Nedostatek uhlí jest hrozný. Veškerého
uhlí za rok 1919 obdržel Břest 326 q Spotřeba
uhlí před válkou činila přes
6000 q, tedy bylo nám přiděleno 51/2
% naší spotřeby. Dřevo není rovněž
k dostání a stojí 80-100 korun jeden metr
prostorový.
Petroleje dostala naše obec 200 litrů za říjen
(teprve nyní) a byl rozdán domácnostem po
1/2-3/4 litru. Není
divu, že práce vázne, neboť nelze ani
ráno ani večer pracovati a dni jsou krátké
a tmavé. Kupujeme nabízené lampy karbidové,
není však zase ani karbid k dostání.
Není divu, že pak uhlí a petrolej kupuje se
pod rukou za ceny nesmírně vysoké a to vesměs
jen za obilí a mastnoty.
Nářek, který tu vede tento domkář
z Břestu, je dnes všeobecný.
Na venkově - zvláště u nás drobných
zemědělců - není petroleje, není
uhlí a otopu vůbec. Já sám - a bude
se to snad zdáti mnohým směšným
- vyřizuji, když jsem doma, korespondenci - a mám
ji spoustu - při blikavé malé petrolejové
lampičce. A na straně druhé vidíme,
že kdo má, ať peněžní kapitál
nebo na výměnu, dostane petroleje dost a dost. Zde
by byla největší energie ministerstva zásobování
na místě. Ale zdá se, že zde
jí právě není. Totéž možno
říci i o ošacování. Do žaludku
se už přece dá jakž takž něco,
aby se vyplnil. Ale není žádnou vzácností
u chudáků na venkově, že muž i
žena chodí v jedněch botech a to ještě
všelijakých. Jde-li někam žena, musí
zůstat doma muž a naopak. Děti nemohou chodit
do školy, protože nemají co obout. Kde je škola
blíže, tam kurážnější
kluci chodí bosi, rozběhnou se vždycky kus
a honem postaví se do své čepice. Až
se nohy zahřejí, jde to zase o kousek dále.
To jsou věci trapné - a jako na výsměch
přichází se s různými podpůrnými
akcemi až po funuse.
Na př. poslední akce ošacovací. Nežli
bude vše vyřízeno, bude jaro - a to už
chodí naši horalé ponejvíc bosi. Jednu
výhodu celá věc má: jestli chudák
neomrzne zatím na nohy - aspoň prodělal v
zimě "otužovací kůru".
To platí jak o drobných zemědělcích,
tak také o zemědělském dělnictvu.
Mohu opětovně říci, co jsem řekl
u ministerstva zemědělství: Máme ministerstvo
zásobování, ale také zásobovací
mizérii. Končím. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda: Slovo má dále pan kol. Jaroš.
Posl. Jaroš: Vážení pánové!
Sledujeme-li pozorně debatu rozpočtovou, jak loňského,
tak letošního roku, vidíme, že zvláštní
pozornosti těšilo se ministerstvo zásobování,
nejen v plénu, ale již ve výboru. Útoky,
které jsme tady dnes slyšeli, byly vedeny proti ministerstvu
zásobování se strany oposiční,
se strany státoprávní demokracie a útoky
ty byly tak ostré, že, kdo je poslouchal, musel se
domnívat, že v ministerstvu zásobování
sedí řada nesvědomitých, snad i nepoctivých,
snad líných lidí, kteří svých
úřadů svědomitě nevykonávají
a kteří snad mají jenom tu snahu, aby to
ministerstvo zásobování bylo co nejdéle
udrženo, ač jeho existence jest podle názoru
těch pánů, kteří mluví
proti němu, zcela zbytečná.
Já se pokusím ukázati na ty výtky,
jsou-li odůvodněné. Tak zejména bylo
vytýkáno, že v rozpočtu ministerstva
zásobování nejsou vedeny ústředny
a proč tam nejsou vedeny a bylo dokázáno
mluvčímu, že to byl p. ministr financí
dr. Rašín, který si je tam nepřál
mít, nýbrž chtěl, aby rozpočet
ministerstva zásobování již loňského
roku byl sdělán dle rakouského receptu, kde
se totiž ústředny vůbec nevedly.
Bylo útočeno, že záznamy nejsou správně
vedeny, že není celá řada věcí
náležitě vyúčtována a
za tím účelem aby se ukázalo na to
hrozné hospodářství v celé
jeho nahotě, byl volán president nejvyššího
účetního dvora, který měl dokumentovat,
že skutečně ty věci tak v ministerstvu
zásobování vyhlížejí.
Ale pan president sám musel ukázat, že některé
věci nelze vyúčtovat, poněvadž
tam ještě nejsou. Ale nejen pan president, byl to
sám ministr financí Sonntág, který
v rozpočtové debatě o mimořádném
rozpočtu poukázal, že ještě dnes
tady některé smlouvy nemáme a že nevíme,
za jakých okolností, za jaké peníze
a za jaké ceny to které zboží bylo nakoupeno.
Ostatně jest otázkou, nebylo-li by bývalo
snad správnějším, když někde
byla závada, se strany nejvyššího účetního
dvora přímo poukázati na to v ministerské
radě, aby v ministerské radě mohlo ministerstvo
zásobování říci, jednalo-li
správně, čili nic. Pak by se bylo jistě
ukázalo, že k vedení hospodářství
a obchodování zde není ministerstvo zásobování,
nýbrž že k vedení hospodářství
byly ustanoveny ústředny a ministerstvo zásobování
že má zde jen kontrolu.
Rovněž tak mělo se to s útoky na to,
že jsou tam zase zařazeny okresní hospodářské
rady. Nebudu se zabývati otázkou, jsou-li užitečné
čili nic. Chci jen říci, že v té
občanské kontrole socialistické strany nemají
většiny, že v Čechách je v hospodářských
radách 437 zástupců měšťanských
stran a jenom 367 zástupců socialistických
stran, že tedy měšťanské strany zde
mají většinu, že na Moravě je 251
zástupců měšťanských stran
v hospodářských radách a jenom 132
zástupců socialistických stran a že
ten poměr u Němců v některých
okresích je daleko ještě horší.
My bychom tedy vlastně neměli míti ani příčinu,
těch hospodářských rad hájiti,
ale že jich musíme hájiti a že tu musí
býti, je smutným faktem, že ty věci
nejdou tak, jak bychom si byli přáli. Pakli ministerstvo
financí a jiná ministerstva potřebovala úředníkův
a vzala je pryč, musila zde za ně býti náhrada
žádána. A tu právě vykonávají
hospodářské rady. Snad ne všude dobře,
ale jistě jen ku prospěchu republiky, poněvadž
ten aparát dozorčí jest nejen mnohem levnější,
tenkráte stál více jak 10 milionů,
dnes ale to spraví celkem 2 miliony korun a ty prospěchy,
které republika z té kontroly hospodářských
rad má, jsou viditelné na vyživovacích
příspěvcích a také viditelné,
pokud se týká aprovisační otázky.
Pan kol. Petrovický poukazoval na to, že ministerstvo
zásobování vlastně jest viníkem,
který musí se zodpovídati lidu, poněvadž
slibovalo na hlavu 3 kg mouky denně a toho příkazu
nesplnilo. Je to smutné, že nemohou býti ty
dávky větší a já na to ještě
poukáži, jak dělnictvo tím trpí,
ale já řeknu, zase ta výtka nemůže
spadati na hlavu ani dnešního, ani předešlého
ministerstva zásobování, poněvadž,
kdyby iniciativa v otázce zásobovací byla
ponechána ministerstvu zásobování,
já jsem jist, že těch zásob zde bylo
nepoměrně více. Ale když finanční
ministr upnul kapsy a řekl mi: Nesmíme všechno
projíst, my musíme mít peníze na něco
jiného, a nedovolil ministru zásobování,
aby nakupoval dále, tedy není dnes divu, že
ministerstvo zásobování nemá potravin
a já řeknu jedno: Kdyby se ta půjčka
místo 580 milionů dolarů byla udělala
ještě jednou tak veliká na zakoupení
jak potravin, tak surovin, tedy by to bylo bývalo pro nás
ohromné plus. (Výborně!). My jsme
mohli míti zásoby laciných potravin, ale
také dostatek surovin, ze kterých již hotové
výrobky mohly jíti ven. (Výborně!)
Pan kol. Petrovický, jak je to již zvykem u státoprávní
demokracie, zaútočil zase na konzumní hnutí.
Já bych to přešel, kdyby netvrdil nepravdu,
poněvadž taková Donkychotiada, ta dnes vyvolá
malou resonanci a je to, řekl bych, křečkovitý
záchvat stavěti se dnes proti tomu velikému
konsumnímu hnutí, kterým nejen náš
národ je zachvácen, ale které se rozšiřuje
i ve všech moderních státech. Ať se dnes
podíváte na Rusko, Německo, Anglii a i do
Ameriky, Kanady atd., všude myšlenka družstevní
zakotvila a rok od roku ohromně družstva mohutní.
Státoprávní demokracie, která vystupuje
každodenně téměř proti družstvům,
musí býti svědkem toho, že její
vlastní úředníci proti její
vůli zakládají družstva a dávají
si o tom zprávy do "Národních listů".
(Posl. Johanis: Rašín nechává posílati
dva litry mléka denně ze Zemědělské
společnosti, a je to také družstvo!)
Ale pan kolega Petrovický tvrdí, že dluží
"Velkonákupní společnost" "Tukové
ústředně" 12 milionů. Tedy "Velkonákupní
společnost" má potřebu tuků průměrně
měsíčně za 8-12 milionů korun.
Je pravda, že účty za prosinec nejsou placeny,
ale jedině proto, poněvadž teprve nedávno
před několika dny došly faktury. Teď dokud
nemá "Velkonákupní společnost"
účet, nemůže platiti. (Hlas: Petrovický
platí napřed) Naproti tomu "Tuková
ústředna" poukázala "Velkonákupní
společnost" již před 4 měsíci
na firmu Schichtovu, kde jí dala poukaz na tuk asi za 6
a půl milionů, peníze musily býti
hotově složeny, je to již 4 měsíce
a "Velkonákupní společnost" tuku
dosud nedostala. Pánové, tam, kde je jednoprocentní
přirážka možná u zboží,
více se nesmí přiraziti, tam na těch
úrocích při šestiprocentní míře
za 4 měsíce několikanásobně
více se prodělá.
Velectění pánové! Kvas, ve kterém
se nalézají všechny státy Evropy, jistě
má svoji příčinu v zásobování.
Poměry by nebyly tak zlé, kdyby se jevil jenom nedostatek
toho neb určitého článku denní
potřeby. Ale nejhorší je, že v některých
věcech se poměry přímo zhoršují.
Příčiny jsou: všeobecný nedostatek
určitých věcí často ovšem
uměle nesvědomitými lidmi vyvolávaný,
poměry valutární, nesvědomitost jednotlivců,
kteří zapomínají na to, že jsme
v republice, a lichvaří ještě dnes;
pokles autority vlády i jednotlivých úřadů,
to si musíme přiznat. Když se podíváme
do Německa, tam vládnou také demokratické
živly, ale tam je autorita větší; dále
nedostatečné konání povinnosti. Bylo
zde dnes hodně mluveno o té otázce odvádění.
Já jsem dalek toho, pánové, když budu
o té věci mluviti, abych chtěl snad mluviti
o té věci demagogicky, snad proto, poněvadž
stojíme před volbami, ale řeknu jedno: že
ten stav není příznivý pro zemědělce
a nedá se žádným způsobem omluviti,
že dnes ten kontingent odváděného zboží
není větší. Dle celkového stavu
snad v sobotu bylo v Čechách odvedeno 51 %, na Moravě
49 % a na Slovensku asi 22 %. Věřím, že
kalamita sněhová a kalamita řepná
hodně zavinily, že se nemohlo mlátiti, věřím
že otázka uhlí, benzínu a jiných
věci hraje při výmlatu důležitou
roli, ale nelze také zapomínati, že dnes není
již možno a není také práva se
odvolávat na to, že není k výmlatu dostatek
potřebného uhlí, poněvadž dle
zjištění úředních na výmlat
letos dalo 149.000 vagonů uhlí a dle úsudku
odborníků 60 % tohoto kvanta by stačilo,
aby celá úroda mohla býti vymlácena.
(Posl. dr. Velich: To bude omyl, ministr zemědělství
podal zprávu, kolik vagonů se nedostává.)
Není, informujte se, jak to dnes se zásobováním
vyhlíží. Okresní obilní výbory
neregulují přesně dávky, obce vydávají,
jak chtějí, na družstva dělnická
jest každé chvíle zle útočeno.
Já řeknu, pánové, že velkonákupní
společnost měla do prosince dostati 2000 vagonů
mouky a dostala jen 1200 vagonů, tedy místo 100
% dostala 60 %. "Mewa", kovodělná ústřední
družstevní organisace, dostává 80 %.
Z toho je zřejmo, že zásobování
dělnických organisací moučnými
výrobky jest nejhorší. Dávka cukerní
má býti restringována, příděl
tuků, poněvadž mají býti zdraženy,
se zdržuje. Mýdlo: listopadové a prosincové
dávky nebyly vůbec vyřízeny, tedy
pokud se jedná o mýdlo, mohu říci,
že i po té stránce mohlo býti lépe
u nás, poněvadž loňského roku
bylo možno koupiti veliká kvanta laciného mýdla
v cizině. Ale se strany ministerstva financí se
tomu činily všemožné obtíže.
Náš lid jistě pochopí, je-li možno
určité věci dostati. Lid docela dobře
snesl, když nebyla káva 5 roků, rýže,
čaj. Ale nedovede pochopitelně pochopiti, že
mu republika nemůže opatřiti, anebo že
by nebyla mu povinna opatřiti náležité
množství chlebovin. (Hlas: Bramborů!)
Já věřím, že tkví to v
té otázce ceny chlebovin a že to tkví
také v otázce volného obchodu. Ta otázka
zde byla dnes, pánové, naříznuta a
bylo zde o ní hojně debatováno. Já
věřím, že rolník, jakmile mu
nevynáší ten korec pole tolik při obilí,
co mu vynáší snad při jiné plodině,
že se vrhá na pěstování jiných
plodin a že tím trpíme rok od roku ztráty
menším množstvím vypěstovaných
chlebovin.
Já neříkám, že dělnictvo
by nebylo přístupno i té otázce zvýšení.
Ale, pánové, to se může státi
jenom za určitých okolností. Uznejte právo
dělnictva na pohyblivé mzdy, jaké má
dnes dělnictvo v Německu nebo ve Švýcarech,
zaveďte cenové indexy, a tím okamžikem,
jakmile budou regulovány mzdy, každého za mzdu
pracujícího člověka v určitých
periodách ročních podle toho, jaký
je celkový vzrůst cen chlebovin a jiných
potřeb, tím okamžikem je nám, pánové,
lhostejno, jestli ten chléb bude o pár haléřů
nebo desetihaléřů dražší.
Ale za dnešních okolností, kdy dělník
nemá možnosti tak rychle a zejména ve všech
oborech - poněvadž vedle organisovaného proletariátu
jsou zde přece ještě velké masy neorganizovaného
proletariátu, který nemá možnosti ani
schopnosti svoje mzdové poměry si upraviti k rychle
stoupajícím vysokým cenám za potraviny
- jest vyloučeno, abychom my mohli lhostejně přihlížeti
k tomu, když se chleba zdražuje. Zde se stále
ukazuje na to. Porovnejte cenu našich chlebovin s cenami
toho obilí, které se sem dováží,
nebo s cenami obilí, které se vypěstuje v
jiném státě v Evropě, a uvidíte,
jaký jest ohromný rozdíl a jací my
jsme ubozí.
Budu-li ukazovati na mzdu dělníka, přijdeme
k stejným výpočtům. Anglický
horník má dnes 16 liber týdně. Vezmeme-li
korunu v předválečném stavu jen 1:
24 dělá to 324 K naší měny. Ale
spočítejte to, prosím vás, v tom dnešním,
a přijdete k tomu, že ten anglický horník
na naší měně má snad 2.000 K.
- Tedy takto se ta věc počítati nedá!
My nežijeme na měsíci. Musíme se říditi
také skutečnými poměry jaké
u nás jsou a v jaké hodnotě vlastně
dělník mzdu dostává.
Pan ministr Prášek pravil, že není možno
chtíti na zemědělci to, co mohl dělati
v dobách mírových a zejména u brambor
poukazoval na ten ohromný pokles, že dnes jest sotva
90 % sklizně toho, co bylo v době předválečné.
Uznávám. Ale vezmu-li za základ, že
v roce 1904 až 1913 byl průměr úrody
320.000 vagonů a odpočítám-li od toho
polovinu, 160.000, přece jen nedovedu pochopiti, jak je
možno, aby obilní ústav za celý hnedle
rok vykoupil celých 7000 vagonů brambor. Vezmeme-li
jen dvě léta zpátky, uvidíme, že
za Rakouska bylo vykoupeno v roce 1917 - 44.000, v r. 1918 - 18.000
a v letošním roce, kde přece úroda nebyla
nejhorší, snad bylo vykoupeno 7.000.
Pokud zde přednesl pan ministr plán o tom, jak by
bylo možno intensivně naši půdu zlepšiti
a větší množství chlebovin vypěstovati,
řeknu: Uznávám. Uznáváme v
prvé řadě, že jest nutno naší
půdě, která byla jistě za války
macešsky odstrkována, dáti tolik, abychom pokud
je to možno, byli soběstační. Uznáváme,
že stát zde má určité povinnosti,
že ať již levnějším tarifem,
ať již ve věcech, které se dají
zemědělcům, aby mohly býti zkompenzovány
a tím se docílilo zlevnění umělých
hnojiv, musí stát jíti na ruku.
Ale já řeknu: dáti to úplně
zadarmo, třebas bylo hezky zde vypočítáno,
jaké by to mělo ohromné prospěchy
pro stát, jaké miliardy by mohl stát ve zvýšené
produkci získati, úplně zadarmo to dáti
dnes stavu, který poměrně vedle průmyslníků
a obchodníků jest stavem nejlépe situovaným,
nebylo by možno a to by ani také náš lid
nepochopil.
Pokud zde bylo mluveno, pánové, o tom, jakým
způsobem, v jakém poměru jednotlivé
okresy odvádějí, přece jenom, když
se dívám na to, nemohu se zhostiti toho pocitu nemilého,
že německé okresy poměrně svědomitěji
plní ty povinnosti, než české okresy.
A není to 6 vagonů, jak říkal pan
ministr, nýbrž ten okres falknovský měl
odvésti 60 vagonů a také v těch 90
% je odvedl. A i v jiných okresích německých
to procento je poměrně příznivější,
než u okresů českých.
Panem ministrem Sonntágem zde byla rozvedena ta otázka
dovozu a vývozu a bylo by nespravedlivo, když říkám,
že na jedné straně snad se neplní ty
povinnosti, jak se konati mají, abychom na druhé
straně neukázali, že jsou zde určité
kruhy a lidé, kteří na útraty republiky,
na útraty širokých vrstev lidových,
na útraty celého národa se obohacují
bez ohledu na to, jestli přivádějí
ten stav naší valuty ještě do desolátnějších
poměrů. Ale zde bylo by třeba snad, aby právě
ministerstvo financí větší péči
věnovalo naší devisové ústředně.
Stále slyšíme, že nejsou valuty, stále
slyšíme, že velké průmyslové
celky, když chtějí dostati peníze na
suroviny, nemohou je dostat. Tážeme se, kam vlastně
přijdou ty peníze, když jsme jen za chmel stržili
210 milionů? Jednotlivá industrie nemůže
dostat několik tisíc ve zlatě, naproti tomu
slyšíme, že jednotliví obchodníci
hotového zboží, které zde ovšem
vždy nezůstane, nýbrž třeba se
vyveze, přivážejí za miliony a že
valutu si opatřili. Tedy by bylo snad správné,
věnovat náležitou péči tomu,
zdali skutečně s valutami získanými
se zde svědomitě hospodaří a zdali
snad pokoutním způsobem se určitým
lidem jich nedává více, nežli je třeba.
Rovněž tak, pokud jde o vývoz. Dovozní
a vývozní komise má se starati o celý
soubor těch otázek a já myslím, že
je to veliká práce na ni. Syndikáty, které
zde byly, byly zrušeny. Snad byly na ně stížnosti
v mnohém oprávněné, ale nám
bylo řečeno, že v náhradu za tyto syndikáty
jsou zde utvořeny poradní sbory, složené
z konsumentů, producentů i obchodníků,
které mají zkoumati, je-li zdrávo tu či
onu věc vyvézti neb přivézti. Ačkoliv
již syndikáty byly zrušeny všechny, tyto
sbory v činnost povolány nebyly a celá ta
ohromná agenda spočívá na dovozní
a vývozní komisi, o které není žádných
veřejných zpráv, jakým způsobem
při vývozu a dovozu si počíná.
Nemůže nám přece býti lhostejno,
vyvážejí-li se od nás snad ohromná
kvanta zboží, kterých se zde potřebuje.
Tedy po této stránce je také třeba
nápravy a je správno, že neuškodí
to našim výrobním poměrům, ani
vývozním poměrům, jestli skutečně
bude zavedena vývozní daň, jak ji zavádějí
dnes jiné státy. Německo se neptá.
Kdo chce odtamtud vyvézti stroj, ať je starý
či nový, ať je cena jeho jakákoliv,
učiní přirážku 25 %. A vidíte,
přece jen o ty jeho stroje se kde kdo rve. Proč
u nás, když takový Baťa vyváží
4 vagóny bot, a napíše cenu, že jeden
pár bot stoji 80 nebo 150 korun, nemohla by se učiniti
také určitá přirážka,
když již předem víme, že je to vše
lež a švindl, že takovým způsobem
vlastně se vyváží zboží
a že dvě třetiny hodnoty za ně se nechávají
za hranicemi, aby nepodléhaly zdanění a aby
se s nimi mohlo tam volně disponovati.