V § 7. pak vysloveny jsou práce mimo pracovní
dobu, které musejí býti vykonávány,
aby mohli ostatní dělníci normální
dobu pracovat. Jsou to zejména práce strojníků,
topičů, dále pomocné práce
čisticí, které není možno vykonat
v pracovní době, ježto by ohrozili zdraví
pracujících, nebo jejich bezpečnost; dále
patří sem přípravné práce
v zemědělství, příprava potahů
k dopravě a pod. výkony. Sem spadají také
práce, které nutno vykonat, aby pracovní
nebo služební výkony mohly nerušeně
pokračovat. Na př. nástup služby u železnic,
předávání pokladny na poštách,
předávání služby číšníků
v hostincích apod. Zde bylo také nutno připustit
na základě výslechů, aby byla dovolena
zvláštní ujednání zaměstnanců
se zaměstnavateli, jimiž je možno prodloužit
pracovní dobu trvale o práci přes čas,
jestliže vyžaduje toho tak zvl. služební
pohotovost. Totiž kdy je zřízenec na svém
služebním místě, ale ve skutečnosti
by v 8hodinové pracovní době nepracoval ani
polovinu hodin. Běží tu zejména o strážníky
tratí, určité práce ve stanicích
železničních, t. zv. inspekční
služby v podnicích, určených k potřebě
obecenstva. Ovšem výbor musil trvat na tom, že
hodiny, o něž by pak v takovém případě
pracovní doby těmto skupinám zřízenců
byla prodloužena, musí být zvláště
placeny.
V § 8. byla učiněna úchylka od původního
návrhu, aby práce v noci obmezena byla od 8. hod.
večerní 6 hod. ranní v tom, že stanovena
na dobu od 10. hod. večerní do 5. hod. ranní,
poněvadž jinak by musily být činěny
nespočetné výjimky, které by provádění
zákona neprospěly. Výbor byl také
toho názoru, že v praksi ve většině
podniků stejně bude práce v noci pomíjena
a mimo to je dovolena pouze u nepřetržitě provozovaných
podniků, v ostatních podnicích pak jen tehdy,
jestliže toho vyžaduje veřejný zájem
nebo pravidelná potřeba obecenstva. V takovém
případě zmocňuje se ministerstvo,
aby vydalo zvláštní předpis, při
čemž výbor předpokládá,
že jistě vyslechne předem súčastněné
činitele. Zde běží zejména o
práce v tiskárnách, hostincích a podob.
podnicích. Bez dovolení může být
vykonávána práce jen přechodná,
vyvolaná nevyhnutelnou opravou závodního
zařízení.
V § 9. pak se stanoví, které osoby mohou být
k práci noční připuštěny
a výbor zastával názor, že zásadně
z práce noční musí být vyloučeny
ženy do 18 let a mladiství dělníci do
16 let. Ženy starší 18 let mohou však být
připuštěny jen tehdy k práci noční,
jestliže toho pro přechodnou dobu je třeba
pro nebezpečí, že by zpracovaná látka
nebo předměty se zkazily; pro trvalou dobu pak jen
v takových případech, kde toho vyžaduje
nepřetržitá služba nebo zvláštní
zřetel k veřejným zájmům. Zde
ovšem mohou být k této práci použity
ženy jen tehdy, když výkony jejich nejsou trvale
namáhavé. Jsou to na př. práce pomocného
personálu ve výpravnách novin, práce
v telefonních centrálách, u nádražních
pokladen a pod. Původní návrh, aby mladiství
dělníci do 17 let nebyli připuštěni
k nočním pracím, byl většinou
výboru změněn, poněvadž z výslechu
odborníků se ukázalo, že v určitých
oborech práce by výchova dorostu tím utrpěla.
Tak zejména ve sklářství. Ostatně
mohou být takové osoby užity jen k lehčím
úkonům, jak další paragraf naznačuje.
V § 10. zakazuje se výdělečná
a námezdní práce dětí do 14
let, při čemž jsou na mysli zejména
pravidelné výkony ve službě u cizí
osoby. Paragraf tento nedovoluje také zaměstnávati
děti do 14 let, i když nejsou placeny a byly by přijaty
jen do učebního poměru, ježto by tu
jinak vzniklo nebezpečí, že by ustanovení
zákona bylo obcházeno.
V § 11. snížena proti původnímu
návrhu hranice stáří u zaměstnanců
mužského pohlaví, ježto by mohla hranice
18 let vésti při výkladu pojmu slova »lehká
práce« k obtížím, kterých
chce se výbor vyvarovat. Jinak stejně je úkolem
jiných zákonů, aby pečovaly o ochranu
mladistvých dělníků a žen a v
tomto zákoně octla se tato ustanovení jen
potud, pokud souvisejí s dobou pracovní.
V § 12. upravena, jak již v úvodu vysloveno,
pracovní doba záporným způsobem pro
osoby, které dosud z ochrany zákona o pracovní
době vůbec byly vyloučeny. Jsou to zejména
služebné v domácnostech, dále osoby,
jež třeba nebydlí v domácnosti hospodáře,
ale požívají od něho vedle platu peněžitého
plat v naturaliích, a vykonávají práce,
které nedají se dobře přesnými
hodinami vyměřiti. Jsou to t. zv. deputátníci
ve venkovských hospodářstvích. Dále
vrátní v soukromých domech, podnicích,
pokud v nich bydlí a nevyžadují se od nich
žádné vyšší úkony,
než prosté střežení domu či
podniku a s ním spojené úkony. Zde bylo nutno,
měla-li vůbec být nějaká pracovní
doba vyměřena, stanoviti odpočinek, vyměřený
na 12 hodin. to neznamená ovšem, že ostatních
12 hodin musí zaměstnanci nepřetržitě
pracovat, nýbrž počítá se tu
s normálními výkony, v takové domácí
práci se vyskytujícími, mezi nimiž je
také popřáván oddech, aniž by
ovšem zaměstnanci bylo možno opustit domácnost.
Rozhodně však je zakázána těžká
práce v noci od 9. hodiny večerní do 5. hodiny
ranní, ve kteréž době také jen
výjimečně dovolena je práce mimořádná,
vyvolaná ošetřením nemocného,
nutnými posilkami nebo mimořádnými,
jen výjimečně se opakujícími
potřebami. Nerušená přestávka
v týdnu byla stanovena na 18 hodin, při čemž
se předpokládá, že poskytnuta bude zpravidla
v neděli a pokud to nebude možno, že poskytnut
bude náhradní odpočinek ve všední
den odpoledne. V neděli pak jsou dovoleny jen nutné,
neodkladné práce, které umožňují
zejména, aby zajištěno bylo zaměstnanci
volné odpoledne. Vůbec ze zákona o pracovní
době byly vyňaty práce výpomocné,
jež netrvají déle než 6 dnů, při
čemž zejména měl výbor na mysli
ošetření nemocných v domácnosti,
práce polní, k nimž najímáni
jsou často jen příbuzní zaměstnavatele
a jiné menší výkony, které se
občasně a ne pravidelně vyskytují.
V závěrečných ustanovení (§13.
až 16.) pak vyslovena zásada, že zkrácením
pracovní doby, provedeném podle tohoto zákona,
nesmí být snížena mzda zaměstnaných.
Je tu na mysli zejména mzda dle odpracovaného času
placená, tedy denní, týdenní nebo
měsíční, a tam, kde se platí
dle hodin, musí být mzda za dosavadní počet
hodin poskytovaná, přepočítána
na vyšší jednotku, která vznikne zkrácením
pracovní doby. Posléze bylo nutno připustit,
aby účinek zákona byl odložen, když
je to nevyhnutelně nutno. Takový případ
může nastat po názoru výboru v závodech
s nepřetržitou výrobou, kde budou zavedeny
tři směny a není ani dostatek zapracovaných
dělníků, ani dostatečného zařízení.
Zvýšená potřeba práce sama o
sobě tento odklad neodůvodňuje, poněvadž
může být povolena práce přes
čas. Výbor také předpokládá,
že zmocněná ministerstva nedovolí odklady
než v naléhavých případech a
po dobrozdání zaměstnanců a zaměstnavatelů.
Předkládaje tuto zprávu, navrhuje sociálně
politický výbor:
Slavné Národní Shromáždění,
račiž dát souhlas k tomu, aby uvedený
návrh stal se zákonem.
V Praze, dne 16. prosince 1918.
Z usnesení Národního shromáždění
vydávají se tyto předpisy:
1. V podnicích živnostenskému řádu
podrobených nebo po živnostensku provozovaných
nesmí skutečná pracovní doba zaměstnanců
trvati zásadně déle, než osm
hodin ve dvacetičtyřech hodinách nebo nejvýše
čtyřicetosm hodin týdně.
2. Předpis tento platí také pro podniky,
závody a ústavy provozované státem,
veřejnými nebo soukromými svazky, fondy,
spolky a společnostmi, ať jsou rázu výdělečného,
všeužitečného nebo dobročinného.
3. Totéž ustanovení platí také
pro hornické podniky (doly, koksovny, pražírny
a vysoké pece) pod zemí i na povrchu. Vjezd a výjezd
považují se za práci pomocnou podle §
6., ale nesmí se tím směna prodloužiti
o více než půl hodiny, počítajíc
od vjezdu prvého až do výjezdu posledního
dělníka téže směny. Při
pracích, konaných za trvale vysoké teploty,
nedostatečného větrání a za
přítoku vody může báňský
úřad, vyslechnuv důvěrníky
dělnictva a správu závodu, přiměřeně
zkrátit dobu pracovní, aby nepřesahovala
s dobou vjezdu a výjezdu sedm hodin.
4. Ustanovení odstavce 1. platí také pro
osoby v zemědělských a lesních podnicích
pravidelně zaměstnané, které žijí
mimo domácnost hospodářovu a mají
plat denní, týdenní nebo měsíční.
5. Ministr sociální péče může
ve shodě s ministry súčasněnými
dovoliti jednotlivým skupinám podniků, zejména
dopravním a zemědělským i jinou úpravu
pracovní doby než v odstavci 1. uvedenou, nepřesahuje-li
úhrnem v období čtyřnedělním
192 hodiny.
Zaměstnavateli je zakázáno vydávati
zaměstnanci, který pracuje v jeho závodě,
práci domů za tím účelem, aby
se prodlužovala pracovní doba v § 1. stanovená.
Výjimka je dovolena pouze podle § 6.
1. Rozděliti pracovní dobu, a to jak denní
tak týdenní, jakož i stanoviti pevné
přestávky ponechává se dohodě
zaměstnavatelů a zaměstnanců.
2. Nejdéle však po pěti hodinách nepřetržité
práce musí se poskytnouti přestávka
aspoň čtvrt hodiny. Mladiství zaměstnanci
do 18 let stáří nesmí však pracovati
nepřetržitě déle než čtyři
hodiny. Přestávky tyto odpadnouti mohou u zaměstnanců
starších 18 let, když za pravidelného
chodu výroby je zajištěn přiměřený
čas k oddechu.
1. Nezbytně musí se poskytnouti zaměstnancům
jednou týdně nerušená přestávka
aspoň 32 hodin.
2. Tato přestávka připadá v závodech,
v nichž výroba může se přerušiti
technicky bez obtíží, zpravidla na neděli,
nejsou-li zákonem o nedělním klidu dovoleny
výjimky.
3. Další výjimky z třicetidvouhodinového
klidu připouští se pro podniky nepřetržitě
provozované, když by vystřídání
dělníků (záměna noční
směny za denní) nebyla jinak možna a provozování
z důvodů technických nebo bez podstatné
poruchy výroby nemůže se přerušiti
a vyžaduje nutné obsluhy a dozoru. V takových
případech prodlužuje se denní, pokud
se týče týdenní doba pracovní
stanovená v § 1., ale směny musí se
tak rozděliti, aby 32hodinový klid připadal
zaměstnanci vždy aspoň třetí
týden na neděli.
4. Hodiny, o něž při střídání
dělníků práce v týdnu přesahuje
čtyřicetosm hodin, považují se za práci
přes čas. (§ 6.)
5. Výjimky, v předchozích odstavcích
naznačené, povoluje jednotlivým druhům
podniků ministr sociální péče
ve srozumění se súčasněnými
ministry.
1. Nerušená přestávka v § 4. naznačená
počíná se pro ženy v továrnách
zaměstnané již v sobotu, nejpozději
o druhé hodině odpoledne.
2. Ministr sociální péče může
v dohodě se súčasněnými ministry
z tohoto ustanovení v mezích předepsané
týdenní doby pracovní povoliti určité
výjimky pro druhy podniků, v nichž součinnost
žen je nezbytná pro nerušený chod závodu.
1. Byl-li pravidelný provoz přerušen živelními
událostmi nebo nehodami, či nastala-li ve veřejném
zájmu nebo z jiných naléhavých důvodů
zvýšená potřeba práce a nelze
učiniti jiných opatření, může
se povoliti podnikům, po případě i
více podnikům hromadně, aby dočasně
prodloužily pracovní dobu, nejdéle však
na dobu čtyř týdnů v roce a nejvýše
o dvě hodiny denně. Takové povolení
pro podniky živnostenské inspekci podléhající
uděluje živnostenský inspektor, pro podniky
hornické báňský revírní
úřad, pro práce železniční
ministerstvo železnic, pro podniky zemědělské
a lesní obecní představenstvo a pro ostatní
podniky, závody a ústavy politická správa
I. stolice.
1. Rovněž nevyžadují zvlášního
povolení práce pomocné, které nutně
předcházejí výrobě (práci)
nebo po ní následují, jako na příklad
vytápění kotlů, čištění
závodních místností, krmení
dobytka a pod., i když přesahují obvyklou,
v závodě stanovenou dobu pracovní.
2. Ta tyto práce považuje se i nutné předávání
služby u těch skupin pracovních, u nichž
je to nutno v zájmu její souvislosti, vyžaduje-li
toho nepřetržitý postup výroby nebo
služby.
3. V podnicích, veřejné potřebě
určených, může se prodloužiti pro
některé skupiny zaměstnanců pravidelná
doba pracovní, když zaměstnance je sice třeba
déle na místě služebním (v pohotovosti),
ale jeho skutečná práce nevyžaduje více
než 6 hodin denně. Toto prodloužení připouští
se jen tehdy, když kolektivní smlouvy mezi zaměstnavateli
a zaměstnanci o tom ujednané ministr sociální
péče v dohodě s ministry súčastněnými
byl schválil.
4. Všechny tyto práce, pokud přesahují
pravidelnou dobu pracovní (práce přes čas),
buďtež zvláště placeny.
1. Pracovati v noci, t. j. v době od desáté
hodiny večerní do páté hodiny ranní
je dovoleno pouze u podniků nepřetržitě
provozovaných, v nichž z důvodů technických
nesmí se výroba zastavit.
2. V ostatních podnicích dovoluje se práce
noční v uvedený čas pouze v takových
případech, kdy toho vyžaduje veřejný
zájem nebo pravidelná potřeba obecenstva.
Ministr sociální péče ve shodě
s ministry súčastněnými vydá
o tom zvláštní předpisy.
3. Přechodné práce v noci, vyvolané
nutnou opravou závodního zařízení
při nastalých poruchách, nevyžadují
zvláštního povolení, když by jinak
pravidelný chod závodu na delší dobu
byl ohrožen.
1. K noční práci mohou se bráti pouze
zaměstnanci mužského pohlaví, starší
16 let. Ženy nesmí se při práci noční
zaměstnávati.
2. Ministr sociální péče označí
v souhlase s ministerstvy súčastněnými
ty druhy podniků a závodů, ve kterých
se při zpracování surovin nebo látek
velmi rychle se kazících, připouští
noční práce žen, starších
osmnácti let výminečně a přechodně
na kratší dobu.
3. Dále může ministr sociální
péče spolu se súčastněnými
ministry dovoliti výjimečně určitým
skupinám podniků, aby mohly zaměstnávati
v noci do 10. hodiny večerní do 5. hodiny ranní
ženy starší 18 let, když toho vyžaduje
nepřetržitá služba v podniku nebo zvláštní
zřetel k veřejným zájmům a
práce žen sestává t úkonů
poměrně málo namahavých. Udělené
dovolení musí býti v závodě
vyhlášeno.
V podnicích, jmenovaných v § 1., nesmí
se zaměstnávati námezdně děti,
dokud neukončily povinné návštěvy
školní a nedosáhly věku 14 let.
1. Mladistvých zaměstnanců mužského
pohlaví do 16 let a ženského do 18 let stáří
smí se užívati jen ku pracím lehkým,
které nejsou na újmu jejich zdraví a nepřekážejí
tělesnému jejich vývoji.
2. Ku pracím podzemním, čítajíc
v to i dolování v odklizech, smí se používati
jen dělníků mužského pohlaví.
1. Osobám zaměstnaným a bydlícím
v domácnosti zaměstnavatelově a na další
dobu než na měsíc najímaným nebo
k osobním službám určeným (včetně
t. zv. deputátníků) náleží
ve 24 hodinách odpočinek 12 hodin, z něhož
aspoň 8 hodin musí připadnouti na nepřetržitý
klid v noci a aspoň půl hodiny na odpočinek
v době polední.
2. Totéž platí o osobách, najatých
ke služebním úkonům, nepravidelně
konaným a nepatrně namáhavým, jako
jsou dozor a střežení domů, podniků
a hlídka zvířat.
3. Výjimky z nočního klidu dovolují
se jen pro ojedinělé, nepravidelně se vyskytující
nutné případy. Těžká práce
se nesmí konati od 9. hodiny večerní do 5.
hodiny ranní
4. Rozdělení pracovní doby ponechává
se volné úmluvě stran. Ale aspoň jednou
týdně musí se poskytnouti zaměstnancům
nerušený klid 18 hodin, který by zpravidla
připadl na neděli. Za tohoto klidu je dovoleno vyřizovati
jen neodkladné práce v domácnosti či
hospodářství, při čemž
nutno dbáti toho, aby zaměstnanci bylo zajištěno
volné nedělní odpoledne. Je-li nutno pracovati
v neděli, musí se poskytnouti přiměřený
náhradní odpočinek v den všední.
5. Předchozí ustanovení nevztahují
se na osoby, zjednané na výpomoc, k ošetření
nemocných, ku práci v domácnosti a práci
polní, pokud tato výpomoc netrvá déle
než 6 dnů.
Přestupky těchto ustanovení trestají
politické úřady I. stolice, pokud se týče
revírní báňské úřady
pokutou do 2000 K, nejsou-li dobytny, vězením do
3 měsíců. Opětuje-li se přestupek
i trest, může se uložiti pokuta do 5000 K anebo
trest vězení do 6 měsíců.
V závodech, v nichž se zkrátí podle
tohoto zákona pracovní doba, nesmí býti
z toho důvodu snížena mzda, vyměřovaná
dle pracovní doby.
1. Zákon tento nabývá účinku
1. ledna 1919.
2. Pro jednotlivé skupiny podniků, nepřetržitě
pracujících nebo jich části, může
ministerstvo sociální péče v dohodě
s ministry příslušnými povoliti odklad
k provedení zákona, jestli je to nutno z důvodů
technických, nebo pro nedostatek zapracovaných sil
pracovních.
Ministru sociální péče se ukládá,
aby ve srozumění s ostatními ministry provedl
tento zákon.
Výbor sociálně-politický předkládá
Národnímu shromáždění
návrh zákona o zavedení 8hodinové
doby pracovní pro osoby v námezdním poměru
zaměstnané v pevném přesvědčení,
že tato otázka řešena bude jako ve většině
států jednotně se zřetelem k hospodářským
i sociálně politickým stykům mezinárodním
na základě mezinárodních úmluv
mezi státy, jež seskupeny budou kolem států
čtyřdohody.
Doporučuje tedy výbor sociálně-politický
Národnímu shromáždění,
by učinilo toto usnesení:
Vládě republiky Československé
se ukládá, by zákon republiky
Československé o osmihodinové době
pracovní vzala za základ pro svou účast
na případné mezinárodní úpravě
této otázky.
Z výboru sociálně-politického.
V Praze dne 17. prosince 1918.