Pokud se týká silnic ve Slezsku ukázalo se,
že v této zemi nebylo vůbec systematické
silniční stavební akce proti nezaměstnanosti
po smyslu zprávy Technického výboru Národního
shromáždění, to jest jako v Čechách
a na Moravě, nýbrž že nedokončené
práce silniční, ve Slezsku se vyskytující,
jsou akcemi ojedinělými, podnikanými zájemníky
beze státní pomoci a to ani ne tak vzhledem na nezaměstnanost,
jako na místní nutnou potřebu. Dnešní
doba se svou i ve Slezsku se jevící nezaměstnaností
propůjčuje ovšem i těmto nedokončeným
silničním akcím týž charakter,
který mají řečené podobné
práce v Čechách a na Moravě a jest
tedy slušno, aby pamatováno bylo na ně při
sestavení žádaného dodatku k zákonu.
Zda-li na Slovensku rozestavěny a nedokončeny byly
silnice odpovídající zásadám
vytčeným ve zprávě Technického
výboru k zákonu z 13. III. 1919, sb. z. č.
r. čís. 156 nebylo možno zjistiti, jelikož
území toto náleželo dříve
do oboru cizí veřejné správy, odchylné
od oné pro Čechy, Moravu a Slezsko. Stav nezaměstnanosti,
panující podle nynějších úředních
zpráv na Slovensku (60.000 osob odcházejících
v dřívějších dobách každoročně
na saisoní práci do mimoslovenských krajův
Uher, dnes jím nepřístupných), jakož
i z valné části prabídný stav
tamních silnic, jak státních tak i župních,
opravňuje k tomu, aby pamatováno bylo při
sestavení dodatku k zákonu rovnou měrou na
všechny díly, z nichž stát jest dnešní
dobou složen, tedy i na Slovensko.
Z řečeného plyne, že mělo-li
býti vyhověno požadavku Národního
shromáždění, aby do dodatku k zákonu
z 13. III. 1919 pojaty byly také projekty rozestavěných
silnic ve Slezsku a na Slovensku, nemohl býti výběr
těchto staveb zvolen jedině podle zásady
vyslovené Technickým výborem Národního
shromáždění, nýbrž že
musilo býti hleděno k tomu, aby pro tyto dvě
oblasti československé republiky sestaveny a k státní
podpoře navrženy byly ony silniční stavby,
které jsou již řadu let naléhavě
nutny, jichž provedení resp. skončení
v nejbližší době leží obzvláště
při dnešních změněných
poměrech veřejného života v celostátním
zájmu a jimiž zároveň přispěje
se ke zmírnění panující dosud
nezaměstnanosti.
Výše nákladu na jednotlivé dostavby
odpovídá při silnicích v Čechách
na Moravě a ve Slezsku pravděpodobné potřebě
v roce 1919.
Náklady potřebné pro silnice na Slovensku
udány jsou povšechně a částečně
a jsou vlastně pouze prvními nejnutnějšími
investicemi, jelikož přítomný stav státní
správy na Slovensku nedovolil dosud sebrati přesná
a úplná data o stavu silniční sítě,
čímž znemožněno také podati
celkovou zprávu o potřebách na jednotlivých
silnicích v zabraných stolicích.
V podrobnostech jeví se výsledek šetření
takto: a) Přesunutí položky o dostavbě
silnic okresních v moravském Krasu z tabulky čís.
1. zákona (Přehled okresních nouzových
staveb v Čechách) do tabulky číslo
2. (Přehled nouzových staveb na státních
silnicích v Čechách), provedené z
usnesení Národního shromáždění
(viz těsnopiseckou zprávu o 36. schůzi, strana
999 a 1002) vyžaduje, aby provedeny byly příslušné
změny také i v §§ 1. a 6. řečeného
zákona, i pokud se týče celkových
nákladů na tyto dva druhy staveb silničních.
Správná celková suma potřebných
nákladů pro stavby, uvedené v přehledu
čís. 2., činí (při pateronásobném
zvětšení rozpočtu, viz zprávu
Technického výboru tisk 520. str. 1. a 2.) K 3,029.156
x 5 = 15,145.780 K a přesahuje tudíž onu, v
§ 6. zákona povolenou úhrnnou částku
15. mil. K o obnos 145.780 K. Zároveň s tímto
zvětšením úhrnné částky
státního nákladu v § 6. zákona
snižuje se naopak zase krajní částka
státních podpor v sumě 22.2 mil. K, povolená
v § 1. zákona pro dostavbu okresních silnic
podle přehledu číslo 1. i dle výkazu
číslo 1a, za týchž podmínek,
jako dříve, na 5,741.454 K + 1,374.668 K = 7,116.122
K x 5 x 3/5 = 21,348.366 K, tudíž o 851.634 K.
b) Přehled, uvedený jako tabulka číslo
1. zákona z 13. března 1919, týkající
se dostavby silnic okresních v Čechách nutno
opravit, a to potud, že odpadnou uvedené tam silniční
trati, již dohotovené, a nahradí se traťmi
taktéž rozestavěných a dřívější
vládou subvencovaných, ale nedopatřením
do přehledu nepojatých okresních silnic v
Čechách.
Tyto vynechávané silniční trati označeny
jsou (z přehledu číslo 1.) čísly
položek 2, 4, 25, 26, 29, 31, 44, 45, 57, 64, 66, 69, 125
a 129, (tato jako totožná se silniční
položkou číslo 26, ale s udaným jiným
nákladem), celkem 14 silničních tratí
o udaném potřebném nákladu na zbývající
práce podle původních rozpočtů
v částce celkem 98.000 K. Odpovídající
tomu zmenšení povolené státní
subvence činí podle § 2. zákona při
předpokládaném dnešním pateronásobném
zvětšení cen, udaných v původních
rozpočtech celkem 98.000 K x 5 x 3/5 t. j. až 294.000
K.
Na místě těchto položek náležející
položky nedokončených a v zákonech opominutých
tratí okresních silnic v Čechách uvedeny
jsou jako dodatek ku přehledu č. 1. zákona
v přiložené tabulce ad 1. Jest to celkem
28 tratí, pro které náklad na zbývající
práce činí podle rozpočtu z roku 1919:
660.700 K a příslušející k tomu
zvýšení povolení státní
subvence podle ustanoveného v § 2. zákona z
13. III. 1919 klíče vyžaduje částky
až do 396.420 K.
c) Výkaz uvedený v zákoně v tabulce
číslo 1a), týkající se staveb
okresních silnic a mostů na Moravě, doplňuje
se dalším výkazem vynechaných dosud
staveb okresních silnic, které byly začaty,
a které nutno dokončiti, jak sestaveno podrobně
v přiložené tabulce ad číslo
1a.
Jsou to celkem 74 trati, pro něž bude potřeba
podle dnešních cen 9,324.100 K. Státní
příspěvek podává se částkou
3/5 z této sumy, tedy až do celkové výše
5,594.460 K a nutno jest zabezpečiti jej v dodatku ke schválenému
již zákonu.
d) Nově se přidává výkaz o
rozestavěných nestátních silnicích
nouzových ve Slezsku, pod tabulkou číslo
1b. Na tyto silniční stavby rozpočten jest
potřebný stavební náklad částkou
1,540.000 K. Připadající na ně státní
podpora v částce 3/5 potřebného nákladu
bude činit až 924.000 K a nutno ji rovněž
cele zabezpečiti v zákonném dodatku.
e) Taktéž nově se přidává
přehled potřebných staveb na župních
silnicích na Slovensku pod tabulkou číslo
1c. Na odhadnutý náklad částkou 3,951.400
K přísluší státní příspěvek
podle klíče, stanoveného pro nestátní
silnice v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
v částce 3/5 z 3,951.400 K t. j. až do 2,370.840
K. Příspěvek tento musí býti
nově povolen.
f) Výkaz uvedený v tabulce č. 2. zákona
z 13. III. 1919 týkající se staveb státních
silnic v Čechách, do kterého byla již
z usnesení Národního shromáždění
vsunuta stavba silnic v Moravském Krasu, jako stavba státní,
doplňuje se dodatkem v přiložené tabulce
číslo 2., obsahujícím 7 dalších
státních silničních na Moravě
staveb, vyžadujících nákladu celkového
1,018.500 korun.
Náklad tento, připadající cele tíži
státu, není v zákoně ze dne 13. III.
1919 hrazen a je proto potřeba, aby byl nově zabezpečen
i s uvedeným pod a) překročením, povstalým
přesunutím nákladu na dostavbu Krasských
silnic, mezi silnicemi státními v udané částce
145.780 K.
g) Konečně se ještě nově přidává
jako příloha 2c přehled nových staveb
na státních silnicích a mostech na Slovensku,
navržených ku provedení v roce 1919, pro něž
dožadovaná částka činí
podle přiložené tabulky 2c i s opatřením
potřebných silničních válců
2,906.065 K.
Částku tuto, připadající rovněž
cele k tíži státu, nutno taktéž
nově zabezpečiti v dodatku k zákonu z 13.
III. 1919.
Celkové částky, které dodatkem k sumám
obsaženým v zákoně z 13./III. 1919,
nutno povoliti ze státních peněz, aby zabezpečeny
byly práce na silnicích státních i
okresních, nebo župních, uvedené v předchozích
seznamech, činí podle právě uvedených
údajů:
A) na silnice nestátní:
a) v Čechách po odečtení částky
vzniklé přesunutím položky Krasských
silnic ze seznamu silnic okresních per 851.634 K a částky
podávající se z vynechaných dohotovených
již silnic per 294.000 K, to jest po odečtení
1,145.634 K od částky, dodatečně požadované
dodatkem k zákonu a skládající se
z nákladů:
b) v Čechách podle příl. ad. č. 1. | 396.420 K |
c) na Moravě podle příl. č. 1a | 5.594.460 K |
d) ve Slezsku podle příl. č. 1b | 924.000 K |
e) na Slovensku podle příl. č. 1c | 2,370.840 K |
9,285.720 K | |
to jest 9,285.720 K - 1,145.634 K, | 8,140.086 K |
B) na silnice státní:
Náklad vzniklý přesunutím Krasských silnic | 145.780 K |
f) na Moravě podle příl. č. 2a | 1,018.500 K |
g) na Slovensku podle příl. č. 2c | 2,746.065 K |
3,910.345 K |
Obě tyto celkové částky vřaďují
se do příslušných odstavců navrhované
zákonné osnovy, a to částka 8,140.086
K na nestátní (okresní) silnici do §
1. a suma 3,910.345 K na státní silnice do §
6. předkládaného dodatku k zákonu
z 13./III. 1919. Úhrnná potřeba státní
podpory činí 27,050.431 K.
Návrh k dodatku zákona přizpůsoben
jest jinak úplně kostře zákona z 13./III.
1919.
Jednotlivé jeho odstavce podávají látky
k bližším poznámkám a vysvětlivkám
jen, pokud se týká pozměněné
stilisace § 2., kde vynechává se označení
zbývajícího nákladu 2/5, a to proto,
aby vyvarováno bylo nedorozumění o tom, kdo
má uhraditi zbytek potřebného nákladu,
nedosahuje-li státem povolená subvence celé
třípětinové výše potřebného
nákladu. Doplňky k §§ 3. a 5. zasunuty
byly proto, aby zjednána byla jednotnost v nazírání
správních úřadů, povolaných
ku provádění zákonných ustanovení.
Návrh zákona budiž přikázán
technickému výboru Národního
shromáždění, aby jej projednal.
V Praze dne 29. dubna 1919.
Ministr veřejných prací: F. Staněk v. r. |