Pátek 26. března 1920

Co má cenu, ale zase není hotovo, to je zákon o zřízení fondu Denisova, který teprve má zde býti projednán a kterým má býti zřízen fond během příštích desíti let v obnosu 6 mil. korun na podporu studia našeho studentstva za hranicemi. To považuji za velmi důležité, ale, jak pravím, zase to má cenu více akademickou, poněvadž se to ještě neprovádí, peníze zde ještě nejsou k disposici, fond ještě není uzákoněn.

Položil jsem si tedy otázku, co jsme učinili, a celkem vidím, že toho mnoho není. Odhlasovali jsme zde také resoluci, že se mají stavěti další studentské koleje. Uvážíme-li ten velký počet vysokoškolského studentstva v Praze a ty ohromné nedostatky bydlení pro studenty, tedy pro těch patnáct tisíc studentů a kromě toho to velké procento nemajetných, vidíme, že koleje, které zde v Praze jsou a které snad mohou ubytovati maximálně 1500 nebo 2000 studentů, naprosto nestačí.

Vážené Národní shromáždění! Kdybych měl líčit detailní obrázky, s jakými výmluvami mi přijdou studenti při zkoušce rigorosní, když mi líčí se slzami v očích, - v zimě to bylo - že neměl si čím zatopit, že neměl si čím posvítit, že mu praskla draze koupená lampa lihová a, než mu ji spravili, že měl po celé večery tmu, od čtyř odpoledne celý večer, a že musil studovat v kavárně, poněvadž posluchárny naše nevyhovují pro tak velký počet, aby studenti mohli tam studovat a my také jsme uhlí neměli, mrzlo v našich posluchárnách jako v soukromém bytě studenta, trvalo by to dlouho. Uvažte, že to jsou poměry, které opravdu stojí za uvážení, máme-li na mysli, že zde v těch tisících studentů přece spočívá určitá naděje národa do budoucího vedení národa, ať již úředního, byrokratického nebo politického.

Dále jsme odhlasovali zde jednu resoluci pro nemocenské a úrazové pojištění studentstva. Já jsem shledal, že nestačí, aby Národní shromáždění odhlasovalo řadu resolucí ve prospěch nějaké věci. Nejdeme-li za těmi resolucemi, a nestaráme-li se o to, pokud jsou realisovány a jak dalece se kdo o ně stará, nemá to žádné ceny. My tady v 10 minutách nebo ve 1/4 hodině odhlasujeme řadu resolucí a po celou dobu, po celou řadu měsíců nejsou tyto resoluce realisovány, jestliže se o ně nikdo nestará.

S tím pojišťováním proti nemocem studentstva je to zrovna tak. Věc byla odhlasována v říjnu a dnes je v takovém studiu, že možno říci, že se v tom nic nestalo.

Ministerstvo sociální péče vyjádřilo se o té naší resoluci - učinilo velký rozklad ve svém přípise - že student nemá námezdní poměr žádný a že studentstvo není výrobním stavem. A z toho dvojího, že není studentstvo v námezdním poměru a že není výrobním stavem, dedukuje, že nelze té doby vůbec pomýšleti na to, aby bylo zavedeno pojišťování proti nemoci pro studentstvo.

Vážené Národní shromáždění! Snad do jisté míry by se zásadně dalo to hledisko hájiti, ale, uvážíme-li další odůvodnění, které dává k tomu ministerstvo sociální péče, že studentstvo po většině jest někým vydržováno, a ten že v nemoci studentově může platiti jako za zdravého studenta také za studenta nemocného, tu se dostáváme do obtížné situace. Když studentstvo o tom uslyšelo, bylo velmi znepokojeno, že tento jeden ze 7 kardinálních požadavků jeho je takto a limine odmítán. Já myslím, že Národní shromáždění bude se musit k tomu později vrátiti a že bude musit uvažovati, zdali jsou důvody jen pro odmítnutí a zda nedají se nalézti také důvody pro schválení nemocenského pojišťování studentstva.

Jiná záležitost, která nesmírně studenty nyní hněte, je ohromné zdražení učebných pomůcek. Pánové, knihy učebné stouply tak nesmírně v ceně, že málokterý student si může učebnici koupiti. Já vám mohu říci, že kniha, která stála 30-40 K, prodává se dnes antikvárně za 200-300 K. Knihy nové, které se připravují a které stály 30, 40 a 50 korun, mají minimálně stát 200 K.

Takové jsou rozpočty nakladatelů, které jsou předkládány jednotlivým autorům. Uvážím-li, že do jednoho ročníku, ať jest to kterékoliv chce studium, jest potřebí několik takových knih, račte, vážení pánové, posouditi, odkud student, když přijde do Prahy, má vzíti ten kapitál, 1500 až 2000 K na zakoupení potřebných učebných knih. To jest otázka, která musí býti luštěna, jinak se dostaneme tam, že čeští studenti budou nuceni kupovati, jako dříve tomu tak bylo, dokud jsme neměli českých učebnic, znovu knihy německé.

Tedy tisíce českých studentů budou odkázány na lacinější poměrně knihy německé a autoři českých knih, které tu jsou napsány, nebudou moci posloužiti studentům svými učebnicemi. Tedy to jest otázka nesmírně důležitá. Když jsem ji nadhodil v jedné schůzi u nás, bylo mi řečeno, že jest to jedna z nejhlavnějších bolestí, vedle výživy tělesné že si nemohou koupiti knihy.

My jsme vřadili letos do rozpočtu položku 80.000 K na umožnění toho, aby učebné knihy byly levnější. Ale, vážené Národní shromáždění, 80.000 K, počítáte-li jen 15.000 studentů na Prahu, nehledě k Brnu, Bratislavi a Příbrami, to jest příspěvek, který nemůže ten velký počet učebných knih zlevniti než nanejvýše o 1-5 K atd. Zde jde o něco jiného. Musí býti vynalezen jiný systém opatřování tisku učebných knih pro studentstvo. Buďto vláda resp. ministerstvo školství to musí vzíti do ruky, nebo organisace odborné z peněz veřejných prostředků musí přistoupiti k tomu, aby učebné knihy byly vydávány.

Jiná otázka, na kterou kladu mnohem větší váhu, než na ty, které jsem dosud vypočetl, jest otázka, abychom totiž uchránili a uhájili ten zásadní princip studia, jaký jest u nás, totiž systematické studium, že proti snahám, které chtějí systematické studium a jeho přípravu odstraniti a nahraditi studiem, při němž by byli vzati posluchači, bez přípravy třeba na vysoké školy. Jest známo, vážené Národní shromáždění, že jest to nazváno termínem nivelisace vzdělání. Náš klub a naše strana musí se rozhodně stavěti proti takovýmto pokusům, poněvadž nivelisaci vzdělání považujeme za hrob veškerého dalšího kulturního pokroku, nejen našeho, ale i každého národa.

Bylo na jedné schůzi vychvalováno, jak nádherně v Rusku působí to, jakým způsobem lidový komisař pro osvětu tam zreformoval vysoké školy, jak pěkně posadil několik desítek dělníků z továren a strojíren - jak stálo v té zprávě - do poslucháren vysokých škol, technik a universit, a jak pěkně je tam vychovává na odborníky příslušných povolání.

Vážené Národní shromáždění! Mluví-li někdo takovouto řeč a doporučuje to u nás, tedy opravdu nevím, co si o něm mám mysliti. Odstraniti systematickou přípravu a vsaditi člověka z ulice - třeba dobrého, hodného dělníka - do vysokoškolské posluchárny nejen, aby se vzdělal, ale aby dosáhl beze vší předběžné přípravy určitého stupně, aby se stal lékařem, profesorem, inženýrem atd., to si nedovedu představiti a zajisté nikdo, kdo zná, co jest vlastně podstatou studia. Tedy ten pan ministr Lunačarskij, který byl vychvalován, u nás kopírován býti nesmí, poněvadž, jakmile bychom chtěli tuto beztoho již nedostačující přípravu středoškolskou snad vůbec odstraniti... (Posl. dr. Mareš: Naopak jest ji třeba prohloubiti!) Tak jest, musíme ji prohloubiti, sesíliti, aby materiál, který přijde na vysoké školy, vypadal jinak, než dosud. Ale odstraniti vůbec potřebu studia středoškolského a otevříti studia na vysokých školách pro každého, to by nebyla demokracie, to byla by pseudodemokracie.

Také se vytýká tu a tam, že jsme zřídili mnoho vysokých škol a co budeme dělati s tím učeným proletariátem, který z nich vyjde. Vážené Nár. shromáždění, s tím si starostí velkých nedělám. My to stále posuzujeme se stanoviska našeho bývalého, kdy jsme byli se svými absolventy omezeni pouze na svůj národ. Nyní však máme otevřený svět, aspoň svět slovanský a já považuji za povinnost, že musí každý absolvent českých vysokých škol aspoň z velkého počtu procenta odejít působiti do ciziny mezi ostatními slovanskými národy, již proto, že tyto národy považují nás za nejvyspělejší a říkají, že my jsme vůdci Slovanstva. Jsme-li jimi, nuže, musíme tedy jíti vést, pokud nás budou chtít a nás přijímat a oni budou nás přijímat, poněvadž mají absolutní nedostatek a již dnes jsme žádáni o vyslání kvalifikovaných sil na cizí školy slovanské. Tedy o proletariát a jeho zaopatření, že by vznikl proletariát vysokoškolský, nemám starosti. Jednoho jest ovšem zapotřebí: naši mladí lidé musí sobě zvyknout na to, že musí do ciziny a že musí se k tomu předem připraviti, že musí znáti cizí jazyky. Toho dosud nebylo, poněvadž dosud žili jsme jako národ jen v plenkách, neviděli jsme dále, než do Čech a na Moravu. Tedy svět slovanský je nám otevřen, zejména ohromné Rusko, máme tisíce naší inteligence, jen když tato inteligence bude ruskému lidu rozumět, bude připravena a bude rusky mluvit. (Výborně!)

Naší snahou musí býti, míti co nejlépe vzdělané, náležitě za práci placené učitelstvo všech škol na jedné straně a na druhé straně způsobiti, aby přístup ku vzdělání a umožnění studia byl každému z nejširších vrstev lidových možný, a sice každému, kdo má schopnosti a kdo projeví touhu výše se vzdělati.

Můžeme se dotknouti poněkud ještě té druhé otázky, t. j., aby studium bylo zlevněno.

Zlevněním studia otevřeme bránu vědění i tomu nejchudšímu příslušníku svého národa, který vrozeným nadáním a touhou po poznání jest puzen z prosté otcovské chaloupky a světnice dělnické do školy, kde však často špatně živený organismus tělesný záhy začne pokulhávat za pracujícím duchem a tak mnohý poklad národa i veškerého lidstva klesá předčasně, dříve než mohl býti prospěšným. Tak často mnozí bohatí duchem, ale chudí tělem zmírají a prostřední nebo chudí duchem a hmotně zaopatření dospívají a přejímají řízení osudů národa a státu.

Zlevněte studium, učiňte vzdělanost přístupnou synům a dcerám dělníků, malých rolníků, chalupníků, nemajetných živnostníků a řemeslníků, zrovna tak, jako to jmění umožňuje jiným, a výsledky uzříte již během příští generace. Tak třeba volati, a kdo poznal poněkud dnešní materiál uchazečů vědění a odkryl talenty, které se zjevují mezi studentstvem, uzná, že jest to docela správné. Ti velicí zpravidla vyšli z nejspodnějších vrstev národa; to dokazuje také naše historie. Ale nepodaří se každému mladému talentu nalézti svého mecenáše, jako se podařilo některým historickým velikánům, našim i cizím, a nepodaří-li se to, pak běda jeho nadání. Kolik talentů touto cestou se ztratilo pro národ! Proto závěr této úvahy: Zlevněte studium a národ utrpí méně ztrát mladých talentů!

Zlevnění studia přinese také mnohem větší výběr materiálu pro vysoké školy, protože z většího počtu jest možný větší výběr a ten musí býti proveden. Neschopní, třeba majetní, musí býti vyloučeni, aby učinili místo na vysokých školách schopným a nemajetným. Zlevnění studia jest možno docíliti dvojí cestou. Je to jednak zlevnění pobytu ve velkém městě a pak tím, co jsem uvedl, levným bytem, anebo opatřením bytů zdarma, dále zlevněním učebných pomůcek a konečně úpravou kolejného a zkušební taxy. Kolejné, u nás převzaté z Rakouska, možno říci všeobecně, jest nízké. Tím ale nechci říci, že by mělo býti všeobecně zvýšeno; nikoliv, kolejné pro chudé a nemajetné budiž vůbec zrušeno, ale za to majetní ať platí vyšší kolejné, aby tato difference pro pokladnu státní se vyrovnala. Totéž platí o taxách.

Taxy zrušovati, jak se vydalo všeobecné heslo, není možno. Taxy zkušební tvoří určitý stálý příjem učitelů. Ty je nutno zachovati a zvýšiti vzhledem k drahotním poměrům, ale zase tak, aby chudí a nemajetní nemusili platiti, majetní aby platili větší taxy, než jaké byly před válkou, a které platí dosud. Tedy tímto způsobem je dlužno postupovati, chceme-li zlevniti studie.

Mohl položiti někdo otázku, proč právě také strana republikánského venkova stará se o tyto věci.

Vážené Národní shromáždění, to je docela přirozené. Vezměte statistiku studentstva vysokoškolského a poznáte, odkud 70 % studentů pochází. To jsou samí synové a dcery venkova, kteří se odebírají na vysoké školy, university a nyní také na techniku, aby zde studovali. To jest odpovědí k položené otázce; my musíme míti zájem na tom, poněvadž právě z těchto majetkově nízkých vrstev, slabých vrstev, rekrutuje se největší počet studentstva na vysokých školách. (Posl. Smrtka: I národní zájem máme!) To jest jeden důvod. Druhý jest, který jsem již šířeji rozvířil, že národ musí si vážiti talentů, a talenty se rodí, talenty zrozené jest třeba dále pěstovati a nenechati hynouti v hmotném nedostatku. Na tom má interes celý národ, všechny vrstvy národa, protože záleží na tom, jaký materiál na vysokých školách se vychovává, jaké bude vůdcovství v národě v budoucnosti, a sice jak vůdcovství úředníků, tak vůdcovství stran politických a vůdcovství ve sněmovně. Z těch důvodů strana naše musí se při každé příležitosti co nejvřeleji přimlouvati za zlevnění studií a za umožnění studií i těm nejchudčím. Proto se jménem klubu vřele přimlouvám za schválení té nepatrné položky v našem desetimiliardovém rozpočtu, nepatrné položky 180.000 K ročně pro Hlávkovy koleje, kdež studují pravidelně zcela nemajetní, výtečně prospívající studenti. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Kadlčák: K slovu není dále nikdo přihlášen. Prosím pány zpravodaje, jest-li si přejí doslovu?

Zpravodaj posl. dr. Uhlíř: Nikoliv.

Místopředseda Kadlčák: Páni zpravodajové vzdávají se slova, přikročíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Žádám ony pány poslance, kteří souhlasí s navrženou resolucí, jak byla předložena panem zpravodajem, aby se svého místa povstali. (Děje se.)

To jest většina, návrh resoluční je schválen. Tím tento bod denního pořádku jest vyřízen.

S dovolením Národního shromáždění provedeme nyní některé doplňovací volby a sice:

do výboru sociálně-politického: za člena N. S. Hatláka navrhuje se dr. Syllaba;

do výboru pro pozemkovou reformu: za člena N. S. dra Medveckého - Ján Petrovič;

do výboru ústavního: za člena N. S. dra Dérera - dr. Ján Vanovič, za člena N. S. dra Zahradníka - člen N. S. Hyrš;

do výboru dopravního: za člena N. S. inž. Burjana - Ján Petrovič;

do výboru rozpočtového: za člena N. S. Ant. Svěceného - Jos. Ulrich.

Činí někdo námitky? (Nebyly.) Nečiní. Volba jest tudíž schválena.

Přerušuji další projednávání denního pořádku a přikročuji k ukončení schůze.

Navrhuji, aby se příští schůze konala v úterý dne 30. Března 1920 o 2. hodině odpolední s tímto

denním pořadem:

1. Zpráva I. výboru technického, II. výboru rozpočtového, III. výboru sociálně-politického o vládním návrhu (č. t. 2364), kterým se předkládá osnova zákona o podpoře soukromého stavebního podnikání. Tisk 2674.

2. Zpráva výboru sociálně-politického o vládním návrhu zákona (č. t. 2149) o zřízení poradního sboru pro tělesnou výchovu. Tisk 2669.

3. Zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze za souhlas ke stíhání člena N. S. Vlast. Tusara, min. předsedy v Praze, pro přečin § 51. zák. o právu autorském. Tisk 2667.

4. Zpráva imunitního výboru o žádosti krajského soudu v Táboře o vydání člena N. S. Jos. Šády ke stíhání pro přečin podle § 305. tr. z. Tisk. 2668.

Po případě 5. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona tisk 1773 o státní vlajce, státních znacích a státní pečeti. Tisk 2659.

6. Zpráva dopravního a rozpočtového výboru o investičním programu železničním na léta 1921 až včetně 1925. Tisk 2585.

7. Zpráva dopravního výboru k návrhu člena N. S. Pelikána a spol. o investičním programu železnic československé republiky a Fr. Buřívala a soudr. o přestavbě nádraží v České Třebové.

8. Volba dvanácti přísedících volebního soudu.

Není námitek proti tomu, proti pořadu a době ustanovení příští schůze? (Námitky nebyly.) Není jich. Návrh jest schválen.

Schůze jest skončena.

(Konec schůze o 2 hod 15 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP