Středa 10. září 1919

Předseda: Ve všech třech právě přečtených naléhavých dotazech navrhuje se debata. Poněvadž všechny tři týkají se materie téže, totiž otázek drahotních, mám za to, že možno o nich provésti společnou debatu. Námitky proti tomu není.

Provedeme debatu společnou.

Navrhuji, aby řečnická lhůta k tomu stanovena byla na půl hodiny.

Jest proti tomu snad námitka? (Nebyla.) Není. Tedy zůstává při mém návrhu a uděluji slovo p. ministrovi veřejných prací Hamplovi.

Ministr veř. prací Hampl: Vážené Národní shromáždění!

Prosím v první řadě za prominutí, že podám poněkud obšírnější výklad o celkové situaci, pokud jde o stav našeho těžení, pokud jde o výhled našeho zásobování uhlím a benzínem, a pak že také si dovolím přednésti zásadní hledisko vlády, pokud jde o některé naléhavé reformy, týkající se zejména úpravy poměrů při dolování.

Současně chci připomenouti, že výklad, který činím, neobsahuje všech detailů a nevyčerpává všech okolností, které by bylo třeba uvésti, jen z těch důvodů, že nepovažuji za vhodné, abych ve veřejné schůzi ukázal na některé okolnosti, aby tím nevzniklo nebezpečí, že by interessy státu mohly býti nějakým způsobem poškozeny. Jsem však ochoten eventuelně ve schůzi předsedů ještě některých okolností těchto se dotknouti. Potíže uhelného zásobování nejsou jenom u nás, nýbrž trpí jimi celá Evropa, celá řada zemí docela v míře mnohem nesnesitelnější, než je tomu u nás.

V tom směru poukazuji na poměry zásobování uhlím v Italii, Jihoslavii a také na nesmírný pokles těžby v posledních měsících v Anglii. Příčinou těchto potíží jest všeobecný pokles těžby, který byl zaviněn abnormálními poměry válečnými a nemohl ještě dosud býti odstraněn do té míry, aby nejnutnější potřeba uhelná mohla býti kryta. Tak neobnáší ještě dnes průměrná těžba všech evropských států ani 70 procent těžby mírové.

Z příčin poklesu těžby jako nejdůležitější dlužno uvésti zmenšenou výkonnost hornictva, která má svůj takřka jediný a jistě nejhlavnější důvod v podvýživě, způsobené nedostatkem potravin, a také dále v tom, že horník byl nucen za zaopatřováním potravin a jiných životních potřeb podnikati cesty, jimiž přirozeně zkracoval svou pracovní výkonnost.

Druhou a ne méně důležitou příčinou poklesu těžby, která má pro dnešní další vývoj zejména ty neblahé následky, že se nemůže těžba dosti rychle vzpamatovati tak, jak bychom si přáli, bylo naprosto neracionelní dolování za války, při němž vůdčí zásadou bylo jen a jen vydobýti pokud možno nejvíce uhlí, aniž by bylo hleděno jednak na potřebná zajištění dolů, jednak na pořizování přípravných děl, která by zabezpečovala další dolování. Tak byly doly vydobytím snadno přípustných častí slojí namnoze devastovány a dnes jest nutno podnikati jednak zdlouhavé práce zajišťovací a pořizovati přípravná díla, kterými má býti dobývání zanedbaných anebo nevýhodně položených částí dolů umožněno. Co se zvláště poměrů ostravských týče, působí velice nepříznivě na poměry těžební měsíce již trvající nejistota politické budoucnosti Těšínska, kterou hornictvo tohoto pro nás vedle severočeské hnědouhelné pánve nejdůležitějšího uhelného revíru jest znepokojováno a rozjitřováno.

Bilance naší těžby a spotřeby jest dnes taková, že na ekonomické zásobovaní všech spotřebitelských kruhů nelze pomysleti.

Roční spotřeba uhlí v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku obnášela v posledním roce mírovém 15 mil. 193.000 t hnědého a 17,167.000 t kamenného uhlí. V tomto roce vytěžilo se naproti tomu v těchto zemích 23,113.000 t hnědého a 14,271.000 t kamenného uhlí. Z těchto cifer jest patrno, že jsme mohli odbýti značné kvantum uhlí hnědého v cizině, kdežto rozdíl mezi spotřebou a výrobou kamenného uhlí jsme si opatřili dovozem hlavně hornoslezského a dolnoslezského uhlí kamenného. Naproti tomu můžeme udati nynější naší spotřebu hnědého uhlí množstvím 15,071.000 t a kamenného uhlí množstvím 14,561.000 t. Dle výsledků těžby prvního pololetí tohoto roku lze odhadnouti naší letošní výrobu na 15,714.000 t uhlí hnědého a 9,595.000 t uhlí kamenného.

Schází nám tudíž u srovnání s posledním rokem mírovým zhruba ono množství hnědého uhlí, které jsme tehdy vyvezli a diference mezi naší výrobou a spotřebou uhlí kamenného se velice zvětšila. Všeobecně možno říci, že těžba uhelná jak hnědého, tak kamenného uhlí u nás od převratu stoupá, ale jen velice zvolna.

Co se státního obhospodařování uhlí týče, byla provedena nová organisace rozdělování uhlí z toho důvodu, aby se nabylo přehledu výroby a spotřeby a aby se dostalo jednotlivým kruhům spotřebním uhlí jednak v té míře, jak toho dovoluje množství uhlí, které jest nám k disposici, jednak aby mohl býti regulován příděl uhlí tak, jak toho vyžaduje důležitost jednotlivých kruhů spotřebních a průmyslových se zřetelem na zájmy státu.

Zde zejména bych, vážené shromáždění, chtěl připomenouti, že mnohdy na účel uhlí výtopného byla u nás favorisována průmyslová potřeba se zřetelem na její nespornou důležitost, a dále, že tendence naše v prvé řadě nesla se k tomu, abychom mohli z větší části poskytnouti nutné uhlí pro Slovensko, které se hlásí také o svůj příděl a které bylo v době mírové zásobováno výlučně uhlím německým. Mimo to ministerstvo veřejných prací snaží se zachytiti uhlí, které nám dnes uniká pod rukou, aby se ho dostalo oněm spotřebitelským skupinám, které ho pro svou důležitost pro zájmy státní nezbytně potřebují. Tedy zlořád kompensačního uhlí bude odstraněn a bude ostře čeleno lichvě.

Chci připomenouti, vážené shromáždění, že jsem při svém nastoupení úřadu snažil se již tehdy kompensační uhlí odstraniti, poněvadž pod titulem kompensačního uhlí bují všechen zlořád a zejména řádí lichva, ale setkal jsem se tehdy se zřetelem k nedostatečným vyživovacím poměrům s tak značným odporem, že nebylo lze toto opatření provésti. Byl stanoven termín 30. září, kterýmžto dnem obchody pod titulem kompensačního uhlí mizí, abychom zejména tak zabránili a čelili všem výstřelkům lichvy, která, jak známo, pánové, v posledních měsících velice bujela.

Dále nemohu opomenouti poukázati zde na tu okolnost, že jsme vázáni smlouvami k vývozu uhlí do Německa, Rakouska, Jugoslavie, Polska, Italie a do Švýcarska, které jsme uzavřeli jednak z toho důvodu, že mírová smlouva nám to ukládá. Jest to všeobecné ustanovení, dle kterého vzniká povinnost surovinami určitá území, která tvořila hospodářské celky, zásobovati, a to se týče jednak smlouvy s Rakouskem, kde se nám dostalo za uhlí výhodných kompensací, týkalo se to zejména zbraní a některých surovin, to se týče smlouvy s Jugoslavií, Italií a se Švýcarskem. Ke smlouvě s Německem, která záleží v tom, že my dodáváme hnědé uhlí české Německu a Německo naopak černé uhlí slezské dodává nám, byli jsme donuceni hlavně nedostatkem vagonů, docílivše, že jak vývoz našeho hnědého uhlí, tak vývoz kamenného uhlí slezského se provádí v německých vagonech.

Chci při tom docela nepokrytě, poněvadž to žádným tajemstvím není, poukázati na to, že trpíme nedostatkem vagonů. Podle autentické zprávy z ministerstva železnic, se kterým se konaly porady, které zejména směřovaly k tomu, abychom náležitým způsobem mohli přistavovati potřebný počet vagonů, poněvadž tím okamžikem, když není přistavováno vagonů 100 %, má to nepříznivý vliv na těžbu, jest posudek ministerstva železnic tento (čte):

"Aby mohla býti celá těžba uhelná nerušeně odvážena, jest zapotřebí, aby bylo nyní denně přistavováno 6000 uhláků. Při nejmenším průměrném oběhu vozů 8 dnů bylo by tudíž celkem zapotřebí 48.000 vozů a sice pouze pro přepravu uhlí. Zde ještě bude působiti příznivě okolnost, že následkem nedostatku kamenného uhlí jsme nuceni hnědé uhlí dopravovati na poměrně velice nepříznivé distance, na př. až na Moravu a do Slezska, docela někdy za určitých situací a tím naše vagony pochopitelně jsou na dlouhou dobu příliš exponovány. Na tento počet máme nyní jak vozů státních, tak vozů drah soukromých přibližně asi 43.000. Od tohoto počtu dlužno však odpočítati přibližně 5.000 správkových vozů, takže zbývá 38.000 pohotových vozů uhelných. Chybí nám tedy k bezvadné přepravě uhlí 10.000 vozů. Podotýká se, že tímto počtem vozů uhelných mohla by býti odvážena jenom těžba uhlí a že by všechny ostatní náklady, které jsou pro obchod a prům. nevyhnutelně nutný, nemohly býti přepravovány, jak se to ostatně nyní děje. Současně připomínám, že ministerstvo železnic usilovně snaží se jednak novými a novými zakázkami továrnám vagonů do jisté míry tomuto nedostatku čeliti, ale pochopitelně při výkonnosti našich továren na vagony, které mohou měsíčně dodati asi 800 vozů různých typů, jest tato výpomoc velmi skrovná."

Vedle těchto potíží snažíme se v nejbližší době ukojiti zejména potřeby nejnaléhavější, abychom zachránili zejména průmysl exportní, cukrovary, sklárny, továrny na porcelán, smaltovny. Za tím účelem musíme bezpodmínečně udržeti naše dráhy v provozu a připomínám váženému shromáždění, že přece se podstatně doprava na drahách zlepšila, když srovnáme situaci proti oné před 8 měsíci. Nyní před blížící se zimou musíme se snažiti opatřiti otopné uhlí pro úřady, školy a zejména domácnosti nejnuznějších vrstev obyvatelstva.

Slovensku, jak jsem již sdělil, musíme věnovati zvýšenou pozornost, což se od posledních měsíců děje, ačkoliv si netajíme, že tam nám celá řada podniků od převratu stojí. Jsou to do jisté míry podniky státní, kde stát trpí nesmírné škody.

Naše situace, co se uhelného zásobování týče, jest - nutno si to otevřeně doznat - zlá. Můžeme počítati jen s částečnou úhradou a musíme apelovati na rozvahu spotřebitelských kruhů a na klid, aby zbytečnou nervositou nezvyšoval určité hospodářské tísně. Já bych zejména prosil, aby slavné Národní shromáždění bylo ujištěno - a to jsou některé detaily, jichž se nechci blíže dotýkati, že i dnes zejména hornictvo uznává vážnost této situace, a že není vyloučeno, že dojde k určitým mimořádným krokům, abychom kalamitě uhelné mohli čeliti. Můj soud jest, že přes všechny potíže přece jen za určitých předpokladů nejkritičtější doby překonáme. Dlužno připomenouti, když posuzujeme situaci s hlediska světového, lépe řečeno, celoevropského, - poněvadž Amerika jest v situaci příznivější - že není naše situace i při těch nedostatcích nejhorší.

Já bych nyní, nežli přikročím, řekl bych, k onomu zásadnímu prohlášení, které se týká některých důležitých otázek, chtěl vysvětliti krátce naši situaci, pokud jde o naftu a její deriváty. Po převratu nastala ona situace, že nám zbyly rafinerie, kdežto těžba nafty zůstala, jak známo, ve státě jiném, v Polsku a v Haliči.

Suroviny a výrobky petrolejové možno získat pro četné rafinerie naše z Rumunska, Haliče nebo ze zámoří. Dne 23. března t. r. započalo již jednání ministerstva veřejných prací a československých rafinerií petroleje s Ukrajinci, do té doby majiteli největších haličských dolů. Dne 11. dubna t. r. podepsána s nimi konečně smlouva na dodání suroviny a to 3.000 cisteren měsíčně na dobu 3 event. 4 měsíců, s možností dalšího prodloužení smlouvy. Množství to bylo by stačilo k plnému zásobení republiky na dlouhý čas. Leč dovoz koupených výrobků nedal se provésti, poněvadž demarkační čára v Uhrách oddělila trať asi 30 km dlouhou na jediné cestě vedoucí z Ukrajiny do Čech. Jednání s uherskou vládou o provoz byla příznivě skončena, když vypukla bolševická revoluce v Pešti. Když zmíněná trať byla později našimi vojsky dobyta, byl provoz znemožněn tím, že bolševici vyhodili mosty této trati do povětří ekrasitem. Když pokrokem vojenských akcí otevřena trať přes Nyiregyhazu, byla ukrajinská oblast petrolejová Boryslav-Tustanovice dobyta Poláky a smlouva naše s Ukrajinci stala se zcela neplatnou.

Nová a nová vyjednávání s polskou vládou končila vždy při známé politice Poláků nezdarem. V této tísni vyzvala ministerstva v květnu 1919 americkou firmu Vacuum Oil Company, aby přivezla k nám tolik benzínu a petroleje, co jí jen možno. Vyzvání nevedlo k cíli, Vacuum dodávky neuskutečnila, prý následkem květnových nepokojů, jimiž ztratili jsme úvěr u americké firmy. (Hlasy ve středu: Aha!) Vacuum byla později znovu vyzvána, aby předložila aspoň ofertu. Odpověď došla teprve po 5 týdnech a podmínky byly takové, že znamenaly podrobení našeho velkého průmyslu petrolejového této společnosti pro věčné časy a nezaměstnanost tisíce našich dělníků. Zde připomínám, že i ta námitka květnových demonstrací byla také jen do jisté míry taktickým tahem.

Již před tím jednalo se také s Rumuny, leč na uzavření nějaké smlouvy nebylo pomyšlení, neboť veškerá možnost dopravy z Rumunska, ať drahou nebo po vodě, byla pro válku v Uhrách vyloučena. Teprve před měsícem byla uzavřena tato smlouva na 2000 cisteren nafty, 1000 benzínu, 500 petroleje, kteréž množství bude se moci i zvýšiti. Doprava díti se může jedině po Dunaji. Akce prostřednictvím paroplavebního Dunajského úřadu v Bratislavě jíž zavedena, lodě k tomu potřebné získány, dosud však nedošly první transporty draze koupené rumunské suroviny.

Zástupci vlády i průmyslu byli za tu dobu 5krát ve Varšavě, než se jim podařilo uzavříti smlouvu, která teprve v těchto dnech uskutečnila dodávku asi 6000 cisteren suroviny a produktů. Smlouva byla jíž z obou stran ratifikována, nastává však jiná obtíž, která stěžuje tuto akci, poněvadž ze 3000 kotlových vozů, které náš průmysl měl před válkou, zbylo nám jich po italské ofensivě asi 800 k provozu schopných, kteréž množství nedostačuje k rychlému zásobení republiky tak nezbytnými látkami, nehledě ani k tomu, že do nejposlednější doby oprávněna byla obava, že přes hranice odeslané vozy se nevrátí zpět. Teprve tyto dny zaručila polská vláda vrácení vagonů pro suroviny vyslaných.

Kromě jednání s Polskem a Rumunskem bylo současně jednáno s mnohými společnostmi francouzskými, anglickými a hollandskými, leč veškerá tato vyjednávání tříštila se vždy o otázku placení cizími valutami, jichž k disposici nemáme, a na úvěr nebylo možno nám získati nikde nám tak nezbytné látky.

Teprve teď s podmínkou plné podpory ministerstva financí bude snad možno jistý obnos cizí valuty získati a zaopatřiti dovoz benzinu a petroleje přes Hamburk až z Mexika, abychom nebyli odkázáni jedině v této chvíli na dodávky z Haliče, poněvadž i při největší reservě možno říci, že při těch poměrech, v jakých dosud žijeme, pochopitelně i tato pevně uzavřená smlouva s Poláky je do značné míry labilní. Já na to poukazuji, ale chci připomenouti, že přes tyto potíže přece jen podaří se nám zachytiti alespoň onu část, které my nezbytně potřebujeme ke krytí nejnaléhavějších potřeb. Ovšem situace, pokud jde o osvětlování, je u nás velmi vážná. Já chci připomenouti, že určité množství petroleje k disposici je, s jeho rozdílením se však nezapočalo proto, aby se v této době ještě šetřilo. Vážené shromáždění mi promine, když, řekl bych, s touto bezohledností odkrývám všechna ta nutná opatření, poněvadž je považuji za nezbytná;určité rozdělování nastane ve 3 až 4 týdnech, jednak abychom mohli to prováděti rovnoměrně, jednak abychom v této době donutili obyvatelstvo, bohužel, k nedobrovolnému šetření, jak toho vážnost situace vyžaduje.

Já si nyní ještě dovoluji v dodatku k dotazu pánů členů Národního shromáždění, pokud jde o některé zásadní věci, prohlásiti následující, zejména pokud jde o nutnou reformu s úpravou poměrů dolování a obchodu uhlím související:

Nezadržitelný vývoj poměrů vynucuje také reformu dosavadního hospodaření státního i soukromého, kotvící ve spravedlivém rozdělení ovoce práce na súčastněné interesenty. To vyžaduje, aby byly sjednány příznivější podmínky pracovní, dělník zajištěn a zjednán mu přímý vliv na výrobu, tedy zejména na podmínky mezdní a další zhodnocení výrobních výsledků.

Tyto sociálně-politické a veřejně-hospodářské snahy jdou ruku v ruce s rozšířením politických a občanských práv. V tom směru zejména minulá prohlášení vlády vztýčila všeobecně rozsáhlý program a nyní přistupuje se k jeho řešení. Zde zejména vláda ve snaze za novými pravidly a novým sociálním pořádkem, majíc na zřeteli zájem všeobecný, neleká se konsekvencí, vyhrazujíc si ovšem v řešení důležitých úkolů co největší svědomitost a opatrnost. Zákonodárce začíná tam, kde půda pro reformu jest nejúrodnější a nejzralejší. Tak v Anglii na příklad konány byly v prvním pololetí tohoto roku důkladné porady o reformě dosavadního provozu hornického a, poněvadž v této zemi hornictví se skoro výhradně zabývá dolováním kamenného uhlí, o novém zřízení průmyslu kamenouhelného. V resumé prvního oddílu dotyčných anket bylo prohlášeno, že dosavadní systém majetkový při hornictví jest neudržitelný, a činěny byly různé reformní návrhy, týkající se hlavně zlepšení materielních podmínek dělnictva. Již z pojmu státu lze vyvoditi, že má právo disposice s přírodními poklady, které jsou základem jeho hospodářské existence a prosperity. Horní regál, který jest základem našeho hornického zákonodárství, obsahuje vlastně vlastnické právo státu na poklady přírodní a nelze tudíž mluviti o nějakém bezpráví, upraví-li stát tento důležitý průmyslový obor podle svých potřeb. Při hornictví v prvé řadě jde o to, aby stát určitě znal zásoby nerostů k disposici jsoucích a zřídil jich úplné racionelní vydobytí. Tudíž podporovati veškeré snahy, aby těžba byla zvýšena a dobývací výlohy sníženy. Při tom ovšem nejde o snížení mezd, neboť, jak dokazuje příklad Ameriky, mohou býti nejvyšší mzdy při nejlacinější výrobě. Vláda, snažíc se vyhověti dělnictvu na principu demokracie v nejvyšší míře zavedením rozsáhlé autonomie ve věcech přímo se dělnictva týkajících, tedy v otázkách doby pracovní, mzdy, platu i jiných požitků, dále ve věcech pojištění nemocenského, úrazového, invalidního, při vydávání a změnách pracovních řádů, služebních smluv, spolupůsobení při provádění a plnění bezpečnostních a hygienických nařízení, provádění iniciativních návrhů na zlepšení provozu a zvýšení těžby, spolusprávě nebo samosprávě fondu pro blaho dělnictva i úřednictva a spolukontroly o hospodářském stavu závodu, předkládá parlamentu návrh zákona o zavedení závodních a revírních rad a zřízení rozhodčích soudů hornických, jako první etapu ve vývoji snah socialisačních, a připomíná, že ministerstvo sociální péče upravuje rámcový zákon v tom směru pro veškeré zaměstnanectvo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP