Čtvrtek 30. října 1919

To jest většina; § 14. podle zprávy výborové je schválen.

Kdo souhlasí také s 1. odst. § 15. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Také 1. odst. § 15. podle zprávy výborové je schválen.

Teď budeme hlasovati o doplňku p. kol. Mattuše v tomto znění: "Nájemníci zabraných částí bytu, kteří podle § 10., posledního odstavce, mají nárok spoluužívati nevyhnutelně nutného příslušenství, nesmějí přijímati podnájemníků."

S tímto návrhem p. kol. Mattuše konformoval se pan zpravodaj a připojuje k tomu další slova: "leč zmenší-li se počet členů domácnosti." Souhlasíte s tím, pane kol. Mattuši, abychom hlasovali o návrhu takto doplněném?

Posl. Mattuš: Souhlasím.

Předseda: Kdo souhlasí s návrhem právě přečteným i s doplňkem pana zpravodaje, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Návrh pana kol. Mattuše s doplňkem p. zpravodaje je schválen.

Kdo souhlasí s 2. a 3. odst. § 15. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, odst. 2. a 3. § 15. jsou schváleny.

K §§ 16. a 17. není podáno žádných pozměňovacích návrhů. Kdo s nimi souhlasí, podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, §§ 16. a 17. jsou schváleny.

V § 18. je prvý odstavec beze změny. Kdo s ním souhlasí podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, § 18. odst. 1. je podle zprávy výborové schválen.

Při druhém odstavci § 18. navrhuje pan kol. Sedláček jeho vypuštění. Dám zase hlasovati o tom odstavci podle zprávy výborové, a pan kol. Sedláček má možnost, hlasováním proti vysloviti se pro jeho vypuštění.

Kdo souhlasí s druhým odstavcem § 18. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Také druhý odstavec § 18. je podle zprávy výborové schválen.

Při třetím odstavci § 18. navrhuje p. kol. Sedláček toto znění:

"V tomto případě jest nahraditi hodnotu nákladu v době vrácení, nikoliv však více, než skutečný náklad." (Posl. dr. Mazanec: Ten návrh odpadá, poněvadž jest eventuelní!) Já bych si přál, pane kol. Sedláčku, abyste při podávání písemném formálního návrhu také označil, že je to eventuelní návrh..

Návrh tento tudíž odpadá.

Budeme hlasovati o 3. odstavci § 18., jakož i o posledním odstavci téhož paragrafu podle zprávy výborové. Kdo s nimi souhlasí podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Jsou schváleny.

Kdo souhlasí teď s §§ 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25. a 26. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Paragrafy 19. až 26. inklusive jsou schváleny podle zprávy výborové.

K prvním dvěma odstavcům § 27. nebyl podán pozměňující návrh.

Kdo s nimi souhlasí podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Odstavec 1. a 2. § 27. jsou schváleny podle zprávy výborové.

Při 3. odst. navrhl pan kol. posl. Mattuš toto znění: " Z rozhodnutí společného bytového úřadu, pokud rozhoduje jako první stolice, možno se odvolati do 8 dnů k zemské politické správě, jinak není proti němu opravného prostředku."

Kdo s tímto zněním 3. odst. § 27. souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je menšina, návrh jest zamítnut.

Kdo souhlasí nyní s tímto odstavcem podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Odst. 3. § 27. jest schválen.

Kdo souhlasí také se zbytkem téhož paragrafu podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Také zbytek § 27. jest podle zprávy výborové schválen.

K §§ 27.-33. inkl. nejsou navrženy žádné změny. Kdo s nimi souhlasí podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 28.-33. inkl. jsou podle zprávy výborové schváleny. Nyní jest u § 34. nové znění, navržené panem kol. Johanisem, jemuž se pan zpravodaj přizpůsobil, a to návrh p. kol. Johanise zní: "Provésti tento zákon náleží ministru sociální péče v dohodě s ministry spravedlnosti, vnitra, financí, obchodu, veřejných prací, zemědělství, veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy."

Kdo souhlasí s tímto zněním, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. § 34. jest ve znění, právě přečteném, schválen.

Kdo souhlasí také s nadpisem zákona, jak jest obsažen ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Také nadpis zákona jest schválen.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. Jaroš: V hlavičce zákona má býti na místo "bytů ": "bytův".

V § 5. v odst. 4. na začátku má býti malé "m" ve slovech "má-li ".

V § 6. má býti značka 2 paragrafů, "podle §§ 2. a 5."

V § 8. v 3. odst. v 6. řádce na místo "místností" "místnosti." Pak v § 8. na str. 7. předposlední řádce na místo "zabírati" má býti " zabrati".

V § 9. v 15. řádce má býti za slovem "úřadem" čárka.

V § 15., druhá řádka shora na str. 11. má místo "K 400.-" státi "400 K" a má býti škrtnuta také ta vodorovná čárka.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým zákonem v prvém čtení s korekturami a sice v nadpisu, potom v §§ 5., 6., 8., 9. a 15, právě nyní doporučenými p. zpravodajem, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení. (Výborně! Potlesk.) Přistoupíme ještě k vyřízení navržených resolucí.

Přeje si p. zpravodaj slova?

Zpravodaj posl. Jaroš: Navrhuji přijetí obou.

Předseda: Mám resoluce přečísti? (Hlasy: Netřeba!) Není tomu tak.

Kdo souhlasí s oběma resolucemi, navrženými p. kol. Dubickým a Sedláčkem, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Obě resoluce jsou přijaty. Tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen.

V dohodě s pány předsedy klubů doporučuji, aby 2. a 3. odst. denního pořadu dnešního byl s denního pořadu sňat a abychom přikročili hned k odst. 4. Námitek proti tomu není. Přistoupíme hned k odstavci 4. jímž jest:

4. Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o návrhu členů Národního shromáždění Stoupala, Chaloupky, Sechtra, Vraného a soudr. (tisk č. 1518) na ochranu drobných zemědělských pachtýřů (tisk č. 1745).

Zpravodajem jest pan kol. Hrdlička. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Hrdlička: Vážené Národní shromáždění!

Pozemkový výbor jednal v několika schůzích o zájmech té nejpočetnější třídy našeho venkova, o zájmech drobných pachtýřů půdy. Činil tak na základě podání návrhu na ochranu drobných pachtýřů, jimž po historických volbách ze dne 15. června t. r. byly vypovídány pozemky z pachtu se strany majitelů jejich, poněvadž pachtýři dali výraz svému přesvědčení a nevolili kandidátů selské buržoasie. Pozemky tyto byly také vypovídány se strany velkostatkářův a nájemců některých dvorů, poněvadž tito drobní zemědělci, nemajíce tuto půdu dle zákona o dlouhodobých pachtech ze dne 27. května 1919 v držení, měli by vydržením jich nárok na výkup pozemků těch.

Postup tento vyvolal v řadách domkářů veliký rozruch, neboť tisíce jich bylo připraveno o poslední možnost existence a vědomi jsouce toho, že nenalézají se ve starém Rakousku, nýbrž ve svobodné a samostatné Československé republice, mají zde býti pro své politické přesvědčení vyháněni ze svého rodného domova z té hroudy, kterou po mnoho let vzdělávali jako svou vlastní, a dnes proto, že nebudou míti se z čeho živiti, mají se vystěhovati. Zde stala se křivda na zásadách demokracie, kteráž může býti jen slabě odčiněna předloženou osnovou zákona. Osnova tato však, jejíž text, vážení pánové, máte v rukou, vykonala dlouhou pouť. Několikráte byla vrácena a přepracována, o což největší zásluhu, a sice v neprospěch drobných zemědělců, má sám president pozemkového úřadu p. dr. Viškovský a ministerstvo zemědělství. Tisíce drobných zemědělců se může nyní přesvědčiti, ale nejen přesvědčiti, všichni drobní zemědělci i bezzemci musí dnes jasně viděti, v jakých rukou se nalézá celá pozemková reforma. Národní shromáždění při podobném oddalování projednávání předloh pozemkové reformy neprovede kolonisace velkostatků ani za 50 let. Jiná jest však otázka, co bude říkati lid na venkově. Nebude-li projednávaným zákonem odčiněno ono bezpráví, které po obecních volbách bylo provedeno, nebudou-li pozemky, jejichž pachty byly vypovězeny, opět všade drobným pachtýřům vráceny po vydání tohoto zákona, nechť připočteno jest těm, kteří o zhoršení, eventuelně o zrušení jevili zájem, neboť mám dojem, že obnovujeme-li, resp. prodlužujeme-li smlouvy pachtovní o jeden rok, a že, bylo-li úmyslem pozemkového výboru, by právě těmto pachtýřům pro příští pachtovní rok byly již v náhradu dány pozemky ze zabraných velkostatků, pak při stávajícím odporu a nechuti všech činitelů, s jejichž účastí máme zde co činiti, jako představiteli zemědělského a průmyslového velkokapitálu, pak chci tvrditi, že naděje ty budou sklamány.

Při projednávání této osnovy v pozemkovém výboru byli to právě zástupci bohatých vrstev venkovských, jimž jednalo se jen o pachtýře velkostatkářské a církevní půdy. My řekli jsme jasně: "Zákon, má-li splniti své poslání, musí se týkati veškeré půdy, tedy i selské a obecní." Jak jsem již pravil, po velkých obtížích docíleno dohody, neboť byli to hlavně majitelé středních usedlostí, kteří pachtovní smlouvy vypovídali, aneb nájemné zvyšovali do tak závratné výše, že domkáři byli nuceni od dalšího pachtu upustiti. Příkladně asi 60 ti domkářům v obci Kočí u Chrudimi, kteří volili soc. demokraty, byly pozemky odejmuty. Tito, majíce dobytek, hospodářský inventář a celou svoji existenci, založenou na hospodářství pachtovaných pozemků, byli nuceni buď se vystěhovat z obce, nebo násilím postaviti se na odpor, aneb bez vědomí úřadu, jakož i proti vůli bývalého kníž. Auersperga jíti a zabrati si jeho velkostatek. Na četné naše prosby, na výstražné žaloby a protesty, které v mnoha případech provedl Ústřední svaz domkářů a malorolníků v Praze u min. zemědělství, dostalo se mu pouhých slibů a více ničeho. V obci Oskořínku u Nymburka vypovězeny byly pachty asi 25 domkářům proto, že nejsou oni politickými stoupenci majitelů půdy. Celé jejich hospodářské zařízení jest zničeno, oni dnes pronášejí veliké žaloby na republiku, že takové násilí jest možné. Jinde sedláci mají pronajmuty od velkostatků pozemky za nízké ceny a svoje za lichvářské obnosy pronajímají drobným zemědělcům. Jaké lichvářské pachty jsou od domkářů požadovány, stůjž zde na příklad: Anna Křičková v Bezně má asi 100 korců orných polí, mnoho let pronajmutých místním 36 bezzemkům a domkářům za K 92. - až K 100. - jeden korec. Dne 27. července byli všichni vyzváni, aby se odpoledne dostavili do jejího bytu. Tam jim byla obecním strážníkem Novákem přečtena smlouva, za jakých podmínek možno pole dále pachtovati. Dle smlouvy, přečtené na dvoře Anny Křičkové, za její nepřítomnosti, ona neuznala ani za vhodné s domkáři jednati, požadovala z jednoho korce K 450. - pachtu a ještě že jí každý pachtýř z korce musí prodati za úředně stanovenou cenu 20 kg obilí. (Hlas: To není zpráva zpravodajova!) Jen velikým úsilím místního starosty J. Kalenského podařilo se zabrániti nepříjemnostem se strany rozhořčených domkářů, neb za těchto podmínek nelze hospodařiti (Hlas: To je tendenční!) Případ sám předán státnímu zastupitelství v Ml. Boleslavi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP