Pátek 16. ledna 1920

Roztříštěnost péče o dorost živnostenský zaviňuje, že ministerstvo sociální péče neví, co dělá ministerstvo národní osvěty a ministerstvo národní osvěty zase neví, co dělá ministerstvo obchodu a naopak.

Otázka učednická, vzácné shromáždění, jest jednou z nejdůležitějších otázek vůbec. My jsme ji shrnuli ve svém návrhu následovně: Zavedení řemeslných zručností do škol. Požadavek zavádění řemeslných zručností do škol jest u nás starým.

Vyučování ručním pracím doporučoval již náš největší pedagog Komenský. U nás v československé republice má důležitost zavedení řemeslné zručností do škol tu největší, poněvadž vybudovati musíme celý náš průmysl, ale musíme ji organisovati. Nechci mluviti zde o důležitosti tohoto zařízení, ale chci poukázati na to, jakým způsobem by se to díti mělo, t. j. na organisaci těchto otázek. Organisace péče o vyučování řemeslných zručností musí se soustřediti v kursech pro vzdělání učitelů pro řemeslné zručností, poněvadž tam spočívá těžiště celé této akce. Dokud nemáme učitelů pro tento obor, nemůžeme tyto obory zakládati.

Potřebujeme školní dílny. Pro některé obory jest sice možno při obecných a měšťanských školách a snad i středních školách zavést řemeslnou zručnost bez těchto školních dílen. Jinde tomu tak není. Pak jest třeba luštiti otázku, kdo má učiti v těchto kursech a kdo má učiti těm zručnostem na školách. Učitel nebo praktik? Zde přicházíme v rozkol jakýsi mezí živnostníkem-učitelem ústavu na zvelebení živností a mezi učitelem odborným, tedy pedagogem. Jest otázka, čemu se má učiti v těchto kursech.

Bylo v jedné z posledních schůzí mluveno zde o otázce zavádění řemeslných zručností a o důležitosti této otázky. Vzácné shromáždění, nebudu tedy otázku tuto rozvinovati.

Další věcí jest vybudování náležitého sprostředkování míst učňům. Akce tato jest stejně těžká, zasahuje do ní rodina, zasahuje do ní škola, společenstvo živnostenské a jiní činitelé. Dosavadní zkušenosti s vybudováním náležitého sprostředkování míst učňům jsou ve všech sprostředkovatelnách, ať jsou veřejnoprávního rázu nebo soukromého rázu, velice trpké, poněvadž jakmile učeň umístění dosáhne, ústav se nedozví, jestli místo dostal nebo nedostal. Schází tu evidence, která je nutna.

Další věcí jsou poradny pro volbu povolání. O této otázce bylo v živnostenském hnutí velmi mnoho mluveno. Také zde vystupuje celá řada činitelů, počínaje učněm-hochem, který do učení vstoupí, rodiči, školou, společenstvem a lékařem.

Dále jest třeba vybudování náležitého mistrovského učení. Vzácné shromáždění, víte, že rodinný život v živnostech, řemeslech vůbec ustává.

Otázka spolubydlení učně s mistrem nebo poměr dělníka k zaměstnavateli jest docela jiný, než byl za staré patriarchální doby. Jest proto třeba hledati pro takového hocha dobrou dílnu, technicky náležitě vybavenou, zdatného mistra odborného, který by skutečně náležitou péči výchově dorostu věnoval.

Máme na starosti vybudování živnostenského školství pokračovacího: všeobecného, odborného, dívčího, kupeckého. Pokud se týče reorganisace živnostenského školství, otázka tato luštiti se musí, počínaje finančním vybavením, jako na druhé straně věnována býti musí pozornost zodbornění škol, otázkám koedukačním, denního vyučování, nedělního vyučování, zřízení dívčího, všeobecného a odborného školství pokračovacího, pořádání učitelských kursů atd. atd.

Dnes mají péči o dorost živnostenský na pokračovacích školách v rukou stát, země, obchodní a živnostenské komory, obce a jiní činitelé.

Vzácné shromáždění, uvážíme-li již tuto okolnost, poznáme, že pokračovací školství není na náležité bási vybudováno a že musí mu býti věnována náležitá pozornost.

Máme dále na mysli vybudování denního živnostenského školství odborného, chlapeckého i dívčího. Využití všech pomocných zařízení výchovných pro výchovu dorostu živnostenského, jako: Zařizování učednických besídek a útulen, tělesné výchovy, pořádání místních, okresních a ústředních výstavek učednických prací za účasti živnostenských škol pokračovacích a živnostenských organisací se všemi důsledky, majícími vliv na výchovu dorostu živnostenského:

zavedení pojišťovacích učňovských výbav,

udělování prémií učňům,

udílení cestovních stipendií a diplomů,

rozdílení diplomův a uznání za mistrovské učení,

zavedení podporovaného učení mistrovského,

pořádání krátkodobých odborných kursů pro učně všech druhů živností, které za přímé ingerence a dozoru ústavu pro zvelebování živností konati dlužno samostatně těmito ústavy za pomocí společenstev, nebo přičlenění k živnostenským školám pokračovacím, zejména pak ke školám odborným,

zkoušky tovaryšské jako průkaz vyvrcholení doby učebné organisovati tak, aby zavedeny byly ve všech společenstvech,

konečně jest to poskytování stipendií vyučencům pro další jejich vzdělání zejména k návštěvě vyšších učelišť neb vzorných dílen živnostenských doma i v cizině, a umožně tovaryšům za stejných okolností návštěvy mistrovských kursů a jiné.

Slavné Nár. shromáždění! Pokud se týká mimoškolské péče o dorost živnostenský, počínaje učňovskými besídkami a konče tovaryšskými zkouškami, všechno to vyžaduje jistě důkladné péče, všechno to vyžaduje jistě orgánu, který by měl na starosti tyto záležitosti. A proto navrhovatelé šli ve věci tak daleko, že žádají, aby ministerstvo sociální péče, ministerstvo obchodu a ministerstvo národní osvěty - pokud lze - nejdříve zřídily zvláštní orgán pro péči o dorost živnostenský, ať již jest soustředěn dnes, jako na př. na Moravě, v zemské radě živnostenské, kde se o tyto všechny záležitosti staráme, anebo ať je to dorostenský sbor, který byl zřízen ministerstvem sociální péče zde v Čechách, nebo konečně Ústředna pro péči o dorost živnostenský, nebo zemský dorostenský sbor. Ale musí zde býti v každé zemi orgán, který by soustřeďoval celou tu akci, staral se o tuto otázku podle své vůle, podle své mocí.

Ministerstvo sociální péče stará se na příklad - ty kontrasty chci zde vyzdvihnouti - pouze o mimoškolskou péči živnostenskou, to jest, stará se o zřizování učňovských útulen a besídek. Vzácné shromáždění! To je poněkud malá mimoškolská péče o dorost živnostenský, povážíme-li, že k mimoškolské péči patří také vzdělávání dorostu živnostenského a celá řada zde vyjmenovaných akcí a že tomuto musí býti poskytnuta příležitost, i v jiných oborech se vzdělati. Musíme zdůrazniti poslední události, které se staly válkou, že dorost živnostenský byl vzat vůbec po dvouletém učení z dílen na vojnu, že se vrací naprosto nedoučen. Tomuto dorostu musí býti věnována náležitá péče, aby z něho byli pořádní živnostníci, pořádní spoluobčané, pořádní poplatníci. Jest tedy třeba, aby podobný orgán, který by se i o to staral, zde byl. Ministerstvo obchodu a ministerstvo národní osvěty nemají nic proti tomu; naopak snaží se, aby tato péče o mládež byla náležitým způsobem soustředěna. Ani ministerstvo sociální péče se nestaví věcí té na odpor, ale žádá si, aby věc byla jaksi pouze subvencována z prostředků státních, při tom však ponechána v soukromých rukách jednotlivých organisací.

Slavné Nár. shromáždění! K tomu si dovolím poukázati na to, že každá ochotnická práce v péči o dorost živnostenský jest sice vzácnou prací, ale není stálou prací a není systematickou prací. Víme na příklad, že učňovské besídky - instituce učňovská - působily zdárně po tu dobu, dokud měly v čele člověka, který se plně věci obětoval. Ale jakmile ten člověk z této instituce odešel, tyto instituce ihned byly zprovozeny se světa nebo živořily. Tedy tohoto ochotnictví musíme si vážiti, povzbuzovati, ale z hlavních institucí musíme je dostati ven. Musíme zde míti orgán, který by věc vedl, který by se věci náležitě věnoval, který by věci rozuměl a který by za věcí také skutečně pořádně šel.

K tomu cíli navrhuje živnostenský výbor, aby slavné Nár. shromáždění se usneslo, by ministerstvu sociální péče se uložilo, aby v dohodě s ministry obchodu, národní osvěty a zdravotnictví vykonalo co nejdříve příslušné práce pro zřízení a vybudování zemských komisí pro soustředěnou péči o dorost za výdělkem jdoucí v každé zemi republiky československé.

V jakém způsobu tyto komise bude ministerstvo sociální péče luštiti a bude-li chtíti v tomto směru navázati styky s dosavadními institucemi, které se o tyto záležitosti staraly, nebo jejich spolupráce v akci vyžadovati, musí ovšem ponechati živnostenský výbor jeho blahovůli, třeba že by se právě spoluúčast zapracovaných korporací doporučovala.

Sociálně-politický výbor, kterému zpráva tato byla předložena, souhlasí se zprávou živnosteneckého výboru a také ministr sociální péče dr. Winter, který byl při té příležitosti přítomen, úplně souhlasil s návrhem živnostenského výboru. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata tudíž odpadá.

Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí místa. (Děje se.)

Jest nám hlasovati o resolučním návrhu, obsaženém ve zprávě výboru živnostenského a výboru sociálně-politického, za který právě tady se přimlouval pan zpravodaj. Čísti ho snad není potřebí, zprávu máte všichni v rukou.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem, obsaženým ve zprávě výboru živnostenského a sociálně-politického, obsaženým na str. 3., prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Resoluční návrh je schválen a tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen.

Přistoupíme

2. ke zprávě imunitního výboru o žádosti okresního soudu v Polské Ostravě za vydání člena Národního shromáždění Petra Pavlána pro přestupek proti bezpečnosti cti, event. § 411 tr. zák. (k žalobě Josefa Halšky) (tisk č. 2137).

Zpravodajem jest pan kolega dr. Soukup. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Soukup: Okresní soud v Moravské Ostravě žádá za vydání kolegy Petra Pavlána k žalobě Josefa Halšky pro urážku na cti podle § 411 trestního zákona. Jde o tuto věc: Dne 6. září 1919 konala se v Muglínově svatební slavnost. Do tohoto hostince vnikl pak soukromý žalobce Josef Halška ještě se skupinou několika lidí, kteří přišli ve stavu opilém a začali v tomto hostinci hádku. Při tom soukromý žalobce Halška uhodil holí o stůl, roztrhal hudebníkům noty a ohrožoval také ostatní účastníky této svatební slavnosti. Jeho spolupachatelé vysadili potom dveře a zahájili tam velkou rvačku. Kolega Pavlán, který byl této slavnosti přítomen, bránil tomu, aby oni v těchto útocích pokračovali a soukromý žalobce tvrdí, že ho kolega Pavlán také udeřil a že mu tím způsobil urážku na cti a také lehké ublížení na těle. Kolega Pavlán tvrdí, že jednal v sebeobraně.

Vzhledem k tomu, že vychází najevo z potvrzení jak četnictva, tak i z potvrzení obecního úřadu v Muglínově a starostenského úřadu v Polské Ostravě, že Josef Halška byl pro rvačky již často trestán, že jest známým rváčem a opilcem, činí se návrh, aby kolega Pavlán k žádosti okresního soudu v Polské Ostravě vydáván nebyl.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata jest skončena, resp. odpadla. Přistoupíme k hlasování.

Výbor imunitní navrhuje, aby člen Národního shromáždění Petr Pavlán vydán nebyl.

Kdo s návrhem výboru imunitního souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, návrh jest přijat.

Tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen a přistoupíme k poslednímu, jímž jest

3. zpráva státně-zřízeneckého a kulturního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1501) o právním postavení úředníků v kancelářích vysokých škol československých (tisk č. 2150).

Zpráva ta byla rozdána tiskem, byla dána na denní pořad jako eventuelní a můžeme ji tedy projednati.

Zpravodajem je za státně-zřízenecký výbor pan kol. dr. Lukavský. Udělují mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Lukavský: Slavné Národní shromáždění!

Výbor státně-zřízenecký spolu s výborem kulturním předkládá Národnímu shromáždění zprávu o právním postavení úředníků v kancelářích vysokých škol československých. Tímto zákonem má se jaksi provésti souborně úprava právních poměrů této kategorie úředníků státních. Pokud se týče podkladu, zde byla pouze ustanovení různá a při tom kusá a postupem doby se právní postavení těchto úředníků zhoršovalo. Tak se zvláště stalo inkamerací tax za diplomy, které příslušely ředitelům kanceláří, pak se to stalo ministerským nařízením ze dne 1. února 1914, čís. 34 ř. z., jímž byli úředníci kvesturní a manipulační vřaděni do kategorie D a E, čímž se zhoršila jaksi kvalifikace těch úředníků, proti čemuž právem vysoké školy ve Vídni tenkráte protestovaly.

Úřednictvo kanceláří vysokých škol zaujímá zvláštní postavení vzhledem k tomu, že rektor a děkanové vysokých škol a fakult se každý rok mění, a že úředníci zde představují určitý stabilní živel, který musí zachovati kontinuitu stejnoměrného vyřizování celé agendy, musí míti přiměřené vzdělání vzhledem k tomu, že přicházejí také v neustálý styk s vysokoškolským studentstvem - i po stránce taktu, - aby měli úctu, vážnost a důvěru u studentstva.

Návrh vládní byl projednán nejdříve v kulturním výboru. Kulturní výbor přičinil k němu některé změny podřízenějšího celkem rázu, načež přišel návrh do výboru státně-zřízeneckého.

Výbor státně-zřízenecký ve dvou schůzích návrh podrobně projednal a přepracoval celý tento elaborát a změnil ho především v tom smyslu, že odstranil ustanovení o titulech a systemisaci a přenechal to vládnímu nařízení a zařadil ty kategorie úředníků do schematu, které platí všeobecně pro úředníky státní. Jistá věc je, že není možno užití titulů, jakých se užívá u jiných úředníků státních, pro úředníky kanceláří vysokých škol pro jejich zvláštní ráz historický, a že se doporučuje, aby se u nich historických názvů používalo.

Celkem elaborát vládní, výboru státně-zřízeneckého a kulturního obsahuje 2 kategorie úředníků: jednak úředníků konceptních se vzděláním vysokoškolským, jednak úředníky aktuárské, kvesturní a kancelářské se vzděláním středoškolským.

Pokud se týče úředníků konceptních, mohou býti ustanovování v IX. hodnostní třídě a jmenuje je ministerstvo školství a národní osvěty po návrhu akademického senátu resp. profesorského sboru školy vysoké.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP