Praktikové odhadovali ještě před vypuknutím
války průměrný katastrální
výnos na 1/6 skutečného.
Odhad tento jest, jak se uvádí v osnově bývalé
rakouské vLády 931 der Beil. zu sten. Prot. des
Abg. Hauses XXII.Sess.1918,opatrný.
2. Poměr katastrálního čistého
výnosu k příjmu.[cit. předloha
931 str. 9.]
V číslicích z r. 1913 jeví se sice
vedle postupně intensivějsího hospodaření
také zlepšená technika ukládací,
avšak i přes to je patrno, že zatížení
držby pozemkové daní pozemkovou v poměru
ku příjmu z pozemků značně
kleslo, tento percentuelní poměr zhoršil se
- když přihlédneme jenom k maximálním
cenám zemědělských produktů
následkem ohromného stoupnutí cen veškerých
zemědělských produktův a tudíž
i ohromného stoupnutí peněžní
ceny zemědělských výnosů, ještě
více ve prospěch daně pozemkové, jak
ukazují tyto číslice.[cit. předloha
str. 10]
3. Poměr katastrálního čistého
výnosu ke skutečnému výnosu u lesů.[Meisel
n. u. m. str. 382.]
Obvzláště poučnými jsou číslice, které vyplývají z účetní uzávěrky nejvyššího účetního dvoru pro léta 1912-13.
katastr. čistý výnos u ha | výnos ha | v K |
1912 | 1913 | |
Čechy 8.86 | 62.42 | 55.59 |
Také v ostatních zemích, zejména alpských,
lze podobný nepoměr stopovati.
4. V článku "Zur Aussprache über die Zolltrennung"
(Schriften des Vereines für Socialpolitik 1916) pokládá
prof. Spiethoff 40ti-50ti násobný obnos katastrálního
výnosu (176 - 220 násobnou pozemkovou daň)
za velice nízkou a dochází na základě
sebraných statistických dat k těmto výsledkům.
Z hospodářských statků bez vedlejších
podniků bylo v Čechách prodáno:
čistý v K | Cena v 1000 K | ||||
11.868 | 560 | ||||
5 840 | 296 | ||||
6 217 | 549 | ||||
656 | 75 | ||||
8 687 | 525 | ||||
12.000 | 710 | ||||
29.312 | 1.800 |
Pozemková daň má se tudíž k čistému
výnosu jako 1 : 4.4; 70ti násobná suma dané
pozemkové zůstává hluboko za skutečnou
cenou pozemků.
5. V téže době prodaných statků
s průmyslovými podniky v Čechách prodáno
bylo za ceny, které činí: 8 X - 71 X - 80.8
X 95 X 155.3 X tolik, kolik činí čistý
katastr. výnos, a tedy 299-688 X tolik, kolik je pozemkové
daně.
U šesti hospodářských statků
vypočítává Spietthoff procento ročního
přírůstku na ceně a přichází
k důsledku, že pachtovné dle čísel,
zjištěných u devíti hospodářských
dvorů, činí asi 3 X - 4 x tolik, co katastrální
vynos, v podrobném přehledu uvádí
pak pachtovné z let devadesátých a v době
nynější, a dokazuje, že průměr
pachtovného z doby prvnější činí
2.50 X kat. čistého výnosu, kdežto průměr
ten stoupl pro nynější dobu na 3.51 x.
5. Dle výpočtu prof. Příbrama [Meisel
n. u. m. str. 379.] ("Der Wert des landwirtschaftlichen
Grundbesitzes in Ungarn und Oest.") odhaduje se úhrnná
cena hospodářských plodin z let 1910 -12
na 4.386 4 mil. K; výnosovou cenu rakouské držby
pozemkové odhaduje na 28.955 mil. K a prodejní cenu
na 34.871 mil. K; jak nepatrný je proti těmto cifrám
katastrální čistý výnos 305
mil. K!
6 Schäffle ("Steuern II. díl 1897 str. 175")
odhaduje reální daň pozemkovou v poměru
k nominální na 8-14%, tedy asi přibližně
na 1/4 [Meisel n. u. m. str. 371.] -1/2 i více.
Je tudíž nejenom známou, nýbrž
také z různých hledisk potvrzenou skutečností,
že katastrální čistý výnos
skutečnou výnosnost daleko nepostihuje a že
nynější daň pozemková, byť
byla nominálně sebe vyšší, ve skutečnosti
jest abnormálně nízkou; je sice pravda, že
k vyrovnání tohoto nesouladu již cís.
nař. ze dne 28. srpna 1916, č. 280 ř. zák.
zavedena byla 80% státní přirážka
k dani pozemkové, avšak je neméně správné,
že toto zvýšení vývojem cen veškerých
zemědělských produktů v následujících
dvou létech bylo opět vyváženo a že
tudíž nová úprava přirážky
státní již se stanoviska daňové
spravedlnosti je neodvratnou.
Otázka jest, jakou cestu tu nastoupiti? Nejsprávnější
by bylo nové ocenění čistého
výnosu; avšak tato cesta je neschůdná,
uváží-li se, že úprava daně
pozemkové z let 80tých trvala 13 let a vyžádala
si nákladů [Meusi. n. u. m. str. 496.] 60
mil. K, kdežto se nyní jedná o to, vzhledem
k rychle stoupajícím potřebám státním
opatřiti hned úhradu. Avšak nehledě
k tomu, je čistý výnos parcely pojmově
veličina dosti problematické ceny, kteráž,
vybudována na celé řadě fikcí,
nejen vyjadřuje rentu pozemkovou, nýbrž i úrok
z kapitálu a výnos práce a která se
v podstatě jeví jako dávno zastaralá
fiktivní průměrná číslice
v 15 leté době, (§ 5. zák z r. 1869).
Katastrální čistý výnos jako
pomyšlená průměrná veličina
je tudíž zásadně rozdílný.
1. od skutečného čistého výnosu,
2. od skutečného čistého příjmu
(§ 163. zákona o osob. daních, čl. 14
a 55 prov. nař. IV.); jeho hlavní vada spočívá
v tom, že nepřihlíží k hospodářským
účinkům sloučení několika
parcel ve statek, dále k výnosům, které
neplynou přímo z půdy, na př.:
K výnosu z dobytkářství, mlékařství,
drůbežnictví atd. a konečně,
že nepřihlíží k stoupající
výnosnosti investicemi atd.
Vzhledem k tomuto skutečnému a právnímu
stavu nezbývá nic jiného, nežli těžiště
vložiti do daně samé a přiměřeným
zvýšením její paralysovati nepřirozeně
nízký základ zdaňovací; jedná
se jen o to, jakým způsobem by břímě
daňové v souladě s požadavkem berní
spravedlnosti bylo odstupňováno.
Dle panujícího mínění je princip
progresse logicky odůvodněn jenom v poměru
celkového břemena daňového k subjektu
bernímu, tedy jen se stanoviska subjektivní berní
způsobilosti.
Proti tomuto názoru vystoupil již Fuisting (Die Steuerlehre
1902 str. 374, 400), jenž dovozuje, že ani u výnosových
daná proti progressivnímu vybudování
břemene daňového není zásadních
námitek, skutečně odpovídá
úplně citu právnímu, že větší
objekt relativně vyšší daní může
a má býti zatížen, než menší.
Ve skutečnosti není odstupňování
břemene daňového dle této zásady
u výnosových daní nic nového; rozdělení
na třídy, tarify, jakož i systém různých
přirážek, srážek a pod. jsou prostředky,
které tuto myšlenku technicky vyjadřují;
důkazem toho jest: u všeobecné výdělkové
daně progressivní vybudování kontingentův
u různých tříd (§ 48. odstavec
6. zák. o osobních daních), progressivní
vybudování válečné přirážky
k dani této (cís. nař. ze dne 28. srpna 1916,
č. 280 ř. zák. § 1. č. 2); zvláště
typickým dokladem pak je tarif u domovní daně
třídní (příl. B. zákona
ze dne 9. února 1882 č. 17 ř. zák.),
kde u domu s 1 obytnou místností na tuto vypadá
sazba 3 K, kdežto u domu s 40ti místnostmi vypadá
sazba 440 K, na jednu místnost tedy 11 K
Také v cizozemském zákonodárství
na lézti možno několik dokladů na př.:
u živnostenské daně ve Württenbersku 1903,
v Bavořích 1910; progressivní přirážku
k dani pozemkové podle výše katastrálního
výnosu zavedlo nedávno Německo Rakousko zákonem
ze dne 6. února 1919, č. 150 stát. zák.
Theoreticky bylo by lze přirážku konstruovati
v tom smyslu, že by se daň k daňovému
proportionelnímu základu (státní daň
+ státní přirážka 80%) v rámci
jisté nejvyšší meze odstupňovala
v několika třídách dle velikosti držby
pozemnostní cestou degresse.
Konstrukce tato předpokládá ovšem, že
aspoň pro tyto účely zásada parcelového
katastru padne a že se k rozlišení břemena
daňového za základ vezme držba pozemnostní
toho kterého censita v tom kterém okresu berním.
Vláda navrhuje tudíž, aby státní
přirážka se rozdělila na 6 tříd,
podle výše daně pozemkové, při
čemž by ve třídě I. (pozemk.
daň do 100 K) zůstala dosavadní přirážka
státní per 80% nezměněna, která
by však ve II. až včetně VI. třídě
relativně tou měrou stoupala, že by v VI. třídě
(pozemková daň přes 5000 K) nejvyšší
hranice zatížení byla dosažena (stát.
přirážka 250%).
Vláda nepřehlédla při tom dvé
důležitých momentů:
1. že zvýšená přirážka
k dani pozemkové nestihne každého držitele
pozemků stejně, nýbrž že ve stoupající
míře postihne teprve držitele většího
majetku pozemnostního; že
2. odpovídá spravedlnosti berní, aby aspoň
do jisté míry známý, značný
nesouhlas mezi mírou katastrálního a mírou
skutečného čistého výnosu byl
paralysován, ježto teprve v nejvyšší
třídě (VI.) daň pozemková s
připočtením 250% státní přirážky
odpovídá přibližně asi nynější
nominelní sazbě (22.7%) z 3 1/2x katastrálního
výnosu, nelze zajisté o nějakém přetížení
v širokém průměru případů
mluviti.
Bližší vylíčení, jak dalece
lze zatížení pod č. 1. uvedené
číselně stopovati, je pouze do jisté
míry možno, poněvadž stojí nám
k disposici jenom "statistika o držbě pozemkové"
dle stavu ze dne 31. prosince 1896, jak je v příloze
blíže uvedeno.
Zde předem upozorniti jest na to, že není bližších
dat statistických o rozdělení povinnosti
daňové při celkovém předpisu
do 200 K, nýbrž známo jest v těchto
mezích jen rozdělení držby pozemkové
dle velikosti jednotlivých hospodářství.
Poněvadž daň pozemková činí
průměrem z 1 ha v Čechách 4 K 64 h,
na Moravě 5 K 15 h a ve Slezsku 3 K 28 h, možno říci,
že ročnímu předpisu daně pozemkové
do 100 K by odpovídala průměrem asi držba
pozemková 20 ha.
Takových případů (držby pozemkové
do 20 ha) jest v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku 1,424.764 v celkové výměře
1,200.461 ha, které by odpovídal předpis
daně 15,300.910 K a zbývá na držbu pozemkovou
přes 20 ha s předpisem daně pozemkové
od 100 do 200 K v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku případů 57.548 s plochou 1,310.528
ha a daní 8,587.445 K.
Z této statistiky je tedy patrno, že navrhovaným
zvýšením přirážky k dani
pozemkové stiženo je z celého počtu
poplatníků daně pozemkové v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku jen asi 3.69%, majících
ovšem 58.55% celé půdy.
Poplatníků s ročním předpisem
daně pozemkové přes 200 K, jest docela jen
0.08%, v jejichž majetku je však 35% celé půdy.
Ježto lze vycházeti pouze z majetku pozemnostního,
seskupeného v okresu berním, jest možno finanční
výsledek navrhovaného zvýšení
státní přirážky pouze přibližně
oceniti, a nutno počítati s tím, že
roztříštění držby pozemkové
jednoho poplatníka po několika okresech berních
bude míti v četných případech
za následek, že bude poplatníku vyměřena
v různých okresích nestejně vysoká
přirážka, intoto ale nižší
než by vypadala vzhledem na jeho celkovou držbu pozemkovou.
V nejpříznivějším případě
- totiž kdyby celá držba každého
jednotlivce ležela vždy v jediném okrese berním
- dal by se výtěžek přirážky
státní v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku, jak se navrhuje, odhadnouti přibližně
na 18 mill. K, ve skutečnosti nutno ovšem čítati
s výtěžkem menším.
Zbývá zmíniti se o právních
poměrech ohledně daně pozemkové na
Slovensku.
Daň pozemková, tak jak zavedena byla čl.
VII. zák. z r. 1875, je vybudována podstatně
na týchž zásadách, jako naše daň
pozemková, čl. V. zák. z r. 1909. jenž
vstoupil v platnost dnem 1. dubna 1909, tedy mnohem později
nežli u nás, zavedena byla nejen revise katastru,
nýbrž i snížení procenta daně
pozemkové z 25 1/2% na 20%; čistý kat.
výnos činil od roku 1883 (čl. XLVI. zák.
z r. 1883) okrouhle 300 mill. K, avšak počítáno
bylo se zvýšením jeho; skutečně
také výnos daně dle výsledků
z r. 191 1, vzdor snížení % daně neklesl;
původní kontingent staré daně pozemkové
74 mill. K zůstal - třeba v zahalené formě
slevy, přestoupí-li kat. čistý výnos
určitou míru zachován.
Čl. IX. zák. z r. 1918 (§ 18) zavedena byla
60% válečná přirážka k
dani pozemkové.
Jaký výsledek lze na Slovensku čekati, nedá
se vzhledem k úplnému nedostatku jakýchkoliv
přístupných pomůcek ani přibližně
odhadnouti.
Návrh budiž přikázán výboru
finančnímu, aby o něm podal zprávu
do 8 dnů.