Volební číslo-quotient - navrhuje
vládní osnova různě dle toho, zda
jde o skrutinium v okresu volebním, či o skrutinium
v ústřední volební komisi. Pro skrutinium
ve volební komisi krajské navrhuje osnova quotient
jednoduchý, totiž součet hlasů dělený
počtem mandátů, quotient Hareův, a
to zúmyslně k tomu cíli, aby počet
mandátů v krajské volební komisi neobsazených
byl větší, než by tomu bylo při
quotientu pravém, t, j. součtu hlasů děleném
počtem mandátů o jednu zvětšeným.
Zbývající mandáty nemají se
obsazovati relativní většinou dle zbytků
dělení, nýbrž odkazují se - jak
zpředu odůvodněno - skrutiniu druhému,
a pro toto teprve skrutinium navrhuje vláda použíti
pravého, dokonalejšího quotientu, než
pro volby prvé.
Otázka pravého quotientu byla v literatuře
české řešena dvěma autory, z
nichž prvý Bobek, ve svém spise "O poměrném
zastoupení" z r. 1915 doporučoval pro pravý
quotient kombinaci počtu stran na volbě zúčastněných,
poněvadž čím více stran, tím
více bude zbytků hlasů, a přijav posavadní
formuli Droopovu, počet mandátů + 1, doplnil
ji koeficientem počtu stran ve formě zlomku, jehož
činitelem jest počet stran a jmenovatel počet
stran + 1. Formule tato zní pak takto: (m = počet
mandátů, s = počet stran, h = součet
hlasů).
Joachim ve své studii o této formuli - Správní
Obzor 1916 - přiznal správnost kalkulace počtu
stran, vyslovil však proti formuli námitky přílišné
složitosti a doporučil formuli:
Formule tato, jistě jednoduchá, má v praxi
tu závažnou vadu, že nelze jí upotřebiti
všude, nýbrž jen tam, kde jest malý počet
stran, neboť při velkém počtu stran
obsadí se formulí m + s/2 velmi často více
mandátů než se v okresu dotčeném
má voliti. Oba autoři odůvodnili jedno, totiž:
že posavadní quotient m + 1 ponechává
při větším počtu stran ještě
dosti neobsazených mandátů, a poněvadž
přikazováním zbylých mandátů
relativní většinou nebo jiným způsobem
působí se ostatním stranám křivda,
není výsledek voleb dle tohoto quotientu nikdy spravedlivý.
- Poněvadž pak řada příkladů,
vypracovaných Bobkem, prokázala, že příliš
velké zvětšení, resp. snížení
quotientu má za následek obsazení většího
poctu mandátů, než zákon nařizuje,
doporučuje osnova zvětšiti posavadního
dělitele nejen o počet mandátů + 1,
nýbrž ještě o dalších pět
desetin, čímž quotient se sníží
tak, že ve většině případů,
jak výše uvedeno, již při druhém
skrutiniu obsadí se zbylé mandáty všechny,
a to rovnoměrně, dle téhož poměru,
čímž procento správnosti stoupne při
výsledku volby až na krajní hranici možnosti;
zbylé ještě diference dlužno přičísti
na vrub účastenství voličů
a nemožnosti, utvořiti volební okresy tak ideálně
stejně, aby počet voličstva rovnal se počtu
voličů v okresech ostatních.
Termín prvých voleb Národního shromáždění
navrhuje se podle postupu projednání vládní
osnovy a dle doby potřebné pro řízení
přípravné. Nově navržený
způsob ověření poslaneckých
mandátů a následkem toho i nová právní
úprava legitimace pro vstup do Národního
shromáždění odůvodněn
jest v osnově vládní o říšském
volebním soudu. Poněvadž nelze za to míti,
že před sděláním prvých
voličských seznamů bude již provedena
úplná demobilisace vojska, bylo třeba do
osnovy zařaditi čl. V., který by chránil
právo voličské občanů do zbraně
povolaných a také právo těch, kdož
z příkazu vlády dočasně byli
k výkonu služby přeloženi na Slovensko.
Období pětileté pro volby Národního
shromáždění doporučuje vláda
jakožto nejvíce odůvodněné; z
dosavadních volebních řádů
bylo krátké volební období odůvodněno
tam, kde se volby prováděly podle zásady
nadpoloviční většiny, a kde nové
volby často způsobily úplnou přeměnu
ve složení parlamentních stran. Zásada
však poměrného zastoupení v osnově
doporučená má mimo spravedlivé zastoupení
stran v parlamentě také tu výhodu, že
se změny v síle parlamentních stran dějí
postupně, znenáhla, a není proto obavy, že
by ve lhůtě pětileté poměrný
počet stran parlamentních neodpovídal přesvědčení
většiny voličstva. - Již pro volební
období v obcích nařízena byla zákonem
lhůta 4 let a nemohlo proto volební období
parlamentu býti navrženo nižší. Příliš
dlouhé období nedoporučuje vláda proto,
poněvadž jest nutno poskytnouti voličstvu možnost
všeobecnými volbami obnoviti celé Národní
shromáždění a jest to v zájmu
řádného chodu politických úřadů,
aby volby do všech korporací nebyly konány
v celé říši v témže roce,
poněvadž nastati by mohlo snadno nebezpečí
nedostatku času pro vyřizování běžné
agendy úřední.
Volební období sněmovny francouzské
jest podle zákona ze dne 30. listopadu 1875 čtyřleté,
volební období francouzského senátu
podle zákona ze dne 9. prosince 1884 § 3. jest devítileté,
při čemž vždy po třech letech vystupuje
a znovu se volí třetina členů. Volební
období parlamentu anglického jest 7leté a
dlouhá tato doba odůvodněna jest politiky
anglickými tím, že dlouhé volební
období zaručuje větší stálost
u vyřizování agendy parlamentní a
zesiluje význam parlamentu: všeobecně uznána
jest v Anglii dlouhá doba volebního období
za jednu z důležitých základen vlády
parlamentní. V Belgii jest volební období
pro sněmovnu poslaneckou 4leté, pro senát
osmileté. Zachovává tudíž osnova
vládní cestu střední. -
Ustanovení článku I. zákona ze dne
18. prosince 1918 č. 114 pro republiku Rakouskou, dle něhož
se ústavodárné Národní shromáždění
rakouské volí na dobu dvou let, nemohlo pro republiku
Československou býti směrodatným,
poněvadž práva ústavodárného
shromáždění vykonává v
republice naší posavadní parlament, a není
proto třeba volební období parlamentu vzešlého
ze všeobecných voleb jakýmkoliv způsobem
obmezovati.
Osnova navrhuje se šetřením zásad vyslovených
Národním shromážděním
pro volby do obcí, aby pro nabytí aktivního
volebního práva stačil rok dvacátý
prvý dle řádu volení v obcích.
-
Representation of the People Act. z roku 1918 přiznal vojínům
právo volební již od roku devatenáctého
a ženám od roku třicátého,
předpokládaje mimo to, že žena jest majitelkou
nebo nájemcem pozemků, nebo provozuje samostatnou
živnost. - Návrh na pasivní volební
právo ženám byl v Anglii značnou většinou
hlasů zamítnut. - Rovněž ve Francii
a Švýcarsku volební právo žen nedošlo
souhlasu většiny. -
Pokud jde o podmínky vylučující občana
z voličského práva, převzala osnova
celkem ustanovení řádu volení v obcích
s tou změnou, že snaží se stylisací
§ 2. rozšířiti vyloučení
práva u přečinů a přestupků
vůbec jen na ty případy, kdy občan
dotčený právoplatně odsouzen byl po
druhé.
Pro pasivní volební právo doporučuje
osnova vládní věk 30 let, dokonaný
v den volby. Pro sněmovny poslanecké platí
pravidelně věk 30 (ve Francii 25) a pro senáty
věk 40 let. Ustanovení práva francouzského
(zákon ze dne 16. června 1885 § 4. a §
4. zákona ze dne 22. června 1886), podle něhož
vyloučeni jsou z pasivního volebního práva
členové bývalých panovnických
rodin francouzských, nezdálo se pro poměry
v republice československé potřebným,
poněvadž podle náhledu vlády i bez zvláštního
ustanovení zákona nenajde se v republice československé
vůbec občan, který by svým poslancem
do Národního shromáždění
volil kteréhokoliv člena bývalého
panovnického rodu.
Rovnoprávnost obou pohlaví při volbách
do Národního shromáždění
netřeba podle náhledu vlády odůvodňovati.
Tříletá příslušnost do
některé obce republiky československé
jest podmínka dosti mírná, avšak nevyhnutelná,
má-li zvolený prokázati potřebný
zájem o osud republiky a současně potřebnou
znalost poměrů politických, kulturních,
sociálních a národohospodářských
v okresu. Výminku o případech, kde netřeba
pro pasivní právo prokázati pobyt v území
republiky, bylo třeba zařaditi do osnovy z toho
důvodu, aby ministři a členové Národního
shromáždění, kteří dočasně
působí mimo území republiky, ku příkladu
při uzavírání míru nebo jiných
smluv mezinárodních, nebyli z pasivního volebního
práva vyloučeni. -
Návrh osnovy o povinnosti volební a o povinnosti
přijmouti volbu za člena Národního
shromáždění převzat byl do osnovy
vládní z řádu volení v obcích
a upraveny toliko některé odstavce vzhledem ku změněným
poměrům při volbách Národního
shromáždění.
Ustanovení v podstatě totožná s příslušnými
odstavci řádu volení v obcích.
V § 7. navrhuje vláda, aby za účelem
jednotného dodržení lhůt v zákonu
stanovených určilo ministerstvo vnitra den stejný
pro veškeré obce v obvodu celého státu,
kdy musí se voličské seznamy veřejně
vyložiti.
Pro rozhodování o došlých reklamacích
navrhuje se za účelem zkrácení reklamačního
řízení jediný úřad,
totiž úřad politický, obci přímo
nadřízený.
Povinnost oznámiti kandidátní listiny ukládá
se stranám nejpozději třicátý
den do 12. hodiny polední přede dnem volby; tato
lhůta jest nutnou vzhledem k velikému počtu
hlasovacích lístků, jež úřady
musí včas obstarati.
Zákaz kandidovati v několika volebních okresech
zároveň převzat byl z práva francouzského
(zákon ze dne 17. července 1889).
Jinak odpovídá osnova zásadám vysloveným
v řádu volení v obcích.
Kdežto řád volení v obcích stanoví,
že úředně předložené
kandidátní listiny rozmnoží se na vrub
obce, navrhuje vládní osnova, aby rozmnožení
kandidátních listin pro volby do Národního
shromáždění dělo se na vrub stran.
Ustanovení toto úzce souvisí s § 13.
osnovy, který nařizuje podpis pouze 50 voličů
- volební řád pro Rakousko žádá
podpis 100 voličů - na kandidátní
listině; mohlo by se totiž snadno tohoto ustanovení
zneužívati, když by s ohlášením
kandidátní listiny nebyly spojeny žádné
další povinnosti a když by výlohy s rozmnožením
kandidátních listin hraditi musil stát.
Ostatně theorie o povinnosti státu hraditi výlohy
s rozmnožením hlasovacích lístků
- Australian Ballot -, uplatněné hlavně ve
Spojených státech severoamerických, se v
poslední době opouštějí a ukládá
se povinnost tato stranám, které mají přední
zájem na tom, aby se kandidátní listiny dostaly
do rukou všech voličů.
Osnova uvádí výslovně, že sdružení
kandidátních listin lze provésti toliko u
dvou politických stran; k návrhu tomuto vedly
vládu výsledky voleb do Národního
shromáždění v říši
německé, kde se slučování více
než dvou stran neosvědčilo a bylo provedeno
vždy ku škodě stran slabších.
není třeba zvláštních důvodů.
uvedeny byly důvody již výše. Ustanovení
§ 44. o kompetenci říšského volebního
soudu odůvodněno jest zvláštní
osnovou zákona. Ustanovení o zvláštních,
výjimečných nařízeních
na Slovensku pojato bylo do osnovy k žádosti zástupců
Slovenska.
Ustanovením o volebním právu českých
legionářů v Sibiři má býti
vyhověno návrhům poslance Špačka,
Maxy a soudr. podaným v Národ. shromáždění,
a vládou plně uznaným.
Výjimečná tato nařízení,
platná jen pro prvé volební období,
stanovena budou zvláštním zákonem.
Vláda, předkládajíc tuto osnovu volebního
řádu pro Národní shromáždění
republiky československé, navrhuje, aby tato osnova
přikázána byla výboru ústavnímu.