Na základě usnesení Národního
shromáždění se nařizuje:
Nemovitosti, jež jsou v den, kdy tento zákon nabude
účinnosti, obecním statkem ve smyslu předpisů
obecních zřízení, prohlašují
se za kmenové obecní (osadní) jmění,
pokud nemovitosti ty leží v obvodu obcí, které
mají dle posledního úředního
sčítání lidu méně nežli
1500 obyvatelů.
Užívací práva podílníků
k nemovitostem obecního statku zanikají dnem, kdy
zákon nabude účinnosti, bez náhrady
se strany obce, pokud v §§ 3 a 4 není jinak nařízeno.
Současně zanikají veškeré vzájemné
povinnosti, jež postihují podílníky
jako úplata za užívání obecního
statku.
Podílníku, který užívá
nemovitosti obecního statku jako role, louky neb rašeliniště,
jest obec na místě náhrady povinna tutu nemovitost
propachtovati na dobu 12 let, jestliže podílník
nejdéle do jednoho měsíce ode dne, kdy zákon
nabude účinnosti, oznámí obci, že
činí nárok na pacht nemovitosti té
od obce za pachtovné v zákoně stanovené
a že ponese ze svého veškeré daně
a veřejné dávky na nemovitost tu vypadající.
Roční pachtovné za 1 ha činí:
1. při rolích | |
jsou-li zařaděna do I. až III. třídy bonitní | K 100,-- |
jsou-li zařaděna do IV. a vyšší třídy bonitní | K 60,-- |
2. při lukách | |
jsou-li zařaděny do I. až III. třídy bonitní | K 150,-- |
jsou-li zařaděny do IV. a vyšší třídy bonitní | K 100,-- |
3. při rašeliništích | K 100,-- |
Podílníci, kteří společně
užívají lesa, mají právo vykoupiti
sobě od obce vlastnictví k této nemovitosti
za náhradu, žádají-li za to, nejdéle
do jednoho měsíce ode den, kdy zákon nabude
účinnosti, alespoň dvě třetiny
podílníků.
Dojde-li k výkupu, připadne nemovitost do spoluvlastnictví
všech žadatelů podle poměru jich užívacích
práv, s veškerými povinostmi vůči
osobám třetím.
Také každý jednotlivý podílník,
který užívá sám určité
pozemkové parcely lesní, má právo
vykoupiti sobě od obce vlastnictví k této
nemovitosti za náhradu, žádá-li za to
nejdéle do jednoho měsíce ode den, kdy zákon
nabude účinnosti.
Dojde-li k výkupu, připadne nemovitost do výhradného
vlastnictví podílníkova, s veškerými
povinostmi vůči osobám třetím.
Náhrada, kterou jsou podílníci povinni zaplatiti
obci dle ustanovení předchozích odstavců
za postup vlastnictví k nemovitosti činí
za 1 ha K 1000,--.
Převyšuje-li náhrada za postup vlastnictví
k nemovitost částku K 10.000, jest dovoleno zaplatiti
náhradu v ročních lhůtách.
Více nežli deset ročních lhůt
nesmí však obec povoliti.
Nepoužijí-li podílníci ve lhůtě
stanovené v odstavci 1, pokud se týče v odstavci
3, práva výkupu, nemají proti obci žádného
nároku na náhradu za ztrátu užívacích
práv, jež jim k nemovitosti jako k obecnímu
statku dosud příslušela.
Veškeré užitky z nemovitostí, jež
dosud jsou obecním statkem, jakož i pachtovné
z těchto nemovitostí (§ 3.) a náhrada
za výkup nemovitostí (§ 4.) plynou do obecní
pokladny.
Zápisy užívacích nebo požívacích
práv dle ustanovení obecních zřízení
na nemovitostech obecního statku v pozemkových knihách,
prohlašují se za bezúčinné.
Taková práva buďte na návrh obce v pozemkové
knize vymazána.
Pokud v zákoně mluví se o podílnících,
rozumějí se tím osoby, jež v den, kdy
zákon nabude účinnosti, jsou ve smyslu předpisů
obecních zřízení oprávněny
užívati obecního statku, a to buď společně
nebo jednotlivě co do určitých částí.
Pro plošnou výměru nemovitostí jsou
při stanovení výše pachtovného
(§ 3.) a náhrady (§ 4.) směrodatny údaje
evidence katastru daně pozemkové.
Ustanovení tohoto zákona o obcích platí
také o osadách.
Provésti tento zákon ukládá se ministrům
vnitra, zemědělství a spravedlnosti.
V řadě obcí a osad Československé
republiky vyskytá se zvláštní druh obecního
jmění, t. zv. obecní statek. Podstata
obecního statku záleží v tom, že
k nemovitostem, které jsou sice ve vlastnicví obce,
přísluší určité třídě
občanů zvláštní požívací
právo rázu veřejnoprávního.
Poměry obecního statku, zejména také
způsob jeho užívání jsou upraveny
positivními předpisy obecního zřízení
pro Čechy a obecního zřízení
pro Moravu (§§ 70 a 77, dále § 31, č.
1 a 2, § 57, § 68, § 97, č. 1 obecního
zřízení českého, §§
63 a 67, dále § 30 č. 1 a 2, § 54, §
61, § 97, obecního zřízení moravského).
Obecní zřízení pro Slezsko neobsahuje
sice předpisu, jenž odpovídal by svým
obsahem ustanovením §§ 70 a 77 obecního
zřízení českého, pokud se týče
ustanovením §§ 63 a 67 obecního zřízení
moravského, avšak mluví na více místech
(ku př. v § 30 č. 1 a 2, § 54, §
61, § 89) o obecním statku; také ve Slezsku
vyskytají se případy, že zužívání
nemovitostí, jež jsou ve vlastnictví obcí,
jsou některé třídy občanů
vyloučeny. (Srov. Berthold: Die Reform der Gemeindeordnung
und der Gemeindewahlordnung in Schlesien 1911, str. 36 a 37).
Uherský zákon obecní (čl. XXII., 1886).
jenž platí dosud na Slovensku, neobsahuje výslovných
předpisů o poměrech obecního statku.
Na Slovensku vyskytují se však případy,
že nemovitosti, jež dříve náležely
do vlastnictví obcí, jsou nyní ve spoluvlastnictví
t. zv. urbarialistů.
Obecní statek vyskytá se v Čechách
a na Moravě zpravidla v obcích venkovských
(obecní statek rustikální, selský).
Pouze výjimečně setkáváme se
také v některých městech s obecním
statkem (obecní statek městský) na př.
v Čechách v Písku, Prachaticích, Mýtě,
Novém Bydžově, v Poličce, v Horách
Kašperských a. j.
Vladní návrh na vydání zákona
o úpravě poměru obecního statku týká
se toliko obecního statku rustikálního,
nikoliv také obecního statku městského.
Vzhledem k tomu vztahuje se také tato důvodová
zpráva výhradně k obecnímu statku
rustikálnímu; pokud tedy v důvodové
zprávě mluví se o obecním statku sluší
tím vyrozumívati toliko obecní statek rustikální,
selský.
V následujícím dlužno stručně
přihlédnouti k historickému vývoji
obecního statku, dále k nedostatkům nynější
zákonné jeho úpravy a konečně
k snahám po reformě dosavadní úpravy.
Z literatury o obecním statku sluší
uvésti zejména:
Fiedler: O obecním statku 1899.
Pražák: Rakouské právo ústavní 1900, I. díl, str. 365 a násl.
Spiegel: Zur Frage der legislativen Regelung des Gemeindegutes 1912, ve sbírce Arbeiten der Deutschen Sektion des Landeskulturrates für das Königreich Böhmen, sešit XV.
Říha: O statku obecním 1914 (v knihovně
Poradního sboru českých okresů, svazek
7).
Obecní statek jest zbytkem staré původní
organisace agrární, vyvinul se historicky z t. zv.
občin.
V dobách totiž, kdy staré kollektivistické
rodové (dědinné) vlastnictví k půdě
přetvořilo se ve vlastnictví individuelní,
zbyla v osadách půda, která nepřešla
do soukromého (individuelního) vlastnictví
jednotlivců (osadníků, sedláků),
nýbrž zůstala ve vlastnictví osad (dědin).
Tato půda, zpravidla lesy a pastviny nazývána
byla občinou obcí a byla toliko v užívání
jednotlivých osadníků, nikoliv v jich soukromém
vlastnictví.
Občiny přečkaly středověk a
přešly i do novověku, nezaniknuvše ani
v období patrimoniálního zřízení,
tedy v době, kdy lid venkovský byl v tuhém
poddanském svazku k pozemkovým vrchnostem. I v této
době zůstaly občiny majetkem obcí,
totiž obcí rustikálních, jež byly
vlastně agrárním společenstvem t.
zv. rustikalistů, t. j. majitelů selských
usedlostí. Rustikalisté byli výhradnými
užívateli občin, kteří ovšem
byl i také povinni přispívati na břemena
obecní; ostatní obyvatelé rustikálních
obcí, kteří nebyli majiteli selských
usedlostí, neměli práva užívati
občin, ale je také povinnost hraditi břemena
obecní.
Význačným mezníkem v historickém
vývoji občin jest rok 1848, kdy se zrušením
svazku poddanského odstraněno bylo zřízení
patrimoniální a kdy správa veřejná
vůbec postavena byla na zcela nový základ.
V nové organisaci veřejné správy zaujímají
velmi významné místo obce, totiž obce
politické jež zavedeny byly prozatímním
obecním zřízením ze dne 17. března
1849, č. 170 ř. z.
Dosavadní obce rustikální, v nichž t.
zv. rustikalisté mělo privilegované postavení,
byly přeměněny nyní v obce politické,
jež spočívají na zásadě
rovnosti všech občanů co do práv a povinností
v obci.
Změna, jež provedena v organisaci obecní vyžadovala
nutně, aby upraveny byly také poměry mezi
dřívější rustikální
obcí a mezi nově zřízenou obcí
politickou k těmto poměrům, jichž úprava
byla právě v době, kdy provedena tak pronikavá
změna v organisaci veřejné správy,
na výsost žádoucí, náležely
ovšem také poměry obecního statku. Leč
právě tyto poměry nedošly v prozatímním
obecním zřízení úpravy, jíž
by si bylo vzhledem k důležitosti poměrů
těch přáti. Zejména sluší
litovati, že v prozatímním obecním zřízení
nebyla rozřešena otázka, kdo jest po přeměně
obce rustikální v obec politickou vlastníkem
občin.
Vzhledem k naprosto neurčitému ustanovení
§ 26. prozatímního obecního zřízení,
dle něhož "v soukromých právech
a povinnostech vůbec a zvláště v právech
používání buď jednotlivých
tříd občanů, buď některých
údů obce, tímto ničehož se nemění",
vzešly namnoze v praxi pochybnosti o tom, zda-li občiny,
jež až dosud považovaly se za majetek obcí
rustikálních, staly se po utvoření
obcí politických bez dalšího majetkem
těchto. Pochybnosti ty a zejména také zmínka
o soukromých právech požívacích
obsazena v § 26. prozatímního obecního
zřízení vedly k tomu, že v řadě
obcí vznikly velmi tuhé a houževnaté
boje o účastenství na užívání
občin a to mezi někdejšími rustikalisty
a jinými obyvateli (údy) nových politických
obcí. Boje ty měly v zápětí
důsledky velmi neblahé pro majetek řady obcí,
neboť rustikalisté začasté zvítězili
ve sporech, jež proti obci vyvolali - namnoze uměle
- za účelem uznání vlastnického
práva k občinám, a tak domohli se v řadě
obcí toho, že pozemky, jež dosud tvořily
občiny přešly do soukromého vlastnictví
jednotlivých rustikalistů neb do jich spoluvlastnictví.
Právní poměry občin došly - ovšem
velmi nejasné a nedostatečné úpravy
zákonné teprve v obecních zřízeních
z roku 1864. Příslušná ustanovení
obecních zřízení (na př. §§
70 a 77 českého obecního zřízení
a §§ 63. a 70. moravského obecního zřízení)
užívají k označení někdejších
občin výrazu "obecní statek",
jenž byl převzat z občanského zákonníka
(§ 288.).
Úprava poměrů obecního statku provedená
předpisy §§ 70. a 77. obecního zřízení
pro Čechy a §§ 63 a 70 obecního zřízení
pro Moravu, vychází z toho, že nemovitosti,
jež tvoří obecní statek, náležejí
právem vlastnickým obci. Užitky obecního
statku náležejí dle této, dosud platné
úpravy, v prvé řadě určité
třídě členů obce, k cíli
uhražování hospodářských
potřeb domů a statků, a to v té míře
a způsobě, jak bylo dosud, t. j. v době,
kdy zřízení obecní vstoupilo v platnost,
v dotyčné obci (osadě) platným a nepopíraným
obyčejem, po případě jak to obecní
zastupitelstvo v nedostatku obyčeje takového usnesením
svým ustanovilo teprve v druhé řadě,
t. j. po uspokojení všech oprávněných
nároků, slouží užitky z obecního
statku potřebám obecním. (Srv. Říha:
O statku obecním, str. 49.)
Užívatelé obecního statku jsou buď
na základě zákona neb obyčeje neb
v základě usnesení obecního zastupitelstva
velmi často zavázáni k určitým
protipovinnostem vůči obci; protipovinnosti záležejí
zejména v uhražování jistých
obecních vydání, pokud se týče
ve vykonávání jistých služeb
pro obec in natura; tak na př. obstarávají
starousedlí v mnohých obcích ruční
práce pro obec, dodávají přípřeže,
povozy pro potřeby obecní, považují
za svou povinnost dovážeti kněze ku cvičením,
dovážeti mrtvoly chudých bezplatně na
hřbitov, spravují neb vydržují dokonce
všechny obecní cesty, prohazují v zimě
sníh na cestách, udržují obecní
domek v dobrém stavu, vydržují zvoníka,
vyživují chudé, atd., v některých
obcích platí přirážky, přesahují-li
tyto určitou hranici (ku př. 10 procent), jinde
uhražují veškerý schodek obecního
hospodářství, zase jinde rozvrhují
všechna obecní břemena jenom mezi sebe a to
dokonce dle zvláštního měřítka
(ku př. dle počtu dobytka), v jednom okresu lze
shledati, že ještě nyní neplatí
žádné přirážky, třeba
platili daň, ti domkáři, kteří
nepasou svůj dobytek na obecních pastvinách."
(Zpráva zemského výboru českého
z r. 1888, tisk IV., str. 12).
Z nynější zákonné úpravy
poměrů obecního statku jest zřejmo,
že v ustanoveních obecního zřízení
"zjednána byla platnost veřejnohospodářské
povaze obecního statku, která odpovídá
historické povaze této instituce. Hospodářský
účel obecního statku zachován jest
v tom, že mají oprávnění občané
právo bráti z obecního statku užitky
dle potřeby domu a statku svého, veřejný
účel obecního statku vysloven jest v ustanovení,
že užitky zbývající náležejí
obecní pokladně a že s užíváním
obecního statku spojeny jsou jisté povinnosti."
(Uvedená zpráva zemského výboru českého.
str. 15).
Dosud platná úprava poměrů obecního
statku jest v nejednom směru nedokonalá.
Zákonná ustanovení obecního zřízení
upravujících poměry obecního statku
jsou namnoze zastaralá, nejasná a kusá praxe
při jich výkladu naráží na řadu
sporných otázek; praxi působí také
velmi značné potíže zjišťování
obyčeje, jenž platil v době, kdy obecní
zřízení vstoupila v platnost, tedy v době
před r. 1854.
Nynější správa obecního statku
budí zdání, že se v obcích
fakticky tvoří určitá třída
privilegovaných občanů (starousedlíků)
což vede k velmi častým sporům mezi
starousedlíky a ostatními obyvately v obcích
o užívání obecního statku, spory
ty - namnoze velmi nákladné - v nejednom případě
způsobily, že obce byly připraveny o svůj
majetek, zejména když podařilo se starousedlíkům,
že dosáhli pro sebe uznání vlastnického
práva k někdejším občinám.
Leč také po stránce hospodářské
má nynější úprava obecního
statku podstatné vady; úprava nynější
zejména znemožňuje jakékoliv intensivní
hospodaření na obecním statku, překáží
změně kultury obecního statku, ježto
změna kultury pozemků obecního statku má
v zápětí ztrátu požívacích
práv, a svádí namnoze k tomu, že dosavádní
užívatelé, hledíce z obecního
statku co možná nejvíce vytěžiti,
hospodaří na obecním statku plenivě;
nynější úprava způsobuje dále,
že majitelé oprávněných usedlostí
nemohou fakticky volně disponovati pozemky, jež původně
náležely k usedlosti, ježto ztenčení
míry pozemků těch má v zápětí
ztrátu práv užívacích. (Říha
na uv. místě str. 29 až 32.) Vady, jimiž
trpí nynější úprava poměrů
obecního statku, byly důvodem k tomu, že již
záhy po vydání obecního zřízení
byla pociťována potřeba důkladné
a brzké reformy dosavádní úpravy.
Ze snah reformních sluší se zmíniti
zejména o osnově zákona na úpravu
poměrů obecního statku v Čechách,
kterou předložil sněmu českému
zemský výbor český v r. 1888
(tisk IV). Pečlivá a důkladná zpráva
zemského výboru k této osnově připojená
vystihuje velmi podrobně vady, nynější
úpravy institutu obecního statku, a dokládá
svá tvrzení obšírným materiálem
statistickým.
Zemský výbor český líčí
žalostný stav, v němž nacházel
se již tehdá (před r. 1888) ve většině
obcí obecní statek, a shledává příčinu
tohoto stavu také v tom, že správa obecního
statku není všude v rukou orgánů obecních,
nýbrž často v rukou rustikalistů, dále
v tom, že dělení statku obecního mezi
podílníky nenalézá překážek,
a konečně v tom, že, rozhodnutí a opatření
úřadů samosprávných nemohou
býti těmito úřady exekvována
a že politické úřady jen pomalu propůjčují
úřadům samosprávným své
pomoci, aby jich rozhodnutí a opatření byla
provedena" (str. 20. uvedené zprávy). Ve zprávě
zemského výboru českého se uvádí
(str. 21. a 128.), že obecní statek v Čechách
utrpěl velmi značných ztrát také
tím, ze byla k němu knihovně zjištěna
práva soukromá - jednak na základě
výsledku četných sporů, v nichž
rustikalisté zvítězili proti obcím,
na mnoze pouze následkem lehkovážného
submittování na žaloby, rustikalisty podané,
jednak při zakládání knih pozemkových.
Ve zprávě své dochází zemský
výbor český k závěru, že
při nynější formě, v jaké
se užívá obecního statku "mizí
vědomí o právech obce k obecnímu statku
čím dále tím rychleji v myslích
občanstva a v opačném poměru vystupují
práva rustikalistů čím dále
tím ostřeji, tak že poznenáhla přejde
obecní statek sám sebou do vlastnictví rustikalistů,
aniž by bylo lze přechod ten pozorovati. Dosavadní
vývoj obecního statku poskytuje příklady
tohoto procesu. I dělení obecního statku
bude čím dále tím více pokračovati,
neboť každý úřad, kterému
jest se zabývati těmito poměry, musí
dospěti k přesvědčení, že
jasnému právnímu poměru, jaký
nastane po rozdělení obecního statku mezi
rustikalisty, sluší dáti přednost před
nynějšími, následkem neurčitosti
zákona mlhavými poměry v příčině
tohoto statku vládnoucími." (str. 34. uvedené
zprávy).