V obvodu republiky Československé vybírá
se k dani pozemkové na rok 1919 státní přirážka
dle těchto ustanovení:
Základem pro výpočet přirážky
státní jest úhrn daně pozemkové
předepsané poplatníku v jednom okrese berním
sazbou dle platných ustanovení.
Přirážka státní vybírá
se v procentech z daně předepsané podle §
2., podle těchto tříd:
ve tř. I. (předpis daně státní částkou do 100 K včetně) | 80% |
ve tř. II. (předpis daně státní částkou přes 100 K až 200 K včetně) | 100% |
ve tř. III. (předpis daně státní částkou přes 200 K až 1000 K včetně) | 120% |
ve tř. IV. (předpis daně státní částkou přes 1000 K až 2000 K včetně) | 150% |
ve tř. V. (předpis daně státní částkou přes 2000 K až 5000 K včetně) | 200% |
ve tř. VI. (předpis daně státní částkou přes 5000 K | 250% |
Přirážku státní předpisovati
a vykazovati jest odděleně od předpisu daňového.
Přirážka státní není základem
pro výpočet a předpis přirážek
a příspěvků pro svazky autonomní.
Výnos přirážky státní
nezapočítává se do výnosu daně,
rozhodného dle § 2. zákona ze dne 23. ledna
1914, č. 14 ř. z., pro výši přídělů
fondům zemským.
Přirážka státní vybírá
se v týchž lhůtách, jako daň
pozemková; rozdíl mezi mírou přirážky
státní, dosavadní a v § 3. stanovené,
zapraví se najednou v nejbližší lhůtě
následující po vyhlášení
tohoto zákona.
O stížnostech do nesprávného výpočtu
přirážky státní rozhoduje s konečnou
platností úřad I. stolice vyměřující
berně.
Každá změna předpisu dané pozemkové
má za následek i změnu přirážky
státní.
V ostatním platí o přirážce státní
obdobná ustanovení o daních přímých.
Počínajíc dnem účinností
tohoto zákona pozbývají platnosti dosavadní
ustanovení o státní přirážce
k dani pozemkové.
Generální finanční ředitelství
v Bratislavě se zmocňuje, by provedení tohoto
zákona přizpůsobilo poměrům
slovenským.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1919
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr financí.
Zákonem ze dne 26. března 1919 č. 170 Sb.
z. a n. byla státní daň zvýšena
tak, že se od 1. ledna 1919 číselné
kryje se základnou přirážkovou (22.7%);
snížení sazby daně státní
na 19.3% následkem započítání
15% slevy, povolené berní reformou z r. 1896, (zákon
ze dne 23. ledna 1914 čís. 14 ř. z. §
3) je tudíž odčiněno.
Hlavním motivem pro toto zvýšení státní
daně bylo zjednodušení zamezením dvojího
počítání; finanční effekt,
který toto legislativní opatření eráru
přinese (zvýšení příjmu
asi v částce 5. mil. K.) je poměrně
nepatrný a nevyjadřuje daleko skutečnou daňovou
spůsobilost držby pozemkové.
Výši daně pozemkové úvésti
více v soulad s výnosností držby pozemkové,
jest účelem tohoto návrhu zákona.
Daň pozemková - kdysi jeden z nejdůležitějších
pilířů daňového systému
- ztratila sice valně bývalého významu,
nicméně tvoří ještě dnes,
vzhledem k její stabilitě důležitou
součástku berní soustavy.
Nehledíc k radikální reformě cís.
Josefa II. (patent ze dne 20. dubna r. 1785), která liž
tenkráte ve smělých liniích stanovila
rozměření zuživatelné půdy,
vyšetření hrubého výnosu, a zdanění
dle prostřední výnosnosti, přichází
pro naše země v úvahu t. zv. stabilní
katastr (pat. z 23. prosince 1817), jako první reforma
velkého stylu, trvalé ceny a významu.
Práce potřebné ku provedení této
reformy (vyměření půdy, odhad čistého
výnosu kultivovaných ploch, provedení reklamačního
řízení, jakož i evidence) protáhly
se ovšem na delší dobu, takže stabilní
katastr zaveden byl na Moravě od r. 1851, ve Slezku od
r. 1852 a v Čechách od r. 1853 až 1860
Náš zájem obrací se v první řadě
k čistému výnosu z parcel (§ 5. pat.
z r. 1817), jímž vyrozumíval se onen, který
držiteli pozemků podle tehdejších druhů
kultury při použití obecně obvyklého
způsobu obdělávání v létech
obyčejné úrodnosti po srážce
potřebných a obecně obvyklých výloh
na obdělání půdy atd. plynouti může.
Je historickou skutečností, že stabilní
katastr vybudován byl na cenách r. 1824 (t. zv.
normálního roku), jenž byl jedním z
nejlacinějších během 50 leté
doby; na základě zvláštních šetření
bylo konstatováno, že průměrné
ceny hlavních plodin během doby od r. 1850 - 1854
byly již o 116, 118%, ba dokonce 235% vyšší
nežli v roce 1824. [Tato i jiná
data vzata jsou ze znamenité práce Dra Fr. Meisela
v Praze "Zur steuerlichen Belastung der Landwirtschaft".
Schmoller´s Jahrbücher roč. 41. 1 sešit
1917.]
Již tenkráte, tedy v létech padesátých,
byl v bývalém rak. ministerstvu financí odhadován
katastrální výnos asi přibližně
na 1/3 skutečného; z jiné strany (Otto Hübner
[Meisel n. u. m. str. 375.]: "Oesterr. Finanzen und
seine Hilfsquellen" 1847) odhadoval se rozdíl mezi
skutečným a katastrálním výnosem
na 487 mil. zlatých, tedy asi (612-125 mil. zl.) o 80%
méně.
Jak již v cit. § 5. bylo uvedeno, odpočítávaly
se t. zv. útraty obdělávací, které
pro každý druh kultury a každou třídu
dle jitra v procentech hrubého výnosu byly vypočítány;
v průměru všech zemí rovnal se hrubý
výnos čistému výnosu (u jitra) jako
5.26 zl. ku 2.59 zl., byl tudíž tak liž nízký
hrubý výnos skoro ještě o polovici ztenčen.
Ačkoliv odhad dle cen plodinových z r. 1824 dodatečně
byl namnoze dle prodejní hodnoty pozemků v posledních
6 létech před odhadem opraven, přece trval
liž od počátku jistý nesouhlas mezi
průměrným skutečným a katastrálním
výnosem, který podle povahy věci se stával
během doby ještě citelnějším
a přímo k nápravě nutil. [Podrobnější
vylíčení stavu, před zákonem
z r. 1869 a po něm podává Mensi: Die Revision
des Grundsteuerkatasters in Oesterreich (Zeitschrift f. Volkswirtschaft
etc. 1898 str. 488 a. n.)]
Nové vyšetření vyměřovacího
základu na jednotném podkladě, zamýšlel
zákon ze dne 24. května 1869 č. 88 ř.
zák. (částečně ve znění
novel z r. 1879 a 1880), který budoval na dosavadním
podkladě (vyměření, určení
tarifu pro jednotlivé druhy kultur a třídy
bonitní a zařadění parcel), třeba
s některými principielně důležitějšími
změnami, zejména co se týče autonomního
charakteru orgánů, pověřených
touto prací, princip středního čistého
výnosu z parcely pro každého majitele na předpokladě
obvyklého obdělávání po srážce
nutných a obvyklých útrat dobývacích
a obhospodařovacích zůstal nezměněn
(§ 5. 1. c.), za základ t. zv. nominálních
cen sloužiti však měl průměr cen
předchozích 15 let s vyloučením 5
nejvyšších let (§ 24 odst. 4. l. c)
Reklamační řízení (r. 1883)
po ukončení svém vedlo k následujícímu
výsledku: [Mensi n. u. m. str. 510 a násl.]
1880: 140,444.417 zl. | |||
1883: 164,939.222 zl.; |
postaví-li se proti této sumě hlavní
suma daně pozemkové per 37,500.000 zl., která
již zákonem ze dne 7. června r. 1881 č.
49 ř. z. od 1. ledna r. 1881 na 15 let byla ustanovena.
vyplývá v souhlase se zvýšením
katastrálního čistého výnosu
sazba daně v míře 22.7% (až dosud 262/3
%).
Výsledek tento považovati dlužno za velice skrovný,
uváží-li se, že katastrální
čistý výnos během 30 let, jež
uplynuly od zavedení stabilního katastru stoupl
jen okrouhle o 24.5 mil. zl., čili 17.5%; do této
doby spadá ustanovení t. zv. multipla pro určování
cen pozemkův a sice 70. násobkem pozemkové
daně na základě zákona ze dne 7. června
1881 č. 49 ř. z. čl. III. (výnos min.
financí ze dne 25. ledna 1884 c. 18 ř. zak. a výnosy
min. fin. ze dne 21. února a 23. prosince 1897 č.
61 a 301 ř. z.).
Výsledek nového katastru byl, že průměrný
čistý výnos stoupl:
1. v bývalé říši z 3.95 zl.[Meisel
n. u. m. str 369. na 4.42 zl.]
2. v zemích českých z 5.19 zl. na 5.50 zl.
pro ha a všechny druhy kultur.
Celkově stoupl katastr. čistý výnos
v zemích českých o 2,737.827 zl. čili
jen o 3.59%; kdyby se průměrného zvýšení
katastr. čistého výnosu užilo na plochu
(menší) starého katastru, zvýšil
by se čistý katastrální výnos
jen o 833.163 zl., i připadalo by ze zvýšení
pouze 30.43% na vyšší výnos, kdežto
69.57% vypadlo by na rozmnožení plochy a přeřadění
v třídy výše zdanitelné.
Rekapitulujeme-li: nejnižší cenová úroveň
roku 1824 opravena byla úpravou katastru zvýšením
čistého kat. výnosu jen o 3.59%, a z toho
pouze do 1. března zvýšením výnosu.
Jak málo tyto výsledky mohly uspokojovati, vyplývá
ze statistiky, kterou uveřejnil Inama-Sternegg ["Statistische
Monatschrift" 1893 (Ergebnisse der Erbschaftssteuer in den
Jahren 1889-1891 und ihre Bedeutung für die Schätzung
des Nationalvermögens) a Meisel n. u. m. str. 360.] o
hodnotě půdy; tyto číslice mluví
velice zřetelně:
1. dle 70teronásobné daně pozemkové
2.625,000 000 zl.
2 dle katastr. čistých výnosů dle
jitra 3.298,704.513 zl.
3. dle poměru pacht. výnosu k čistému
výnosu katastr. 6.470.502.220 zl.
4. dle vyměření pro účely poplatkové
9.219,057.750 zl.
Cena prodejní, která se opírá o skutečné
ceny prodejní, soudní odhady atd. (ad. 4.), přesahuje
multiplum daně pozemkové ad 1. přibližně
4krát.
Do let osmdesátých a devadesátých
spadá velký převrat, jenž udál
se v zemědělství evropském následkem
klesání cen obilí na trhu světovém.
Okolnost tato zavdala podnět ke snahám po snížení
daně pozemkové a vítanou příležitost
k tomu poskytl § 41. cit. zákona z r. 1869, dle něhož
se má od patnácti k patnácti letům
ve všech zemích revise katastru daně pozemkové
prováděti; revisi tuto upravuje zákon ze
dne 12. července 1896 č. 121 r. z.
Založení nového katastru (vyšetření
výnosu in natura atd.) nebylo v programu tohoto zákona,
na druhé straně však přece měl
býti vzat zřetel na faktory, kteréž
mají vliv na peněžní čistý
výnos, ale i zde jen v případě "nápadných
nesrovnalostí" (§ 1. č. 2 1. c), dále
měly býti odstraněny omyly a hrubé
poklesky v zařadění do tříd
bonitních (§ 1. č. 3 1. c.) a konečně
mělo se přihlédnouti k trvalým změnám
v kulturách (§ 1. č. 1 1. c.); tendence zákona
směřovala tedy povšechně k tomu, aby
v jednotlivých případech relativné
přetížení censitů pokud možno
bylo zmírněno.
Revise tato skončila po silném odporu vlády
snížením katastrálního čistého
výnosu o 11,013.000 zl. (tedy na 153,515.822 zl.) a tudíž
snížením úhrnu daně pozemkové
o 2 1/2 mil. zl.; od té doby činila hlavní
suma daně pozemkové v bývalé monarchii
rakouské okrouhle 35 mil. zl. = 70 mil. K, na tom se až
dosud ničeho nezměnilo; k nějaké další
revisi dosud nedošlo.
V jakém poměru stojí nyní katastr.
čistý výnos ke skutečnému výnosu
půdy? Otázka tato byla již častěji
předmětem vědeckého bádání
a statistického šetření, kterémuž
se sice až dosud nepodařilo stanoviti nějaký
pevný vzájemný poměr, kteréž
však nicméně poskytuje důležité
doklady pro odhady a dohady.
Výtěžky z prací, pokud jsou po ruce,
buďtež zde uvedeny:
1. průměrný čistý kat. výnos
dle nového katastru: [Meisel
n. u. m. str. 369.]
v Čechách 11.64 K na jitro = 20.42 K u ha
na Moravě 13.06 K na jitro = 22.91 K u ha
ve Slezsku 8.32 K na jitro = 14.59 K u ha