Pátek 9. dubna 1920

Schůze zahájena v 10 hod. 55 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: dr. Hajn, Kadlčák, Konečný;

zapisovatelé: dr. Ant. Stojan, dr. B. Němec;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: předseda min. Tusar a členové vlády: Habrman, Staněk, Švehla, dr. Winter.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho dr. Bartoušek.

Denní pořad

141. schůze Národního shromáždění československého v pátek dne 9. dubna 1920 o 10. hod. dop.

1. Zpravodaj dr. Weyr. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1921), usneseném v Národním shromáždění (tisk č. 2284) a vráceném presidentem republiky, jímž se doplňují a mění dosavadní ustanovení o nabývání a pozbývání státního občanství a práva domovského v republice československé (tisk č. 2593).

2. Zpravodaj dr. Bouček. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu ústavního zákona (tisk č. 2695) o ochraně svobody osobní, domovní a tajemství listovního (tisk č. 2777).

3. Zpravodaj dr. Meissner. Zpráva ústavního výboru o návrhu zákona o zastoupení sibiřských legionářů v poslanecké sněmovně (podle §§ 14. a 17. jednacího řádu) (tisk č. 2703).

4. Zpravodaj Brodecký. Zpráva státně-zřízeneckého výboru o návrhu zákona na výplatu mimořádných čtvrtletních výpomocí státním zaměstnancům ve lhůtách měsíčních, usneseném podle §§ 14. a 17. jednacího řádu (tisk č. 2696).

5. Zpravodaj G. Navrátil. Zpráva státně-zřízeneckého výboru o výborovém návrhu na propočítání služebních let státních zaměstnanců podle §§ 14. a 17. jednacího řádu (tisk č. 2697).

6. Zpravodaj dr. Weyr. Zpráva ústavního výboru o vládní osnově zákona (tisk č. 21), o státních tajemnících (tisk č. 301).

7. Zpravodaj dr. Stojan. Zpráva kulturního výboru o návrhu člena Národního shromáždění dra Stojana a soudr. (tisk č. 1899), aby zvýšena byla kongrua duchovenstva katolického, řecko-katolického, evangelického a řecko-orientálního; o návrhu člena Národního shromáždění Fr. J. Kroihera a soudr. (tisk č. 1710) stran drahotního přídavku kněžím v duchovní správě ustanoveným, a o návrhu člena Národního shromáždění dra Stojana a soudruhů (tisk č. 1761) o drahotním přídavku pro duchovenstvo (tisk č. 2546).

Po případě:

8. Zpravodajové dr. Syllaba a Malypetr. Zpráva I. výboru sociálně-politického, II. výboru ústavního o vládním návrhu zákona (tisk č. 2643) o prozatímní úpravě právních poměrů ústavů léčebných a humanitních v republice Československé (tisk č. 2720).

9. Zpravodaj Malypetr. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2040) o zvláštních opatřeních v oboru samosprávy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (tisk č. 2346).

10. Zpravodaj Biňovec. Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o osnově zákona o vybírání správního příspěvku k úhradě správních výloh, spojených s prováděním § 63. zák. ze dne 30. ledna 1920, čís. 81 sb. zák. a nař. (zákona přídělového), o prozatímním pachtu, usnesené výborem pro pozemkovou reformu podle §§ 14. a 17. jednacího řádu (tisk č. 2658).

11. Volba 12 přísedících volebního soudu.

Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti.

Zahajuji schůzi.

Omluvili nepřítomnost svoji churavostí: dr. Franta, Dula, Lukeš, dr. Novotný (vesměs na neurčito);

dále zaměstnáním: Pavlán (na neurčito), dr. Scheiner (do 15. dubna), Tayerle (na neurčito), Ševčík (také za schůzi včerejší), Káňová (také za schůzi včerejší).

Došly tyto tiskopisy: žádám pana sekretáře, aby je přečetl.

Sněm. taj. dr. Haasz (čte):

Výborům přikázáno z předsednictva:

Výboru státně zřízeneckému:

Tisk 2753. Návrh čl. N. S. dra Matouška a soudr. na zařadění města Kladna do vyšší třídy drahotních přídavků. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému.)

Tisk 2754. Návrh čl. N. S. dra Matouška a soudr. na zařadění města Skutče do vyšší třídy místních přídavků. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému.)

Výboru ústavnímu:

Tisk 2762. Návrh čl. N. S. Ondřeje Wachtfeidla, Fr. Mašaty, Frant. Kroihera, Jos. Sechtra a soudr., aby byl vydán zákon, kterým se zřizují poradní sbory pro vyšetření účinků zákona ze dne 17. července 1919, č. 421 Sb. z. a n. o obecním statku.

Tisk 2773. Vládní návrh zákona, kterým se vláda zmocňuje ke slučování a rozlučování obcí, k změně hraníc obcí, okresů, žup a zemí, jakož i k potřebným administrativním opatřením s tím souvisejícím. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému.)

Předseda:

Výboru sociálně politickému přikázán byl:

Tisk 2778. Vládní návrh zákona, kterým se omezuje prodej, pokud se týče pronájem budov nebo částí budov, v nichž zařízeny jsou očistné lázně.

Vláda navrhuje, aby o návrhu byla podána zpráva ve lhůtě 3denní.

Jsou snad proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Lhůta jest schválena.

Přistupujeme k

dennímu pořádku

k prvnímu odstavci, ke

1. zprávě ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1921) usneseném v Národním shromáždění (tisk č. 2284) a vráceném presidentem republiky, jímž se doplňují a mění dosavadní ustanovení o nabývání a pozbývání státního občanství a práva domovského v republice Československé (tisk č. 2593).

Konstatuji, že je přítomna potřebná kvalifikovaná dvoutřetinová většina.

Zpravodajem jest pan kol. dr. Weyr. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Weyr: Slavné Národní shromáždění!

Zákon, o kterém podávám zprávu, byl vrácen panem presidentem republiky pro ustanovení druhého bodu § 1., v němž bylo předepsáno, že říšští Němci, usedlí na území Československé republiky, stávají se ipso facto státními občany československými a ztrácejí ipso facto příslušnost říšskoněmeckou. Ustanovení to bylo pojato do naší osnovy následkem analogických ustanovení mírových smluv a sice článku 84. smlouvy versaillské a pak také smlouvy, která byla uzavřena mezi naší republikou a velmocemi. Jde v podstatě o otázku interpretační. Není žádné pochybnosti, že se ustanovení ta dají vykládati tak či onak: tedy tak, jak původně byla vykládána ústavním výborem ve shodě s názorem ministerstva vnitra, ale také tak, jak pohlíží na věc pan president republiky a jak také pohlíželo na věc ministerstvo zahraničních záležitostí.

Přidržujeme-li se více slovního výkladu, spíše by bylo dáti za pravdu původnímu výkladu ústavního výboru, ale když zkoumáme ducha a smysl onoho ustanovení, jest ovšem pravděpodobnější, že tanulo autorům mírové smlouvy na mysli stanovisko, zastávané panem presidentem republiky a ministerstvem věcí zahraničních. Ústavní výbor vyžádal si, protože mu chyběla autentická interpretace oněch ustanovení, výklad meziministerské komise pro provádění mírových smluv, kterážto komise podala následující dobrozdání ústavnímu výboru (čte):

"Mírová konference se nikdy nezabývala a také nemohla zabývati otázkou změny státního občanství příslušníků centrálních mocností, kromě těch, kteří mají k některému z území oddělených od centrálních státův a přičleněných ke státům jiným. Naopak konference souhlasně s vůdčí myšlenkou mírové smlouvy, aby pokud možno všichni příslušníci centrálních mocností nesli zodpovědnost za válku, byla vedena snahou, aby všichni příslušníci centrálních států, pokud nejsou usedlí na území, jež se od těchto států podle mírových smluv odděluje, zůstali i na dále občany svých států. Protože bylo dále úmyslem konference stvořiti státy národnostně pokud možno jednolité, učiněna byla jediná výjimka z této zásady ohledně oněch občanů, kteří se národností svou liší od národností centrálních mocností: těm vyhrazeno bylo právo opce pro státy, odpovídající jejich národnosti..." Následuje pak podrobný výklad této zásady právě přečtené.

Ustavní výbor pojednal ještě jednou o vrácené osnově a přiklonil se na základě výkladu meziministerské konference k názoru pana presidenta republiky, protože skutečně nemůže býti pochybností, že autoři mírové smlouvy v Paříži stáli na tomto stanovisku; ovšem, jak opakuji, interpretace nemůže jíti tak daleko, že by snad v případě, kde je něco docela jasně zákonem řečeno, hájila opačný názor proto, poněvadž se dá dokázati, že autor zákona řekl něco jiného, než skutečně chtěl říci. Tolik o sporném ustanovení § 1., odst. 2.

A nyní dovolte, abych stručně podotkl, že zákon náš jest označen výslovně jako ústavní. Stalo se tak v důsledku ustanovení naší ústavní listiny a v důsledku ustanovení mírových smluv, které nás zavazují, abychom ustanovení ta prohlásili za součást naší ústavy. Jest ovšem pravda, že ne veškerá ustanovení zákona vyžadovala by formy ústavního zákona, ale na druhé straně bylo těžko materii, která obsahově souvisí, roztrhnouti v několik zákonů.

Konečně ještě bych poukázal na to, že by snad podobný předpis, jako se nachází v § 13., t. j., že dosavadní ustanovení o nabývání a pozbývání práva domovského, pokud tímto zákonem se nemění, zůstávají v platnosti, mohl míti důsledek, že veškerá ustanovení, platná o domovském právu, mohla býti měněna jen ústavními zákony. To jest stanovisko neudržitelné a rozumí se samo sebou, že jen ona ustanovení, která obsahuje tento ústavní zákon, bude v budoucnosti možno měniti zase jen ústavním zákonem, jak předpisuje naše ústavní listina. Prosím, aby Národní shromáždění tomuto zákonu dalo ústavní schválení. (Souhlas.)

Předseda: (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst.

O zákonu tomto, který se skládá ze dvou článků, z 21 paragrafů, dám hlasovati v celku, poněvadž žádný pozměňovací návrh učiněn nebyl. Námitek proti tomu není. (Námitka nebyla).

Kdo souhlasí s článkem I. a II. s §§ 1. - 21. mkl., jakož i s nadpisem jeho, s nadpisy jednotlivých článkův i jednotlivých paragrafů a s úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se)

To jest potřebná kvalifikovaná většina dvoutřetinová. Zákon jest přijat v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. dr. Weyr: Ano. Titul 16 patří nad § 16. Měl býti vytištěn stejným tiskem jako "státní občanství" před § 1. To platí také o "právu domovském" (§ 13.)

Předseda: Ke druhému čtení upozorňuje pan zpravodaj, že nadpis nad § 13. "Právo domovské" má býti stejným tiskem jako "Státní občanství" nad § 1., tedy tučně; vedle toho, že nadpis, který jest uveden nad § 16. nad jeho zněním, má státi nad číslicí § 16. a rovněž tučným písmem.

Kdo s touto korekturou souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je potřebná kvalifikovaná většina. Zákon jest schválen ve druhém čtení, a tím prvý odstavec denního pořádku dnešního jest vyřízen, a přistoupíme k odstavci druhému, ke

2. zprávě ústavního výboru o vládním návrhu ústavního zákona (tisk č. 2695) o ochraně svobody osobní, domovní a tajemství listovního (tisk. č. 2777).

Zpravodajem jest pan kolega dr. Bouček. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Bouček: Slavné Národní shromáždění! Osnova zákona obsahuje celkem věci,... (Nepokoj.)

Předseda: Prosím pány, aby neodcházeli, poněvadž také k tomuto zákonu jest potřebí kvalifikované presence a kvalifikované dvoutřetinové většiny.

Zpravodaj posl. dr. Bouček (pokračuje):... které se rozumějí v demokratickém státě samy sebou.

Zmínil bych se o § 8. a § 10. v přední řadě. § 8., a sice poslední jeho odstavec má zabrániti některým... (Hluk.)

Předseda: Prosím o klid!

Zpravodaj posl. dr. Bouček (pokračuje):... nepřístojnostem, které se vyskytovaly, a sice musí, když byly některé věci zabaveny při prohlídce domovní, ihned býti sepsán o tom protokol, aby některé věci nezmizely, jako se to bohužel dříve stávalo.

§ 10. má velice závažné ustanovení, totiž, že o každé domovní prohlídce musí býti ihned sepsán protokol, v němž dlužno uvésti zákonné důvody a důvody podezření, pro které byla prohlídka provedena, a jaký byl její výsledek. Má se zase zabrániti svévolným prohlídkám domovním.

Pokud jde o listovní tajemství, celkem jest převzat jen předpis § 113. ústavní listiny. My jsme nepokládali... (Hluk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP