Pokud se týká silnic ve Slezsku ukázalo se, že v této zemi nebylo vůbec systematické silniční stavební akce proti nezaměstnanosti po smyslu zprávy Technického výboru Národního shromáždění, to jest jako v Čechách a na Moravě, nýbrž že nedokončené práce silniční, ve Slezsku se vyskytující, jsou akcemi ojedinělými, podnikanými zájemníky beze státní pomoci a to ani ne tak vzhledem na nezaměstnanost, jako na místní nutnou potřebu. Dnešní doba se svou i ve Slezsku se jevící nezaměstnaností propůjčuje ovšem i těmto nedokončeným silničním akcím týž charakter, který mají řečené podobné práce v Čechách a na Moravě a jest tedy slušno, aby pamatováno bylo na ně při sestavení žádaného dodatku k zákonu.

Zda-li na Slovensku rozestavěny a nedokončeny byly silnice odpovídající zásadám vytčeným ve zprávě Technického výboru k zákonu z 13. III. 1919, sb. z. č. r. čís. 156 nebylo možno zjistiti, jelikož území toto náleželo dříve do oboru cizí veřejné správy, odchylné od oné pro Čechy, Moravu a Slezsko. Stav nezaměstnanosti, panující podle nynějších úředních zpráv na Slovensku (60.000 osob odcházejících v dřívějších dobách každoročně na saisoní práci do mimoslovenských krajův Uher, dnes jím nepřístupných), jakož i z valné části prabídný stav tamních silnic, jak státních tak i župních, opravňuje k tomu, aby pamatováno bylo při sestavení dodatku k zákonu rovnou měrou na všechny díly, z nichž stát jest dnešní dobou složen, tedy i na Slovensko.

Z řečeného plyne, že mělo-li býti vyhověno požadavku Národního shromáždění, aby do dodatku k zákonu z 13. III. 1919 pojaty byly také projekty rozestavěných silnic ve Slezsku a na Slovensku, nemohl býti výběr těchto staveb zvolen jedině podle zásady vyslovené Technickým výborem Národního shromáždění, nýbrž že musilo býti hleděno k tomu, aby pro tyto dvě oblasti československé republiky sestaveny a k státní podpoře navrženy byly ony silniční stavby, které jsou již řadu let naléhavě nutny, jichž provedení resp. skončení v nejbližší době leží obzvláště při dnešních změněných poměrech veřejného života v celostátním zájmu a jimiž zároveň přispěje se ke zmírnění panující dosud nezaměstnanosti.

Výše nákladu na jednotlivé dostavby odpovídá při silnicích v Čechách na Moravě a ve Slezsku pravděpodobné potřebě v roce 1919.

Náklady potřebné pro silnice na Slovensku udány jsou povšechně a částečně a jsou vlastně pouze prvními nejnutnějšími investicemi, jelikož přítomný stav státní správy na Slovensku nedovolil dosud sebrati přesná a úplná data o stavu silniční sítě, čímž znemožněno také podati celkovou zprávu o potřebách na jednotlivých silnicích v zabraných stolicích.

V podrobnostech jeví se výsledek šetření takto: a) Přesunutí položky o dostavbě silnic okresních v moravském Krasu z tabulky čís. 1. zákona (Přehled okresních nouzových staveb v Čechách) do tabulky číslo 2. (Přehled nouzových staveb na státních silnicích v Čechách), provedené z usnesení Národního shromáždění (viz těsnopiseckou zprávu o 36. schůzi, strana 999 a 1002) vyžaduje, aby provedeny byly příslušné změny také i v §§ 1. a 6. řečeného zákona, i pokud se týče celkových nákladů na tyto dva druhy staveb silničních.

Správná celková suma potřebných nákladů pro stavby, uvedené v přehledu čís. 2., činí (při pateronásobném zvětšení rozpočtu, viz zprávu Technického výboru tisk 520. str. 1. a 2.) K 3,029.156 x 5 = 15,145.780 K a přesahuje tudíž onu, v § 6. zákona povolenou úhrnnou částku 15. mil. K o obnos 145.780 K. Zároveň s tímto zvětšením úhrnné částky státního nákladu v § 6. zákona snižuje se naopak zase krajní částka státních podpor v sumě 22.2 mil. K, povolená v § 1. zákona pro dostavbu okresních silnic podle přehledu číslo 1. i dle výkazu číslo 1a, za týchž podmínek, jako dříve, na 5,741.454 K + 1,374.668 K = 7,116.122 K x 5 x 3/5 = 21,348.366 K, tudíž o 851.634 K.

b) Přehled, uvedený jako tabulka číslo 1. zákona z 13. března 1919, týkající se dostavby silnic okresních v Čechách nutno opravit, a to potud, že odpadnou uvedené tam silniční trati, již dohotovené, a nahradí se traťmi taktéž rozestavěných a dřívější vládou subvencovaných, ale nedopatřením do přehledu nepojatých okresních silnic v Čechách.

Tyto vynechávané silniční trati označeny jsou (z přehledu číslo 1.) čísly položek 2, 4, 25, 26, 29, 31, 44, 45, 57, 64, 66, 69, 125 a 129, (tato jako totožná se silniční položkou číslo 26, ale s udaným jiným nákladem), celkem 14 silničních tratí o udaném potřebném nákladu na zbývající práce podle původních rozpočtů v částce celkem 98.000 K. Odpovídající tomu zmenšení povolené státní subvence činí podle § 2. zákona při předpokládaném dnešním pateronásobném zvětšení cen, udaných v původních rozpočtech celkem 98.000 K x 5 x 3/5 t. j. až 294.000 K.

Na místě těchto položek náležející položky nedokončených a v zákonech opominutých tratí okresních silnic v Čechách uvedeny jsou jako dodatek ku přehledu č. 1. zákona v přiložené tabulce ad 1. Jest to celkem 28 tratí, pro které náklad na zbývající práce činí podle rozpočtu z roku 1919: 660.700 K a příslušející k tomu zvýšení povolení státní subvence podle ustanoveného v § 2. zákona z 13. III. 1919 klíče vyžaduje částky až do 396.420 K.

c) Výkaz uvedený v zákoně v tabulce číslo 1a), týkající se staveb okresních silnic a mostů na Moravě, doplňuje se dalším výkazem vynechaných dosud staveb okresních silnic, které byly začaty, a které nutno dokončiti, jak sestaveno podrobně v přiložené tabulce ad číslo 1a.

Jsou to celkem 74 trati, pro něž bude potřeba podle dnešních cen 9,324.100 K. Státní příspěvek podává se částkou 3/5 z této sumy, tedy až do celkové výše 5,594.460 K a nutno jest zabezpečiti jej v dodatku ke schválenému již zákonu.

d) Nově se přidává výkaz o rozestavěných nestátních silnicích nouzových ve Slezsku, pod tabulkou číslo 1b. Na tyto silniční stavby rozpočten jest potřebný stavební náklad částkou 1,540.000 K. Připadající na ně státní podpora v částce 3/5 potřebného nákladu bude činit až 924.000 K a nutno ji rovněž cele zabezpečiti v zákonném dodatku.

e) Taktéž nově se přidává přehled potřebných staveb na župních silnicích na Slovensku pod tabulkou číslo 1c. Na odhadnutý náklad částkou 3,951.400 K přísluší státní příspěvek podle klíče, stanoveného pro nestátní silnice v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v částce 3/5 z 3,951.400 K t. j. až do 2,370.840 K. Příspěvek tento musí býti nově povolen.

f) Výkaz uvedený v tabulce č. 2. zákona z 13. III. 1919 týkající se staveb státních silnic v Čechách, do kterého byla již z usnesení Národního shromáždění vsunuta stavba silnic v Moravském Krasu, jako stavba státní, doplňuje se dodatkem v přiložené tabulce číslo 2., obsahujícím 7 dalších státních silničních na Moravě staveb, vyžadujících nákladu celkového 1,018.500 korun.

Náklad tento, připadající cele tíži státu, není v zákoně ze dne 13. III. 1919 hrazen a je proto potřeba, aby byl nově zabezpečen i s uvedeným pod a) překročením, povstalým přesunutím nákladu na dostavbu Krasských silnic, mezi silnicemi státními v udané částce 145.780 K.

g) Konečně se ještě nově přidává jako příloha 2c přehled nových staveb na státních silnicích a mostech na Slovensku, navržených ku provedení v roce 1919, pro něž dožadovaná částka činí podle přiložené tabulky 2c i s opatřením potřebných silničních válců 2,906.065 K.

Částku tuto, připadající rovněž cele k tíži státu, nutno taktéž nově zabezpečiti v dodatku k zákonu z 13. III. 1919.

Celkové částky, které dodatkem k sumám obsaženým v zákoně z 13./III. 1919, nutno povoliti ze státních peněz, aby zabezpečeny byly práce na silnicích státních i okresních, nebo župních, uvedené v předchozích seznamech, činí podle právě uvedených údajů:

A) na silnice nestátní:

a) v Čechách po odečtení částky vzniklé přesunutím položky Krasských silnic ze seznamu silnic okresních per 851.634 K a částky podávající se z vynechaných dohotovených již silnic per 294.000 K, to jest po odečtení 1,145.634 K od částky, dodatečně požadované dodatkem k zákonu a skládající se z nákladů:

b) v Čechách podle příl. ad. č. 1. 396.420 K
c) na Moravě podle příl. č. 1a 5.594.460 K
d) ve Slezsku podle příl. č. 1b 924.000 K
e) na Slovensku podle příl. č. 1c 2,370.840 K
celkem
9,285.720 K
to jest 9,285.720 K - 1,145.634 K,8,140.086 K

B) na silnice státní:

Náklad vzniklý přesunutím Krasských silnic 145.780 K
f) na Moravě podle příl. č. 2a 1,018.500 K
g) na Slovensku podle příl. č. 2c 2,746.065 K
celkem
3,910.345 K

Obě tyto celkové částky vřaďují se do příslušných odstavců navrhované zákonné osnovy, a to částka 8,140.086 K na nestátní (okresní) silnici do § 1. a suma 3,910.345 K na státní silnice do § 6. předkládaného dodatku k zákonu z 13./III. 1919. Úhrnná potřeba státní podpory činí 27,050.431 K.

Návrh k dodatku zákona přizpůsoben jest jinak úplně kostře zákona z 13./III. 1919.

Jednotlivé jeho odstavce podávají látky k bližším poznámkám a vysvětlivkám jen, pokud se týká pozměněné stilisace § 2., kde vynechává se označení zbývajícího nákladu 2/5, a to proto, aby vyvarováno bylo nedorozumění o tom, kdo má uhraditi zbytek potřebného nákladu, nedosahuje-li státem povolená subvence celé třípětinové výše potřebného nákladu. Doplňky k §§ 3. a 5. zasunuty byly proto, aby zjednána byla jednotnost v nazírání správních úřadů, povolaných ku provádění zákonných ustanovení.

Návrh zákona budiž přikázán technickému výboru Národního shromáždění, aby jej projednal.

V Praze dne 29. dubna 1919.

Ministr veřejných prací:
F. Staněk v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP