A pomalá akce pozemkového úřadu! Pánové,
my bychom byli sami pro velice rychlou akci.
Promiňte, musím-li se zmíniti o té
věci, jak vypadá, když celé presidium
sedí za dvěma stoly v jedné místnosti,
když v jednom okenním kumbálku sedí
5 referentů a ještě asi 3 úřednice
a když se jednalo o nabytí místností
pro ten úřad, kdo byl proti tomu a kdo to znemožnil
? Vážení pánové, když se
stavíme na stanovisko, že stát pro svou potřebu
smí zabrat jedině tenkrát budovu soukromníkovi,
kde se to nehradí penězi, když mu dá
plnocennou náhradu ve stejných místnostech,
pak, promiňte, nemůže úřad úřadovati,
poněvadž, kdyby měl stát náhradní
místnosti stejné ceny, nepotřebuje zabírati
nové, nýbrž nechá si jednoduše
ty, které má. Tedy, pánové, chce-li
někdo přicházeti s výtkami, ať
je uváží a ať hledá chyby tam,
kde skutečně jsou. Kdyby nebylo bývalo útoku,
nebyl bych se potřeboval o těchto věcech
zmiňovati.
A nyní tedy zase k věci, které, myslím,
že jsem se ve svém referátě držel
naprosto přesně a od které jsem nemínil
odbočiti vůbec. Pozměňovacích
návrhů není a já bych tedy doporučoval
Národnímu shromáždění,
aby schválilo zákon tak, jak byl předložen,
s těmi formálními změnami, které
také již byly přečteny. (Výborně!)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k hlasování, prosím o zaujetí
míst. (Děje se.)
O návrhu míním dáti hlasovati v celku,
poněvadž pozměňovací návrh
žádný učiněn nebyl. Jsou zde
některé korektury, doporučené p. zpravodajem,
a ty, myslím, ze při hlasování jednotném
mohou býti spolu schváleny.
Jest snad námitka proti tomuto způsobu hlasování
? (Nebyla.)
Námitky není. Upozorňuji tedy, že pan
zpravodaj doporučuje, aby v § 1. v poslední
řádce bylo pozměněno slovo "použito",
které tam bylo nesprávně vytištěno,
za slovo "zneužito". Připomínám
dále, že před § 1. jako úvodní
formule má státi ve smyslu nové schválené
ústavy: "Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně",
a za tím následuje: § 1.
Dále v § 4. ve 4. řádce zdola místo
"rentové knihy" a "rentové
banky" má býti "náhradové
knihy" a "náhradové banky".
Podobně v § 5. první slova v 1. řádce
místo "Rentové banky" mají
zníti "Náhradové banky".
Dále v § 10. ve třetí řádce
zdola za slovy "č. 118." má státi
"sbírky zákonů a nařízení".
Dále v § 14. ve 2. řádce zdola má
býti vypuštěno slovo "dlužného"
a konečně v § 16. v předposledním
řádku místo "vydány"
má státi správně "vydána".
Kdo tedy s těmito korekturami, jež jsem právě
uvedl, souhlasí v prvním čtení, s
§§ 1. až incl. 21. zákona, jakož i
s jeho nadpisem a úvodní formulí, jak jsem
ji přečetl, prosím, aby povstal se svého
místa. (Děje se)
To je většina. Zákon je schválen
v prvním čtení. Přeje si pan zpravodaj
slovo ke druhému čtení ?
Zpravodaj posl. Svozil: V § 7. bylo zase jen tiskovou
chybou zkomoleno znění, které má býti
takové: "Pozemkový úřad může
jménem státu převzíti podpůrné
ručení" - to zůstalo - "za prokázané
ztráty z pohledávek peněžních
ústavův a z fondů . . ."
To je všechno, jinak nemám žádné
poznámky.
Předseda: V druhém čtení doporučuje
pan zpravodaj korekturu v §7. v druhé řádce,
aby znělo příslušné místo
tak: "Pozemkový úřad může
jménem státu převzíti podpůrné
ručení za" - tedy by byla vynechána
slova "až do devíti desetin" - a stálo
by dále: "prokázané ztráty z
pohledávek peněžních ústavův
a fondů . . ."
Kdo souhlasí se zákonem, přijatým
v prvém čtení s korekturou, kterou doporučil
právě pan zpravodaj, také v druhém
čtení, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To je většina, zákon je schválen
v druhém čtení a tím tento odstavec
denního pořádku jest vyřízen.
Přistoupíme k dalšímu, jímž
jest a) zpráva rozpočtového výboru
o vládním návrhu zákona (tisk 1917),
jímž se mění neb doplňují
některá ustanovení o dani z piva.
(Tisk (2402).
Zpravodajem je pan kol. Ferd. Jirásek. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. Ferd. Jirásek: Vážení
pánové! Zákon, kterým se zvyšuje
daň z piva a to dosti značně, není
nijak sympatickým, zejména nám jako zástupcům
nejširších vrstev spotřebitelů,
ale přece i v zájmu státních financí
bylo nutno, i do tohoto kyselého jablka kousnouti, již
také z toho důvodu, že nejen v našem státě,
ale ve všech státech okolních je to pivo, které
je zdrojem finančních prostředků státu.
Daň, jak jest navrhována, jest značně
zvýšena. Až doposud obnášela daň
z piva 1.10 K z hektolitrového stupně ; to znamená,
že při 4stupňovém pivu, které
bylo vyráběno až do poslední doby, obnášela
daň 4.40 K z hektolitru. Pakli však vezmeme pivo,
jak bylo vyráběno před válkou, průměrně
10procentní, obnášela daň 11 K. Před
válkou byl 1 hektolitrový stupeň zdaněn
34 haléři, čili při 10stupňovém
pivu obnášela daň 3.40 K. Nyní má
daň obnášeti 3 K z jednoho hektolitrového
stupně. To znamená, že při 6stupňovém
pivu obnášeti bude daň 18 K, při 10stupňovém
30 K a při 12stupňovém bude obnášeti
36 K. Tedy proti 3.40 K v dobách mírových
nyní 30 K, to znamená téměř
devateronásobné zvýšení daně.
Rozpočtový výbor při jednání
o této dani přirozeně stál před
dosti těžkou situací, poněvadž
je to daň nepřímá, která jest
značně zvýšena. A v důsledku
toho také bylo třeba přihlížeti
k tomu, jaký vliv zdanění, resp. zvýšená
daň z piva bude míti na ceny piva. Poněvadž
pak dostalo se rozpočtovému výboru zajištění,
zaručení, že nenastane značné
zvýšení ceny piva, ba v některých
případech že nastane - ovšem nepatrné
- snížení ceny piva, v důsledcích
toho se rozhodl rozpočtový výbor, aby návrh
vládní, jímž se mění neb
doplňují některá ustanovení
o dani z piva, byl schválen v plném směru,
jak jej ministerstvo financí navrhovalo. Podle stanovených
cen v dohodě s organisací hostinských a pivovarů
má spíše u jednotlivých druhů
piva nastati malé snížení. Hostinští
na jedné straně slevují 12 haléřů
na litru piva, kdežto pivovary se zavázaly, že
ony budou hraditi daň zvýšenou, resp. celou
daň ze svého. V důsledku toho také
i zástupci širokých vrstev, spotřebitelů,
poněvadž nenastává zde zvýšení
cen piva, souhlasili, aby daň byla zvýšena
právě z těch důvodů, že
stát potřebuje finančních prostředků
a, jak jsem uvedl, daň z piva jest jeden z nejvydatnějších.
Podle sdělení ministerstva financí vynesla
daň z piva za minulý rok 25 mil. korun. Na příště,
pakli výroba piva dostoupí 40-50%, má daň
tato vynésti 90 mil. korun; pakliže výroba
piva stoupne na mírovou výši, a také
bude vařeno pivo silnější stupňovitosti,
může vynésti tato daň 300 mil. korun.
Zajisté, že jest to daň, která značně
posílí finance státní.
V poslední době vyskytly se ovšem určité
námitky. Jinak, pokud jsem měl možnost sledovati
literaturu pivovarskou, již předem pivovary dávaly
sankci dani z piva a konečně nebránily se
ani její výši v tom předpokladu, jak
to obyčejně bývá, že každá
daň nepřímá se přesune na spotřebitele.
Pivovary již dříve, - tuším již
v červenci a v srpnu - když bylo již o tom mluveno,
že bude vyšší daň z piva zavedena,
poukazovaly na to, že konečně nemají
nic proti tomu, ovšem v předpokladu, že daň
samotná bude převalena na spotřebitele. To
také měl rozpočtový výbor na
zřeteli a proto také trval na tom, aby současně
se zvýšením daně z piva byly známy
ceny piva v drobném, aby tak bylo znatelno, do jaké
míry zvýšení daně z piva bude
míti vliv na ceny piva v drobném.
Jak jsem měl možnost z denního tisku vystihnout,
nyní pivovary prohlašují, že prý
od té doby, kdy byla stanovena cena piva v detailu, tuším
v prosinci 1919, poměry se značně zhoršily
a konečně také, že ministerstvo zásobování,
ačkoliv slíbilo pivovarům 24% ječmene,
slibu nesplnilo a že se jim dostalo pouze 19%. Chci připomenouti,
že loňského roku pivovary dostaly pouze 12%
ječmene a vyrobily piva daleko více, než 40%,
ač tvrdily, že 12% přídělu ječmene
odpovídá 20% množství výroby
piva předválečné. Když si vezmeme
přijatou daň, a dělíme to čtyřmi
neb pěti, uvážíme-li, že předválečná
výroba piva činila v roce 1911 a 1912 12,800.000
hl a že za rok 1919 vybralo se celkem na daních 25
mil., počítáme-li, že průměrně
5 K zaplatilo se z jednoho hektolitru, vyjde najevo, že se
nevyrobilo 1,156.000 hl piva, nýbrž že se vyrobilo
5 mil. hl. Jakým způsobem získaly pivovary
to množství 12% ječmene více, aby mohly
vyrobiti 5 mil. hektolitrů piva, jest jejich věcí.
Také se domnívám, že nyní, kdy
dostalo se ji m 19% ječmene, což odpovídá
asi více než 30% výrobě, celá
výroba jistě stoupne nejméně na 50,
ne-li více procent.
Nicméně dostalo se pivovarům, poněvadž
se jim nedostalo celkem 1500 q ječmene, náhrady
400 q zadního cukru, což odpovídá 700
q sladu, a v důsledku toho ten úbytek nebude tak
značný.
Chci také připomenouti, že jest to, abych tak
řekl, nepochopitelné, když na jedné
straně se tvrdí, že příděl
ječmene jest nedostatečný, tudíž
by bylo třeba, aby bylo pivo vařeno spíše
slabší jakosti než aby bylo přistoupeno
k vyššímu stupni piva, že na druhé
straně zejména plzeňské pivovary vaří
již 12ti stupňové pivo. Nedovedu tedy chápati,
když jest menší příděl ječmene,
že se nevaří pivo slabší. V tomto
směru nedovedu chápati odkazování
na vývoz, když jest přece u nás piva
nedostatek. Tedy po této stránce také ty
námitky, které byly činěny se strany
pivovarů, resp. pokud se týče cen piva, nejsou
na místě. Také myslím, že není
správné, že pivovary zvýšily ceny
piva, aniž by byly k tomu oprávněny, a počítají
hostinským pivo o 15 K dráže, než jsou
nařízením ministerstva pro zásobování
stanoveny. Tedy v tomto směru se pivovary postavily na
stanovisko docela bezohledné a také nerespektují
ustanovení o nejvyšší ceně piva.
Pokud se snad týká námitky, že pivovary
budou postiženy, pakliže nebude přiznána
vyšší cena piva, chci říci, že
projednávání zákona se zdrželo.
Zákon měl vstoupiti v platnost 1. ledna 1920, ale
vstoupí v platnost 1. dubna 1920. Jest tedy i výroba
vyšší i zisk bude vyšší. Poněvadž
daň z piva jest na té míře jako roku
1919 a v důsledku toho, že zdrželo se zvýšení
daně z piva, pivovary získaly několik desítek
milionů. Po této stránce se tedy domnívám,
že i když zákon bude schválen v plné
míře, neutrpí tím pivovary škody,
poněvadž jejich zisky, podle výročních
zpráv různých pivovarů, byly dosti
veliké.
My se stanoviska konsumentů se musíme postaviti
proti systému, který byl, že z pravidla, jakmile
jest zvýšena daň, převalí se
v plné míře na spotřebitele, aniž
by do jisté míry zasáhla nadměrné
zisky výrobců. Tedy v tomto případě
zákon tak, jak byl navržen, vyhovuje, a je nutno,
aby ceny, které byly ministerstvem zásobování
po dorozumění se s organisacemi hostinskými
a pivovarskými smluveny, byly zachovávány.
To jsem, vážení pánové, považoval
za svou povinnost uvésti, pokud se týče těch
jednotlivých námitek.
Chci připomenouti, že staly se zde určité
změny ve zprávě rozpočtového
výboru, které byly nutny jednak tím, že
zákon vstupuje později v platnost, a jednak jsou
to jen opravy tiskové. Tedy je to v § 1., kde se mluví
o výměře daně a uvádí
se 3 K. Má tam býti 3 Kč. V § 23., kde
v 5. řádce mluví se o 1.5 cukroměrných
stupňů, má tam býti uvedeno 2 cukroměrné
stupně. V § 23. odst. první částka
12 K má býti 12 Kč. Totéž se
týká odst. 2., částka 2 K má
býti 2 Kč a rovněž v odstavci 3., částka
2 K 50 h má býti rovněž Kč. Dále
v odstavci a) "částkou 4 K" má
býti Kč. a v § 22. za obnos 12.000 "Kč".
Pak má být v čl. III. 1. odst. poslední
řádka 10 "Kč." a pak je to odst.
4. "od 4 do 200 Kč". Konečně v
čl. III. v 1. řádce a všude tam, kde
se mluví "1. března", má být
"1. dubna". To je 1. řádek v čl.
IlI. "1. dubna" a v 3. řádce "3.
dubna". Pak za slova ve 4. řádce čl.
III. "opověděti příslušnému"
má se zařaditi "důchodkovému
kontrolnímu úřadu" a do závorek
dáti další slova "oddělení
finanční stráže".
V odst. 2. 2. řádka má býti "před
1. dubnem", v 3. řádce "teprve po 1. dubnu".
Konečně v odst. 5. 1. řádek má
býti "před 1. dubnem", a ve 3. řádku
na místo "po 29. únoru" "po 31březnu".
Pak v čl. lV. v 2. řádce, kde mluví
se o vstoupení v platnost zákona místo "dnem
1. března" "dnem 1. dubna".
To asi jsou, velevážení pánové,
změny, které povstaly následkem toho, že
projednávání zákona se poněkud
pozdrželo. Jinak, velevážení pánové,
nemám, co bych ještě podotkl k odůvodnění
samotného zákona ; chci jen připomenouti,
že současně s projednáváním
zákona byla také v rozpočtovém výboru
schválena následující resoluce: "Ministerstvo
zásobování předložiž navrhovanou
úpravu ceny piva před uzákoněním
zásobovacímu výboru Národního
shromáždění."
Pánové, prosím, aby návrh, jak vám
byI předložen, i se změnami, které jsem
přednesl, byl také Národním shromážděním
schválen. (Výborně! Potlesk.)
Předseda: Přistoupíme k debatě.
Jako řečník zapsán je pan kol. Petrovický.
Než mu udělím slovo, doporučuji, aby
se stanovila lhůta řečnická na 15
minut. Je snad proti tomu nějaká námitka
? (Nebyla.) Není.
Uděluji slovo panu kolegovi Petrovickému.
Posl. Petrovický: Paní a pánové!
Zvýšení státní daně z
piva bylo samotným panem referentem prohlášeno
za věc nepopulární, a jistě zase tím
budou nejvíce postiženi konsumenti, tedy ti, které
hledíme - a pracujeme vždy k tomu - při dnešních
drahotních poměrech poněkud šetřiti.
Pan referent zmínil se o tom, v jaké výši
tato státní daň z piva bude u nás.
Když přirovnáme tuto daň k daním
ve státech ostatních, vidíme, že ve
Francii státní daň z piva je zvýšena
z 1.80 fr. na 4.20 fr., v Italii z 1 liry na 3 liry, tu spatřujeme,
že té výše u nás přece nedosahuje
tento návrh pro státní zvýšení
daňe z piva, jako v těchto zemích. P. referent
poukázal na to, jakým způsobem u nás
průmysl pivovarský, zejména v poslední
době, vaří pivo, a zejména poukázal
na to, že plzeňské pivovary zdražily hostinským
pivo na jednom hektolitru, ačkoliv zde nebylo žádného
zákonitého usnesení, o 10.80 K, proti tomu,
jak pivo dříve ve velkém se prodávalo.
Prohlásil, že nemůže chápati, proč
tyto pivovary plzeňské vaří 12o
pivo, když u nás jest ho nedostatek, a proč
snaží se tyto pivovary, aby znovu navázaly
své obchodní styky v cizině, kam, jak známo,
právě plzeňské pivo bylo nejvíce
vyváženo a s ním vývozně obchodováno.
Ale, vážené Národní shromáždění!
Jako p. referent nemůže chápati, proč
pivovary plzeňské takovým způsobem
si počínaly, nemohu já dnes chápati,
proč vláda, když zná tento nedostatek,
dovolila sladařskému průmyslu u nás
zpracovati téměř přes 70% předválečné
spotřeby sladu na vývoz.
Vážené Národní shromáždění!
Tu nebyl brán stejný loket, tu nebylo stejně
měřeno průmyslu pivovarskému a průmyslu
sladařskému. Vidíme, že vláda
ani dnes nesplní to junktim, které zde vlastně
bylo pro zvýšení státní daně
z piva a pro sjednané námi předem ceny maximální,
o kterých se zmínil p. zpravodaj, že málo
klesly, zejména při 6o pivu. Vláda
zde ten předpoklad a to slavnostní - řekl
bych - prohlášení, že dodá průmyslu
pivovarskému 24% ječmene spotřeby předválečné,
aby z tohoto množství průmysl pivovarský
mohl uvařiti 6o piva kolem 5 mil.hl, 8o
pak kolem 414.858 hl a 12o piva pro vývoz v
množství 118.535 hl, nesplnila.
Vážené Národní shromáždění!
Já se ptám, proč zde byla dána přednost
jednomu průmyslu před druhým, když před
válkou stejně vyvážely své výrobky
? Proč zejména sladařskému průmyslu
zde dána byla přednost, aby vyvážel
za špatnou valutu slad náš do Vídně,
do Německa, zejména do Dolních Rakous, kde
z našeho sladu se vyrábí pivo a prodává
a vyváží se z pivovarů nám nepřátelských
do těch odbytišť, kam my a zejména náš
průmysl pivovarský dříve vyvážel.
Zde mělo býti měřeno stejně,
a zajisté, vážené Národní
shromáždění, toho, co sleduje vývoz
sladu, býval by průmysl pivovarský stejně
dosáhl, když dnes očekává se,
že slad se vyváží za dobrou valutu. My
však vidíme, že celé množství
za tuto valutu se nevyváží, poněvadž
není právě dobrou valutou opravdu valuta
republiky rakouské, ani říšskoněmecké.