Výboru právnímu:
Tisk 2239. Vládní návrh zákona,
jímž se doplňuje zákon ze dne 11. června
1919 č. 332 sb. zák. a nař. o zabírání
budov neb jejich částí pro účele
veřejné. (Současně přikázán
též výboru soc.-politickému.)
Vláda žádá, aby o návrhu byla
podána zpráva do 5 dnů. Jsou snad proti těmto
požadovaným lhůtám nějaké
námitky? (Nebyly.) Není jich, lhůty
ty jsou schváleny.
Z předsednictva přikázal jsem výboru
imunitnímu:
Žádost okresního soudu v Klímkovicích,
oddělení II., ze dne 5./I. 1920, čís.
jed. za souhlas k trestnímu stíhání
člena N. S. Rýpara pro přestupek proti
bezpečnosti cti podle §u 491. tr. z., spáchaný
výrokem, k žalobě Jana Černého,
člena zemské správní komise ve Sviňově,
a žádost zemského trestního soudu v
Praze, XII. odd., ze dne 21./I. 1920, čís. jed.
Vr XII 780/20, za souhlas k trestnímu stíhání
člena N. S. Vlastimila Tusara pro přečin
§u 51., zákona o právu autorském, k
žalobě Oskara Flögla.
Zahraniční výbor se
ustavil a místopředsedou zvolen: dr.
Hajn Antonín.
Jednací zápisy o 109. a 110.
schůzi N. S. Č. byty vyloženy po 48 hodin ve
sněmovní kanceláři.
Protože písemné námitky proti nim podány
nebyly, jsou podle § 77. jednacího řádu
schváleny a budou podle § 79. téhož
řádu vytištěny.
Přistoupíme k
a to k pokračování v debatě
o zprávě rozpočtového výboru
o vládním návrhu (tisk čís.
2026) státního rozpočtu republiky
Československé a finančního
zákona pro rok 1920 (tisk č.
2200).
Budeme pokračovati v podrobné debatě
o skupině V.
Uděluji slovo panu ministru financí Sontágovi.
Ministr financí Sonntág: Vážené
Národní shromáždění!
Rozpočtová debata nemá býti pouhou
kritikou rozpočtových cifer, nýbrž má
udávati i nové směrnice pro hospodářství
státní, má dávati nejen výstrahy,
nýbrž má býti i ukazovatelem lepších
a racionálnějších metod hospodářských
a finančních v celkovém našem problému
národohospodářském. A možno říci,
že čím méně rekriminací
a čím více plodnějších
námětů a konstruktivních návrhů
pro hospodářskou a finanční politiku
přítomnosti a budoucnosti, tím záslužnější
práce pro republiku se koná. (Výborně!)
Tak, vážené shromáždění,
jako zájmy národa nesmějí býti
míčem, se kterým se hraje kopaná,
tak také rozpočet nesmí býti posuzován
dle toho, jakoby zde byl jen a výhradně jen dnešek
a jakoby také nebylo nutno pomýšleti na zítřek.
A ať nás v tom zítřku čeká
cokoliv, jedno jest nepochybné, že zdravý a
bezpečný vývoj národa i státu
dovedeme si zjednati a uhájiti jenom vnitřní
silou, když především budeme spoléhati
na sebe. (Výborně!) Již ten fakt, že
všechny politické strany v Národním
shromáždění zastoupené prohlásily,
že budou hlasovati pro rozpočet, jest - pro mne aspoň
- faktem potěšitelným, poněvadž
před celým národem a před cizinou
vyjadřuje soustředěnou vůli, aby stát
náš, ucelený ve svých základních
podmínkách, dospěl pomocí všech
v činitele uceleného a zdravého, schopného
po všech stránkách rozvoje.
Ještě, pánové, nejsme Tak daleko, abychom
o sobě mohli říci, že překonali
jsme veškeré obtíže a obepluli veškerá
úskalí, ještě nejsme tak daleko, abychom
směli o sobě říci, že překonali
jsme všechny nemoci.
Tak jako hospodář, sdělávaje svůj
rozpočet, neví, nebude-li on nebo jeho rodina postižena
nemocí a zda tím celý rozpočet roční
nebude zvrácen, tak také při projednávání
tohoto státního rozpočtu nevíme s
určitostí, jaké nemoci hospodářského
a sociálního rázu nás čekají
a kolik bude nutno vynaložiti na léky a na lékaře.
Tyto položky ovšem v rozpočtu našem obsaženy
nejsou.
Dnes víme pouze tolik, že churavíme všeobecnou
stoupající drahotou. Svádí se to mimo
jiné na daně. Pravilo se zde, že daň
z obratu činí sice jen nepatrné procento,
ale přirazilo se na zboží 20, 40, 50 i více
procent a že proto jest nálada v lidu velice podrážděná.
To nebylo úmyslem navrhovatelů daně z obratu
a je to jen zjev politování hodný, že
se vždy objeví při každém daňovém
opatření vlády ty nejnižší
pudy těch, již jsou přitahováni k povinnostem
vůči státnímu celku, berní
nemorálnost, bezměrná ziskuchtivost, touha
po zlatě a mamonu bez ohledu na to, páše-li
se tím přímo zločin na spolubližním
nebo přímo na republice. (Zcela správně!)
Ale to není jediná příčina
dnešní drahoty. Mezi kursem naší koruny
v cizině a její nákupní silou doma
jeví se již po drahnou dobu nepoměr, nákupní
síla naší koruny jest mnohem vyšší,
než-li by se, přihlížíme-li k jejímu
kursu v cizině, zdálo. (Hlasy: Dojista!)
Znehodnocení naší měny vede ke stále
značnějším spekulačním
nákupům našeho zboží cizinou a
tendence přímého vývozu i reexportu
stoupá tak silně, že našemu státu
hrozí výprodej a soustavné ochuzování
(Slyšte!), poněvadž vývozní
obchody bývají uzavírány za ceny,
které z pravidla nedosahují cen světového
trhu při valutárním rozpětí
naší a cizí měny. (Posl. Aust: Znamená
to přímé ožebračování
naší celé republiky!) Není to u
nás vidět, je to viděti i v Rakousku a je
to viděti v poslední době i v Německu,
jak mohu citovati z "Vorwärtsu" kteréhosi
dne minulého týdne, který napsal: "Zum
Schaden der deutschen Valuta verkauft der deutsche Bettler am
Weltmarkt seine Lumpen noch unter dem Preise, den er erzielen
kann." Ku škodě německé valuty
prodává německý žebrák
na světovém trhu svoje hadry ještě pod
cenou, kterou by za ně mohl dostati!
Vážené shromáždění!
Hemží se to dnes cizími agenty, kteří
nakupují buď přímo, nebo prostřednictvím
společností cizím kapitálem založených
a pod., pomocí exportních domácích
podniků, které rostou jako houby po dešti.
(Posl. Aust: To jest právě naše největší
hanba: exportních společností!) Skladiště
se pomalu vyprodávají, zboží se kupuje
většinou bez vzorků, téměř
na slepo, na celé sklady, na př. emailové
zboží, porcelán, sklo atd. (Hlasy: Dříví!
Nábytek! Posl. Aust: Nábytek stoupl 4kráte!)
Přijdeme také k nábytku.
Nastává otázka hospodářská,
jak prodáváme to, co máme. My víme
jedině to, že nakupujeme drahé suroviny v cizině
pro náš průmysl, jak se nám to diktuje,
a naše výrobky prodáváme lacino tak,
jak nám to opětně diktuje. My kramaříme
a při tom se dětinsky mezi sebou hádáme,
pomíjíme veliké a důležité
otázky, které jsou dnes jádrem a podkladem
celé naší hospodářské
politiky. Již při dnešním prodeji i při
těchto cenách nynějšího světového
trhu docílí se velikých exportních
zisků, ale to není v žádném poměru
k tomu, co bychom fakticky docíliti mohli. Když zvýšeny
byly u nás svého času železniční
sazby, vyvolalo to zděšení u exportérů
a naší exportéři řekli: Toho
export nesnese, to export úplně zabije, při
cukru, dříví, sladu atd. A vydrželo
se zvýšení cen.
Italský obchod dřívím na opětné
zvýšení tarifů železničních
u nás a v Rakousku odpověděl vznešenou
nevšímavostí a novými uzávěrkami
u nás. "Bude dříví v Italii o
něco dražší", prohlásil jeden
z velkých italských importérů.
Ale na něco jiného dlužno zde upozorniti.
Zvýšená poptávka po zboží
a nákupy ciziny způsobily nedostatek zboží
u nás a stálé stoupání tuzemských
cen, dostatečné krytí potřeb domácích
není ničím regulováno, což vede
postupně ke všeobecnému zdražování
i předmětů denní potřeby a
ke zvýšení nepoměru mezd a platů
k cenám zboží na domácím trhu.
Tyto poměry znamenají milionové škody
pro naše národní jmění a nové
ohrožení našeho hospodářství
a našich sociálních poměrů.
Stav našeho národního hospodářství
a zvláště pak stav naší valuty
vyžaduje nutně, aby se konjunktury světového
trhu co nejvydatněji využilo, abychom za své
zboží požadovali a dostávali skutečné
ceny světového trhu. Jedině tímto
způsobem můžeme si opatřiti dosti cizích
valut, jichž potřebujeme k zaplacení surovin,
poživatin atd., které za hranicemi musíme draho
platiti. Že získané takto valuty budou příznivě
působiti na vzestup a stabilizací kursu naší
koruny, netřeba jistě obšírně
vykládati.
Tak umožňuje na příklad nízký
stav valuty na trhu švýcarském obchodníkům
švýcarským, resp. majitelům švýcarských
franků velmi levné nákupy v naší
republice, jelikož placená cena vzhledem k ceně
prodejní ve Švýcařích jest směšně
nízká.
Švýcarští obchodníci, spekulujíce
s nepřirozeným rozdílem mezi valutou naší
a švýcarskou, získávají při
těchto obchodech ohromné zisky, kdežto pro
nás to znamená přímo hospodářskou
sebevraždu.
Obchody švýcarských obchodníků
jeví se hlavně ve třech směrech: jednak
přímé obchody mezi Českosl. republikou
a Švýcary, jednak sprostředkování
obchodů mezi Českosl. republikou a státy
jinými, jednak řetězové obchody v
naší republice se zbožím dodaným
ze Švýcar. Já poukáži zde na některé
případy. Nedávno byly zde v Praze činěny
nákupy ze Švýcar za 22 mil. Kč. různého
zboží, hlavně nábytku a zboží
rukavičkářského, posledního
v ceně asi 21/2 mil. Kč. Přirozeně
byla za zboží placena jeho běžná
cena u nás, jejíž poměr k ceně
v Curychu jeví se dle toho. Připomínám
ovšem, že jest to přepočítáno
na tehdejší kurs. Jídelna byla zde placena
7.000 Kč., v Curychu prodána za 2.200 švýcarských
franků, čili tedy již za 24.200 Kč.
Byl tedy rozdíl na jedné jídelně 16.800
Kč.
Ložnice byla prodána za 11.000 Kč. Prodejní
cena v Curychu byla 4.500 švýc. fr., čili 49.500
Kč; rozpětí mezi cenou u nás placenou
a v Curychu docílenou 38.500 Kč; 1 pár kožených
rukavic stál 100 Kč. u nás, tam bylo docíleno
35-50 fr., čili 390 až 550 nebo 560 Kč; tedy
zisk 290-350 Kč. na 1 páru rukavic. V podobném
poměru je i cena jiného druhu zboží
do Švýcar vyváženého. A výsledek
toho jest, že za získanou švýcarskou valutu
nekoupíme tam v některém případě
ani surovin k výrobě vyváženého
zboží potřebných; zpracování
a režijní výlohy s výrobou spojené
dáváme švýcarským obchodníkům
úplně zadarmo.
Nejnebezpečněji projevuje se však činnost
těchto obchodníků v předražování
zboží u nás. Nejen že nám dodávají
zboží dosti předražené, ale oni
následkem nynějšího stále nízkého
stavu naší valuty skupují svými agenty
množství onoho zboží zpět, které
nám byli dodali a prodali. Uvedu jeden příklad:
Jeden metr určitého plátna prodali nám
tehdy za 2 fr. 60 centimů za kurs 25 fr. za 100 Kč;
tedy za zboží v ceně 1 milionu Kč. obdrželi
250.000 švýc. fr. Obnos ten representuje dnes 2,750.000
Kč. 1 metr plátna měl cenu 10 Kč.
40 h. Následkem stoupnutí kursu švýcarského
franku u nás, bylo umožněno agentům
švýcarským skoupiti ono zboží v
původní ceně 250.000 švýc. fr.,
za 136.000 švýc. fr., při čemž
náš obchodník vydělal půl milionu
korun, ježto 136.000 švýc. fr. jest asi 1,500.000
Kč.
Vydělal tedy švýcarský obchodník
čistých 113.000 švýc. franků
a může nám zase to zboží za cenu
2 fr. 60 centimů, jako to udělal v máji nebo
v červnu, nabídnouti, což však, přepočítáno
dnes, znamená 28.60 K za 1 m proti dřívější
ceně 10 K 40 h. Zdražen byl tedy 1 m látky
o 18 K 20 h. (Hlasy: Ať žije volný obchod!
Ať žijí bratři!) Je-li tudíž
třeba působiti v prvé řadě
k tomu, aby situace světového trhu bylo plně
využito, není naopak v zájmu státu,
aby nadzisk, z tohoto plného využití světového
trhu vyplývající, plynul zcela a úplně
do kapes vývozců. Stát musí trvati
na tom, aby tento nadzisk, jehož příčinu
nelze hledati v píli a důmyslu vývozce, nýbrž
v konstelaci mezistátních poměrů hospodářských
a finančních, byl lépe zachycen a bylo ho
užito ve prospěch celku, ve prospěch státu
(Výborně!) Jakou formou to učiniti,
jest dnes ještě nerozřešeným problémem.
Ale jest zajímavo, že sotva byla zmínka o chystaném
podobném opatření vlády, nastal poplach
a vzrušení v různých kruzích
a zároveň i poučováno ministerstvo
financí o národohospodářské
abecedě, jejíž prvá these jedná
o nedotknutelnosti exportéra a připouští
jen milostivě, abychom formou daně hleděli
tento nadzisk zachytiti a ku všemu ostatnímu mlčeli.
My, vážení pánové, nemůžeme
dnes k těmto zjevům mlčeti, ačkoliv
musíme uznati a musíme rozlišovati přísně
a přesně mezi reelním exportním obchodem
a mezi nereelním exportním obchodem. Ale dnes jsme
v té situaci, že celý náš obchod
a průmysl, pokud má co činiti se světovým
trhem, dostává se víc a více do sféry
říšskoněmecké a to, vážené
shromáždění, nám opět
nemůže býti lhostejno, jakým směrem
náš průmysl a export se také fakticky
béře.
Nám nemůže býti lhostejno, co se s našimi
statky děje, jak se prodávají a jak se s
nimi hospodaří. A vzhledem k tomu, že máme
mnoho co činiti s nereelním exportem, není
možno, abychom jejich zisky hleděli zachycovat snad
někde ve Švýcarsku, Bernu, Curychu, Berlíně
a jinde. To bychom tam za každým musili poslat několik
detektivů a policajtů, poněvadž ti lidé
nemají interes, pro republiku, nýbrž jedině
interes pomoci sobě. A to jest stav, který nám
přirozeně nemůže býti lhostejným
a, jestliže se říká, že falšovat
se budou faktury, pánové, ty faktury se falšují
již dnes. Ostatně jest to zajímavý úkaz
v naší veřejnosti. Jistá část
veřejnosti, myslím, že se úplně
zbytečně rozčilovala nad chystaným
prý a dokonce již doslovně otištěným
návrhem zákona a nařízení o
cenových opatřeních pří zahraničním
obchodu, poněvadž žádná definitivní
vládní předloha o tom neexistuje.
Nejen tato proposice, nýbrž ještě několik
jiných budou teprv předmětem meziministerských
porad a idea, kterou každý uznává za
správnou, musí dojíti konkrétního
vyjádření teprve v technickém provedení,
o němž porady konati se budou, ale jest zajímavo,
že se nevyčkává výsledků
těchto porad a již dnes proti tomu zásadně
oponuje.
Podotýkám výslovně, že nemám
na mysli opatření, která by vývoz
našeho zboží jakýmkoli způsobem
stěžovala. Jest naším přirozeným
zájmem, aby reelní, solidní exportní
obchod u nás zesílil, a ministerstvo financí
bude poslední, které by důležitost a
význam tohoto exportu nechápalo. Ale jedno nutno
zde říci a podtrhnouti: aby export a zájem
státu, export a domácí potřeba, export
národní a sociální svědomí
nebyly pojmy, které se vylučují, nýbrž
které se na vzájem doplňují. Zahraniční
obchod jest jedním z nejhlavnějších
pilířů naší měny a jeho
nesprávné dosavadní upravování
jest jednou z hlavních příčin toho
dnes neutěšeného stavu naší měny.
Poměry, které zavládly u nás při
exportu, jsou neudržitelný již z důvodů
valutárních. Musíme voliti cestu, která
znamená stejnou ochranu zájmů státu
i výroby, podporuje zdravý a reelní vývoz,
na druhé straně staví samočinně
silnou závoru meziobchodu a spekulaci. Jen národ
pracující má v cizině úctu
a nikoliv národ spekulující.
Jedním z nejdůležitějších
artiklů vývozních jest dřevo.
Vážené shromáždění,
vy mi prominete, jestliže o tomto artiklu, který je
dnes jedním z nejdůležitějších
předmětů našeho exportu, na nějž
klademe tak velké naděje, z důvodů
jiných šíře pojednám. Poměry,
jež se vytvořily v důsledcích změněných
hospodářských vztahů poválečných
na světovém trhu dřevním, žádají
naléhavě, aby i v republice Československé
věnována byla obchodu dřevnímu plná
pozornost. Dřevo je nejen důležitým
předmětem nezbytné domácí spotřeby,
nýbrž i cennou a velmi hledanou látkou vývozní,
jichž nemá bohužel naše republika v přítomné
době nadbytek. Je tudíž důležitým
zájmem našeho státu a celého našeho
národního hospodářství, aby
upraveno bylo hospodářství dřevem
v naší republice vhodným způsobem, a
sice jak se zřetelem k domácí spotřebě,
tak i k značné poptávce v cizině,
jež dřeva našeho potřebuje a bude potřebovati.
Řešení této otázky není
ovšem věcí tak jednoduchou, neboť je nutno
předně zaručiti potřebné množství
pro domácí různorodý konsum v přiměřených
cenách, organisovat účelně možnost
vývozu přebytků naší dřevní
produkce v cenách určovaných situací
na světovém dřevním trhu, a sice tak,
aby z vývozu dřevního vyplýval žádoucí
prospěch nejenom domácímu lesnímu
hospodářství, obchodu a průmyslu dřevařskému,
nýbrž i přímo státní pokladně.
Podkladem pro nalezení vhodné směrnice naší
obchodní dřevařské politiky, jež
jest důležitou složkou naší lesní
politiky vůbec, musí býti nejprve spolehlivé
údaje o výrobě, těžbě
dřeva v naší republice a zároveň,
kolik můžeme vyvážeti dřeva vzhledem
k světovému trhu.
Vážené shromáždění!
Země naší republiky řadí se svojí
bohatostí, jež činí přes 30 %,
mezi nejlesnatější státy nové
Evropy, jako jsou Finsko, Švédsko, Jugoslávie,
Rakousko. Rusko nepřichází ovšem v tomto
smyslu prozatím v úvahu.
Rozloha našich lesů činí 5 mil. ha a,
počítáme-li s ročním přírůstkem
pro 1 ha v zemích českých 31/2
m3, na Slovensku 3 m3, obdržíme
celkovou produkci ročně 16 mil. m3 dřeva
a toto číslo může býti směrodatným
podkladem pro další výpočty a pro řešení
otázky, zdali je možno počítati s vývozem
většího množství dříví
z naší republiky, či nikoli.
Je nesporno, že musí býti v každém
případě kryta nejprve domácí
spotřeba, aby snad nebyl ohrožen žádoucí
rozvoj našeho hospodářského života
domácího, a proto je nutno již vyhraditi si
žádoucí vliv na hospodaření dřevem.
Nelze ovšem doporučovati - a já bych byl poslední,
který bych to činil - zřízení
nové snad ústředny dřevařské,
jež vázala by ztrnule volnost obchodu a průmyslu
dřevního, než přes to žádá
to zájem obyvatelstva i státu samého, aby
obchod tak důležitou látkou, jakou je dnes
dřevo, jak na trhu domácím, tak i světovém,
pohyboval se ve všeobecně prospěšných
mezích a aby zabráněno bylo nekalé
ziskuchtivosti a spekulaci jednotlivců, kterým je
zájem státu a obyvatelstva při dnešní
konjunktuře věcí naprosto cizí. Nejprve
bude nutno vyšetřiti a stanoviti velikost nezbytné
domácí spotřeby dřeva. O detailech
nechci zde hovořiti, mohu snad jen říci,
že počítáme-li pro domácí
potřebu 2/3 produkce, t. j. asi 12
mil. m3 dřeva, zbylo by nám na export
4-5 mil. m3 užitkového dřeva.