Místopředseda Konečný (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Slavíček (pokračuje):
Tedy prosím. Ale, pane kolego, když nám říkáte:
národní socialisté, já se proto nezlobím.
My se také dnes nazýváme jinak. Já
se proto nezlobím. (Posl. Dyk: Já jsem proti
positivní politice celý svůj život bojoval!)
Mistře, v národě musíte dělat
positivní politiku. Vždyť jiná vám
nezbývá. (Posl. Dyk: Já ji chci dělat,
ale co vy děláte, není positivní politika!
Až budete dělat positivní politiku, pak se
sejdeme!)
Tedy prosím, račte mně zodpověděti
tuto otázku: Zda v cizině našemu národu
škodí, když strana, která pomáhala
v boji za naše osvobození, která se postavila
v čelo celé akce, po převratu nyní
prohlásí, že bude hlasovati proti státnímu
rozpočtu? (Výborně! Hlučný
potlesk.)
Místopředseda Konečný: Uděluji
slovo dalšímu řečníku, jímž
jest občan dr. Horáček.
Posl. dr. Horáček: Vážené
Národní shromáždění!
Předložený dodatečný rozpočet
a provisorium na příští rok poskytují
nám příležitost, učiniti jakousi
bilanci o celoroční činnosti našeho
státu a o naší nynější situaci
finanční, hospodářské i politické.
Ten dodatek k rozpočtu, ani provisorium nejsou po stránce
finanční ovšem příznivy. Dodatek
k rozpočtu končí deficitem skoro pěti
miliard a provisorium slibuje opět nový deficit,
deficit sice jen asi tři miliardy, - jsme dnes s těmi
miliardami již velmi štědří - ale
ovšem myslím, že ani nynější
pan finanční ministr neoddává se nadějím,
že na konec s těmi třemi miliardami vystačí.
Kdyby ovšem nebylo jiných okolností, tedy snad
bychom i nad tímto nepříznivým rozpočtem
nemusili naříkati, neboť víme, že
jest to přece jenom rozpočet poválečný,
ano, můžeme říci, válečný,
a že jest to jakýsi investiční rozpočet
našeho mladého státu. A bylo již k tomu
poukázáno, že jako malé děti
chceme honem a honem všechno možné míti
a to, čím jsme byli zanedbáváni v
minulosti, najednou dohoniti. Tím se dají ty značné
výdaje do jisté míry vysvětliti a
také omluviti. Já bych také, ačkoliv
nechci býti žádným oficielním
obhajovatelem nynější vlády, nechtěl
tak příkře ji odsuzovati, protože s
dodatkem rozpočtu přichází teprve
nyní a že by to bylo dokonce snad porušení
ústavy.
Vždyť není to dobře možno, aby snad,
když již se o těch automobilech mluví,
s každým novým automobilem přišla
vláda a finanční ministr o nějaký
zvláštní úvěr. Vždyť
by to dělalo směšný dojem. Jest přirozeno,
že v létě se dodatečný rozpočet
nemohl předložiti, tenkráte Národní
shromáždění nezasedalo, a tak se ty
výdaje jaksi schránily a před koncem roku
přišlo se s tímto dodatkovým rozpočtem
a dojista, že většina Národního
shromáždění v tom směru dá
vládě absolutorium.
Vážení pánové! Naše situace
finanční jest ale proto povážlivá,
že máme zároveň ty veliké bolesti,
hospodářské a politické. Největší
naší hospodářskou bolestí je
ta nešťastná valuta. Zajisté byli mnozí
z nás před rokem, a já se mezi ně
sám také počítám, kteří
v této otázce byli snad optimisty neoprávněnějšími,
nežli se nyní ukázalo. Ukázalo se, že
otázka valuty nám všem přerostla přes
hlavu a nejenom nám, nýbrž vlastně celé
Evropě, a nejenom celé Evropě, nýbrž
celému světu. To jsou poměry, které
se podobají poměrům živelním,
a žádný ministr, ani ten nejgeniálnější,
není s to, aby nějakým umělým
způsobem je zdolal. Na to, pánové, nejsou
dnes žádné umělé recepty, to
je, řekl bych, nemoc, která musí býti
vyléčena jenom ozdravěním celého
organismu společenského a hospodářského.
Recepty na nějakou devalvaci, na zvýšeny export,
umělé povznášení a držení
valuty na cizích bursách atd., to vše se ukázalo
příliš slabým a nemohoucím. Zajisté
přičiňují se o zlepšení
měny všechny státy a jsou všechny více
méně, až snad mimo neutrální
státy, v témž postavení, jako my - a
vidíme, že přece jen se to děje s poměrně
malým zdarem. I my zajisté se vynasnažíme,
pokud to jde, povzbuditi náš vývoz, ale před
jedním vývozem, o kterém zde promluveno,
bych varoval, a to je export pracovních sil.
To by byl, pánové, veliký luxus, kterého
bychom si dopřáli, který by se nám
nevyplatil. Když zde bylo také řečeno,
že jsme i v době předválečné
vysílali své pracovní síly do ciziny,
podotýkám, že to nebyla silná stránka
naše, nýbrž, že to byla právě
naše slabost, že jsme nedovedli své lidi doma
uživiti, (Tak jest!) a musíme se snažiti,
abychom v budoucnosti nemuseli své dělnictvo posílati
mimo hranice svého státu, nýbrž se snažiti,
aby zde nabylo plného zaměstnání.
A když již mluvíme o té valutě
a když se zde bylo dotčeno také otázek
cedulové banky, nebylo by snad dobře, řešení
otázky této předbíhati. Je to otázka,
která bude vyžadovati důkladných a zralých
úvah, na jakých základech ta naše budoucí
cedulová banka má býti zřízena.
Nechci zde mluviti ani o bance soukromé, ani o bance státní,
ale právě proto bych nerad viděl, abychom
dnes již v té věci nějak prejudikovali,
jelikož zkušenost nenasvědčuje právě
tomu, že by vždy taková banka soukromá
byla tak silná, aby dovedla se všem finančním
požadavkům státu rázně opříti.
Historie právě bývalé Rakousko-uherské
banky nasvědčuje tomu, že ve válce úplně
selhala a že ona byla hlavní příčinou
našich desolátních poměrů valutových.
Pánové, není pochyby, že jednou z hlavních
snah našich musí býti povznesení výrobnosti.
Jen v tom leží spása nejen naše, nýbrž
všech, dnes válkou tak těžce poškozených
národů a zemí. Poukázal bych jen k
tomu, že to právě jsou jisté obory výroby,
a nechci se tím chlubiti jako příslušník
republikánské strany venkovské, že jsou
to právě obory zemědělského
průmyslu, (Výborně!) ku kterým
se musí upínati naše naděje a které
dnes v prvé řadě jsou s to, nám přinésti
a vyrobiti ty hodnoty, které mohou ve světové
soutěži naši finanční situaci zachrániti.
Ovšem nesmíme zanedbávati také jiného
průmyslu a tu právě se pohybujeme v jakémsi
bludném kruhu. Náš průmysl nemůže
proto dostatečně pracovat, že mu schází
uhlí. My toho uhlí nemůžeme dostatečně
míti proto, poněvadž jsou zde obtíže
zásobovací, je zde podvýživa dělnictva.
A obtíže zásobovací zase jsou způsobeny
ne v první řadě nedostatky dopravními,
nedostatkem vagonů atd., a tak jedno souvisí s druhým,
a jeden resortní ministr s druhým ministrem musí
závoditi a starati se o to, jak vzájemnou pomocí
by si vypomohli.
A ať již dnes pohlížíme na naši
vládu jakkoliv, my jí jistě nemůžeme
té nejlepší vůle upříti,
a zajisté každý z těch, kdo zastávají
nějaký ten hospodářský obor
v ministerstvu, snaží se ze všech sil svých,
abychom vybředli z těžké nynější
situace. Není-li to v jeho moci, pak to zajisté
jeho vinou není. Ale nepříznivá situace
hospodářská má ovšem také
své politické následky. A tyto jsou v oboru
naší vnitřní politiky - jistá
nespokojenost, ta jistá nervosnost (Posl. Sechtr: A
ješitnost!), ovšem snad i oprávněná
nespokojenost, která dnes ovládá v nejširších
vrstvách lidových a odtud pro naši republiku
a pro náš klidný vývoj může
prýštit to největší nebezpečí.
A tu ovšem mám za to, že bychom se měli
co nejvíce starat o to, aby zejména politické
vzdělání našeho lidu bylo povzneseno,
neboť ještě se namnoze stává, že
naši lidé zaměňují pojem svobody
s pojmem nevázanosti (Výborně), pojem
demokracie s pojmem jakési neotesanosti a pojem republiky
s pojmem anarchie. V republice musí platit zákony,
musí platit pořádek (Výborně!),
v republice musí být jistá autorita. Ne že
bych tu autoritu hledal v nějakých bodácích.
To je mne docela vzdáleno, ale autorita musí být
u nás uvnitř, v našem svědomí,
přesvědčení a vzdělání.
Vnitřní autorita, (Posl. Mašata: Mravní
zodpovědnost!) ano, to vědomí mravní
zodpovědnosti za osud svůj a za osud celého
národa.
A ještě bych se chtěl dotknout i jiné
otázky, méně utěšené,
situace naší zahraniční. Není
pochybnosti, mír, kterým jsme dosáhli své
samostatnosti, obsahuje v sobě také i mnohé
tvrdé podmínky hospodářské.
Víme také, že naše zeměpisná
poloha není příznivá, a je to moje,
ovšem soukromé přesvědčení,
že i tu nesmíme spoléhati jenom a pouze snad
na ty bodáky, ne na počet, nýbrž na
ducha naší moci obranné.
Bohužel nemáme mnoho přátel kolem sebe
a přátelé, které máme, ti jsou
hodně vzdáleni. Zdá se mi, že naše
opora musí spočívat v rozumné a střízlivé
politice zahraniční. Hledejme spojence tam, kde
je nalezneme a kde jsou společné reelní zájmy,
které nás s nimi spojují. A tu bych chtěl
jenom dotknouti se jisté otázky, která pořád
a pořád se jaksi vynořuje a která
jest věcí, které musíme již předem
jasně hleděti do očí.
Pánové, je to ta otázka t. zv. dunajské
federace. Nevím, jak to přijde, mnohokráte
již bylo prohlášeno, že jsme daleci toho,
abychom vcházeli v nějaké takové politické
a hospodářské svazky se státy, vzniklými
na půdě bývalého Rakouska. A přece
zase snahy takové s jistých stran se propagují.
Pohlížíme-li do naší historie,
tedy vidíme, že nikdy nám to neprospělo,
když jsme hledali nějaké styky s Vídní.
Bylo to před 600 lety, kdy velký náš
král, velký Přemyslovec, skončil svůj
život před branami Vídně. Tenkráte
jsme ovšem ještě neupadli v nějakou trvalou
odvislost od Vídně, ale 300 let po tom sami a dobrovolně
jsme uzavřeli personální unii s panovníky
bývalého Rakouska a my víme, jaké
těžké politické důsledky to pro
nás mělo. A tu bych rád, abychom jasně
a zřejmě si uvědomili, že tak, jako
docela reelně pohlížíme na všecky
své zahraniční poměry a chceme s každým
sousedem žíti v míru, že také musíme
předem naprosto odmítnouti, abychom znova zase chtěli
prodati svoji samostatnost za nějaký hospodářský
prospěch, za nějakou čočovici a chtěli
vrátiti se zase tam, odkud jsme byli vysvobozeni.
Vážení pánové! Zdá se
mi, že nyní právě jest doba, když
končíme ten svůj rozpočtový
rok, abychom udělali jakousi čáru pod dosavadní
vývoj naší státní samostatnosti,
že nyní bychom neměli míti nic pilnějšího
na práci, než začíti docela nové
období, jež by počalo novými volbami
na základě nové ústavy, nové
období, kterým bychom překonali tu fázi
rozkladnou, kterou bych charakterisoval známou "Maffií",
jež bourala staré Rakousko, a aby na místě
toho nastalo nové období, období konstruktivní
a plodné práce politické a hospodářské.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
občanu dru. Uhlířovi.
Posl. dr. Uhlíř: Vážené
Národní shromáždění!
Řeč ministra financí, kterou jsme dnes slyšeli,
byla podložena krásným motivem sociálně-ethickým,
který jest zajisté ke cti ducha našeho národa,
budujícího novou, demokratickou republiku československou.
Bez práce žádného důchodu, -
to jest hlavní motiv. Kapitály příliš
lehce, až nepočestně získané,
musí býti silně zdaněny, ale naproti
tomu zdůrazňuje se zde práce, a solidarita
lidí pracovitých, a toto heslo je sociálním,
hospodářským i mravním principem naší
republiky. Jestliže toto právě je spodní,
podstatný, vůdčí hlas naší
finanční politiky, který není jen
pouhou dekorativní frásí, nýbrž
- jak přece je patrno ze všeho - nejskutečnější
hybnou silou našeho národně-hospodářského
a kulturního vývoje, tedy lze věřiti,
že při dobré vůli všech vrstev
našeho státního občanstva, při
jeho pracovních, mravních a intellektuálních
schopnostech stát náš prožije zdráv,
jak doufám, první, nejtěžší
léta samostatné své existence.
K dnešní diskusi samotné mám toliko
dvě poznámky.
Především k dodatku ke státnímu
rozpočtu na rok 1919. V rozpočtu ministerstva zahraničních
věcí dodatečně se navrhuje 6 milionů
korun, celkem tedy za r. 1919 asi 25 milionů korun. Na
první pohled je to suma až příliš
nepatrná se zřetelem k velmi rozsáhlým
úkolům ministerstva, kterým si otvíráme
cestu do mezinárodního světového života.
Byly učiněny i některé výtky
tomuto rozpočtu a zejména vyslovován podiv
nad nepatrnou číslicí rozpočtu zahraničního
ministerstva. Některé z těchto výtek
jsou odstraněny dalším rozpočtem na
r. 1920, v mezích ovšem finanční možnosti,
v rozpočtu ministerstva zahraničních věcí
na rok 1920, jak je to uvedeno ve státním rozpočtu
na str. 28, kde jest uvedena celková suma výdajů
ministerstva zahraničních věcí obnosem
49,082.521 korun. Mohl bych upozorniti, že veškeré
platy zahraniční jsou splatny nikoli v této
sumě, jak na první pohled se zdá, nýbrž
vlastně ze 2/3, možná
i v proporci vyšší, v "dobré valutě",
v dolarech, librách, francích atd., což bude
vyučtováno dodatečně podle kursu.
Byly učiněny některé mámitky
proti dvěma interviewům, vyšlým v poslední
době ve dvou anglických listech "Times"
a "Morning Post". Pátral jsem a zjistil jsem
v zahraničním ministerstvu některé
okolnosti, vysvětlující tyto interviewy.
Řekl bych k tomu jen tolik, pánové: interview
není více nežli interview a není vždy
radno, brát stylisaci žurnalistickou za definitivní
autentický text, jak by se snad v žurnálu chtělo
říci. Já jsem po věci šel a mohu
konstatovat podle zpráv, které mně byly dány
v zahraničním ministerstvu, tolik: Nešlo o
oficielní projev zahraničního úřadu,
nýbrž o pouhý překlad informačního
oddělení zahraničního ministerstva,
učiněný z referentské povinnosti.
Tento překlad byl dodán "Č. T. K."
a tato potom omylem připojila značku "zpravodajského
odboru", kterážto poznámka mohla snad
vzbuditi dojem, že jde o zprávu, oficielně
vydanou zahraničním ministerstvem. To bych tedy
chtěl uvésti na pravou míru, aby ona zpráva,
která byla našim novinám dodána, nebyla
brána jako naprosto autentická. Dle celé
stylisace lze naopak míti za to, že jde o zprávu
ne zcela přesnou, žurnalisticky upravenou.
Při posuzovování obou interviewů dlužno
míti na zřeteli dobu a okolnosti, za jakých
rozhovor se stal. I kdyby tedy některé výroky
mohly se zdáti snad upřílišněnými,
nesprávnými, neodůvodněnými,
jak se v naší žurnalistice vytýkalo, tedy
přece jen mějme zřetel na to, kde a kdy tyto
eventuelní výroky byly činěny. Dr.
Beneš jel přece hlavně opatřovati kredit
za hranicemi a jest tudíž přirozeno, že
bylo jeho povinností, aby přesvědčil
příslušné činitele politického
i bankovního světa zahraničního, že
stát, jehož jménem se o kredit uchází,
jest naprosto solidním, dobře fundovaným
dlužníkem. To byla zajisté hlavní pohnutka
jeho vývodů, směřujících
k veřejnosti zahraniční.
Dále sluší uvážiti, že jsou
různé proudy, zejména v Anglii, které
buď z nedostatečné znalosti věcí,
anebo z nejasné koncepce politické chtěly
by snad pomáhati Rakousku a Uhrám více, nežli
odpovídá našim zájmům a zejména
běžnému názoru naší veřejnosti,
hlavně pražské. Na druhé straně
názory těchto kruhů, uplatňujících
se ovšem v prvé řadě ve sférách
finančních,nemohly zůstati zcela bez účinku
při zmíněném jednání
o kredit, a je samozřejmo, že dr. Beneš při
těch všech jednáních byl si jasně
vědom exportních možností republiky
československé.
A budiž posléze ještě jedna okolnost vzata
v úvahu. Pokud Rakouska se týče, nesmíme
zapomenouti, že racionelní hospodářská
výpomoc naše jest spolu politickou podporou nynější
protireakční, protimonarchistické vlády
rakouské.
Mám poznámku ještě k rozpočtu
ministerstva školství a národní osvěty.
V dodatku jest uvedena suma 7,491,323 Kč, v celku tedy
na rok 1919 asi 150 milionů. Pan dr. Rašín
řekl zde, že na kulturní věci se nemusí
najednou všechno dávati, že to lze rozděliti
na dlouhou dobu a pod. Když spočítáte
percentuálně, mnoho-li znamená položka
ministerstva školství v celém rozpočtu,
a srovnáte-li to s percenty, která byla věnována
v rozpočtu na školské a kulturní věci
za starého Rakouska, tedy vidíte, že jsme také
ve značné výhodě proti těmto
dobám. Nechci uváděti podrobnosti, ale kdo
si dá práci, vidí, že není ta
cifra našeho školství tak příliš
značná, aby se musely zde činiti nějaké
výtky našemu ministerstvu školství. A
ze všeobecného hlediska nesmí se zapomínati:
kulturní výdaje nejsou nikdy hazardem. Kulturní
výdaje nejsou nikdy neproduktivní. Cílevědomý,
pokrokový občan je si vědom, že takováto
kulturní a školská investice nese nejbezpečnější
úroky v budoucnosti národa, a s toho hlediska právě
musíme se dívati na naše kulturní výdaje.
Kdo činí výtky proti výdajům
školským a kulturním, jest jistě - jak
to definovati? - člověk úzkoprsých
názorů, nevidí do budoucnosti, kam podpora
kulturních institucí právě míří.
Český národ vyznačoval se vždycky
tím, že bojoval zbraněmi kulturními
a morálními. My nejsme v takové situaci a
nebudeme dlouho, abychom se právě jen fysickou silou
brániti mohli proti celému světu, naši
historii vyznačoval ten rys morální, kulturní
zdatnosti a síly. Výsledkem této síly
jest i naše vítězství v posledních
letech, výsledkem této kultury, této naší
vnitřní zdatnosti jest právě naše
politická samostatnost. Tedy jsou to jistě divná
slova od českého člověka, když
vyčítá poměrně nepatrné
výdaje kulturní a školské v našem
rozpočtu. Peníze, investované do kulturních
věcí, jsou nejbezpečnějším
uložením kapitálu našeho národa.
Tedy nemohu souhlasiti s těmito výtkami, které
našemu ministerstvu školství byly po stránce
výdajové učiněny.
Místopředseda Konečný (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
občanu Rudolfu Pilátovi.
Posl. Rud. Pilát: Velectěné Národní
shromáždění!
Předložený dodatek k státnímu
rozpočtu za rok 1919 ukazuje nám, v jaké
těžké finanční situaci republika
naše se nalézá. Dodatečná tato
vydání nevznikla naší vinou. Jsou s
tím spojeny hlavně náklady na bolševickou
okupaci Slovenska, jsou s tím spojeny náklady na
Karpatskou Rus. Nicméně skutečnost, že
přicházíme do nového roku s velkým
neuhraženým deficitem, nemůže nám
před mezinárodní veřejností
sloužiti ke cti. Musím se o tom zmíniti, že
trh peněžní jest dosud velice příznivý,
že dosud nevybrali jsme ani daně ze jmění,
že dosud nevybrali jsme ani daně z válečných
zisků, ani velkých daní, kterými chceme
sanovati celý náš rozpočet. Faktem,
že nemohli jsme veřejnou půjčkou docíliti
krytí deficitu, dokumentovali jsme před celým
světem, že my sami k sobě nemáme důvěry.
Nemůžeme se proto diviti, že i cizinec té
důvěry k nám nemá a nám potřebných
úvěrů v cizí měně buď
nechce poskytovati anebo poskytuje jen s největšími
potížemi.