Předseda: Tomášek,
místopředsedové: Dula, dr.
Hajn, Konečný, Udržal;
zapisovatelé: dr. Herben, Vacula;
větší počet členů Národního
shromáždění.
Zástupcové vlády: Předseda
vlády: Tusar a členové vlády:
Habrman, Hampl, Staněk, dr. Veselý,
dr. Winter.
Z kanceláře sněmovní: JUDr.
Haasz, tajemník sněmovní, zástupce
jeho JUDr. Trmal.
1. Zpravodaj Ing. Rotnágl a Moudrý.
Zpráva technického a rozpočtového
výboru o vládní osnově zákona
(tisk č. 2174), kterým se povoluje úvěr
a zřizuje stavební fond pro nové stavby parlamentu,
budov státních úřadů ústředních,
vysokých škol a jiných monumentálních
státních budov (tisk č. 2303).
2. Zpravodaj dr. Klouda. Zpráva právního
výboru o vládním návrhu zákona
(tisk č. 2096) o prozatímní úpravě
advokacie (tisk. č. 2299).
3. Zpravodaj V. Votruba. Zpráva živnostenského
výboru o nařízení vlády československé
republiky ze dne 17. prosince 1919 o zachování služebních
poměrů osob, podléhajících
zákonu o obchodních pomocnících za
války a o obmezení výpovědi některých
služebních poměrů (tisk č. 2313).
4. Zpravodaj dr. Stojan. Zpráva kulturního
výboru o návrzích člena Národního
shromáždění dra Stojana a soudr. (tisk
č. 1264, 1749), aby byl zrušen § 5. ř.
z, ze dne 28. března 1918 č. 115, týkající
se kněží-pensistů (tisk č. 2304).
Předseda (zvoní): Národní
shromáždění jest schopno se usnášeti,
zahajuji schůzi.
Omluvili se:
churavostí: Bechyně (na neurčito),
inž. Nekvasil (pro tento týden), dr. Ad. Stránský
(pro dnešní schůzi);
zaměstnáním: Bradáč
(na neurčito), Štěpánek (na neurčito),
Malík, Měchura;
nemocí v rodině: Rebš (pro dnešní
schůzi).
Tiskem rozdány byly tiskopisy.
Žádám p. sekretáře, aby je přečetl.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Tisk 2314. Odpověď min. předsedy a min.
pro zásobování lidu na dotaz členů
N. S. Rud. Mlčocha, Fr. Mašaty a spol.
o přednostním zásobování Československé
jednoty malozemědělských hospodářských
družstev v Praze podle falešně udávaného,
mnohem většího počtu osob.
Výborům přikázáno z předsednictva:
Výboru soc.-politickému:
Tisk č. 2290. Návrh čl. N. S. Václ.
Johanise a soudr. na úpravu finančních
poměrů všeobecných veřejných
nemocnic. (Současně přikázán
též výboru rozpočtovému.)
Předseda: Výboru státně-zřízeneckému
přikázán byl
Tisk 2300. Vládní návrh zákona
o služebních požitcích četnictva.
Vláda žádá, by o návrhu byla
podána zpráva ve lhůtě 8 dnů.
Jsou snad námitky proti této lhůtě?
(Nebyly.)
Není tomu tak. Lhůta je přijata.
Jednací zápisy o 111. a 112. schůzi
N. S. Č. byly po 48 hodin vyloženy ve sněmovní
kanceláři.
Protože písemných námitek proti nim
podáno nebylo, jsou podle § 77. jednacího řádu
schváleny a budou podle § 79. téhož
řádu vytištěny.
Z předsednictva přikázáno bylo
podle § 3. zákona ze dne 24. července 1917
č. 307 říšského zákona
výboru zásobovacímu:
nařízení vlády ze dne 30./I. 1920,
kterým se doplňuje, pokud se týče
pozměňuje, nařízení vlády
ze dne 14./XI. 1919, čís. 610 sbírky zák.
a nař., o obchodu melasou a osmosovou vodou.
(Zvoní.) Přistoupíme k
a to k prvnímu odstavci jeho, jímž je
1. Zpráva technického a rozpočtového
výboru o vládní osnově zákona
(tisk č. 2174), kterým se povoluje úvěr
a zřizuje stavební fond pro nové stavby
parlamentu, budov státních úřadů
ústředních, vysokých škol a jiných
monumentálních státních budov
(tisk č. 2303).
Zpravodajem je pan kol. Rotnágl. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Rotnágl: Slavné
Národní shromáždění!
Vláda předložila návrh zákona,
kterým se povoluje úvěr a zřizuje
stavební fond pro nové stavby: parlamentu, budov
státních ústředních úřadů,
vysokých škol a jiných monumentálních
budov státních. K úhradě nákladů
s tím spojených požadovala povolení
úvěru 250 mil. K, na který by do státních
rozpočtů v letech 1921 až 1940 byly zařazeny
splátky po 121/2 mil.
Tento vládní návrh projednávaly dne
28. ledna výbory technický a rozpočtový
a usnesly se, doporučiti sl. Nár. shrom. vládní
návrh k schválení, s tou však změnou,
aby požadovaný úvěr byl zvýšen
na 300 mil. K a v důsledku toho roční splátky
na 15 mil. Stalo se tak z ohledu na nutné potřeby
hl. města Brna a na oprávněné požadavky
Slovenska.
Mým úkolem jest, abych odůvodnil vládní
návrh a rozhodnutí výborová.
Jest nesporno a všeobecně známo, že budova
našeho parlamentu, budovy státních úřadů
ústředních a našich vysokých
škol jsou nedůstojné, nedostatečné
a mají většinou ráz zatímností.
Bylo by zbytečno uváděti nedostatky této
parlamentní budovy; sami je pociťujete. Nevyhovující
jest tato zasedací síň a nepostačující
jsou zejména síně výborové.
Často i tři výbory odkázány
jsou na jedinou místnost. Poslanecké kluby rovněž
postrádají vhodných místností
a jsou často nuceny propůjčovati je ke schůzím
parlamentních výborů. Je pravda, že
přenesením sněmovny do budovy Rudolfina zjednána
bude odpomoc, avšak jen částečná
a zatímní. Rudolfinum bude třeba vrátiti
jeho vlastnímu účelu a bude třeba
s urychlením vybudovati parlament všem moderním
požadavkům vyhovující a naši republiku
důstojně representující.
Příliš mnoho času by vyžadovalo
vylíčení nedostatků budov všech
našich ústředních úřadů.
Proto jen jako příkladem vzpomenu dvou ministerstev,
jednoho starého a jednoho novodobého, totiž
ministerstva Nár. Obrany a ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy. Ministerstvo
Nár. Obrany je umístěno ve všech čtvrtích
pražských i na různých předměstích.
Zabírá celkem 46 objektů a to budovy veřejné,
soukromé i továrny. Objekty tyto se pro úřadovny
často nehodí; mají místnosti buď
příliš malé, nebo naopak obrovské.
Nájemné, jež stát za ně platí,
dostupuje takové částky, že event. novostavba
by se vyplatila.
O nutném vybudování moderního ministerstva
veřejného zdravotnictví dovolte, abych pověděl
alespoň toto: Jednou z nejdůležitějších
otázek našeho mladého státu jest řádná
organisace veřejné zdravotní péče,
jež tvoří základ vývoje národa,
jeho zdatnosti, jeho produktivnosti a jeho fysické i duševní
síly.
Jest proto velmi žádoucno, aby při ministerstvu
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy vybudován byl ústav pro popularisaci
a propagaci veřejného zdravotnictví a ústav
tělovýchovný, jež by se staraly o organisovanou
zdravotní výchovu lidu a odstraňovaly tak
zhoubné následky války. Kromě toho
je nutno postupně zřizovati ústav pro zkoumání
léčiv, pro výrobu sera, ústav hygienický,
bakteriologický a jiné, jež všechny dohromady
vytvoří jakýsi "státní
ústav pro veřejnou hygienu". Není zajisté
pochybnosti o jeho potřebě a jeho řádném
vybudování.
Mám-li dále poukázati na nutnost důstojné
výstavby vysokých škol, musím se zase
spokojiti jen uvedením příkladu a vzpomenu
proto obšírněji za všechny ostatní
jen pražské techniky. Její vypravení
nazval kdysi ministr vyučování dr. Hartl
"evropským skandálem". Jest rozptýlena
v 19 budovách po Praze, Vinohradech a Vršovicích.
Z těchto budov, jež od sebe jsou vzdáleny i
přes 1/2 hodiny, jsou státní
jen 3. 16 filiálek jest najato za úhrnné
roční nájemné ca 278.000 K. Jest to
obnos, který při 4 % zúročení
odpovídá stavebnímu kapitálu skoro
7 milionů. Připočteme-li k ročnímu
nájemnému dalších 100.000 K, jež
zařazeny jsou do státního rozpočtu
pro rok 1920 pro odbor zemědělský na zaopatření
místností, zvětšuje se stavební
kapitál skoro na 91/2 mil. a to při
starých nízkých cenách nájemních.
Kdybychom ještě připočetli k tomuto
nájemnímu vydání výdaje za
paralelní přednášky, paralelní
cvičení a jiná vydání, jež
nedostatek místností a budov zaviňuje, dospěli
bychom k obnosu, za který značná část
české vysoké školy technické
snadno by mohla býti vystavěna.
Avšak nejen tato hospodářsko-finanční
úvaha, ale i jiné důvody mluví pro
urychlené vybudování techniky. V prvé
řadě účely paedagogické a vědecké.
Budovy jsou roztroušeny po několika čtvrtích
Velké Prahy, posluchači jsou nuceni přebíhati
v pravém slova smyslu z přednášky na
přednášku, tím jest ztíženo
vyučování, studium posluchačů,
vědecká práce, ohrožováno zdraví
posluchačů i profesorů. Umístění
v nájemních domech ztížilo možnost
řádné adaptace pro vyučovací
účely. Stísněnost místností
ohrožuje vzdělání a studium posluchačů
tím trpí. K illustraci stačí uvésti
na př. toto: V laboratoři pro analytickou chemii
odboru zemědělského jest 24 míst laboratorních
(pracovních stolů) a posluchačů jest
200. Z toho plyne, že jest nutno zřizovati paralelní
cvičení, avšak většinou ani to
není možno pro jiné přetížení
místností přednáškami a cvičeními,
takže jest nutno zkracovati cvičební dobu.
V tomto případě na př. z celoročního
cvičení na dvouměsíční.
Jest samozřejmo, že za takto značně
zkrácenou dobu nemohou si posluchači odnésti
dostatečných znalostí a že tím
úroveň vysoké školy nesmírně
trpí.
Tíseň vysoké školy technické
jest prostě ohromná a tomu, kdo ji z blízka
nepoznal, neuvěřitelná. Vyvolává
ji rapidní vzrůst počtu posluchačů.
Má jich technika s přidělenou vysokou školou
obchodní už 6411. Zároveň - jak přirozeno
- vzrůstá počet profesorského sboru.
Zřízení nových profesur jest plně
odůvodněno zájmy vyučovacími
a vědeckými, avšak v nynějších
budovách pro umístění jejich není
naprosto místa.
Při této příležitosti musím
též poukázati na to, že naše technika
jest zcela nedostatečně vypravena jako vědecký
ústav. Tak na př. odbor stavebního inženýrství
dodnes postrádá zkušebných stanic pro
pokusy stavebních konstrukcí a ústavu ke
zkoušení stavebních hmot. Zejména rozvoj
staveb ze železobetonu vymahá pokusného zkoumání,
jež v Americe a v Německu již dávno jest
velikým nákladem prováděno. Postrádáme
úplně i zkušebního ústavu hydrotechnického
a ústavu geodetického. Odbor strojního a
elektroinženýrství postrádá velmi
citelně strojní a mechanicko-technické laboratoře,
ač jsou tyto nejdůležitějším
a opravdu velmi nutným prostředkem vyučovacím
a badatelským a jsou dnes zřízeny už
na všech vysokých školách, vyjma naší.
Jest proto pro nás faktem zahanbujícím, že
strojnická škola, která co do počtu
posluchačů (1300) i co do stáří
a minulosti patří mezi první ústavy
toho druhu, nemá dosud strojních laboratoří,
ač právě z ní vyšel už před
45 lety jeden z prvních popudů ku jich zřízení.
Jest otázkou naší národní cti,
abychom tyto křiklavé nedostatky odstranili. Velmi
smutné poměry panují též na odboru
zemědělském. Technologie zemědělská
nemá vůbec místností. Nově
zřízené profesury rovněž. V r.
1921 vyprší nájemní smlouva ve vile
Groebově a Pfeiferově a hrozí nebezpečí,
že celá fakulta octne se bez přístřeší.
Že konečně česká vysoká
škola obchodní - připojená jako samostatný
odbor k technice a mající 2100 posluchačů
- musí býti v nejbližší době
vystavěna, jest samozřejmo z její hospodářské
důležitosti.
Z uvedeného vyplývá, že na naší
technice byla po dlouhá léta páchána
těžká křivda, kterou nutno odstraniti
urychlenou a dokonale vypravenou novostavbou.
Nezmíním-li se podrobněji o naší
universitě v Praze, není tak proto, že by byla
lépe opatřena než technika. Jest Vám
známo mnoholeté, až dosud však marné,
volání university po výstavbě fakulty
právnické a filosofické a po vybudování
universitní knihovny.
Za to alespoň v nejhlavnějších rysech
načrtnu poměry vysokých škol v Brně.
Už proto, abych takto odůvodnil navržené
zvýšení úvěru z 250 mil. na 300
mil. korun.
Právnická fakulta má provisorium nejvýš
na 3 leta.
Medicinská fakulta má pro theorii provisorium asi
na 10 let. Kliniky dvě nebo tři mohou se dočasně
uskutečnit readaptací zemské nemocnice; ostatní
kliniky třeba stavět ihned. Pro filosofickou fakultu
nelze vůbec místností sehnat; zatím
jest naděje, že se najde provisorium na 2-3 roky.
Nejhůře jest na tom přírodovědecká
fakulta; pro tu jest nutno stavět ihned fysikální
ústav, případně společný
všem vysokým školám. Pro geologii a mineralogii
vypomůže technika, nejvýš však na
rok. Pro chemii dalo by se zjednat asi dvouleté provisorium
v novém ústavě chemickém při
technice, kdyby tento byl ihned dostavěn. Pro ostatní
ústavy: botaniku, zoologii, geografii, fysiologii není
vůbec provisoria ani výpomoci. Některé
z nich mohly by býti společné pro všechny
vysoké školy. O místnostech pro universitní
rektorát a o aule nelze vůbec mluvit. Rektorát
jest umístěn jen do jara.
Nově založená zemědělská
škola má provisorium asi 10tileté, než
se rozvine. Nová škola zvěrolékařská
bude potřebovat - vyjde-li jí vojenská správa
vstříc - pouze velké adaptace.
Pokud techniky se týče, i její přirozený
vývoj a stoupající počet posluchačů
vyžádá si brzké další rozšíření.
Jest patrno, že budování vysokých škol
moravských bude státi ještě mnoho práce
a nákladu.
Stejně bude i na Slovensku. Již dnes mohu sdělit,
že náš slovenský klub brzo přijde
s požadavkem o založení techniky. Jest jí
třeba na podporu průmyslového a hospodářského
rozvoje Slovenska. Jsme přesvědčeni, že
inženýři-profesoři budou nám
rádi napomáhati při jejím tvoření
a očekáváme též, že bude
vyhledávána i českými studenty. Jest
si toho opravdu přáti v zájmu vypěstění
nejužší československé jednoty
v naší mladé generaci.
Kromě dosud uvedených důstojných budov
úředních a školních mají
býti z úvěru 300 mil. korun vystaveny monumentální
budovy státní, o nichž praví důvodová
zpráva, že mají sloužiti vědeckým,
uměleckým a osvětovým účelům.
Není pochybnosti o jejich potřebě pro náš
duševní rozvoj i pro čestnou representaci naší
republiky. Mám na př. na mysli národní
operu, galerii výtvarných umění a
j. I výstavba podobných stánků českého
umění musí býti pro budoucnost zajištěna.
To jest krásný úkol tohoto zákona.