Sobota 28. února 1920

Promiňte mně pánové, jsou určité partie řeči pana dra Kramáře, na které reagovat může jedině denní žurnalistika, poněvadž jedině žurnalistika může mluviti bez rukaviček. Já však zde, s parlamentární tribuny, jsem povinen mluviti parlamentárním tonem, musím se ho držeti. Musím se však dotknouti toho, jak pan dr. Kramář - jak bych to řekl, v rukavičkách - zašel tak daleko, že dokonce i dotkl se přítomných v této sněmovně, našich soudruhů, našich stoupenců, že nevzpomněl, když sám také je 60 let, těch ostatních pánů ze své vlastní strany, kteří jsou ještě úplně duševně čilí a kterým jest také 60 let, ale dotkl se našich soudruhů, našich stoupenců a posměšným způsobem o nich mluvil. Nuže, pánové, mohu vám říci, že my jsme hrdi na to, že máme ve svých řadách takové stáří, které pan dr. Kramář nedovedl snad již pochopiti. On totiž mluvil o tom, že ještě stále podobají se tito naši staří těm 21letým. Pánové, my jsme hrdi na našeho Hybše a Cingra, Němce a Tomáška. My jsme hrdi na to, že oni stále mají ještě svůj ideál, jako ti 21letí, my jsme hrdi na to, že mají stále ještě stejný zápal pro věc svou i pro věc socialismu, že stále ještě hoří v nich ten duch, jako žil v nich v těch 21 nebo pozdějších letech. Známe jejich činnost, jejich zásluhy a známe jejich výkony ještě dnes. (Výborně!) Je pan dr. Kramář uraziti nemůže. My jsme vděčni panu dru Kramářovi za to jen, že nám tak bohatý agitační materiál do voleb svou řečí poskytl. Pan dr. Kramář ovšem již zapomněl na svoje mládí. Pan dr. Kramář kdysi mluvil poněkud jinak, než mluví dnes. Pokládá-li to za ctnost, zapomenouti na ideály svého mládí, jest to jeho věcí, avšak naším právem opět jest, dovolávati se toho, jak na přiklad on psal v "Atheneu" roku 1888 po boku prof. Masaryka, kdy psal zcela jinak, nikoliv tak nepřátelsky proti socialismu, jak mluvil včera, nýbrž kdy psal, že musí přijíti nový svět. Tenkráte napsal ve stati o Kaizlově "Finanční vědě": "Chceme v duchu sociální spravedlnosti býti národem silným ve svých massách, ne bohatstvím jednotlivců na úkor milionů." (Slyšte! Slyšte!) Nemluvil tedy tenkráte o silných jednotlivcích, nýbrž o silných massách, kterým se dnes posmívá, že nemají rozumu, že nejsou zralé a pod. (Nepokoj. Předseda zvoní.)

Myslím, že bude vám, pánové, zcela milo, cituji-li vám výklady vašeho vůdce z jeho mladých let. (Souhlas.) On tenkráte psal dále, pojednávaje o sociální otázce: "chceme-li dosáhnouti posledního cíle cestou mírnou, zákonodárstvím a správou, nutno přetvořiti kapitalistickou výrobu, aby přestaly nekonečné boje mezi kapitalismem a prací, (Hlas: To chceme stále!) ve kterém poslednější, slabší - prosím, poslyšte nyní zase - přes všechny fráse o svobodě anebo naopak právě pro ně podléhá." Pánové, já nijak netvrdím, že tato slova jsou slova socialistická, ale rozhodně nejsou to slova protisocialistická, jakými dnes pan dr. Kramář vystupuje a s ním do jisté míry, více či méně, vaše strana neb většina její, neb vlivní činitelé její a podobně. Rozhodně jest to však něco jiného, nežli jak mluví dnes. Tenkráte nebyl právě socialistou, nebyl sociálním demokratem, ale nestál ve frontě proti socialistům, nýbrž byl jim po boku a mluvil tehdy proti liberalistickým frásím o svobodě, horoval alespoň pro přetvoření kapitalistické výroby a mluvil o tom, že na poloviční cestě zastaviti se nesmíme.

Pánové, totéž tvrdíme i my, že se na poloviční cestě zastaviti nesmíme (Výborně!) a právě proto, že i my tvrdíme, že nesmíme stanouti na cestě poloviční, nemohou nám zůstati lhostejnými názory pana dra Kramáře o myšlénce humanity. Myšlenka humanity jest, pokud máme na mysli výsledky vědy a vědeckého bádání, jedním z nejkrásnějších a nejlepších výsledků vědeckého bádání. Jest to nejkrásnější květ jeho. Tato myšlenka humanity jest sestrou myšlenky socialismu, myšlenky socialistické. Jestliže tedy někdo mluví proti myšlence humanity, mluví také proti myšlence socialistické, proti myšlence socialismu.

Avšak pan dr. Kramář neměl také pravdu, když mluvil o tom, že tenkráte, když legionáři byli v boji a Masaryk za hranicemi, myšlenka humanity nebyla věcí tak důležitou, ba že vůbec nebyla vůdčí myšlenkou, nýbrž že při činnosti a práci těchto činitelů šlo o něco jiného a že také dnes jde o něco zcela jiného. Vždyť všichni máme ještě v čerstvé paměti, že také tenkráte za války myšlenka humanity znamenala nesmírně mnoho, že znamenala vlastně myšlenku spravedlnosti, myšlenku osvobození národů, myšlenku proti militarismu, zkrátka myšlenku věčného míru. My víme, že to znamenalo nesmírně mnoho, a že to byl obrovský, úžasný prostředek určitých představitelů západních států na poražení militaristického Německa. Ale dnes ovšem nejen pan dr. Kramář, nýbrž také jiní pánové ze západních států hlásají myšlenky poněkud jiné, než hlásati tenkrát. Dnes hlásají myšlenky tvrdé, myšlenky, jak nám je zde asi naznačil, aniž nám je plně vyslovil, pan dr. Kramář. Mně neřekl tím nic nového. Mnozí ovšem jiní budou tím velice překvapeni, mně, marxistickému sociálnímu demokratu, neřekl pan dr. Kramář nic nového. Tak je to na světě! Pokud mocní tohoto světa toho potřebují, aby dělník za ně proléval svou krev, do té doby dovolávají se spravedlnosti, svobody, myšlenky humanity a všeho jiného; ale když již toho nepotřebují, pak mluví docela jinou řečí a docela jiným způsobem, pak od myšlenky humanity obracejí se k myšlence Nietzscheho, k myšlence Ludendorffově, Hindenburgově, k myšlénce Denikinově, a k myšlénce Kolčakově. (Výborně! Potlesk.)

Ale, pánové, buďte ujištěni! Pan dr. Kramář zde končil včera, že důvěřuje národu. Také my půjdeme do voleb jako Vy; a také my, obě socialistické strany a naše sociálně-demokratická strana, také my důvěřujeme plně! A, pánové, - škoda, že pan dr. Kramář zde není - já mohu pana dra Kramáře ujistiti: v den voleb ti naši jednadvacetiletí a čtyřicetipětiletí a šedesátiletí přijdou a budou bojovati volebním lístkem a porazí naše české Hindenburgy a Ludendorffy, naše české Denikiny a Kolčaky. V den voleb naše Československá republika rozkvete naším socialistickým, naším červeným květem! (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Slovo dále má pan kolega dr. Vaněk.

Poslanec dr. Vaněk: Slavné Národní shromáždění! (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Posl. dr. Vaněk (pokračuje): Velevážení pánové a paní!

Ráčíte mně prominouti, že na slova, která pan řečník přede mnou pronesl, vůbec neodpovím. Ne proto, že bych neměl co mu odpověděti, ale jsem pamětliv toho, že stojíme v debatě specielní... (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Poslanec dr. Vaněk (pokračuje):.. o zákonech ústavních. V debatě specielní nebývají pronášeny podobné úvahy, jaké pronesl pan řečník přede mnou. Myslím spíše, že podobné řeči se pronášívají pod širým nebem. Tedy, jestliže neodpovím k tomu, co zde bylo právě řečeno, činím tak proto, že si příliš vážím řádu této slavné sněmovny a že jsem si vědom toho, že mám mluviti v debatě speciální.

Jsme v debatě o ústavní listině, k níž nám byla předložena celá řada jiných zákonů. Celý komplex, celý stoh návrhů zákonů snesl se teprve včera na naše pulty. Jest, pánové a dámy, naprosto nemožno, aby někdo od včerejška i jen povrchně přečetl to, co nám bylo předloženo. Já zde protestuji slavnostně proti způsobu, kterým se tyto zákony v této slavné sněmovně projednávají. (Tak jest!) Je to veliká frivolnost, veliká nevážnost, jak proti předmětu samému, o který se jedná, tak proti této slavné sněmovně. (Výborně!) Není zkrátka možno, aby poslanci, kterým včera teprve se příslušné předlohy rozdělily, okamžitě, nečtouce je, mohli započíti debatu generální a dnes debatu speciální. V témž momentu, kdy tento komplex velmi důležitých a obsažných předloh se snesl na naše lavice, v témž okamžiku byla zahájena generální debata a dnes stojíme v debatě speciální. Souvisí s tím ovšem ještě jiná věc. S tím souvisí, protože nám dána je lhůta, že tyto všecky věci, velice důležité a pro blaho našeho státu závažné, se probírají s neobyčejným chvatem a s přímo hříšnou a trestuhodnou nedbalostí. Praví se, že celá řada těchto předloh souvisí s ústavní listinou. Připouštím. Ale bylo velmi dobře možno voliti způsob jiný. Bylo možno probrati ve vší vážnosti a s dostatkem času listinu ústavní a potom přikročiti zrovna tak dopodrobna k probírání předloh s tím souvisejících.

Ale nejen to, velevážení pánové a paní! Mezi návrhy nalézá se také jedna předloha, která s ústavní listinou naprosto nesouvisí. Je to návrh zřízení župního. Marně se tážeme, co má dělati osnova zřízení župního s listinou ústavní? Návrh zřízení župního není nic jiného, než návrh reformy správní. Takové reformy správní mohou se zahájiti v kteroukoliv dobu, k tomu není potřeba, aby byly pojímány do komplexu zákonů ústavních. Mělo by to jistý smysl, mluviti dnes o reformě správní a o župním zřízení, kdyby se byla vláda, anebo strany, které za touto osnovou stojí, pokusily dodati zákonu o zřízení župním jakéhosi charakteru listiny ústavní, to jest, kdyby byly postavily župní zřízení pod garancií kvalifikované většiny, jinými slovy, kdyby bylo řečeno, že zákon o župním zřízení jest částí ústavního zákona. Tomu tak není. Zákon o župním zřízení jest zákon jako jiný a zvláštním řízením se octl mezi komplexem zákonů, které máme dnes na stole. Když vidíme, že zákon tento byl nám v komplexu zákonů ústavních, v komplexu, do kterého vlastně nepatří, vnucen, mimovolně se tážeme, proč se tak stalo? Nemohu se ubrániti myšlence, že se tak stalo proto, aby v tomto chvatu, aby v tomto - řekněme to docela prostě - nepořádku, s kterým se ústavní zákony probírají, zákon o župách proklouzl bez kritiky a bez pozornosti.

Chci se zabývati trochu touto předlohou. Jenom docela v závorce bych si dovolit podotknouti, že nejde mi dobře z úst název, který je v čele osnovy zákona. Mluví se tu o župách. Proč, nikdo neví. V Čechách a na Moravě měli jsme kraje, na Slovensku měli jsme a máme stolice a naproti těmto dvěma historickým názvům, ku kterým, jak motivy předlohy praví, se připojujeme, najednou objevuje se název žup, které nebyly ani v Čechách, ani na Moravě, ani na Slovensku. Ale, pánové, to jen tak mimochodem řečeno.

Co je krátký smysl předloh o župním řízení? (hluk. Předseda: zvoní.) Jde o to, odstraniti celý organismus správní, mají býti smazána okresní zastupitelstva, okresní hejtmanství, mají býti smazány zemské sněmy, odstraněny zemské výbory, odstraněny silniční výbory na Moravě a odstraněny komitáty nebo-li stolice slovenské. A na troskách této staré organisace naší správy má býti zbudován zbrusu nový organismus, má býti zahájena zbrusu nová reforma správní. Zajisté každý uzná, že problém ten je veliký. Byla to naše vláda, která tento problém před nás vznesla. Divím se velice že naše vláda nemá ještě dosti jiných důležitých problémů a že chce komplikovati situaci odstraněním dosavadního organismu správního a zbudováním nového, a to zrovna v této chvíli. Máme přece, vážení pánové a paní, dosti závažných problémů; máme problémy finanční, máme problémy vyživovací, problémy dopravní, výrobní, vojenské, socialisační a nevím, jaké ještě. To vše není ještě naší vládě dosti. Vláda hodlá komplikovati situaci svou ještě tím, že bourá veškerý organismus správní a staví nový. Řeklo se ovšem, že tato osnova, až se stane zákonem, nebude tak brzo provedena. Připouštím, ale jedno z dvojího: buď bude provedena až za dlouhou dobu pak děláme zákon do zásoby, a je zbytečno dnes se jím zabývati, anebo bude proveden v době kratší, v době, kdy veškeré ty problémy, o kterých jsem dříve mluvil, budou ještě plnou tíhou naléhati na bedra naší vlády. Stačilo zajisté, upraviti to, co jest nezbytno, v naší dnešní organisaci správy.

Slavné Národní shromáždění! Jménem své strany mám čest prohlásiti, že máme vážné námitky proti osnově tohoto zákona. Odmítáme župy tak, jak jsou navrženy, a žádáme, aby byly zachovány úřady zemské. Mluvím-li o zachování úřadů zemských, prosím, aby mi bylo dobře rozuměno. Nechceme zachovati dnešní úřady zemské, jak jsou, nechceme zachovati místodržitelství a zemský výbor, chceme zříditi nový zemský úřad, jakožto úřad smíšený. Co tedy nám se zde podává? Předkládá se nám osnova, kde místo tří větších úřadů zemských má nastoupiti 21 úřad župní s těmitéž úkoly, které až dosud měly úřady a orgány zemské. (Hluk. Předseda zvoní.) Místo tří má býti úřadů 21. Že to není zjednodušení, nýbrž komplikace, uzná zajisté každý. To, co mohly obstarati posud úřady tři, svěřuje se nyní úřadům 21. Že to nebude levnější, vysvitá na první pohled. Ten aparát úřednický, který měl posud jednak zemský výbor a jednak místodržitelství, stačil zajisté pro celou zemi. Stačil zajisté také aparát odborných orgánů technických, zdravotních, revisních atd. Nyní, když nastupuje 21 úřad, bude třeba vybudovati velké úřednické aparáty pro všechny tyto župy - a to činíme, velevážení pánové a dámy, v době bezedné mizérie finanční!

Nezdají se mi tedy župy, jak je vláda a po ní většina ústavního výboru projektuje, býti účelnějšími orgány správy, než jsou dnešní okresy a země. Na jedné straně jsou župy příliš velké pro lid a pro obyvatelstvo, - obyvatelstvo má příliš daleko do sídla žup - na druhé straně ovšem jsou zase příliš malé, poněvadž ty úkoly, které jim vláda hodlá svěřiti, jsou takové, že nemůže je obstarat tak malé území, kterým župa vládne.

Zákon, o kterém dnes jednáme, trhá, ničí to, co zbudoval staletý historický vývoj. Historický vývoj není věc ledajaká. Historický vývoj, velevážení pánové a paní, jest vývoj organický, jest organický vzrůst. Stát není hmota, kterou lze mechanicky, libovolně děliti, stát jest také organismem. Není nikterak náhodou, že vznikly útvary Čech a Moravy. Podíváme-li se na mapu pouze geografickou, bez hranic politických, na první pohled vynikne útvar bývalého království Českého a markrabství Moravského.

Tyto útvary jsou tak markantní, že i když nemáme na mapě naznačeny hranice politické, bezděky ty hranice na této mapě vytušíme. Tedy, pravil jsem, není to náhoda, že vznikla země česká a země moravská.

Dále radil bych, abychom nepřehlíželi různý stupeň vývoje jak hospodářského, tak kulturního jednotlivých zemí Čech, Moravy a Slovenska. My nechceme, aby tuhý centralismus - a ten přece župy, jak jsou navrženy, nezbytně s sebou přinášejí - byl na překážku vývoji těch jednotlivých různorodých částí našeho státu, ale zejména nechceme, aby tuhý centralismus náš, který, jak pravím, jest nezbytným následkem župního zřízení, byl pociťován na Slovensku jako příkoří.

Při první řeči, která dnes dopoledne ku konci generální debaty byla pronesena, zavzněl proti řečníku, jenž domáhal se podobného cíle, jako já, výkřik "separatismus!" To, velevážení pánové a dámy, není separatismus! Není to separatismus, chceme-li, aby jistá, dosti omezená míra autonomie byla zemím zachována. Takového separatismu, této autonomie nemusí se obávat náš stát, vždyť náš stát má docela jiné prostředky moci! Náš stát, který má v ruce svých centrálních orgánů věci zahraniční, věci vojenské, celní, obchodní, železnice, pošty a telegrafy, celé zákonodárství vůbec, organisaci soudní, veškeré finance atd., tento stát, který má v rukou svých tak veliké možnosti, zajisté nepotřebuje se bát malé míry samosprávy pro některé úkoly v nitřní správy. A právě jen pro úkoly vnitřní správy - a ne ještě pro všechny - hodláme a chceme zachovat země.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP