Úterý 2. prosince 1919

Ústavní výbor uvažoval o otázce, zdali tento slavnostní slib má býti i nadále označován jako přísaha, zdali nebylo by vhodno místo "přísahy" mluviti o "slibu". Bylo uváděno, že slovo přísaha již svou etymologií jest označením úkonu rituálního, znamenající sahání na něco, dotýkání se nějakého předmětu rituálního nebo symbolického, a byl doporučen termín "slib". Ale ústavní výbor rozhodl se přece, podržeti slovo přísaha jako pregnantní označení slibu zvlášť slavnostního a jako termín v legislativě, ve správě i v občanském životě již vžitý.

Ústavní výbor zaujal ovšem pevné stanovisko, že přísaha úředníků a funkcionářů republiky musí býti a zůstati aktem naprosto a zásadně nekonfesijním a aby tomuto stanovisku svému dodal náležitého výrazu, změnil poslední větu § 5. vládní osnovy, která původně zněla: "Jiných formálností není třeba", ve větu "Jiné formálnosti nejsou přípustny". Jestli tedy tato osnova, kterou dnes slavnému Národnímu shromáždění doporučuji, stane se zákonem, nesmějí přísahajícímu ani žádné další formalie, kterých nežádá zákon, býti ukládány, nebo na něm žádány a také nesmí žádných jiných formalit, byť i k žádosti přísahajícího, při přísaze býti použito.

Nový zákon znamená též podstatné zjednodušení dosavadní praxe. Dosud bývala přísaha opakována při povyšování ve službě, úředník přísahal několikráte. Zde i vládní návrh i ústavní výbor zaujal stanovisko, že toto opakování přísahy jest zbytečný pleonasmus, že stačí úplně slib vykonaný jedenkráte. Kdo tedy přísahu Československé republice již jednou vykonal, nemá býti přidržován k jejímu výkonu opětnému. Proto také hned v § 1. této předlohy se praví, že se přísaha při dalším služebním postupu již neopakuje a že také odpadá opětná přísaha po vykonané zkoušce soudcovské. Vedle přísahy osob soudcovských upravuje předloha nově i přísahu advokátů. Změna dosavadní advokátské formule přísežné jest nutna z týchž důvodů, o kterých jsem mluvil hned v úvodu svých výkladů. Jest však třeba, žádati přísahu novou nejenom na advokátech, kteří nově nastupují, nýbrž také na advokátech praxi již vykonávajících, poněvadž advokáti dosud výslovným slibem věrnosti Československé republice zavázáni nebyli. Dle § 6. navržené předlohy jest tuto přísahu, jejíž text stanoví § 4., vykonati do měsíce po vyhlášení zákona. Kdo do této lhůty, která z důležitých důvodů může presidentem vrchního zemského soudu, na Slovensku presidentem soudní tabule, k žádosti býti prodloužena, přísahu nevykoná, o tom má se za to, že vykonávání advokátní praxe se vzdal.

Vykonání této přísahy usnadněno jest advokátům praxi již vykonávajícím tím způsobem, že přísahají písemně, zašlou totiž vlastnoručně podepsanou přísežnou formuli prostřednictvím okresního soudu svého bydliště presidiu vrchního zemského soudu. Má-li soud pochybnosti o pravosti podpisu advokátova, zachová se podle předpisu § 30. II. odst. civ. řádu soudního, t. j. obešle advokáta, aby pravost svého podpisu s odvoláním se na svou dosavadní přísahu potvrdil, aneb, není-li advokát soudu osobně znám, nařídí legalisaci podpisu.

Toto jest podstatný obsah předlohy, kterou tímto dovoluji si doporučiti slavnému Národnímu shromáždění k ústavnímu schválení.

Poněvadž tytéž důvody, které činí nutnou novou úpravu přísahy pro právní praktikanty, auskultanty, soudní notáře na Slovensku, pro soudce a pro advokáty, platí stejnou měrou o přísaze veškerých státních úředníků a zřízenců, ale nová forma přísahy dosud pro tyto úředníky a zřízence nebyla zavedena, usnesl se ústavní výbor, současně s právě odůvodněnou osnovou zákona Národnímu shromáždění doporučiti k přijetí tuto resoluci:

"Vláda se vyzývá, aby předložila pokud možno rychle návrh zákona, jímž upravuje se podle jednotných zásad výkon přísahy všech státních úředníků a zřízenců."

Já doporučuji slavnému Národnímu shromáždění, aby také tuto resoluci přijalo. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Jako zpravodaj právního výboru promluví ještě pan kol. dr. Matoušek, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Matoušek: Vážené Národní shromáždění!

Poněvadž právnímu výboru taktéž předložen byl návrh a právní výbor neměl příležitosti, aby písemně Národnímu shromáždění zprávu podal, dovolte, abych v stručnosti tento nedostatek doplnil. Právní výbor dne 16. října 1919 usnesl se jednomyslně, z důvodů ústavním výborem uvedených, doporučiti Národnímu shromáždění přijetí této osnovy zákona, jak byla Národnímu shromáždění předložena se změnami, které přijal ústavní výbor. Právní výbor vycházel při svém usnesení z toho stanoviska, že celá naše administrativa musí býti postavena na nové základy. Odstranili-li jsme monarchismus a stojíme-li na zásadě rozluky církve a státu, musí tyto zásady dojíti vyjádření nejen ve vrcholných institutech státních, nýbrž též v celém spodním stroji administrativy. Z toho důvodu musili jsme přistoupiti také k změnám na první pohled nepatrným, ale přece jen nutným, to jest k změně formy přísahy, z níž odstranili jsme vše, co připomínalo monarchistickou formu a ráz rituální a konfesionelní. Přišli jsme, pozdě ovšem, neboť do dnes všechny přísahy dály se v staré formě s vynecháním všech přídavdků, které připomínaly všechny tyto v dnešní době úplně cizí momenty. Mimo to právní výbor rozhodl se pro vládní návrh s nepatrnými změnami ústavním výborem přijatými z důvodů unifikace práva, aby nebylo různých formalit na Slovensku a různých formalit u nás.

Konečně souhlasil právní výbor i s tím, aby přísaha byla, pokud možno jen jednou, při jmenování, a ne při každém postupu, poněvadž je toho názoru, že opakováním přísahy závazky, jež na sebe dotyčný béře, se neposílí, spíše význam a váha přísahy se seslabuje.

Přání, aby výkon přísahy byl upraven také u ostatních úřadů jednotně a to co možná nejdříve, vložil ústavní výbor - a s tím také právní výbor souhlasí - do resoluce a proto právní výbor ze všech těchto důvodů navrhuje, aby Národní shromáždění dalo ústavní schválení jak návrhu zákona, tak také resoluci.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst.

Poněvadž předloha jest krátká, materií svou jednotná, má 7 paragrafů a žádný pozměňovací návrh nebyl učiněn, dám o ní hlasovati v celku.

Jest snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s § 1., 2., 3., 4., 5., 6. a 7., jakož i s nadpisem zákona, jak jest uveden ve zprávě ústavního výboru, prosím, by povstal.

To jest většina. Zákon jest schválen v prvém čtení.

Ke druhému čtení si vyžádal slovo pan zpravodaj.

Zpravodaj posl. Dr. Bartošek: Navrhuji tři malé změny textové a to: v nadpisu zákona místo slova "nařízení" slovo "ustanovení", poněvadž měníme nejen nařízení, nýbrž i zákony. V prvém odstavci §u 2. buďtež slova "nastupujíce službu" oddělena od ostatního textu čárkami. V resoluci na místo slova "skládání přísahy" navrhuji text "výkon přísahy".

Předseda: Dám hlasovati teď v druhém čtení o zákonu, přijatém právě v prvním čtení, a to se změnami textovými, doporučenými teď právě p. zpravodajem a to: aby v nadpise stálo místo slova "nařízení" "ustanovení", dále aby v §u 2. slova: "nastupujíce službu" byla oddělena od ostatního textu v předu i v zadu čárkou.

Kdo souhlasí se zákonem, přijatým v prvém čtení, s těmito textovými změnami také v druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, zákon je schválen také ve čtení druhém.

A teď přistoupíme k resoluci, kterou doporučil p. zpravodaj a to se změnou textovou, aby místo slova "skládání přísahy" v předposlední řádce stálo "výkon přísahy".

Kdo s resolucí touto souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Také resoluce je schválena a přistoupíme k dalšímu odstavci denního pořádku, jímž jest

2. zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 997), jímž se ruší neb mění některá ustanovení o dani z lihu (tisk č. 1662). Zpravodajem je p. kol. Zíka. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Zíka: Velevážené Národní shromáždění! Změna zákona o dani z lihu jeví se velice nutnou, neboť dosud byl v platnosti zákon z r. 1888, který vydán byl za poměrů zcela jiných. Ve vládním návrhu nového zákona především činí se změna pokud se týče výše dávky, a to navrhuje ministerstvo financí zvýšení dávky z lihu z dosavadních 3 K 80 h u daně výrobní a 3 K 80 h až 4 K u daně spotřební na 16 K.

Finanční výbor po zralé úvaze navrhuje, aby dávka stanovena byla při dani výrobní na 12 K a při dani spotřební, jde-li o množství kontingentované, rovněž na 12 K a při exkontingentu na 12 K 20 h z jednoho litru čistého lihu. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Zíka (pokračuje): Návrh tento činil finanční výbor proto, poněvadž situace lihového průmyslu do budoucnosti není nijak vyjasněna. Nevíme také, jak se vytváří spotřeba lihu a jak se vytváří export lihu. Jest tudíž nutno, aby dávka nebyla stanovena příliš vysoko. Při tom navrhuje ještě dále finanční výbor ku přijetí ustanovení, aby finanční ministr byl zmocněn tuto dávku snížiti na 10 K, případně na 10.20 K, jeví-li se toho potřeba. Takové snížení může nastati zvláště v těch případech, kdyby v zahraničních státech byla cena lihu pro domácí spotřebu stanovena daleko níže, a bylo nebezpečí pašování lihu do našeho státu.

Ještě bych měl podotknouti, že stanovení této nové zvýšené dávky na dosavadním stavu státních příjmů z lihu ničeho nemění. (Hluk.)

Předseda: Pánové, prosím vás, abyste nevyrušovali pana referenta. Stěžujete mu tím jen značně úkol.

Zpravodaj posl. Zíka (pokračuje): Neboť dokud líh obhospodařován jest lihovou komisí, připadá celá částka po vyplacení výrobních výloh surovárnám a rafineriím a po srážce režijních výloh lihové komise státu. Ten výnos nyní obnáší daleko více, než jest navrhovaná daň a vejde proto daň v účinnost, až lihová komise lihem dále hospodařiti nebude.

Další změna týká se zrušení výsady, která byla povolena malým horským lihovarům již dvorským dekretem z r. 1835 jednak pro alpské země, jednak pro Moravu, že mohou pro vlastní domácí potřebu určitá malá množství, (jedno vědro, nebo 56 litrů) vyráběti daně prostě. Tato výhoda týkala se u nás tedy jen Moravy a tímto zákonem se zrušuje.

Rovněž nastává zvýšení poplatku, vlastně dávky z lihu, vyrobeného v drožďárnách, ze kterého se přirozeně platí, mimo daň již zmíněnou, ještě zvláštní poplatek, dosud 5 haléřů, za litr čistého lihu, nyní podle vládního návrhu 50 haléřů, který také přijal finanční výbor, avšak navrhuje ustanovení, aby finanční ministr byl rovněž zmocněn, tento poplatek až na 30 haléřů snížiti, kdyby toho zájem drožďárenského průmyslu vyžadoval. Dosavade tohoto snížení zapotřebí není, neboť při nynější ceně droždí tento zvýšený poplatek nebude míti značného vlivu na zdražení droždí. Jde dnes asi o 15 haléřů na 1 kg droždí, může ale nastati při zvýšení soutěže v pozdější době případ, že tento poplatek by se mohl jeviti příliš vysokým a mohl by míti v zápětí ohrožení dotyčného průmyslu. Pokud se týče osvobození od dávky z lihu, tu připojil se finanční výbor k návrhu vládnímu; pouze ohledně poplatku z lihu k technickým potřebám určeného, který dosud za litr čistého lihu činil 3 haléře, vláda navrhovala 30 haléřů, finanční výbor se usnesl na 20 haléřích.

Stalo se tak proto, poněvadž jest nutno, aby co nejvíce lihu bylo používáno pro technické potřeby, aby ono množství, které při zmenšeném konsumu jaksi tvoří nadbytek, bylo zase zvýšenou spotřebou pro technické účely více skonsumováno. Z této příčiny neodporučuje se, aby tento líh byl zvláště vysokou dávkou stížen. Zvláště bude úkolem našeho národního hospodářství, aby příště pro různé motory a osvětlování bylo co nejvíce lihu použito.

Důležitá změna týká se úpravy daně výrobní. Daň tato byla dosud paušalována a týkala se hlavně malých lihovarů, malých palíren. Vyměřovala se podle obsahu destilačních kotlíků a byla dříve dosti nízká, podle 3-5 násobného plnění kotlíků ve 24 hod. Nyní podle nového návrhu bude značně vyšší, neboť se bude počítati podle různých okolností 9-15 násobným plněním ve 24 hod.

Další změna jest, že tyto paušalované lihovary, které dosud měly kontrolní měřidla vypůjčená od státu, budou si je nyní musit poříditi na vlastní útraty, což je docela v pořádku, poněvadž těmto lihovarům daří se hospodářsky dosti dobře a mohou takovou malou oběť na pořízení měřidel přinésti.

Změna oproti starému zákonu jest také v tom, že se ukládá všem lihovarům, aby opatřily pro kontrolní finanční orgány vhodné místnosti. V tomto směru se stala malá změna proti návrhu vládnímu a jest každý lihovar povinen vhodné místnosti opatřiti.

Poněvadž na Slovensku byly dosud zákony jiné, nastává nyní tímto zákonem v tomto směru unifikace, a jenom pokud se týče malých lihovarů paušalovaných, které platí výrobní dávku, zmocňuje se ministr financí odchylným nařízením.

Tohoto zmocnění je potřebí proto, poněvadž bude nutno, aby bylo setrváno při dřívějším způsobu, zavedeném dřívější uherskou vládou za války, kdy byly zřízeny tak zvané centrální lihovary tím, že malé lihovary v určitých obcích byly přiděleny ústřednímu lihovaru a musely své suroviny do těchto lihovarů dodávati. Doporučuje se z důvodů mnohých, hlavně však za účelem zamezení přílišné potřeby alkoholu, aby bylo zřízení toto ponecháno. Ovšem podotýkám, že tu bude třeba se strany finančních úřadů jisté opatrnosti, neboť tohoto zařízení používala dřívější maďarská vláda a její úřady k tomu, aby tím určitým osobám poskytovaly jistých koncessí, jistých výhod na úkor slovenského lidu, který musel za nízké ceny suroviny do těchto ústředních lihovarů dodávati a neměl pak vlivu na samostatnou vlastní výrobu. Tedy i když jest potřebí v tomto směru určité kontroly, je nutno přihlížeti k tomu, aby jednotlivci, kterým takové ústřední lihovary byly svěřeny, nemohli se obohacovati na útraty malých drobných zemědělců.

Ještě zbývá podotknouti, že podle zprávy finančního výboru, tiskem rozdané, měl tento zákon nabýti účinnosti prvním prosincem t. r. Poněvadž však projednávání v plenu se zdrželo, takže by nyní nebylo možno finančním úřadům do této doby učiniti potřebné přípravy, navrhl nyní finanční výbor v poslední schůzi, aby v čl. 3. v posledním odstavci stala se změna v tom směru, aby místo 1. prosince 1919 bylo vsunuto: 1. března 1920.

Dále v § 52. je tisková chyba, o které se zmíním až při druhém čtení.

Tím jsem sdělil v hlavních rysech změny, které navrhuje finanční výbor na návrhu vlády, a doporučuji tuto předlohu veleváženému Národnímu shromáždění k ústavnímu schválení.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Hlasovati míním dáti tímto způsobem: nejprve bychom hlasovali o čl. I. navržené osnovy zákona, a to o ustanoveních kasačních. Potom bychom hlasovali o čl. II., kterým se mění §§ 1. 2., 4., 6., 38. a 52. zákona o dani z lihu, a konečně bychom hlasovali o čl. III. o ustanoveních přechodních a formuli zmocňovací, jakož i o nadpisu zákona.

Jsou snad proti tomuto hlasování nějaké námitky? (Nebyly.) Není jich. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s článkem I. zákona, jak jest obsažen ve zprávě finančního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Článek I. zákona je schválen.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP