Nepochybujeme o nejlepší vůli našich spojencův a přátel, požadujeme toliko urychlenou pomoc; byla-li nám již se strany dohodových státův ohlášena, přijímáme zvěst s radostí a budeme rádi dávati požadované kompensace, jakmile jenom náš život hospodářský bude vrácen zase do normálních kolejí.

Jest také nevyhnutelno, aby území naší republiky bylo konečně cele vyňato z dohodové blokády a aby vodní cesty, labská i dunajská, byly jí pro dovoz úplně uvolněny.

Dožadujeme-li se jako válkou těžce postižení i náhrady škod válkou způsobených, očekáváme, že naše žádost bude shledána spravedlivou, jako námi byla důvodně vyslovena.

Pří likvidaci společného jmění bývalého Rakousko-Uherska uplatníme důrazně všecka svá práva i nároky: obzvláště budeme žádati, aby našim zemím byly vráceny všecky umělecké a historické památky, které byly z nich v minulosti vyvezeny. Za případné újmy a ztráty činíme odpovědnými činitele, jimž veškero toto jmění dostalo se via facti v držení.

Dnes teprve, po uplynutí skoro celých tří věků můžeme zase svobodně přikročiti k nápravě svého školství v československém státě, o níž marně snil i psal náš světový Komenský. Školství to zdědili jsme od Rakousko-Uherska početně nedostatečné, věcně zanedbané a zvrácené svým duchem. Také úloha na tomto poli nebude snadná, bude odpovědná, ale radostná. Půjde o vnitřní přetvoření naší školy, o její reorganisaci a o vyplnění četných mezer. Podejmeme se té úlohy s důvěrou, že nalezneme pravou cestu, abychom otevřeli veškero naše školství vedle opravdového respektu k českým dějinám a citům národním i duchu doby a všecko učení ve školách postavili na základ mravního i vědního pokroku a životních potřeb. Až převýchova národní i charakterová rodinou, školou i veškerým životem veřejným bude provedena, bude se moci mluviti o nových generacích československé epochy republikánské.

V zemi, jež byla jevištěm velikých náboženských bojův a stala se tak domovem náboženských tradic, budeme řešiti otázky vzájemného poměru mezi státem a církvemi způsobem, jenž dle plné spravedlnosti přiřkne každému, což jeho jest.

Ze západních států dohody i z krajů ruských vracejí se nám legionáři i zajatci. Vracejí se s rozšířeným obzorem, s bohatými zkušenostmi. A již toto pouhé a příležitostné pootevření okének do cizího světa ukazuje nezměrnou bohatost a všestrannou úrodnost budoucích našich styků se světem Západu i Východu, styků již potom promyšlených a soustavných. Tyto styky nebudou jen kulturní, nýbrž i hospodářské, politické a diplomatické a budou vedle školy, všeobecně přístupné, světové naší situaci přizpůsobené, z oněch prostředků, jimiž bude prováděn příkaz odrakouštiti se i vnitřně a tak zbaviti se posledních zbytků Bílé Hory - slovem příkaz převýchovy bez překotnosti, organicky, až do úplného provedení!

Odrakouštiti se - to znamená také odbyrokratisovati veškeren náš státní život; zdemokratisovati veškeru veřejnou správu od místní samosprávy až po diplomacii; učiniti všeobecnou zásadou, že úřady jsou pro lid a že je lid spravuje; zdůrazňovati více nežli počet úřednictva jeho odbornou znalost i jeho řádnou a plnou sociální zabezpečenost; při tom s radostí a hrdostí zde konstatujeme, že naše samospráva, jmenovitě okresní a zemská za padesát let svého trvání má lví podíl na našem vývoji.

Odrakouštiti se - to znamená posléze také odněmčiti se čistotou jazyka a plným využitím osvět románských a angloamerických na jedné straně, slovanských na straně druhé. Našim vysokým školám dosavadním i novým, akademiím a vědeckým společnostem nastává tu specielní úkol a otevírá se pole nových možností. Při všem tom naše státní moc zákonodárná i výkonná, pokud na ní bude, bude ráda používati svých práv i konati svou povinnost.

Kultura čím vyšší, tím mocnější dovede býti průbojnicí a pomocnicí i na poli politickém: Vy, jste se, pane presidente, stal za války toho příkladem pronikavým jako dobyvatel práv; a jsme přesvědčeni, že se v míru ukážete stejně vlivným i jako jich udržovatel.

Svým přispívati k obecnému, národním k všelidskému - v tomto pojetí, jež válka zdůraznila, rozdělení lidstva v národy bude shledáno blahodárným, neboť každý, i nejmenší z nich, bude se moci uplatňovati svým dílem ve velikém úle společnosti. A až hrůzy této války budou zapomenuty, rány její zahojeny, všecky její stopy vyhlazeny, bude přes nesmírné zhouby ty nazývána válkou očisty a pokroku, neboť rozbila veliké státy útisku a despocie, osvobodila národy, otřásla zastaralými řády společenskými, odstranila překážky kulturní - slovem lidstvo učinila lidštějším a národy kulturnějšími a sociálnějšími.

Mluvíme-li zde o kulturním poslání svého národa ve společnosti národů na prospěch obecné civilisace i světového míru, můžeme tak důvodně činiti s odkazem na jeho čestnou podobnou několikanásobnou účast v minulosti, s odkazem na naše národní obrození a na výši obnovené naší kultury.

Do života naší republiky vstupuje ještě činitel, který obmeziv se dříve na zdárné působení v rodině, později pak uplatňuje se na poli činnosti lidumilné i národní a zjednav si přístup i do vysokých škol, posléze převratem revolučním nabývá plných občanských a politických práv i v životě veřejném. Jest předem počítati s pronikavým vlivem tohoto rozmnožení působnosti našich žen; především vtiskne přímo nový ráz činnosti i životu našich politických stran a v brzku i našich obcí, aby potom na řadu přišel i sám ústavodárný sněm. Na štěstí žena v historii naší jest ode dávna dobře zaznamenána; jako v husitských dobách stála po boku mužů, tak se ani ve válečné době a v době převratu nedala bez rozdílu stran a tříd co do smýšlení a zápalu, nebojácnosti a nezměrné lidské obětovnosti zahanbiti muži; a kdyby ani toho všeho nebylo, zdatnost, s jakou za války zastala muže v existenčním jeho povolání a utrpení, jimž byla vydána jako matka nebo sestra, žena nebo snoubenka československých vojáků, zasluhují mimořádného uznání i nejmožnější odměny.

Keď sa rozhliadneme po celej dosavádnej i budúcej oblasti našej republiky, zastavujeme sa s hlbokým pohnutím u Slovenska. Ak bol osud Čechov v Čechách, na Morave a v Sliezsku pod nemeckým panstvom Viedne trpký, bol osud uhorských Slovákov pod maďarským panstvom Pešti nesnesiteľný - bol osudom národnej vetve, určenej k vyhubeniu.

Uhorský štát nedoprial Slovákom ani jedinej školy meštianskej a strednej, ani jedinej školy pokračovacej alebo odbornej, tým menej vysokej. A keď si Slováci za svoje vlastné peniaze stredné školy zriadili, zrušili im ich Maďari násilne a nikdy nepovolili zriadiť nové. Slovenskou nebola ani škola obecná. Len nie celých 8 procent slovenských detí navštevovalo školu čiastočne slovenskú, ostatní museli chodiť do škôl čisto maďarských, alebo takých, v ktorých učitelia pomáhali si slovenčinou len pri vysvetlovaní. Škola na Slovensku nebola teda inštitúciou výchovnou, lež odnárodňovacou; jej úkolom nebolo vychovať poriadnych občanov, lež nových Maďarov.

Práve tak ako kultúrny vývoj, znemožnili Maďari i hospodársky rozkvet Slovákov. Jestliže sa Slováci na tomto poli domohli predsa pozoruhodných úspechov, dosiahli ich svojou neúnavnou pilnosťou, svojou vzornou sporivosťou, dosiahli ich bez pomoci štátu, proti nemu.

Z politickej správy zeme í zo správy všetkých odvetví štátneho života boli Slováci vylúčení. Maďarskými úradmi napočítané dva miliony Slovákov maly v poslednom období na sneme uhorskom len dvoch poslancov! Strasti slovenských politikov nemožno vysloviť. Nebolo slovenského politika ani kultúrneho pracovníka, ktorý by nebol žalárovaný, pokutovaný alebo stíhaný. I prostý ľud bol vykonávateľmi verejnej správy vo svojom dennom živote prenasledovaný. Maďarské úrady na Slovensku - nevynímajúc ani cirkevných - neboly ľudu ochrancami a radcami, lež nástrojom snahy, aby Uhry boly premenené v jednojazyčný maďarský štát. Tento cieľ sledovalo i maďarské zákonodarstvo a tie zákony, ktoré maly ukázať akýsi národnostný liberalizmus - ako národnostný zákon z roku 1868 - neboly v krajine nikdy v život uvedené, slúžily len k oklamaniu cudziny.

Lžou bolo tvrdenie Maďarov, že Uhorsko je "ostrovom svobody". Ani maďarská revolúcia roku 1848, z prestiže ktorej - ako pane president hovoríte - Maďari žili ešte po čas vojny, ne mala za cieľ slobodu uhorských národov, lež slobodu a nadvládu maďarských výsadných stavov. Sám vodca tejto revolúcie Kossuth zastávajúc sa zemänstva na sneme prešporskom roku 1847 vyslovil v polemike so Slovákom Štúrom názor: trpieť, to je fatum ľudu.

Áno trpieť, nevýslovne trpieť bolo osudom menovite ľudu slovenského. Slováci došli ku svojej slobode po ceste krížovej.

Pane president! Sľubujeme Vám, sľubujeme všetkým, že svojou nekonečnou láskou nahradíme Slovensku jeho nesmierne utrpenie. Plný kultúrny a hospodársky rozvoj Slovenska bude z našich najprednejších, nám najdrahších a najvďačnejších úkolov.

Spoločný a jednotný štát československý bude doháňať na Slovensku nakoľko možno urýchlene všetko, čo bolo Maďarmi zanedbané a znemožnené. Vedľa školstva od obecného až po vysoké budú to podniky verejné i hospodárskej povahy; tak medzi inými úkolmi štátnymi chceme opatriť Slovensko bohatou sieťou železničnou, ktorá ho pripojí k ostatným zemiam českým.

Přicházíme, pane presidente, ke konci své odpovědi. Jako při prvém podobném aktu Národní shromáždění nechtělo a vzhledem k době ani se nesmělo vyhnouti řadě otázek a problémů, které třebas nemohou a nebudou všechny jím řešeny, přece jen naplňují veškeru jeho mysl a chtějíce nechtějíce i vykonávají stále na ně vliv pří zákonodárné i kontrolující jeho práci; bylo by také podle přesvědčení Národního shromáždění i politickou chybou pro konstituční vývoj, kdyby se samo nepřihlásilo, když potřebu takovou shledal již i president i vláda republiky.

V podstatě vidí Národní shromáždění svůj úkol v tom, aby připravilo co možná nejdříve všechno potřebné, aby mohlo ustoupiti ústavodárnému sněmu, zvolenému řádně všeobecným rovným právem hlasovacím se zastoupením menšin, tedy, aby vedle jednacího řádu vyřídilo sněmovní volební řád a v spojitosti s ním i potřebnou správní vnitřní organisaci státu, jakož také aby přikročilo k vymezení vzájemného poměru práv i povinností trojí složky naší státní moci, kterou představuje president republiky jako representant státu, Národní shromáždění a později sám ústavodárný sněm jako zákonodárný sbor a vláda jako výkonný orgán jemu odpovědný. Při tom Národní shromáždění přirozeně se bude zabývati a vyřizovati i všechno jiné, co neodkladně přinese před ně dnešní všeobecně pohnutá doba, nad to tak mocně zvlněná náhlým shroucením starého systemu rakouského. Budou to obzvláště poválečné nedostatky na poli výživy a na poli výroby průmyslové, živnostenské i zemědělské, jež budeme odstraňovati úsilovnou prací k zvýšení produkce, abychom byli soběstační. Budou to otázky pronikavého zdanění válečných zisků a dávky ze jmění, jakož i nového hospodářského a sociálního uspořádání velkostatků a lesů, dolů a velikých podniků; bude to otázka úpravy valuty a státních financí vůbec; Národní shromáždění hlásí se zajisté ke své povinnosti nepracovati toliko o zákonech, jichž provádění rozmnožuje výdaje státu, nýbrž i o zákonech, jež rozmnožují jeho příjmy. Budou to posléze otázky nezaměstnanosti, zaopatření invalidů, vdov a sirotků po padlých vojínech, péče o mládež a naléhavé otázky na poli sociálně politickém, kulturním a zdravotnickém.

Svého postavení je si Národní shromáždění plně vědomo. Má býti činným při zabezpečování československého státu na venek i při kladení základů jeho vnitřní stavby. Vzhledem k nesnázím přítomnosti je to úkol těžký, vzhledem k budoucnosti odpovědný - odpovědný před budoucími generacemi národa, před zahraničními našimi přáteli, před historií světa. Jest mu svěřena hřivna, jaké neznal doposud náš národ. Národní shromáždění bude svědomitě s hřivnou tou hospodařiti.

Byl jste, pane presidente, hned od svého vstupu na půdu staroslavného našeho bývalého království vítán okázaleji nežli stačily představy i nejsmělejší; a jak Vás přijala Praha, ve které sešly se statisíce českého lidu ze všech nejvzdálenějších krajů vlasti, tak nebyl v ní snad uvítán ani žádný český král; z rodu habsburského a lotrinského rozhodně nijeden. Politické a psychologické příčiny tohoto slavného Vašeho vjezdu do vlasti nemají vztahu jen k Vaší osobě, pane presidente; jsou poučny pro minulost i budoucnost národa. Přivezl jste mu s sebou svobodu, jakou již měl dříve, přivezl jste mu s sebou stát, který měl už od VII. stol. a jejž mu odňali v XVII. století němečtí Habsburkové; přivezl jste s sebou něco tak velikého, tak povznášejícího a krásného, co zasypalo třístaletou přervu v historii národa a co dovolilo, aby rázem mohlo býti mezinárodně zase navázáno na doby bývalé národní svobody a slávy.

Od 21. prosince roku loňského královský hrad na Hradčanech nevévodí již jen za dne nad Prahou, září nad ní také v noci. Již nepohlíží lid k němu jen jako k opuštěnému symbolu slavné minulosti a tiché ohlášce nové budoucnosti; již stal se mu znova oživeným předmětem myšlenek a citů samé přítomnosti.

Přejeme národu i presidentu republiky vzájemné důvěry i vzájemné lásky. Doby, kdy králové z posledního cizího rodu byli výstražným příkladem, jakými nemají býti panovníci svým národům, minuly; presidenti českoslovenští z krve našeho lidu odčiní a vynahradí mu postupně, co po věky zameškávali a čím se prohřešovali na něm otčímové na trůně.

Dík budiž vysloven Vám, pane presidente, za vše, co jste vykonal pro národ a jeho svobodu za hranicemi; stejné díky i ministrům Ed. Benešovi a Mil. Štefánikovi za věrnou pomoc Vám a za službu národu; díky prvým diplomatickým zástupcům naší republiky Štěp. Osuskému, Lvu Sychravovi, Lvu Borskému, Karlu Perglerovi a Bohdanu Pavlů; díky všem druhým pracovníkům, jejichž jména dobře známe, aniž je uvádíme; díky všem našim vystěhovalcům.

Budiž námi vzpomenuto těch našich čackých vojáků, kteří jsou doposud za hranicemi, jmenovitě v Rusku a na Sibiři, jejichž brzký návrat budiž co nejdříve umožněn.

Budiž věnována naše vzpomínka všem obětem vládní i vojenské krutovlády v bývalém Rakousko-Uhersku, i všem těm, kdož podlehli daleko od vlasti a rodin strastem válečného zajetí.

Sláva a čest památce všech padlých vojáků za hranicemi, jež bude trvale uctívána jejich rodinami a jejich obcemi, jíž bude vzpomínáno v našich školách, jež bude opěvována našimi básníky a oceňována našimi historiky!

Ať žije a vzkvétá československá republika!

Ať žije ve zdraví prvý její president T. G. Masaryk, a nová působnost jeho již ve vlasti samé budiž zaznamenána v historii novými výsledky bohatými i šťastnými!

V Praze, dne... března 1919.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP