To by byly věci, které
jsou výhodnými, a shrnul bych to v několika
slovech, že výhody by spočívaly jednak
v odstranění všech těch živlů
a onoho stavu, o kterém jsem mluvil, jednak ve výhodách
faktických, které by byly spojeny s výhodami
finančními a úsporami.
Finanční stránka
sestátnění jest ovšem stránkou,
na kterou pohlíží finanční ministerstvo
jako na hlavní moment. Já nechci blíže
rozváděti otázku finanční,
bylo mnoho mluveno zde referentem o ní a zajisté
i vláda sama zaujme k tomu stanovisko, ale jsem přesvědčen,
že břemena, která by republika převzala
sestátněním, jsou tak mizivá a nepatrná
oproti celému našemu rozpočtu, že břemena,
která povstanou placením renty, která povstanou
tím, že odpadnou daně, které dnes soukromé
podniky platí, břemena, která povstanou amortisační
kvotou, kterou stát by musel vypláceti, ta břemena
úplně mizí - opakuji to - oproti jiným
velkým nákladům, které daleko nemají
ten význam a tu cenu pro naši republiku, jako má
sestátnění těchto drah. Naproti tomu
nelze přehlédnouti, že výhody i finančního
rázu, kterých by se dalo docíliti, a ty jsou
dalekosáhlé, jsou to úspory, kterých
by se jednotnou organisací, jednotným vedením,
jednotným tarifním systémem a hlavně
racionelním provozem, využitkováním
vozů a racionelním hospodařením uhlím
dosáhlo.
Tyto výhody jsou daleko větší
a vyvážily by zajisté ten finanční
úkol, který by na nás byl složen, kdyby
sestátnění bylo provedeno. Že by se
úspor dosáhlo, to musí zajisté nahlédnouti
každý, kdo příkladně jen uváží,
že sloučením ředitelství - mluvme
jen o dráze Buštěhradské a Ústecko-teplické
- ušetřila by se velká část úřednictva,
neboť jedno řiditelství by úplně
stačilo ke správě. Mnohé agendy, které
musí býti vedeny podvojně, sloučeny
by byly v téže osobě, neboť jen tarifním
propočítáváním po sestátnění
velkých soukromých a místních drah
ušetřilo by se více než 100 úředníků
u centrály, kteří se dnes zabývají
jen tím, že musí odúčtovati podíly
jednotlivých drah a zabývati se zvláštními
smluvními agendami a pořádáním
poměrů, zvláště ve stanicích,
které jsou společnými stanicemi.
Z toho vidno, že i finanční
břemena, která by plynula ze sestátnění,
nejsou toho rázu, abychom se jich snad lekali. Otázkou
ovšem jest, zda můžeme přistoupiti ihned
k sestátnění, či ne. Jest pravda,
že stav, který jsem vylíčil, mluvil
by pro to, abychom ihned přikročili k sestátnění.
Naproti tomu nelze upříti, že dnešní
rozháranost státních železnic, a ta
bohužel existuje, že dnešní těžký
úkol, který státní železnice
samy sebou mají a který nemohou zdolati nedostatečným
počtem sil úřednických, zatížen
by byl ještě více, kdyby měly státní
dráhy ihned meritorně řešiti otázku
sestátnění, kdyby měly převzíti
nový velký úkol, který po sestátnění
nastane.
Vedle toho se musí uvážiti,
že Buštěhradská dráha má
ještě mnoho povinností a závazků
splniti, že mnoho, co zameškala, má dohoniti,
a že by nebylo správné, aby se ihned přikročilo
k sestátnění, a aby se stát spokojil
tím, že by určité závazky finančního
rázu odečetl od renty, po případě,
že by našel jinou formu, aby dodatečně
na účet této dráhy povinné
investice provedl.
Hlavní zásadou jest
zajisté otázka, zda podle koncesní listiny
výkup renty dnes připouští tak příznivý
stav, abychom byli spokojeni s výsledkem, t. j. abychom
se vázali na rentu, která déle než 50
let bude zatěžovati náš stát. A
tu musí zajisté každý uznati, že
když celý rok jsme mohli býti v nejtěžších
chvílích v situaci, která byla často
nebezpečná pro nás, v situaci, kde mezinárodní
poměry ohrožovaly existenci našeho státu,
když v takových dobách mohli jsme celý
rok existovati se soukromými drahami, že není
třeba, abychom ihned sestátňovali, ale že
stačí, když všechny přípravné
kroky učiníme, když podnikneme vše, když
zrevidujeme tyto podniky, když budeme jasně vidět,
co vlastně smíme a máme právo žádati
od těchto drah, a na tom budeme trvati. Až se aspoň
část toho napraví, co se zameškalo,
pak bude na čase, přistoupiti k sestátnění,
neboť pak bude také zřejmý vliv na rentabilitu
dráhy a výši výkupné renty. Očekávám
však, že ministerstvo v tom směru rychle vykoná
veškeré přípravy, a že hned přikročí
k donucení soukromých drah, ať je to kterákoli,
aby doplnily a vykonaly všechny povinnosti, které
dosud měly. Očekávám, že ministerstvo
vykoná přísnou revisi a hlavně, že
radikálním způsobem postará se vláda
o to, aby přísnou kontrolou celého hospodaření
a veškerého výkonu služebního zjedná
nápravu, kde jí v zájmu naší
republiky třeba.
Velevážení pánové!
Zajisté jest nejlepší příležitost,
abychom se také dotkli několika slovy i poměrů
státních drah. Všichni řečníci
dotkli se tohoto, řekl bych, nevděčného
úkolu, protože pravdou jest, že celá naše
veřejnost, ale i v různých výborech
funkcionáři vládní a kolegové
poslanci, že kde kdo, každý žehrá
na státní dráhy. Jednoduše nikdo není
spokojen.
Zmíniti se musím o
státních drahách při této příležitosti
i proto, poněvadž přirozeně soukromé
sestátněné dráhy musí do těch
poměrů přijíti. A tu namane se myšlenka,
zda nebylo by snad konec konců, ač uvažujeme
o všech otázkách, o výhodách
a o důvodech, zda nebylo by lépe, aby dnes zůstaly
ty soukromé dráhy, čím dnes jsou,
a nechodily do aparátu, se kterým je každý
nespokojen. Já sám také pro svoji osobu s
výkony státních železnic, s celou správou
a vůbec s celým tím podnikem jako takovým,
spokojen nejsem.
Daleko by sáhalo, kdybychom
chtěli o věcných momentech zde mluviti. O
těch mluvili jsme již v dopravním výboru.
Členové všech stran měli příležitost
kritisovati, a slyšeli jsme, že výtky vzájemné
si činili i ministr veřejných prací
a ministr železnic. Vinu svaloval jeden na druhého.
Ministr železnic vytýkal ministru veřejných
prací, že mu nedává uhlí a mazadla,
petroleje a oleje; ministr veřejných prací
ministru železnic, že mu nedává vozů
na rozvážení toho uhlí. Byly to nádherné
momenty, kde jsme opravdu nevěděli, kdo je na tom
větším vinníkem, ač jsme cítili,
že vinni jsou oba. Ale o těch věcech nechci
mluviti. To jsou věcné momenty, které, bohužel,
nemohu dnes úplně pro krátkost času
vylíčiti. Ale chci se dotknouti jen krátce
několika slovy sociálního stavu na železnicích
státních. Nepřál bych kolegům
od buštěhradské dráhy, aby přišli
do těch poměrů, v jakých my se nalézáme,
právě se stanoviska sociálního. Myslím,
že to bude důležitou otázkou pro soukromé
zřízence, poněvadž vidí, jak
u státních drah rozháranost nejen podlamuje
celý podnik, ale otravuje činnost některých
zaměstnanců, vidí, že, má-li
se dále trpěti stav, ve kterém se dnes státní
dráhy nacházejí, nemůže tomu
podniku prorokovat prosperitu.
Musím, bohužel, jsa napomínán
ukončiti, ale chci ještě poukázat na
nezřízený teror, hlavně proti úřednictvu,
na naprostou nedisciplinovanost v kruzích zřízenectva,
čehož výsledkem, že bohužel kolegialita
mezi vrstvami, které mají povinnost spravovati tento
podnik, mizí. Apeluji na pana ministra železnic, aby
dbal hlavně tohoto momentu, aby nehleděl napraviti
jen věcných nedostatků státních
drah, ale aby konečně vyšetřil, kdo
vlastně jest škůdce, kdo štve zřízence
proti úředníkům, kdo stále
svalovati chce vinu za veškeré nedostatky na drahách
jen na určitou stranu, - právě si vyhledává
jen příslušníka určité
strany - žádal bych, aby konečně v tomto
směru, třeba komisí nějakou, bylo
vyšetřeno, v čem spočívá
to, že není možno, aby mezi řadami zřízenectva
a úřednictva byl konečně klid, bez
kterého nemohou státní železnice existovati.
To podle mého mínění bylo by hlavním
a důležitým úkolem správy státních
drah. Pak snad budou kolegové soukromých drah moci
přijíti mezi nás, jakmile budou napraveny
poměry, kterými trpíme. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Přerušuji projednávání
tohoto odstavce denního pořádku a přistupuji
k ukončení schůze. Před ukončením
vyžádal si slovo k zodpovědění
interpelace pana kolegy dra Matouška p. ministr spravedlnosti
dr. Veselý, ale poněvadž interpelace
nebyla ještě rozdána tiskem, dám ji
napřed přečísti a žádám
pana zapisovatele Špatného, aby ji přečetl.
Zapisovatel posl. Špatný
(čte):
člena Národního
shromáždění dra Matouška
a soudr. k panu ministru spravedlnosti o ztrátě
spisů trest. řízení proti
Proti čl. Národního
shromáždění Biňovcovi
zavedeno bylo trestní řízení pro lichvu
a poslanec Biňovec byl také k žádosti
soudu Národním shromážděním
vydán. Příslušné spisy kralupského
soudu byly vyžádány od státního
zastupitelstva v Praze a tomuto doporučeně zaslány,
při dopravě se však ztratily.
Podepsaní se táží:
Jest pan ministr spravedlnosti ochoten, dáti přísně
vyšetřiti, co se s uvedenými spisy stalo, a,
je-li to nějaké provinění, postarati
se o to, aby byl vinník potrestán?
V Praze, dne 18. listopadu 1919.
Předseda:
Uděluji slovo k zodpovědění této
interpelace panu ministru spravedlnosti.
Ministr spravedlnosti dr. Veselý:
Vážené Národní shromáždění!
Pan dr. Matoušek a soudruzi
podali na mne dotaz pro domnělou ztrátu spisů
trestního řízení proti členu
Národního shromáždění
Františku Biňovcovi pro přestupek předražování.
V dotazu se tvrdí, že spisy, doporučeně
zaslané státnímu zastupitelstvu v Praze,
při dopravě se ztratily, a jsem vyzván, abych
dal vyšetřiti, co se s uvedenými spisy stalo,
a abych postaral se, je-li tu nějaké provinění,
o to, aby vinník byl potrestán.
Dovoluji si na dotaz ten odpovědět,
že zpráva o ztrátě spisů je mylná.
(Slyšte! Posl. Biňovec: Od pana dra Procházky,
předsedy národně demokratické organisace
v Kralupech, jest ta zpráva!)
Proti členu Národního
shromáždění Františku Biňovcovi
jsou u okresního soudu v Kralupech dvoje spisy. Oboje spisy
došly správně v říjnu k státnímu
zastupitelstvu v Praze. Mylná zpráva, že se
ztratily, vznikla asi tím, že dle sdělení
státního zastupitelství v Praze okresní
soud v Kralupech, žádaje vrácení spisů,
ve svém přípise uvedl jen svoje číslo
jednací, neoznačil však blíže trestní
věci. Kancelářský úředník
státního zastupitelstva nemohl, jak udává,
dle pouhého jednacího čísla soudu
kralupského spisy nalézti a místo, aby žádal
na kralupském soudě bližší označení
věci, odpověděl, že spisy nedošly.
Oboje spisy byly zatím vráceny a to 13. listopadu
1919 funkcionáři státního zastupitelstva
v Kralupech a zároveň byl zvláštním
dopisem vyrozuměn kralupský soud o vrácení
spisů. Funkcionář spisy okresnímu
soudu skutečně odevzdal, a měl okresní
soud je již 15. listopadu v rukou, neboť téhož
dne je předkládal vrchnímu zemskému
soudu v Praze. Od tohoto soudu jsou spisy právě
na cestě zase zpět k okresnímu soudu v Kralupech.
Chybu, které se dopustil,
jak shora uvedeno, kancelářský úředník
státního zastupitelstva v Praze, dal jsem mu vytknouti.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Nebude-li proti tomu námitek, provedli bychom doplňovací
volby do výboru sociálně-politického
a imunitního. (Nebyly.)
Námitek není, přistoupíme
k volbám. Do výboru sociálně
- poitického navrhuje se za vystoupivšího
z výboru člena N. S. dra J. Schieszala člen
N. S. dr. L. Vaněk;
do výboru imunitního
za člena N. S. dra Rolíčka navrhuje
se člen N. S. dr. Josef Černý. Kdo
s těmito dvěma změnami souhlasí, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Obě
změny jsou schváleny.
Dodatečně pro dnešní
schůzi omlouvá svou nepřítomnost
zaměstnáním člen N. S. Karel Svoboda.
Přistupuji k ukončení
schůze a navrhuji, aby se příští
schůze Národního shromáždění
konala v úterý, dne 25. listopadu 1919, o 2. hodině
odpolední, s tímto denním pořadem:
1. Dokončení rozpravy
o zprávě dopravního výboru o návrhu
členů Národního shromáždění
Kříže, Brodeckého, Buřívala
a soudr. (tisk č. 32) na sestátnění
buštěhradské železnice, a o návrhu
člena Národního shromáždění
Gustava Navrátila a soudr. (tisk č. 128)
na postátnění soukromých tratí
v československé republice (tisk č. l825)
2. Zpráva finančního
výboru o vládním návrhu zákona
(č. t. 1818), kterým se povoluje další
úvěr k úhradě nákladů,
spojených s přípravami a provedením
mírových jednání (č. tisku
l857).
3. Zpráva finančního
výboru o vládním návrhu zákona
(č. t. 1698), kterým se vláda zmocňuje,
aby zatímně upravila obchodní styky s cizinou
(č. tisku 1856).
4. Zpráva kulturního
výboru o návrhu člena N. S. dra Stojana
a soudr. (č. t. 579) na úpravu platů profesorů
theologických ústavů (č. tisku 1851).
5. Zpráva imunitního
výboru o žádosti zemského trestního
soudu v Praze, aby vydán byl ke stíhání
pro přečin urážky na cti, spáchaný
tiskem, člen N. S. Josef Vraný k žalobě
Rudolfa Halláka (č. tisku l836).
Jsou snad proti mému návrhu,
jak pokud se týče doby, tak pokud se týče
denního pořádku, námitky? (Nebyly.)
Námitek není, návrh
můj jest přijat.
Končím schůzi.