Je to prosté uvědomění
v každém jednotlivci, kdo se materií zabývá,
že nynějšímu stavu nouze nemůžeme
jiným způsobem uniknouti prozatím, než
zase tímto opatřením.
Chtěl bych říci
ještě, že naprosto nechovám naděje,
že by tento zákon bytové tísni odpomohl.
Řekl jsem již při jiné příležitosti,
zejména také v poslední své řeči
v Národním shromáždění,
že počet místností, které jest
možno zabírati, jest pochopitelně čím
dále tím menší, a že čím
lépe, čím intensivněji budou bytové
úřady pracovati, tím rychleji vyschne reservoir,
ze kterého jest možno ještě čerpati.
Následkem toho jest zcela přirozeno, že všechny
potřeby, které se během času vyskytly
a které ukojeny nebyly, ani tímto zákonem
ukojeny nebudou. Dnes na př. v pražském obvodě
můžeme počítati s tím, že
pomocí tohoto zákona budeme pouze paběrkovati
- smím-li se tak vyjádřiti - a že veliká
spousta lidí, kteří dnes řádného
bytu nemají, ani tímto zákonem nebudou ubytována;
ani tímto zákonem nebudou moci býti jejich
potřeby ukojeny. Ale Národní shromáždění
přijetím tohoto zákona ukáže,
že do krajní meze možnosti zachází,
aby provedlo co možná nejstejnoměrnější
distribuci bytů. Vláda a Národní shromáždění
přijetím tohoto zákona ukáží,
že vykonávají, co za daných poměrů
se vykonati dá, totiž co se dá dělati
s danými stavbami a s danými byty.
Tímto zákonem krise
bytová se nerozřeší. O tom, myslím,
není mezi námi sporu. Vládě také
ani nenapadlo, aby v tomto zákoně shledávala
arkánum, kterým by vyléčila nynější
bytovou bídu. Zmínil jsem se již o tom několikrát,
když jsem mluvil o bytových otázkách,
že bytové krisi můžeme odpomoci jen přirozeným
způsobem - a to jsou stavby. My jsme, myslím, zákony,
které byly přijaty a které jsou prováděny,
vyhověli do značné míry požadavku,
který dnes byl kladen po socialisaci produkce. Nechceme
jen socialisaci distribuce, nýbrž skutečně
právě v bytové věci jsme provedli
socialisaci produkce tím, že zvláštními
podporami podporujeme stavbu obytných domů obecních
a stavbu obytných domů stavebních bytových
družstev. Bylo by nesprávno, tuto činnost podceňovati.
Dnes ji ještě necítíme, poněvadž
nemohla býti dokončena, poněvadž stavby,
které pomocí státní podpory byly zahájeny
letošního roku, budou teprve na jaře dokončeny.
Při té příležitosti
budiž pamatováno na to, že nebylo naprosto nic
připraveno, ačkoliv bylo všeobecně známo,
- dnes tuším pan kolega rada Mattuš na to také
upozornil - že po každé válce jest velká
nouze bytová. Na přípravách pro ukojení
bytových potřeb po válce nebylo vykonáno
naprosto nic, nebyly vykonány přípravy vládou,
- ostatně i kdyby byly bývaly vykonány, nemělo
by to valné ceny, poněvadž vláda přestala
existovati převratem -nebylo vykonáno obcemi ani
družstvy nic, nebylo plánu; teprve tím okamžikem,
kdy vstoupil v platnost zákon o podpoře stavebního
ruchu, začalo se v obcích a družstvech na věci
pracovati.
Provádění bylo
také zdržováno tím, že obecní
správy věděly, že obce jsou před
volbami, že obecní správy budou silně
vyměněny, a nechtěly následkem toho
již do přípravných prací hluboko
se ponořiti, vědouce zcela dobře, že
ony samy - správy té doby panující
- již plánů těch by neprováděly.
Faktem jest, že se dnes staví, faktem jest, že
byly nám již předloženy rozpočty
a plány v ceně více než tři sta
milionů korun a že effekt těchto prací
se objeví brzo na jaře. Tu jest však otázka,
jak překonati dobu od nynějška do té
doby, než bude možno staveb rozestavěných
používati k bydlení. Pro takovou dobu přechodnou
musíme se chápati všech prostředků,
které po ruce jsou.
Když by z Národního
shromáždění, z veřejnosti vzešly
podněty, aby se bylo chopeno dalšího nějakého
prostředku, vláda jistě, bude-li jenom trochu
proveditelný, se ho chopí. Dnes však potřebujeme
tento zákon, abychom nejnutnější, nejnaléhavější
potřebě vyhověli, a proto musím prositi,
aby byl schválen. Tak jako tak schválení
jeho přichází poněkud pozdě,
poněvadž termín listopadový, k němuž
jsme doufali, že zákon bude uskutečněn
a že ho bude moci býti využito právě
v ustanovení o povinnosti oznamování bytů,
které mají býti pronajímány,
jest již před námi a v tomto směru přichází
tedy zákon již poněkud pozdě, zdržev
se dosti značně pracemi v sociálně
politickém výboru. Nicméně každý
den, o který se uskutečnění zákona
zdrží, znamená škodu a proto prosím,
aby dnes, kdy v debatě již projednána byla
věc celá, zákon byl schválen. (
Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Debata jest vyčerpána. Uděluji
závěrečné slovo panu kolegovi Jarošovi
jako zpravodaji. Prosím pana zpravodaje, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl.Jaroš:
Velectění pánové! V obsáhlé
debatě, která se po několik hodin vedla,
byly dosti často činěny výtky vládě,
že již v uplynulém roce nečinila nutných
opatření, aby se čelilo kalamitě bytové.
Bylo zde žádáno, aby ministerstvo veřejných
prací více si bytové otázky všímalo,
bylo zde žádáno, aby vláda pro ministerstva,
pro vojsko atd. opatřila si budovy jiné, bylo ukazováno,
že úřady, zejména zde na Malé
straně, zabírají celé ulice, čímž
se tato čtvrt bezmála vylidnila. Ale to všechno,
pánové, lze napraviti jediným způsobem,
když totiž vládě bude poskytnuto dosti
prostředků, aby podobných staveb mohla se
odvážiti. Neníť zde nedostatek dobré
vůle, ale my musíme si sami předložiti
otázku, zdali ten nyní končící
rok opravdu byl takový, že by bylo možno stavby
velikého slohu podnikati. Vám je známo, s
jakým ohromným nákladem jest postaveno několik
domů v Košířích, s jakým
ohromným nákladem staví se družstevní
domy v čtvrti holešovické. Tedy dříve
je třeba, aby se poměry trochu změnily, dříve
je třeba, aby hmoty stavební klesly v ceně,
aby bylo dostatečných prostředků také
k dovážení hmoty -nesmíme si zapírati,
že ani povozů, ani koní není dosti -
a pak teprve bude možno stavební ruch do náležité
míry rozvinouti.
Panem kol. dr. Schieszlem bylo
poukazováno na to, že se nevyhneme ani otázce
zvýšení činží. Já
jsem v první své řeči uvedl, jak nebezpečné
právě nyní by bylo, popustiti uzdu, poněvadž
snad by se našlo mnoho domácích, kteří
by chtěli zůstati seriosními a nehnali by
to na ty krajní meze, ale bylo by mnoho těch lidí,
kterým by ani 2-3 násobné obnosy nestačily.
S otázkou bytovou je to, panové, zrovna tak, jako
s každou jinou otázkou vyživovací, ošacovací
atd., atd.
Naříká se na
Obilní ústav, ale já jsem jist, kdyby již
letos byl zaveden volný obchod obilím, že bychom
okamžitě platili mouku za 5 nebo 6 K i více.
Naříkalo se - dávám vám příklad
- na to, že třeba obuv nebo kůže jest
vázána. Mluvili jsme sami pro to, aby to bylo uvolněno,
a podívejte se dnes, do jakých závratných
číslic to letí: za kůži syrovou,
která stála ještě před měsícem
3.20 K za 1 kg, žádá se dnes u nás 28-30
i přes 30 K. A tak tomu není jen v této věci,
nýbrž i v každé jiné. Všude
nastává okamžitě lichva, jakmile se
něčeho nedostává, a lichvě
lze čeliti jen tím způsobem, když opatříme
dostatečné a náležité množství
toho výrobku. A zrovna tak tomu jest s otázkou bytovou.
Zde musí býti nájemníkům skýtána
ochrana tak dlouho a do té míry, pokud není
možno postaviti takové množství bytů,
aby lichva s byty nebyla možná.
Byly zde učiněny ještě
některé pozměňovací návrhy.
Pan kol. Mattuš navrhuje, aby, pokud jde o prohlídku
bytů, byly v § 7. stanoveny hodiny. Jsem toho názoru,
že to snad nemusí býti v zákoně,
nýbrž že by stačilo, kdyby to bylo stanoveno
v prováděcím nařízení,
zejména pro velkoměsta, jako je Praha, Brno atd.
K § 5. žádá, aby pokoj menší
než 10 m2 se pokládal za polopokoj. O této
věci bylo již jednáno ve výboru a třeba
jsme uznali, že pokoj 10 m2 není žádný
pokoj, jest ta situace dnes v Praze a všude jinde tak kritická,
že bude třeba snad jednotlivci i takový desetimetrový
pokoj zajistiti a postoupiti mu, aby nebydlel pod šírým
nebem. Tedy nemohu se přikloniti k tomu, aby to bylo pozměněno.
V § 8. 1. věta se žádá
změna: "Obec (společný bytový
úřad) může byt zabrati po prohlídce
alespoň 3 členy komise". Jsem toho názoru,
že ta věc nepatří do § 8., nýbrž
že to je věc řízení, t. j. §
22.
V § 9. se žádá
vřadění nového odst., a to, aby místnosti
bytů stavebně uzavřených, nečiní-li
podlahová plocha obytných místností
více než 80 m2, a byty osob, které
z úředního příkazu bydlí
dočasně mimo místo svého stálého
pobytu, byly vyloučeny. Pokud jde o prvou větu,
je to samozřejmé, poněvadž místnosti
bytů stavebně uzavřených nelze přece
zabírati. Jinak trvám, abychom zůstali při
původním znění, poněvadž
i při 80 metrovém bytě může se
jednat o 4 místnosti o 20 m2 a bude
snad nutno, jestli ten byt je náhodou obydlen jednou nebo
dvěma osobami, aby se v tomto případě
sáhlo k jednomu přebytečnému zde bytu.
Pokud se žádá
změna § 13. v posledním odst., aby poslední
odst. měl znění: "Obec (společný
bytový úřad) může zabrané
byty a místnosti svým nákladem upraviti a
provésti v nich stavební změny po provedení
stavební komise; o stavu před úpravou aby
byl sepsán protokol," - navrhuji, aby poslední
věta přičleněna byla k poslednímu
odstavci § 13., totiž aby tam bylo přidáno:
"a o stavu před opravou budiž sepsán
protokol".
V § 15. žádá
se následující změna: "Nájemci
zabraných částí bytů, které
podle § 10. posledního odst. mají nárok
spoluužívat nevyhnutelně nutných příslušenství,
nesmějí přijímat podnájemníků."
Je to správné potud, pokud nikdo z nich nezemřel
nebo někam neodcestoval nebo nebyl někam přeložen,
ale může se stát, že i v takovém
bytě podnájemníka, který sestává
ze 2 nebo 3 místností, někdo odešel
nebo odešly 2 osoby; bylo by nerozumné, když
je nedostatek bytů, neumožniti, aby i tam podnájemník
vzat byl.
Tady souhlasím s navrhovaným
zněním, ale doplnil bych je větou: "leč
zmenší-li se počet členů domácnosti".
V § 27. navrhuje se, aby z rozhodnutí
společného bytového úřadu,
pokud rozhodne jeho první stolice, bylo možno se odvolati
do 8 dnů k zemské politické správě,
jinak proti němu není opravných prostředků.
Pokud jde o tuto otázku, zaměstnával
se jí také výbor a většinou rozhodl
proti.
Návrhy pana kolegy Sedláčka
jsou následujícího rázu:
V § 3. žádá,
aby za slovo "zemědělských" se
vložila slova "jakož i místnosti spolkové".
Navrhuji - a je to po dohodě s pány, aby
v § 3. bylo v druhé řádce odst. 3. škrtnuto
slovo "spolkové". Zrovna tak ve třetím
odstavci § 8. ve druhé řádce škrtnutí
slova "spolkové".
K § 5. navrhuje pan kot. Sedláček
stanovení dospělosti desátým rokem.
I o této věci ve výboru bylo jednáno
a třebas uznáváno právem, že
již děti desátým rokem lze považovati
za dospělé potud, aby měly vlastní
místnosti, uznáno, že více jak 80 %
obyvatelstva Velké Prahy jest nuceno žíti ne
po jedné, po dvou, ale také po třech až
čtyřech osobách v jedné místnosti,
tedy že nouze bytová nutí nás i k takovýmto
opatřením, a usneseno tedy, trvati na hranici věku
14. roku. Pokud je zde návrh na to, aby za osoby služebné,
pokud obývají zvláštní byt pro
služebné určený, se nepočítaly,
nebylo tomu snad dost rozuměno a bude ve výkladu
v prováděcím nařízení
náležitým způsobem to vysvětleno,
s čímž pánové se spokojují.
Rovněž tak, pokud se jedná o změnu navrhovanou
v § 7. To se rovněž týká podnájemníků
a v prováděcím nařízení
náležitým způsobem to bude vysvětleno.
V § 10. navrhováno jest:
"Zabere-li obec (společný bytový úřad)
byt v podnájmu, musí zároveň zabrati
obvyklé zařízení, žádá-li
toho pronajímatel." Žádám, aby
to bylo přijato v původním znění,
poněvadž mohou nadejíti okolnosti, kdy to i
pronajímatel nežádá, ale kdy v zájmu
nájemníka jest to nutné, nebo naopak může
se státi, že pronajímatel by chtěl dáti
ten nábytek k disposici, poněvadž vždy
ho dával a že najímatel chce prázdný
třeba pokoj, poněvadž má nábytek
vlastní. Ten, kdo pronajímá, by opravdu neměl,
kam nábytek složiti. Tak, jak jest to stanoveno, že
může obec a když to žádá pronajímatel,
že musí obec to najmouti, jest to naprosto správné.
Dále se žádá
vypuštění odst. 4. tohoto paragrafu. K tomu
chci říci že není správné
chápáno, co patří k příslušenství
a není pravdou, že může někdo zabrati
kuchyň někomu. To jest vyloučeno. K příslušenství
může náležeti snad záchod na chodbě
se nalézající. (Výkřik:
To není správné!) To jest věc,
která musí býti jasným způsobem
vysvětlena v prováděcím nařízení.
V § 18. rovněž se žádá vypuštění
odst.: "Jiné náklady na zabraný byt
musí majetník domu nahraditi obcí (společnému
bytovému úřadu), bylo-li jich k užívání
bytu nevyhnutelně třeba."
I o této otázce bylo
ve výboru jednáno a výbor většinou
se přiklonil k dnešnímu znění.
Navrhovaná změna v § 18. v podstatě
ničeho na věci nemění. Navrhuji ovšem,
aby to zůstalo v původním znění.
Předseda
(zvoní): Debata je skončena. Přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí
míst.
Míním dát hlasovati
následujícím způsobem: Prosím
pana zpravodaje, by návrh můj bedlivě sledoval.
Ostatně, poněvadž podáním návrhů
v posledním okamžiku stalo se hlasování
neobyčejně komplikovaným, nad to ještě
tím, že v posledním okamžiku v doslovu
pan zpravodaj se přizpůsoboval a formuloval některé
návrhy ještě samostatně zvlášť,
bude nezbytno snad, abychom při některých
paragrafech hlasovali tím způsobem, že by pan
zpravodaj teprve přečetl ty své formulované
návrhy, kterým se přizpůsobil, nebo
kterými pozměnil návrhy, učiněné
se strany jednotlivých pánů poslanců.
Tedy o §§ 1.-3., odst.
1., bod 2) bychom hlasovali podle zprávy výborové,
poněvadž není žádného pozměňovacího
návrhu. O § 3., odst. 1., bod 3) budeme hlasovati
podle zprávy výborové se vsuvkou, navrženou
členem N. S. Sedláčkem, a sice za
slovem "zemědělských" má
se vsunouti "jakož i místnosti spolkové".
Bude-li vsuvka, navržená p. kol. Sedláčkem,
zamítnuta, bude odst. 3. tohoto paragrafu odhlasován
ve znění, navrženém výborem sociálně-politickým,
po škrtnutí slova "spolkové".
O § 3., hod 3. až do konce,
pak o § 4. a 5. a o odst. 1. § 5. bude hlasováno
podle zprávy výborové. Potom odst. 2. §
5. bude odhlasován nejprve podle návrhu kol. Sedláčka:
"Za dospělé pokládají se členové
domácnosti, kteří dokonali 10. rok, mladší
členové atd."... podle zprávy výborové.
Bude-li návrh jeho zamítnut, bude pak hlasováno
o příslušném odstavci ve znění,
navrženém výborem sociálně politickým.
§ 5., odst. 3. bude předložen
k hlasování ve znění, navrženém
členem N. S. Sedláčkem, takto: "K
členům domácnosti nepočítají
se osoby služebné, pokud obývají zvláštní
byt pro služebné určený a podnájemníci."
(Posl. Sedláček: Tento návrh odvolávám!)
Návrh tento pan kolega odvolává,
bude tedy hlasováno hned ve znění, navrženém
výborem sociálně-politickým. Odstavec
4. § 5. bude předložen k hlasování
podle zprávy výborové. O dodatku k odstavci
4. § 5., jak jej navrhuje člen N. S. pan Mattuš,
bude hlasováno zvláště. Pak bude hlasováno
o zbytku § 5. O § 6. a 7., poněvadž nejsou
žádné pozměňovací návrhy,
bude hlasováno podle zprávy výborové.
O doplňku § 7. bude hlasováno podle návrhu
člena N. S. Sedláčka. (Posl. Sedláček:
Odvolávám!) Ten je odvolán. Bude tedy
o doplňku hlasováno podle návrhu člena
N. S. Mattuše. Trváte na něm, pane kolego?
(Posl. Mattuš: Tak jest!)
O prvé větě
§ 8. bude hlasováno podle návrhu člena
N. S. Mattuše. Kdyby byl zamítnut, bude hlasováno
o znění této věty podle zprávy
výborové. Pak bude hlasováno o bodu 1. a
2. § 8. ve znění zprávy výborové,
poněvadž není pozměňovacích
návrhů k tomu. O bodu 3. § 8. bude hlasováno
ve znění zprávy výborové se
vsuvkou člena N. S. Sedláčka na řádce
7. a 9., za slovo "zemědělských"
"a spolkových". Trvá pan kolega
na tom? (Posl. Sedláček: Ano!) Bude-li vsuvka
tato zamítnuta, pak by bylo hlasováno ve znění,
navrženém výborem sociálně-politickým.
O bodu 4., 5., 6. a 7. § 8. bude hlasováno podle zprávy
výborové. O bodu 8., první odstavec §
8., bude hlasováno ve znění zprávy
výborové s dodatkem, navrženým panem
kolegou Sedláčkem. Bude-li zamítnut,
pak bude hlasováno o bodu 8. prvního odstavce §
8. podle zprávy výborové, jakož i o
celém zbytku § 8. O § 9., odstavci 1. a 2., bude
hlasováno podle zprávy výborové s
dodatkem, navrženým posl. Sedláčkem.
Kdyby byl zamítnut, bude hlasováno o § 9.,
odstavci 1.-5. podle zprávy výborové. Pak
bude hlasováno o doplňovacím návrhu
předposledního odstavce § 9., formulovaném
panem kol. Mattušem.
Pak přistoupíme k hlasování
o posledním odstavci § 9. podle zprávy výborové,
jakož i o prvním a druhém odstavci § 10.,
k nímž není podáno pozměňovacích
návrhů. Pak hlasovati budeme o třetím
odstavci § 10. podle návrhu posl. Sedláčka.
Bude-li zamítnut, bude hlasováno o třetím
odstavci ve znění, navrženém výborem.
Potom hlasujeme o čtvrtém odstavci § 10. podle
zprávy výborové. Vypuštění
tohoto odstavce navrhuje kol. Sedláček. Pak
budeme hlasovati podle zprávy výborové o
§§ 11., 12. a při 13. o odstavci prvním
a druhém.
§ 13., odst. třetím,
bude hlasováno podle návrhu kol. Mattuše.
Kdyby byl zamítnut, budeme hlasovati podle zprávy
výborové.
§ 14. a prvém odstavci
§ 15. budeme hlasovati podle zprávy výborové,
poněvadž není podán žádný
pozměňovací návrh. Pak hlasujeme o
doplňku k § 15., odstavec první, navrženém
posl. Mattušem. Pak hlasovati budeme o druhém
a třetím odstavci § 15. podle zprávy
výborové. Dále o §§ 16., 17. a
prvním odstavci § 18. Na to budeme hlasovati o druhém
odstavci § 18. podle zprávy výborové.
Vypuštění jeho navrhuje pan kol. Sedláček.
Pak hlasujeme o třetím odstavci § 18. podle
návrhu kol. Sedláčka a kdyby byl zamítnut,
tedy budeme hlasovati o něm podle zprávy výborové.