Středa 14. dubna 1920

To jest menšina. Návrh byl zamítnut.

Prosím pány, kteří souhlasí se zněním tohoto paragrafu dle zprávy výborové, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. § 123. jest ve znění zprávy výborové přijat.

Nyní dávám hlasovati o §§ 124., 125. a 126., ke kterým nebyl učiněn žádný pozměňující návrh. Prosím pány, kteří s těmito paragrafy souhlasí, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. Paragrafy tyto jsou přijaty.

K § 127. navrhuje kol. dr. Hruban vypuštění. Dávám tedy hlasovati o znění tohoto paragrafu dle zprávy výborové a prosím pány, kteří souhlasí, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. § 127. jest přijat.

K § 128. až 134. není žádných pozměňujících návrhů. Prosím pány, kteří souhlasí se zněním těchto paragrafů dle zprávy výborové, aby povstali. (Děje se.)

Tyto paragrafy jsou přijaty většinou.

K § 135. činí pozměňující návrh kol. dr. Hruban. Dávám hlasovati o tomto pozměňujícím návrhu. Prosím pány, kteří s tímto pozměňujícím návrhem souhlasí, aby povstali. (Děje se.)

To jest menšina. Návrh jest zamítnut.

Nyní prosím pány, kteří souhlasí se zněním dle zprávy výborové, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. § 135. jest přijat dle zprávy výborové.

K §§ 136. až 142., jakož i k přílohám A, B a C, k nadpisu zákona a úvodní formuli není žádných pozměňujících návrhů, dávám tedy hlasovati o těchto paragrafech, o uvedených přílohách, nadpisu zákona a o úvodní formuli ve znění zprávy výborové. Prosím pány, kteří s tímto zněním souhlasí, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. §§ 136. až 142., přílohy A, B, C, nadpis a úvodní formule jsou schváleny a tím celý zákon jest v prvém čtení přijat.

Přeje si slovo pan zpravodaj ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Svozil: Nikoliv.

Místopředseda Udržal: Přikročíme tedy, poněvadž textových změn není, k hlasování ve druhém čtení. Prosím pány, kteří souhlasí se zněním tohoto zákona podle zprávy výborové ve čtení druhém, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. Zákon celý jest přijat ve druhém čtení a tím vyřízen jest odstavec 18. denního pořadu.

Přikročíme k následujícímu odstavci, totiž ke

12. zprávě I. ústavního výboru a II. rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2773), kterým se vláda zmocňuje ke slučování a rozlučování obcí, k změně hranic obcí, okresů, žup a zemí, jakož i k potřebným administrativním opatřením s tím souvisejícím (tisk č. 2811).

Žádám pana referenta dra Bartoška, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr. Bartošek: Slavné Národní shromáždění! Zákonem, který mám za úkol vám doporučiti, má býti změněn resp. nahražen dosavadní § 23. novely k obecním zřízením ze dne 7. února 1919 č. 76 sb. zák. a nař. Tímto § 23. novely k obecním zřízením byla, jak známo, vláda zmocněna, aby do konce roku 1919 slučovala nebo rozlučovala obce a měnila hranice obcí a okresů. Zmocnění toto bylo dalším zákonem z 19. prosince 1919 čís. 8 sb. z. z roku 1920 prodlouženo až do konce roku 1920. Avšak dosavadní textace § 23. dnes nestačí, poněvadž není možno na základě tohoto zákona prováděti také změny v hranicích žup, nebo menší změny v hranicích zemských a také nelze dobře užíti tohoto ustanovení tam, kde mají býti slučovány obce, které leží po případě v různých zemích, což jest praktické na př. zejména pro Morav. Ostravu. Rovněž působí obtíže slučování měst statutárních se sousedními obcemi, poněvadž k tomu cíli bylo by dosud potřebí zákona. Také jest účelno, aby pojem "okresu" byl blíže určen, zejména v tom směru, že míní se tu nejen okres politický, ale i soudní a zastupitelský. Také jest při tomto měnění hranic nutno upraviti otázku, jaké zákony mají platiti v tom kterém sloučeném území, sloučí-li se obce, dosud v různých zemích ležící. Zákon obsahuje proto příslušné zmocnění, které se dává v tomto směru vládě. Já vám doporučuji, abyste osnovu tohoto zákona, jak ji ústavní výbor předkládá, beze změny schválili. (Výborně!)

Místopředseda Konečný: K projednávané předloze byly podány některé pozměňující návrhy a to pozměňující návrh člena Národního shromáždění Čuříka a soudruhů na změnu vládního návrhu zákona, kterým se vláda zmocňuje ke slučování a rozlučování obcí, ke změně hranic obcí, okresů, žup a zemí, jakož i ku potřebným administrativním opatřením s tím souvisejícím. (T. č. 2811.) K § 1. budiž připojen tento dodatek k odst. 1.: "pokud tím nejsou dotčeny historické hranice a právo autonomních zemí". Pozměňovací návrh tento jest opatřen dostatečným počtem podpisů a jest tedy předmětem jednání.

Dále § 1. odst. 2. má se změniti podle pozměňovacího návrhu člena Nár. shromáždění Jana Rýpara a soudruhů takto: "V této době jest potřebí k těmto opatřením dobrých zdání a vyjádření súčastněných obcí, jež pro vládu jsou směrnicemi, ale není potřebí souhlasu atd." Konečně § 2. odst. 2. má býti změněn takto: "Vláda se vyzývá, aby, měníc podle § 1. hranice zemské, podala v nejkratší době Národnímu shromáždění návrh zákona, jímž by upravena byla místní platnost říšských i zemských zákonů dosud tam platných". I tento pozměňovací návrh je dostatečně podporován a jest předmětem jednání.

Za výbor rozpočtový je zpravodajem občan Ulrich. Není přítomen, mám za to, že se vzdává slova.

Dále není k debatě přihlášen nikdo, přistoupíme ke hlasování a prosím o zaujetí míst.

Míním dáti hlasovati o této předloze zákona tímto způsobem: O odstavci prvém § 1. ve znění podle zprávy ústavního a rozpočtového výboru. Pak o dodatku k němu, navrženém panem kolegou Čuříkem a soudruhy, potom o odstavci druhém v pozměňovacím znění dle návrhu poslance Jana Rýpara a soudr. Kdyby tento pozměňovací návrh byl zamítnut, podle znění zprávy výboru ústavního a rozpočtového. Konečně o třetím odstavci podle zprávy výboru.

K § 2. jest podán pozměňovací návrh členů Národního shromáždění J. Rýpara a soudruhů a tedy dám nejdříve o tomto pozměňovacím návrhu hlasovati; pakli bude zamítnut, ve znění výborovém.

K ostatním paragrafům není pozměňovacích návrhů, dám tedy o nich, jakož i o nadpisu zákona a úvodní formuli hlasovati v celku.

Jest proti tomuto způsobu hlasování nějaká námitka? (Nebyla.) Není.

Prosím ony pány, kteří souhlasí s § 1. odstavec 1. podle zprávy výborové, aby povstali se svých míst. (Děje se.)

To jest většina, odstavec 1. § 1. se přijímá.

K tomuto odstavci navrhuje se dodatek tohoto znění: "Pokud tím nejsou dotčeny historické hranice a právo autonomních zemí". Kdo souhlasí s tímto dodatkem členů Národního shromáždění Ant. Čuříka a soudr., prosím, aby povstal.

To jest menšina. Tento dodatek se zamítá.

Odstavec druhý má zníti podle pozměňovacího návrhu členů Národního shromáždění Jana Rýpara a soudr. takto:

"V této době jest potřebí k těmto opatřením dobrých zdání a vyjádření súčastněných obcí, jež pro vládu jsou směrnicemi, ale není potřebí souhlasu atd."

Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem pana kolegy Rýpara a soudr., prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest menšina, tento pozměňovací návrh se zamítá.

Kdo souhlasí s odstavcem druhým § 1. ve znění podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Odstavec druhý § 1. ve znění zprávy výborové se přijímá.

K odstavci třetímu není pozměňovacích návrhů. Kdo souhlasí s odstavcem třetím § 1. ve znění podle zprávy výborové, prosím, ať povstane. (Děje se.)

To jest většina. Odstavec třetí § 1. se schvaluje.

K § 2. navrhuje člen Národního shromáždění Jan Rýpar a soudruzi toto znění:

"Vláda se vyzývá, aby, měníc podle § 1. hranice zemské, podala v nejkratší době Národnímu shromáždění návrh zákona, jímž by upravena byla místní platnost říšských i zemských zákonů dosud tam platných".

Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem členů Jana Rýpara a soudr., prosím, ať povstane. (Děje se.) To jest menšina; tento pozměňovací návrh se zamítá.

Kdo souhlasí s § 2. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, § 2. se schvaluje.

Kdo souhlasí s §§ 3., 4., 5., k nimž není pozměňovacích návrhů podáno, jakož i s nadpisem zákona a jeho úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, §§ 3., 4., 5., jakož i nadpis zákona a úvodní formule jsou schváleny.

Tím jest zákon v prvním čtení odhlasován. Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. dr. Bartošek: Pouze jednu tiskovou chybu bych opravil a to jest v § 4. na konci řádky páté slovo: "částech" jest vytištěno špatně, vsunulo se tam "ě" z konce prvního řádku téhož paragrafu. Prosím, aby to bylo opraveno.

Místopředseda Konečný: Kdo souhlasí se zákonem právě v prvém čtení přijatým také ve čtení druhém s tou opravou v §4., jak ji pan zpravodaj právě naznačil, prosím, aby povstal. (Děje se.) Zákon schvaluje se také ve druhém čtení, jakož i jeho nadpis a úvodní formule.

Tím jest tento bod denního pořádku vyřízen a přistupujeme k dalšímu. Tím je

13. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk čís. 1962) o potravní dani na čáře (tisk čís. 2804).

Zpravodajem jest občan Ferd. Jirásek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec Ferdinand Jirásek: Vážení pánové! Předloženým návrhem zákona se jednak rozšiřuje platnost zákona na větší obvody zejména hlavních měst, jako jest Praha, Brno a Bratislava, a současně se vláda zmocňuje, aby jí bylo možno prohlásiti za uzavřená města taková místa, která čítají více než 80 tisíc obyvatelů. Současně se také zvyšuje sazba za jednotlivé předměty, naproti tomu se zase celá řada jednotlivých předmětů pouští, a sice jest to zejména obilí, mouka, chléb, pečivo, cukrové zboží a ostatní mlýnské výrobky, a konečně také na návrh rozpočtového výboru byla vyloučena daň potravní na uhlí a sice z toho důvodu, že uhlí jest již zdaněno jedenkrát, a v důsledku toho rozhodl rozpočtový výbor, aby daň na uhlí na čáře placena nebyla.

Další změna jest, pokud se týká ustanovení § 6., že se zvyšuje poněkud minimum, za které se má platiti. Doposud bylo tuším 5 h a nyní bude 20 h, tedy že i vrstvy méně zámožné, které nosí menší množství, jsou jaksi od daně osvobozeny. Výbor při jednání svém přihlížel zejména k tomu, aby otázka daně potravní jaksi řešena byla také tím způsobem, aby umožněny byly určité příjmy obcím. Celá řada míst, jako město Praha, nemají skutečně dostatek finančních prostředků a je jim možno, aby přirážkou k dani potravní si své finance přivedly do rovnováhy. Konečně i důležitá otázka zaměstnanců potravní daně byla příčinou, že rozpočtový výbor nemohl odepříti svého souhlasu a zákon, jak vláda jej předložila, plným rozsahem schválil a doporučuje také rozpočtový výbor schválení návrhu zákona Národním shromážděním. (Výborně!)

Místopředseda Konečný (zvoní): Ke slovu jest přihlášen občan dr. Mazanec.

Navrhuji lhůtu pro jednotlivého řečníka na 10 minut. Jest proti tomu námitka? (Hlasy: To jest mnoho! Pět minut! Zvoní.)

Žádný protinávrh se nedává, poněvadž to vykřikování nepovažuji za návrh, tedy snad se tato lhůta schvaluje a uděluji tedy slovo občanu dru Mazancovi.

Poslanec dr. Mazanec: Vážené shromáždění! V předložené zprávě rozpočtového výboru a návrhu zákona se především rozšiřuje potravní daň na čáře v Praze, Brně a v Bratislavi na další obce předměstské, na obvody té budoucí veliké Prahy a mimo to se zvyšuje sazba této daně. Máme zásadní pochybnosti o tom, je-li tato daň vůbec správná, a musíme se tudíž především zabývati otázkou, má-li býti zrušena anebo ne. Že by v případě, kdyby nebyla daň zrušena, bylo zvýšení této daně oprávněno, o tom myslím nebude ani pochybností, poněvadž již sazby, které zde máme, jsou od roku 1829 nezměněny. Bylo by zajímavo přehlédnouti celý historický vývoj této daně, ale nemám tolik času při omezené lhůtě, abych se těmi věcmi obíral. Budu tedy jenom krátce mluviti k resoluci, kterou si dovolím potom navrhnouti. Daň sama, vážené Národní shromáždění, byla účelná, byla výnosná, dokud to celé vymáhání bylo primitivní. (Posl. Bezděk: Já myslím, že když kol. Kouša ty články proti té dani psal, že vůbec ani na pořad nepřijde!) Já myslím, že se pánové také důsledně zachovají a že budou hlasovati pro zrušení této daně a že napraví tím chybu, které se dopustili, když odhlasovali generální daň z obratu. To byla jedna z největších daní nepřímých, taková daň, které jsme ještě neviděli, a při tom jsme poznali, jak právě strany socialistické odhlasovaly tuto daň z obratu.

Téhož, co bylo důsledkem daně z obratu, se obávám i při této dani potravní na čáře, totiž, že nebude míti jiného výsledku, než nové zdražení. Dokud daň byla jednoduchá, dokud se vybírala v 9ti branách v Praze a dokud celá režie byla tak nepatrná, asi 200.000 K ročně, v té době byla daň výnosná. Dnes ovšem a již před válkou pohlcovala tato režie celý výnos daně a stoupla dokonce za války a po válce režie na 3,200.000 K. Tak se průměrně ročně prodělávalo asi 240.000 K. Za války, kdy bylo obmezeno množství výrobků, na které byla tato daň uvalena, zejména, kdy produkce piva, produkce mouky, dovoz mouky, dovoz masa a dovoz toho, zač se daň platila, byl minimální, v té době byla daň nevýnosná, pasivní a nejen to působilo, ale i ta okolnost, že byly zvýšeny platy, že byly dávány drahotní přídavky personálu, čímž ovšem režie stoupla do takové míry, že dnes nemáme důvodu, abychom udržovali tuto potravní daň na čáře při životě.

Já jen k odůvodnění své resoluce chci podotknouti dále tolik: Otázkou při tom nejdůležitější, kterou patrně také měly na mysli strany vládní, když navrhovaly tuto daň, jest otázka zaopatření personálu. My přece ten personál, který jest tam zaměstnán, nemůžeme obětovati a musíme se o jeho zaopatření starati již z důvodu toho, - a já to zde považuji za svou povinnost zdůrazniti - že ten personál si za války počínal loyálně, řeknu vlastenecky tím, že neztěžoval dovoz a dopravu nutných potravin do města. Pokud jsem byl informován, byly zjištěny jen tři případy, kde byl personál jaksi nucen - poněvadž to bylo na základě denuciace, - zabaviti věci, které se dovážely do Prahy, - ale jinak nevím, máte-li všichni ten dojem - já ten dojem mám, že personál si skutečně nepočínal tak, abychom mu nemohli vysloviti své uznání a také správě této daně potravní, poněvadž myslím, že ani správa se nepropůjčila k tomu, k čemu by jí byly orgány státní, rakouské vlády rády zneužily, by totiž právě zachycovala potraviny, které sem do Prahy byly dováženy. Já mám na mysli něco, co by se mohlo ve prospěch personálu provésti. Totiž, když dnes máme zavedeny různé dávky z piva, lihu, vína, limonády, masa atd., že tyto dávky by bylo lze nejúčelněji zase vybírati analogickým způsobem, jako se vybírala nebo vybírá potravní daň na čáře, a že v každém případě ať už daň potravní na čáře bude zrušena, nebo nebude zrušena, mohlo by býti o tento personál dosavadní potravní daně na čáře postaráno jiným způsobem, nežli je dnes, že by totiž těchto zřízenců a funkcionářů mohlo býti velmi dobře použito ke kontrole při vybírání různých uvedených dávek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP