Vláda, předkládajíc osnovu řádu
volení Národního shromáždění
Československé republiky, vedena jest snahou, předložiti
k ústavnímu projednání osnovu zákona,
jíž by s žádné strany nemohla býti
činěna výtka nespravedlnosti nebo stranickosti;
osnova vládní vypracována jest na základech
demokratických, jak patrno jest z návrhu o aktivním
právu volebním. Osnova snaží se také
sledovati pokrokové směry při stanovení
zásad o způsobu volby, ano navrhuje Národnímu
shromáždění pro skrutinium voleb ustanovení,
o jehož správnosti jest plně přesvědčena
a jehož správnost také na příslušném
místě prokazuje, které však není
dosud dekretováno v žádném volebním
řádu kteréhokoliv státu a o kterém
také ani literatura ať česká, ať
cizí dosud odborně nepojednala. Vládní
osnova rozšiřuje aktivní volební právo
snížením hranice věku na 20 let, zavádí
poměrné zastoupení politických stran,
navrhuje zásadu vázaných listin dle usnesení
Národního shromáždění
o řádu volení v obcích a navrhuje
takové rozdělení volebních okresů
a takový počet mandátů, aby složení
Národního shromáždění
odpovídalo nejen skutečnému poměru
politických stran, nýbrž i skutečnému
poměru národností, obývajících
republiku Československou.
Vláda jest si toho vědoma, že národnostní
poměry v republice Československé vyžadují
nutně, aby právě vzhledem k těmto
poměrům byl volební řád do
Národního shromáždění
vypracován a projednán se zvláštní
pečlivostí, tak aby volební řád
do sboru zákonodárného byl důkazem
naprosté spravedlnosti ke všem obyvatelům republiky,
nechť se tito hlásí k národnosti většiny,
či menšiny obyvatelstva, a nechce vláda republiky
Československé zejména následovati
systém vlád vídeňských, které
v každém volebním řádu pro radu
říšskou uzákonily volební geometrii
národu českému tak nepřátelskou,
že nemá sobě rovné v dějinách
parlamentarismu vůbec.
Nelze zajisté popříti, že celý
novodobý vývoj politických poměrů
nejen v území republiky Československé,
nýbrž ve všech státech evropských,
děl se ve znamení principu národnostního;
celý proud dějin, veškeré vzrůstání,
klesání a zanikání států
bylo a jest dosud přirozeným procesem, ovládaným
pevnou kausalitou, řízenou jedinou mocí nejvyšší,
kterou jedni nazývají prozřetelností,
druzí zákony biologickými, a my v době
nejnovější: právem sebeurčení
národů. Hybnou pak silou těchto biologických
zákonů jest uvědomělá snaha
všech vzdělaných národů, aby
ony organické jednotky, jež jeví jednotnost
jazyka, jednotu mravní, duševní i jednotnost
života hospodářského, byly nejen ve
své existenci chráněny, nýbrž
aby těmto organickým jednotkám byla i poskytnuta
možnost dalšího vývoje, možnost k
dalšímu rozpětí a dalšímu
získáváni půdy, byť by se tak
státi mělo i na úkor organismů sousedních.
Doklad o tom opatřiti lze v novověkých dějinách
Evropy, jejíž skladba byla a jest zejména dnes
po válce světové dílem principu národnostního,
pokud tisíciletá příslušnost
k témuž útvaru státnímu nebyla
důvodem vyšším, než sám princip
národnostní.
Ve státech pak, jež obývány jsou několika
kulturně vyvinutými národnostmi, působí
ony zákony biologické nejen k ochraně vlastních
organismů národnostních a proti organismům
mimo hranice říšské, nýbrž
bojují i uvnitř říše samé
nejen bojem o půdu a organismy druhé národnosti,
nýbrž - jsouce utlačovány - bojují,
a to v prvé řadě, i na těch místech,
jimž svěřena jest správa celého
útvaru státního, ať ve formě
moci výkonné, ať moci zákonodárné,
zdržováním nebo mařením nutných
opatření ústavů ústředních,
bez jichž řádného, pravidelného
chodu nelze sobě představiti řádné
řízení státu.
Totéž platí o jednotlivých organismech
třídních uvnitř národností.
Jest proto povinností vlády, aby osnovy zákonů,
Národnímu shromáždění
k ústavnímu projednání předkládané,
obsahovaly takové návrhy, které by zavdávaly
co nejméně podnětu k rušivé činnosti
těchto organismů, a povinnosti této vyhoví
se nejlépe tím způsobem, když osnova
zákona, a v prvé řadě osnova řádu
volení Národního shromáždění,
šetřiti bude práv všech národností
a všech tříd společenských měrou
stejnou, a když ke všem národům i ke všem
sociálním vrstvám obyvatelstva bude stejně
spravedliva. Právě tak, jako řádnou
správu republiky nelze sobě představiti bez
pravidelného chodu sboru zákonodárného,
tak jest jisto, že by zákonodárný sbor
ve svých pracích byl rušen, kdyby jedné
z národností, území republiky obývajících,
aneb jedné ze sociálních vrstev národů
odepřeno bylo spravedlivé zastoupení v tomto
zákonodárném sboru, neboť nespravedlnost
volebního řádu byla by první a vydatnou
vzpružinou k politickým bojům na půdě
parlamentní a boje tyto zabraly by Národnímu
shromáždění republiky Československé
značnou část doby, potřebné
ku projednávání velikých otázek
v oboru ústavy, veřejné správy a zdemokratisování
principů národohospodářských.
Vycházejíc z této úvahy, navrhuje
osnova vládní týž počet poslanců
ve všech obvodech republiky dle sejného počtu
obyvatelstva bez ohledu, zda jde o kraje obývané
národností většiny či menšiny,
a navrhuje také pro právo volební i pro způsob
skrutinia kriteria a principy, vyhovující všem
požadavkům demokratismu.
Pokud se týče počtu poslanců, vychází
vládní osnova z úvahy, že pro zákonodárný
sbor republiky Československé jest odůvodněno
měřítko, dle něhož jeden poslanec
odpovídati má počtu 50.000 obyvatelů,
a provedena jest tato zásada důsledně ve
všech volebních okresech, mimo volební okres
pražský, jemuž dle vzorů všech evropských
parlamentů vzhledem k tomu, že podstatnou jeho část
tvoří hlavní město Praha, sídlo
centrálních úřadů, sídlo
vysokých škol a centrum veškerého kulturního,
obchodního a politického života celé
republiky, přiznává vládní
osnova mandát více, nežli by dle uvedeného
měřítka tomuto volebnímu okresu náleželo.
Totéž právo přiznáno bylo vždy
hlavnímu městu Vídni, a bude toho následek,
že menšina národnostní v tomto volebním
okrese, jinak nepatrná, bude se moci při volbách
uplatniti.
Srovnáním počtu poslanců jednotlivých
parlamentů evropských s počtem obyvatelstva
dotčeného státu, jeví se dle statistiky
z r. 1910 - event. 1918 - výsledek tento:
ve Francii | 592 | 66.000 |
v Německu | 421 | 150.000 |
v Rakousku | 516 | 48.000 |
v Italii | 508 | 61.500 |
v Dánsku | 102 | 22.500 |
v Anglii | 707 | 66.000 |
ve Španělsku | 432 | 40.000 |
Spojené státy S. A. | 435 | 212.407 |
Dle osnovy vládní bylo by členů Národního
shromáždění .......... a připadal
by tudíž při počtu obyvatelů
13,750.000 jeden poslanec asi na 50.000 obyvatelů, v kraji
pražském na 30.000 obyvatelů.
Rozdělení republ. Československé ve
volební okresy působilo ministerstvu vnitra
až do dne předložení osnovy značné
a možno říci nepřekonatelné obtíže,
jež způsobeny byly neustálým odkladem
definitivní úpravy hranic našeho státu,
takže ještě v době, kdy osnova vládní
o řádu volení do Národního
shromáždění byla odevzdána tisku,
nebyly stanoveny hranice naší republiky vůči
státu rakouskému, uherskému a polskému,
následkem čehož byla vláda nucena v
těch volebních okresech, které hraničí
s jmenovanými státy použíti statistiky,
odpovídající přibližně
jen dosavadní demarkační čáře,
spojeneckými velmocemi určené; vláda
však doufá, že hranice tyto budou definitivně
stanoveny aspoň v době, kdy se bude o vládní
osnově raditi ústavní výbor Národního
shromáždění a vyhražuje sobě
právo v tomto stadiu předložiti konečnou
úpravu volebních okresů.
Z důvodů těchto jest také i materiál
pro rozdělení volebních okresů zařaděn
na místo druhé těchto důvodů,
aby získán byl pokud možno včas ke konečné
a správné jeho redakci.
Vládní osnova doporučuje Národnímu
shromáždění, aby pro nabytí pasivního
volebního práva nařízen byl věk
30 roků v den volby a to vzhledem k tomu, že věk
pro pasivní volební právo do sboru zákonodárného
má býti vyšší než pro volby
obecní, liší se však hlavně od
schváleného řádu volení v obcích
návrhy na způsob skrutinia voleb.
Jako v řádu volení v obcích, tak i
pro řád volení do Národního
shromáždění považuje vládní
osnova za samozřejmé, že princip nadpoloviční
většiny jest pro volby v republice Československé
vůbec nepřijatelný, a že zásada
poměrného zastoupení, schválená
Národním shromážděním
i pro volby do obcí venkovských, musí býti
zachována zejména pro volby do sboru zákonodárného.
Pokud jde o systém poměrného zastoupení,
bylo pro vládní osnovu směrodatným
jednak usnesení Národního shromáždění
o řádu volení v obcích, kde soustava
D´Hondtova nebyla pro obce naše převzata, jednak,
a to hlavně, výsledky voleb, provedených
dle této soustavy do zákonodárných
sborů ve Vídni a Výmaru, kde již v nejbližších
dnech po uveřejnění výsledků
voleb, provedených dle soustavy D´Hondtovy, bylo ve
veřejném tisku poukázáno na nespravedlnost
tohoto systému, a ústavnímu výboru
říše německé jest již dnes
předloženo několik návrhů z řad
poslanců i z řad theoretiků, kteří
systém D´Hondtův zamítají, a
doporučují soustavu Hareovu, majíce asi na
mysli systém s pravým kvotientem.
Než osnova vládní nedoporučuje ani tento
dosavadní systém, a to z toho důvodu, poněvadž
i dle systému Hagenbach-Bischoffova, který přikazuje
definitivně veškeré mandáty v témž
okresu, a dociluje tím zastoupení stran, neodpovídající
zcela poměru hlasů při volbách stranám
odevzdaných, zbytky hlasů, vzešlé dělením
při skrutiniu již v okresu jediném, odůvodnily
by jiné rozdělení mandátů,
což tím více bude na jevě, sečtou-li
se zbytky hlasů všech stran ve všech volebních
obvodech. Tento nedostatek dosavadních systémů
poměrného zastoupení byl v naší
literatuře předmětem úvah, jež
během války uveřejnili čeští
autoři, a jichž výsledek pro volby do obcí
nemohl býti použit pro dosti značnou komplikovanost
volebního řízení, nebezpečnou
pro volby v malých obcích. Základem osnovy
vládní pro poměrné zastoupení
jest
Vláda navrhuje ve své osnově zcela nový
způsob skrutinia, vedena jsouc snahou, přiblížiti
počet přikázaných mandátů
skutečnému poměru hlasů, odevzdaných
při všeobecných volbách jednotlivým
stranám nejen v obvodu jednoho volebního okresu,
nýbrž v obvodu celé říše.
Veškeré posavadní methody, ať dle systému
belgického, ať dle systému Hagenbach-Bischoffova
přihlížely toliko k poměru hlasů,
odevzdaných jednotlivým stranám v jediném
okrese; přehlížejí však úplně,
že kandiduje-li strana ve větším počtu
okresů - a to jest případ pravidelný
- že přebytek hlasů strany této v
okresu jednom sečten jsa s přebytkem hlasů
téže strany v okresech druhých, odůvodňuje
nárok této strany na další mandát,
event. na další mandáty, o
něž jest strana zkrácena právě
proto, že se mandáty přikazují
definitivně již při skrutiniu v samém
volebním okresu.
Nechť použije se při přikazování
neobsazených ještě mandátů kterékoliv
soustavy, většiny relativní, či dělení
hlasů počtem již přikázaných
mandátů o jednu zvětšeným, vždy
zůstane nerespektován určitý zbytek
hlasů u všech stran, jež při druhém
skrutiniu, v okrese volebním provedeném, vyšly
na prázdno.
Součet těchto neuplatněných zbytků
značí často již v jediném okrese
nárok na jeden mandát, jak vysvitá z přikladu
tohoto:
Při volbě 14. dubna 1912 ve volebním okrese
St. Gallen, kde voliti se mělo 25 poslanců a odevzdáno
bylo celkem 5851 platných hlasovacích lístků,
obdržely strany (quotient 225):
soc. demokratická | 501:225 = | 2 | 51 |
liberální | 3506:225 = | 15 | 131 |
konservativní | 899:225 = | 3 | 224 |
demokratická | 945:225 = | 4 | 45 |
Poslední mandát dle relativní většiny
přikázán straně konservativní,
která vykázala největší zbytek
dělení 224. Sečtu-li však zbytky ostatních
tří stran 51+131+45, vyjde součet zbytků
227, tedy více, než měla strana konservativní,
ano více, než bylo číslo volební.
Jest patrno, že zde nebyl poslední mandát přikázán
s absolutní spravedlností a že tři strany,
jež při druhém skrutiniu vyšly naprázdno,
měly dohromady nejméně rovnocenný
nárok na přikázání posledního
mandátu, jako strana konservativní.
Tento nedostatek druhého skrutinia při poměrném
zastoupení byl znám i vládě republiky
francouzské, která předkládajíc
svůj návrh poměrného zastoupení
pro volby do parlamentu v r. 1913 navrhovala, aby se druhé
skrutinium nekonalo toliko v jediném volebním okresu,
nýbrž vždy v několika okresech příbuzných.
Tento návrh vlády francouzské padl s celou
předlohou, byl však publikován v 99. čís.
časopisu "Kölnische Zeitung" z r. 1919 a
měla publikace tato vzbuditi zdání, že
jde o původní návrh německý.
Jak patrno, původním německý návrh
nebyl, nebyl však návrh tento ani dokonalým.
Vláda navrhuje Národnímu shromáždění
nový způsob skrutinia, a to ten, že se ve volebním
okresu samém má provésti pouze skrutinium
prvé - při čemž stačí
použití jednoduchého quotientu - a že
druhé skrutinium provésti se má pro
celý obvod republiky, jediné, tak aby zbytky
všech stran a ze všech okresů, dohromady jsouce
sečteny a děleny pravým quotientem,
byly základem spravedlivého přikázání
poslaneckých mandátů až na hranice technicky
možné nestrannosti. Mandáty neobsazené
ani v druhém skrutiniu přikáží
se pak dle zásady relativní většiny
- třetí skrutinium.
Dle návrhu vlády bylo by prvé skrutinium
všem voličům zcela snadno pochopitelné,
neboť součet všech platně odevzdaných
hlasů děliti se má počtem mandátů,
dotčenému volebnímu okresu zákonem
určených; není tu třeba zvětšovati
počet mandátů o jednu a není také
třeba doplňovati výsledek dělení
na nejbližší číslo, neboť
anglická formule Droopova o připočtení
"jedné" k počtu mandátů
odůvodněna jest empiricky jedině tím,
aby kvotient byl menší o to, oč asi strany
ztratí z důvodu zbytku při dělení
počtu hlasů počtem mandátů,
a aby následkem toho neobsazených mandátů
pro druhé skrutinium nezbylo příliš
mnoho.
Obavy této netřeba míti při volbách
prováděných dle osnovy vládní,
zde větší počet neobsazených
mandátů není závadou, neboť mandáty
ty přikazují se pravým quotientem při
skrutiniu druhém. Mimo to nebudiž přehlédnuto,
že pravý quotient Droopův - počet mandátů
zvětšený o jednu - byl by spravedlivým
jen tehdy, kdyby v každém okresu šlo o týž
počet mandátů. Zvětšuji-li však
počet mandátů o stejné číslo,
bez ohledu, zda jde o mandáty 3 nebo jde-li o mandátů
40, jest patrno, že podporuji tím strany, které
náhodou kandidují v okresu malém, kdežto
ve velkém okresu pravý quotient ztrácí
na významu. Proto lze použíti s úspěchem
pravého quotientu - a to ještě více
pravdě bližšího, než jest quotient
Droopův, tam, kde jde o jediný volební okres,
což jest v případě našem druhé
skrutinium. Quotient pro druhé skrutinium navrhuje vládní
osnova v počtu mandátů zvětšeném
o 1·5; důvod pro tento quotient uveden bude ke konci
motivů tohoto odstavce.
Že rozdělením skrutinia ve dvě obvodem
a principem svým rozdílné fase, dojde se
k výsledku daleko správnějšímu,
než tomu bylo při posavadních soustavách,
tomu na důkaz budiž dovoleno uvésti řadu
praktických případů na volbách
skutečně provedených. Výpočet
přikázaných mandátů děje
se tu již dle zásad vládou doporučených
a ku konci provedeno jest vždy srovnání výsledků
dle systému vládní osnovy a dle systému
Hagenbach-Bischoffova. (Mandáty přikázané
dle systému Hagenbach-Bischoffova uvedeny jsou v závorce.)
Při volbách městského zastupitelstva
v Zürichu, provedených dne 13. dubna 1913 v prvém
okresu volebním, obsaditi se mělo 17 mandátů,
počet všech platně odevzdaných hlasů
byl 57.542. Dle návrhu vládní osnovy rovná
se volební číslo: 57.542:17 = 3384 a obdrží:
demokratická | 8845:3384 = 2 (3) | 2077 |
křesť. sociální | 4563:3384 = 1 (1) | 1179 |
soc. demokratická | 12589:3384 = 3 (4) | 2437 |
svobodomyslná | 23289:3384 = 6 (7) | 2985 |
občanská | 8256:3384 = 2 (2) | 1488 |
Ve druhém volebním okresu mělo se
obsaditi 10 mandátů, počet všech platně
odevzdaných hlasů byl 26474:10 = 2647. Obdrží
strany:
demokratická | 3426:2647 = 1 (1) | 779 |
křesť. sociální | 1260:2647 = 0 (0) | 1260 |
soc. demokratická | 5260:2647 = 1 (2) | 2613 |
svobodomyslná | 12447:2647 = 4 (6) | 1859 |
občanská | 4081:2647 = 1 (1) | 1434 |
Aby bylo snáze rozuměti výsledku, upozorňuje
se, že v tomto okresu, kde quotient jest nejmenší
(2647) měla strana svobodomyslná největší
počet voličů, a touto volební geometrií
lze si vysvětliti, že strana tato obdrží
při obou methodách více poslanců,
než jí dle celkového průměru
hlasů skutečně přísluší.
Naproti tomu strana svobodomyslná v okresech s velkým
quotientem, totiž třetím a čtvrtém,
vůbec nekandidovala.