Čtvrtek 24. července 1919

Následkem toho vláda svými návrhy směřovala k tomu, aby na zákonodárství bývalé říše Rakouské bylo navázáno zákonodárství Československé republiky. V obou zákonech, které jsou předloženy vašemu schválení, tedy navazuje se na zákonodárství bývalé říše Rakousko-uherské v tom směru, že všechna podstatná pravidla těchto rakouských zákonů jsou recipována, pokud jde o ochranu vzorků a známek, jež byla vyžádána u některé obchodní a živnostenské komory v obvodu naší říše. Tedy se stanoví oběma těmito zákony, aby ochrana trvala nezměněně dále.

Pokud jde o známky a vzorky, jichž ochrana byla vyžádána u některé obchodní komory v jiných částech Rakouska, stanoví se, že ty, které této ochrany nabyly, mohou jí nabýti v naší říši, jestliže zachovávají ona ustanovení, na které je pamatováno v § 1. zákona vám předloženého. Pokud jde o práva cizozemců, nabytá u obchodních komor v Budapešti a ve Vídni, v tomto směru obsahuje zákon příslušná ustanovení. Pokud jde o příslušnost, ovšem příslušnost pro ochranu známek a vzorků ve starém Rakousku, patřila ministerstvu veřejných prací. U nás je přenesena na ministerstvo obchodu z toho důvodu, že úřad patentní je přičleněn k tomuto ministerstvu.

Dovoluji si vznésti na slavné Národní shromáždění prosbu jménem právního výboru, aby zákony tak, jak byly v právním výboru se souhlasem vlády předloženy, kde od původních návrhů nebyly učiněny jiné odchylky než formální, týkající se zejména citace jednotlivých zákonů v Uhersku platných, aby tyto osnovy byly tak, jak jsou slavnému Národnímu shromáždění předloženy, v tomto nezměněném znění přijaty. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Míním dáti hlasovati tímto způsobem: Nejprve budeme hlasovati v prvém čtení o osnově zákona, týkajícího se zatímních opatření k ochraně známek a sice o 10 článcích, jeho nadpisu a úvodní formuli v celku, poněvadž nejsou stejně podány žádné pozměňovací návrhy. Na to v druhém čtení.

Pak o osnově zákona, týkajícího se zatímních opatření k ochraně vzorků, o 10 jeho paragrafech, k nimž také nejsou podány žádné pozměňovací návrhy, a pak v druhém čtení.

Námitek proti tomu není. (Nebyly.)

Budeme hlasovati, jak jsem právě navrhl.

Kdo souhlasí s čl. 1. až 10. incl., jakož i nadpisem a úvodní formulí zákona, týkajícího se zatímních opatření k ochraně známek, jak jest navrženo ve zprávě výboru právního, prosím, by povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon je schválen v prvém čtení.

Ke druhému čtení si pan zpravodaj nepřeje slova.

Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, by povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon je schválen také ve druhém čtení.

Teď přistoupíme k hlasování v prvém čtení o zákonu druhém, týkajícím se zatímních opatření k ochraně vzorků.

Kdo souhlasí s §§ 1. až 10. incl., jakož i s nadpisem a úvodní formulí zákona, jak jest obsažen ve zprávě výboru právního, prosím, by povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen v prvém čtení.

Ke druhému si nepřeje p. zpravodaj slova.

Kdo souhlasí se zákonem přijatým právě ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve čtení druhém a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

4. zpráva výboru zemědělského o vládní předloze zákona (č. t. 1235.), jímž se zrušuje právo myslivosti, vyhražené koruně v okolí pražském (č. t. 1434.). Zpravodajem jest pan kolega dr. Rambousek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Rambousek: Vážené Národní shromáždění!

Zrušení práva myslivosti, které náleželo českým králům v dobách dřívějších, dokud ještě byli v Praze, jest pro dnešek věcí tak samozřejmou, že myslím, že není třeba se o něm dále rozšiřovati. Důvodem jest jednak to, že právo myslivosti zabírá většinou obce, které jsou v dnešní době již z veliké části zastaveny a že právo myslivosti bylo pronajímáno jako zvláštní privilegium několika lidem, kteří platili z tohoto práva zvláštní poplatek, t. zv. "canon", ale s výhradou, že postoupí toto své právo myslivosti panovníkovi, když by snad v Praze dlel. Naskytla se zde otázka, zda by nemělo právo myslivosti býti vyhraženo panu presidentovi, ale ten ve své známé liberálnosti hned prohlásil, že na podobné honitby nereflektuje a poněvadž právo honitby může býti, vlastně bylo, na cizích pozemcích již zrušeno dne 7. března 1849 výnosem č. 154, jest samozřejmo, že nemůžeme pro okolí pražské užívati zvláštních výsad a proto zemědělský výbor navrhuje, aby zákon byl přijat takovým způsobem, jakým byl vládou předložen. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena a přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Zákon sám má pouze 3 paragrafy, žádný pozměňovací návrh nebyl podán, budeme tedy hlasovati v celku. Námitek proti tomu není. (Nebylo.)

Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3. zákona, jakož i jeho nadpisem a tak, jak jest obsažen ve zprávě výboru zemědělského, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

Zákon jest schválen v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Rambousek: Ne.

Předseda: Není tomu tak.

Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve čtení druhém a tím jest vyřízen odstavec čtvrtý a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

5. zpráva výboru finančního o vládním návrhu (č. tisku 1205) zákona, jímž se upravuje z důvodů války promlčení práva k vyměření a vymáhání dávek (tisk 1444). Zpravodajem jest pan kolega dr. Krouský, uděluji mu slovo. Jest pan kolega dr. Krouský přítomen? (Hlasy: V parlamentárce!) Není-li námitek, přistoupíme tedy zatím k dalšímu odstavci a sice k odstavci šestému, kterým jest

6. zpráva výboru finančního o návrhu člena N. S. Stoupala a soudr., (č. tisku 1416) na povolení 40,000.000 K na zřízení nouzového fondu na úhradu škod povodňových a na práce k zamezení jejich (tisk 1446). Zpravodajem jest pan kolega Zika, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Zika: Vážené Národní shromáždění!

Katastrofa, kterou postižena byla Morava a z velké části také Slovensko, ve dnech od 5. do 12. července, přivodila ohromnou pohromu stiženým krajům a způsobila nesmírné škody. Jen v povodí řeky Moravy, Olšavy, Dřevnice a Váhu stiženo bylo přes 70 obcí, které byly většinou úplně zaplaveny, v nichž byly tratě drah potrhány, silnice z valné části poškozeny, polnosti zaneseny štěrkem, z luk asi z polovice odplaveno seno, slibná úroda na polích více než ze dvou třetin úplně zničena, přes 600 budov hospodářských a obytných zbořeno. Celkem bylo asi 15.000 ha úrodné půdy, polí a luk zaplaveno, z této veliké plochy byla větší část úrody úplně zničena. Pozemky zaneseny pískem a bahnem, takže bude dlouho trvati, než se zase tak dalece upraví, aby byly schopny produkce. Celé velké plochy jsou rozryty, takže bude třeba značného nákladu, aby pozemky ty byly zase srovnány a upraveny, aby odnesená půda zase aspoň částečně byla na ně zpět vrácena. To jsou škody nedozírné, které dnes nelze ještě ani přibližně oceniti a které teprve bližším šetřením, až příslušná ministerstva vyšlou na místo komise, bude možno v jednotlivých obcích a na jednotlivých objektech zjistiti a sepsati.

Aby si velectěné shromáždění mohlo alespoň poněkud učiniti úsudek o vysokém stavu vody, způsobeném stálými dešti a průtržemi mračen, uvádím, že v Uh. Brodě stoupla voda v řece Moravě o 3.85 m nad normální stav, že v Bojkovicích zničena byla následkem této velké vody vzorná regulace, provedená za dob mírových nákladem asi 2,000.000 K, a sice zničena tak důkladně, že bude musiti býti celá znovuzřízena. V některých obcích, jako na př. v Šumici bylo vodou strženo v jediné obci 140 budov, v ostatních obcích po různu po 10, 20 a 30 budovách podle toho, jak byly obce ty více méně vydány živlu na pospas.

Jest přirozeno, že zde poměry vyžadují, aby bylo pomoženo co nejdříve. Bude nutno rychle se postarati o postavení nových budov obytných i hospodářských, neboť velká část obyvatelstva nemá kde bydlet a nemá kde umístiti svůj dobytek, jakož i zbylou část zničené úrody. Poněvadž poškozena byla také města a předměstí, tedy nejen venkov a lid rolnický, nýbrž i mnoho lidu dělnického ztratilo při tom i téměř jediný svůj majetek, totiž svůj inventář, zařízení bytů, šatstvo atd., bude zapotřebí této části chudšího obyvatelstva dodat aspoň to nejnutnější. Většina rolnictva v postižených obcích nebude mít nejen potravin, nebude mít ale hlavně krmiva, nebude mít osiva a tu je nezbytno, aby vláda zařídila veškeré potřebné kroky, by se aspoň těmto nejpotřebnějším, těm nejchudším v době co nejbližší žádoucí pomoci dostalo.

Finanční výbor jednal v dnešní schůzi o podaných dotazech a návrzích, a to jak členů N. S. Stoupala, tak také pánů Pelikána, Konečného, Kopečka, Šrámka, dra Hrubana, dra Stojana, Valouška, Kadlčáka, Navrátila a soudr. a usnesl se doporučit váženému Národnímu shromáždění následující resoluci:

"1. Vláda se vyzývá, aby na nouzové práce, zřízení zničených staveb, úpravu pozemků, opatření potravin a krmiv v krajích postižených, věnovala zatímně obnos až do 10,000.000 K.

O způsobu a rozsahu udělených podpor nechť dohodne se ministerstvo financí s ministerstvem zemědělství a veřejných prací, jakož i s ostatními příslušnými faktory (zemskou správou, radou zemědělskou a j.).

Použití potřebných úvěrů k účelům naznačeným stanoveno budiž dodatečně zvláštním zákonem, jakmile budou vyšetřeny veškeré škody, povodní způsobené.

2. Ministerstvo železnic se vyzývá, aby povolilo pro dopravu stavebnin, potravin a krmiv postiženému obyvatelstvu 50%ní slevu na dopravném.

3. Ministerstvo financí se vyzývá, aby poškozenému obyvatelstvu uvolnilo mimořádně zadržené peněžní hotovosti a vklady.

4. Konečně se vláda vyzývá, aby učinila bezodkladně vše, co ku zmírnění nouze postiženého obyvatelstva jeví se nutným a možným, jako dodání potřebných potravin, krmiv, osiva, šatstva, stavebnin, vojenských oddílů a koní ku nouzovým pracím a p.

Nutná úprava řeky Moravy a přítoků budiž všemožně urychlena."

Vážení pánové! My jsme nemohli navrhnout ve finančním výboru takový peníz, který by odpovídal skutečně celé potřebě postiženého kraje, poněvadž, jak jsem již řekl, nemohly veškeré škody v tak krátké době býti vyšetřeny. To se stane však v nejbližší době a pak teprve, nestačí-li tento obnos 10,000.000 K, jistě že vážené shromáždění další obnos, bude-li toho třeba, povolí. Do té doby má vláda aspoň tu možnost, až od tohoto obnosu 10,000.000 K podle vážnosti případů, kde se jedná o podporu chudého obyvatelstva nouzí trpícího, pomoci.

Prosím, aby resoluce byla schválena. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena.

Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Kdo souhlasí se čtyřdílnou resolucí, doporučenou p. zpravodajem a obsaženou ve zprávě finančního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

Resoluční návrh jest schválen a tím tento odstavec denního pořadu jest vyčerpán.

Přistoupíme k odstavci, jejž jsme odsunuli a to k odstavci

5. zprávě finančního výboru o vládním návrhu (č. t. 1205) zákona, jímž se upravuje z důvodu války promlčení práva k vyměření a vymáhání dávek (tisk. č. 1444). Zpravodajem jest pan kol. dr. Krouský, uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Krouský: Vážené Národní shromáždění!

Právo státu, vymáhat a dobývat přímé daně a jiné veřejné dávky, promlčuje se pravidelně ve 4 letech. Za doby války ukázalo se, že tato doba jest krátkou a že nezbývalo finančním úřadům při nedostatku úřednictva a při návalu jiných prací dosti času, aby v této promlčecí lhůtě vykonaly potřebné vyměřovací práce. Proto již dle válečného zákonodárství platilo, že válečná léta 1914, 1915, 1916 a 1917 nepočítají se do lhůty promlčecí. Než i léta následující, rok 1918 a 1919, přinesla takové poměry, že i v těchto letech nebylo možno úřadům vykonati v náležité zákonné lhůtě potřebné práce a proto ministerstvo financí doporučuje, aby přijat byl zákon, dle něhož do lhůty promlčecí nečítají se ani léta 1918 a 1919. Finanční výbor, jehož jménem dovoluji si referovati, pojednal o osnově vládní a uznal důvody ministerstva financí za opodstatněné a doporučuje vám proto, aby vážené Národní shromáždění osnovu zákona, jak byla rozdána, schválilo. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena.

Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati míním dáti tím způsobem. že bychom hlasovali o celém zákonu, který má pouze 3 paragrafy a poněvadž k němu nebyly učiněny žádné pozměňovací návrhy, v celku i s nadpisem.

Námitek proti tomu není? (Nebylo.) Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3. zákona, jakož i s nadpisem jeho, jak jest obsažen ve zprávě finančního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

§ 1., 2. a 3., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si pan zpravodaj slovo ke druhému čtení?

Zpravodaj dr. Krouský: Ne.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvním čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP