Úterý 14. října 1919

Také velice značné byly stížnosti na válečné komisionáře, totiž na obilní a bramborové vykupovače. Zrovna v posledních dnech propukla aféra v Poděbradech, kde se zjistilo, že komisionář místo pro stát, pro obyvatelstvo, staral se o zásobování pod rukou za ohromně zvýšené ceny, takže získal obrovský majetek. Tytéž případy přednášeli zástupci moravští, ale ty stížnosti, které přednášeli zástupcové Slovenska, byly nejzávažnější. Dnes obyvatelstvo Slovenska je velice zneklidněno. Zůstal tam v oboru zásobovacím ten starý, zkompromitovaný maďarsko-židovský systém. Byly velké stížnosti, že celý ten aparát komisionářský je tam upírem na těle slovenského národa, že vlastně pamatuje jen na své obohacování, ale zásobování státu a prospěch obyvatelstva že je těmto pánům úplně lhostejný. 70 % dnešních komisionářů na Slovensku jest čistě maďaronsko-židovského původu, na což obyvatelstvo Slovenska velmi roztrpčeně poukazuje. Je nutno, aby v tomto směru ministerstvo zásobování nějakým způsobem obyvatelstvu slovenskému v našem všeobecném prospěchu státním vyšlo vstříc a komisionáře vzalo z řad slovenských, poctivých.

Také se ukazovalo všeobecně, ze když půjde nyní o decentralisaci v dovozu brambor, že se nedostává pytlů. Získali jsme přece velmi značný počet pytlů z amerických zásilek potravinových, ale padla tam také poznámka, že tyto velmi dobré jutové pytle zmizely úplně z trhu, že nedostaly se do rukou centrálních úřadů a že byly do Rumunska prodány pod rukou. To by byly zjevy velice nezdravé a měla by se v této věci říci úplná pravda. Takovýto vzácný materiál, nezbytně potřebný pro zemědělce i konsumenty, měl by býti přesně veden a důsledně udržován v našich rukách. (Tak jest!)

Zásobovací výbor jednal dále o zásobování baťochovém. V těchto otázkách zůstala jsem téměř osamocena. Ostatní členové uznávali, že bude nutno s ohledem na hrozný stav železnic u nás zameziti jakékoliv baťochové zásobování, hlavně vyloučiti úplně dovozy pytlů s bramborami z osobních vlaků, poněvadž za jediný měsíc při ředitelství plzeňském objevilo se na rozbitých oknech a rozbitém železničním materiálu škody za 156.000 K. Tedy jsou tu jistě národohospodářské důvody, které nutí státní správu, aby v tomto směru jednala velmi přísně. Ale z lidského stanoviska prosila bych, aby v této otázce nebylo žádným způsobem drakonicky postupováno. Do té doby, pokud my obyvatelstvu skutečně nemůžeme dáti, ne pouze slíbiti všechny ty dávky, které jsme zaručili, jest marno, my musíme obyvatelstvu dovoliti, aby aspoň po malých částech mohlo si nějakým způsobem mouku a brambory opatřiti. (Výborně!) Není to keťasování, - budiž vše zjišťováno velmi slušně, když takový jednotlivec by si vezl 10-20 kg. nezbytných životních potřeb. Ale nesmí se postupovati jako za starého Rakouska, že by se to zabavovalo. To by nebyl dobrý zjev. Jsme v demokratické republice, to neznamená anarchii v zásobování, ale značí to možnost, doplniti, co ministerstvo samo následkem určitých obtíží dodávati nemůže. U otázky příbuzenských brambor, které ministerstvo do svého nařízení vložilo, měl zásobovací výbor většinou odlišné stanovisko. Počítal, že na příbuzenské brambory nebudou mnozí z obyvatelstva reflektovati z toho důvodu, že byla v ministerském nařízení přijata klausule, že brambory příbuzenské nebudou zemědělcům z kontingentu odpočítány. Zdálo se to mnohým členům zásobovacího výboru jistou křivdou, že to, co prodá obilnímu ústavu, by se mu odpočítalo, co prodá svým příbuzným, to by se mu nemělo počítati. V této věci zůstala otázka otevřena. Nečinili jsme přímých návrhů, poněvadž ministerstvo zásobování poukazovalo, že pod otázkou příbuzenských brambor dály se velké nepřístojnosti, že se našli jednotlivci, kteří t. zv. zásobování příbuzenského používali k tomu, aby způsobem podloudným za velké ceny prodávali osobám, které vlastně s nimi v žádném příbuzenském styku nebyly. Uznávalo se dále všeobecně v zásobovacím výboru a byl také zejména kolegou Kaderkou v tom směru podán návrh, že malým zemědělcům při předpisování kontingentu nutno vyjíti vstříc. Tam, kde je majitelem malozemědělec, do tří hektarů půdy, to jest do 9 korců, co má takový člověk s tím dělat dříve? Mnohý má dva, tři, až pět korců půdy, co má na tom dříve sázet, sít? Proto se uznalo, že od těchto malých zemědělců nebude kontingent dle názoru zásobovacího výboru požadován, a také prosím Národní shromáždění, aby k tomu příznivé stanovisko zaujalo.

Naopak čím je větší hospodářství, - a myslím tu hlavně na velkostatky a velké zemědělské objekty - čím poměrně rozsah půdy je větší, tím postupně k většímu přídělu, kontingentu bramborů by byl ten který majitel jaksi přidržen. Myslím, že je v tom jistá sociální spravedlnost, poněvadž malí zemědělci mívají obyčejně četnější rodinu. Je to třeba 5-8 lidí a, když má takový zemědělec 2-3 strychy pole, a když se mu předepíše ještě kontingent, aby ten člověk potom sám pro sebe a na setbu brambory kupoval.

Ministerstvo zásobování v některých otázkách přišlo nám už i tím způsobem vstříc, že zásady, které zásobovací výbor přijal na přání p. předsedy Šamalíka, vzal už do svých prováděcích nařízení. Mezi jiným je to úleva, možnost, nakoupiti v aktivních i neaktivních okresích na poukaz metrákové zásoby přímo u producentů. Je to výhoda hlavně v aktivních okresích, kde však ministerstvo prohlásilo současně, že v obvodu okresu toho jest obchod uvolněn a že tamtéž jest každý jednotlivec přímo povinen si svou zásobu sám opatřiti.

Byla však druhá věc, se kterou jsme u ministerstva zásobování neprorazili a kterou podáváme dnes ve formě návrhu Národnímu shromáždění. Žádali jsme totiž, aby velkým městům a průmyslovým obvodům a zásobovacím organisacím bylo také umožněno, objeví-li se určitá porucha v zásobování, aby státnímu aparátu zásobovacímu přiskočiti směly na pomoc. Objeví-li se ku př. nedostatek bramborů v Praze, na Vinohradech, v Karlíně atd., aby velké tyto obce měly možnost, za dohody se Zemským obilním ústavem za pomoci svých nákladních automobilů i jiných vozidel v poukázaném okrese urychliti nákup a dopravu. Považuji to za jeden z velmi důležitých návrhů, poněvadž taková kalamita se nám může přihoditi každým okamžikem a my bychom žádným způsobem nemohli převzíti zodpovědnost za to, co by se v budoucnosti v neuspokojeném obyvatelstvu dálo.

To byly tedy náměty, které jsme projednávali v zásobovacím výboru a které shrnuji v následujících zásadách (čte): "Vláda se vyzývá, aby zásobování obyvatelstva zemčaty v okresích prováděno bylo tím způsobem, aby konsumenti na úřední poukaz zakoupiti mohli za úředně stanovené ceny zemčata přímo u producentů v rámci okresu, jímž se takto dodané brambory odepíší z určeného kontigentu.

Zásobování zemčaty v okresu, jak je proponuje ministerstvo zásobování, budiž doplněno ustanoveními, aby velkým průmyslovým městům a zásobovacím organisacím přikázány byly určité bramborářské aktivní okresy, v nichž by tyto vlastními lidmi v dohodě s politickým úřadem, zemským obilním ústavem a jeho subkomisionáři brambory vykoupily a do míst potřeby je dopravily. Při tom budiž zachována evidence v zemském obilním ústavě odvedených a odebraných takto bramborů pro místa odevzdací a pro místa přijímací.

Zemědělci pod 3 ha orné půdy buďtež z nucených dodávek bramborů vyjmuti. Volný prodej bramborů není však ani u těchto zemědělců dovolen. Kontingenty zemčat u zemědělců nad 3 ha výměry buďtež předpisovány vzestupně podle výměry půdy při zabezpečení rodiny."

Poněvadž usnesení zásobovacího výboru bylo jednomyslné, předpokládám, že také Národní shromáždění tyto názory zásobovacího výboru schválí, byla bych však velmi povděčna ministerstvu zásobování, kdyby podniklo všechny kroky, aby v okresech, kde si budou moci konsumenti sami obstarati brambory, přísně se hledělo k tomu, aby cena 28 h, s nejvyšším rozpětím režie 44 h za 1 kg brambor, byla dodržena. Kdyby nákup bramborů byl takto částečně uvolněn, ale zase vznikla anarchie cenová, tedy bychom celou věc více poškodili, nežli prospěli obyvatelstvu, a toho si jistě nikdo nepřeje.

Prosím, aby se tyto zásady zásob. výboru co návrhy v slavném Národním shromáždění přijaly, aby tak ministerstvo zásobování mělo ještě příležitost, některé naše zásady uplatniti v doplňcích svých úředních nařízení. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena.

Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se. Zvoní.) Kdo souhlasí s resolucí, obsaženou ve zprávě zásobovacího výboru, kterou právě přečetla kolegyně Zeminová jakožto zpravodajka, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Resoluce je schválena a tím je tento odstavec denního pořádku vyřízen.

Nebude-li proti tomu námitek, provedeme ještě některé doplňovací volby do výborů a to do ústavního, z něhož vystupuje dr. Markovič - navrhuje se dr. Jan Vanovič;

do branného: vystupuje dr. Markovič - navrhuje se Čobrda:

do legionářského: vystupuje dr. Markovič - navrhuje se Janček;

do živnostenského: vystupuje Juraj Šopka - navrhuje se Parák;

do kulturního: za člena Národního shromáždění dra J. Metelku - navrhuje se P. Petrovický.

Námitek proti tomu není. (Nebylo.)

Kdo s navrženými změnami souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, navržené změny jsou schváleny.

Předseda výboru ústavního dr. Meissner přednesl žádost, aby lhůta, která byla dána výboru ústavnímu k podání zprávy o vládním návrhu zákona, kterým se vláda zmocňuje, činiti opatření k úpravě mimořádných poměrů způsobených válkou (tisk 1587), byla prodloužena.

Žádá, aby lhůta byla prodloužena na neurčito, poněvadž ústavní výbor potřebuje k vypracování zprávy seznamu nařízení, která byla vydána na základě zmocňovacího zákona z roku 1917.

Vláda slíbila, že seznam ten předloží, aniž však mohla přesně určiti dobu, do kdy se tak stane.

Jsou snad proti této žádosti ústavního výboru nějaké námitky? (Nebyly.) Není jich; žádosti této se vyhovuje.

Přistupuji k ukončení schůze a navrhuji, aby se příští schůze Národního shromáždění konala v pátek dne 17. října 1919 v 10 hod. dopoledne s tímto denním pořadem:

1. Zpráva finančního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 990), jímž se zavádí zvláštní dávka z vína v lahvích, tisk č. 1610.

2. Zpráva sociálně-politického výboru o vládní osnově zákona tisk č. 1476, aby byly odstraněny pracovní a čelední knížky i trestnost bezdůvodného zrušení pracovního poměru, tisk č. 1689.

3. Zpráva výboru sociálně-politického o vládním návrhu zákona tisk č. 1653 na změnu a doplnění zákona o podpoře nezaměstnaných, tisk č. 1694. Po případě:

4. Zpráva právního výboru o trestání válečné lichvy a lidových soudech pro ně, tisk 1697.

Je snad proti mému návrhu, jak pokud se týče dne, tak pokud se týče denního pořádku, nějaká námitka? (Nebyla.) Není tomu tak. Návrh můj jest přijat. Končím schůzi.

(Konec schůze ve 3 hod. 48 min. odpol.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP