil, takže
jest neschopen vykonávati další službu
nebo jakoukoli živnost, připočte se mu pro
výměru výslužného k jeho započitatelné
době služební 10 let.
Stane-li se pro nezaviněný úraz neschopným
ke službě, připočítá se
mu táž doba za těchto předpokladů:
1. stal-li se úraz při určeném výkonu
služebním a v přímé s ní
spojitosti;
2. prokáže-li se lékařským vyšetřením
úředně nařízeným, že
nezpůsobilost k další službě vznikla
výhradně úrazem;
3. nastala-li nezpůsobilost k další službě
nejdéle v roce po úrazu a ohlásil-li učitel
v téže době svůj nárok u nadřízeného
školního úřadu.
Za okolností zvláště závažných
může zemská školní rada v případech
odstavce druhého přiznati výslužné
ještě ve vyšší výměře
až do celé částí platů
započitatelných pro vyměření
výslužného.
Tolikéž může zemská školní
rada připočísti k započítatelné
služební době učitele až 10 roků
pro výměru výslužného, stal-li
se neschopným vykonávati službu další
pro těžkou a nezhojitelnou nezaviněnou nemoc
jinou, nežli uvedeno v prvém odstavci.
Je-li učitel podroben pojišťovací povinnosti
úrazové, zmenší se výslužné
takto zvýšené o peníz jeho úrazového
důchodu.
Na učitele v počáteční službě,
kteří nebylí ještě zařaděni
do platů hodnostních tříd, anebo kteří
požívají určitého procenta platů
úřednické skupiny, vztahují se předpisy
předcházející s tou změnou,
že místo výhody v nich uvedené, přizná
se jim výslužné vyměřené
z platů, jichž požívali v rozhodujícím
okamžiku.
Zaopatřovací požitky pozůstalých
po učitelích v §§ 15 až 23 a v §§
27 až 29 uvedených vyměří se
podle pravidel o zaopatřovacích požitcích
osob, pozůstalých po státních úřednících
a podle platů hodnostní třídy, jichž
zemřelý požíval (§ 28). Dosáhl-li
však učitel již nároku na požitky
nejvyššího stupně služného
své hodnostní třídy, buďtež
zaopatřovací požitky pozůstalých
vyměřeny podle nejblíže vyšší
třídy hodnostní, leč že by učitelská
osoba ve smyslu odstavce 3. § 5 byla vyloučena z časového
postupu do platu vyšší třídy hodnostní.
V případech, v nichž by pozůstalým
po učitelích podle platných zemských
zákonů příslušely vyšší
zaopatřovací požitky, než je v předešlém
odstavci a v §§ 27-29 uvedeno, řídí
se vyměření těchto požitků
výhodnějším ustanovením zemského
zákona.
Zemře-li učitel úrazem nezaviněně
utrpěným a nenabyl-li ještě nároků
na výslužné, obdrží pozůstalí
pravidelné požitky zaopatřovací za obdobného
použití předpokladů v § 29 naznačených.
Měl-li učitel podle tohoto zákona již
nárok na výslužné, může
zem. školní rada za okolností zvláště
hodných pozoru povoliti vyšší nežli
pravidelné požitky zaopatřovací a to
pozůstalým po učiteli s požitky XI.,
X. nebo IX. třídy hodnostní až do výměry
požitků zaopatřovacích třídy
hodnostní o dvě vyšší, pozůstalým
ostatních učitelů až do požitku
zaopatřovacího třídy hodnostní
nejblíže vyšší.
Vdově po učiteli náleží pohřebné,
jež podle pravidel pro státní úředníky
vyměřuje zemská rada školní.
Jestliže se manželé vzdali manželského
spolužití, nemá vdova nároku na pohřebné,
leč že by manželé žili odloučeně
jen z důvodů zdravotních, za příčinou
výchovy dítek, z důvodů hospodářských
nebo podobných, nespočívajících
v jejich osobních vztazích.
Není-li po učiteli vdovy, která by měla
nárok na pohřebné, náleží
pohřebné rukou společnou a nerozdílnou
především manželským potomkům,
o něž pečoval zemřelý učitel,
a není-li jich, těm manželským potomkům,
kteří ze svého hradili náklady pohřbu
stavu přiměřeného, nebo zemřelého
v jeho poslední nemoci před smrtí ošetřovali,
bylo-li o pohřeb jinak postaráno.
Předpisy třetího odstavce platí obdobně
ve prospěch zákonitých dědiců
po každém svobodném nebo ovdovělém
bezdětném učiteli.
Ve všech ostatních případech může
se pohřebné zcela nebo částečně
povoliti těm osobám, které prokáží,
že ze svého hradily pohřební útraty
nebo opatrovaly zemřelého v jeho poslední
nemoci před smrtí.
Učitelé, kteří byli podle tohoto zákona
zařaděni do platů hodnostní třídy
některé úřednické skupiny (§§
16-23) nebo požívají percentuální
odměny těchto hodnostních tříd
a tím nabyli nároku na výslužné
(odbytné), jsou povinni platiti pensijní příspěvky
do pensijních fondů země, ve které
působí. Tyto příspěvky platí
se ve výši a po dobu, jak je zákonem stanoveno
pro státní úředníky.
Pravidelné výslužné (odbytné)
se vypočítává na základě
dat, obsažených v osobním výkaze.
Domáhá-li se učitel vyššího
pravidelného výslužného (odbytného),
počne ho užívati teprve od okamžiku, kdy
uplatnil a prokázal tento nárok, leč že
by dovodil, že není vinen nedostatečnými
a nesprávnými zápisy v osobním výkaze.
Tohoto předpisu dlužno užíti obdobně,
uplatní-li učitel nárok na trvalé
výslužné, jež mu podle osobního
výkazu nepřísluší. Částka
odbytného snad přebraného vymůže
se v takovém případě v přiměřené
lhůtě srážkou z trvalého výslužného
dodatečně přiznaného.
Každá změna, kterou by se za platnosti tohoto
zákona nově upravovaly nároky na odpočinek,
jakož i na výslužné (odbytné) a
zaopatřovací požitky nebo pensijní příspěvky
a na jiné výhody (viz čl. II.) státních
praktikantů, úředníků a jejich
pozůstalých, vztahuje se také na učitele
v počáteční službě a na
učitele zařaděné ve smyslu tohoto
zákona do platů hodnostních tříd
některé skupiny úřednické,
jakož i na pozůstalé po nich.
Totéž platí i o učitelích, kteří
požívají odměny vyměřené
částkou služebních příjmů
osob, zařaděných do příslušné
skupiny.
Učiteli, danému před 1. listopadem 1918 na
odpočinek, vdově a sirotkům po učiteli
do téhož dne zemřelém, náležejí
požitky a výhody, které má nebo bude
míti státní úředník
případně vdova a sirotci.
Služební dobu, hodnost, lhůty postupu činné
služby učitelů, jichž se týče,
a jiné případné podmínky, přicházející
v úvahu, jest posuzovati podle ustanovení §§
15 až 23 a 26 až 35.
Pro učitele, dosazené v úřad před
vydáním tohoto zákona, platí předpisy
předcházejících ustanovení
tak, že se jim nepřetržitá služební
doba před působností tohoto zákona
do vršená započítá pro zařadění
do platů hodnostních tříd, do časového
postupu a do výměry všech řádných
a mimořádných služebních příjmů.
Při zařadění do hodnostních
tříd a stupňů služného
počítá se doba ta literním učitelům
škol obecných a občanských od složení
zkoušky způsobilosti pro školy obecné,
zvláštním učitelům náboženství
od prvního ustanovení se stálým platem
podle posavadních zákonů zemských,
učitelkám ženských ručních
prací a vedlejším učitelům z
povolání tak, že se od doby, která uplynula
od prvního jich ustanovení, odečtou ve skupině
D 4 léta, ve skupině C 3 léta. Poslední
dva odstavce § 4 vztahují se i na tyto případy.
Mají-li tyto osoby podle zákonů zemských
při definitivním jmenování nárok
na započítání delší doby
do postupu, buďtež jim léta služební
započítána podle zákonů zemských.
Ustanovení čtvrtého odstavce § 5 tohoto
zákona o učitelích, kteří dosáhli
60. roku věku a 35 let služby, netýká
se osob, které před vydáním tohoto
zákona dosáhly 60. roku věku.
Učitelům, kteří byli ustanoveni trvale
pouze s vysvědčením dospělosti, budou
se počítati služební léta do
postupu a povýšení od doby, kdy byli prvně
definitivně ustanoveni.
Nárok na dřívější vyšší
požitky přestává, nastoupil-li učitel
po vlastní žádosti na jiné místo
služební, nebo byl-li odvolán z příčin
služebních z místa, na němž není
ustanoven trvale.
Učitelé, kterým se podle tohoto zákona
posavadní platy zvýší, zaplatí
pensijní příspěvek podle § 33
z té části, o kterou se zvýší
jejich požitky započitatelné do výslužného.
Příspěvky a dávky plynoucí
z tohoto nebo jiných právních důvodů,
jež odváděti jest státní úřednictvo
sproštěno, budou učitelstvu nahraženy
za dobu od 31. října 1918 uplynulou.
Učitelům, kteří byli dáni na
odpočinek nebo opustili školní službu
po 31. říjnu 1918, vyměří se
a doplatí odpočivné (odbytné) podle
§§ 26 až 29, 34 a 35 a pensijní příspěvek
podle § 33 tohoto zákona.
Pozůstalým po učitelích, kteří
zemřeli po 31. říjnu 1918, vyměří
se zaopatřovací požitky tolikéž
podle §§ 30 až 35.
1. Vláda se zmocňuje, aby za účelem
urychleného provedení zákona, kterým
se upravují služební příjmy a
výslužné učitelstvu na veřejných
školách obecných a občanských,
poskytla zemím potřebné zálohy.
2. Ministerstvu školství a národní osvěty
se ukládá pečovati o to, aby osoby do školní
služby přijaté byly tak zaměstnány,
by si zasloužily a obdržely platy, které zabezpečují
alespoň zákonné eksistenční
minimum. Učiniž opatření, aby za
nižší plat, nežli kolik je potřebí
k eksistenci mohli býti vyučováním
na školách pověření jenom ti,
jimž jest zaměstnání to výdělkem
vedlejším.
3. Ministerstvo školství a národní osvěty
se vyzývá, aby příprava a kvalifikace
učitelek ženských ručních
prací, vedlejších učitelů a učitelek
z povolání byla pokud možno nejvíce
zdokonalena a aby učebná osnova k tomu cíli
byla náležitě upravena a doplněna.
4. Ministerstvo školství a národní osvěty
zahájiž šetření, jakým způsobem
by mohla býti provedena úprava právních
poměrů pěstounek ustanovených
na mateřských školách.
5. Při sestavování návrhu na konečnou
úpravu právních poměrů učitelstva,
buď postaráno o to, by učitelům a učitelkám
škol obecných a občanských, jakož
se již v některých českých zemích
stalo, byl zabezpečen řádný byt.
6. Při nové úpravě místních
(aktivitních), drahotních a jiných přídavků
pro státní úřednictvo buďte místo
počtu obyvatelstva vzaty za základ místní
ceny průměrného úhrnku nejdůležitějších
potřeb pro všecky členy rodiny, jakož
i zřetel k možnosti zaopatřiti dětem
vzdělání.
7. Při upravování služebních
příjmů aktivního úřednictva
státního měj ministerstvo školství
a národní osvěty péči o to,
aby požitky učitelů, kteří
jsou již na odpočinku, jakož i zaopatřovací
požitky vdov a sirotků učitelských rovnaly
se požitkům, na které má nárok
učitelstvo posud aktivní, když odchází
na odpočinek.
8. Ministerstvo školství a národní osvěty
předlož Národnímu shromáždění
co nejdříve návrhy o těchto věcech.
Státnězřízenecký výbor porokoval o změnách, které v původním tekstu návrhu byly po přání vlády vykonány a schválil po návrhu referenta prof. dra Lukavského celý návrh v konečném znění i navrhuje, aby Národní shromáždění usneslo se naříditi, by zákon byl proveden.
s
Školský výbor po jednání
s ministrem financí provedl některé změny
na svém návrhu původním.
Podstatná změna se stala ve čl. V., dle něhož
osobní náklad na učitelstvo hraditi mají
až do konečné úpravy posavadních
poměrů nynější vydržovatelé,
tedy hlavně země a nikoli stát.
Poněvadž však země nejsou s to, aby z
vlastních prostředků zvýšený
náklad uhradily má býti resolucí vláda
zmocněna, aby zemím poskytla potřebné
zálohy.
Na finance státní a zejména na výši
příslušného vydání nemá
tento nový způsob uhrazení nákladu
na úpravu platů učitelských podstatného
vlivu, a proto finanční výbor doporučuje
Národnímu shromáždění,
aby schválilo návrh výboru školského
i v novém opraveném znění.