Úprava poměrů obecního statku, jak
ji navrhoval v r. 1888 zemský výbor český,
sledovala účel, aby obecní statek byl obcím
zachován a zároveň aby byla požívací
práva rustikalistů podrobně upravena; zároveň
však navrhoval zemský výbor český,
aby jednak zákonem bylo obci na vůli dáno
vykoupiti práva požívací rustikalistů,
dovolí-li tomu finanční prostředky
obecní, jednak aby obec mohla rustikalistům prodati
takové pozemky z obecního statku, z nichž obec
nebere žádných užitků následkem
požívacích práv rustikalistů,
a které následkem nynějšího způsobu
užívání bylo by lze jenom s obtížemi
převésti ve správu obce (str. 36. uvedené
zprávy).
Osnova zákona předložená zemským
výborem českým sněmu v r. 1888 nestala
se zákonem. V r. 1899 vyžádal si zemský
výbor český k vyzvání sněmu
o své osnově dobrozdání obou oborů
zemědělské rady pro království
České. Dobrozdání českého
odboru zemědělské rady bylo podáno
ve "Zprávě komité o osnově zákona
týkající se úpravy poměrů
obecního statku" (tisk LXI z r. 1898), německý
odbor předložil pak níže spis prof. Dra.
Spiegla: Zur Frage der legislativen Regelung des Gemeindegutes
(1912 ve sbírce: Arbeiten der Deutschen Sektion des Landeskulturrates
für das Königreich Böhmen, sešit XV). V uvedených
snahách po reformě poměrů obecního
statku vystupuje jednak snaha po úplném zrušení
obec. statku jednak snaha, jež zdůrazňuje historická
práva starousedlíků a hospodářský
význam obecního statku; tato druhá snaha
došla výrazu v osnově zemského výboru
českého z r. 1888 a ve výjádřeních
obou odborů zemědělské rady.
V nejnovější době objevily se také
v Národním shromáždění
snahy po úpravě poměrů obecního
statku. Tak podali posl. Pik a soudr. návrh na zákaz
kácení a probírání lesů,
které příslušejí pod titul obecního
statku podle paragrafu 70. obecního zřízení
a postavení obecního statku pod kontrolu ministerstev
(tisk 80); dále podali poslanci Pik a soudr. návrh
na změnu ustanovení obecního zřízení,
pokud se týkají užívání
obecního statku (tisk 165); poslanci Dr. Franke a soudr.
podali na ministra zemědělství a ministra
vnitra dotaz o loupení obecních lesů na českém
jihu a o útisku chalupníků a domkářů
starousedlými rolníky a obecními zastupitelstvy
(tisk 619). Národnímu shromáždění
byly ve schůzi dne 7. února 1919 - u příležitosti
projednávání návrhů zákona
na částečnou změnu obecních
zřízení a městských statutů
- předloženy resoluce poslance Pika a soudruhů
a poslance Prokůpka a soudr. žádající
brzkou definitivní zákonnou úpravu poměrů
obecního statku (těsnopisecká zpráva
o 27. schůzi Národního shromáždění):
tyto resoluce byly přikázány ústavnímu
výboru.
O návrhu poslance Pika a soudr. (tisk 80) podal zemědělský
výbor Národního shromáždění
zprávu (tisk 553), v níž navrhuje, aby vláda
byla vyzvána, by předložila Národnímu
shromáždění podle resolucí poslance
Pika a Prokůpka co nejdříve zákon
o definitivní úpravě obecního statku.
Tento návrh zprávy zemědělského
výboru byl také ve schůzi Národního
shromáždění ze dne 3. dubna 1919 přijat
(těsnopisecká zpráva o 42. schůzi
Národ. shromáždění).
Vláda československé republiky, dospěvši
k poznání, že žalostný stav obecního
statku v Čechách, vylíčený
ve zprávě zemského výboru českého
z roku 1888 nejen na dále trvá, nýbrž
namnoze se ještě velmi podstatně zhoršil,
a že podobný neutěšitelný stav
panuje i na Moravě, uznává nutnost a naléhavost
nové úpravy poměrů obecního
statku; proto vláda, nevyčkavši ani výsledku
jednání Národního shromáždění
o zmíněné zprávě zemědělského
výboru (tisk 553), zahájila sama k podnětu
pana ministra zemědělství přípravné
práce směřující k podání
návrhu na vydání zákona, jímž
by poměry obecního statku došly nové
úpravy. Aby pak interessovaným kruhům poskytnuta
byla možnost projeviti případná přání
ve příčině této úpravy,
svolalo ministerstvo vnitra na den 24. března 1919 anketu,
k níž pozvalo:
Ministerstvo zemědělství, zemský správní
výbor český, zemský výbor moravský,
zemský výbor slezský, zemědělskou
radu pro král. České, zemědělskou
radu pro markrabství Moravské, Ústřední
hospodářskou společnost v Opavě. Svaz
českých okresů, Svaz českých
měst, Sdružení českých zemědělců
v Čechách, Sdružení českých
zemědělců pro markrabství Moravské,
Sdružení domkářů a chalupníků
československé strany agrární, Československé
sdružení sociálně demokratické,
Odborové sdružení sociálně demokratické,
Jednotu malorolníků a domkářů,
Sdružení křesťansko-demokratických
malorolníků, domkářů a zemědělského
dělnictva v Brně, Klub české strany
agrární, Klub české strany pokrokové,
Klub českoslov. sociálně demokratické
strany dělnické, Klub českoslov. strany socialistické,
Klub československé strany lidové, Klub československé
strany demokratické, Klub slovenský, Klub úředníků
konceptních zemského výboru českého,
Jednotu právníků ve službách
obcí, okresů a země, Jednotu samosprávných
úředníků v Praze.
Kromě toho přihlíží se v návrhu
zákona také k memorandu zemského svazu okresních
hospodářských spolků starousedlých
v Praze, jež došlo na ministerstvo vnitra po zmíněné
anketě.
Při navrhované úpravě poměrů
obecního statku snaží se vláda přihlížeti
k výsledkům ankety, jsouc si vědoma toho,
že bohaté zkušenosti, o něž jednotliví
účastníci ankety opřeli své
odborné posudky o spletitých otázkách
souvisejících s poměry obecního statku,
jsou neobyčejně cenným materiálem
pro reformu dosavadní úpravy. V návrhu
na úpravu poměrů obecního statku
béře se přiměřený
zřetel na přání, jež v
anketě ve příčině nové
úpravy byla projevena; otázky, o nichž
se v anketě mínění podstatně
rozcházela, hledí vláda řešiti
způsobem, jenž by sprostředkoval různící
se názory, sledujíc při tom účel,
uspokojiti novou úpravou alespoň částečně
zájmy všech interesentů.
Zásady, jež docházejí výrazu
ve vládním návrhu o úpravě
poměrů obecního statku, lze shrnout v
podstatě takto:
I. Vzhledem k citelným nedostatkům dosavadní
úpravy poměrů obecního statku a vzhledem
k velmi povážlivým hospodářským
důsledkům, jež dosavadní úprava
má v zápětí, zejména také
pro majetkovou stránku obcí, sluší zákonnou
úpravu provésti způsobem radikálním,
pročež dosavadní předpisy obecního
zřízení jednající o poměrech
obecního statku mají nadále pozbýti
platnosti: v tomto smyslu vyzněla také anketa.
II. Nová úprava sleduje účel, aby
obcím byl zachován obecní majetek pozemkový,
aby tudíž nemovitosti, jež dosud byly obecním
statkem, byly nadále kmenovým obecním jměním
(§ 1. návrhu). Vláda hájí v tomto
směru v celku stanovisko, jež uplatňoval zemský
výbor český ve své zprávě
z roku 1888. Vláda uplatňujíc tuto zásadu,
jest si vědoma toho, jaký značný
význam má obecní majetek pozemkový
pro obec. Stojí tudíž vláda v této
otázce v celku na stanovisku, jež uplatňoval
zemský výbor český ve sněmovní
zprávě v roku 1888. V této zprávě
(str. 36. a 37.) poukazuje zemský výbor k významu,
jaký má majetek pozemkový pro obec v ohledu
správním, hospodářském a sociálním;
v ohledu veřejné správy usnadňuje,
"značný majetek pozemkový obcím
provedení veřejných úkolů a
poskytuje jim možnost zříditi i takové
ústavy, které nelze zaříditi jenom
na základě přirážek poplatnictva.
poněvadž by tak berní síla tohoto byla
brzy vyčerpána;" v ohledu hospodářském
poukazuje zemský výbor český k tomu;
že "obec, které náleží rozsáhlá
plocha pozemků, může míti následkem
toho velký vliv na prospěšné upravení
hospodářské v území obecním"
a že obec může obsazovati neplodnou půdu
lesem, půdu úrodnější za to obrátiti
v role, může provésti větší
zavodnění, odvodnění atd.," v
ohledu sociálním uvádí zemský
výbor český - že obec může
pozemků, které tvoří obecní
statek v případě zrušení obecního
statku propachtovati "mezi chudší lid v obci
a přispěti tak této třídě
obyvatelstva a zmírniti obecní břímě
chudinské".
Jak značný majetek representuje obecní statek,
o tom uvádí - pokud jde o poměry v Čechách
- velmi poučná data zmíněná
zpráva zemského výboru českého,
zejména na str. 40.; dle šetření zemského
výboru českého dosahuje výměra
pozemků obecního statků v Čechách
18.929 jiter 956 čtverečných sáhů
s čistým výnosem katastrálním
842.869 K 64 h. Dále uvádí se v téže
zprávě na stránce 40.; "Přihlížejíc
k tomu, že všechen obecní majetek - nezahrnujíc
v to ovšem veřejný statek - měří
633.283 jiter 130 čtverečných sáhů
s katastrálním výnosem 2,121.714 zl. 60 kr.
(= 4,243.429 K 20 haléřů), z něhož
připadá na nemovité jmění obecní,
t. j. na takové nemovitosti, jichž užitky slouží
výhradně k uhrazení potřeb obecních,
443.253 jiter 774 čtverečných sáhů,
s čistým výnosem (katastrálním)
1,700.229 zlatých 78 kr., (= 3,400.449 K 56 h) zahrnuje
v sobě obecní statek 30 procent půdy a 20
procent čistého výnosu obecního majetku.
V tomto procentuálním výpočtu není
však zřetel vzat k tomu, že nevyskytuje se obecní
statek ve všech okresích a obcích. Aby bylo
lze poměr obecního statku a obecního jmění
správně posouditi, měl by býti vzat
zřetel jen k takovým obcím, ve kterých
existuje obecní statek a tu by procento to velice vzrostlo."
Výměra obecního statku od r. 1888 však
v řadě obcí značně poklesla.
III. Ve příčině otázky, zda
dosavádním uživatelům obecního
statku má se dostati náhrady na ztrátu požívacích
práv, jez jim příslušejí
dosud k obecnímu statku, rozcházelo se mínění
v anketě projevená: jednak navrhováno, aby
zrušení obecního statku stalo se vůbec
bez náhrady, jednak vysloveno přání,
aby obce vykoupily požitečná práva alespoň
pokud jde o role, luka, rašeliniště aneb o lesy;
také činěny návrhy v tom směru,
aby dosavadním poživatelům nemovitostí
posléz uvedených druhů bylo přiznáno
právo, vykoupiti sobě od obce vlastnictví
nemovitostí, jichž dosud užívají
jako obecního statku.
Pro zrušení užívacích práv
bez náhrady uváděno zejména, že
názorům nynější doby neodpovídá,
aby dostalo se náhrady dosavadním uživatelům
za ztrátu, "privilegia", na základě
jehož po řadu let brali užitky z obecního
statku a to velmi často v míře daleko větší
nežli jakou vyžadovala potřeba domu a statku;
- dále bylo v tomto směru anketě poukazováno
k tomu, že kdyby obec byla povinna platiti náhradu
dosavadním uživatelům obecního statku,
znamenalo by to pro řadu obcí značné
finanční zatížení, jež
mělo by v zápětí, že by na zapravení
náhrad v se strany obce museli přispívati
také občané, kteří z obecního
statku užitku vůbec nebrali, neboť obce byly
by začasté nuceny vypisovati přirážky
obecní k cíli zapravení náhrady dosavadním
uživatelům.
Naproti tomu uváděno k odůvodnění
požadavku, aby dosavadním uživatelům obecního
statku náhrada byla poskytnuta: jednak, že důvody
slušnosti mluví pro poskytnutí náhrady,
ježto dosavadní uživatelé, kteří
užívali obecního statku na základě
a v mezích zákonných předpisů
budou na mnoze po zrušení užívacích
práv, jež jim dosud k obecnímu statku příslušela,
ve své hospodářské existenci velmi
značně poškozeni, jednak, že dosavadní
uživatelé vynaložili (zejména při
lesích) průběhem let zhusta velmi značné
částky za účelem intensivnějšího
hospodaření na obecním statku, aniž
by vynaložené částky byly jim již
nyní v užitcích obecního statku nahraženy.
Vláda řeší v návrhu zákona
otázku náhrady ohledně jednotlivých
druhů obecního statku způsobem různým:
Zásadně mají dle § 2. návrhu
zákona užívací práva dosavadních
uživatelů obecního statku zaniknouti bez
náhrady se strany obce. Z této zásady
připouští vyjímku jednak §
3 ohledně rolí, luk a rašeliništ a jednak
§ 4. ohledně lesů.
Ve příčině náhrady ohledně
jednotlivých druhů obecního statku sluší
dle navrhované úpravy rozeznávati:
a) pokud jde o jiné nemovitosti obecního statku,
než-li ty, o nichž jednají §§ 3. a
4., nemají míti dosavadní uživatelé
nároku na poskytnutí náhrady se strany obce
(§ 2. návrhu); zanikají tudíž bez
jakékoliv náhrady se strany obce užívací
práva dosavadních podílníků,
pokud jde o lomy, rybníky, hliniště,
pískovny, pastviny, budovy (na př.
kovárny, pastoušky a pod.);
b) pokud jde o role, luka a rašeliniště
volí vláda v § 3. návrhu cestu kompromisu
mezi oběma náhledy v anketě uplatňovanými,
a to v ten způsob, že dosavadním uživatelům
přiznává se v návrhu právo
na to, aby jim obec na místě náhrady propachtovala
nemovitosti, jichž dosud jako obecního statku užívali
a to nejdéle na dobu 12. let.
c) pokud jde o lesy přiznává se v
§ 4. návrhu dosavadním uživatelům,
právo výkupu vlastnictví k nemovitostem,
jichž dosud jako obecního statku užívali.
Vláda nemůže se odhodlati k tomu, aby
přiznala obcím právo vykoupiti od
dosavádních uživatelů požívací
práva; zamítavé stanovisko vlády k
otázce výkupu těchto požívacích
práv obcemi odůvodňuje se zejména
poukazem k tomu, že obce nebudou míti vždy dosti
prostředků, aby mohly splatiti dosavádním
uživatelům náhradu za jich požívací
práva. Vládní návrh přiznává,
jak shora bylo uvedeno, dosavádním uživatelům
obecního statku právo vykoupiti nemovitosti,
jichž posud užívali, toliko výjimečně
pokud jde o lesy.
Přiznati toto právo výkupu dosavadním
uživatelům všeobecně, tedy zejména
také pokud jde o role, luka a rašeliniště
odporovalo by zásadě, kterou vláda v návrhu
v souhlase s anketou - uplatňuje, totiž zásadě,
aby nemovitosti, jež dosud tvořily obecní statek,
byly obci jakožto kmenové jmění obecní
nadále zachovány; vyjimku ohledně lesů
odůvodňuje vláda poukazem k tomu, že
jest spravedlivo, aby dosavadní uživatelé,
jimiž jsou držitelé usedlostí s pozemky
ve výměře průměrem 13 až
20 jiter = 8 1/2 až 11 1/2 ha, nejvýše
ve výměře 40 jiter = 23 ha měli možnost
získati do svého vlastnictví půdu
na níž vynaložili průběhem let
poměrně značný náklad, jehož
užitků dostane se jim namnoze teprve po uplynutí
značné doby.
Kromě toho sluší ještě uvážiti,
že náklady, které dosavadní uživatelé
na vypěstování lesních kultur vynaložili,
převyšují velmi značně hodnotu
půdy, na níž lesní kultury byly dosavádními
uživateli vypěstovány. Hospodářství
v lesích, jež stanou se majetkem podílníků,
bude upraveno zákonem o hospodářství
lesním vůbec, jehož osnovu předloží
ministerstvo zemědělství.
IV. Vzhledem k zásadě, že nemovitosti, které
byly dosud obecním statkem, mají nadále obcím
býti zachovány jako obecní jmění,
považuje vláda za nutné, aby v zákoně
došlo výrazu, že veškeré užitky
z těchto nemovitostí po zrušení obecního
statku plynouti mají do obecní pokladny,
kamž plynouti budou i pachtovné za role, luka a rašeliniště,
jakož i případné náhrady, jež
by platili dosavádní uživatelé lesů
za převedení pozemků lesních do jich
vlastnictví (§ 5. návrhu).
V. Nová zákonná úprava poměru
obecního statku týká se, jak obecního
statku, v obcích venkovských, tak i obecního
statku v osadách (srv. §§.1. a 8. návrhu).
Naproti tomu nevztahuje se však nová úprava
na poměry obecního statku městského
(srv. § 1. návrhu); důvodem pro vyloučení
obecního statku městského z nové úpravy
jest zejména okolnost, ze obecní statek městský
jest ve většině případů
spravován způsobem, jenž není na újmu
finančním zájmům obcí městských.
Otázku úpravy městského obecního
statku podrobila vláda zevrubnému studiu a předloží
v dohledné době i v tomto směru návrhy
reformní.
VI. V anketě, a také již v návrzích
poslance Pika a soudr. (tisk 80.) v návrhu poslance Dra.
Frankeho a soudr. (tisk 619.), a dále ve zprávě
zemědělského výboru (tisk 553.) bylo
vysloveno přání, aby zakázáno
bylo káceti dříví v obecních
lesích v roce 1919. Vláda uznává
plně, že jest v zájmu řádného
hospodaření v obecních lesích, aby
zákaz tento byl vydán. Leč z důvodů
systematiky zákonů nepovažuje vláda
za účelno, aby zákonný zákaz
kácení dříví v obecních
lesích byl pojat do zákona, jímž mají
býti nově upraveny poměry obecního
statku; sluší zejména uvážiti,
že zmíněný zákaz vztahovati se
má nejen na lesy, jež jsou obecním statkem,
nýbrž i na lesy, které jsou obecním
jměním, vládní návrh zákona
na úpravu poměrů obecního statku týká
se však toliko oněch nemovitostí, jež
jsou obecním statkem. Z těchto důvodů
rozhodla se vláda vypracovati návrh zvláštního
zákona, jímž by pro rok 1910 zakázáno
bylo kácení dříví v obecních
lesích vůbec.
K jednotlivým §§ vládního návrhu
o úpravě poměrů obecního statku
sluší ještě uvésti toto:
V tomto ustanovení má dojíti výrazu
zásada, že nemovitosti, jež dosud tvořily
obecní statek, mají býti nadále ve
vlastnictví obce (osady) jako obecní (osadní)
jmění; majetek tento prohlašuje se ovšem
vzhledem k jeho značné důležitosti pro
obec za kmenové jmění obecní (osadní).
Výjimka z této zásady připuštěna
pouze ohledně lesů, a to potud, že dosavadním
uživatelům přiznává se za určitých
předpokladů práva výkupu (srv. §
4.).
Ustanovení zákona mají se vztahovati jak
na obecní statek v obcích, tak i na obecní
statek v osadách (srv. též § 8.). Ze zamyšlené
úpravy má však býti vyloučen
obecní statek v městech (tak zv. městský
obecní statek) jako kriterion pro otázku,
na které obce a osady má se zákon vztahovati,
stanoví se v zákoně určitý
počet obyvatelů.
Ustanovení odstavce 2. § 2. má býti
vyjádřeno způsobem, jenž vylučuje
veškerou pochybnost, že dnem kdy zákon nabude
účinnosti, zanikají také veškeré
vzájemné povinnosti dosavádních uživatelů
obecního statku, ať již zakládají
se na zákonu, neb na obyčeji neb na usnesení
obecního zastupitelstva.
Shora v přehledu zásad, jež docházejí
výrazu ve vládním návrhu, stala se
již zmínka o tom, že vláda zamýšlí
řešiti otázku poskytnutí náhrady
dosavadním uživatelům rolí, luk, rašelinišť
kompromisem mezi náhledy, jež v tomto směru
byly v anketě uplatňovány. Za tím
účelem, aby nemohly obce odpírati podílníkům
propachtování nemovitostí, jichž tito
dosud jako obecního statku užívali, byla v
paragrafu 4. výslovně stanovena povinnost obce pozemky
propachtovati. Aby však s druhé strany podílníci
nemohli jednání o způsobu užívání
těchto pozemků na úkor obce protahovati,
stanoví se v paragrafu 4. lhůta, vníž
podílníci jsou povinni projeviti vůči
obci svůj úmysl ve příčině
pachtu nemovitostí.
Výše ročního pachtovného stanoví
se přímo v zákoně z toho důvodu,
aby předešlo se sporům o výši pachtovného.
Vzhledem k tomu, že dosavadní způsob užívání
lesů, jež tvoří obecní statek,
jest v jednotlivých obcích různý,
liší se ve vládním návrhu dva
druhy tohoto způsobu užívání.
totiž jedna užívání záležející
v tom, že dosavadní uživatelé užívají
lesa společně a jednak případy, že
každý podílník užívá
toliko určité, ohraničené lesní
parcely. Tento rozdíl dochází výrazu
v návrhu toliko při otázce, komu má
vykoupená nemovitost připadnouti do vlastnictví;
v případech prvé kategorie připadne
nemovitost do spoluvlastnictví všech dosavádních
podílníků resp. v případě,
že by za výkup nežádali všichni podílníci,
do spoluvlastnictví žadatelů - pro toto ustanovení
mluví také okolnost, že jest v zájmu
řádného hospodářství
lesního, aby půda lesní nebyla rozdělována
- v případech druhé kategorie připadne
ovšem nemovitost vykoupená do výhradného
vlastnictví jednotlivého podílníka.
Z důvodů zmíněných ve vysvětlivkách
k § 3. stanoví se také výše náhrady
za vykoupené nemovitosti (trhová cena) přímo
v zákoně. Lhůta, v níž podílníci
mají svůj úmysl ve příčině
výkupu obci oznámiti, stanoví se z důvodů
uvedených ve vysvětlivkách k paragrafu 3.
Ustanovení toto jest důsledkem zásady, že
nemovitosti, jež byly dosud obecním statkem, mají
nadále býti obecním jměním.
O tom zajisté nebude sporu, že zápisy v knihách
pozemkových, zmíněné v paragrafu 6.
stávají se bezúčinnými již
vzhledem k tomu, že nemovitosti, jež dosud byly obecním
statkem buď u po zrušení zvláštních
užívacích práv ve smyslu obecních
zřízení v neobmezeném vlastnictví
obcí.
Jestliže se však v návrhu zápisy tohoto
druhu výslovně prohlašují za bezúčinné,
děje se tak toliko z důvodů opatrnosti, aby
ze zápisů těch nemohly - býti dovozovány
proti obcím soukromoprávní nároky.
V anketě vysloveno bylo také přání,
aby do zákona bylo pojato ustanovení, že mají
býti z pozemkových knih vymazány jako bezúčinné
také zápisy, dle nichž pozemky, jež kdysi
tvořily obecní statek, jsou zapsány do soukromého
vlastnictví jednotlivých užívatelů,
resp. do jich spoluvlastnictví, na základě
nesprávného postupu při zakládání
kněh pozemkových a zejména na základě
výsledků sporů o obecní statek, v
nichž obce zastoupené rustikalisty submittovaly na
žaloby jednotlivými rustikalisty na obce podané,
resp. v nichž následkem (namnoze úmyslného)
nedostavení se zástupců obcí k soudním
rokům vyneseny byly proti obcím rozsudky kontumační.
Vláda uvažujíc o této otázce,
dospěla k názoru, že se nedoporučuje,
aby ustanovení to bylo do návrhu zákona pojato.
Nesluší totiž přehlížeti,
že z tohoto zákonného ustanovení bylo
by nutno s ohledem na zásadu důvěry v knihy
veřejné vyjmouti všechny ony případy,
kdy knihovními vlastníky jsou dnes osoby, které
nabyly nemovitosti bonafide od původních vlastníků,
totiž od osob, jímž do vlastnictví byly
připsány nemovitosti, které kdysi byly obecním
statkem, na základě oněch shora uvedených
"nesprávných" titulů nabývacích.
Po vyloučení těchto případů,
jež by vzhledem k zásadě důvěry
v knihy veřejné bylo zajisté spravedlivo,
týkalo by se zákonné ustanovení v
anketě navrhované pouze případů,
kdy dosud v knihách pozemkový h jsou jako vlastníci
zapsáni "původní vlastníci";
leč i ohledně těchto vlastníků
sluší uvážiti, že jsou v nejčastějších
případech chráněni vydržením,
že tudíž jich právo vlastnické
jest zákonem chráněným nabytým
právem. Kromě toho dlužno uvážiti,
že by toto zákonné ustanovení mohlo
velmi snadno vésti k novým sporům v obci
- a odstraniti možnost sporů o obecní statek
jest také jedním z důvodů pro novou
úpravu tohoto právního institutu.
Ustanovení odstavce 1. má čeliti tomu, aby
práva, jež dle návrhu mají příslušeti
dosavádním uživatelům obecního
statku (právo pachtu dle § 3. a právo výkupu
dle § 4.) nemohli si osobovati ti, kdož sice v den,
kdy zákon nabude účinnosti, fakticky berou
užitky z obecního statku, kdož však nejsou
k tomu dle dosavádní úpravy obecního
statku oprávněni.
Ustanovením odstavce 2. má býti zabráněno
sporům při stanovení pachtovného (§
3.) neb náhrady (§ 4.).
Obecní statek vyskytá se nejen v obcích,
nýbrž i v osadách - jsou tudíž
dle dosavadní zákonné úpravy nemovitosti
tvořící obecní statek buď ve
vlastnictví obcí, neb ve vlastnictví osad.
Aby nebylo nutno v jednotlivých paragrafech návrhu
zákona uváděti vždy vedle obcí
také osady, pojato bylo do návrhu všeobecné
ustanovení § 8., dle něhož ustanovení
zákona jednající o obcích mají
platiti také pro osady.
Vzhledem k naléhavosti věcí žádá
vláda, aby návrh byl projednán s největším
urychlením, a to, pokud možno zároveň
s vládním návrhem zákona, jímž
se zakazuje káceti dříví v obecních
a některých soukromých lesích.
Vládní návrh budiž přikázán
výboru ústavnímu se lhůtou 14denní.