Úterý 23. září 1919

Z toho důvodu navrhují podepsaní, aby v § 7. odst. 5. projednávané osnovy připojena byla na konci věta původně vládou samou navržená: "Strany mají právo nahlédnouti kdykoli do spisů, týkajících se jejich záležitostí."

Návrh tento jest opatřen dostatečným počtem podpisů a jest předmětem jednání. K slovu jsou přihlášení páni kolegové dr. Schieszl a Pik. Navrhuji, aby byla stanovena řečnická lhůta 10minutová; je snad nějaká námitka proti tomu? (Nebyla.) Není, návrh můj jest tedy schválen.

Uděluji slovo prvému řečníku, panu kolegovi dru Schieszlovi.

Posl. dr. Schieszl: Slavné Národní shromáždění!

Srovnáme-li dosavadní zákonné předpisy o vyživovacím příspěvku s nově navrhovaným zákonem, vidíme, že okruh osob, na které se má tento zákon vztahovati, je mnohem užší, než byl doposud. Jest to výsledek všeobecného poznání, že jest nutno šetřiti, a že jest nutno odstraniti ty křiklavé případy, ve kterých tohoto zákona bylo zneužíváno. Tu bych především chtěl konstatovati, že vládní strany staraly se usilovně o to, aby do zákona přišly všemožné kautely, které by takovémuto zneužívání tohoto zákona zabránily. Konstatuji to proto rád, poněvadž jest z toho viděti, že strany vládní jsou si vědomy velké zodpovědnosti, kterou právě jím ta okolnost, že jsou stranami vládními, ukládá. Přál bych jejich snaze úspěchu, mám však pochybnost, zdali se tato snaha skutečně s úspěchem potká. Kdyby pan ministr vnitra...

Předseda: Prosím pány na levici, aby zachovali klid!

Posl. dr. Schieszl (pokračuje): ...mohl sám provésti revisi, po které se volá, která prý se také provádí a která se také provede, snad bychom těch pochybností nemusili míti. Obávám se však, že toto zvýšení příspěvků, které pro jedince jest velmi nepatrné, v tom souboru však znamená přece jenom značné zatížení republiky, bude míti za následek, že se zvýší příspěvek i těm, kteří ho neprávem dosud brali, i těm, o kterých mluvil přede mnou právě pan referent.

Proto zdálo se nám, že by bylo výhodnějším, kdyby ta revise, která prý se provádí a bude prováděti, byla provedena napřed a kdyby byl pan ministr mohl přijíti k nám a říci: "Já jsem provedl revisi s tím effektem, že jsem uspořil řekněme 100 milionů, nové zatížení bude dělat 80-100 milionů!" Pak bychom jistě mohli s klidným svědomím pro tento zákon hlasovati. Opakuji: tato revise provedena nebyla a proto mám pochybnost, že skutečně tento zákon se potká s úspěchem. Takový zákon, jako jest zákon o vyživovacích příspěvcích, který se týká nejširších vrstev, myslím, musí býti posuzován vždy s dvojího hlediska, nejen s toho hlediska sociálního, nýbrž také s toho hlediska, jak působí na mravní stav lidu. A tu není pochyby, - nebudu opakovati to, co řekl již pan referent - že vyživovací příspěvky a podpory v nezaměstnanosti právě tím, že jich bylo zneužíváno, působily vlivem neobyčejně znemravňujícím.

Zde jest potřebí nápravy a to i v tom smyslu, že jest nutno zameziti, aby nejen jednotlivci, nýbrž i organisace, řekl bych organisace, které se skoro jen za tím účelem utvořují, vymáhali - skoro bych řekl - jistým terrorem nároky, které jim nepatří. Republika ještě potřebuje ke svému životu spolupůsobení nejširších vrstev, ale to spolupůsobení nejširších vrstev může se potkati s úspěchem jen tenkráte, když ty široké vrstvy jsou na jistém vyšším mravním stupni. To platí ovšem nejen o těch vrstvách, nýbrž zejména o jejich vůdcích. A tu právě zasahá do toho ta otázka, která v sociálně-politickém výboru a již i dnes zde v tomto domě ještě před hlasováním způsobila značný rozruch. Jest to to ustanovení, které bylo v původní vládní osnově a které potom z ní bylo odstraněno, totiž o právu nahlížeti do spisů.

Třeba věc je urovnána, dovolte mi, slavné Národní shromáždění, abych několik slov o tom řekl, a to proto, poněvadž jest to první případ, kdy Národní shromáždění jest postaveno před tuto otázku nahlížení do správních spisů.

Je to zásadní otázka proto, poněvadž při ní budeme řešiti, chceme-li žíti ve státě policejním či ve státě právním. Rozdíl mezi státem policejním a státem právním je právě ten, že ve státě policejním jsou tajné spisy a že se tam rozhoduje o občanu tak, že on nemá vědomí, kdo o něm rozhoduje, na základě čeho rozhoduje a jak rozhoduje. Ve státě právním naproti tomu rozhoduje úředník na základě zákonných předpisů, je za své rozhodnutí zodpověden, strana má právo do těch spisů nahlížeti a má právo zjednati si také prostředky pro svoji obranu. Proto tyto dva názory se srazily a je potřebí právě, slavnostně jaksi konstatovat, že jsme si vědomi toho, pro který z těchto dvou principů hlasujeme.

Byla proti tomu učiněna námitka - a já to docela chápu velmi dobře, že vedena byla nejlepší vůlí, pomoci k odstranění zneužívání vyživovacích příspěvků - námitka totiž, že důvěrníci - četníci, starostové a pod. - budou se ostýchati říci pravdu, poněvadž budou se báti před tím, že budou napadeni. Myslím, slavné Národní shromáždění, že nemůžeme přistoupiti na tuto námitku. Především, pokud jde o státní úředníky, je to jejich životním povoláním a je to jejich povinností, aby rozhodovali podle zákona a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Že za to musí býti občanstvu zodpovědni, o tom, myslím, není zapotřebí mezi námi dále debatovati. Pokud pak jde o ty starosty, nedovedu si představiti, že by bylo možno, aby v četných případech v naší republice byli zvoleni starostové, kteří by neměli dosti pevné vůle a dosti síly, aby za to, co napíší, také stálí, naopak mám pevnou naději, že budou vždycky zvoleni lidé nejlepší, kteří si vždy také zodpovědí to, co si napíší.

A přátelé, nemyslete si, že není potřebí chrániti jen ty starosty. Slyšel jsem také, že tomu tak není, že nebudou vždy zvolení ti nejlepší lidé. Nebudou-li zvoleni ti nejlepší lidé, je to zase argument pro moje tvrzení, neboť pak budeme potřebovat ochrany proti takovému člověku, který není nejlepším, a i ten nejlepší člověk může o mne napovídat bůhví co a já nemám možností, proti tomu se brániti. Právě z toho důvodu je tedy třeba, aby právo nahlížeti do spisů bylo stanoveno. Jen z toho důvodu přihlásil jsem se k slovu a prosím vás, abyste všichni pro návrh pozměňovací dra Bartoška hlasovali. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo dalšímu řečníku panu kol. Pikovi.

Poslanec Pik: Slavné Národní shromáždění!

Klub sociálně demokratický bude hlasovati pro dodatkový návrh dra Bartoška a sice z té příčiny, poněvadž odpovídá principu demokracie a požadavku reformy naší správy.

Dále se zřetelem na vývody pana referenta, který odůvodňoval zvýšení příspěvků pro určité obvody, zejména pro obvod Velké Prahy, chci poznamenati, že v tomto případě stala se křivda Velké Plzni. Zde je odůvodňováno zvýšení příspěvků na 2 K 20 h pro Prahu tím, že jsou zde mimořádné drahotní poměry. -Musím konstatovat, že na Plzeňsku jest větší drahota, než v obvodu pražském. Jako přejeme pražským obyvatelům a pražským rodinám těchto výhod, musíme neméně zdůrazniti požadavek, aby i ony obvody, které trpí mimořádnou drahotou, jako je Velká Plzeň a její obvod, nebyly zastrkovány tak, jak to neodpovídá poměrům. Musím tedy zdůrazniti, že právo na zvýšení příspěvků mělo býti přiznáno také takovým obvodům, které mimořádně trpí vysokými cenami.

Pokud se týká názoru pana předřečníka, že mela předcházeti revise a teprve po revisi se měla provésti reforma vyživovacího zákona, myslím, že by tím nastaly zbytečné průtahy a že dávné přání těch poctivých, kteří oprávněně příspěvky dostávají, by bylo oddáleno. Tento požadavek jest v naprostém nesouhlasu s potřebou obyvatelstva, kterému naprosto nemůže dostačiti ani tato dotace, poněvadž i za ten vyšší příspěvek 2 K 20 h nemůže býti dnes živ jednotlivec, ježto ceny potravin a životních potřeb jsou abnormálně vysoké.

Pokud se týká názoru, že vyživovací příspěvky zatěžují státní finance, (Hluk.)

Předseda (zvoní!) Prosím o klid!

Poslanec Pik: Myslím, že máme jednu jedinou, ale správnou cestu, abychom se tohoto břemene zbavili. Ministerstvo Národní Obrany má příznivou situaci pro řádnou, ve vyšším stylu provedenou demobilisaci. Dnes již není situace, za niž bychom byli ohroženi, a tu musí býti v prvé řadě úkolem našeho státu a zejména vojenské správy, aby náklady na vojenství byly co nejvíce zmenšovány a jsem jist, že každá rodina, která má svého živitele ve vojenské službě, mileráda zbavila by se vyživovacích podpor, kdyby jí byl vrácen živitel. Chci konstatovati, že máme ve službě vojenské desetitisíce lidí, kteří pro stát jako vojáci nemají žádné ceny; ti lidé jsou v kasárnách, města jsou přeplněna a kromě toho nutno konstatovati, že i méně schopní jsou neustále drženi, totiž ti, kteří měli klasifikaci "C", ve službě vojenské.

Z toho důvodu, aby průmyslu, živnostem, zemědělství, obchodu a úřadům vráceny byly potřebné pracovní síly a stát byl zbaven nákladu finančního na vyživovací příspěvky, doporučuji k úvaze, aby nejrychlejším způsobem provedena byla demobilisace nejstarších ročníků. (Výborně! Potlesk. Předseda zvoní.)

Předseda: Slovo dále má pan kol. dr. Bartošek.

Člen N. s. dr. Bartošek: Slavné Národní shromáždění!

Já mohu býti docela stručný. Jedná se mi o to, abych odůvodnil návrh, který jsem zde podal a jímž se žádá, aby stranám bylo přiznáno právo, nahlížeti do spisů. Je to, jak již bylo z tohoto místa pověděno, požadavek moderní správy, moderní administrativy, aby tak, jako v soudnictví strany již dávno do spisů nahlížeti mohou, aby také ve správním řízení možnosti této nebyly zbaveny. Správně tu bylo také řečeno, že stát takový, který nedopouští občanům, aby do spisů jich se týkajících nahlíželi, jest vlastně státem policejním a takové staré rakouské zařízení my ve své republice podržovati nemůžeme a zajisté nebudeme.

Byly v debatě, kterou jsem s kolegy o této věci měl, vysloveny celkem jen dvě možné námitky proti povolení, nahlížeti do spisů. Prvá námitka uváděla, že prý by tímto nahlížením agenda úřadu velice vzrostla, že by úřad byl tím nad poměr zatížen. Já myslím, že tato námitka držeti se nedá, neboť úřady jsou zde dnes k vůli občanstvu a nikoliv občanstvo k vůli úřadům a občan má zajisté vážný zájem i nárok, aby, když se o něm rozhoduje, věděl, proč se tak rozhoduje a z jakých důvodů, a mohl účelně svůj zájem a právní nárok chrániti.

Druhá námitka, která se uváděla, byla ta, že prý by se, když bude dovoleno nahlížeti do spisů, každý postižený dověděl o všem, co kdo na něho pověděl, kdo v jeho věci nějaké oznámení úřadu udělal, kdo nějakou okolnost, na které mu snad záleží, aby zůstala skryta, úřadu vyjevil, a že by potom toho informátora úřadu mohl pronásledovati nebo se mu mstíti. Myslím, že dnes již žijeme ve státě na tolik demokratickém a že občanské živly mají také dnes u nás již tolik vlivu, aby takovou nějakou persekuci dovedly paralysovati jiným, vhodnějším a účinnějším způsobem, a že není kvůli tomu třeba, abychom podržovali princip starého policejního státu.

Z té příčiny učinil jsem zde návrh, se kterým se ostatně také pan zpravodaj již komformoval, aby nahlížení do spisů bylo v tomto správním řízení přípustno. Doporučuji vám, velectěné Národní shromáždění, abyste pro tento doplňovací návrh hlasovali. (Potlesk.)

Předseda: K slovu není nikdo dále přihlášen. Debata je skončena. Uděluji závěrečné slovo panu zpravodajovi.

Zpravodaj posl. Aust: Velect. shromáždění!

Pokud jedná se o vývody pana dra. Schieszla, nechci pouštěti se do kritiky těchto jeho vývodů , té jeho opatrnosti a jeho snaze, prospěti republice, jen gratuluji a odpovídám k tomu: až budou zjištěny revisí ony osoby, které neoprávněně vybíraly příspěvky vyživovací, možná, že jich bude hodně mnoho, jež stojí v blízkosti osoby p. dra. Schieszla (Odpor ve středu) - v politické blízkosti.

Pokud jedná se o vývody zde kol. Pikem přednesené, sociálně politický výbor nemohl přihlížeti k oněm teritoriálním přáním. Za kol. Pikem šla Moravská Ostrava, šla Olomouc, šlo Kladno, šla jiná a jiná města, takže na konec žádá to i kolega zde (Hlas: Dobrovíz!), aby některá jiná místa byla zařaděna. Poukazuji zde, že sociálně-politický výbor na tento místní patriotismus přihlížeti nemohl a řídil se ustanoveným zařazením všech měst do I. a Il. třídy aktivitního přídavku. Prosím, aby to bylo vzato na vědomí a zpráva výboru sociálně-politického a osnova zákona s těmi opravami, které byly podány, aby byla přijata.

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Zvoní.)

Hlasovati budeme tímto způsobem:

Nejprve dám hlasovati o § 1. a 2., pak o § 3., kde je pozměňovací návrh a sice přimlouvá se za něj pan zpravodaj, aby totiž v odstavci, označeném 2., místo slov: "v místech s více než 80.000 obyvateli 2 K," stálo: "V místech, jež jsou zařaděna do I. a II. třídy aktivních přídavků pro státní zřízence platných, 2 K."

Dám nejprve hlasovati o tomto pozměňovacím návrhu a kdyby byl zamítnut, teprve o návrhu, který jest obsazen ve správě výborové.

Pak dám hlasovati o ostatních odstavcích téhož paragrafu, pak o § 4., 5. a 6., k nimž nebyl podán žádný pozměňovací návrh, dám hlasovati najednou a potom o § 7., kde jest doplňovací návrh kol. Bartoška.

O § 7. dám hlasovati takto: nejprve o odst. 1., 2., 3., 4. a 5., potom o doplňujícím návrhu p. kol. Bartoška, aby totiž jako poslední věta odst. 5. byla uvedena slova: "Strany mají právo nahlédnouti kdykoliv do spisů, týkajících se jejich záležitostí." Na to dám hlasovati o odstavcích, zbývajících z tohoto paragrafu. Na to budeme hlasovati o § 8. a 9., k nimž nejsou podány žádné pozměňovací návrhy, a konečně o § 10., a sice nejprve o znění výborovém a na to o doplňujícím návrhu, doporučovaném p. zpravodajem, aby totiž byla uvedena ještě slova na konec: "a zákon uherský čl. XI. z roku 1882., čl. XLV. z roku 1914",

a konečně o §11. a nadpisu zákona.

Jsou snad proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? (Námitek nebylo.) Nikoliv!

Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s § 1. a 2. tak, jak jsou obsaženy ve správě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §1. a 2. jsou schváleny ve smyslu zprávy výborové.

Kdo souhlasí s § 3. odstavcem 1. a odst. 2. č. 1, označeným arabskou jednotkou, až do slov "2K 20"? Kdo souhlasí s těmito dvěma odstavci, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Oba odstavce z § 3. jsou schváleny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP