Zákon ze dne 2. listopadu 1918, č. 5 sb. z. a n.
o nejvyšším soudě se mění
a zní:
Pro celý obvod československého státu
zřizuje se nejvyšší soud v Praze.
Skládá se z prvního presidenta (II. hodnostní
třídy) a druhého presidenta (III. hodnostní
třídy), ze 4 senátních presidentů
(IV. hodnostní třídy) a z 25 radů
nejvyššího soudu, z nichž jest 9 ve IV.
hodnostní a ostatní v V. hodnostní třídě,
pak z potřebného počtu pomocných sil.
Nejvyšší soud rozhoduje jako třetí
stolice s konečnou platností ve všech soukromo-právních
sporných a nesporných věcech, v nichž
bylo některým soudem v druhé stolici již
rozhodnuto, pokud zákon dovoluje další opravný
prostředek.
V trestních věcech rozhoduje jako zrušovací
soud a v případech, přikázaných
jemu trestním řádem a vedlejšími
zákony.
Mimo to rozhoduje zvláště:
a) o tom, který ze soudů věcně příslušných
má býti pro tu kterou věc místně
příslušným, když tato věc
sice patří před zdejší soudy,
ale není tu podmínek pro místní příslušnost
některého zdejšího soudu, nebo nelze
ji zjistiti (§ 28 j. n.),
b) o tom, má-li právní věc přenesena
býti z obvodu jednoho na soud v obvodu jiného vrchního
zemského soudu (§§ 30., 31. a 111. odst. 2. j.
n.) anebo do ciziny (§ 111. odst. 3. j. n.),
c) k návrhu nejvyššího správního
úřadu o zmatečnosti soudního řízení,
je-li právní věc odňata zdejším
soudům vůbec, neb aspoň řádným,
a vyjde-li tato vada teprve potom na jevo, když řízení
před soudem právoplatně bylo skončeno
(§ 42., odst. 2. j. n.),
d) je-li sporna příslušnost mezi dvěma
soudy, které nemají jiného společného
nadřízeného soudu (§ 47., j. n.),
e) o odmítnutí, byl-li odmítnut celý
vrchní zemský soud nebo stal-li se pro odmítnutí
jednotlivých členů nezpůsobilým,
se usnášeti (§ 23., j. n.),
f) o stížnosti do usnesení vrchního
zemského soudu o tom, je-li odepření právní
pomoci cizímu soudu po právu, neb o jinakém
předmětu různého mínění
soudů (§ 40., j. n.),
g) o disciplinárních věcech proti soudcovským
i nesoudcovským úředníkům a
sluhům nejvyššího soudu, patřícím
do jeho osobního etátu neb u něho zaměstnaným,
pak proti předsedům, místopředsedům
a radům vrchních zemských soudů a
předsedům a místopředsedům
sborových soudů prvé stolice jako nalézací
soud a proti jiným soudcovským úředníkům,
advokátům a notářům jako odvolací
soud s konečnou platností,
h) o syndikátních žalobách, vzešlých
úředních jednání soudcovských
úředníků jako druhá a konečná
stolice (§ 80. j. n.., § 8. zák. z 12. července
1872, č. 112 ř. z.) a o přenesení
syndikátních rozepří na jiný
vrchní zemský soud (§ 8., odst. 2. uved. zákona),
i) o odvoláních z usnesení komor advokátních
(§§ 7., odst. 3., 30., odst. 3. adv. ř.) a o
stížnostech ve správních věcech
advokátův a notářů (§
5., odst. 3. adv. ř., §§ 19., odst. 2., 141.
not. ř.),
k) jako druhá a konečná stolice o prostředcích
opravných, dovolených proti rozsudkům, usnesením
a opatřením vrchních zemských soudů
v rozepřích o náhradě škody osobám
neprávem odsouzeným (zákon ze dne 21. března
1918, č. 109 ř. z.) a o povinnosti státu,
nahraditi škodu za bezprávná poškození
občanských osob za poslední války
(zákon ze dne 18. srpna 1918, č. 317 ř. z.).
Nejvyšší soud podává na požádání
posudky o osnovách justičních zákonů,
o jejich změně a výkladů, a přísluší
mu, dávati k tomu podnět ministerstvu spravedlnosti.
Členové jeho jsou povoláni, spolupůsobiti
jako soudcové při nejvyšším důchodkovém
soudu, ve zvláštním senátě příslušném
rozhodovati sporu o příslušnost (§ 3.
zák. ze dne 2. listopadu 1918, č. 3 sb. z.) a v
ministerské komisi dle zákona ze dne 13. srpna 1918,
č. 316. ř. z., § 2.).
Je určuje první president nebo jeho náměstek
vždy na tři léta s potřebným
počtem náhradníků.
Říditi nejvyšší soud přísluší
prvnímu presidentu a kdyby ho něco zašlo, druhému
presidentovi a po něm senátním presidentům
v pořadí jejich služební hodnosti.
První president nebo jeho náměstek (§
8.) přikazuje došlé věci jednotlivým
členům soudu, ustanovuje v důležitých
věcech spoluzpravodaje a určuje počet a dobu
sezení. Sestavuje senáty (§ 10.) a jest oprávněn,
předsedati při kterémkoliv zasedání.
Senáty, povolané, by rozhodovaly určitou
právní věc, ať občanskou, trestní
nebo správní, složeny jsou z předsedy
a čtyř členů. Personální
senát složen budiž z prvního, nebo druhého
presidenta, dvou senátních presidentův a
dvou radů.
Senát pro disciplinární věci skládá
se ze čtyř členův a prvního
presidenta nebo jeho náměstka (§ 8.) jako předsedy.
President ustanoví vždy na počátku roku
pro tento rok čtyři členy disciplinárního
senátu a čtyři náhradníky,
kteří nastupují po řadě, jak
byli jmenováni, na místo člena, kterého
něco zašlo, nebo který byl platně odmítnut.
Určuje-li se místně příslušný
soud (§ 5a), přenáší-li se věc
na jiný soud (§ 5b, a, h) nebo vyřizuje-li
se písemnost jednoduché povahy bez rozhodnutí
ve věci, není třeba senátu se usnášeti.
Má-li předseda pochybnosti o vyřízení,
navrženém zpravodajem, rozhodne o tom senát,
sestávající z předsedy, zpravodaje
a jednoho soudce.
Nejvyšší soud jest oprávněn plenárním
usnesením si upraviti jednací řád;
k jeho platnosti vyžaduje se schválení vlády.
Jím buďtež stanovena pravidla pro vnitřní
úřadování s spolu rozřešena
otázka, zda a kdy mají povolány býti
senáty s více než pěti členy
(§ 10.), zejména plenární senát,
aby se usnášely o určitých právních
otázkách, pak co má nařízeno
býti, aby se jednotně rozhodovalo a nálezy
ustálily.
Nejvyšší soud jest oprávněn vady,
které, vykonávaje svůj soudcovský
úřad, shledal v řízení před
soudy nižších stolic, vytknouti a o nich, jakož
i o tom, co k jich odstranění opatřil, podati
zprávu ministerstvu spravedlnosti (§ 77. zák.
o soud. org.).
K výkonům, stanoveným trestním řádem,
budiž při nejvyšším soudě
zřízen generální prokurator (IV. hodnostní
třídy) a jemu přidělen potřebný
počet generálních advokátů
(V. hodnostní třídy) a pomocných úředníků,
kteří vesměs podřízeni jsou
přímo správě spravedlnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem, kdy byl vyhlášen.
Z několika stran bylo upozorněno na odpory a nejasnosti
v zákoně o nejvyšším soudě
z 2. listopadu 1918. č. 5. sb. z., zvláště
univ. profesor Dr. V. Hora vytkl ve své přednášce
v Právnické jednotě v Praze konané,
která uveřejněna bude v Právníku,
hrubší nedopatření. Také od praktických
soudců byly soukromě námitky činěny.
Směřovaly hlavně proti §§ 2., 3.
5., 10. a 12.
Tím vnesena byla pochybnost, platí-li na dále
různá ustanovení jurisdikční
normy, zákona o soud. organisaci a jiných zákonův
a nastal by zmatek v řízení a při
předkládání opravných prostředků
vyšším stolicím. Doporučovalo se
tudíž, vydaný zákon přehlédnouti,
výtky uvážiti a vady odstraniti, to státi
se může vhodně jedině novým zákonem,
kterým se podstatná ustanovení dřívějšího
mění. Doporučuje se, aby se to stalo co nejdříve,
než nejvyšší soud rozvine svou úplnou
činnost.
K § 1. Proti návrhu člen; Národního
shromáždění pod čís. 57
podanému, aby nejvyšší soud přeložen
byl do Brna, převzato bylo znění § 1.
zákona č. 5. sb. z. Proto, aby přeložen
byl, mluví zeměpisná poloha a otázky
politické (národnostní). Poněvadž
však ústní jednání u nejvyššího
soudu jsou celkem obmezena a strany samy se ho nesúčastní,
zástupci pak mohou býti substituováni, není
zeměpisná poloha - asi ve středu státu
- rozhodnou. V té příčině poukázati
lze na to, že i v jiných státech není
sídlo nejvyšších úřadů
ve středu (Londýn, Washington, Petrohrad).
Co svědčí pro přeložení
nejvyššího soudu, platí obdobně
o nejvyšším správním soudě.
Úzký styk nejvyššího soudu s ústředními
úřady a nejvyšším správním
soudem vyžaduje však toho, aby ponechán byl v
sídle těchto. Členové nejvyššího
soudu jsou povoláni, spolupůsobiti při nejvyšším
důchodkovém soudě (§ 7. zák.
č. 5 sb. z., § 7. této osnovy); tento rozhoduje
v senátech, složených ze tří
radů nejvyššího soudu a ze tří
radů ministerstva financí pod předsednictvím
prvního presidenta nejvyššího soudu nebo
jeho náměstka.
Jsou dále povoláni, tvořiti se členy
nejvyššího správního soudu zvláštní
senát k rozhodování sporů o příslušnost
mezi soudy a správními úřady nebo
nejvyšším správním soudem (§
3. zák. z 2. listopadu 1918, č. 3. sb. z. s.).
Člen nejvyššího soudu vstoupiti má
do ministerské komise, sestávající
ze zástupců ministerstev národní obrany
a financí dle § 2. zák. z. 13. srpna 1918.
č. 316 ř. z. (§ 7. osnovy). Ve všech těch
případech museli by buď členové
nejvyššího soudu přijížděti
k sezení do Prahy neb ostatní členové
oněch senátů se spisy dojížděti
k nejvyššímu soudu do Brna.
Jest nezbytně třeba, aby pro ministerstvo spravedlnosti,
nejvyšší správní soud a nejvyšší
soud pořízeny byly odborné knihovny; tyto
úřady postrádají nejobyčejnějších
pomůcek a odkázány jsou nyní na knihovnu
vrchního zemského soudu, universitní nebo
soukromé (na příklad Právnické
jednoty). Těchto dvou nedostávalo by se nejvyššímu
soudu v Brně; tamější Právnická
jednota nemá zajisté tak bohaté knihovny.
Zůstanou-li všechny úřady pohromadě,
možno jest a doporučuje se, aby pořízena
byla jediná společná, za to bohatší
knihovna pro všechny. Ušetří se tím
značného nákladu, jehož třeba
by bylo na knihovnu nejvyššího soudu v Brně.
Ministerstvo spravedlnosti vydávati bude věstník
pro svá nařízení a sdělení;
v zájmu toho, aby se judikatura ustálila a byla
jednotnou, jest, aby byla uveřejňována zásadní
rozhodnutí nejvyššího soudu a to alespoň
za dohledu nejvyššího soudu; ministerstvo hodlá
je vydávati ve sbírce jako přílohu
věstníku. Pro správnou redakci jest nutný
přímý styk, nahlédnouti do spisův
a pod. Jinak oprávněné přání
Moravy bylo by lze vyrovnati jiným způsobem (na
př. zřízením odbočky poštovní
spořitelny, nebo jiného úřadu, neb
ústavu v Brně), který by dle svého
většího počtu zaměstnaných
vyvážil prospěch z přeložení
nejvyššího soudu po stránce národnostní
a finanční.
K § 2. V ustanovení § 2. dosavadního zákona
č. 5. sb. z., dle něhož naproti nejvyššímu
správnímu soudu systemisováno jest všech
25 míst radů jen v V. hodnostní třídě,
shledávati dlužno porušení zásady
rovnosti obou nejvyšších tribunálů.
Podle § 10. zák. z 22. října 1875 č.
36. ř. z. z 1876 byli soudcové správního
soudu na roveň postaveni, co se týče hodnosti
a platů, příslušným úředníkům
nejvyššího soudu. Teprve zákonem z 19.
března 1894, č. 53. ř. z. bylo toto ustanovení
tím doplněno, že radové správního
soudu, kteří v této hodnosti u něho
po 10 let jsou zaměstnáni, obdrží příplatek
1000 zl. ročně, také do výslužného
včítatelný.
§ 1. zák. z 2. listopadu 1918, č. 3. sb. z.
o nejvyšším správním soudě
systemisuje u něho kromě prvního a druhého
presidenta a 4 senátních presidentů, což
jest stejné také u nejvyššího soudu
(§ 2. zák. č. 5. sb. z.), 20 míst radů,
z nichž, však jest 7 ve IV. a ostatní (13) v
V. hod. třídě. U nejvyššího
soudu má býti všech 25 radů jen v V.
třídě. § 2. nař. Národního
výboru z 2. listopadu 1918 č. 7. sb. z. upravuje
postup radů u nejvyššího správního
soudu do IV. třídy tak, že kromě zvláštních
případů, zasluhujících zřetele,
může jmenován býti radou I. třídy
(ve IV. hod. třídě) ten, kdo alespoň
již 4 léta strávil jako státní
úředník v V. hod. třídě.
Může tedy úředník, který
vstoupil do jiné státní služby a přestoupil
již v V. hodnostní třídě k nejvyššímu
správnímu soudu, nebo byl jako rada vrchního
zemského soudu v V. hodnostní třídě,
nebo jako rada nejvyššího soudu jmenován
k onomu, vstoupiti po 4 letech do IV. hodnostní třídy,
kdežto úředník stejné odborné
kvalifikace a stejného služebního stáří
by této třídy (IV.) u nejvyššího
soudu jen v řídkých případech
mohl dosíci. Poměr 4 senátních presidentů
k 25 radům to činí nepravděpodobným.
Pro službu a judikaturu by to nebylo nikterak výhodno,
aby přecházeli častěji radové
nejvyššího soudu ke správnímu.
Třebas na nejvyšší správní
soud byly nyní přeneseny věci, jež v
Rakousku patřily před říšský
soud, jsou i nyní členové nejvyššího
soudu členy kompetenčního senátu (§
3. zák. z 2. listopadu 1918, č. 3. sb. z.). Kdežto
od nejvyššího správního soudu mohou
do něho vysláni býti samí radové
IV. hodnostní třídy, byli by členové
nejvyššího soudu, třeba službou starší,
jen rady V. hodnostní třídy.
Předsedy senátu vrchního zemského
soudu jsou nyní radové V. hodnostní třídy;
i soudci v nich bývají. Většina členů
senátu u nejvyššího soudu byla by v téže
třídě. Nejvyšší soud jest
příslušným pro disciplinární
věci také proti presidentům, vicepresidentům
vrchních zemských soudů, i radům,
již mohou býti v V. tř. Byť takový
disciplinární případ byl řídký,
musí přece k tomu hleděno býti, aby
alespoň část senátu nadřízeného
soudu, který má rozhodovati, byla ve vyšší
třídě.
Jest proto naprostým požadavkem spravedlnosti a rovnosti,
by také členům nejvyššího
soudu bylo umožněno, dosíci IV. hodnostní
třídy. To státi se má změnou
dle § 2. osnovy.
Možno namítnouti, že po stránce zákonodárné
techniky by systemisování míst nepatřilo
do tohoto zákona a že třeba bude při
každé změně nového zákona.
Bude-li trvale tato otázka upravena ve smyslu příznivém,
nebude pak třeba po léta změny; i zákon
z 2. listopadu 1918, č. 3. sb. z. i č. 5. sb. z.
však takovéto ustanovení přijal a musely
by oba stejně změněny nebo ponechány
býti.
Podle poměru 7 :13 u nejvyššího správního
soudu vypadl by pro nejvyšší soud po měr
9 : 16. Při tom nelze na to poukazovati, že podle
§ 10. zák. z 22. října 1875, č.
36. ř. z. z 1876 převzatého zákonem
z 2. listopadu 1918, č. 3. sb. z. jen polovice radů
nejvyššího správního soudu musí
míti soudcovskou kvalifikaci, poněvadž jmenováním
k němu stávají se i úředníci
jiných odvětví soudci a nabývají
výhody, poskytnuté jim § 1. zák. při
postupu.
Rozdíl v nákladu činil by dle platných
předpisů o služebních příjmech
(10.000 K služné a 1760 K akt. přídavek
proti 14.000 K a 6000 K funkčního přídavku
- 8240 K) u 9 radů 74.160 K ročně. Bude-li
určena stejná 4letá doba, po které
budou moci býti jmenováni do IV. třídy,
odpadl by tento náklad pro nejbližší léta.
K § 3. Namítnuto bylo (prof. Dr. Horou), že v
§ 3. odpadnouti má, že nejvyšší
soud rozhoduje ve všech "soukromoprávních
věcech, ježto dále mluví se jen
o tom, že rozhodnuto bylo v druhé stolici" (neuvedeno
kterým úřadem) a z ustanovení §
1. zák. z 2. listopadu 1918, č. 4. sb. z. - "pokud
nepřísluší dle § 2. č.
6. zák. 2. listopadu 1918, č. 3. sb. z. rozhodovati
o požadavku proti celému státu nebo jeho jednotlivým
zemím nejvyššímu správnímu
soudu, lze uplatňovati tyto žalobou u řádných
soudův a § 2. č. 6. zák. z 2. listopadu
1918, č. 3. sb. z. ("nejvyšší správní
soud rozhoduje o požadavcích proti státu nebo
jednotlivým zemím tenkráte, rozhodly-li
již o požadavcích těchto v mezích
své příslušnosti v instančním
pořadí správní úřady
a jde-li pouze o přezkoumání tohoto rozhodnutí")
lze vyvozovati, že rozhodovati budou soudy, není-li
tu těchto podmínek, tedy též o nárocích,
vyplývajících z poměru veřejnoprávného,
("veřejnoprávních"). Také
presidium moravsko-slezského vrch. zem. soudu poukázalo
(pod čís. 598/18) na pochybný výklad.
To bylo by však v odporu se zásadou, že soudy
vykonávají soudnictví jen v občanských
soukromoprávních věcech a s ustanoveními
příslušných zákonů (čl.
I. uv. z. k j. n., § 1. j. n. "soudnictví v občanských
právních záležitostech, pokud zvláštními
zákony nejsou jiným úřadem neb orgánům
přikázány..." § 41., 42. j. n.
je-li zahájena věc odňata zdejšímu
soudnictví... soud vyslov svou nepříslušnost."
§ 42. odst. 2. j. n., podle něhož nejvyšší
soud vysloví zmatečnost řízení,
vyjde-li na jevo, že právní věc jest
odňata zdejším soudům vůbec neb
aspoň řádným, teprve když řízení
před soudem právoplatně je skončeno
a to k návrhu nejvyššího správního
soudu, § 240. c. ř. s., že k nepřípustnosti
právního pořadu v každém
období řízení dlužno přihlížeti"
a pod. ale i z § 1. zák. č. 4. b. z. a zejména
z § 2. č. 6. zák. č. 3. sb. z., ze slov
"rozhodly-li v mezích své příslušnosti
úřady správní plyne, že nebylo
v úmyslu, přikázati také veřejnoprávní
nároky proti státním soudům, nýbrž
že vyložiti dlužno ona ustanovení jen v
ten rozum, že nejvyšší správní
soud jest povolán rozhodovati teprve pak, když nižší
správní instance již rozhodly a že jest
poněkud nejasna stylisace § 1. zák. č.
4. sb. z.
Aby zdůrazněno bylo, že jde skutečně
jen o nároky soukromoprávní, ponecháno
sice znění § 3. zákona, ale doplněno
ve větě "v nichž bylo rozhodnuto v druhé
stolici" slovy "některým soudem".
Tím spolu vyznačeno, že též od
sborových soudů I. stolice, jako druhé stolice,
jako odvolacích a rekursních, jde právní
pořad na nejvyšší soud.
K § 5. Hlavní výtky obracejí se proti
ustanovením tohoto §u: Výpočet není
úplný ani dle ostatních zákonův,
ač u úvodu "mimo to rozhoduje" bylo by
lze souditi, že případy uvedeny jsou taxativně.
V té příčině doporučuje
se doplniti slovem "zvláště", aby
bylo naznačeno, že vypočteny jsou jen příkladem
(demonstrativně).
Ustanovení § 5a), c) f) a i) osnovy neobsahuje zákon
č. 5. sb. z. V ostatních článcích
§ 5a) až f) převzata jsou buď pravidla statutu
nejvyššího soudu ze 7. srpna 1850, č.
325. ř. z., která byla změněna dalšími
zákony, zejména jurisdikční normou,
nebo jen neúplně jsou uvedena.
§ 5a) osnovy opakuje ustanovení § 28. j. n.
§ 5b) osnovy opravuje § 5a) zákona, slova tohoto
"jde-li o přenesení... na vrchní
soud jiný" dovolují užší
výklad, že nespadají sem případy,
ve kterých se právní věc přenáší
na jiný (okresní, sborový soud I. inst.)
soud. O přenesení do ciziny (§ 11. odst. 3.
j. n.) při věcech nesporných neděje
se zmínka. Doplněno tudíž po rozumu
§§ 30., 31. a 111. j. n.
§ 5c) osnovy schází v zákoně
a jest upraveno dle § 42. odst. 2. j. n.
§ 5d) opravuje § 5b) zákona, který přejímá
znění statutu z roku 1850 (§ 6b) beze změny:
není třeba (§ 47. j. n.), aby se dohodovaly
vrchní soudy o příslušnosti. Upraveno
tudíž dle § 47. j. n.
§ 5e) opravuje § 5c) zákona, rovněž
převzatý ze statutu z r. 1850. Prakticky vhodnější
jest ustanovení § 23. j. n., neboť byl-li by
odmítnut president vrchního soudu sám, musel
by rozhodnouti již nejvyšší soud, ač
by za něho nastoupiti měl jeho náměstek.
Kromě toho znění: "rozhoduje nejvyšší
soud c) byl-li odmítnut..." dovoluje výklad,
že by rozhodoval ihned ve věci, ač správně
rozhoduje jen, je-li odmítnutí oprávněno.
Proto doplněno slovem "o odmítnutí".
§ 5f) V praxi i literatuře jest velmi sporna otázka,
přísluší-li proti rozhodnutím
vrchního zemského soudu o stížnosti,
byla-li odepřena právní pomoc cizímu
soudu neb nastalo-li různé mínění
mezi soudy o provedení (§ 40. j. n.), opravný
prostředek k nejvyššímu soudu. Ott, Úvod
I. 77 a prof. Dr. Hora tomu přisvědčují,
Pollak 246, p. 9. mat. II. 340. Grodynski Przeglad prawa i admin.
1912, str. 1053 opačně. Ustanovením tímto
rozřeší se otázka authenticky ve smyslu
přisvědčivém, hájeném
dv. r. Dr. Ottem a prof. Dr. Horou.
§ 5g) rozvádí přesněji §
5f) zákona ve smyslu §§ 8. a 9. zák. z
21. května 1868, č. 46. ř. z. a § 100.
nást. služ. pragm.
§ 5h) Ustanovení § 5d) jest v odporu s §
80. j. n. a § 8. zák. o syndikátních
rozepřích z 12. července 1872. č.
112. ř. z. Podle nich je příslušen vždy
soud sborový II. stolice podle sídla soudu, od něhož,
neb od jehož úředníků porušeno
bylo právo, tedy také pro soudcovské úředníky
nejvyššího soudu vrchní zemský
soud; není příčiny obnovit ustanovení
§ 8. statutu z roku 1850, jak se stalo § 5d) zákona
čís. 5. sb. z., zvláště když
by strany ve svůj neprospěch byly připraveny
o druhou instanci, kterou zůstává nejvyšší
soud.
§ 5i) Ustanovení toto v zákoně z 2.
listop. 1918. č. 5. sb. z. nebylo uvedeno a nelze je ani
zařaditi pod žádné pravidlo jeho §
5a) až f). K disciplinárním věcem tyto
věci nepatří, jsouce správními
záležitostmi, týkajícími se advokacie
a notářství.
§ 5k) V § 5c) zákona byl omylem uveden zák.
z 13. srpna 1918. č. 316 ř. z. místo správného:
zákon z 18. srpna 1918, č. 317. ř. z. V tom
směru bylo ustanovení opraveno.
Proti případné námitce, že se
rozumí samo sebou, že převzetím statutu
z roku 1850 převzata byla i další změňující
ustanovení, zvláště když čl.
3. zák. z 28. října 1918 č. 11. sb.
z. ponechal dosavadní zákony v platnosti, lze poukázati
na zásadu "lex posterier derogat prieri", ježto
jde o nový zákon a jím byla novější
ustanovení odstraněna. Tím by mohl vnesen
býti zmatek do judikatury.
K § 7. Dosavadní znění § 7. bylo
doplněno dalšími případy, ve
kterých členové nejvyššího
soudu jsou zákony povoláni spolupůsobiti.
Doplněno bylo dále ustanovením, jakým
způsobem se tito členové určují.
Poněvadž se doporučuje, aby súčastnili
se soudci ve věci zběhlejší, navrhuje
se, aby jmenováni byli vždy alespoň na 3 roky.
Bližší provedení lze ponechati jednacímu
úřadu (§ 11. ev. 12. zák.).
K § 10. Zákon v § 10. ustanovil, že rozhodují
senáty pětičlenné ve věcech
občanských a trestních, opomenul však
uvésti i věci správní (§ 5i)
osnovy a jiné. Jednacímu řádu jest
vyhrazeno určiti, kdy usnáší se senát
z více členů než 5 (§ 10.,
odst. I.).
Podle § 4. zák. ze 24. února 1907, č.
41. ř. z. může však jednoduché
vyřízení bez usnesení senátu
se státi, má-li však předseda pochybnost,
rozhoduje tříčlenný senát.
Tuto výjimku, sloužící úlevě
soudu, dlužno zachovati a proto doporučuje se nový
§ 11.
K §§ 13. vysílati zvláštní
soudní inspektory na přehlídky soudů
mělo účel, když zavedeny byly nové
procesní zákony, ač i tu byl proti této
instituci brojeno. Je-li však §§ 74. a násl.
zák. o soudní organisaci přiznán dohled
ministerstvu a vedle toho presidentům sborových
soudů I. a II. stolice, může ústav soudních
inspektorů nadále odpadnouti.
Přenésti dozor nad soudy nižších
stolic, jenž dosud byl přikázán ministerstvu
spravedlnosti, na presidenta nejvyššího soudu,
se nedoporučuje (§ 12. zák. č. 5. sb.
z.). Tím přenesl by se i dohled ve věcech
správy soudu, nejvyšší soud by vedle soudcovských
úředníků musel zaměstnávat
i správní, ministerstvo pozbylo by veškerého
přehledu o kvalifikaci a poměrech osobních
úřednictva, a majíc bytí nejvyšším
ústředním a dohlédacím úřadem,
sníženo by bylo na pouhý výkonný
orgán.
Proto je vhodno, by obmezen byl dohled nejvyššího
soudu jen na sbor, stanovený v § 77. zák. o
soudní organisaci.
K této osnově podal nejvyšší
soud toto vyjádření:
K § 1. Pokud jde o stanovisko ministerstva, které
se vyslovuje proti návrhu, podanému v Národním
shromáždění, aby sídlo nejvyššího
soudu bylo přeloženo z Prahy do Brna, mohu se omeziti
zde na stručné prohlášení, že
jsem zaujal stejné stanovisko již v rozkladu, který
jsem podal ministerstvu spravedlnosti dne 25. listopadu 1918 pod
č. pres. 23/18. Ve směru tomto jsem tudíž
s ministerstvem za jedno, že důvody čistě
věcné vylučují změnu ustanovení
§ 1. zák. sb. č. 5 o sídle nejvyššího
soudu v Praze. Právě tato skutečnost a nebezpečí,
že důvody rázu politického by mohly
při jakékoli revisi zákona rozhodnout otázku
sídla nejvyššího soudu na újmu
věci ve prospěch Brna, zdá se mi však
býti hlavním argumentem, který mluví
pro to, aby, není-li zde velmi vážných
důvodů, nebylo na nynějším stavu
zákona o nejvyšším soudě pranic
měněno.
K § 2. S návrhem, aby z 25 míst radů
nejvyššího soudu bylo devět systemisováno
ve čtvrté třídě hodnostní
v podstatě souhlasím. Je to zcela oprávněný
požadavek soudců, dospěvších ke
službě ve třetí stolici, odůvodněný
již pouhým poukazem k obdobnému předpisu,
platnému pro rady nejvyššího soudu správního
(§ 1. zák. sb. č. 2) a ospravedlněný
tím spíše, ani jsou radové nejvyššího
soudu vůči svým kolegům u správního
soudu postaveni i potud hůře, že dosahují
také při nejlepší kvalifikaci zpravidla
mnohem později nežli tito V. třídy hodnostní.
Změna zákona však k tomu nutna není.
Otázka, má-li se systemisace určitého
počtu míst, jimiž se dotuje některý
úřad neb soud, díti cestou zákona,
jest již o sobě pochybna; tím pochybnějším
jest, patří-li na pole legislativy také pouhé
roztřídění těchto míst
na třídy hodnostní. I když však
byla ve případě našem volena k tomu
v § 1. zák. sb. č. 5 cesta zákona, není
po mém soudu vyloučeno, aby se roztřídění
toto, není-li zde jiných vážných
důvodů pro změnu zákona, provedlo
nyní za souhlasu ministerstva financí prostě
cestou nařizovací.