Středa 23. července 1919

Další nové ustanovení navrhujeme o ohledu ověřování mandátů. V tom směru činíme návrh, aby proti dosavadní praksi, kdy mandáty ověřoval sbor parlamentární, byl zvolen za tím účelem říšský volební soud, který bude volen zákonodárným sborem, ale ne z jeho členů. Myslím, že tato instituce jest nutna již z toho důvodu, že u nás bude dnes vůle lidu se velice často projevovati, a že v tom směru bude třeba, by zde bylo místo, kde by naprosto objektivně mohlo býti rozhodováno o sporných věcech z voleb vzniklých. Následkem toho navrhujeme to jako trvalou instituci, která by do jisté míry vnesla právě do praxe volební určité objektivní, také pak jistě pro praxi platné zásady.

Rozvržení volebních okresů, pokud se týče přičlenění k nim jednotlivých správních okrsků, bylo posuzováno jen se stanoviska prakse; všechny ostatní motivy nebo momenty naprosto jdou stranou a neřídili jsme se ničím jiným, než praktickým hlediskem.

Také nemělo by žádného úmyslu, je-li o jeden okres správní více neb méně do volební skupiny připojeno, poněvadž při poměrném volebním právu dojdou výrazu všechny tam se nalézající, ať již většiny anebo menšiny stran nebo skupin. (Posl. Ševčík: Z jedné země do druhé nemají se přidělovati okresy! Aspoň naše Morava to nesnese! - Hlas: Ta není vaše! To jsou názory! To jest fráze! - Posl. Brodecký: To je jejich Morava, klerikální! - Posl. Ševčík: To není fráse, to jest skutečnost!)

Prosím, pánové! Mám za to, jakmile vycházíme z toho, že stát náš tvoří jeden celek, a to jistě z celého srdce... (Posl. Ševčík: Historické jednotky nikdo nesmaže! Historie nás poučuje o něčem jiném!) Mám za to, že jedním z největších dnešních problémů našich jest, abychom dovedli sloučiti všechny oblasti, ať již historické neb nové, k nám přičleněné, v jeden homogenní celek. (Výborně! Potlesk.) To jest jeden z největších problémů, před kterým stojíme, a kdybychom tomuto velkému zájmu, který značí unifikaci naší říše, měli i často své interesy - domnělé, já prohlašuji - podříditi, myslím, že jsme to povinni s největší radostí a s největším úsilím udělat, poněvadž jen jediný zájem jest, aby vše, co ve státě našem má žíti ne pro dnes, ale pro příští staletí, bylo spjato, spjato tak, aby navždy a nerozlučně spjato zůstalo. (Tak jest! Hlučný souhlas.) Toť náš úkol v této době. (Posl. Bařina: Chceme unifikaci, ale ty historické jednotky by zůstaly v té jednotě státní!) A prosím, kam dáme Ratiboř? Tu Ratiboř vyloučíme následkem toho? Nebo co budeme dělat s oblastními, jež jako enklavy přičleněny jsou k naší říši? Těm to upravíme, že budou míti inferiorní postavení? Je-li někdo postaven v našem státě naroveň, nesmí za žádných okolností opírat své právo o to, že déle nebo méně patřit k našemu státu. (Výborně! Potlesk.) To není možno za žádných okolností. (Posl. Johanis: Těch nejmladších si musíme nejvíc vážit!) Ano, těch nejmladších si musíme nejvíc vážit. V tom směru nesmíme za žádných okolností my chtíti něco nějakým způsobem vyvozovati pro sebe, třeba by se to opíralo o historické právo. Mám za to, že v tom ohledu se shodneme také. To jenom jsem chtěl konstatovati. (Hlas: Pro Slovensko bude stejné volební právo?) Přijdu ke Slovensku. (Hlas: Na Slovensko nezapomínejte!) Prosím, ja přijdu ke Slovensku ihned. Prosím, pokud se týče volebních okresů, prohlásil jsem, že jsou upraveny jen z praktických důvodů, nic jiného nebylo vodítkem a na zřeteli.

Navrhujeme prozatím, jak z osnovy jest patrno, 13 vládních okresův, a tento návrh vyplývá z toho důvodu prostého, že dnes, v tomto okamžiku zrovna tak, jako před časem, kdy byli bychom rádi ještě dříve předložili naši volební osnovu, neznáme přesných, naprosto vyznačených okolností k tomu, že jsme musili připojiti § 47., který je na konci osnovy, kde žádáme, by pro naše legionáře, kteří jsou tou dobou na Sibiři, pro ony oblasti, které ještě dnes administrativně nejsou spojeny s naší říší, nebo ony, kde následkem poslední maďarské invase nastaly poměry, že nemůžeme přesně určiti a stanoviti, zdaliž je možno tímto způsobem ihned fixovati přesně volební skupiny, že jsme v § 47. žádali, by byla pro všechny ty oblasti pro tentokrát, ale výjimečně než pro jednou, připuštěna eventuelní odchylka od tohoto návrhu.

Právě za tím účelem, abychom mohli všude provésti volby jednotně, abychom nemusili odkládati, abychom nemusili zaváděti dvojakost, i když nás budou tyto okolnosti povahy administrativní nutiti k určitým výjimkám, navrhujeme, by to platilo jenom pro jednou, a bude to za tím účelem, abychom co možná jednotně mohli provésti volby v celé říši.

Počet poslanců není přesně určen právě z těchto důvodů, které jsem si dovolil zde naznačiti, ale čítáme okrouhle 300 členů příští naší sněmovny, což by odpovídalo tomu, že by jeden poslanec připadal u nás průměrně asi na 50.000 obyvatelů. U srovnání s jinými státy jest to průměrné číslo a myslím, že v tom směru to také našim potřebám plně vyhovuje a odpovídá. (Posl. Ševčík: Ale na Prahu tolik nepřipadá!) Pokud se týče Prahy, jest samozřejmo, že všechna hlavní města ve všech státech požívají určitého výjimečného postavení (Posl. Ševčík: V demokratickém státě by to nemělo být!), které jest jim všude přiznáno. Já hned přijdu i k tomu demokratismu. Jestliže jsme zvolili pro Prahu jisté menší číslo, nemůžeme si zapírati, že tím splácíme velikou křivdu, která se vždy Praze dála a která by na ní nyní zase byla spáchána, kdybychom nepočítali již dnes s tím, že ona jako sídelní město říše v brzké době velice mnoho na počtu obyvatelstva vzroste. (Souhlas.) S tím jest přece nutno počítati, a provozovali bychom politiku, myslím, ne dosti prozíravou, kdybychom dnes nepočítali s tím, že město ne po 10letí, nýbrž po staletí uměle z Vídně odstrkované, dnes při svém postavení, které v říši zaujímá, bude velice rychle vzrůstati, takže počet obyvatelstva, kdyby dnes Praze bylo měřeno stejně, za chvíli by byl skutečně nepoměrně veliký. To plyne tedy jen z ohledů na tento faktický stav, a myslím, že při objektivním posuzování musíme to uznati za správné. (Posl. Čuřík: Odstrkována byla všechna česká města!) Všem českým městům se dostane v tomto ohledu skutečně spravedlivé nápravy, ale ráčíte jistě přiznati, že Praha nyní po skoncentrování úřadův a všeho toho, co s sebou přináší stát a státní život, bude velice brzy v několika letech nahrazovati ty nedostatky, které musela jako město odstrkované přece jen na sobě cítiti. Vzdyť prostý pohled na nedostatek bytův a na nesnáze s umísťováním úřadů nyní v několika těch měsících.... (Posl. Pospíšil: V Brně je totéž!) Nemůže to nikde býti v takové míře, poněvadž stát má jenom jediné sídelní město. (Posl. Čuřík: Máme Velké Brno!) I tam jsou veliké obtíže, ale jsou-li tam, jest to jen důkazem, co jich musí býti v Praze! Jest to pochopitelno, jsou i v každém jiném městě. (Posl. Ševčík: To jest stará rakouská nerovnost! Posl. Sedláček: Je to nerovné právo! Posl. dr. Mazanec: Nerovnost!) Není to žádná nerovnost! Já jsem, pánové, nechtěl sahati k tomu argumentu, ale jistě mně budete věřiti, že já jako zástupce venkova zajisté mám interesy mimopražského venkova při nejmenším tak na srdci, jako vy každý, a já bych se jistě nedopustil na nich žádného bezpráví, kdybych nemohl říci, že to, co zde odůvodňuji a pro Prahu hájím, jest spravedlivé. (Posl. Zeminová: Jest to národní interes!) Jednak ten, ale jest to také nutno vzhledem k tomu, co z Prahy chceme všichni z plna srdce v brzku míti (Posl. Hübner: A musíme míti!), a musíme míti skutečně v zájmu - jak bylo správně řečeno - národního interesu.

Já tedy prosím, aby osnova předložená byla odkázána ústavnímu výboru, aby v brzku v souvislosti s ostatními všemi předlohami, týkajícími se naší ústavy, našich nezbytných změn mohl je předložiti Národnímu shromáždění k schválení a abychom tak v nejbližší době mohli také přikročiti k tomu poslednímu závěrečnému aktu, pro který Národní shromáždění se sešlo, totiž vykonati nejdůležitější úkoly, na nichž bude dle našeho hlubokého přesvědčení jako na pevných fundamentech basírovati naše republika, a pak dáti možnost svobodné volby a projevu vůle všeho občanstva, všech vrstev v našem státě, by ony po nové volbě přejaly správu a rozhodování v našem státě. (Posl. Sedláček: Slovákům také, že ano?) Zajisté! Prohlašuji, že všichni bez rozdílu, od Šumavy až nahoru za Poprad, budou voliti. Prosím, proto jsem řekl, že vkládáme zde § 47., abychom mohli provésti volby i za stísněných a za obtížných poměrů, které snad budou, jednotně v celém státě. (Posl. Bařina: Poměrné?) Prosím, pánové, poměrné, zajisté poměrné právo navrhuji pro celou říši. Prosím, nebudu prejudikovati ústavnímu výboru, mohu učiniti jen návrh, a nebudu moci ovšem ručiti za poměry, které nastanou a které nemohu také předvídati. To byste se mne také mohli zeptati, jak budeme volit na Ratibořsku, a já vám řeknu docela loyálně, že nevím. Tak zrovna to může vyplynouti na Vitorazi anebo na Slovensku. (Posl. Bezděk: Jen abychom volili po slovensku a ne po maďarsku!) To bychom prosili, by v tomto ohledu nebylo nic srovnáváno s touto věcí. (Posl. Bezděk: Máme obavy!) Byl bych velmi rád, abych mohl vyvrátiti všechny obavy a pochybnosti, ale v prvé řadě bych prosil, aby pánové zrovna tak, jak otevřeně a loyálně my přicházíme, také věřili, že to, co říkáme, také chceme, a že to, co chceme, také provedeme. (Výborně!) Není mezi námi v tomto směru žádných úmyslů, žádných záludností. Prosím, pánové, my jsme ukázali na svém volebním právu do obcí - a měli jsme jiný problém před sebou: ukázati občanům druhé národnosti, že i bez jejich přítomnosti dovedeme udělati volební právo, při němž každý bez rozdílu dojde uplatnění a výrazu - a my jsme ten důkaz provedli. (Hlučný souhlas.) To, myslím, je svědectvím, že i nadále a při všech příležitostech jsme schopni a odhodláni, právu a rovnoprávnosti zjednati vždycky platnost, a já prosím jenom, abyste vy se stejnou důvěrou, jako my to chceme a dělati budeme, se také obraceli k nám. Tím končím. (Bouřlivý potlesk.)

Předseda: Nebude-li proti tomu námitek, provedeme ještě doplňovací volbu, a to do výboru ústavního, do výboru zemědělského, kulturního a zásobovacího. Je snad proti tomu námitka? (Nebyla.) Není.

Přistoupíme k volbám. Žádám pány, by zaujali svá místa. (Děje se.)

Do výboru ústavního: Za dra Jána Vanoviče navrhuje se dr. Ludevít Medvecký, za Jana Ružiaka navrhuje se dr. Ivan Markovič.

Do výboru zemědělského: Za člena N. S. Časného navrhuje se Ulrich.

Do výboru kulturního: Za člena N. S. Ulricha navrhuje se Časný.

Do výboru zásobovacího: Za člena N. S. Ferdinanda Jiráska navrhuje se Ulrich.

Kdo s navrženými změnami souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Navržené změny jsou schváleny.

Sděluji, že ustavily se výbory a to: sociálně-politický, kde zvolen byl za místopředsedu Slavík Antonín, Laube Rudolf; zapisovateli: dr. Schieszl a Čuřík Antonín.

Výbor pro pozemkovou reformu zvolil místopředsedou Antonína Tesku.

Z předsednictva přikázán byl:

Výboru finančnímu: Tisk 1302. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon z 9. března 1897 č. 195 ř. z. o dani z tržby cenných papírů.

Výboru ústavnímu: Tisk 1395. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o zrušení šlechtictví, řádův a titulů.

Tisk 1400. Vládní návrh zákona, jímž se vláda zmocňuje, zřizovati státní policejní úřady.

K podání zprávy navrhuje se lhůta třídenní.

Výboru právnímu byl přikázán: Tisk 1397. Vládní návrh zákona, kterým se zrušuje císařské nařízení z 3. července 1852 č. 138 ř. z., obmezující směnečnou způsobilost vojenských osob.

Ku podání zprávy navrhuje se lhůta 14 dnů.

Tisk 1399. Vládní návrh zákona, kterým se opravuje chyba v zákoně ze dne 28. května 1919 č. 99 sb. zák. a nař. o lidových soudech cenových.

Ku podání zprávy navrhuje se lhůta 3 dnů.

Výboru ústavnímu přikázán:

Tisk 1401. Vládní návrh zákona, jímž se zřizuje kancelář presidenta republiky československé.

Navrhuje se, aby ústavní výbor podal zprávu ihned v nejbližší schůzi Národního shromáždění.

Dále výboru právnímu přikázán:

Tisk 1396. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon z 18. března 1919 čís. 155 sb. z. a nař. o prozatímní úpravě notářství.

Navrhuje se ku podání zprávy lhůta 14 dnů.

Vedle toho přikázán výboru právnímu: Tisk 1398. Vládní návrh zákona, kterým se doplňuje zákon z 22. května 1919 č. 320 sbírky zák. a nař. o obřadnostech manželské smlouvy a o rozluce manželství.

Navrhuje se lhůta ku podání zprávy 5 dnů.

Jsou snad proti navrženým lhůtám nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich, všecky tyto lhůty jsou schváleny.

Přistupuji k ukončení schůze a navrhuji, by se příští schůze konala zítra, ve čtvrtek, dne 24. července 1919, o 10. hod. dopolední, s tímto

denním pořadem:

1. Zpráva školského výboru o návrhu členů Národního shromáždění Kuneše Sonntága a soudr. (tisk č. 143) na zřízení samostatné vysoké školy zemědělské v Brně. (Tisk č. 1425.)

2. Zpráva kulturního výboru o návrhu členů Národního shromáždění Modráčka, Austa a soudruhů (tisk č. 734), aby bylo sestátněno reálné gymnasium v Berouně. (Tisk č. 1410.)

3. Zpráva technického výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1361), kterým se povoluje městu Brnu státní subvence až do výše 2,700.000 korun na stavbu budov v Brně, prováděnou obcí jako práce nouzová. (Tisk č. 1419.)

4. Zpráva výboru pro úpravu hospodářských a sociálních poměrů legionářův a jejich rodin o návrhu členů Národního shromáždění Ant. Slavíka, Maxy, dra Markoviče a soudr. (tisk č. 1242) na přiznání práv pro legionáře a o návrhu člena Národního shromáždění Buřívala a spol. (tisk č. 743) o umístění vysloužilých legionářů ve státní službě. (Tisk č. 1429.)

5. Zpráva kulturního výboru o návrhu člena N. S. dra Jehličky a soudr. (t. č. 1220), "aby bola zriedená v Bratislave katolická fakulta bohoslovecká". (Tisk č. 1488.)

6. Nevyřízený odstavec denního pořadu dnešního, t. j. zpráva výboru pro pozemkovou reformu o návrhu člena Národního shromáždění Bradáče, dra Viškovského, Vraného a soudr. (tisk č. 1406) v příčině náhrady propachtovatelům zemědělské půdy za doby válečné propachtované (tisk č. 1424) a jako poslední odstavec případně volba správního výboru při pozemkovém úřadě.

Jest snad proti dnu a proti dennímu pořadu, mnou navrhovanému, nějaká námitka? (Nebyla.) Není jí.

Prohlašuji návrh za přijatý a končím schůzi.

Konec schůze o 3 hod. 41 min. odpol.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP