Úrazové pojištění horníků
vyhradil zákon z 28. prosince 1887 č. 1. z r. 1888
o pojištění dělníků při
úrazu v předposledním odstavci § 1.
zvláštnímu zákonu.
Horníci pojištěni byli při úrazu
u bratrských pokladen, zřízených podle
čl. X. všeobecného zákona horního
(cís. patent z 23. května 1854 č. 146 ř.
z.) a zákona o bratrských pokladnách z 28.
července 1889 č. 127 ř. z.). Toto pojištění
osob, zaměstnaných při hornictví,
již dávno nevyhovovalo a již dlouho ozývaly
se hlavně ze řad dělnictva hlasy, aby osoby
zaměstnané při hornictví postaveny
byly, pokud jde o pojištění při úrazu,
na roveň ostatnímu dělnictvu, jemuž
zákon úrazový po této stránce
poskytoval mnohem více a mnohem větší
podpory, než zákon o bratrských pokladnách
horníků.
Teprve cís. nařízením ze 7. dubna
1914 čís. 80 ř. z. bylo úrazové
pojištění horníků upraveno tím
způsobem, že ustanovení zákona úrazového
rozšířena byla i na dělníky a
úředníky zaměstnané v podnicích
podléhajících dozoru úřadů
horních. Změny byly do nařízení
pojaty jen potud, pokud vyplývají ze zvláštních
poměrů hornických a pokud byly zlepšením
platného zákona úrazového. Toto cís.
nařízení bylo s podružnými změnami
vydáno jako zákon z 30. prosince 1917 č.
523 ř. z.
Pojištění hornictva upraveno bylo tu tím
způsobem, že přes odpor dělnictva zejména
českého zřízena byla pro celou říši
jedna úrazová pojišťovna hornická
ve Vídni. Stav tento, který z části
dlužno odůvodniti vlivem podnikatelů, na něž
bylo přeneseno úplně placení příspěvků,
placených tehdy při ostatním pojištění
úrazovém zčásti dělnictvem,
přirozeně trpěl všemi vadami centralismu,
zejména pak nevyhovoval dělnictvu po stránce
národnostní.
Za nového stavu bylo dlužno uvážiti, zda
sluší zříditi v obvodě československé
republiky samostatnou odborovou pojišťovnu hornickou,
anebo přikázati pojištění horníků
územním úrazovým pojišťovnám.
Jak slyšení znalci, tak i zástupci dělnictva
vyslovili se pro to, aby nebyla zřizována zvláštní
úrazová pojišťovna hornická, nýbrž
aby pojištění horníků provedeno
bylo úrazovými pojišťovnami územními,
při čemž by musil býti přirozeně
vzat zřetel na zvláštní poměry
hornictví.
Řeší se proto otázka pojištění
horníků při úrazu v předložené
osnově způsobem, odpovídajícím
přání znalců z obru úrazového
pojišťování a zástupců dělnictva.
Řešením tím nejsou nijak zájmy
stran dotčeny a neutrpí újmy. Toto řešení
vyhovuje zásadě, která uznána byla
již v osnově sociálního pojištění,
nehledíc ani k tomu, že řešení
to je doporučitelné i z důvodů hospodárnosti,
Při tom se využívá dosavadní
zkušenosti k nápravě některých
ustanovení zákona úrazového formálního
rázu.
Ve stejných poměrech jako horníci ocitli
se ve chvíli zřízení československé
republiky také železniční zřízenci.
Železniční zřízenci, kteří
ve službě utrpěli úraz, měli
původně proti správě svého
podniku jen nárok podle zákona o povinném
ručení drah (zákona z 5. března 1869
č. 27 ř. z.). Tento stav nebyl změněn
ani vydáním zákona o pojištění
dělníků pro případ úrazu,
protože § 2. tohoto vyňal převážnou
většinu železnic z pojistné povinnosti,
neboť podle tohoto ustanovení byly pojištěním
povinny jen ty železnice, které byly součástí
jiného podniku, povinného pojištěním.
Teprve zákon z 20. červenci 1894 č 168 ř.
z. rozšířil pojistnou povinnost na veškeré
podniky železnic, ať jsou hnány jakoukoli hybnou
silou.
Pojištění železničních zřízenců
bylo však provedeno v Rakousku na podkladě §
58. zákona úrazového tím způsobem,
že zřízena byla pro celé Rakousko jedna
odborová úrazová pojišťovna rakouských
železnic ve Vídni. Tato úrazová pojišťovna
nemohla železničním zřízencům
vyhověti, zejména pro stránce národnostní.
Úřední řečí její
i rozhodčího soudu byla němčina, proto
vydávala všecky výměry svému
členstvu jen německy. Soustředění
pojištění zavinilo dále zdlouhavost
ve vyřizování jednotlivých případů
úrazů a neobyčejné opožďování
v přiznávání důchodů.
Rozhodčí soud byl jen jediný pro celé
Rakousko, rovněž ve Vídni. Těžkopádnost
celého tohoto aparátu byla hlavní příčinou,
že již v Rakousku pomýšlelo se v kruzích
železničních na novou úpravu tohoto
oboru pojišťování.
Po zřízení našeho samostatného
státu bylo nutno tento obor pojištění
znovu upraviti, Bylo nutno opětně se rozhodnout,
zda se má úrazové pojištění
železničních zřízenců
přikázati úrazovým pojišťovnám
územním, nebo zda se má zříditi
pro obvod československé republiky samostatná
odborová úrazová pojišťovna našich
železnic nebo úrazové pojištění
železničních zřízenců
ponechati správě jednotlivých podniků
železničních.
Ministerstvo železnic dalo v tomto směru popud k tomu,
by úrazové pojištění železničních
zřízenců bylo pod určitými
podmínkami ponecháno správám jednotlivých
podniků. Ministerstvo železnic poukazuje tu na to,
že hlavním podnikatelem je u železnic vlastně
stát, a že nepatrný počet soukromých
železnic bude v době jistě dohledné
rovněž postátněn.
Toto své stanovisko ministerstvo železnic zastává,
poukazujíc na zvláštnost podniků železničních,
že totiž vlastně celé vyšetřování
úrazů prováděl železniční
podnik sám svými úředníky a
zřízenci, kdežto v ostatním oboru úrazového
pojišťování koná šetření
vždy politický úřad za intervence úrazové
pojišťovny. Odborová úrazová pojišťovna
rakouských železnic vlastně tedy rozhodovala
jen na základě látky předložené
jí úřady železničními.
Bylo by tedy podstatným zjednodušením, urychlením
a hlavně zlevněním celého řízení,
kdyby železniční úřady mohly
na základě látky, kterou samy sebraly také
rozhodovati, samozřejmým požadavkem však
tu jest, aby pojištění zřízenci
měli na rozhodování zajištěn
aspoň takový vliv, jaký měli v odborové
úrazové pojišťovně a aby měli
nadále možnost, dáti přezkoumati rozhodnutí
příslušného úřadu rozhodčím
soudem. Protože tyto úmysly ministerstva železnic
nenarážení na odpor železničních
zřízenců, jichž se týkají,
a mimo to slibují po stránce hospodárnosti
vyhovovati daleko více, než drahý a obsáhlý
aparát samostatné nové pojišťovny,
bylo nutno do osnovy zákona zařaditi ustanovení,
která by podobnou úpravu úrazového
pojištění železničních zřízenců
umožnila a dala mu zákonný podklad.
K jednotlivým ustanovením osnovy zákona sluší
uvésti, že zákon je rozdělen ve dva
oddíly. V pravém oddíle jsou změny
zákona úrazového provedeny tak, že nová
ustanovení vkládají se do jednotlivých
paragrafů zákona úrazového, jehož
celkový systém byl zatím dodržen. Druhý
oddíl obsahuje ustanovení přechodná,
která vyplývají ze zavedení nových
ustanovení zákonných a z blížící
se likvidace dosavadních nositelek pojištění,
totiž hornické úrazové pojišťovny
a odborové úrazové pojišťovny rakouských
železnic ve Vídni.
Článek I. osnovy ruší zákon z
30. prosince 1914 č. 523 ř. z. o úrazovém
pojištění horníků, jež nově
upravuje v dalších článcích.
Článek II. mění § 1. zákona
úrazového tím způsobem, že rozšíření
pojistné povinnosti na dělníky a závodové
úředníky zaměstnané v horních
podnicích a v závodech k nim náležejících,
ve vrtacích podnicích na vyhrazené nerosty,
v podnicích na těžbu horního vosku a
asfaltu, vkládá do textu § 1. zákona
úrazového a tím již přikazuje
pojištění těchto osob pojišťovnám
zřízeným podle § 9. zákona úrazového,
tedy úrazovým pojišťovnám územním.
Článek III. mění dosavadní
znění § 4. zákona úrazového.
Podle znění osnovy může ministr sociální
péče podle § 4. zprostiti pojistné povinnosti
u územních úrazových pojišťoven
zřízence podniků státních a
zemských, poskytuje-li jim všeobecně platné
služební ustanovení o úrazovém
zaopatření pro případ úrazu
tolik nač by měli nárok podle zákona
úrazového, a mají-li zřízenci
zaručen týž vliv na přiznávání
nároků a na rozhodování o něm
u soudu rozhodčího, jaký mají podle
zákona úrazového. týmž způsobem
může ministr sociální péče
zprostiti i zřízence drah soukromých, poskytnou-li
určitých dalších záruk. Má-li
každému zřízenci býti zaručen
nárok na požitky, rovnající se úrazovým
požitkům podle zákona úrazového,
musilo býti vysloveno v zákoně, že nároků
na úrazové zaopatření nelze smlouvou
s jednotlivým zřízencem ani vyloučiti,
ani obmeziti.
Při tom osnova pamatuje i na nároky, které
mají nemocenské a bratrské pokladny na náhradu
nemocenského, které vyplatily nemocnému,
vznikla-li nemoc z úrazu.
Závěrečné ustanovení umožňuje
ministru sociální péče vyslovené
zproštění odvolati, kdyby toho bylo třeba.
Tato ustanovení osnovy mají býti podkladem,
aby podle nich ministerstvo železnic a soukromé dráhy
upravily všeobecným služebním nařízením
úrazové zaopatření železničních
zřízenců.
Proti původnímu znění zmenšen
byl počet osob, které může ministr sociální
péče pojistné povinnosti zprostiti, o zřízence
obecní a veřejných fondů, a to proto,
že ve většině případů
tyto instituce zejména po stránce pojistně-technické
nemohly by poskytnouti záruk, že úrazové
zaopatření svých zřízenců
budou moci řádně prováděti
a povinnosti z něho plynoucí plniti.
Článek IV. osnovy upravuje otázku ocenění
naturálních požitků, které se
započítávají do ročního
výdělku zraněného. Podle § 8.
zákona úrazového měly se požitky
tyto oceniti podle průměrných cen místních.
Musila proto úrazová pojišťovna a pak
také rozhodčí soud v každém případě
zvláště oceňovati naturální
požitky, což bylo často spojeno s obtížemi.
zákon o úrazovém pojištění
horníků upraven je tak, že ustanovil v §
8., že naturální požitky hornické
oceňují horní hejtmanství. Toto ustanovení
rozšiřuje osnova na obor celého úrazového
pojištění a přikazuje ocenění
naturálních požitků úřadům
politickým, horním hejtmanstvím zůstává
ocenění naturálních požitků
úřadům politickým, horním hejtmanstvím
zůstává ocenění naturálních
požitků hornických, kdežto naturální
požitky železničních zřízenců
má oceňovati úřad, který proto
ministr železnic určí. Ve všech případech
stane se ocenění to po vyslechnutí důvěrníků
z podnikatelů i z pojištěnců. Ocenění
má se díti vždy počátkem roku.
Třetí odstavec dává možnost ministru
sociální péče, aby dal ocenění
naturálních požitků přezkoumati
mimořádně i v mezidobí. Ustanovením
tím pamatuje se hlavně na to, že pravděpodobně
ještě nějaký čas hodnota naturálních
požitků bude se kolísati, a to v dobách
kratších než jednoho roku. Až dojde k ustálení
poměrů, nebude zajisté potřebí,
aby hodnoty těchto požitků častěji
než počátkem roku se oceňovaly.
Článek V. osnovy ustanovuje, že kromě
představenstva - které je sborem početně
četným - má v každé úrazové
pojišťovně býti ustaven sedmičlenný
správní výbor, jemuž svěřeny
jsou věci běžné, zejména rozhodování
o příslušejícím odškodném.
Podobné správní výbory sice podle
stanov pojišťoven byly v pojišťovnách
již zřízeny, ale bylo potřebí
dáti jim zákonný podklad. Hlavním
úkolem jejich je rozhodování o příslušejícím
odškodném, na něž dělnictvu zastoupeném
ve správním výboru přiznává
se vliv. V tomto směru nastupuje správní
výbor na místo zvláštního rentového
výboru tříčlenného, který
zavedlo cís. nařízení a zákon
o pojištění horníků proti úrazu.
Správní výbor skládá se ze
dvou členů z podnikatelů, dvou členů
z pojištěnců a dvou členů ze
skupiny osob, které ministr sociální péče
povolal do představenstva. Každá z těchto
skupin zvolí si své členy do správního
výboru sama.
Žádají-li o to aspoň dva členové
správního výboru, náleží
rozhodnutí věci představenstvu. Toto ustanovení
dává možnost, aby věci, kterým
členové výboru přikládají
větší váhu, byly rozhodnuty sborem četnějším,
představenstvem.
Mimo to dává článek tento správnímu
výboru moc, aby povolal ke svému jednání
(ku příkladu k řešení odborných
otázek různého druhu) osoby stojící
mimo správní výbor, aby mu podaly dobré
zdání.
Článek VI. zavádí značné
zjednodušení řízení. Podle dosavadního
znění § 29. zákona úrazového
musil každý podnikatel učiniti o úraze
nařízené oznámení dvojmo u
okresního politického úřadu. Politické
úřady byly tu vlastně podatelnami pojišťoven.
Znění osnovy nařizuje, že oznámení
úrazu podnikatel má poslati prostě (v jednom
vyhotovení) přímo příslušné
úrazové pojišťovně. Tím
odstraněno jednak nebezpečí, že úrazová
pojišťovna doví se o vážném
úraze opožděně, jednak se tím
celé řízení urychluje a agenda politických
úřadů se usnadňuje.
Článek VII. mění §§ 30.
až 32. zákona úrazového. Tato část
dostala nový nadpis: "Řízení
o nároku. Vliv na léčení", které
podávají stručný obsah této
částky zákona.
Také změna § 30. znamená značné
zjednodušení řízení. Kdežto
podle dosavadního znění zákona okresní
politický úřad musil sám z úřední
moci ihned provésti vyšetřování
o všech okolnostech úrazu a nároku, bude tak
nyní podle znění osnovy politický
úřad činit jen tehdy, když o to úrazová
pojišťovna požádá, a jen v tom směru,
v jakém to bude od něho žádáno.
tím odpadne značné množství obsáhlého
vyšetřování úrazů, které
často pro úrazovou pojišťovnu bylo zbytečné
a bezcenné. I toto ustanovení přispěje
značně k urychlení celého řízení.
Prvé dva odstavce § 31. osnovy přejaty jsou
z § 7. zákona o úrazovém pojišťování
horníků. Ustanovení to umožňuje
úrazové pojišťovně, aby svěřila
bratrským pokladnám styk mezi pojišťovnou
a jejím členstvem (podnikateli i dělníky),
zejména vyšetřování úrazů,
a zavazuje bratrské poklady k této činnosti,
za to přiznává se bratrským pokladnám
vedle hrazení hotových výloh odměna,
kterou - nedosáhne-li se dohody, - určí ministr
sociální péče. Třetí
odstavec § 31. osnovy odpovídá doslovně
dosavadnímu znění § 32. zákon
úrazového.
§ 32. osnovy zajišťuje úrazovým pojišťovnám
vliv na léčení nemocného, jak to již
učinilo cís. nařízení a zákon
o úrazovém pojištění horníků.
Úrazová pojišťovna může odníti
léčení nemocenské bratrské
pokladně, aby mohla po případě zraněnému
poskytnouti zvláštního léčení
odborníkem. Druhý odstavec tohoto paragrafu poskytuje
úrazové pojišťovně dělnické
možno ti, aby po skončeném léčení
místo důchodu poskytla zraněnému dalšího
bezplatného léčení a ošetřování
v léčebném ústavě, aby jeho
způsobilost výdělková stoupla a zdravotní
stav zraněného podstatně mohl se zlepšiti.
Další ustanovení, rovněž přejatá
ze zákona o pojištění horníků,
týkající se případů,
kdy zraněný se brání léčení
nebo je zdržuje. Tu může úrazová
pojišťovna naříditi, aby zraněný
byl dán do léčebného ústavu.
Totéž nařízení může
úrazová pojišťovna vydati, když podle
posudku lékařského je třeba, aby byl
zraněný pozorován v některém
léčebném ústavě. Dokud zraněný
neuposlechne těchto nařízení úrazové
pojišťovny, nemaje pro to ani zákonného
ani jiného podstatného důvodu, může
mu pojišťovna důchod buď zcela nebo z části
zadržeti. V prvém případě léčení
v léčebném ústavě děje
se na vrub důchodu pojištěncova a jeho příslušníkům
náleží jen nárok na polovici nemocenského,
byli-li až do té doby výživou odkázáni
na výdělek zraněného. Pozorování
v léčebném ústavě v případě
druhém děje se na vrub úrazové pojišťovny,
protože ve většině případů
díti se bude v zájmu jejím.
Článek VIII. osnovy stanoví (jako §
5. zákona o úrazovém pojištění
horníků), že, nelze-li z jakéhokoli
důvodu vyměřiti důchod v čas,
totiž při smrtelném úraze hned po vyšetření,
a při ostatních úrazech pátým
týdnem od úrazu počínaje, může
býti zraněnému vyměřen zatímní
důchod. Až dosud mohly úrazové pojišťovny
v takovémto případě, když šetření
se protáhlo nebo z jiných důvodů nemohl
býti důchod vyměřen poskytovati pojištěncům
jen záloh na důchod. Nyní budou míti
zákonný podklad i formu pro podobné případy.
Zatímní důchod zúčtuje se sice
později na důchod konečně přiznaný,
ale nevrací se, byl-li nárok na odškodnění
vůbec zamítnut.
Podle § 34. zákona úrazového musil býti
nárok na odškodnění oznámen úrazové
pojišťovně do roka od úrazu, sice zraněný
pozbyl práva na odškodnění. Často
se však stalo, že se následky úrazu objevily
až za dobu delší než rok, a podle přísného
znění zákona nemohl se zraněný
odškodného domáhati, jestliže jednoroční
lhůta na ohlášení nároku minula.
proto článek IX. osnovy doplňuje § 34.
v tom směru, že ustanovuje, že v podobných
případech počíná běžeti
řečená jednoroční lhůta
až dnem, kdy se následky úrazu objevily.
Náhradní nároky nemocenských a bratrských
pokladen proti úrazové pojišťovně
osnova zákona neváže na promlčecí
jednoroční lhůtu.
Článek X. upravuje § 38. zákona úrazového,
totiž ustanovení o rozhodčím soudě.
V novém znění § 38 ponechává
v platnosti prvé tři odstavce platného dosud
zákona, jež vyslovují, že pro rozhodování
sporů mezi úrazovými pojišťovnami
a členy o nárocích na odškodnění
je příslušný jediné rozhodčí
soud, a jež upravují složení tohoto rozhodčího
soudu.
§ 38. a) osnovy vyslovuje, že rozhodčí
soud je příslušný i pro osoby, které
jsou odkázány všeobecným služebním
nařízením na úrazové zaopatření
podle nového znění § 4. zákona.
Byl by tedy i dále rozhodčí soud, příslušný
i pro rozhodování žalob, které by železniční
zřízenci podávali proti správě
svého podniku ve věcech úrazového
zaopatření.
Mimo to určuje tento paragraf výslovně, že
rozhodčí soud je příslušný
i pro žaloby nemocenských a bratrských pokladen
(u těchto podle § 15. zákona o úrazovém
pojištění horníků), jimiž
se domáhají proti úrazové pojišťovně
svých náhradních nároků na
zaplacení nemocenského, jež zaplatili za úrazovou
pojišťovnou dělnickou nebo za správu podniku
vyňatého podle § 4. osnovy z pojistné
povinnosti.
Konečně upravuje se příslušnost
rozhodčích soudů tak, že přikazuje
se žalobu projednati rozhodčímu soudu úrazové
pojišťovny, jejímž členem je nebo
by byl podnikatel, kdyby zřízenci jeho nebyl podle
§ 4. sproštěni pojistné povinnosti.
§ 38. b) osnovy dává ministru sociální
péče podklad, aby podle potřeby zřídil
mimo rozhodčí soudy územních úrazových
pojišťoven expositury těchto soudů nebo
zvláštní rozhodčí soudy, aby
určil obvod jejich složení a rozhodl, kdo má
nésti náklady těchto soudů. Toto ustanovení
má umožniti ministru sociální péče
buď podržeti dosavadní zvláštní
rozhodčí soudy v Praze, Mostě a Moravské
Ostravě, jimž zákon o úrazovém
pojištění horníků vyhradil rozhodovati
o sporných nárocích, plynoucích z
tohoto zákona, nebo je zrušiti, nebo zříditi
soudy nové, zejména také zvláštní
soud pro rozhodování sporů železničních
zřízenců ve věcech úrazového
zaopatření. Kdyby nedošlo ke zřízení
nějakého zvláštního tohoto soudu,
nýbrž spory ve věcech úrazového,
zaopatření přikázáno bylo projednati
rozhodčímu soudu úrazových pojišťoven
územních, (po př.v železničních
senátech, jež by se zřídily), může
ministr sociální péče určiti,
jakým způsobem mají přispívati
k úhradě nákladů tohoto soudu správy
podniků, jejichž zřízenci jsou pojistné
povinnosti sproštěni.
§ 38. c) osnovy nemění nic na posledních
třech odstavcích dosavadního znění
§ 38. vyjma to, že žaloby nemocenských a
bratrských pokladen neváže na jednoroční
promlčecí lhůtu.
Článek XI. osnovy upravuje § 48. zákona
úrazového v tom směru, že dává
účast na státním dozoru nad úrazovými
pojišťovnami také horním hejtmanstvím
a ministerstvům veřejných prací a
železnic, pokud jde o podniky horní a železniční.
Mimo to dává článek tento ministru
sociální péče zákonný
podklad pro to, aby určil dohlédací úřad
nad prováděním úrazového zaopatření
podle § 4. osnovy.
Otázku spolupůsobení úřadů
při provádění úrazového
pojišťování upravuje článek
XII. osnovy změnou § 50. úrazového zákona.
Podle navrhovaného, znění zůstává
rozhodování politickým úřadům,
jež rozhodovati mají u horních podniků
v dohodě s úřady horními. Některé
úkony povahy technické (§§ 18. druhý
odstavec, 28. zákona úrazového), ponechávají
se úřadům horním, jiné (§§
30. a 50. zákona úrazového mohou vykonávati
úřady politické a horní vedle sebe.
Článek XIII. osnovy doplňuje § 56. zákona
úrazového v tom směru, že vyslovuje
sproštění od kolků a poplatků
i všech listin a jednání, které upravují
právní poměry úrazového zaopatření
tak, jako tomu je podle § 56. dosavadního znění
zákona úrazového u všech listin a právních
jednání, upravujících poměry
mezi úrazovými pojišťovnami a jejími
členy.
Článek XIV. osnovy vkládá do §
61. zákona úrazového ustanovení, upravující
poměr úrazových pojišťoven dělnických
k bratrským pokladnám tak, jak upraven byl v §
14. zákona o úrazovém pojištění
horníků.
Podle § 61. osnovy odpočívá nárok
na zaopatřovací plat invalidní proti bratrské
pokladně potud, pokud důchod úrazový
a invalidní plat zaopatřovací převyšují
dvě třetiny onoho výdělku, který
byl vzat za základ vypočtení důchodu
úrazového. Osnova nečiní tu rozdílu
mezi případem, kdy výdělečná
nezpůsobilost byla způsobena úrazem, nebo
když úplná výdělečná
nezpůsobilost dostavila se teprve později, po případě
nezávisle na úrazu, který pojištěnec
dříve utrpěl a pro nějž bere
důchod úrazový. V obou případech
dostává pojištěnec nejprve od úrazové
pojišťovny důchod úrazový, který
mu bratrská pokladna ze zaopatřovacího platu
doplňuje na dvě třetiny onoho svrchu uvedeného
směrodatného výdělku.
(Příklad: Byl-li roční výdělek
horníků určen částkou K 1200
a činí-li důchod přiznaný úrazovou
pojišťovnou K 600 a zaopatřovací plat
invalidní K 320 ročně, může podle
těchto ustanovení pojištěnec dostati
pouze K 800 - dvě třetiny onoho výdělku
- a to tak, že požívá důchodu úrazového
v plné výši K 600 - ale ze zaopatřovacího
platu invalidního pouze částky K 200 -, kdežto
zbytkem K 120 - zaopatřovací plat odpočívá,
čili pojištěnec nemá nároků
na vyplacení této částky.)
V Případě, ve kterém invalidní
plat zaopatřovací sám o sobě přesahuje
dvě třetiny onoho ročního výdělku,
má plat zaopatřovací odpočívati
do výše úrazového důchodu. (Příklad:
Byl-li roční výdělek horníků
K 600 -, invalidní plat zaopatřovací K 480
- a úrazový důchod K 200 - ročně,
bral by pojištěnec důchod úrazový
ve výši K 200 - a invalidní plat zaopatřovací
K 280 -, celkem tedy K 480 - ročně. Nárok
na K 200 - ze zaopatřovacího platu invalidního,
rovnající se co do výše důchodu
úrazovému, nemohl by tedy pojištěnec
proti bratrské pokladně uplatňovati.)
V případech, kdy požívá zraněný
dále celého svého výdělku jako
důchodu úrazového, odpočívá
nárok na invalidní plat vůbec.
Je přirozeno, že tato ustanovení nemají
se vztahovati na tak zv. dobrovolná přídavková
pojištění, za něž platí
pojištěnec pojistné dobrovolně sám
ze svého.
§ 61. b) osnovy upravuje náhradní nároky
bratrských pokladen. poskytla-li bratrská pokladna
zraněnému zaopatřovacího platu v případech,
ve kterých podle ustanovení předešlého
paragrafu osnovy k tomu není povinna, přechází
nárok zraněného na důchod ze zákona
na bratrskou pokladnu do částky, kterou tato nad
svoji povinnost zraněnému zaplatila.
Byla-li výsledkem úrazu smrt, mají pozůstalí
nárok jen na důchod úrazový, a ne
také na zaopatřovací plat proti bratrské
pokladně. Pokud však pokladna tato přes to
zaopatřovacího platu pozůstalým usmrceného
poskytla, přechází rovněž ze
zákona nárok pozůstalých na důchod
úrazový na bratrskou pokladnu až do výše
zaplacené částky.
Ustanovení §§ 61. - 61a) mají také
zřejmou tendenci, aby skrovné peněžité
prostředky bratrských pokladen byly, pokud je to
možno, šetřeny.
§ 61 b) osnovy ponechaná beze změny dosavadní
znění § 61. zákona úrazového.
Článek XV. rozšiřuje ustanovení
článku VII. zákona z 20. července
1894 č 168. ř. z. i na osoby, odkázané
na úrazové zaopatření. Podle řečeného
ustanovení zákona z roku 1894 nemají železniční
zřízenci a osoby dopravované drahou bez nároku
na zaplacení jízdného (zřízenci
kancelářští atd.) při úrazu,
utrpěném v provozu dráhy, jiného nároku
proti správě dráhy, než nárok
na důchod úrazový zvýšený
o polovici nebo, je-li tu trvalé chřadnutí,
až na 1331/3 pracovního výdělku,
zejména nemají nároku, jiným osobám
v zákoně z 5. března 1869 č. 27. ř.
z. poskytnutého na úplnou náhradu škody,
tedy i na bolestné atd. Protože u řečených
osob má nastoupiti podle návrhu ministerstva železnic
místo úrazového pojištění
podle tohoto zákona, úrazové zaopatření
podle všeobecného ustanovení služebního,
bylo nutno vysloviti, že ani osoby, které mají
nárok na úrazové zaopatření,
žádných dalších nároků
ze zákona o povinném ručení drah (z
5. března 1869 č. 27. ř. z.). Nárok
z tohoto zákona zachovává těmto osobám
osnova rovněž jen v případech §§
46. a 47. zákona úrazového.
Článek XVI. osnovy stanoví účinnost
zákona, pokud jde o horníky, prvním dnem
nejbližšího kalendářního
měsíce, kdežto u pojištěnců
odborové úrazové pojišťovny rakouských
železnic musil býti den účinnosti zákona
odsunut na dobu pozdější. Až bude příslušné
služební nařízení o úrazovém
zaopatření ministerstvem železnic za správu
státních drah a správami soukromých
drah oznámeno ministru sociální péče,
bude on moci podle § 4. osnovy zprostiti tyto podniky pojistné
povinnosti a určiti den, kdy zákon nabude účinnosti
i o železničních zřízencích.
Podle článku XVIII. přestanou úrazová
pojišťovna hornická a odborová úrazová
pojišťovna rakouských železnic ve Vídni
dnem, kdy nabude tento zákon účinnosti, prováděti
pojištění proti následkům úrazů
v obvodě československé republiky. U úrazové
pojišťovny hornické dostaví se chvíle
tato dříve, protože zákon počne
u horníků svou účinnosti ihned, kdežto
u odborové úrazové pojišťovny rakouských
železnic dostaví se podle článku XVI.
tento účinek zákona později, až
příslušný den ministr sociální
péče určí.
Úrazová pojišťovna hornická a odborová
úrazová pojišťovna rakouských železnic
ve Vídni provedou řízení i odškodnění
u všech úrazů, které se staly nebo stanou
až do dne, kdy počne účinnost tohoto
zákona vzhledem ke každé z nich. Řízení
a odškodňování úrazů,
které se stanou potom, co zákon nabyl účinnosti,
patří novým nositelkám pojištění
totiž úrazovým pojišťovnám
územním a správám podniků,
jejichž zřízenci byli podle § 4. osnovy
zproštění pojistné povinnosti.
Převzetí odškodňování
úrazů, pro jejichž následky již
dosavadní nositelky pojištění přiznaly
důchody, novými nositeli pojištění,
bude částí řízení likvidačního
naší republiky s úrazovou pojišťovnou
hornickou a odborovou úrazovou pojišťovnou rakouských
železnic. Po skončené likvidaci určí
ministr sociální péče den, kterého
úrazové pojišťovny územní
a správy podniků, vyňatých podle §
4. z pojistné povinnosti, převezmou všecka
práva a povinnosti u úrazů, odškodňovaných
až do té doby oběma uvedenými vídeňskými
pojišťovnami. O tom, která pojišťovna
nebo která správa podniku převezme povinnost
vypláceti dále úrazový důchod,
bude každý poživatel důchodu vyrozuměn.
Zákon provede podle článku XVIII. ministr
sociální péče. §§ 34. a
38. osnovy prodlužují jednoroční lhůty
k ohlášení nároků úrazové
pojišťovně dělnické a k žalobě
k rozhodčímu soudu ve prospěch nemocenských
a bratrských pokladen. Opatření toto má
důvod svůj v té okolnosti, že nemocenské
a bratrské pokladny nejsou s to, aby existenci svého
nároku, zejména objeví-li se následky
úrazu u zraněného teprve na sklonku jednoroční
promlčecí lhůty, v čas co do výše
i co do nároku určily. Bylo by proto spravedlivé,
aby k této okolnosti se v osnově přihlíželo.