Čtvrtek 24. července 1919

Je snad proti tomu námitka? (Nebyla.) Není. Budeme tedy hlasovat tím způsobem, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1. a 2., jak jsou obsaženy ve zprávě výboru kulturního, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. §§ 1. a 2. jsou schváleny.

Kdo souhlasí s § 3. se změnou, kterou jsem právě uvedl, aby místo slova "ministerstvu" bylo uvedeno, jak doporučuje pan zpravodaj, "ministru školství a národní osvěty", kdo souhlasí s § 3. takto pozměněným, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. § 3. je schválen.

Kdo souhlasí také s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Nadpis zákona je schválen.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Stojan: Ne.

Předseda: Není tomu tak. Přistoupíme ke druhému čtení. Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvním čtení, i ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen i ve druhém čtení a tím je tento bod denního pořádku vyřízen. (Potlesk.)

Přistoupíme k dalšímu, jímž jest

6. zpráva výboru pro pozemkovou reformu o návrhu člena Národního shromáždění Bradáče, dra Viškovského, Vraného a soudruhů (tisk 1406) v příčině náhrady propachtovatelům zemědělské půdy za doby válečné propachtované (tisk č. 1424). Zpravodajem je p. kol. dr. Viškovský. Uděluji mu slovo. (Hluk. Předseda zvoní.) Prosím o klid.

Zpravodaj posl. dr. Viškovský: Slavné Národní shromáždění!

Běží o opravu zákona ze dne 27. června 1919 o náhradě majitelům půdy, kteří byli válkou poškozeni (č. 382 sb. z. a n.). Tento zákon řeší problém vyrovnání mezi zájmy majitelů pozemků před válkou, nebo za doby války propachtovaných a mezi zájmy jejich pachtýřů. Tento problém není právě snadný. Stojí zde hledisko majetku na jedné straně proti hledisku práce. Bylo třeba ke spravedlivému řešení tohoto problému najíti také pravý střed mezi těmito zájmy. Nyní nastává otázka, kterou již dnes řeší veřejnost v době, kdy zákon vlastně ještě nevstoupil v platnost, zdali zákon nalezl tuto pravou cestu. Na tuto otázku dlužno odpověděti, že ne plně. Nejprve dlužno vytknouti, že zákon jest vůbec v té formě, jak byl usnesen a sankcionován, nepoužitelný proto, poněvadž právě v nejzásadnějším ustanovení § 1., který stanoví, na které případy zákon se vztahuje, obsahuje důležité chyby tisku a sice praví v § 1., odst. 2. "nepřesahuje-li", místo správného "přesahuje", tak že zákon vlastně by působil na ruby, obráceně. Ale také další §§ nejsou šťastným řešením problému. Předně dlužno vytknouti, že jedna zásada jest správná a sice ta, že zvýšená břemena daní, pokud tato břemena nastoupila následkem války, jako jest přirážka válečná k dani pozemkové, jestliže majitel pozemků vzal tato břemena na sebe a nepomýšlel-li v době pronájmu, nežli tato břemena nově vznikla, vůbec na tato břemena, že tato břemena má nésti nájemce. Tento princip, myslím, že má zůstati nedotknut a že má zůstati v zákoně.

Jiná jest otázka řešení druhého problému t. j. řešení jaksi vlivu devalvace naší měny při stanovené výši nájemného a sice zákon postupuje tak, že stanoví jistý klíč devalvace, podle kteréhožto klíče pak se nájemné zvyšuje ve prospěch majitele pozemků. To jest první případ, kdy naše zákonodárství řeší princip devalvace zákonným oficielním způsobem, při čemž je zajímavo, že zemědělský výbor, řeše tuto otázku, nestaral se naprosto o důsledky, které by tato otázka mohla míti dále. Zemědělský výbor, ačkoliv máme princip , že výbory, řeší-li nějakou otázku, která by se dotýkala také jiného oboru, mají vstoupiti ve styk buďto s vládou nebo s jiným výborem, nestaral se o to více a řešil otázku tuto dále beze styku s ministerstvem financí a beze styku s finančním výborem.

Slyšeli jsme, že užaslo stejně ministerstvo financí jako finanční výbor nad tím, že tato důležitá otázka devalvace, otázka zcela principielní, byla řešena ne tam ve finančním výboru, nýbrž při náhodné otázce ve výboru zemědělském. Tak tato věc upravena býti nemůže.

Kromě toho jsou však nebezpečné důsledky věci.

Jestliže jednou řekneme, že fixujeme v zákoně devalvaci pro smlouvy pachtovní, pak nelze tomu zabrániti, abychom nepřijali také tento princip pro smlouvy nájemní v městě. Bude-li jednou v zákoně stanoveno, že majitel pozemků má nárok na nějakou náhradu na základě devalvace od pachtýře, pak nevím, zdali by se ta věc mohla zastaviti u městských domů a zdali by ten majitel domu, který by řekl: "Já se budu říditi při zvyšování činže podle § 4. zákona ze dne 27. června 1919!", mohl býti volán k zodpovědnosti pro lichvu, protože použil principu, který jest legálně stanoven pro obor naprosto příbuzný. Pánové! Tato věc musí býti řešena z principielního stanoviska. Kromě toho obsahuje zákon jisté tvrdosti. Praví totiž, že při 100 ha majetku pachtýř musí zaplatiti náhradu následkem devalvace, při 101 ha majetku toho vlastníka již se neplatí náhrada za tuto devalvaci.

Je tu záruka, že ten pachtýř toho majitele, který má pouze 100 ha, že tento pachtýř se nachází v horších neb lepších poměrech, než pachtýř toho majitele, který má 101 ha? To může býti právě opak, to může býti právě ten pachtýř, který bude osvobozen od náhrady proto, že ten majitel má 101 ha a on může býti hospodářsky lépe na tom a přece jen bude osvobozen od náhrady; ten pachtýř toho majitele menšího bude žebrák a chudák a musí zaplatiti náhradu. Jedna věc je tu tedy jistá: že myšlenka sama o sobě stojí za úvahu, aby jisté vyrovnání mezi majiteli pozemkův a mezi pachtýři nastalo a tu zásadu, myslím, dlužno držeti.

Dále je jisté, že se zákonu naprosto nepodařilo nalézti pravou linii v tomto řešení, že naopak místo aby odstranil bezpráví, způsobil rozčilení a bezpráví nové. Tedy tato otázka musí se řešiti nyní. Nejsme s to, abychom dnes tuto otázku řešili a abychom ji rozřešili za týden. Největší chyba spočívala v tom, že se otázka řešila jednostranně na základě žádosti majitelů pozemků a že bylo opomenuto slyšeti také pachtýře. Naše methoda, se kterou jsme postupovali v takových otázkách a která ne vždy vedla k cíli, byla následující: Svésti obě strany dohromady a nalézti kompromis. Tato myšlenka tenkráte byla opuštěna a důsledky spočívají v tom, že provedl se zákon nedokonalý.

Konstatuji, že v návrhu, který byl podán posl. Bradáčem a soudr., žádá se, aby nevhodné předpisy, poněvadž zákon brzy vstoupí v platnost, byly zatím vyňaty ze zákona, ale ukládá se zároveň pozemkovému výboru, aby se touto otázkou zabýval.

Celá řada deputací majitelů pozemků byla zde a projevila ochotu, že zahájí jednání s příslušnými interesovanými kruhy, tedy také se zástupci nájemců, o tomto problému, tak že by bylo možno v krátké době nalézt konečně správné řešení. Chci tedy z tohoto místa konstatovati, že není úmyslu, tím, že vylučují se tyto předměty ze zákona z 27. června 1919, tuto myšlenku nechat padnout, nýbrž, že pokládáme za nutno, aby otázka byla správně pro obě strany řešena. (Výborně.) Výbor pro pozemkovou reformu navrhuje proto osnovu zákona, která obsahuje v § 1. opravu té důležité, závažné chyby, dále vylučuje řečené paragrafy, týkající se devalvace, ponechává však též jako účelné a zdravé ustanovení, dle kterého ulehčuje se těm majitelům pozemků, kteří pronajali pozemky a ponechali na sobě břímě berní, že zvýšené dávky od počátku války převalují se nyní na pachtýře a že již od doby, kdy počal působit zákon o přirážkách, se tyto dávky budou platit zpětně.

Dovoluji si tedy doporučiti, aby tato osnova zákona byla schválena. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

(Zvoní): Budeme hlasovati o celém zákoně, který má pouze 6 § a který jest jenom korekturou zákona usneseného již před tím, najednou. Jest snad proti tomu námitek? (Nebyly.) Není, budeme hlasovati, jak jsem uvedl. Sděluji jen ještě, že v § 1. a sice v prvé řádce na druhé stránce v tom odstavci b místo slova jedotlivé, kde schází písmena n, má státi jednotlivé, tedy korektura tisková, a § 3. v 5. řádce místo data 1918 má státi 1916. Prosím Vás, abyste si v tom smyslu zprávu opravili.

Kdo souhlasí s takto opraveným zákonem s §§ 1. - 6. jakož i nadpisem jeho, prosím, by povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon jest schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. dr. Viškovský: Když jest opraven, nepřeji si.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem přijatým v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, by povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Měli bychom přistoupiti k

7. bodu, jímž jest volba správního výboru při pozemkovém úřadě, ale poněvadž nemám ještě kandidátní listiny, - nebyly mi dodány - odložím tuto volbu a dám ji na denní pořádek schůze příští.

Nebude-li proti tomu námitek, provedeme ještě dnes doplňovací volbu do výboru zásobovacího. Jest proti tomu snad námitka? (Nebyla.) Není. Jest kandidován za Neumanna - Kopeček, za Nohela - Petrovický. Kdo souhlasí s navrženými změnami, prosím, by povstal. (Děje se.) To jest většina, navržené změny jsou schváleny.

Přistoupím k ukončení schůze a navrhuji, aby se příští schůze konala dnes ve 3 hodiny odpoledne s tímto denním pořadem:

1. Zpráva výboru finančního o vládní osnově zákona o úvěru 60,000.000 lir v italské měně, č. tisku 1443.

2. Zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona (č. t. 589.) na odstranění nedůvodných zákazů tiskopisů, vyslovených podle § 493. tr. ř., s osnovou zákona o objektivních nálezech v řízení tiskovém, č. tisku 1430.

3. Zpráva výboru právního o vládním návrhu č. tisku 774., jenž se týče zatímních opatření k ochraně známek a o vládním návrhu zákona, č. tisku 895., týkajícího se zatímních opatření k ochraně vzorků, č. tisku 1433.

4. Zpráva výboru zemědělského o vládní předloze zákona (č. t. 1235.), jímž se zrušuje právo myslivosti vyhražené koruně v okolí pražském, č. tisku 1434.

5. Po případě, bude-li rozdána tiskem, zpráva výboru finančního o vládním návrhu zákona (č. t. 1205.) o úpravě promlčení práva k vyměření a vymáhání dávek z důvodů války, č. tisku 1444.

6. Zpráva finančního výboru o návrhu člena N. S. Stoupala a soudr. na povolení 40,000.000 K na zřízení nouzového fondu na úhradu škod povodňových a na práce k zamezení jejich, č. tisku 1446.

7. Volba správního výboru při pozemkovém úřadě, odložená z dnešní schůze.

Jest proti hodině a proti dennímu pořádku příští schůze nějaká námitka? (Nebyla.) Není tomu tak. Návrh můj jest přijat. Prohlašuji schůzi za skončenou.

(Konec schůze ve 12 hod. 20 min. odp.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP