Podle usnesení Národního shromáždění
nařizuje se dodatkem k zákonu ze dne 13. března
1919 (sbírka zákonů a nařízení
číslo 156) toto:
Aby ukončeny byly práce na oněch nouzových
stavbách nestátních silnic v Čechách,
na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku, na které nebylo
pamatováno v seznamech č. 1. a 1. a) zákona
ze dne 13. března 1919 čs. 156. sb. z. a n. a které
uvedeny jsou v seznamech přiložených tomuto
zákonu ad 1), ad 1 a) 1 b), 1 c), povoluje se potřebná
další částka až do krajní
výše per 8,140.100 korun.
Na jednotlivé stavby může býti poskytnuta
z částky v § 1. uvedené podpora státní
až do 3/5 skutečného nákladu, aby bylo
dokončeno, čeho jest potřebí, když
se stavebník zaváže, že uhradí
ze svého celý náklad zbývající
z potřebné stavební částky
po odečtení povolené stavební subvence
státní a beze zbytečných průtahů
přikročí k pokračování
ve stavbě po smyslu § 3. zákona z 13. III.
1919 sb. z. a n. číslo 156.
Stavby musí býti svěřeny vedení
oprávněného podnikatele pro inženýrské
práce a stavebník jest povinen učinit o tom
oznámení hned po zahájení prací
zemské vládě politické, která
zároveň jest zmocněna, aby vykonávala
odborný dohled na prováděné práce
v každém jednotlivém případu
buď státním anebo zemským technikem.
Ustanovení uvedené v § 4. zákona z 13.
III. 1919 sb. z. a n., číslo 156., zůstává
v účinnosti také pro stavby obsažené
v tomto zákoně.
Státní podpora vyplácí se postupem
stavby příslušným politickým
úřadem zemským podle výkazův
o postupu prací podávaných stavebníkem
a potvrzených dohlédajícím orgánem
ustanoveným podle § 3. tohoto zákona.
Povoluje se náklad, aby bylo upraveno, čeho jest
potřeba při státních silnicích
na Moravě a Slovensku, až do úhrnné
výše 3,910.400 korun, což podrobně uvedeno
je v přiložených seznamech ad 2a) a 2c).
Aby konečně umožněno bylo také
bezodkladně prováděti ony nové stavby
silniční v Čechách na Moravě
i ve Slezsku, jakož i na Slovensku, které neodpovídají
podmínkám tohoto zákona, jakož i zákona
z 13. III. 1919 sb. z. a n. č. 156., jelikož dosud
započaty nebyly, ale jichž okamžité zahájení
jeví se býti žádoucím v krajích,
kde panující nezaměstnanost lidu a výše
vyplácených podpor opravňuje k tomu, aby
podporována byla snaha veřejných činitelů
na sjednání práce a výdělku
prácechtivým osobám, povoluje se ze státních
prostředků částka 15, 000.000 K.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provésti tento zákon, jakož i vydati bližší
ustanovení o způsobu používání
kreditu, v § 7. ustanoveného, ukládá
se ministru veřejných prací v dohodě
s ministrem financí.
Dubá-Doksy | 96.250 | |||
Bělá-Weier a odbočka na Annatal | 150.000 | |||
Semily-Volešnice-Stanov | 23.300 | |||
Knín-Jihlavská říšská silnice | 44.000 | |||
Služatka-Chvojno | 30.070 | |||
Houserovka-Dobrá Voda | 29.580 | |||
Šípy-Okrouhlé Hradiště | 190.000 | |||
Číčová-nádraží-Čermná-Jelení | 97.500 | |||
Celkem | 660.700 |
1 | Doubravník-Bělč | 211.000 | ||
2 | Ostrovačice-Žebětín | 177.500 | ||
3 | Letovice k nádraží | 119.000 | ||
4 | Křižínkov-Křoví | 142.000 | ||
5 | Drnovice-Voděrady | 104.800 | ||
Kolenfurt-Pasohlavky II. díl | 53.945 | |||
Něm. Prusy-Podivice | 70.054 | |||
Kobilí průjezdní | 9.000 | |||
6 | Lidečka-Pulčín | 140.000 | ||
Lačnov-Hor. Lidč | 105.000 | |||
7 | Hrádek-Šanov | 48.000 | ||
8 | Strážnice-Bzenec s moravským mostem | 861.000 | ||
9 | Sobůlky-Věterov | 61.000 | ||
10 | Hluk-Boršice | 185.000 | ||
11 | Kudlov-Březůvky I. díl | 30.450 | ||
Rekonstr. Zadveřice-Dol. Lhota | 186.920 | |||
12 | Tučapy-Važany | 73.000 | ||
Jalubí-Traplice | 40.379 | |||
13 | Havřice-Vlčnov | 24.000 | ||
14 | Vlčnov-Dolněmčí | 103.000 | ||
15 | Březůvky-Kudlov II. díl | 15.200 | ||
16 | Třeckovice-Rudice | 95.000 | ||
17 | Roketnice-Šanov | 31.000 | ||
Halenkovice-Zlámanka | 67.796 | |||
Brankovice-Kunkovice | 64.500 | |||
18 | Mirošov-Blažkov | 75.850 | ||
19 | Rohy-Oslavička | 73.000 | ||
20 | H. Meziříčko-Olšany | 120.000 | ||
21 | Bohuslavice-Rozseč-Svojkovice | 106.000 | ||
22 | Telč-Vanov-Řásná | 107.000 | ||
23 | přeložení u Hříšice | 35.600 | ||
24 | Olšany-Velký Jeníkov | 37.000 | ||
25 | Svatoslava-Radošov | 78.300 | ||
26 | Loukovice-Sádek | 104.900 | ||
27 | Červená Lhota | 24.900 | ||
28 | přeložka u Pocoucova | 67.100 | ||
29 | Kaliště-zemská hranice u Počátek | 21.500 | ||
30 | Třešť-Pavlov | 275.000 | ||
31 | Kozlov-Rytířsko | 106.000 | ||
32 | Brtnice-Malý | 219.300 | ||
33 | přeložení u Slavoňovic | 26.400 | ||
34 | Malá Kunčice-Hodoňovice | 138.000 | ||
35 | Dolní Bečva-Prostřední Bečva | 145.000 | ||
36 | Kladníky-Šišna | 115.000 | ||
37 | Velké Kunčice Tichá | 91.500 | ||
38 | Fulnek-Jestřábí | 172.500 | ||
39 | Velké Karlovice-Malé Karlovice | 10.300 | ||
40 | Jablunka-Pržno | 31.000 | ||
Kladeruby-Nemetice | 44.500 | |||
41 | Příluky-Hostašovice | 11.500 | ||
42 | Ptení-Konice-Džbel | 412.416 | ||
Malá Rarková-V. Raková | 138.000 | |||
43 | Dolní ulice v Prostějově | 180.000 | ||
44 | Rekonstr. Jevíčko-Jaroměřice | 38.000 | ||
Velké Opatovice-Velká Routka | 148.000 | |||
Stará Roveň-Plichtenice | 22.179 | |||
Ptení-Konice | 65.840 | |||
Žeravice-Čekyň | 49.000 | |||
45 | Třebařov-Petrov | 99.900 | ||
46 | Linhartice-Rozstání | 86.700 | ||
47 | Stará Roveň-Plichtenice | 102.821 | ||
48 | Malá Morava-Sklenné | 140.000 | ||
49 | Průjezd ve Stříbrnici | 100.000 | ||
50 | Frankštát-Šentál | 105.000 | ||
51 | Německé Libiny-Václavov | 81.000 | ||
52 | Bučím-Jabukovice-Janoušov | 273.613 | ||
147.742 | ||||
53 | Viesenberk-Klepáčov | 220.000 | ||
54 | Místní opravy v Bukovicích | 20.000 | ||
55 | Hájovna-Václavov | 95.871 | ||
56 | Rovensko-Vyšehoř-Hájovna-Václavov | 140.000 | ||
57 | Cotkytle-Šilperk | 149.200 | ||
58 | Crhov-Jedelský mlýn | 140.000 | ||
59 | přeložení v Rausen | 42.000 | ||
60 | Greifendorf-Muzlov | 100.000 | ||
61 | Most přes Dyji v Hevlíně | 743.000 | ||
62 | Dobrá Voda-Šafov-Rigeř | 40.000 | ||
63 | Třesov-Vokarec | 30.000 | ||
64 | Spojovací do Sudic | 22.500 | ||
65 | Studec-Vokarec | 148.000 | ||
66 | Bašice-Udeřice | 40.908 | ||
67 | Vodonec-Myslibořice | 155.687 | ||
9,534.871 |
1 | Malé-Velké Heřmánky | 60.000 | |
2 | Velký-Malý Klokočov | 20.000 | |
3 | Obecní cesty v Kateřinkách | 450.000 | |
4 | Stáblovice-Lipina | 90.000 | |
5 | Lubjatky-Lhotka-Bravantice | 100.000 | |
6 | Jelenice-Větřikovice | 100.000 | |
7 | Krňov-Jedník | 150.000 | |
8 | Chařová-Kostelec | 145.000 | |
9 | Loučky-Čaková | 150.000 | |
10 | Hrušov-Heřmanice-Rychwald | 100.000 | |
11 | podél zemské dráhy v Pudlové | 85.000 | |
12 | podél zemské dráhy ve Vrbici | 90.000 | |
1,540.000 |
188 | 257 | 445 | 2,677.400 | ||
- | - | - | 600.000 | ||
8 | 64 | 72 | 49.000 | ||
- | - | 144 | 500.000 | ||
3,951.400 |
Most v Želetavě | 125.000 | ||
Dlažba říšské silnice v M. Prosenicích | 40.000 | ||
Dlažba říšské silnice ve V. Prosenicích | 116.000 | ||
Dlažba říšské silnice u cukrovaru v Uh. Ostrohu | 80.500 | ||
Dlažba říšské silnice ve Veselí předměstí | 207.500 | ||
Dlažba říšské silnice v Hulíně | 350.000 | ||
Přeložení silnice Zarazice-Znorov | 99.500 | ||
1,018.500 |
Užhorodská na silnici Užhorod-Vel. Michalovice | - | - | - | - | 250.000 | 100.000 | 80.000 | |
Abaujská | 180 | 80 | 260 | 10 | 422.065 | - | 160.000 | |
Trenčínská | 109 | 104 | 213 | 5 | 600.000 | 300.000 | 160.000 | |
Turčanská | 3 | 50 | 53 | 2 | 40.000 | 94.000 | 80.000 | |
Oravská | - | - | 99 | 100.000 | - | 80.000 | ||
Polenská | 60 | - | 60 | - | 200.000 | 80.000 | ||
1,612.065 | 494.000 | 640.000 | ||||||
Číslo ad 1. Přehled nouzových staveb
silničních v Čechách, navržených
k dokončení v roku 1919.
Číslo ad 1a. Výkaz staveb okresních
silnic na Moravě, které byly před válkou
začaty a které nutno ukončiti.
Číslo 1b. Výkaz staveb okresních silnic
ve Slezsku, které jako nouzové stavby nutno provésti.
Číslo 1c. Výkaz staveb župních
silnic na Slovensku, navržených ku provedení
a dokončení v roce 1919.
Číslo 2a. Přehled nouzových staveb
na státních silnicích na Moravě, navržených
ku provedení a k dokončení v roce 1919.
Číslo 2c. Přehled nouzových staveb
na státních silnicích ve Slovensku, navržených
ku provedení v roce 1919.
Přijatou resolucí 36té schůze Národního
shromáždění k zákonu ze dne 13.
března 1919, sbírka zák. čís.
156, uloženo bylo Technickému výboru Národního
shromáždění, aby ony projekty rozestavěných
silnic na Moravě, Slezsku a Slovensku, které tomuto
zákonu vyhovují, ale do seznamu zákona čís.
1, 1a i 2, pojaty nejsou předložil po dorozumění
s ministerstvy veřejných prací a financí
Nár. shromáždění jako dodatek
k zákonu (viz těsnopiseckou zprávu o 36.
schůzi Národního shromáždění
strana 999 a 1002).
Po smyslu této resoluce zahájené šetření
ministerstva veřejných prací bylo vedeno
přísně v tom směru, aby při
sestavení žádaného dodatku dodržena
bylo zásada vytčená ve zprávě
technického výboru k zákonu tisk 520 totiž,
že v úvahu přijíti mohou jen ony silniční
stavby, které byly již v roku 1914 a 1915 zahájeny
za tím účelem, aby se zabránilo hrozící
nezaměstnanosti, které však zůstaly
nedokončeny jednak pro nedostatek dělnictva a jednak
pro zdražení práce i potřebných
hmot.
Při tom se ukázalo, že byla v seznamech zákona
skutečně opominuta řada započatých
a nedokončených silnic, ale nejenom na Moravě,
nýbrž i v Čechách a že naopak tam
pojata řada silničních staveb označených
jako nedokončené, které však ve skutečnosti
jsou již dostavěny, takže jejich subvencování
státem jako bezpředmětné mělo
býti ze zákona vypuštěno. K tomu dlužno
pak ještě dodati, že posun položky o silnicích
v Morav. Krasu provedeny z usnesení Národního
shromáždění v tabulkách, tvořících
integrující součást zákona,
není, pokud se týká výše potřebných
nákladů na tyto silnice vyjádřen,
resp. proveden též opravou celkových částek
státních výdajů, povolených
v příslušných odstavcích zákona
na oba druhy silničních staveb; z tohoto nedopatření
podává se ovšem nadbytek, resp. nedostatek
zákonné úhrady, jak v dalším
obšírněji bude uvedeno.