Úterý 13. ledna 1920

Špatně vypsaná soutěž nebo taková umělecká soutěž, při níž umělci nemají jistoty, že výrok poroty bude odborný nebo že odborný výrok poroty bude respektován, má ten následek, že řádný a cti své dbalý umělec se jí nesúčastní, že přijdou jen ti, kterým je všecko jedno, a tak šíří se jen nedůvěra umělců i obecenstva k soutěžím.

Při vší naší celkové umělecké bídě mohli bychom se přece jen dosti často pochlubiti uměleckými pracemi prvotřídními, kdyby se při soutěžích a podobných věcech postupovalo vždy svědomitě a odborně. (Místopředseda Konečný ujímá se předsednictví.)

Tuto povinnost, svědomitě a odborně postupovat i ve věcech uměleckých, má především stát. To, co stát podniká společně s umělci, jsou pravidelně věci, které jednak platí mnoha lidem u nás za něco příkladného, vychovávají obecenstvo, jednak representují náš národ před cizinci a cizinou. Proto musí zde právě panovati přísný řád, pořádek, který, i když nemůže vydupati nic krásného, aspoň nic krásného nepokazí.

Státní umělecké soutěže musí býti korektní, musí vzbuzovati důvěru jak u umělců, tak u obecenstva a musí býti za ně odpověden před celým národem odborný úřad.

To je účel, dobrý účel zákona, jejž vám kulturní výbor navrhuje a jejž prosím, abyste přijali s vědomím, že nečiníte nic malicherného a zákonodárců nedůstojného. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Debata jest skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím, aby se zaujala místa. (Děje se.)

Poněvadž zákon kulturním výborem navržený obsahuje pouze tři paragrafy, dám hlasovati o zákonu najednou. Je proti tomu snad nějaká námitka? (Nebyla.) Není.

Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3., jakož i s nadpisem zákona, kulturním výborem navrženého, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon schvaluje se v prvém čtení.

Přeje si snad nějaké změny pan zpravodaj?

Zpravodaj posl. Neumann: Ne!

Místopředseda Konečný: Přistoupíme k hlasování v druhém čtení. Kdo souhlasí se zněním zákona, právě v prvém čtení přijatým, i v čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) Zákon schvaluje se i v druhém čtení a tím jest prvý bod denního pořádku vyčerpán. Přistoupíme k bodu dalšímu a tím jest

2. zpráva kulturního výboru o návrhu členů Národního shromáždění St. K. Neumanna, Zeminové, Housera a soudr. (tisk č. 1782), aby kinematografie byla podřízena výhradně ministerstvu školství a národní osvěty (tisk č. 2109).

Zpravodajem jest člen Národního shromáždění občan Neumann, uděluji mu slovo.

Člen Národ. shromáždění Neumann: Pánové a dámy! Tentokráte to bude trvati trochu déle.

Dovolte mi, abych nejprve konstatoval, oč v podstatě běží, podáváme-li Vám ke schválení resoluci, aby kinematografie podřízena byla ministerstvu školství a národní osvěty, resoluci, na které se kulturní výbor usnesl jednomyslně, že totiž neběží o nějakou lapalii, o nějaký bezvýznamný kompetenční spor mezi dvěma ministerstvy, o kompetenční spor, kterých bylo za starého Rakouska tolik a které, jak správně zdůraznil pan kolega Budínský v kulturním výboru, převzali jsme ochotně i do své Republiky s jinými rakouskými cnostmi. Nejde o malichernost, běží o základní, kardinální otázku lidové kultury, a já, pánové, nepřemršťuji a já, pánové, jsem přesvědčen, že v této chvíli mluvím za všecky opravdu kulturní lidi v naší republice, řeknu-li, že hlasováním o naší resoluci ukáže toto Národní shromáždění, jde-li mu skutečně o kulturní blaho a povznesení našeho národa čili nic, dovedeme-li se i v takovém případě, kdy různé skryté ruce pracují proti stanovisku kulturnímu, postaviti rázně za věc lidové kultury.

Československá republika převzala jako řadu jiných smutných dědictví po Rakousku též snad to nejubožejší dědictví, jeho kinematografii. To znamená, jak státní spravování věcí kinematografických, tak i žalostný stav české filmové výroby a jako důsledek obou společně: nízké niveau kinematografu v Československé republice a s tím odevzdalo nám Rakousko i výsledek svého "blahodárného" působení na poli kinematografickém, to jest: velmi demoralisované biografické obecenstvo.

Kinematografie odevzdána byla za převratu výhradně do péče ministerstva vnitra, do péče téhož resortu, který za Rakouska měl tento obor na starosti. Tehdy v časové tísni to bylo pochopitelné a poměrně to nejsnazší, neboť byli zde čeští úředníci, kteří za Rakouska agendu tu u místodržitelství vyřizovali a byli do toho oboru zapracováni nejvíce. Dnes je již nejvíce na čase, aby tomuto provisoriu byl učiněn konec, a aby kinematografy dány byly do kompetence onoho ministerstva, které výlučně je povoláno o nich rozhodovati.

Dnes je nejvýše na čase, ustanoviti soudcem nad prostředky, které mají za účel lid vychovávati a úroveň jeho kultury, mravu a vkusu pozdvihnouti, - a to filmy a biografy měly by býti - ustanoviti soudcem ono ministerstvo, které má na starosti výchovu lidu, které jest schopno úkol ten vykonávati a které je za to též plně odpovědno. Nebude-li dána kinematografie do rukou pracovníků lidovýchovných, pak pokračovati bude na stejné šikmé ploše a hrozivě nízká úroveň vkusu širokých vrstev lidu poklesne ještě níže.

Jest to v první řadě censura filmová, která ve své nynější podobě a v podobě chystané ministerstvem vnitra, je paskvilem moderní, svobodomyslné, lidovýchovné a v pravdě republikánské censury. Dnešní censura jest na jedné straně téměř zbytečná a na druhé opět nedostatečná. Zatím co Argusovými zraky loví ve statisíce metrech poklesky proti bezpečnosti státu a proti mravopočestnosti, a v její byrokratické síti se nakonec třepetá jediný hubený kapřík, unikají jí každým druhým metrem filmu nebezpečné útoky na kulturu, vkus a dobrý mrav jeho lidu.

Tato censura nemá možnosti zabrániti, aby lid náš, naše mládež, byli soustavně a nepřetržitě rozrušováni a ohlupováni těmi nejstupidnějšími filmy.

Co je nám platný nejlepší paragraf, když ho užívá člověk, který ve věci samé je laik? A zde odbornost nespočívá v dobrém vyhotovení aktu o vykonané censuře, ale odbornost spočívá v tom, když se ví, co je našemu lidu, naší mládeží prospěšno, jak ji vzdělávati a jak vésti k lásce, k člověku, k přírodě, k zvířeti, jak vésti k vyšším ideálům, k pokroku, k svobodě myšlení a ke kráse. O tom nikdy nebude moci rozhodovati paragraf a kancelářský rutinér, nýbrž průkopník kultury, lidovýchovný pracovník a umělec.

Do rukou lidovýchovných a kulturních pracovníků patří censura filmová a osvětná organisace veřejné filmové produkce, ke které musí dříve nebo později dojíti. V kinematografii nemáme již dávno co činiti s bezvýznamným druhem živnostenských provozováren, na něž stačí dozor policejní, nýbrž kinematografie stala se ohromnou velmocí a běží o to, má-li tato velmoc v naší republice míti kulturní nebo protikulturní ráz.

Čísla mluví. Máme, pánové, v republice 450 biografů (a počítá se, že jich budeme míti brzy 800); těchto 450 kin sehraje do roka 180.000 představení, a těchto 180.000 představení navštíví asi 40,000.000 osob do roka. Tedy, bude-li biografů 800 a neklesne-li jejich návštěva, což se nedá předpokládati, spíše naopak, budou biografy do roka navštíveny 80 miliony osob. Zvykli jsme si v době válečné na závratná čísla, ale domnívám se, pánové, že i těch dnešních 40 milionů je cifra, která mnohého z vás překvapí. Víte, pánové, kolik připadá knižního četiva na jednu osobu v Čechách? 1/3 knihy! A víte, kolik biograf. filmů: 18! A při tom jest vliv filmů mnohem silnější než vliv tištěného slova. Jsem, pánové, starý kozák a starý čtenář, ale přiznám se vám, že jsem při sensačním filmu leckdy také hořel a pořádně si pocuchal nervy, ač jsem členem censurní komise a žádným nováčkem.

Čísla mluví, a tato čísla křičí k vám přímo, že s kinematografií musí se něco státi, že tato ohromná velmoc musí býti postavena do služeb národa jako jeho učitelka a povzbuzovatelka a nikoli jako strašlivá organisace ohlupovací a vkus kazící.

Je zhola zbytečno, zakazovati t. zv. Schundliteraturu, když nemá min. školství a nár. osvěty možnost, úspěšně bojovati proti filmové Schundliteratuře.

Je zhola zbytečno, zřizovati kursy občanské výchovy, lidové university, pořádati lidové přednášky, lidové koncerty, lidové výstavy a zakládati okresní osvětové sbory a místní osvětové komise, když ponechává se kinematografii, osvětově naprosto neregulované, úplně na vůli, dělati s lidem, co je jí resp. výrobci filmu a překupníkovi libo. Myslím, že nikdo nepochybuje, že výrobce a překupník filmu v 99 případech ze sta řídí se dle prospěchu své kapsy a nikoliv dle prospěchu výchovy lidu.

Je vlastně zhola zbytečno, vynakládati takové peníze na výchovu mládeže, na udržování škol a zakládání nových, a na učitelské síly, je vlastně zcela zbytečno, vyvíjeti taková úsilí a mařiti čas, když mládež mnohem úspěšněji a trvaleji ohlupuje se výtvory kinematografie, které, dík dnešnímu spravování kinematografie, tvoří hlavní jádro předváděných filmů.

S jakým zdarem pracuje dnešní censura, o tom jeden příklad. Byl censuře předveden film: V ráji polosvěta. Název mnohoslibný nesklamal. Filmem proplétal se věnec scén, nikoli oné veselé a vkusné erotiky, kterou liberální člověk dopřeje rád dospělým lidem, ale scén onoho surového, německého druhu, který působí přímo na žaludek. Zástupce ministerstva školství a národní osvěty byl pro zákaz celého filmu, ale páni od paragrafů byly jen pro vynechání největších brutalit. Film ztratil ovšem úplně na smyslu, ale nepozbyl přitažlivosti na některé majitele biografů a na obecenstvo.

Film byl tedy předváděn, jsa zbaven sice nejohavnějšího, ale na druhé straně vyškrtáním obohacen o nesrozumitelnost a nelogičnost, což však nijak nemělo vlivu na příliv obecenstva. To však není ještě konec. Ke každému filmu dodává půjčovna filmů nejen plakáty, nýbrž i fotografie, znázorňující nejsensačnejší a nejdráždivější scény. A právě takové fotografie, věrné snímky míst, která censura z filmu vyloučila, byly klidně po celé týdny vystaveny zrakům všech mimojdoucích. Zástupce našeho ministerstva školství, - nebyl jsem to však já - který si povšiml nápadně velkého zástupu, tísnícího se kol těchto fotografií, a jenž byl censuře zmíněného filmu přítomen, zjistil u majitele biografu, že povolení k vystavování těchto fotografií - má! Totiž od policejního ředitelství, kterému jsou plakáty a fotografie předkládány ke schválení. Tutéž sensaci dělaly název a fotografie filmů též v jiných městech našeho státu. To jest, pánové, jeden případ, ale nebyl první, ani nebude to také poslední případ z praxe dnešní kinematografické censury.

Censura se někdy usnáší na zákazu návštěvy toho kterého filmu pro mládež. V teorii to vypadá krásně, jak to však dopadá dnes v praksi?

Bystrozraký majitel biografu anebo jeho zástupce postřehne ihned, je-li orgán politické správy v biografu, a tu stačí významný pohled do pokladny, aby pokladní, resp. biletář svůj úřad vykonávali rigorosně a - je-li film mládeži zakázán - neprodávali dítkám lístky, nebo tyto dovnitř nevpouštěli. Taková nemilá úřední návštěva přichází tak nejvýše jednou týdně, na ostatní představení bez rozdílu se pouští dítky docela vesele, i kdyby tam třebas byly předváděny ty největší hříchy proti vkusu a duševní svěžesti.

Nejsem moralista a nejsem puritán, mně specielně nejde tak o t. zv. morálku, jako o ohlupování lidu a šíření nevkusu, jehož důsledky najdeme pak v poměrech literárních, uměleckých, v žurnalistice a v celém našem životě.

Podívejme se, pánové, na Německo. Zde po převratu nastalo období bez censury. Jest zajímavo pozorovati, v jakém směru vyrazila uvolněná kinematografie. Nebyly to politické filmy, které použily úplné svobody, aby vtrhly do biografů, ale byly to filmy nevkusné a nejhrubší sensace a pak t. zv. Aufklärungsfilme, které pod rouškou moralismu, poučení o věcech sexuálních dovolovaly si předváděti zrakům starých a mladých to nejodpornější a nejsprostší, co si v tom oboru můžete vymysliti. Takovými pokryteckými filmy Němci vynikají.

Dnes se volá v Německu již se všech stran, i z řad všeho kinematografického obecenstva po kulturní censuře, ba některá města se již spojila a zařídila si vlastní censuru. Není to tedy bezpečnost státu, kterou nutno chrániti censurou, nejde o politiku, ale je to kultura, úroveň mravů a vkusu, přes jejichž mrtvoly ziskuchtivý majitel biografu je odhodlán klidně přejíti. Z toho příkladu vychází zároveň na jevo, jaké povahy především musí býti dnes censura, že to je instituce preventivní v první řadě k ochraně kultury a teprve v druhé řadě k ochraně zájmů jiných. To konečně je též striktní odpovědí na otázku, kdo má filmovou censuru provozovati.

Ve Francii je censura prováděna v první řadě ministerstvem krásných umění a censurní sbor skládá se ze dvou třetin ze zástupců tohoto ministerstva. To je proto, že Francie kráčela vždy v čele ve věcech kultury a umění.

Ale, pánové, kulturní výbor neusnesl se na tom, aby kinematografie svěřena byla do správy ministerstva školství jen proto, aby se jeden druh censurních úředníků vystřídal druhem jiným. O tak malichernou věc neběželo ministerstvu. Ten velmi značný sbor úředníků, který provozuje filmovou censuru, koná de facto práci celkem bezvýznamnou. Kdybyste, pánové, poznali tuto práci v censurním sboru, řekli byste, že na to by stačil jediný úředník poněkud rozumný a mající trochu soucitu s národem.

Kdyby běželo jen o to, kdo má vykonávat tento dozor, nebylo by našeho zájmu o věc. Jest mnoho lidí, kteří jsou přesvědčeni, že censurou, konfiskacemi a zákazy nic se nepořídí, nic neodstraní a nepotře; já k nim patřím také a domnívám se, že náš president Masaryk neřekl zlatějšího slova, jako když pravil, že zneužívání svobody léčí se svobodou jen ještě větší. Ale, chceme-li dáti kinematografii pod správu min. škol. a nár. osvěty, nechceme mu dáti toliko právo (na př. právo censurovat filmy), nýbrž a především velikou povinnost, aby postupně, ale rázně změnilo systém filmové produkce, aby ze systému ohlupovacího a protikulturního učinilo systém kulturní, povznášející, vychovávající nejširší vrstvy. Chceme, aby min. škol. a nár. osvěty staralo se o těch dnešních 40 mil. a o těch zítřejších snad 80 mil. návštěvníků našich biografů nikoli jen tím, že tu a tam některý film probere podle litery zákona, nýbrž především tím, že zavede do kinematografické produkce nového ducha a nový řád. To je smysl našeho návrhu.

Kinematografie je dosud téměř v dětských letech, já bych řekl, v těch t. zv. letech klackovitých. Ale již nyní je zjevno, jaké nesmírné možnosti v sobě chová jak po stránce umělecké, tak po stránce výchovné i technické. Blíží se doba, kdy kinematografie působiti bude revolučně nejen na divadelnictví, nýbrž i na literaturu, reklamu a především na školu. Teprve až biograf vnikne do školy, uskuteční se v pravém slova smyslu touha našeho Komenského po vyučování názorném. Jako je jisto, že budeme míti filmové umění, jako máme umění slovesné, výtvarné, hudební, - náběhy k tomu jsou již nyní - tak je také jisto, že výchova a vyučování jak mládeže tak lidu založena bude jednou na kinematografii. Pánové, kdo chcete viděti již dnes, jak úžasné možnosti nejen z hlediska esthetického, nýbrž i výchovného poskytuje film, jděte se podívati na 20 tisíc mil pod mořem. To je film úžasný!

Biograf je dnes ve skutečnosti více než škola, pokud jde o jeho vliv na široké vrstvy; to si, pánové, prosím, uvědomte a jako školu nepodrobujete policejní reglementaci, nýbrž pedagogickým organisacím a úřadům, dejte také kinematografii do rukou těch, jejichž úkolem je pěstovati lidovýchovu a starati se o kulturu. Bylo by hanbou ČSR, kdyby nepochopila vliv a účel kinematografie, nade vše veliký a nepojala ji do výchovného systému, počínajícího obecnou školou a končícího universitou, neboť kinematografie nejen že sem patří, ale jest i povolána sám systém naší výchovy obrodit.

Po stránce praktické běží tu o to, aby min. školství mělo rozhodující vliv na udílení koncesí, pokud jde o kvalifikaci odbornou žadatelů, aby mělo vliv na programy biografů a domácí výrobu filmů, aby mohlo samo zaříditi příkladné lidovýchovné biografy a zasahovati způsobem skutečně odborným do zákonodárství kinematografického a do mezinárodní úpravy patřičných smluv.

Na tyto věci, na to, aby kinematografie mohla býti postupně postavena do kulturních služeb národa, nutno pamatovati ihned, nutno již jednou začíti, a zejména nutno na to pamatovati již v budoucím našem kinematografickém zákoně, který musí býti vypracován v min. školství a národní osvěty, má-li míti vůbec nějakou hodnotu a smysl. Elaborát min. vnitra, který jest interesentům znám, je pravý paskvil takového zákona, což je docela přirozeno: nic kloudného jistě by z toho nevyšlo, kdyby politický úřad chtěl dělati na př. zákon universitní, nebo podobné věci, a zde je poměr týž.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP