K § 3. Podnět osnovy, aby znění §
tohoto bylo ve větě "o nichž bylo rozhodnuto
v druhé stolici" doplněno slovy: "některým
soudem", schvalovati nemohu. Neboť platí-li,
jak to motivy osnovy správně dovozují, zásada,
že soudové (a tudíž i nejvyšší
soud) vykonávají soudnictví jen v občanských
soukromoprávních věcech, a je-li moment poslednější,
jak to motivy rovněž uznávají, právem
zdůrazněn již v posavadním znění
§ 3., pak jest navrhovaný doplněk, ne-li pleonasmem,
příčícím se požadavku
stručné a přesné mluvy zákona,
tož na nejméně nadbytečným dodatkem.
K § 5. Připouštím, že by zákonodárce
mohl, vymezuje působnost nejvyššího soudu,
postupovati také způsobem, v osnově navrhovaným,
že jest vypočítávati do podrobna veškerou
agendu, která je nejvyššímu soudu platnými
zákony všech druhů přikázána.
V souvislosti této nemohu však nevytknouti, že
jest jistou nedůsledností, snaží-li
se osnova, jak je z obsahu její §§ 3. až
7. nepochybně zřejmo, vypočísti veškeru
působnost nejvyššího soudu taxativně,
a vsunuje-li přes to, "aby naznačila, že
výpočet její jest jen demonstrativní",
do první věty § 5. slůvko "zvláště".
To bylo však poznamenáno jen mimochodem, neboť
jest jinou otázkou, je-li takovýto taxativní
výpočet, o nějž se osnova očividně
pokouší technicky účelným a doporučitelným.
Iniciátoři zákona sb. č. 5 vycházeli
při redakci jeho a zejména i jeho § 5. z náhledu,
že cís. patent ze 7. srpna 1850, ř. z. č.
325, kterým byl vydán statut nejvyššího
dvoru soudního a kasačního, nenáleží
mezi ony dosavadní říšské zákony,
jež byly čl. 2 resp. 3 zák. ze dne 28. října
1918, sb. č. 11 ponechány zatím v platnosti
a že jej nelze proto položiti prostě za základ
i organisaci nejvyššího soudu československého,
to proto, že byl patentem tím zřízen
nejvyšší soudní a kasační
dvůr pro oblast "celého císařského
státu rakouského" ve Vídni a čl.
12 st. zákl. zák. ze dne 21. prosince 1867 ř.
z. č. 144 stanoví, že působnost tohoto
soudu se vztahuje "na království a země
v říšské radě zastoupené".
Poněvadž pak tvořil statut tento základ
organisace a kompetence dřívějšího
společného nejvyššího soudu, jenž
nesl celou budovu pozdější jeho organisace
a působnosti, dovršenou později vydanými
jinými organisačními a jurisdikčními
zákona, jež zůstaly dle čl. 2 a 3 zák.
sb. č. 11 zatím v platnosti, šlo jim prostě
o to, podložiti této pozdější stavbě
nový, pokud možno stejný základ, odpovídající
provedené změně státních poměrů.
S hlediska tohoto a aby vyhověli také zjevným
intencím čl. 2 a 3 zák. sb. č. 11,
které čelí k tomu, aby posavadní právní
řád a jeho zákonodárný základ
byly co nejméně rušeny a aby byly zachovány
v platnosti, nechtěli vydati zákon, který
by upravoval souborně veškeru i pozdějšími
zákony stanovenou působnost nejvyššího
soudu, nýbrž šlo jim prostě o to, nahraditi
posavadní statut až do doby, kdy bude lze přikročiti
k definitivní a soustavně jednotné zákonodárné
úpravě veškeré soudní organisace
a kompetence, zákonem, který se pokud možno
se statutem posavadním kryje.
Za tohoto stavu věci nelze po mém soudu z úvodních
slov § 5. zák. sb. č. 5 právem souditi,
že je výpočet působnosti nejvyššího
soudu v § tomto taxativním, resp. neúplným,
a tím méně je oprávněna výtka,
že zákon tento budí pochybnost, zda platí
také na dále různá ustanovení
jurisdikční normy a jiných zákonů,
resp. že zákonům těm přímo
dereguje. Z výkladů těchto plyne především,
že není nutno doplňovati zákon ustanoveními
§ 5. lit. a), c), f), h) druhá věta i), pokud
se týče případy druhým a třetím
§ 7. osnovy.
I kdyby se však chtělo jednou přikročiti
k jakési reformě výpočtu kompetence
nejvyššího soudu v příslušném
zákoně, nedoporučoval bych v žádném
případě, aby se to dělo způsobem
tak kasuistickým, jak to navrhuje osnova.
Pokud jde o věci trestní, stanoví §
4. zákona sb. č. 5, že ve věcech těchto
rozhoduje nejvyšší soud jako soud zrušovací
a v případech řádem trestním
a vedlejšími zákony jemu přikázaných.
Takovéto všeobecné znění má
nepochybné výhody a mezi nimi zvláště
tu, že by nevyžadovalo ani tehdy změn, kdyby
se příslušné zákony, na něž
se odkazuje, později změnily. Kdyby se již
tedy uznalo za vhodné, odchýliti se od nynějšího
textu zákona, doporučoval bych mnohem více
(ovšem jenom in eventum, neboť trvám v první
řadě na tom, co uvádím proti jakékoliv
změně zákona), obdobné všeobecné
znění také pro vymezení ostatní
kompetence nejvyššího soudu. Stačilo by
tu pak doplnit ustanovení § 3. zák. sb. č.
5 asi větou "dále v jiných věcech
občanských, správních a disciplinárních,
platnými zákony jemu přikázaných";
ustanovení §§ 5. a 7. nynějšího
znění by pak odpadla.
Pokud jde o jednotlivé změny, jež navrhuje
osnova ve znění § 5. chci k nim, omezuji se
na věci hlavní, jmenovitě poznamenati:
K § 5. b) Oprava, navrhovaná v odstavci tomto není
po mém soudu nutná, jelikož pokládám
užší výklad, o němž se zmiňují
motivy, za vyloučený.
K § 5. e) Zcela výjimečný případ,
že se stal vrchní zemský soud pro odmítnutí
jednotlivých jeho členů nezpůsobilým
se usnášeti, je po mém soudu dostatečně
vyjádřen a kryt již větou "byl-li
odmítnut celý vrchní soud" v §
5. c) zák. sb. č. 5.
V navrhovaném novém znění téhož
§u odnímá osnova nejvyššímu
soudu odchylkou od nynějšího znění
rozhodování v případu, kde byl odmítnut
president vrchního soudu. Příslušné
stejné ustanovení statutu bylo ovšem §
23. j. n. změněno. Tytéž důvody,
jež přiměly však zákonodárce
k tomu, že přiřkl v § 74. tr. ř.
rozhodování o odmítnutí presidenta
sborového soudu druhé stolice kasačnímu
soudu, mluví také proto, aby táž zásada
platila i ve věcech civilních.
K § 5. h) První věta bodu tohoto mění
podstatně ustanovení téže věty
v § 5. d) zák. sb. č. 5, ustanovujíc
implicite, že o syndikátních žalobách,
vzešlých z úředních jednání
členů nejvyššího soudu, o nichž
má dle výslovného pravidla nynějšího
zákona rozhodovati nejvyšší soud jako
první a jediná stolice, rozhoduje ve stolici prvé
vrchní zemský soud, který je v sídle
nejvyššího soudu. Změna tato je však
po mém soudu přímo povážlivá.
Otázka, kdo rozhoduje o žalobách syndikátních,
vzešlých z úředních jednání
členů nejvyššího soudu, byla s
ohledem na doslov § 8. zák. ze dne 12. července
1872, ř. z. č. 112 sporna, ba doslov tento vzbuzoval
i pochybnosti, jsou-li žaloby syndikátní z
důvodu porušení práva členy nejvyššího
soudu vůbec dovoleny.
Náhled poslednější nechci ovšem
hájiti, jelikož se nedá srovnati s právním
řádem, jenž nedovoluje, ani pokud jde o členy
nejvyššího soudu, v tomto směru žádných
výjimek. Vyslovuje proto §. 5. b) zák. sb.
č. 5, zásadu, že cesta žalob syndikátních
není stranám zamezena ani tehdy, kdyby šlo
o porušení jejich práva členy nejvyššího
soudu.
Naproti tomu nedovoluje to však poměr podřízenosti,
v němž stojí vrchní zemští
soudové k nejvyššímu soudu, aby v rozepřích
syndikátních, v nichž jde o požadavky
vzešlé z úředních jednání
členů nejvyššího soudu, rozhodoval
ve stolici prvé kterýkoli vrchní zemský
soud. Námitka, že znění nynější
připravuje strany o jednu instanci, nepadá po mém
soudu na váhu, jelikož není vyloučeno,
aby v jistých, ovšem jen výjimečných
případech, kde toho vyžadují okolnosti,
rozhodoval nejvyšší soud jako stolice jediná.
V bodu tomto nezbývá mi tudíž, než
vysloviti se rozhodně proti zamýšlené
změně zákona.
K § 5. k) Oprava zde navrhovaná jest, pokud jde o
nesprávnou citaci zák. ze dne 13. srpna 1918, č.
316 ř. z. na místě zákona ze dne 18.
srpna 1918, ř. z. č. 317 v § 5. e) zák.
sb. č. 5 o sobě opodstatněna. Jelikož
tu jde však o nedopatření redakční,
jež bylo vyvoláno pouhou záměnou v říšském
zákonníku vedle sebe zařazených zákonů
č. 316 a 317, tudíž o nedopatření
zcela zjevné, které lze na roveň postaviti
pouhé chybě v písmu, není po mém
soudu ani k odčinění jeho nutna změna
zákona, nýbrž stačila by pouhá
oprava této chyby, podobně, jak se to stalo vyhláškou
ministerstva vnitra a práv uveřejněnou ve
sb. č. 51.
K § 6. Doplněk téhož §u v zák.
sb. č. 5 větou, že nejvyšší
soud podává na požádání
posudky o osnovách justičních zákonů,
o jejich změně a výkladu odpovídá
sice stavu věci, není však rovněž
závažným důvodem pro změnu zákona,
to tím méně, ano lze míti za to, že
je tento úkon nejvyššího soudu jako minus
kryt již ustanovením § 6. zák. sb. č.
5, dle něhož přísluší nejvyššímu
soudu dávati podnět k vydání, nebo
změně jmenovaných zákonů.
K § 7. Doplněk tohoto paragrafu ustanovením,
že členy nejvyššího soudu, kteří
jsou povoláni spolupůsobiti při nejvyšším
důchodkovém soudu, v senát dle § 3.
zák. sb. č. 5 a v ministerské komisi dle
zákona č. 316 ř. z., určuje první
president neb jeho náměstek vždy na 3 léta
s potřebným počtem náhradníků,
není po mém soudu rovněž nutným
a rozhodně neospravedlňuje změnu zákona.
Povinnost a právo prvního presidenta, pokud se týče
jeho náměstka, určovati členy tyto,
plyne již z ustanovení § 8., jenž ukládá
osobám jmenovaným řízení nejvyššího
soudu, a pokud jde o určování členů
nejvyššího soudu důchodkového,
i z ustanovení dvor. kanc. dekretu ze dne 29. ledna 1836
sb. zák. pol. 64 sv. č. 18.
Bližší stanovení doby, na kterou se členové
ti určují, doporučovalo by se snad v tom
případu, kdyby zde byly také jiné
vážné důvody pro změnu zákona.
Samo o sobě dotýká se však ustanovení
to otázky příliš podružné,
jejíž úprava by mohla ponechána býti,
jak to motivy osnovy do jisté míry samy připouštějí,
i jednacímu řádu, kdyby se nechtělo
ovšem setrvati při zvyku, který se vyvinul
v praksi při určování členů
nejvyššího soudu důchodkového (totiž
na dobu, pokud jsou referenty nejvyššího soudu).
K § 10. Že k působnosti nejvyššího
soudu náleží také rozhodovati v jistých
správních věcech, je vyřčeno
již příslušnými zákony.
Důvod, který přiměl iniciátory
zákona sb. č. 5 k tomu, že působnost
tuto v § 5 výslovně nevytkli, vysvětluje
i tato funkce nejvyššího soudu, proč nepojata
do § 10. Výklad § toho nebude však jistě
v pochybnostech o tom, že pravidlo jeho platí také
pro tyto věci, to tím méně, an §
10 mluví všeobecně o rozhodování
určité "věci právní"
a dodatek "ať občanské, ať trestní"
není, jak z doslovu je zjevno, taxativním.
K § 11. Úprava vyřizování t.
zv. kurentek odpovídající v podstatě
ustanovení § 4 zák. ze dne 24. února
1907 č. 41 ř. z., kterou chce obnova zákona
sb. č. 5 doplniti, může po mém soudu
umístěna býti zcela dobře i v jednacím
řádu (§ 11 zák. sb. č. 5) a byla
také již do prozatímního jednacího
řádu pojata, ovšem mimo předpis poslední
věty osnovy, že při pochybnosti předsedově
ve příčině vyřízení,
navrženého zpravodajem, rozhoduje ve věci senát
tříčlenný. Odporujeť úprava
takováto jednak zásadě, vyslovené
v novém znění § 2 zák. ze dne
24. února 1907 ř. z. č. 41, upraveném
čl. II. cís. nař. ze dne 1. června
1914 ř. z. č. 118 (nov. o úlevě soudů),
dle níž rozhoduje nejvyšší soud ve
všech věcech občanských, správních
a trestních v senátech, skládajících
se z 5 soudců, a nebylo by ani účelno, když
platí toto všeobecné pravidlo rozhodování
nejvyššího soudu v senátech pětičlenných,
zaváděti pouze pro ony zcela výjimečné
případy, v nichž dochází při
vyřizování kurentek k usnesení senátu
(dle posavadních zkušeností jsou to as 2 případy
za celý rok), zvláštní a nový
typ senátů tříčlenných,
který se, jak možno seznati z dobrozdání
dřívějšího nejvyššího
soudu, otištěného v Herrmannově vydání
novely o úlevě soudů na str. 52 pod čarou,
v praksi naprosto neosvědčil.
K § 13. Naprostá neodvislost stavu soudcovského,
zaručená ve všech moderních státech
státními základními zákony
a v demokratické republice zvláště samozřejmá,
vyžaduje toho nutně, aby se soudové zejména
z vlivů správy justiční úplně
vymanili. Požadavku tomuto, který je diktován
nejen zájmy stavu soudcovského, nýbrž
v první řadě zájmy veřejnosti,
odpovídá osnova zákona o jmenování
soudců předložená Národnímu
výboru a navrhující, aby právo
jmenovati soudce bylo z ministerstva spravedlnosti přeneseno
na nejvyšší soud. K uzákonění
osnovy této pro nával práce jiné sice
dosud nedošlo. Lze proti ní však těžko
namítati něco věcného, jelikož
je samozřejmou podmínkou neodvislosti stavu soudcovského,
by o jmenování neodvislých soudců
rozhodovali zase neodvislí soudcové.
Korrelátem tohoto chystaného zákona jest
ustanovení § 12 zák. sb. č. 5, jenž
přenáší dozor na soudy nižších
stolic přikázaný dosud ministerstvu spravedlnosti
na presidenta, nebo jiné členy nejvyššího
soudu, a který jest opodstatněn týmiž
úvahami. Proti změně § tohoto se musím
proto se vší rozhodností vysloviti. V každém
případě jest ale po mém soudu vyloučeno,
aby se na tom ustanovení vzhledem k jeho úzké
souvislosti s chystaným zákonem o jmenování
soudců měnilo něco dříve, než
bude rozhodnuto o osudu osnovy ve směru tomto podané.
Jen mimochodem chci zde ještě poznamenati, že
za naprosto nevhodnou pokládám stylisaci poslední
věty § 13 osnovy, dle níž má nejvyšší
soud při výtkách podat o nich, jakož
i o tom, co k jich odstranění opatřil, "zprávu"
ministerstvu spravedlnosti. Stylisaci tuto nelze srovnati se zkušeností,
že nejvyšší soud není ministerstvu
spravedlnosti nikterak podřízen a táž
není ani přiléhavým překladem
dotyčného ustanovení § 77 zák.
o soud. org.
Shrnuji-li krátce tresť hořejších
svých úvah, dospívám k výsledku,
že ze změn ministerstvem navrhovaných je opodstatněna
jen oprava nesprávné citace zákona ze dne
13. srpna 1918, č. 316 ř. z. (§ 5e, zák.
sb. č. 5) a doporučení hoden návrh
(učiněný k § 2.), aby z 25 míst
radů nejvyššího soudu bylo 9 systemisováno
IV. třídě hodnostní. Že v obou
těchto směrech není nutna změna zákona,
nýbrž že tu lze odpomoci opravou chyby v písmě,
pokud se týče systemisačním nařízením,
jsem nahoře již dovodil.
Proti navrhovaným změnám §§ 5d
(a 12 zák. sb. č. 5) příslušnost
nejvyššího soudu jako první a jediné
stolice v rozepřích syndikátních,
vzešlých z úředních jednání
jeho členů a přenesení dozoru nad
soudy nižších stolic na nejvyšší
soud, se vyslovují se vší rozhodností.
Všecky ostatní pozměňovací návrhy
jsou, jak jsem doložil, buď neopodstatněny, neb
mají-li jakési věcné oprávnění,
významu tak podružného, že neospravedlňují
ani ve svém souboru, tím méně ovšem
jednotlivě zamýšlenou změnu zákona.
Vyslovuji se proto toho času proti jakékoli změně
zákona sb. č. 5.
K tomu podotýká ministerstvo spravedlnosti:
K § 2 osnovy: Ministerstvo jest rovněž toho mínění,
jak již v důvodové zprávě uvedlo,
že správně nepatří do zákona
roztřídění míst do hodnostních
tříd. Jest to však již v zákoně
z 2. list. 1918, č. sb. z. i č. 3. sb. z. a tedy
důsledně třeba to zachovati. Jinak by bylo
třeba v obou zákonech toto roztřídění
škrtnouti.
K § 3. Trvá se na tom, že dodatek "některým
soudem" není zbytečným, ježto i
správní úřady jsou někdy povolány
rozhodovati o soukromoprávních nárocích.
K § 5. Zákon z 2. list. 1918, č. 5. sb. z.
uvedl výpočet některých věcí,
spadajících do působnosti nejvyššího
soudu. Neuvedl, že jest to příkladno, nýbrž
jen "mimo to", takže správný jest
výklad, že jest to taxativní výpočet.
A přece není úplný. Je-li však
v § 3. stanovena působnost nejvyššího
soudu jako třetí stolice, bylo logickou nutností,
uvésti také jeho působnost jako druhé,
po případě jediné stolice. To stalo
se v § 5. osnovy pokud možno úplně; přes
to bylo radno slovem "zvláště" naznačiti,
že není vyloučena další působnost,
jež snad jinými zákony jest, nebo bude mu přikázána.
Osnova chce právě tím, že uvádí
určité věci, do působnosti patřící,
vyvarovati se tomu, aby bylo odkazováno zas jen na zákony,
v platnosti zachované.
Že § 5 zákona nynějšího jest
v úplném odporu s platnými zákony,
byv převzat téměř beze změny
ze statutu z roku 1850, a proto obstáti nemůže,
patrno je z kteréhokoli novějšího vydání
na př. Manzova. Zněním § 5. zákona
vracíme se zcela do stavu roku 1850 a před novými
procesními zákony a tím jsou tyto změněny,
resp. zrušeny v těchto ustanoveních. Trvá
proto ministerstvo na svém návrhu, aby stav před
vydáním zákona z 2. list. 1918, č.
5 sb. z. byl obnoven. To možno opět jen zákonem.
K § 11. Podle § 4 zák. ze 24. února 1907
č. 41 ř. z., který nebyl změněn
cís. nařízením z 1. června
1914 č. 118 ř. z., rozhodoval až dosud u nejvyššího
soudu senát tříčlenný, povstaly-li
pochybnosti v kurenciích. Rozšiřovati senát
na pětičlenný - třebas v případech
výminečných a řídkých
- bylo by proti zásadě o úlevě soudům.
Kdyby však tato výminka nebyla stanovena, platil by
jako pravidlo senát pětičlenný. Nutno
tedy to zvláště uvésti.
K § 13. Dlužno setrvati na tom, že ministerstvu
jako ústřednímu úřadu přísluší
dozor na všechny soudy a že není radno jmenování
soudců a dozor na ně přikázati nejvyššímu
soudu, kdežto jmenování ostatních úředníků,
správní věci atd. ponechati ministerstvu.
Po formální stránce se navrhuje, aby osnova
přikázána byla právnímu výboru
ku projednání. Při tom budiž hleděno
též k návrhu pod č. 57 podanému.
Pro projednání budiž určena co možno
krátká, pokud možno osmidenní lhůta.