Zahajuji debatu. K slovu jest přihlášen
pan kol. dr. Matoušek. Uděluji mu slovo.
Poslanec dr. Matoušek: Vážené Národní
shromáždění! Rozpočet ministerstva
spravedlnosti poskytuje mně příležitost,
abych několika slovy zmínil se o poruchách,
jež nalézáme v naší administrativě
vůbec, a pak o poruchách, jež nalézáme
v resortu justičním, respektive v administrativě
soudní. My v Národním shromáždění
děláme zákony, klademe nové úkoly
na naši administrativu, vymýšlíme nové
daně, ale neptáme se, zdali ten aparát úřední
bude s to, aby všechny úkoly zdolal. Byl to jediný
rektor university, dr. Engliš, který byl na tolik
svědomitý, že, když vykládal o
dani z obratu, ptal se, zda-li úřady budou s to,
aby tuto daň předepsaly a vybraly. Nevím,
co státní správa vykonala v tom směru,
aby absolventům obchodních a středních
škol bylo umožněno, aby byli členy ročních
kursů, kde by se vyučovalo prakticky finančním
naukám a vědám a pak mohli se věnovati
ihned praktické práci, respektive vyměřování
a vybírání daní.
V tom směru justiční služba jest na
tom nejhůř. Nemáme soudců pro zněmčené
území, ani pro Slovensko, a bohužel není
ani žádné naděje, že bychom mohli
čekat nápravy. Cifry snad promluví nejvýmluvněji.
Loňského roku zkoušku soudcovskou ze 43 kandidátů
vykonalo 23 Němců a 11 Čechů, v prosinci
z 19 auskultantů 13 Němců, 6 Čechů,
tedy jen třetina Čechů, kdežto dvě
třetiny Němců! To jest, prosím, nejen
administrativní závada, nýbrž to má
také určité nebezpečí národnostní.
A proto jsme se rozhodli tak rozhodným způsobem
stavět se proti rámcovému zákonu jazykovému,
kde kulatými a neurčitými slovy mluví
se o oficielním jazyku, o jazyku hlavním. Poněvadž
vidíme, že tu přichází dorost
soudcovský, který nebude míti tendence, vykládati
co nejpříznivěji s našeho národnostního
hlediska kulatá slova rámcového zákona
jazykového, proto jsme žádali ne rámcový
zákon, nýbrž přesný, podrobný
zákon jazykový, který by přesně
označoval sporné pojmy, abychom měli konec
s tou praxí, jaká byla v Rakousku, kdy každý
soudce po svém si vykládal jazykový zákon.
Ale nejen že nemáme dorostu, ale justiční
správě se ztrácejí dále soudcové
dvojím způsobem. Jednak do centrálních
úřadů. Chápu, že snad soudce
jest z nejpovolanějších, aby se věnoval
legislativní práci, poněvadž záleží
na tom, aby zákonodárné práce účastnili
se ti, kdo vykládají zákon, neboť ti
nejlépe vidí vady navrhovaných zákonů,
ale myslím, že i tu jest určitá mez.
Spíše bych viděl možnost mezery v administrační
službě, než v samotném soudnictví.
Dále máme dnes ještě plno soudců,
kteří vykonávají vojenskou službu.
Ale ne vojenskou justiční službu, oni jsou
tam důstojníky, kteří konají
prostě vojenskou radovou službu. Zdá se mi,
že by ministerstvo národní obrany mělo
okamžitě aspoň tyto vojáky - soudce
služby zprostiti, aby se mohli věnovati civilní
službě soudní.
Při tom sluší se zmíniti o chystaném
branném zákoně. Již jsem četl
v novinách, že se mluví proti možnému
návrhu o jednoroční službě. Nerad
bych, aby při uvažování o jednoroční
službě uvažovalo Národní shromáždění
tuto otázku jen s hlediska demokracie, rovnosti lidí
před zákonem, zkrátka s hlediska, že
jest to daň z hlavy, daň krve. Myslím naopak,
že by mělo Národní shromáždění
hleděti na tuto otázku jako na otázku, která
se tyká celého státu. Stát musí
přece hleděti, aby co nejintensivněji využil
každého jednotlivce. Je-li někdo vychován
a vyučen, aby soudil, aby vyměřoval a předpisoval
daně, a když on vykoná zkoušku důstojnickou
po jednom roce, ptám se, co jest v tom za smysl, abych
tohoto člověka, kterého potřebuji
v administrativě, oddaloval justiční, správní
nebo finanční službě, abych ho držel
dál na vojně, zvlášť, pakliže
ministerstvo NO odpoví, že s jednoroční
službou na status vojáků a důstojníků
stačí. Tedy i v tom směru bude potřebí,
při branném zákoně hledět,
abychom umožnili, aby administrace měla dosti dorostu,
dosti lidí, kteří by ji obstarali.
Teď ještě několik stížností
drobnějších. Když vidíme, že
do justiční služby lidé zrovna se nehrnou,
ptáme se, zdali zde něco děláme, zdali
státní správa se stará o to, aby přilákala
právnický dorost k tomu, aby se věnoval této
jistě velmi vážné a cenné službě?
A tu vidíme, že při posledním jmenování
došlo mně v tom směru mnoho stížností
přednostům okresních soudů se stala
křivda potud, že nebyli jmenování do
6. hodn. třídy. Nevím, zdali všichni
si stěžují oprávněně,
ale zdá se mně, že by se mělo rozlišovati
a rozhodně ne sevšeobecňovati a tvrditi, že
přednostové u malých soudů jsou méně
zaměstnáni, než soudcové soudů
sborových, ačkoli dnes nakládáme na
okr. soudy nové úkoly zákonem lichevním
a bytovým. Připouštím, že správa
justiční musí dnes míti prostředek,
jak přinutiti soudce, aby byli k disposici státní
správy justiční, aby šli, kde jich státní
správa v dnešních poměrech potřebuje.
I tu bych však prosil, aby justiční správa
hleděla rozlišovati a měla ohled na rodinné
poměry soudců, kteří rádi by
šli republice posloužiti, ale z důvodů
rodinných nemohou.
Vyslovil bych také přání, aby při
nastávajícím jmenování z 8.
do 7. třídy hleděla justiční
správa napraviti křivdy, které napáchala
stará správa rakouská tím, že
němečtí soudci přeskakovali české.
Je to možno tím, že se bude jmenovati do 7. třídy
tak, jako by nebylo nespravedlností, které stará
rakouská správa napáchala.
Žádali bychom též, aby se jmenování
dálo včas. Dnes jsou odklady tím nebezpečnější,
když se nejmenuje ihned na uprázdněné
místo, že máme veliké obtíže
s byty. Jakmile se odstěhuje soudní nebo kancelářský
úředník, který byl přeložen,
z města, ihned se zabere byt někým jiným
a nástupce jeho vůbec nemá kde bydlit.
Zjistil jsem, že v Tannvaldě máme uprázdněno
místo soudcovské od 22. září
1919 a v Žatci od 27. prosince 1918 a přednostu ve
Varnsdorfu čekáme již od června 1919.
Já sice chápu, že má justiční
správa obtíže také s tím, koho
tam poslat, z důvodů nacionálních,
ale přec dají se snad překážky
ty překonat a obsadit místa tato co nejdříve.
Při tom vzpomínám ještě jedné
stížnosti, jistě oprávněné.
Kancelářské úřednictvo soudní
žádalo již delší dobu o přeřazení
z kategorie E do kategorie vyšší. Berním
úředníkům se toho již dostalo
a nevím, jaký důvod by byl, nedávati
to také úředníkům soudním.
Právě v poslední době přesunujeme
stále agendu, která bývala konceptní,
na úřednictvo kancelářské.
Dnes v nesporném a exekučním oddělení
vlastně velkou část agendy provádí
ne soudce, nýbrž kancelářský
úředník. Nevidím tedy příčiny,
proč těmto úředníkům
nedát vyššího stupně C nebo aspoň
D. Když se ptáme, umíme-li něco k odstranění
té nechuti, jít do soudní služby, musím
se dotknouti ještě jedné věci z ústavního
výboru. Připustím, že je to snad maličkost,
ale tendence je nebezpečná! Ústavní
výbor se usnesl, že při ustanovení,
kde se stanoví, že úředníky,
profesory a soudce do Vl. třídy jmenuje president,
má se slovo "soudce" vyškrtnout a
že není potřebí jmenovati soudce zvlášť
a to z toho důvodu, že soudce je také úředník.
Zdá se, že to je maličkost, ale v době,
kdy soudci mají dnes jednu snahu, býti vyřaděni
z úřednické pragmatiky, býti postavení
zvlášť a řeknu hned, ne z důvodu
stavovského, ne že by chtěli zlepšiti
své postavení finanční, nýbrž
z důvodů státních, je neoportunní
soudce vtlačovat jen do kategorie úředníků.
My proto, že máme republiku, že máme demokratické
zřízení republikánské, tím
spíše musíme se starati o to, abychom místo
dřívějších opor bezpečnosti
státu, místo bodáků a toho trůnu
měli něco jiného, a to jest, myslím,
zabezpečení práva a spravedlnosti. A tu musí
nám chrániti neodvislý, veškerou samostatností
vybavený soudce. A z tohoto důvodu státního
žádají dnes organisace soudcovské, aby
byly vyřaděny z pragmatiky úřednické,
a právem. Ale v téže době je tendence
ústavního výboru, myslím, nesprávná,
že třeba v maličkosti chce ukázati,
že soudce není ničím jiným, než
úředníkem. Ono to není úplně
pravda ani dnes, soudce je sice úředníkem
veřejným, ale je vybaven takovou zvláštní
mocí, neodvislostí, a má takové zvláštní
postavení v organisaci státní, že by
nebylo velkým neštěstím a žádnou
velkou chybou, kdyby tam ti soudci byli zvlášť
jmenováni.
Vedle toho pozorujeme, že v žurnalistice pořádají
se proti soudcům přímo dostihy ve štvaní.
Štve se proti soudcům, kteří určitým
způsobem rozhodli ve při civilní nebo trestní,
štve se, jestli soudce pustí někoho z vazby
a na druhé straně se štve, jestliže někoho
drží ve vazbě déle. Neuvádějí
se důvody, nýbrž důvody politické,
uvádí se, že ze stranictví a nevím
proč, tak nebo onak rozhodl.
Ministerstvo spravedlnosti udělalo již v té
věci, co mohlo, ale já upozorňuji na to,
že je to věc ne stavovská, nýbrž
všech nás, kteří chceme právní
bezpečnost, abychom chránili soudce a jeho rozsuzování.
Já upozorňuji na to, že i tak střízlivý
stav, jako je organisace soudcovská, právě
pro tyto útoky usnesl se na následující
resoluci, kterou si dovoluji slavnému Národnímu
shromážděni přečísti.
(Čte:)
"Veřejní funkcionáři, zvláště
soudcové, jsou poštvaným davem pro svoji soudcovskou
činnost, ano i v úředních místnostech
ohrožováni. Politické strany, jímž
nestranné rozhodnutí toho kterého soudce
je nepohodlné a nepříjemné, napadají
ho v novinách, nespravedlivě vyčítajíce
mu stranickost, a neostýchají se propůjčovati
i sluchu zlobnému křiku jednotlivců, kteří
při svojí v řádném postupu
instančním prohráli.
Soudcům se spílá a podkládají
se jim úmysly a cíle, jichž jsou dalecí.
Zjevy tím povážlivější,
když vyskytují se útoky ty v tiskových
orgánech velikých stran, vytýkající
soudcům udánlivé příslušenství
k určitým politickým stranám a udánlivou
systematickou pasivní resistenci, existující
však pouze ve fantasii těch kterých novinářů.
Rozhodnutí úřadů, jmenovitě
usnesení o vyklizení bytů, stávají
se nátlakem ulice neproveditelnými a, bude-li se
na této šikmé cestě pokračovati,
stanou se rozsudky soudu pouhým popsaným papírem.
Budiž při tom žalováno, že nejen
prostý lid prohřešuje se takto proti základům
státu, ale i ti, kdož by jako vůdcové
měli lidu býti vzorem a příkladem
a jimž postavení jejich ukládá vyšší
mravní závazek k svobodnému státu,
a že i sama vláda svojí slabostí a nerozhodností
špatně čelí těmto rozkladným
zjevům.
Dokladů netřeba uváděti. Přinášejí
je v hojném denní listy. Ostatně poukazují
podepsaní na akci ministerstva spravedlnosti, které
právě útoky proti soudcům úředně
vyšetřuje."
Tedy to jsou stížnosti, které bych měl,
a myslím, že je potřeba, abychom všemožným
způsobem tyto závady administrativy, ať jsou
jakéhokoliv druhu, odstraňovali.
Náš klub demokratický, uvažuje o tom a
jsa přesvědčen, že resort ministerstva
justice je k tomu povolán, aby učinil pořádek,
že vnitřní bezpečnost státu,
klidný vývoj hospodářských,
sociálních poměrů ve státě
záleží na řádné správě
justiční, která umožňuje právě,
aby svým řádným úřadováním,
právem přisluhováno bylo včas, spravedlivě,
na všechny strany neodvisle, jak od tlaku shora, tak zdola,
uvažuje dále věcně o rozpočtu,
rozhodl se, hlasovati pro rozpočet ministerstva spravedlnosti,
maje naději, že ministerstvo spravedlnosti použije
položek povolených k tomu, aby upevnilo úctu
k zákonu, posílilo důvěru v právo
a utvrdilo naši víru ve spravedlnost a odstranilo
vady, dnes přednesené. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Konečný: Ke slovu
při VIII. kapitole není již nikdo přihlášen,
debata jest skončena, přistoupíme
k hlasovaní. (Výborně! Potlesk.)
Prosím pány, aby zaujali místa. (Děje
se.)
Dám hlasovati o položkách výdajových
a příjmových při této kapitole
najednou. Doufám, že proti tomu není námitek.
(Nebyly.)
Kdo souhlasí s položkami výdajovými
a příjmovými při kap. XIX., to jest
při ministerstvu spravedlnosti, jak jsou uvedeny ve zprávě
výborové na str. 72. a 73., prosím, aby povstal.
(Děje se.) To jest většina, položky
tyto se schvalují. Tím jest tato kapitola
vyřízena.
Přistoupíme ke skupině další,
a tu tvoří ministerstvo sociální
péče, ministerstvo zdravotnictví a tělesné
výchovy. Ke slovu jsou přihlášeni
členové N. S. dr. Mazanec proti, Moudrý
pro, a dr. Velich proti.
Než udělím slovo prvnímu řečníku,
dovolím si přečíst podané resoluce
k této kapitole.
zdravotnictví.)
Vláda se vyzývá, aby ihned bylo učiněno
opatření, aby státní léčebný
ústav v Jáchymově po stránce zdravotní
přikázán byl do kompetence příslušného
ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy, rovněž, aby tomuto ministerstvu vyhrazena
byla kompetence, rozhodovati o využití radia s hlediska
zdravotního.
Resoluce tato jest opatřena dostatečným počtem
podpisů a jest předmětem jednání.
Vládě se ukládá, 1. aby agendy v oboru
zdravotní policie převzala do své správy
a upravila poměry obecních a obvodních lékařů
po vzoru státních zaměstnanců, vyhovujíc
tím ustanovení § 20. zákona ze 7. února
1919, č. 76 sb. z. a n.
Vládě se ukládá, 2. aby učinila
potřebná opatření, by léčebné
a humanitní ústavy v Republice československé
byly zajištěny po stránce věcné
za účelem řádného jich chodu
a aby byl vybudován typ nemocnice, jenž by byl středem
nemocniční péče v určitém
obvodu, a aby tyto poměry byly upraveny v osnově
zákona, kterýž by byl předložen
ještě v tomto Národním shromáždění,
současně s osnovou zákona o převzetí
zdravotní policie státem.
Také tato resoluce jest dostatečně podepsána
a tvoří rovněž předmět
jednání o této věci.
Dovoluji si ještě sděliti, že za ministerstvo
zdravotnictví jest přítomen státní
tajemník min. zdravotnictví a tělesné
výchovy p. dr. Semerád a minist. rada Kolínský.