Místopřed. Konečný (zvoní):
K slovu není nikdo přihlášen, debata
odpadá a přistoupíme k hlasování.
Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
Chci dáti o celé předloze zákona hlasovati
najednou. Předloha sama čítá 11. paragrafů.
Je proti tomuto způsobu nějaká námitka?
(Nebyla.) Není jí.
Kdo souhlasí s předlohou zákona o prozatímní
úpravě činnosti advokátních
a notářských komor na Slovensku, jak je uvedena
ve zprávě právního výboru,
jakož i s nadpisem tohoto zákona, prosím, aby
povstal se svého místa. (Děje se.)
To je většina. Předloha se v prvním
čtení jakož i nadpis její schvaluje.
Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení,
nějaké opravy?
Zpravodaj posl. dr. Klouda: Navrhuji, aby byla pojata do
zákona ústavní formule za nadpis a před
§ 1., tohoto znění:
"Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně."
Místopředseda Konečný: Dám
hlasovati o předloze zákona ve druhém
čtení.
Kdo souhlasí s předlohou zákona, v prvém
čtení právě přijatou, s tou
změnou, jak ji pan zpravodaj navrhuje, totiž, aby
úvodní formule zněla takto: "Zákon
ze dne . . . . . 1920 o prozatímné úpravě
činnosti advokátních a notářských
komor na Slovensku.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně,"
- prosím, aby povstal se svého místa. (Děje
se.)
To je většina. Zákon schvaluje se i ve druhém
čtení a tím je tento bod dnešního
denního pořádku vyčerpán.
Přistupujeme k dalšímu, a tím jest
2. zpráva ústavního výboru
o vládním návrhu zákona (tisk č.
1400), jímž se vláda zmocňuje, zřizovati
státní policejní úřady
(tisk č. 2549).
Zpravodajem jest občan dr. Brabec. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Brabec: Slavné Národní
shromáždění! Zákon, který
máme projednati a schváliti a jímž se
vláda zmocňuje, aby zřizovala státní
policejní úřady v obcích, je povahy
naprosto prozatímní a je dlužno si tuto vlastnost
zákona uvědomiti zvláště, poněvadž
se tím jednak dotýkám § 20. novely obecního
zřízení, který pomýšlel
na rozsáhlou reformu státní správy,
zejména s hlediska ulehčení obecním
financím. Tato obsáhlá reforma státní
správy ovšem vyžaduje také důkladného
studia, které se koná v ministerstvu vnitra zejména,
a musí býti celá tato látka řešena
v souvislosti s celkovou správní reformou. Je to
tedy komplex otázek rozsahu neobyčejného
a vyžadujícího delšího času
k zpracování. (Předseda Tomášek
ujímá se předsednictví.)
Avšak nynější poměry v některých
částech státu vyžadují toho,
aby vládě bylo dáno do ruky zmocnění,
kterým by mohla zasahovati ihned v oboru policejní
služby, a proto se vláda o toto zmocnění
uchází, jaksi před možností,
rozřešiti celou správu a všechna odvětví
specielně do této části zákonodárné
spadající. Ovšem chce tak učiniti, jak
jest přirozeno, pouze způsobem provisorním.
Provisornost tohoto zákona jest vyjádřena
již hned v § 1., podle kterého se vláda
zmocňuje, aby do pěti let . . . (Nepokoj.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. dr. Brabec (pokračuje): .
. . ode dne účinnosti tohoto zákona zřídila
státní úřady policejní, kdekoliv
toho sezná potřebu.
Jest očekávati, že do této doby pěti
let budeme s reformou správy státní tak daleko,
že toto provisorní opatření nebude již
více nutné, že ho nebudeme potřebovati.
Tatáž povaha prozatímnosti jest vyjádřena
mimo to ještě v § 4., ve kterém se vláda
zmocňuje, aby, kdykoliv to uzná za vhodné,
státní policejní úřady podle
tohoto zákona zřízené zase zrušila
a převedla je zpět do oboru působnosti obecních
úřadů.
Aby pak nečinil tento návrh žádných,
zejména kompetenčních potíží,
tedy v § 2. definuje se kompetence nově zřízených
státních úřadů úplně
stejným způsobem, jako mají kompetencí
úřady obecní, event. okresní politické
správy, za které tyto státní policejní
úřady mají nastoupiti. Tedy v tomto oboru
kompetence se nebude žádným způsobem
měniti.
§ 3. ustanovuje, že obce jsou povinny do pěti
let ode dne zřízení - zde, prosím,
jest tisková chyba v předloženém tiskopise,
upozorňuji, že v řádce 2. § 3.
má státi místo slova "vyřízení"
správně "zřízení"
- státního úřadu policejního
v dotčené obci, má obec přispívati
k nákladům státních policejních
úřadů a to v mezích rozpočtu
posledního roku. Tedy obce jsou tím finančně
do jisté míry chráněny, poněvadž
podle rozvoje poměrů jistě by tyto náklady
nutně v příštích letech stouply.
Toto stoupnutí nákladů musí nésti
podle tohoto zákona stát. Obcím tudíž
náklad stoupati více nebude a toto ustanovení
jest pouze na dobu přechodní pěti let.
Mimo to ovšem budou obce povinny přenechati státu
veškeré budovy, místnosti a věcná
zařízení, což zajisté vyplývá
z věci samé, neboť nebylo by možno tak
rychlým způsoben ona zařízení
věcná státem znovu opatřiti a vzhledem
k provisornosti zákona by to bylo také docela zbytečné
opatření.
Konečně v § 5. jest postaráno o náležitou
publicitu ustanovením, že
"Zřízení státního policejního
úřadu v jednotlivých obcích a zahájení
jeho působnosti, jakož i případné
zrušení takového úřadu vyhlásí
ministr vnitra napřed ve sbírce zákonů
a nařízení."
Myslím, že toto krátké odůvodnění
úplně postačí, aby byla pochopena
jak nutnost tohoto zákona, tak aby vydání
zákona bylo ospravedlněno.
Prosím, aby zákon, jak jest navržen a předložen
v tiskopisu, byl schválen. (Výborně!)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
debata odpadá.
Přistoupíme k hlasování. Prosím
o zaujetí míst. (Zvoní.) Prosím
pány, aby se odebrali na svá místa.
O zákonu dám hlasovati v celku, poněvadž
má pouze 6 paragrafů a žádný
pozměňovací návrh k němu učiněn
nebyl. Námitek proti tomu není. (Nebyly.)
Kdo souhlasí s § 1., 2., 3., 4., 5. a 6. zák.,
jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí,
prosím, aby povstal se svého místa. (Děje
se.) To jest většina, zákon jest schválen
v prvním čtení.
Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení
slova?
Zpravodaj dr. Brabec: Mám ke druhému čtení
jen poznámku, aby uvozovací formule: "Národní
shromáždění republiky Československé
usneslo se na tomto zákoně": - byla zařazena
za nadpis: "Zákon ze dne . . . 1920, jímž
se vláda zmocňuje" atd. a korekturu k §
3., kde má býti uvedeno v řádce druhé
místo slova vyřízení - "zřízení".
Předseda: Kdo souhlasí se zákonem,
přijatým v prvním čtení, s
korekturou, doporučovanou panem zpravodajem, a to, aby
byla uvozovací formule bezprostředně před
§ 1. a za titulem zákona, a dále s korekturou
v § 3., aby v 2. řádce místo slova "vyřízení"
stálo "zřízení", také
ve druhém čtení, prosím, aby
povstal. (Děje se.)
To je většina. Zákon je schválen
také ve druhém čtení a tím
denní pořad dnešní schůze vyřízen.
Přistupuji k ukončení schůze
a navrhují, aby se příští
schůze konala ve čtvrtek, dne 18. března
1920 o 2. hod. odpolední s tímto
2. Zpráva ústavního výboru o vládním
návrhu zákona, kterým se lhůta, stanovená
v § 21. novely k obecním zřízením
(zákon ze 7. února 1919 č. 2579 sb. z. a
nař.), prodlužuje do konce roku 1921.
3. Zpráva | I. | výboru živnostenského, |
II. | výboru právního, | |
III. | výboru rozpočtového |
o vládním návrhu zákona o příspěvku
k náhradě škod výtržnostmi způsobených.
Tisk 2553.
4. Zpráva výboru právního a výboru
zásobovacího o vládním návrhu,
kterým se předkládá osnova zákona
o stíhání podloudného vývozu
předmětů potřeby do ciziny. Tisk 2568.
5. Zpráva výboru technického o vládním
návrhu zákona, jímž se zřizuje
inženýrská komora pro republiku Československou.
Tisk 2571.
6. Zpráva výboru kulturního a výboru
rozpočtového o vládním návrhu
zákona, jímž se upravují platy profesorů
při theologických učelištích
diecésních a představených pří
biskupských kněžských seminářích.
Tisk 2567.
Po případě 7. Zpráva výboru
kulturního o návrhu dra Stojana, Rýpara,
Ševčíka, Valouška, Krojhera,
dr Kmeťka a soudr., aby byla zvýšena kongrua
duchovenstva katolického, řeckokatolického,
evangelického a řecko-orientálního;
o návrhu Krojhera a soudr. stran drahotního
přídavku kněžím v duchovní
správě ustanoveným,
o návrhu dra Stojana, Rýpara, Ševčíka,
Valonška a soudr. o drahotním přídavku
pro duchovenstvo. Tisk 2546.
Jsou proti tomuto mému návrhu námitky? (Nebyly.)
Není jich. Návrh jest přijat a končím
schůzi.