Průmyslová práce dětí neškodí
tolik docházce školní, zato však škodí
značně prospěchu dětí ve škole
a jejich mravnosti.
Práce dětí při živnostech hostinských
a výčepnických, ať u rodičů,
ať u cizích, je vždy spojena s velikou újmou
ve směru duševním i mravním. Práce
noční je při těchto živnostech
velmi rozšířena, převyšuje práci
noční v jiných odvětvích pracovních
téměř dvěma pětinami. Ve zdravotním
směru poukazují zprávy téměř
všech škol na škodlivý účinek
tohoto zaměstnání.
Podobně vyznívají zprávy o dětské
práci v ostatních oborech. -
Mohli jsme uvésti pouze kusé výňatky,
z výsledku šetření rakouského
statistického úřadu pro práci; už
z těch je však dostatečně zřejmo,
že práce dětí jest u nás velmi
rozšířena a velmi často spojena se škodlivým
působením na tělo a ducha pracujících
dětí. Je vidno, že ethické síly
mezi obyvatelstvem na ochranu dětí, které
se samy chrániti nemohou, nestačí buď
že škodlivost práce dětí není
dostatečně známa, buď že jsou hospodářské
pohnutky silnější než dobrá vůle.
Proto je nutno, aby v zájmu dětí i v zájmu
vlastním zasáhl stát úpravou zákonnou.
Úkolem státu není však pouze zakazovati,
nýbrž spíše pomáhati. Je-li práce
dětí z valné části důsledkem
nouze a nedostatku pracovních sil, byl by tak dalekosáhlý
zákaz práce dětí, jakého by
blaho našeho dorostu opravdu vyžadovalo, ze stanoviska
hospodářského příliš pronikavým
opatřením, které by mohlo místo práce
dětí v mnohých případech nastoliti
- hlad. Z tohoto hlediska řešil svůj
úkol sociálně politický výbor
rakouského parlamentu, který za předsednictví
a součinnosti českých poslanců návrh
dra Ofnera vhodně upravil, někde jej zostřiv,
jinde zase zmírniv, a takto upravený jej dne 14.
března 1918 předložil sněmovně
poslanců; ta návrh dne 25. července 1918
ve druhém a třetím čtení přijala.
Zákonné platnosti návrh nenabyl, jelikož
panskou sněmovnou nebyl vyřízen. Nebylo souzeno
návrhu sociálně politicky a národně
tak významnému, proleževšímu na
stole rakouského parlamentu celých 14 let, aby se
v Rakousku stal zákonem.
Vláda předkládá návrh ten Národnímu
shromáždění s několika změnami
pouze formálními, protože - jak již řečeno
- byl upraven a v rakouském parlamentě přijat
za součinnosti a souhlasu české delegace,
mimo to byl také předmětem dřívějších
úvah českých organisací pro péči
o mládež a nestalo se zatím nic, co by změny
tohoto návrhu vyžadovalo; ani zákon náš
ze dne 19. prosince 1918 čís. 91 sb. z., zavádějící
osmihodinou dobu pracovní, změn nevyžaduje,
protože v § 10. zakazuje pouze námezdně
zaměstnávati děti, a to zase jen v určitých
podnicích, kdežto návrh tento řeší
otázku dětské práce soustavně
a dalekosáhle, zapovídaje nejen námezdní,
nýbrž každou prací dětí,
pokud jen jest pravidelná, byť i nebyla odměňována,
neomezuje zákazu na určité podniky a zapovídaje
v mnohém směru nejen práci, nýbrž
jakékoli zaměstnávání dětí
vůbec.
K jednotlivým ustanovením návrhu podotýkáme:
Zákon tento neshoduje se, pokud mluví o dětech,
s pojmem občanského zákoníka, který
označuje slovem děti osoby do 7. roku a slovem
nedospělci osoby do 14. roku. Zákon převzal
v tomto směru označení, jaké se ustálilo
v sociálně-politickém zákonodárství.
Původní návrhy dra Ofnera zakazovaly pouze
práci výdělečnou. Avšak
případy, na něž se tento zákon
vztahuje, nejsou ve shodě s obecným významem
toho slova, na příklad pravidelné užívání
vlastních dětí v domácnosti nemůžeme
označiti za práci výdělečnou.
Proto bylo slovo to zaměněno slovem práce
dětí. Vedle práce dětí
mluví zákon o zaměstnávání.
Prací dětí rozumí zákon, jak
v §u 2. rozvádí, nějaké zaměstnání
jen tehdy, koná-li se buď za plat (náhradu)
nebo pravidelně. Prací dětí není
příležitostné zaměstnání,
dále za práci dětí nejsou pokládány
výchovné a také lehké a krátkou
dobu trvající úkony vlastních dětí
v domácnosti, protože mají ráz více
výchovný.
Podle zkušeností jest veliký rozdíl
mezi tím, jak se nakládá s dětmi vlastními
a jak s cizími. Láska rodičů a blízkých
příbuzných nesmí býti přeceňována,
jak ukazuje práce domácká, přes to
však jest opatření proti přetěžování
dětí cizích celkem nutnější.
V německém zákonu na ochranu dětí
jsou také některá materiální
ustanovení pro vlastní a cizí děti
různá a proto zákon ten počítá
z dobrých důvodů schovance k dětem
cizím. Toto rozeznávání však
způsobilo mnoho nespokojenosti, protože dává
přednost zámožnějším, kteří
mohou své děti zaměstnávati doma,
kdežto nejchudší toho nemohou, a nyní
zákon jim zbraňuje, aby mohly děti své
stejně dáti zaměstnávati u cizích.
Náš návrh staví proto vlastní
a cizí děti věcně na roveň,
rozdíl mezi nimi je pouze ten, že zaměstnavatel
dětí cizích musí je oznamovati, vésti
o nich seznam a vyžádati si pro ně pracovní
lístek. Tato povinnost nemůže však býti
ukládána pěstounům, protože bychom,
zavádějíce takové formality, pěstounů
nenašly. Nemá u nich ostatně zvláštního
významu. Proto počítá návrh
schovance k dětem vlastním, bude však povinností
povolaných orgánů, náležitě
dohlížeti, aby děti v cizí péči
nebyly nadmíru prací přetěžovány.
Ustanovení odst. 1. obsahuje zásadní podmínku,
za níž děti mohou býti vůbec
zaměstnávány - ustanovení další
jsou pouze jejím provedením pro jednotlivá
zaměstnání; nevztahuje se proto ustanovení
odst. 1. jen na práci dětí, nýbrž
na každé zaměstnání.
Odst. 2. obsahuje všeobecný zákaz práce
dětí před dokonaným 12. rokem s výjimkou
pro zemědělství a domácnost, kde je
dovoleno užívati dětí již po 10.
roce k lehkým pracím. Výjimka tato jest kompromisním
řešením sociálně politického
výboru rakouské poslanecké sněmovny
mezi požadavkem těch, kdo si přáli odstranění
jakékoli práce dětí, a požadavkem
zástupců zemědělství, kteří
poukazovaly na mnohé, opravdu nenamáhavé
výkony dětí na venkově. Uváděli
z vlastní zkušenosti, že chudší zemědělci
nebo domkaři mají 2 - 3 kusy malého dobytka,
jehož pasení v ohražené domácí
zahradě nebo na poli dítě vůbec nenamáhá,
takže již osmileté dítě může
obstarati tuto práci bez námahy a bez nebezpečí.
Ponecháván tedy pro zemědělství
a domácnost jako pravidlo věk 10 let, ale politickým
správám v §u 18. vyhrazeno právo povolovati
výjimky v případech, které toho zasluhují.
Dlužno ovšem konstatovati, že zvláštních
ustanovení pro zemědělství vyžadovali
vlastně pouze zástupci zemí jižních
a východních, kdežto zemědělci
ze zemí českých a z Dolních - Horních
Rakous zvláštních přání
nevyslovovali.
Také denní doba pracovní určena byla
jinak pro domácnost a zemědělství
a jinak pro ostatní povolání. Společné
jest omezení pracovní doby ve dnech školního
vyučování na tři hodiny denně,
pak ustanovení, že dvě hodiny právě
před vyučováním odpoledním
a hodinu po vyučování nesmí býti
pracováno. Dítě má si odpočinouti,
než jde do školy a po škole, než jde do práce.
Ve dnech školní prázdně jest dovolena
delší pracovní doba, a to pro domácnost
a zemědělství delší než
pro ostatní odvětví; politická správa
může však také v těchto případech
povolovati výjimky.
Pokud se týče nočního klidu, byla
politická správa zemská vzhledem na obvyklé
nyní letní přesunování hodin
zmocněna, určiti jinak počátek doby
noční, aniž se tím zkrátí
stanovená doba nočního klidu.
Výjimky tohoto paragrafu týkají se pouze
případů nutných. Také při
práci žňové myslí zákon
jen na případy, kdy jest úroda ohrožena
trvalými dešti a jiným nepříznivým
počasím, takže za příznivého
počasí musí býti dbáno jejího
zajištění napětím všech
sil.
Odstavec 2. §u 6. omezuje nedělní a sváteční
klid pro zemědělství a domácnost,
jak toho skutečně vyžadují mnohé
neodkladné práce, jako na př. úklid,
opatření jídla, krmení dobytka a podobné.
Na zaměstnání jakéhokoli způsobu
vztahuje se také zákaz užívati dětí
v nebezpečných provozovnách a při
nebezpečných zaměstnáních.
Každé zaměstnání dětí
v živnosti hostinské a výčepnické
jest o sobě na pováženou; přece však
bylo zakázáno jen užívati dětí
k nalévání nápojův a k obsluze
hostů, ježto bez práce vlastních dětí
v kuchyni, při uklízení místností
a j. nemožno se obejíti a ani jí nelze nic
zvláštního vytýkati.
Zákaz odstavce 2. obsažen je též v definitivním
řádu školském a vyučovacím.
Třetího odstavce §u 8ho netřeba vysvětlovati.
Pro výplatu mzdy dětem cizím, přijal
zákon ustanovení živnostenského řádu,
že může zaměstnavatel dáti dítěti
též šatstvo a školní potřeby;
to jest v zájmu dětí, které bývají
mimo domov pro svou nezkušenost vydány všelikému
vykořisťování.
Zákaz podávati lihové nápoje a tabák
odměnou za práci dětí omezen je tu
na to, že lihové nápoje a tabák nesmějí
býti dávány po dobu práce nebo z toho
podnětu, že se práce koná, stalo se
tak proto, že tu jde jen o zákon o práci
dětí.
Chudí rodiče budou zákazem práce dětí
někdy postiženy. Budou-li jim proto zeměmi
neb obcemi poskytnuty nějaké výpomoci, nemají
býti podle tohoto zákona pokládány
za podpory chudinské, zvláště nesmějí
zbavovati práv politických a čestných.
Užívati dětí cizích ku práci
je zvláště nebezpečno, proto obsahují
§§ 11. a 12. ustanovení podobná oněm,
jaké platí všeobecně pro zaměstnavatele,
pozměněná pouze vzhledem k dětskému
věku osob zaměstnaných. Zaměstnavateli
uložena je povinnost ohlašovací, povinnost vésti
seznam a povinnost vyžádati si lístek pracovní
a učiněno opatření, aby byl lístek
pracovní vydán jen tehdy, je-li dítě
dostatečně práce schopno a je-li neškodnost
práce náležitě zajištěna.
Pro zemědělství platí tyto povinnosti
teprve tehdy, trvá-li zaměstnání dítěte
déle než dva po sobě jdoucí týdny.
Zvláštní důležitosti pro bezvadné
provádění zákona je dozor. Dozor má
děti chrániti, aniž zbytečně
obtěžuje rodiče a zaměstnavatele. §
13. pověřuje politické správy dozorem
a zavádí zvláštní dozorčí
orgány. Je podporovati jsou povolány úřady
obecní, poručenské rady, živnostenští
inspektoři v rámci jejich oboru působnosti
a zvláště ovšem organisace pro ochranu
dětí a péči o mládež;
mimo to učitelé, lékaři, duchovní
a funkcionáři ústavů pro péči
o mládež v nejširším smyslu slova.
Zemské správy politické mohou zřizovati
komise, aby dozíraly na provádění
zákona a podávaly v těch zvláštních
případech, kdy politické úřady
povolovati mohou výjimky (§ 4. odst. 2. a § 5.
odst. 2.), dobrá zdání a návrhy. Předpokládá
se při tom, že komise tyto, uznávajíce
důležitost ochrany dětí pro obrodu národa,
budou podporovati úřady a že svým vlivem
na rodiče a zaměstnavatele budou odstraňovati
předsudky a odpor proti tomuto zákonu. Aby toho
dosáhly, mají též míti možnost
mírnějšího posuzování
v případech toho zasluhujících.
Přestupky tohoto zákona trestají politické
správy; jim bylo přiznáno též
právo, zakázati užívání
dětí ku práci takovými osobami, které
byly trestány, pro trestní činy proti mravnosti
nebo pro poškozování neb ohrožování
osob mladistvých soudem, nebo za protizákonné
užívání dětí, nebo za
protizákonné nakládání s nimi
úřadem živnostenským. Při tom
se mluví jen o dětech cizích. Rozumí
se samo sebou, že se toto opatření vztahuje
také na poručence a schovance, aby však mezi
vlastními dětmi nemusilo býti rozlišováno,
nebylo to pojato do zákona a péče o poručence
a schovance ponechána úřadu poručenskému,
který podle posledního odstavce tohoto paragrafu
má býti uvědoměn o každém
potrestání pro přestoupení tohoto
zákona.
Netřeba vysvětlení.
Smlouvy podle tohoto paragrafu mají býti ujednány
s těmi zeměmi, do nichž děti z našeho
státu chodí na práci ve větším
množství.
Jelikož zákon zavádí novoty, které
budou působiti rodičům a zaměstnavatelům
z počátku obtíže, mohou politické
správy zemské povolati pro prvý rok působnosti
zákona úlevy nutkavými okolnostmi odůvodněné.
Mimo to jsou politické správy oprávněny
povolovati v případech zvláště
ohledu hodných výjimky pro práce při
zemědělství a v domácnostech. Tyto
výjimky jsou jistě na pováženou, avšak
možno se nadíti, že je budou úřady
povolovati, uznávajíce důležitost ochrany
dětí a šetříce přesně
všeobecného omezení §u 4., odst. 1., jen
zcela výjimečně, výjimek těch
bude časem zajisté ubývati, ba přestanou
úplně, jakmile se zákon vžije.
zákonu připojený rozeznává
zakázané provozovny a zakázané zaměstnání,
u oněch zakázán je každý druh
práce v podniku, u těchto pouze jednotlivé
v seznamu uvedené druhy práce (na př. obsluha
pracovních strojů), kdežto jiné druhy
prací, které je připravují nebo v
nich pokračují, aniž jsou nebezpečny,
jsou dovoleny.
Osnova zákona budiž přikázána
výboru sociálně-politickému.
Ministr sociální péče: Dr. Winter, v. r. |