Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 912.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne ............................ 1919,

kterým se povoluje další náklad na nouzové práce silniční.

Podle usnesení Národního shromáždění nařizuje se dodatkem k zákonu ze dne 13. března 1919 (sbírka zákonů a nařízení číslo 156) toto:

§ 1.

Aby ukončeny byly práce na oněch nouzových stavbách nestátních silnic v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku, na které nebylo pamatováno v seznamech č. 1. a 1. a) zákona ze dne 13. března 1919 čs. 156. sb. z. a n. a které uvedeny jsou v seznamech přiložených tomuto zákonu ad 1), ad 1 a) 1 b), 1 c), povoluje se potřebná další částka až do krajní výše per 8,140.100 korun.

§ 2.

Na jednotlivé stavby může býti poskytnuta z částky v § 1. uvedené podpora státní až do 3/5 skutečného nákladu, aby bylo dokončeno, čeho jest potřebí, když se stavebník zaváže, že uhradí ze svého celý náklad zbývající z potřebné stavební částky po odečtení povolené stavební subvence státní a beze zbytečných průtahů přikročí k pokračování ve stavbě po smyslu § 3. zákona z 13. III. 1919 sb. z. a n. číslo 156.

§ 3.

Stavby musí býti svěřeny vedení oprávněného podnikatele pro inženýrské práce a stavebník jest povinen učinit o tom oznámení hned po zahájení prací zemské vládě politické, která zároveň jest zmocněna, aby vykonávala odborný dohled na prováděné práce v každém jednotlivém případu buď státním anebo zemským technikem.

§ 4.

Ustanovení uvedené v § 4. zákona z 13. III. 1919 sb. z. a n., číslo 156., zůstává v účinnosti také pro stavby obsažené v tomto zákoně.

§ 5.

Státní podpora vyplácí se postupem stavby příslušným politickým úřadem zemským podle výkazův o postupu prací podávaných stavebníkem a potvrzených dohlédajícím orgánem ustanoveným podle § 3. tohoto zákona.

§ 6.

Povoluje se náklad, aby bylo upraveno, čeho jest potřeba při státních silnicích na Moravě a Slovensku, až do úhrnné výše 3,910.400 korun, což podrobně uvedeno je v přiložených seznamech ad 2a) a 2c).

§ 7.

Aby konečně umožněno bylo také bezodkladně prováděti ony nové stavby silniční v Čechách na Moravě i ve Slezsku, jakož i na Slovensku, které neodpovídají podmínkám tohoto zákona, jakož i zákona z 13. III. 1919 sb. z. a n. č. 156., jelikož dosud započaty nebyly, ale jichž okamžité zahájení jeví se býti žádoucím v krajích, kde panující nezaměstnanost lidu a výše vyplácených podpor opravňuje k tomu, aby podporována byla snaha veřejných činitelů na sjednání práce a výdělku prácechtivým osobám, povoluje se ze státních prostředků částka 15, 000.000 K.

§ 8.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

§ 9.

Provésti tento zákon, jakož i vydati bližší ustanovení o způsobu používání kreditu, v § 7. ustanoveného, ukládá se ministru veřejných prací v dohodě s ministrem financí.

ad č. 1.

Dodatek ku přehledu zákona z 13. března 1919 čís. 156 sb. z. a n. o nouzových stavbách silničních v Čechách, navržených k dokončení v roce 1919.

Na místě dohotovených silnic pol. 2, 4, 25, 26, 29, 31, 44, 45, 57, 66, 69, 125 a 129 zařazují se:

Číslo pol.
Politický okres
Samosprávný okres
Předmět
Zbývající náklad na dostavbu v roce 1919 v korunách
1
Dubá
Dubá
Dubá-Doksy 96.250
2
Horšův Týn
Hostouň
Bělá-Weier a odbočka na Annatal 150.000
3
Jilemnice
Jilemnice
Semily-Volešnice-Stanov 23.300
4
Německý Brod
Německý Brod
Knín-Jihlavská říšská silnice 44.000
5
Pelhřimov
Pelhřimov
Služatka-Chvojno 30.070
6
"
"
Houserovka-Dobrá Voda 29.580
7
Planá
Bezdružice
Šípy-Okrouhlé Hradiště 190.000
8
Rychnov
Kostelec nad Orlicí
Číčová-nádraží-Čermná-Jelení 97.500
Celkem 660.700


Ad číslo 1a.

Dodatek k výkazu číslo 1a. zákona z 13. března 1919, čís. 156 sb. z. a n. o stavbách okresních silnic na Moravě, které nutno ukončit

Číslo
Oddělení zemského stavebního úřadu
Silniční okres
Směr silnice
Náklad na zbývající práce dle rozpočtu 1919 v korunách
1
Brno
Tišnov
Doubravník-Bělč 211.000
2
"
Ivančice
Ostrovačice-Žebětín 177.500
3
"
Boskovice
Letovice k nádraží 119.000
4
"
Byteš Velká
Křižínkov-Křoví 142.000
5
"
Kunštát
Drnovice-Voděrady 104.800
"
Pohořelice
Kolenfurt-Pasohlavky II. díl 53.945
"
Vyškov
Něm. Prusy-Podivice 70.054
"
Hustopeč
Kobilí průjezdní 9.000
6
Uherské Hradiště
Val. Klobouky
Lidečka-Pulčín 140.000
"
"
Lačnov-Hor. Lidč 105.000
7
"
"
Hrádek-Šanov 48.000
8
"
Uh. Ostroh a Strážnice
Strážnice-Bzenec s moravským mostem 861.000
9
"
Ždánice
Sobůlky-Věterov 61.000
10
Uherské Hradiště
Uh. Ostrov
Hluk-Boršice 185.000
11
"
Vizovice
Kudlov-Březůvky I. díl 30.450
"
"
Rekonstr. Zadveřice-Dol. Lhota 186.920
12
"
Uh. Hradiště
Tučapy-Važany73.000
"
"
Jalubí-Traplice 40.379
13
"
Uh. Brod
Havřice-Vlčnov 24.000
14
"
"
Vlčnov-Dolněmčí 103.000
15
"
"
Březůvky-Kudlov II. díl 15.200
16
"
Bojkovice
Třeckovice-Rudice 95.000
17
"
"
Roketnice-Šanov 31.000
"
Napajedla
Halenkovice-Zlámanka 67.796
Uherské Hradiště
Bučovice
Brankovice-Kunkovice 64.500
18
Jihlava
Nové Město
Mirošov-Blažkov75.850
19
"
Velké Meziříčí
Rohy-Oslavička73.000
20
"
Telč
H. Meziříčko-Olšany 120.000
21
"
"
Bohuslavice-Rozseč-Svojkovice 106.000
22
"
"
Telč-Vanov-Řásná 107.000
23
"
Dačice
přeložení u Hříšice 35.600
24
"
"
Olšany-Velký Jeníkov 37.000
25
"
Třebíč
Svatoslava-Radošov78.300
26
"
"
Loukovice-Sádek 104.900
27
"
"
Červená Lhota 24.900
28
"
"
přeložka u Pocoucova 67.100
29
"
Třešť
Kaliště-zemská hranice u Počátek 21.500
30
"
"
Třešť-Pavlov 275.000
31
"
Jihlava
Kozlov-Rytířsko 106.000
32
"
Nové Město
Brtnice-Malý219.300
33
"
Slavoňovice
přeložení u Slavoňovic 26.400
34
Nový Jičín
Místek
Malá Kunčice-Hodoňovice 138.000
35
"
Rožnov
Dolní Bečva-Prostřední Bečva 145.000
36
"
Bystřice p. H.
Kladníky-Šišna115.000
37
"
Frenštát
Velké Kunčice Tichá91.500
38
"
Fulnek
Fulnek-Jestřábí 172.500
39
"
Vsetín
Velké Karlovice-Malé Karlovice 10.300
40
Nový Jičín
Valašské Meziříčí
Jablunka-Pržno31.000
"
Valašské Meziříčí
Kladeruby-Nemetice44.500
41
"
"
Příluky-Hostašovice 11.500
42
Olomouc
Konice
Ptení-Konice-Džbel 412.416
"
"
Malá Rarková-V. Raková 138.000
43
"
Prostějov
Dolní ulice v Prostějově 180.000
44
"
Jevíčko
Rekonstr. Jevíčko-Jaroměřice 38.000
"
"
Velké Opatovice-Velká Routka 148.000
"
"
Stará Roveň-Plichtenice 22.179
"
Plumlov
Ptení-Konice 65.840
"
Přerov
Žeravice-Čekyň 49.000
45
Šumperk
Mor. Třebová
Třebařov-Petrov99.900
46
Šumperk
Mor. Třebová
Linhartice-Rozstání86.700
47
"
"
Stará Roveň-Plichtenice 102.821
48
"
Staré Město
Malá Morava-Sklenné140.000
49
"
"
Průjezd ve Stříbrnici 100.000
50
"
Šumperk
Frankštát-Šentál 105.000
51
"
"
Německé Libiny-Václavov 81.000
52
"
Šilperk
Bučím-Jabukovice-Janoušov 273.613
"
Šumperk
147.742
53
"
Viesenberk
Viesenberk-Klepáčov 220.000
54
"
"
Místní opravy v Bukovicích 20.000
55
"
Zábřeh
Hájovna-Václavov95.871
56
"
"
Rovensko-Vyšehoř-Hájovna-Václavov 140.000
57
"
Šilperk
Cotkytle-Šilperk 149.200
58
"
"
Crhov-Jedelský mlýn 140.000
59
"
Osoblaha
přeložení v Rausen 42.000
60
"
Svitavy
Greifendorf-Muzlov 100.000
61
Znojmo
Jaroslavice
Most přes Dyji v Hevlíně 743.000
62
"
Jemnice
Dobrá Voda-Šafov-Rigeř 40.000
63
"
Náměšť
Třesov-Vokarec30.000
64
"
"
Spojovací do Sudic 22.500
65
"
"
Studec-Vokarec 148.000
66
"
Hrotovice
Bašice-Udeřice 40.908
67
"
"
Vodonec-Myslibořice 155.687
Celkem
9,534.871


Číslo 1b.

Výkaz nestátních silnic nouzových ve Slezsku, které nutno dokončiti v roce 1919.

Číslo
Silniční okres
Směr silnice
Náklad stavební potřebný ku dostavbě v roce 1919
1
Odry
Malé-Velké Heřmánky 60.000
2
"
Velký-Malý Klokočov20.000
3
Opava (venkov)
Obecní cesty v Kateřinkách 450.000
4
"
Stáblovice-Lipina90.000
5
Bílovec
Lubjatky-Lhotka-Bravantice100.000
6
Vítkov
Jelenice-Větřikovice100.000
7
Krňov
Krňov-Jedník150.000
8
"
Chařová-Kostelec145.000
9
"
Loučky-Čaková150.000
10
Bohumín
Hrušov-Heřmanice-Rychwald 100.000
11
"
podél zemské dráhy v Pudlové 85.000
12
"
podél zemské dráhy ve Vrbici 90.000
1,540.000


Číslo 1c.

Přehled potřebných staveb na župních silnicích na Slovensku.

Číslo pol.
Stolice
Délka silnic v km
Náklad v K potřebný ku opravě v roce 1919
štětovaných
bez štětu
celkem
1
Abaujská
188257445 2,677.400
2
Trenčínská
--- 600.000
3
Turčanská
86472 49.000
4
Oravská
--144 500.000
Celkem
3,951.400


Číslo 2a.

Dodatek ku přehledu číslo 2. zákona z 13. března 1919, čís. 156 sb. z. a n. ohledně nouzových staveb na státních silnicích na Moravě navržených ku provedení a dokončení v roce 1919

Číslo
Politický okres
Předmět
Pravděpodobný náklad v roce 1919
1
Telč
Most v Želetavě125.000
2
Lipník
Dlažba říšské silnice v M. Prosenicích 40.000
3
"
Dlažba říšské silnice ve V. Prosenicích 116.000
4
Uherský Ostroh
Dlažba říšské silnice u cukrovaru v Uh. Ostrohu 80.500
5
"
Dlažba říšské silnice ve Veselí předměstí 207.500
6
Kroměříž
Dlažba říšské silnice v Hulíně 350.000
7
Uh. Ostrov
Přeložení silnice Zarazice-Znorov 99.500
1,018.500


Číslo 2c.

Přehled nouzových staveb na státních silnicích na Slovensku, navržený ku provedení v r. 1919.

Číslo
Stolice
Délka silnice v km
Počet větších mostů 30-40 m rozpnutí
Opravený náklad na silnice v K
Opravený náklad na mosty v K
Náklad potřebný na opatření silničních válců
štětovaných
beze štětu
celkem
1
Užhorodská na silnici Užhorod-Vel. Michalovice --- -250.000100.000 80.000
2
Abaujská 18080260 10422.065- 160.000
3
Trenčínská 109104213 5600.000300.000 160.000
4
Turčanská 35053 240.00094.000 80.000
5
Oravská --99 100.000-80.000
6
Polenská 60-60 -200.000 80.000
1,612.065 494.000640.000
Celkem potřebí
2,746.065 korun


Tabulky

k dodatku zákona z 13. III. 1919 čís. 156 sb. z. a n.

Číslo ad 1. Přehled nouzových staveb silničních v Čechách, navržených k dokončení v roku 1919.

Číslo ad 1a. Výkaz staveb okresních silnic na Moravě, které byly před válkou začaty a které nutno ukončiti.

Číslo 1b. Výkaz staveb okresních silnic ve Slezsku, které jako nouzové stavby nutno provésti.

Číslo 1c. Výkaz staveb župních silnic na Slovensku, navržených ku provedení a dokončení v roce 1919.

Číslo 2a. Přehled nouzových staveb na státních silnicích na Moravě, navržených ku provedení a k dokončení v roce 1919.

Číslo 2c. Přehled nouzových staveb na státních silnicích ve Slovensku, navržených ku provedení v roce 1919.

Důvodová zpráva.

Přijatou resolucí 36té schůze Národního shromáždění k zákonu ze dne 13. března 1919, sbírka zák. čís. 156, uloženo bylo Technickému výboru Národního shromáždění, aby ony projekty rozestavěných silnic na Moravě, Slezsku a Slovensku, které tomuto zákonu vyhovují, ale do seznamu zákona čís. 1, 1a i 2, pojaty nejsou předložil po dorozumění s ministerstvy veřejných prací a financí Nár. shromáždění jako dodatek k zákonu (viz těsnopiseckou zprávu o 36. schůzi Národního shromáždění strana 999 a 1002).

Po smyslu této resoluce zahájené šetření ministerstva veřejných prací bylo vedeno přísně v tom směru, aby při sestavení žádaného dodatku dodržena bylo zásada vytčená ve zprávě technického výboru k zákonu tisk 520 totiž, že v úvahu přijíti mohou jen ony silniční stavby, které byly již v roku 1914 a 1915 zahájeny za tím účelem, aby se zabránilo hrozící nezaměstnanosti, které však zůstaly nedokončeny jednak pro nedostatek dělnictva a jednak pro zdražení práce i potřebných hmot.

Při tom se ukázalo, že byla v seznamech zákona skutečně opominuta řada započatých a nedokončených silnic, ale nejenom na Moravě, nýbrž i v Čechách a že naopak tam pojata řada silničních staveb označených jako nedokončené, které však ve skutečnosti jsou již dostavěny, takže jejich subvencování státem jako bezpředmětné mělo býti ze zákona vypuštěno. K tomu dlužno pak ještě dodati, že posun položky o silnicích v Morav. Krasu provedeny z usnesení Národního shromáždění v tabulkách, tvořících integrující součást zákona, není, pokud se týká výše potřebných nákladů na tyto silnice vyjádřen, resp. proveden též opravou celkových částek státních výdajů, povolených v příslušných odstavcích zákona na oba druhy silničních staveb; z tohoto nedopatření podává se ovšem nadbytek, resp. nedostatek zákonné úhrady, jak v dalším obšírněji bude uvedeno.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP