Kdo po živnostensku vyrábí, nebo prodává
nápoje tomuto zákonu podrobené, povinen jest,
tento podnik do 3 týdnů po vyhlášení
tohoto zákona a nový podnik, jakož i každou
pozdější změnu do 14 dnů předem
ohlásiti finančnímu úřadu podle
ustanovení vykonávacího nařízení.
Týž jest dále povinen označiti podnik
zvenčí jako výrobnu, prodejnu neb skladiště
těchto nápojů.
Při hlášení pozdějším,
nebo dodatečném, je podnikatel povinen, dokázati
závažnou příčinu, pro kterou
ohlášení v lhůtě předepsané
nevykonal.
Veškeré podniky, v nichž se po živnostensku
vyrábějí, prodávají, neb ukládají
nápoje, tomuto zákonu podrobené, podléhají
důchodkovému dozoru.
Zřízenci tímto dozorem pověření
jsou oprávněni ve dne kdykoliv a v jinou dobu, je-li
podnik v činnostii, do podniku a s ním spojených
místností vstupovati, tam po dobu úředního
jednání prodlévati, zjišťovati
zásoby nápojů, tomuto zákonu podléhajících,
prohlížeti předepsané zápisy,
účty a dopravní listy a j., pokud tyto pomůcky
sloužiti mohou jako doklady pro tyto nápoje, činiti
z nich výpisy a na stvrzenku je odebrati.
Osoby a podniky, které vyrábějí nebo
prodávají nápoje, podrobené dani,
k nimž vsak ustanovení §u 22. se nevztahují,
podléhají důchodkovému dozoru podle
ustanovení celního a monopolního řádu
a důchodkového trestního zákona.
Finanční úřad jest oprávněn,
má-li odůvodněnou doměnku, že
předcházející ustanovení k
zajištění daně nepostačují,
jednotlivé výrobce nápojů, v §u
1. č. 1.-5. vyjmenovaných, a obchodníky v
malém s nápoji, §u 1. č. 1. a č.
2. vyjmenovanými, dáti podle bližších
důvodův ustanovení vykonávacího
nařízení pod zostřený důchodkový
dozor, záležející v tom, že jmenovaným
se uloží povinnost, hlásiti předem zahájení
a ukončení výroby, způsob uložení
výrobků a dopravy nápojů do živnosti
a vésti podrobné zápisy o výrobě,
o příjmu a vydání nápojů.
Veřejné dopravní podniky jsou povinny, dodávati
podle bližších ustanovení vykonávacího
nařízení finančnímu úřadu
výkazy o dopravě nápojů, tomuto zákonu
podléhajících.
Přestupky tohoto zákona se stíhají,
se změnami, stanovenými v tomto zákoně,
podle důchodkového trestního zákona.
Ustanovení důchodkového trestního
zákona o nejvyšší výměře
peněžitých trestů platí jen tehdy,
když místo peněžitého trestu, převyšujícího
tuto výměru se uloží trest vězení.
Kdo buď vůbec nevyhoví ustanovením tohoto
zákona o povinných záznamech, nebo záznamy
ty koná nesprávně, nebo neúplně,
nebo kdo neučiní povinného ohlášení,
pokutuje se, také tehdy, nebyla-li daň zkrácena,
částkou od 20 K do 1000 K.
Stejně se pokutují zřízenci dopravních
podniků, kteří v mezích svoji působnosti
opomenuli učinit ohlášení, uložené
těmto podnikům podle §u 25., nebo je učinili
v podstatných bodech neúplně, nebo nesprávně,
nebo kteří porušením svých povinností
ohlášení toto zcela, nebo z části
znemožnili.
Nápoje tomuto zákonu podléhající,
které jsou jinde, nežli v místnostech, podnikatelem
podle §u 21. ohlášených, nebo jejichž
zdanění se nařízeným způsobem
neprokáže, mohou u osob, v §u 8. II. č.
1. vytčených, prohlášeny býti
finančním úřadem za propadlé,
bez ohledu na to, komu patří, a zda-li se proti
určité osobě zavede trestní řízení.
Zřízenec, důchodkovým dozorem pověřený
jest oprávněn, jsou-li zde podmínky pro toto
prohlášení, postarati se na útraty podnikatelovy
o bezpečné uschování nápojův
až do rohodnutí povolaného úřadu.
Totéž platí o nápojích, jichž
ohlášení a zdanění bylo od osob,
v §u 8. II. č. 3. vytčených, opomenuto.
Nejmenší výměra peněžitých
trestů, nebo částek, na jejichž složení
se dle důchodkového trestního zákona
povoluje upuštění od tresního řízení,
stanoví se částkou K 100.-, byla-li zkrácená
daň, a jinak částkou K 20.
Obchodník ve velkém (§§ 8. I. a 16.),
který z nezdaněných nápojů
vydá mimo případy, spadající
pod ustanovení §u 11., množství menší,
nežli 40 l., dopouští se těžkého
důchodkového přestupku, při čemž
se za zkrácenou daň počítá
daň vypadající na vydané množství.
Nejmenší výměra trestův uložených
za tento těžký důchodkový přestupek,
anebo částky za upuštění od trestního
řízení, činí 1000 K.
V případech, kde se podle důchodkového
trestního zákona uloží jako zostření
trest vězení, nelze uložený trest pod
zákonnou nejmenší sazbu zmírniti.
Bylo-li zjištěno, že vytčený obchodník
se dopouštěl zmíněných přestupků
pravidelně, zjistí finanční úřad
veškeré nezdaněné zásoby, prohlásí,
že ráz obchodu ve velkém byl těmito
přestupky porušen, a předepíše
ze zjištěných zásob daň.
Pro obchod ten platí nadále důsledky, vyplývající
z ustanovení §u 8. III. č. 1. a §u 9.
č. 1. a) na tak dlouho, dokud podnikatel neučiní
nového ohlášení podle §u 8. I.
a §u 21. a nezjedná si, je-li třeba, opětného
povolení podle §u 16. Stíhání
dle trestního důchodkového zákona
zůstává tímto předepsáním
daně nedotčeno.
Z nápojův, uvedených v §u 1. č.
1. a 2., vybírá se daň na čáře;
nápoje, které jsou určeny pro svobodná
skladiště, zřízená podle zvláštního
povolení ministerstva financí vnitř potravní
čáry, jsou za podmínek, pro tato skladiště
dle zvláštních ustanovení platných,
od daně osvobozeny.
Z nápojů, které byly vyrobeny vnitř
města prohlášeného za uzavřené,
vybírá se daň dle ustanovení tohoto
zákona.
Nápoje, podléhající dani podle tohoto
zákona, mimo ony, které v den, kdy zákon
tento nabyl účinnosti, jsou v držení
obchodu ve velkém (§ 8. I. a § 16.), svobodných
skladišť (§ 33.), anebo veřejných
dopravních podniků, povinen je vlastník,
nebo dočasný držitel, u finančního
úřadu ohlásit a je dodatečně
zdaniti.
Osvobozeny od dodatečného zdanění
jsou zásoby, z nichž daň u každého
druhu zvlášť (§ 1.) nečiní
více než 10 K.
Při nápojích, uvedených v § 1.
č. 1. a č. 2., smí býti sražena
daň, která dle pravidel, dosud platných z
nápojů těch dle tarifů byla zapravena.
Dnem, kdy zákon tento nabyl účinnosti, pozbývají
platnosti dosavadní ustanovení, týkající
se potravních daní z předmětů
vyjmenovaných v §u 1. č. 1. a č. 2.
Současně pozbývají platnosti smlouvy
pachtovní a smlouvy o vyrovnání, ujednané
potravní dani z vína, vinného a ovocného
moštu.
Zemské a obecní přirážky smějí
se vybírati pouze k dani z nápojů uvedených
v §u 1. č. 1. a č. 2. a do výše
25% státní daně.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. července 1919.
Ministru financí se ukládá, by tento zákon
provedl, a to ohledně §u 25. v dohodě s ministrem
železnic, s ministrem pošt a telegrafův a s ministrem
obchodu.
Hlavním předmětem navržené daně
je víno.
Při zdanění vína možno použíti
různých systémů, jichž volba
se řídí dle poměru a potřeb
panujících v té které zemí,
nebo podle historického vývoje.
Systémy tyto jsou na příklad:
1. Daň ve formě cla: tento systém
se hodí pro země, ve kterých nemožno
víno pěstovat, poněvadž by jinak bylo
nutno na tuzemskou výrobu uvaliti daň zvláštní.
2. Dopravní daň (ve Francii) vybírá
se z každé zásilky podané k dopravě;
poněvadž pří tomto způsobu vyskytuje
se často opětovné zdanění,
hodí se tento systém jen pro daně s nízkými
sazbami. Na tomto podkladě byla vypracována též
osnova bývalé rakouské vlády o daní
z vína a ovocného moštu z r. 1910, která
však ve výboru finančním byla zamítnuta.
3. Potravní daně na čáře
v uzavřených městech (Italie, Dazio Consumo
v Dalmacii, 9 měst v bývalém Rakousku).
4. Daň z výroby: vzorem je zákon platný
v Uhrách (i na Slovensku) z r. 1917; dle něho chystána
osnova zákona v bývalém Rakousku r. 1918,
a proveden zákon v Německo-Rakousku z. r. 1919.
Tato soustava je možná jen v zemích se značnou
výrobou, naráží však na velký
odpor producentů, pročež jak v Uhrách
tak v Německo-Rakousku přiznána úleva
v tom směru, že vybírání daně
a kontrola producentů se přenechává
obcím, a v Něm. Rakousku mimo to, že povinnost
k placení daně se ukládá tomu, kdo
od výrobce víno kupuje. Vedle daně
z výroby musí být zavedena ještě
daň z dovozu; v Uhrách (na Slovensku) vybírá
se vedle daně z výroby ještě daň
z výčepu a obchodu v malém dle způsobu
rak. patentu z r. 1829. Tento dvojí systém je jak
v Uhrách, tak v Něm. Rakousku, velice komplikovaný,
a jak dosud aspoň v Uhrách zkušenost ukázala,
finančně nespolehlivý.
5. Daň z výčepu a maloobchodu s vínem:
typickým vzorem je zde rakouský patent z. r. 1829,
dosud platný jako pozůstalost po starém Rakousku
v československém státě.
Tato rakouská soustava je následkem velkého
počtu poplatných podniků (veškeré
hostince, výčepy, kavárny, vinárny,
obchody s potravinami) a současného spojení
s přísnými kontrolními ustanoveními
velice tísnivou, takže převážným
dílem byla vybírána ne podle sazby ve státní
režii, nýbrž paušalováním
(vyrovnáním, někdy i pachtem); ovšem,
že výnos daně v této formě byl
mnohem menší, nežli by odpovídalo sazbě.
Podle sazby (tarifu) byla tato daň vybírána
do nedávna pouze v Přímoří
a v Krajině, v této poslední zemi zemským
výborem; od roku 1915 zavedeno bylo tarifní vybírání
daně v státní režii v Čechách,
a sice podle zvláštní soustavy za zvláštních
a značných úlev ve formalitách a s
finančním výsledkem 8násobným
proti dřívějšímu výnosu
paušalování daně.
Základní vadou tohoto systému je, že
soukromníci, kteří zakoupí si víno
z velkoobchodů, neplatí daň.
6. Na podobném podkladě, jaký skýtá
patent z r. 1829, zbudován je zákon o dani z vína
z roku 1917 v Německu. Daň se platí z prodeje
vína spotřebitelům a vyměřena
je 20% prodejní ceny. Obtíže zde zvláště
působí kontrola prodejních cen, z nichž
se daň vyměřuje (zřízení
zvláštních úřadu pro zkoumání
cen).
7. Poslední snad možností zůstává
pro země, kde není výroba, neb vedle výrobní
daně, daň, která by byla vybírána
jen od velkoobchodníků vínem. Systém
takový, pokud známo, zaveden není nikde.
Hlavní překážku by asi tvořila
okolnost, že při této soustavě by musela
býti zavedena velmi obtížná a dalekosahající
kontrola dopravní, která by se nutně vztahovala
na veškerý styk od velkoobchodů (včetně
producenta) až ke spotřebiteli, takže by soustava
tato byla komplikovanější, nežli všechny
ostatní. Však i okolnost, že při ostatních
systémech zdaňovacích učiněna
jsou často i velmi komplikovaná opatření
(volné skladiště atd.) proto aby velkoobchod
zůstal daně prostý, nasvědčuje
tomu, že velkoobchod se jako základ pro zdanění
nehodí.
Dnešní stav daně z vína a příbuzných
nápojů ve státě československém
je ten, že v Čechách se vybírá
daň ve státní správě podle
tarifních sazeb, na Moravě paušalováním
(vyrovnáním a pachtem); ve Slezsku je vybírání
daně propachtováno zemskému výboru,
na Slovensku je, jak již shora bylo uvedeno, v platnosti
dokonce dvojí daň.
Výsledek, až na daň v Čechách,
je naprosto nepoměrným vzhledem ke správnímu
aparátu, kterého vybírání vyžaduje.
Že dosavadní dvojí systém jest neudržitelný,
a že nutná nová úprava bude spojena
zejména také se značným zvýšením
sazeb, jest i pro všecky ty, kdo k zapravování
daně jsou povinni, samozřejmým. Při
volbě systému daňového pro stát
československý padají na váhu následující
úvahy:
1. Výroba vína je proti dovozu významu podřadného;
výroba vína hroznového jest méně
v Čechách (Mělník a Žernoseky),
více však na Moravě (na jihu) a význačněji
na Slovensku rozšířena. V stálém
vývoji jest výroba šťáv ovocných
hlavně pasteurisovaných a syrobů; výroba
tato jest rázu průmyslového a místně
rozptýlena.
2. Specialitou bývalé rakouské a hlavně
české prakse je, že pod titulem vína
a ovocných moštů zataženy byly do daně
nejrůznější výrobky umělé,
vínu a ovocnému moštu podobné, po případě
výrobky z těchto látek vytvořené.
Při tvoření zákona nového se
však doporučuje, by tyto výrobky byly výslovně
do zákona pojaty. Význam fiskální
u těchto výrobků jest velice podstatný,
a zdanění těchto výrobků jest
nutno jíž z ohledu na ochranu výroby zemědělské
(pěstění vína, ovoce).
3. Je zajisté v zájmu klidného vývoje
zamýšlené reformy, když novým zákonem
nebude proveden přesun v osobách, podrobených
dani. Poněvadž podle posud platného patentu
podléhá dani ten, kdo víno atd. v malém
prodává a čepuje, je na snadě, aby
tento poplatník i při novém zákoně
zůstal daní podroben, zvláště
když je to jak fiskálně tak technicky výhodné.
Nová úprava zákona však skýtá
možnost, aby ve formalitách bylo tomuto poplatníkovi
velice značně uleveno.
Mimo to nutno uvážiti, že kdyby byl výčepník
neb obchodník v malém osvobozen od placení
daně z vína, nebylo by mu to nic platno, poněvadž
by i na dále byl vydán ustanovením o obecních
a zemských dávkách z vína, odkázaných
na místní konsum.
4. Velkoobchod zůstane na dále daně prostý,
při čemž však nutno se postarati o jisté
záruky (právo k nahlížení do
knih, zda skutečně se provozuje obchod jen ve velkém).
5. Výroba musí býti sice postavena pod dozor,
ale tak, aby podnikatel byl k aktivním úkonům
co nejméně povinnován.
6. Dani musí býti již pro sociální
spravedlnost podrobeno veškeré víno, tudíž
i ono, které si soukromníci ve velkém z daně
prostého velkoobchodu odeberou. Při tom však
pro příčiny technické nutno vyloučiti
ze zdanění ony bezčetné, pro vývoz
daně bezvýznamné, ale pro velký počet
a domácnostní ráz těžko postižitelné
drobné případy příležitostní
výroby nápojů v domácnostech dani
podrobených.
7. Zdanění limonád souvisí přímo
se zdaněním ovocných šťáv.
Poněvadž však i zdanění minerálních
vod a sodové vody se takřka vnucuje, dále
že zdanění toto má různé
společné znaky se zdaněním vína,
a konečně, že všechny tyto výrobky
se vyskytují v těchže živnostech (hostinských,
obchodních), doporučuje se, zdanění
všech těchto výrobků spojiti v jednom
společném zákoně, třeba že
při zdanění limonád, minerálních
vod a sodové vody nutno sáhnouti k soustavě
daně z výroby.
Zdanění limonád, minerálních
vod a sodových vod, bylo v nejnovější
době i v Německu a v Německu-Rakousku zavedeno.
Zdanění sodové vody a limonád je,
nehledě k fiskálním důvodům,
nutné již proto, že nápoje tyto jsou všeobecnou
náhražkou za víno a pivo, a že se pijí
ne tak z potřeby, jako spíše ze zvyku a proto,
by se v hostinci vůbec něco pilo. Zdanění
minerálních vod se doporučuje z důvodů,
že minerální vody jsou přírodním
pokladem státu, na jehož výnosu by si stát
právem měl zabezpečiti přiměřený
podíl.
8. Dosavadní sazby z vína a moštu pocházejí
(až na 20%ní válečnou přirážku
z r. 1859) z roku 1829, kdežto daně z piva a lihu
byly od té doby již častokráte a to
velmi podstatně zvýšeny. Proto je také
zvýšení sazeb na víno atd. samozřejmým
a v dnešní době vysokých, před
nenáhlým poklesem stojících cen také
velmi příležitým.
V Německu je vedle daně ze šumivých
vín 20%ní daň z ceny vína, která
při dnešních vysokých cenách
znamená značnou částku; v Německo-Rakousku
stanovena byla také vedle vysoké daně ze
šumivých vín sazba na 40 h z 1 litru vína;
v Uhrách vedle daně z výčepu a maloobchodu
v průměrné částce 6 K platí
se ještě daň z výroby částkou
10 K pro stát a 4 K pro obce za 1 hl.
9. Nový zákon musí býti přizpůsoben
i pro města uzavřená, s potravní daní
na čáře, a také musí být
učiněno opatření o dávkách
obecních, hlavně přirážkách,
jejichž nynější míra (obyčejně
100% státní daně) vzhledem ke zvýšeným
novým sazbám musí býti přiměřeně
zredukována.
10. Daň dlužno vybírat ovšem pouze v státní
režii se zásadním vyloučením
paušalování, které zůstává
obmezeno toliko na domácí spotřebu výrobcův
a obchodníků ve velkém.
Ačkoliv celkem ponechává dosavadní
výhody výroby a obchodu ve velkém, přináší
také výčepníkům a obchodníkům
v malém velmi značné úlevy. Týká
se to hlavně zrušení dosavadních rejstříkův
o příjmu a vydání vína, jichž
vedení bylo pociťováno jako největší
břemeno dosavadní soustavy daně z vína.
Navržený zákon je řešen tak, aby
vedle daně státní současně
zajistil dávky (přirážky) pro obce i
země, které by stát pro ně vybíral
s úspěchem plným a zdarma, bez jakéhokoli
zvláštního obtěžování
stran.
Vybírání daně zavedeno bude dle způsobu,
osvědčeného v Čechách, tak,
že stranám uložena bude v celku jen povinnost
za obdržené víno daň u nejbližšího
poštovního úřadu složním
lístkem zapraviti; ačkoli je postaráno o
možnost kontroly i censury, nebude přece vybírání
nové daně vyžadovati žádného
zvláštního aparátu.
Dále bylo toho dbáno, aby četné sporné
otázky nynější daně z vína
byly odstraněny aby zaveden byl stav každému
jasný.
Finanční význam osnovy tkví
v tom, že sazby stanovené budou také skutečně
vybírány a že se tím dosáhne
stejnoměrného zatížení a nejvýše
možného výnosu.
Sazba 40 h za víno odpovídá sazbě
zavedené v Německém Rakousku a je podle nynějších
cen podstatně nižší, nežli daň
zavedená v Německu již od roku 1917.
Ostatní sazby stanoveny byly v náležitém
poměru k sazbě za víno. Při všech
sazbách bylo toho dbáno, aby byly také při
menších v obchodě obvyklých množstvích
dělitelný, a tedy celým obnosem přišly
jen státní pokladně k dobru.
Vyhražením 25%ní přirážky
ve prospěch obcí a zemí byla těmto
zjednána možnost dosíci většího
výnosu, nežli dosud (navrhovaná přirážka
znamená 10 h za 1 litr, kdežto nynější
dávky obecní i zemské činí
pravidelně nejvýše 6 h).
Finanční výsledek nové daně
možno v uvážení nynějšího
výnosu a vzhledem k novým, nápojům
nepodrobeným dosud dani, odhadnouti pro Čechy, Moravu
a Slezsko na 25,000.000 K ročně, místo dosavádních
2,140.000 K.
Pro Slovensko byl udán v rozpočtu na rok 1919 výnos
daně výrobní z vína na 16,000.000
K a daně spotřební a výčepní
dohromady na 2,300.000 K, dohromady tudíž 18,300.000
K. Výnosu nové daně na Slovensku, který
bude jistě i zde podstatně větší,
nelze udati, poněvadž nelze t. č. kontrolovati
správnost uvedené rozpočtové položky
(18,000.000 K).
S určitostí však lze souditi, že společný
výnos bude přesahovati 30,000.000 K.
Nutný doplněk k této osnově tvoří
další osnova o zvláštní dávce
z vína lahvového (včetně šumivého).
Osnova zákona budiž přikázána
finačnímu výboru k projednání
s tím, aby podal zprávu ve lhůtě
8 dnů.