Předseda: Tomášek.
Místopředsedové: Dula,
dr. Hajn, Konečný, Udržal.
Zapisovatelé: dr. Herben, Simeon
Vacula;
větší počet členů Národního
shromáždění.
Zástupcové vlády: Předseda vlády:
Tusar; členové vlády: dr. Beneš,
dr. Franke, Habrman, Houdek,
Sonntág, Staněk, Švehla,
dr. Veselý a zástupcové ministerstva
financí odborový přednosta Groš,
ministerští radové dr. Janík,
Kallus a odborový rada Kafka.
Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Říha.
109. schůze Národního shromáždění
československého ve čtvrtek dne 22. ledna
1920 o 11. hodině dopolední.
Zpravodaj dr. Srdínko. Zpráva rozpočtového
výboru o vládním návrhu (tisk č.
2026) státního rozpočtu republiky československé
a finančního zákona pro rok 1920 (tisk č.
2200).
Předseda (zvoní): Národní
shromáždění je schopno se usnášeti.
Zahajuji schůzi.
Omluvili nepřítomnost svou ve dnešní
schůzi: churavostí: Bechyně (na neurčito),
Okleštěk (na neurčito), Karel Svoboda
(na neurčito), Rouček (pro tento týden,
dodatečně též za schůzi 108.),
Mlčoch Rudolf (na neurčito), Vahala
(pro tento týden); zaměstnáním: Bradáč
(na neurčito), Štěpánek (na neurčito),
Kouša, dále Měchura (pro tento
týden).
Klub českoslov. Národní demokracie oznámil,
že členství v Národním shromáždění
se vzdali: dr. Frant. Malínský a dr.
Josef Schieszl.
Na místa, resignujícími uprázdněná,
jakož i na místo, uprázdněné
úmrtím čl. N. S. Jaroslava Mattuše,
vysílá ústřední výkonný
výbor čs. národní demokracie paní
Elišku Purkyňovou v Praze, prof. Jana Kolouška
v Bubenči a inž. Ladislava Nováka v
Praze.
Jmenovaní členové dostavili se do schůze
a vykonají slib.
Žádám pana zapisovatele, aby přečetl
slibovací formuli.
Zapisovatel Vacula (čte): Slíbíte
jako člen Národního shromáždění
československého, že budete zachovávati
zákony státu československého a že
svůj úřad budete zastávati podle svého
nejlepšího vědomí a svědomí.
Předseda: Paní Purkyňová!
Čl. N. S. Purkyňová: Slibuji.
Předseda: Pan prof. Koloušek!
Posl. prof. Koloušek: Slibuji.
Předseda: Pan inž. Novák!
Posl. inž. Novák: Slibuji.
Předseda: Z předsednictva přikázáno
bylo podle §u 3. zákona ze dne 24. července
1917, č. 307 ř. z.
nařízení vlády ze 17. ledna 1920 o
zrušení zabavení modré skalice.
Přistupujeme
a to ke
1. zprávě rozpočtového výboru
o vládním návrhu (tisk č. 2026) státního
rozpočtu republiky československé a finančního
zákona pro rok 1920 (tisk č. 2200).
Zpravodajem jest p. kol. dr. Srdínko. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Srdínko: Slavné Národní
shromáždění!
Dostalo se mi cti, že jako zpravodaj rozpočtového
výboru zahajuji svou řečí řadu
velkých politických debat, kterými mají
býti postaveny pilíře k ústavě
našeho státu a k hospodářství
naší republiky. Započnu krátkou vzpomínkou.
Jako student asi před čtvrt stoletím byl
jsem náhodou přítomen v jedné obci
na Královéhradecku, v Libčanech, přednášce,
ve které člen státoprávní strany
tehdejší, dr. Machač, líčil,
jak by to vypadalo u nás v Čechách a na Moravě,
kdybychom veškerých prostředků finančních,
které odvádíme do Vídně a odkud
se nevracejí, mohli použíti ku svým
vlastním potřebám v zemích českých.
Líčil, jak by vypadala Praha, kdyby byla v takové
lásce u správy státu, jako Vídeň.
Líčil, jaké by měla komunikace Praha
a jaké komunikace by měly země české,
kdyby aspoň značnější část
těch daní, které odváděli jsme
do Vídně, se vracela ku prospěchu zemí
českých. Posluchačstvo tehdejší
přednášky - většinou to byli rolníci
- poslouchalo napjatě veškeré číselné
výklady p. dra Machače a jeho proposice, a věru
všem nám šla hlava kolem, když líčil
náš český státní rozpočet
v r. 1895 minulého století, který odhadoval
asi na 360,000.000 zlatých. To bylo v době, kdy
celý rakouský rozpočet obnášel
asi 800,000.000 zlatých, a náš zemský
rozpočet království Českého
asi 60,000.000 zl. Mohu říci, že odcházel
jsem z té přednášky s nepříjemným
pocitem, že ty plány přítele dra Machače
jsou vidiny, kterých stěží - nevěřil
jsem to vůbec - se generace naše dočká,
a zajisté za blázna by byl prohlásil každý
v r. 1895 toho, kdo by tvrdil, že za 25 roků budeme
míti svůj stát se svým 10miliardovým
rozpočtem. A přece krásná pohádka
dra Machače se stala skutečností a já
dnes stojím náhodou na řečnické
tribuně, abych jako zpravodaj rozpočtového
výboru zastupoval rozpočet 10 a půl miliardy
korun před parlamentem našeho státu. Myslím,
že pohádka dra Machače vlastně jest
překonána svrchovaně a předstižena,
neboť jest ohromný rozdíl mezi rozpočtem,
který dr. Machač líčil částkou
360 mil. zlatých, a mezi tím rozpočtem, který
loni a letos nám jest předložen k usnesení.
Tehdy ani největším optimistům nezdálo
se, že by pohádka ona mohla býti vyplněna
v takovém rozsahu, jak se stalo.
Nejprve uvedu suchá čísla, jak jest mou zpravodajskou
povinností, hlavní čísla rozpočtu.
Potřeba řádná činí | K 4.926,691.823 |
mimořádná potřeba | K 5.489,484.097 |
tedy úhrnem jest celková | |
potřeba | K 10.416,175.920 |
Proti této potřebě stojí úhrada, a sice | |
řádná úhrada obnosem | K 5.323,582.361 |
mimořádná úhrada | K 2.427,188.412 |
tedy úhrnem úhrada jest | K 7.750,770.773 |
Z těchto čísel vysvítá předně,
že v řádném rozpočtu máme
přebytek 396,890.000 K, v mimořádném
rozpočtu máme schodek 3.062,000.000 K, tak že
celkový schodek hospodářství státního
pro příští rok činí 2.665,000.000
K.
Mám-li posouditi jako zpravodaj tento ohromný rozpočet
státní poměrně malého našeho
státu, tedy začnu slovy, kterých v roce desátém
užil zpravodaj o rozpočtu vídeňském,
známý mnohým pánům dr. Steinwender.
Ta slova zněla takto: "Postup, jaký byl zvolen
letos, aby totiž byl rozpočet uzavřen deficitem,
nesmí se opakovati. Sanace ovšem nesmí spočívati
v tom, aby byl deficit zastřen výpůjčkou,
nýbrž musí býti zavedena reelní
rovnováha v rozpočtu. Tedy buď šetřením,
při čemž jest nebezpečí, že
národohospodářský vývoj bude
v některém směru podvázán,
anebo novými příjmy. To jest volba, před
kterou stojíme."
Těmito větami, kterými zahájena byla
tenkráte zpráva rozpočtového výboru,
musím zahájiti i dnes svoji zprávu. Názor
ten jest úplně platným pro rozpočet
jakýkoliv, ať státní nebo soukromý,
předpokládáme-li normální poměry,
a musí býti také proto příkazem
pro každého finančního ministra každého
státu. Čím více se budeme vzdalovati
války a blížiti se normálním
poměrům, tím přiléhavější
bude příkaz, aby v našem státním
hospodářství nadešla rozpočtová
rovnováha. První rozpočet náš,
jak je v paměti, skončil deficitem 49 miliardy,
druhý rozpočet odhaduje deficit na 26 miliardy (tedy
menší o 224 miliardy), třetí rozpočet
veškerých státních vydání
na rok 1921 musí být uzavřen bez deficitu.
Toť veliký a neodkladný úkol jak státní
správy, tak Národního shromáždění
nynějšího i příštího,
který musí býti příznivě
rozřešen v průběhu r. 1920 v předpokladu,
že stát náš se bude těšiti
míru vnějšímu i vnitřnímu.
V rozpočtu se musí zračiti reelní
rovnováha, a toho se dosáhne, je-li rozpočet
sděláván podle dosažitelných
příjmův a nikoliv podle vydání.
Této vlastnosti, bohužel, dosavadní státní
naše oba rozpočty neměly. Byly sestavovány
podle vydání a teprve potom, když se shledalo,
že příjmy jsou daleko a daleko menší,
vydání byla škrtána tak, aby přibližně
byla vyrovnána, a to, co se nedostávalo, hradí
se výpůjčkou. Kladu si otázku, zda
je to vysvětlitelné, že se dosud tak postupovalo,
a zda je to omluvitelné. Odpověď zní:
Ano, je to vysvětlitelno a omluvitelno mimořádnými
poměry poválečnými.
Dosavadní dluhy, které jsme dělali, můžeme
s klidným svědomím před příštími
generacemi odůvodniti, lehkomyslnost nebude nám
vytknuta. Další postup státního hospodářství
však upraviti musíme za velmi přísných
podmínek, za kterých nám svědomí
smí napříště dovoliti dělat
další dluhy. Jinými slovy, bude velmi těžko
předstoupiti na podzim r. 1920 s takovým rozpočtem,
který by vykazoval deficit. Ba já myslím,
že v příštím roce deficit objeviti
se již nesmí.
Aktivní státní rozpočet, reelně
aktivní, nikoliv fingovaně, musí býti
tužbou nejenom vlády a parlamentu, nýbrž
i každého občana, jemuž blaho republiky
a tím blaho vlastní leží na srdci. A
toho lze dosíci, zachová-li osud mír naší
republice, šetrností každého jednotlivce,
která zmenšuje vydání celku, a prací,
která se stává zdrojem nových státních
příjmů.
Charakter státního rozpočtu na rok 1920 je
zjevným z poměru, jaký je mezi rozpočtovým
vydáním řádným a mimořádným.
Vydání řádná činí
47 % veškerých vydání, vydání
mimořádná činí 53 % veškerých
vydání.
Tedy vidíme, že v tom směru rozpočet
na rok 1920 se zlepšil proti rozpočtu na rok 1919,
protože tehdy činilo vydání mimořádné
70 % veškerých vydání a řádný
rozpočet pouze 30 % veškerých vydání.
Leč zlepšení, kterého jsme dosáhli
letos, není dosud uspokojivé a poměr mezi
vydáním řádným a mimořádným
musí se daleko a daleko ještě v příštích
rozpočtech změniti ve prospěch čísla
vydání řádných a zmenšení
čísla vydání mimořádných.
Příznivých známek na rok 1920 má
rozpočet několik. Uvedu aspoň tři.
První dobrou známkou jest, že řádné
výdaje jsou kryty řádnými příjmy,
ba zbývá ještě 396 mil. K. To jest velmi
potěšitelný zjev, uvážíme-li,
že řádné vydání proti
loňsku stouplo o 231 miliardy korun. Onen přebytek
stal se možným jen velikým vzestupem řádných
státních příjmů, které
ze 261 miliardy v r. 1919 stouply na 532 miliardy K, tedy o celé
2,700 mil. K čili o 103 %. Tedy příjmy státní
v roce 1920 jsou o 103 % větší proti příjmům
v r. 1919.
Rovněž příznivě působí
snížení některých položek,
a sice položky na ministerstvo národní obrany,
která jest menší o 471 mil. K, a položky
na opatření doby přechodné, poválečné.
Ta položka jest menší o 832 mil. K, takže
jen tyto dvě kapitoly zatěžují pokladnu
méně proti loňskému roku o 1.300 mil.
K.
Třetí, velice příznivou známkou
jest zvětšení příjmů ministerstva
financí, které, jak jsem řekl, vykazuje plus
1.791 mil. Celkový posudek o rozpočtu vyplyne tedy
z uvedeného velice uspokojivě a, co jest věcí
hlavní: perspektiva pro další rozpočet
jest velice nadějná a slibuje brzké dosažení
rozpočtové rovnováhy. Vždyť deficit
na rok 1920, který činí 266 miliardy K, jest
skoro téměř úplně vysvětlen
mimořádnými opatřeními přechodné
doby poválečné. Ta opatření
vyžadují částky 257 miliardy K. Možno
proto říci: kéž je státu našemu
popřán osudem mír a klid vnější
i vnitřní, a pak fakticky budou míti radost
z republiky i největší naši pesimisté.
Jistě významné pro rozpočet každého
státu je procento, jak jsem uvedl nedávno ve své
řeči, kterou jsem pronesl k odůvodnění
dodatku k rozpočtu na r. 1919, to jest procento, které
určuje jednak, kolik z celého vydání
vydává stát na věci kulturní,
a za druhé, kolik vydává na vojsko.
První rozpočet náš na r. 1919 určoval
pro resort ministerstva osvěty 1-7 proc. všech vydání,
kdežto pro ministerstvo Národní obrany 22 procent
všech vydání. Pro rok 1920 ta čísla
poněkud se zlepšila, takže záležitosti
ministerstva školství a národní osvěty
vyžadují 1˙9,
náklady na vojsko pouze 11 procent všech vydání
státních. Ovšem je třeba připomenouti
jednu věc, že daleko větší náklad
na školství nesou země a obce, takže možno
odhadnouti sumu, kterou republika. vydává na záležitosti
školství a osvěty, okrouhle částkou
1 miliardy korun. Stát sám účastněn
je na tom pouze 200 mil. korun, které jsou vydávány
na ministerstvo školství a osvěty.
Velká část druhé položky, kterou neplatil dosud stát, přejde novou ústavou na stát, takže kapitola, která obsahuje rozpočet ministerstva školství a osvěty, v příštích letech se nejen zdvojnásobí, ale možná ztrojnásobí a zčtvernásobí. Za to ovšem očekáváme, že výlohy vojenské a náklady na opatření poválečné doby značně poklesnou.
Rozebereme-li povšechné položky, hlavně
příjmové, podle jednotlivých kapitol,
vidíme, že ze všech 25 kapitol rozpočtových
7 kapitol uhražuje z 99 % veškeré státní
příjmy. Jsou to: Ministerstvo financí všech
státních příjmů uhražuje
465 %, opatření přechodné doby poválečné
uhražuje 272 % všech státních příjmů,
výtěžek komise cukerní 1 1/2
miliardy korun, komise lihové 1/2
miliardy korun, komise sladové 100 mil. korun, ministerstvo
železnic přispívá na státní
příjmy 172 %, ministerstvo veřejných
prací 32 % všech příjmů, ministerstvo
pošt a telegrafů 32 % všech příjmů,
ministerstvo vojenství 12 % všech příjmů,
ministerstvo zemědělství 1 % všech státních
příjmů.
Jest zajímavo, - jako se to dělá s rozpočty
velkých států - přepočítati
příjmy a vydání našeho státu
na různé vztahy, jednak na počet obyvatelstva,
jednak na den, po případě vteřinu,
jednak na pracovní hodinu. Když provedeme tyto výpočty,
tedy shledáme, když předpokládáme
15 milionů obyvatel našeho státu, že vydání
na jednu hlavu činí 694 K, státní
příjmy na jednu hlavu 517 K, tak že roční
deficit v republice v roce 1920 na jednu hlavu, na jednoho obyvatele
jest odhadnut na 177 K.
Když si provedeme výpočty, jaké jest
vydání na hodinu a vteřinu, - uvedu pouze
vteřinový příjem, vydání
a deficit - vysvítá z toho, že vteřinové
státní vydání jest 328 K, příjem
244 K a z toho vyplývá vteřinový státní
deficit 84 K. Dodávám k tomu, že patrně
ministerstvo národní obrany přijde během
roku s dodatkem, který v rozpočtovém výboru
prozatím byl odsunut, a tento dodatek způsobí,
že se deficit státní zvýší,
takže můžeme počítati se zvýšením
asi 16 K, takže v r. 1920 možno říci:
vteřinový státní deficit jest 100
K.
Vypočtěme nyní vztah příjmů
a vydání státních na pracovní
hodinu, tedy na osmihodinovou dobu pracovní. Na jednu roční
pracovní hodinu zákonnou připadá 1302
milionů státního vydání a 968
milionů státního příjmu. Máme
tedy v každé zákonné pracovní
hodině 333 milionů korun deficitu v státním
hospodářství a to činí za 8
pracovních hodin denních v roce přes půl
třetí miliardy deficitu. Čemu nás
učí toto číslo? Praví, že
k zamezení deficitu vedou dvě cesty: buď pracovní
dobu prodloužiti o dvě hodiny, což by vyneslo
ceteris paribus asi dvě miliardy korun a deficit by téměř
zmizel, anebo, jak se rozhodla většina tohoto slavného
Národního shromáždění,
pracovati 8 hodin, ale nahraditi intensi tou práce zkrácení
pracovní doby. Jiná cesta k úhradě
deficitu nevede.