Pátek 13. února 1920

Máme zájem také na zahraničním obchodu, pokud se týká vývozu našich výrobků, poněvadž v našem státě československém jsou soustředěny, zvláště pokud se týká textilní výroby, pokud se týká výroby kovové i jiných odvětví, dřevařského a jiných, téměř tři čtvrtiny výroby bývalého rakousko-uherského státu. Jsme tedy průmyslově vyzbrojeni na vývoz aspoň v určitých oborech, a je tedy potřebí, abychom také o tento vývoz systematicky se starali.

Proto ihned po uskutečnění našeho státu vláda zabývala se touto otázkou, regulováním dovozu a vývozu, poněvadž nemohla dáti volné pole v tomto směru. Jelikož mohli jednotlivci napáchati mnoho škod pro republiku, musela se provésti určitá organisace zasáhnutím státní správy, musela býti provedena systematická revise zahraničního obchodu. K tomu účelu byla zřízena tak zvaná dovozní a vývozní komise, jejímž účelem bylo prováděti kontrolu dovozu a vývozu. Tato československá vývozní a dovozní komise však nedostačovala této kontrole nad zahraničním obchodem a byly zřízeny další instituce, a sice ještě tři další instituce, které ve shodě s dovozní a vývozní komisí rozhodovaly a zasahovaly do úpravy zahraničního obchodu. Byl to zvláště kompensační a kontrolní úřad pro mezinárodní obchod, jehož účelem bylo starati se o výhodné kompensace za vývoz našich výrobků, dále to byla tak zvaná devisová ústředna, která zase se měla starati a starala se o valutní otázku, aby vývozu našeho zboží bylo používáno po většině k obstarávání cizích valut, které opětně se poskytovaly průmyslníkům k dovážení surovin, event. ministerstvu pro zásobování lidu k dovážení potravin.

Kromě toho však ministerstvo obchodu a sice nařízením ze dne 26. února 1919 č. 100, sbírky zák. a nař. zřídilo tak zvané vývozní a dovozní syndikáty. V odůvodnění, jež tehdy ministerstvo vedlo ku zřízení této korporace, se praví, že k úpravě vývozu a dovozu jest zapotřebí zasáhnutí kruhů odborných a k tomu účelu že jest potřebí zříditi odborné syndikáty. Tyto odborné vývozní a dovozní syndikáty měly za účel zabývati se výlučně úpravou obchodu zahraničního, nikoliv správou obchodu domácího. Syndikáty tyto, které byly jaksi součástkou této organisace státní, pokud se týče kontroly nad obchodem zahraničním, záhy byly z řad odborných kritisovány, poněvadž účelu svého nedosáhly, počínaly si jednostranně a zvláště výrobci a obchodníci střední a malí právem stěžovali si na to, že syndikáty staly se doménou zástupců největších firem vývozních a dovozních, které si prostě dovoz surovin z ciziny prostřednictvím syndikátů pro sebe zmonopolisovaly, mezi sebe rozdělily, kdežto na střední a malou výrobu zapomněly.

Z těch důvodů tyto střední a malé výrobní vrstvy ostře proti syndikátům se postavily a ministerstvo obchodu bylo již tehdy nuceno, při zřizování těchto syndikátů veřejnými prohlášeními v novinách hájiti důvody a příčiny zřízení těchto syndikátů. Nový pan ministr obchodu dr. Heidler, když nastoupil svůj úřad, ihned tehdy prohlásil, že seznává, že kontrola zahraničního obchodu je příliš komplikovaná, že totiž v jedné otázce rozhodují 4 úřady: dovozní a vývozní komise, kontrolní a kompensační úřad pro zahraniční obchod, devisová ústředna a vývozní a dovozní syndikát. Velice často se stávalo v praxi, že když dovozní komise povolila dovoz nebo vývoz, postavil se proti tomu syndikát, nebo devisová ústředna nepovolila valutu, nebo kompensační úřad nepovolil kompensaci. Následkem toho tento aparát špatně fungoval, byly velmi četné stížnosti, ba byly i stížnosti takové, že zahnizďuje se zde určitá stranickost, ba i s tohoto místa bylo dokazováno, že v určitém smyslu zahnizďuje se i korrupce a že jest potřeba zjednodušiti ten aparát kontrolní.

Pan ministr obchodu dr. Heidler při svém nastupování úřadu prohlásil tehdy, že jest nutno zjednodušiti tento aparát, a také k tomu přistoupil vydáním nařízení ze dne 28. listopadu 1919, které však dosud nevešlo v platnost, poněvadž v § 13. tohoto nařízení, které vláda vydala, se praví, že nařízení nabude účinnosti, až to určí ministr obchodu vyhláškou ve sbírce zákonů a nařízení, kteréžto vyhlášení stane se po dohodě s ostatními súčastněnými ministry.

Dosud to nařízení v platnost nevešlo, ačkoliv, jak v krátkosti si dovolím odůvodniti, jest velkým pokrokem, pokud se týče kontroly a úpravy dovozu a vývozu.

Místo československé vývozní a dovozní komise zřizují se komise pro zahraniční obchod, jejímiž orgány jsou odbornický sbor s pododbory, předsednictvo a správní výbor, jejž tvoří zástupci ministerstev, bankovního úřadu ministerstva financí a všichni členové předsednictva komise pro zahraniční obchod.

Správnímu výboru předsedá zástupce ministerstva obchodu. Do odbornického sboru vysílají své zástupce zemědělské, průmyslové, živnostenské, obchodní a dělnické korporace a ústavy, zastupující všeobecné zájmy těchto stavů. Tyto korporace určuje správní výbor. Zástupce jejich jmenuje ministerstvo obchodu na základě návrhů těmito korporacemi a ústavy předložených. Odbornický sbor navrhuje správnímu výboru zřízení pododborů a volí též jejich členy ze svého středu. Počet členů pododborů a volbu předsedů a místopředsedů jejich schvaluje správní výbor. Předsedům pododborů přísluší právo účasti i hlasování v odbornickém sboru. Předsednictvo komise jmenuje ministerstvo obchodu, berouc zřetel na zastoupení všech zájmových skupin. Do působnosti komise pro zahraniční obchod náleží:

1. Dávati povolení k vývozu a dovozu a ověřovati ohlášení vývozu a dovozu, kde předchozího povolení není třeba.

2. Uvolňovati vývozcům valuty za vyvezené zboží k nákupu v cizině.

3. Podněcovati hospodárnou úpravu vývozu, dovozu, průvozu.

4. Míti přehled o povoleném skutečném vývozu, dovozu a průvozu.

5. Spolupůsobiti při přípravných pracích obchodně a celně politických v dohodě s obch.-polit. ústřednou obch. a živn. komor, zemědělských rad, ústř. svazu čs. průmyslníků a dělnických komor a jich zřízení.

Nařízením tímto nyní pododbory dovozní a vývozní komise budou doplněny o zástupce zájmových skupin, které dosud v dotyčných syndikátech zastoupeny nebyly. V tom směru jest zvláště upozorniti na to, že v těchto syndikátech bylo opomenuto zastoupení zástupců malých a středních výrobců a zvláště organisací živnostenských. Já zde jako referent živnostenského výboru výslovně podotýkám, že je to přání živnostenského výboru, aby ve správě syndikátů bylo dbáno také toho, aby těmto kruhům živnostenským a obchodnickým bylo zastoupení dáno.

Kontrolní a kompensační úřad přestává existovati jako samostatný úřad a stává se odborem čili komisí komise pro zahraniční obchod a podléhá správě správního výboru této komise pro zahraniční obchod. Opatřením tímto spojují se tedy dosavadní dovozní a vývozní komise, devisová ústředna resp. bankovní úřad ministerstva financí, dovozní a vývozní syndikát a kontrolní a kompensační úřad ve věcech vývozu pod společnou správou komise pro zahraniční obchod, čímž provádí se velice účelně žádoucí zjednodušení kontroly zahraničního obchodu.

Další usnadnění a zjednodušení agendy kontrolní viděti je v tom, že v § 10. citovaného nařízení se uvádí, že správní výbor komise pro zahraniční obchod jest oprávněn ustanoviti v periodických lhůtách seznamy zboží, které vůbec nepodléhají žádnému zvláštnímu povolení a jejichž vývoz resp. dovoz je všeobecně povolen.

Při provádění ustanovení § 2. citovaného nařízení, v němž se uvádí, kdo má právo vysílati zástupce do odborů a pododborů a odbornických sborů, dle přání živnostenského výboru jest výslovně uvésti, aby do těchto byli také voleni zástupci organisací a korporací živnostenských a obchodních též z Moravy, Slezska a Slovenska, poněvadž na tyto jest dosud v této organisaci zapomínáno.

Stejně tak jest doplniti § 3. odst. 5. citovaného nařízení ustanovením, že spolupůsobí komise pro zahraniční vývoz také ve shodě se živnostenskými radami.

V celku jest viděti v nařízení ze dne 28. listopadu 1919 vlády Československé republiky podstatné zjednodušení a zdokonalení úpravy dovozu a vývozu a vzhledem k tomu doporučuje živnostenský výbor:

Národní shromáždění račiž se usnésti:

Nařízení vlády republiky Československé ze dne 28. listopadu 1919 č. 645 sb. z. a nař. o úpravě dovozu a vývozu se schvaluje.

Prosím, aby Národní shromáždění návrh tento laskavě přijalo.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Jest nám hlasovati o resolučním návrhu, obsaženém ve zprávě živnostenského výboru, návrhu, který právě pan zpravodaj přečetl.

Kdo s návrhem tímto souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Návrh je přijat a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen, a přistoupíme ke

4. zprávě imunitního výboru ve věci člena Národního shromáždění Ferdinanda Jiráska, který jest žalován Adolfem Kohnem a Růženou Adlerovou, majiteli firmy vršovické rafinerie na cukr a syrob Kohn a Adler ve Vršovicích u okresního soudu pro přestupky v Praze pro přestupek proti bezpečnosti cti (tisk č. 2371).

Zpravodajem je pan kolega Kouša. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Kouša: Slavné Národní shromáždění!

Člen Národního shromáždění Jirásek jest žalován Adolfem Kohnem a Růženou Adlerovou jako majiteli rafinerie ve Vršovicích pro přestupek proti bezpečnosti cti. Kolega Jirásek mluvil na táboru lidu dne 9. září loňského roku v Lidovém domě a uvedl, že v rafinerii Kohn a Adler ve Vršovicích je cukr zdaněný a nezdaněný oddělen malou přehradou, čímž umožněno jest okrádání státu. Dále řekl: Mohli bychom ještě uvésti celou řadu případů, které dokazují, jak laxně jest o potírání lichvy a švindlu producentů postaráno.

Kolega Jirásek nepopírá těchto výroků a prohlašuje:

V červnu 1919 byla vykonána ve zmíněném závodě revise z nařízení ministerstva pro zásobování lidu, odděl. IX. Revise se zúčastnili: Zástupce ministerstva zásobování dr. Schmied a úředníci úřadu pro potírání lichvy pp. Gebauer a Polák. Tito zjistili na místě, že v cukrovaru panuje veliký nepořádek a že cukr zdaněný a nezdaněný je blíže sebe, tudíž je možno šiditi stát, pokud se týče daní. Přítomný zřízenec finanční kontroly, byv upozorněn na místě na tento nešvar, prohlásil, že je to věcí jeho a nikoliv revise ministerstva zásobování. Záležitost celá byla také vyšetřována československou komisí cukerní a ministerstvem financí. Sdělení pp. Gebauera i Poláka jest pravdivé a kolega Jirásek pokládal za svou povinnost, na tomto táboru veřejně a zkrátka také žurnalistiku na tuto závadu upozorniti.

Z toho důvodu vycházeje, imunitní výbor navrhuje, aby Národní shromáždění kol. Jiráska soudu nevydávalo.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá.

Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Imunitní výbor Národnímu shromáždění doporučuje, aby člen Národního shromáždění Ferdinand Jirásek soudu vydán nebyl. Kdo s návrhem souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, návrh jest přijat a tím tento odstavec denního pořádku jest vyčerpán.

Přistoupíme k poslednímu odstavci, kterým jest:

5. Zpráva kulturního výboru o návrhu člena Národního shromáždění dra Engliše a soudr. (tisk 1708) na zřízení státních stipendií pro vysoké školy v Brně (tisk č. 2390).

Uděluji slovo panu zpravodaji dr. Budínskému.

Zpravodaj posl. dr. Budínský: Slavná sněmovno!

V Brně a Bratislavě byla zřízena celá řada vysokých škol nových. Jakkoliv prostředí poskytuje všechny možné podmínky dalšího zdárného vývoje, není nicméně v sídlech těchto nových škol dostatečně postaráno o podporu našich nemajetných studujících hochů na vysokých školách. Všechna podpůrná akce v Brně datuje se od založení vysoké technické školy, tedy asi od 20 let, a byla by vzhledem k příchozím novým studentům velmi bezúčinnou a nedostatečnou, kdyby mělo zůstati při tom, co v Brně doposud soukromou dobročinností a obětavostí jako zřízením Kounicových kolejí a jiných nepatrných institucí a nadací bylo vykonáno. Podobné poměry jsou v Bratislavě.

Než nová doba upraví sociální poměry vysokoškolského studentstva, to jest, než bude možno, aby vláda provedla reorganisaci stipendijnictví na jednotném základě rovnoměrně pro všechny vysoké školy, jak jí uloženo resolucí Nár. shromáždění ze dne 9. října 1919, resolucí, která směřuje k tomu, aby veškero stipendijnictví bylo reorganisováno tím způsobem, aby rovnoměrně všechny vysoké školy pokud možná stejně byly poděleny nadacemi a stipendii, je potřebí, abychom aspoň pro přechodnou dobu se postarali o podporu našeho vysokoškolského studentstva na nových vysokých školách pokud možno nejúčinněji.

Tato péče je v první řadě povinností státu a proto je zapotřebí, aby na vysokých školách nově zřízených byl zřízen aspoň nejnutnější počet stipendií, a kulturní výbor, vycházeje z těchto úvah, dovoluje si doporučovati Národnímu shromáždění, aby pro každou fakultu nově zřízených universit, tedy university Masarykovy v Brně a university Komenského v Bratislavě bylo zřízeno nejméně patnáct stipendií, pro vysokou školu zemědělskou v Brně nejméně patnáct a pro vysokou školu zvěrolékařskou tamtéž rovněž nejméně patnáct stipendií. Tato stipendia mají býti zřízena bez odkladu, pokud možná urychleně.

Pro případ, kdyby snad vláda neprovedla reorganisaci stipendijnictví během škol. roku 1919/20, mají tato stipendia býti zachována i pro příští rok, po případě až do té doby, nežli reorganisace stipendijnictví bude provedena.

V tom smyslu navrhuje kulturní výbor tuto resoluci:

I. Vládě se ukládá, aby pro studijní rok 1919/20 bezodkladně zřídila pro Masarykovu universitu v Brně nejméně třicet, pro Vysokou školu Zemědělskou v Brně nejméně patnáct, pro Vysokou školu zvěrolékařskou nejméně patnáct a pro Československou universitu Komenského v Bratislavě rovněž nejméně patnáct státních stipendií s ročním požitkem 800 K.

II. Vládě se ukládá, aby v případě, že by během studijního roku 1919/20 nebyla provedena reorganisace stipendijnictví po rozumu resoluce, přijaté Národním shromážděním dne 9. října 1919, č. t. 1643 odst. 3., učinila pro příští rok táž opatření a případně pro příští léta, a pro každou další fakultu university Masarykovy v Brně a Československé university Komenského v Bratislavě zřídila nejméně patnáct a pro lesnické oddělení Vysoké školy zemědělské v Brně nejméně deset státních stipendií s ročním požitkem 800 K a příslušný peníz v čas zařadila do státního rozpočtu.

III. Vládě se ukládá, aby také na ostatní vysoké školy české pamatovala přiměřeným počtem státních stipendií.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá.

Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Jest nám hlasovati o třídílné resoluci, kterou přečetl právě pan zpravodaj a která je obsazena ve zprávě kulturního výboru. Jen dlužno nahraditi v druhé řádce shora slovo "bezohledně", slovem "bezodkladně". Kdo s navrženou třídílnou resolucí souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Resoluce je schválena a tím poslední odstavec dnešního denního pořádku je vyřízen.

Nežli přistoupím k ukončení schůze, provedeme, nebude-li proti tomu námitek, ještě některé doplňovací volby do výborů. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Provedeme volby do výboru rozpočtového a ústavního.

Do výboru rozpočtového: za čl. N. S. Jana Slavíčka navrhuje se člen N. S. Svozil.

Do výboru ústavního místo člena N. S. Johanise navrhuje se člen N. S. Dědic.

Kdo souhlasí s navrženými změnami, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, změny tyto jsou schváleny.

Přistupuji k ukončení schůze.

Navrhuji, aby se příští schůze konala v úterý dne 17. února 1920 o 2. hodině odpol. s tímto

denním pořadem:

1. Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona, č. t. 2009 o zajišťování dávky z majetku. Č. t. 2387.

2. Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona, č. t. 2232, jímž se stanoví pro Slovensko a Podkarpatskou Rus válečné přirážky za léta 1919 a 1920 a zrušují se některá ustanovení o daních přímých. Č. t. 2396.

3. Zpráva 1. výboru státně-zřízeneckého, 2. výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona, č. t. 2231, jímž se zařaďují do úřednických tříd hodnostních a platových státní lesní a státní lesní příručí, příručí při správě statků státních a statků a lesů, které jsou v státní správě. Č. t. 2397.

4. Zpráva živnostenského výboru o přikázaných peticích. Č. t. 2391.

Jsou snad proti mému návrhu, pokud se týče dne, nebo pokud se týče denního pořádku, nějaké námitky? (Námitek nebylo.)

Námitek není, návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze o 3 hod. 25 min. odpoledne.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP